CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä toi vaihtokohta on jotenkin metsässä kun pieni 220cdi vaihtaa jo 86kmh kohdalla seiskalle. Ja tonnin nurkille tippuu kierrokset enne kuin vaihtaa pienempää.
Eikä nuo oireetkaan ihan hyvältä kuulosta, tuleeko vikakoodia nopeusanturilta?
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja mpower »

MJPfin kirjoitti: Ke 21.04.2021 22:22 Kyllä toi vaihtokohta on jotenkin metsässä kun pieni 220cdi vaihtaa jo 86kmh kohdalla seiskalle. Ja tonnin nurkille tippuu kierrokset enne kuin vaihtaa pienempää.
Eikä nuo oireetkaan ihan hyvältä kuulosta, tuleeko vikakoodia nopeusanturilta?
Tuollaisella bluetooth pulikalla alustavasti katsoin, niin ei mitään vikakoodeja. Kyllähän tuo toiminta pitää Starilla tutkia toisen ajaessa ja toisen katsoessa vaihteiston toimintaa . Siis hitaasti kiihdyttäessä kaikki toimii hienosti, mutta kun kaasu pohjassa kiihdyttää, ja sitten nostaa kaasun täysin pois ja nopeuden pienetessä, niin silloin tuo raju töksähdys. Tuntuma on sellainen, että vaihtaa 5 vaihteesta 7 vaihteelle.
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Jossain olin tuommoista lukenut. Muistaakseni oireet oli yhtä järisyttävän. Huollon yhteydessä ( öljyt vaihteistoon) niin tekivät resetin tai adaptoinin. Sen jälkeen laatikko muuttui täydellisesti.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Toi voisi muuten selittää sen myöhään vaihdonkin, jos adaptaatio on pielessä ja vaihto pitäisi sopeuttaa uudestaan.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tuosta adptatoin pielessä olemisesta niin mikäs sen olisi yks kaks piellen laittanut yhden vaihteen kohdalla varsinkin kun tähänkin ketjuun on kirjoiteltu että muissakin on esiintynty tuota outoa 7 käyttöä

tuo tökäämis vaihto sinällän sopii oireissin mitä tulee jos 7v laatikko nollattan eikä sitten
ole opetuttu uudelleen(mutta silloin karmeita vaihtoja pitäsi esiinty muissakin vaihdoissa)
niitä sitten voi esintyä joskus jopa ~2000km ajelun ajan
joka vaihdonhan voi 7v laatikossa opettaa molempiin suuntiin ja nehän menee siinä
kuormituksen(vääntö, kierosluku) mukaan eli tuleekohan nyt tieto niistä oikeen kaikkisa tilanteissa
latikolle, sitten on vielä turbin ja sen adatatio

silloin autossa ei ollut mitään koodeja nopeustiedosta/antureista eikä tainnut olla mutenkaan missään muuala ja tosiaan kieros/nopeus tieto näkyi hyvin seuraavan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mpower kirjoitti: Ke 21.04.2021 22:06
CDI203 kirjoitti: Ke 21.04.2021 21:51
mpower kirjoitti: Ke 21.04.2021 21:16 Huh, huh! Ongelmat nyt jatkuvat edelleen tämän autoni vaihteiston kanssa. Kaverini halusi kokeilla ja ajeltiin vanhaa turkutietä. Semmonen homma ilmeni, kaveri kiihdytti kaasu pohjassa 90 -130 ja sitten kaasu pois. Nopeuden laskiessa jonkin verran, niin hirmuinen nykäys ja töksähdys. Varmaan kiihdyttäessä oli 5 vaihde päällä ja sitten kaasun pois nostaessa heitti yhtäkkiä 7 vaihteen päälle. Kierrokset tippui samantien noin 2000 rpm! No sitten menin vielä itse myöhemmin moottoritielle kokeilemaan ja saman homman useamman kerran sain tehtyä. Ei ole nyt kyllä kaikki kohdallaan! Autossa on Tuikun ohjelma Parolassa tehtynä. Voisiko homma sitten johtua Tuikun ohjelmasta tai vaihteiston ohjelmasta? Ajattelin huomenna soitella Parolaan ja jos palauttaisivat vanhan ohjelman takaisin ja sitten kokeilisi muuttuiko mikään. Jotain pahaa häikkää nyt kyllä on, ja jos tuollaisena ajelee pitempään, niin ei hyvältä näytä. :roll:
Tuo kyllä kuulosta siltä että samaa ei kantta toistella kovin paljoa tai sitten hajoaa jotakin,
homma vois olla tuon perustella jotain sen suuntaista että mootori ja vaihteisto ei juttele siinä kohdin keskenään kuten pitäisi
kantta kokeilla sitä vakio ohjelman vaikutusta,
kiihdyts/hidastus oli siis vomakuudeltan erilaineen mitä taanoisella testi lenkillä ?
sillonhan toimi täysin sulavasti ja mittän poikeavaa ei näkynyt
Joo, mutta me ei kai semmoista kokeiltu kun nyt viimeksi itse. Siis 80-90 vauhtia, sitten kaasu pohjaan niin vaihteisto vaihtaa ekaksi pienemmälle, ehkä 3 tai 4 ja sitten kiihdytin noin 130-140 vauhtiin, niin ilmeisesti 5 päällä ja kierrokset
noin 3800 ja sitten otin kaasun pois. Nopeuden jonkin verran laskiessa se hirmuinen töksähdys ja kierrokset tippuu lähemmäs 2000.
Eihän tuollainen tietysti mitään normaalia ajoa ole, mutta tuskin kuitenkaan vaihteiston noin kuuluu käyttäytyä. Ehtisikö CDI 203 vielä tutkia mitä tapahtuu ja onko syytä ekaksi poistaa Tuikun ohjelma? Saa soittaakin milloin vaan!
Juu tutkittaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Venttiilissä kulumaa roskaa lastu, jousi poikki... ja takertelee mahdollisesti, vaikea sanoa avaamatta lootaa kun ei lasipalloa ole pöydällä.

Toi muihin samoja oireita poteviin vois ilmetä paskasilla öljyillä ajeluihin, tahmaa se seiskaa paimentava piiri kun vähiten käytetty.
Täysin mutuilua, ja omaa pohdiskelua tämä. Kun jostain se johtuu, että kaksi samanlaista autoa käyttäytyy eritavalla.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Juu sehään on selvä että jotain on
sitten sekin että jotain on siinäkin että muutama auto kerrotun perustella toimii
samaan tapaan 7 osalta epälogisesti vikka joitakin niitä kerrottu tutkitun/huolettun
veholla,
hyvää tietoa siihen että on tasn samlisia olis se ikä sekä ohjelmaversio tiedot
(pitääpä koitta muista tuosta ne katsoa)

jos tuota 5 vihtoa tässä ko autossa niin siihen vois hyvin jos mekaaninen vika niin jousi poikki karalta
(näissä vähemän sitä kuin 722.6 ja sitä edeltäneissä) kara jumissa, pöytä sohlo noissa kikissa on vaan se että jotain poikeavaa pitäisi näkyä myös hieman hitamissa ajeluissa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Juu ihan arvailua vaan, oma auto jos ois kyseessä oisin varmaan jo purkanut osiin että vika löytyy. Oma autismi ei kestä yhtään jos loota ei tee mitä sen haluan tai oletan tekevän.
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Koitin itsekin vähän keskittyä tähän. Mulla CLS ollut ajossa vasta kolmisen kuukautta ja ajoittain kiinnittänyt huomiota tuohon kutosella menoon. Pääsääntöisesti tämä kulkee 6-vaihteella kun vakionopeussäätimeen asetettu 105-110km/h. Seiska menee päälle automaattisesti vasta lähellä 120km/h. Manuaalipuolella se tosiaan menee pienemmässäkin nopeudessa ja kulkee silläkin herkästi.

Erikoisempi juttu on se, että 7-vaihde menee toisena päivänä heti satasen vauhdissa ja toisena ei millään. En ole havainnut ajomatkassa eroja, tällä viikolla yhtenä päivänä startin jälkeen 3km taajamaa ja moottoritielle, 7:lla mentiin heti rampilta kiihdytyksen jälkeen.
Nyt kävin ajamassa n. 40km moottoritiellä 110km/h lasissa, kokoajan kutosvaihde. Nopeuden nosto 120km/h kytkee seiskan ja sen jälkeen se pysyy päällä tuonne 80-90km/h nopeuteen asti. Pysähdyksen jälkeen vaatii taas 120km/h että seiska löytyy.
Lämmöt nousee oikein, xentryllä ei vikakoodeja, dpf ei ole tukossa, regenerointi ei ole päällä, tässä sen kuulee helposti pakoputken mörinästä. Vaihteistoöljyt on vaihdettu 40tkm kohdalla, nyt ajettu 100tkm ja toinen vaihto tulee juuri eteen. Päästöpäivitys on tähän tehty, tuikutellaan kesän mittaan ja katsotaan alkaako seiska löytymään herkemmin.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja mpower »

Timo T. kirjoitti: To 22.04.2021 21:54 Koitin itsekin vähän keskittyä tähän. Mulla CLS ollut ajossa vasta kolmisen kuukautta ja ajoittain kiinnittänyt huomiota tuohon kutosella menoon. Pääsääntöisesti tämä kulkee 6-vaihteella kun vakionopeussäätimeen asetettu 105-110km/h. Seiska menee päälle automaattisesti vasta lähellä 120km/h. Manuaalipuolella se tosiaan menee pienemmässäkin nopeudessa ja kulkee silläkin herkästi.

Erikoisempi juttu on se, että 7-vaihde menee toisena päivänä heti satasen vauhdissa ja toisena ei millään. En ole havainnut ajomatkassa eroja, tällä viikolla yhtenä päivänä startin jälkeen 3km taajamaa ja moottoritielle, 7:lla mentiin heti rampilta kiihdytyksen jälkeen.
Nyt kävin ajamassa n. 40km moottoritiellä 110km/h lasissa, kokoajan kutosvaihde. Nopeuden nosto 120km/h kytkee seiskan ja sen jälkeen se pysyy päällä tuonne 80-90km/h nopeuteen asti. Pysähdyksen jälkeen vaatii taas 120km/h että seiska löytyy.
Lämmöt nousee oikein, xentryllä ei vikakoodeja, dpf ei ole tukossa, regenerointi ei ole päällä, tässä sen kuulee helposti pakoputken mörinästä. Vaihteistoöljyt on vaihdettu 40tkm kohdalla, nyt ajettu 100tkm ja toinen vaihto tulee juuri eteen. Päästöpäivitys on tähän tehty, tuikutellaan kesän mittaan ja katsotaan alkaako seiska löytymään herkemmin.
Tämä käyttäytyy siis lähes samanlaisesti normaaliajossa kuin omani, lukuunottamatta sitä, että mun autosta rattiläpyskästä ei mene seiska ennen 120 km/h päälle. Ja kuten aikaisemmin jo mainittu, niin mullakin seiskan saatua päälle, niin voi körötellä aina 80-90 nopeuteen asti tasaisella, sitten kutosen vaihtaa. Uudelleen seiska taas vaatii 120 vauhtia! Päästöpäivityksistä sun muistakaan päivityksistä ei ole tietoa. Tuikutus ei vaikuttanut seiskan päällekytkeytymiseen tai päälläpysymiseen mitenkään. Pahin tietysti on nyt tuo töksähdys moottorijarrutuksessa, se olisi syytä ekana selvittää. Päivittelen sitten taas jos ja kun uutta tietoa ilmenee.
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Tuo töksäytys ei luultavasti johdu mekaanisesta viasta. Kuten @CDI203 mainitsi, laatikko toimi ihan normaalisti, kun testasi normaalilla ajolla. Kaikki venttiilit ja jouset yms. laatikon sisällä
Mutta kun tulee erikoistilanne, niin laatikko vaihtaa monta pykälää kerralla. Siinä kuluu enemmän aikaa. Kuitenkin turbiini ottaa kiinni liian kovasti, tai liian aikaisin. Siitä töksäytys.
En itse kyllä purkaisi laatikkoa, ennen kuin resetoisin ja tarvittaessa vielä adaptoisin ensin.
Öljyt kannattanee kyllä vaihtaa ensin. Näkisi että tuleeko lastuja öljyn mukana.
Ja laittaa MB omat öljyt, niin sekin varmistuu, ei jää epäilyjä. Turbiini myös tyhjäksi.

Miten @CDI203. Oletko tehnyt adaptointeja? Minkälainen homma se on? Vai etkö usko sen auttavan?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mpower kirjoitti: To 22.04.2021 22:48
Timo T. kirjoitti: To 22.04.2021 21:54 Koitin itsekin vähän keskittyä tähän. Mulla CLS ollut ajossa vasta kolmisen kuukautta ja ajoittain kiinnittänyt huomiota tuohon kutosella menoon. Pääsääntöisesti tämä kulkee 6-vaihteella kun vakionopeussäätimeen asetettu 105-110km/h. Seiska menee päälle automaattisesti vasta lähellä 120km/h. Manuaalipuolella se tosiaan menee pienemmässäkin nopeudessa ja kulkee silläkin herkästi.

Erikoisempi juttu on se, että 7-vaihde menee toisena päivänä heti satasen vauhdissa ja toisena ei millään. En ole havainnut ajomatkassa eroja, tällä viikolla yhtenä päivänä startin jälkeen 3km taajamaa ja moottoritielle, 7:lla mentiin heti rampilta kiihdytyksen jälkeen.
Nyt kävin ajamassa n. 40km moottoritiellä 110km/h lasissa, kokoajan kutosvaihde. Nopeuden nosto 120km/h kytkee seiskan ja sen jälkeen se pysyy päällä tuonne 80-90km/h nopeuteen asti. Pysähdyksen jälkeen vaatii taas 120km/h että seiska löytyy.
Lämmöt nousee oikein, xentryllä ei vikakoodeja, dpf ei ole tukossa, regenerointi ei ole päällä, tässä sen kuulee helposti pakoputken mörinästä. Vaihteistoöljyt on vaihdettu 40tkm kohdalla, nyt ajettu 100tkm ja toinen vaihto tulee juuri eteen. Päästöpäivitys on tähän tehty, tuikutellaan kesän mittaan ja katsotaan alkaako seiska löytymään herkemmin.
Tämä käyttäytyy siis lähes samanlaisesti normaaliajossa kuin omani, lukuunottamatta sitä, että mun autosta rattiläpyskästä ei mene seiska ennen 120 km/h päälle. Ja kuten aikaisemmin jo mainittu, niin mullakin seiskan saatua päälle, niin voi körötellä aina 80-90 nopeuteen asti tasaisella, sitten kutosen vaihtaa. Uudelleen seiska taas vaatii 120 vauhtia! Päästöpäivityksistä sun muistakaan päivityksistä ei ole tietoa. Tuikutus ei vaikuttanut seiskan päällekytkeytymiseen tai päälläpysymiseen mitenkään. Pahin tietysti on nyt tuo töksähdys moottorijarrutuksessa, se olisi syytä ekana selvittää. Päivittelen sitten taas jos ja kun uutta tietoa ilmenee.
Eli tuo 7vaihtumis outous oli jo ennen ohjlmointia eli se poistaa sen vaihtoehdon että siilä olisi jotakin vaikutusta siihen, entä tuo töksäys oliko se myös ennen sitä ?

Timo T kun tutkit laatikosi toimintta oliko olosuhteet samat silloin kun suostui vaihtaman pienmässä vauhdissa ja kun ei suostunut, eli sama kohta tiessä ja muutenkin samanlainen ajo sekä laatikon "näkemä" vääntö
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

EemeliErkki kirjoitti: Pe 23.04.2021 08:26 Tuo töksäytys ei luultavasti johdu mekaanisesta viasta. Kuten @CDI203 mainitsi, laatikko toimi ihan normaalisti, kun testasi normaalilla ajolla. Kaikki venttiilit ja jouset yms. laatikon sisällä
Mutta kun tulee erikoistilanne, niin laatikko vaihtaa monta pykälää kerralla. Siinä kuluu enemmän aikaa. Kuitenkin turbiini ottaa kiinni liian kovasti, tai liian aikaisin. Siitä töksäytys.
En itse kyllä purkaisi laatikkoa, ennen kuin resetoisin ja tarvittaessa vielä adaptoisin ensin.
Öljyt kannattanee kyllä vaihtaa ensin. Näkisi että tuleeko lastuja öljyn mukana.
Ja laittaa MB omat öljyt, niin sekin varmistuu, ei jää epäilyjä. Turbiini myös tyhjäksi.

Miten @CDI203. Oletko tehnyt adaptointeja? Minkälainen homma se on? Vai etkö usko sen auttavan?
Olen tehnyt lukisia(sen auttaminen/ei auttaminen on tapusakohtaista)
helpostia aikaa menee
(sitä ei tosiaankaan tehdä missään hallissa sisällä kuten välillä kuule että on tehty,
paitsi tietysti jos siellä hallissa on semmoinen penkii missä auto käytäytty kuten tiellä ajessa ei taida olla yhtäkään suomessa missä ajon simulointi vaikkapa vikkap väliilä turku hki onnistuisi niin että kaikki pyörät pyörri)
jos kaikki alueet ja turbinin haluaa tehdä niin kannatta etsiä rauhalinen tasainen tie,
kuskiksi semmoinen joka osaa pitää vauhtia sekä kuuormitusta tasaisesesti sen mukaan mitä sanottaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja mpower »

Joo, 7- vaihteen outo vaihtamistapahtuma oli jo ennen ohjelmointia. 7-vaihteen toiminta ollut aina samanlainen. Tuota töksähdystä en ennen ohjelmointia huomannut. Kyllähän sitä tuli tietysti kiihdyteltyä vertailun vuoksi ennen ohjelmointia , mutta ei silloin mitään töksähdyksiä ollut.
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja mpower »

No niin, taas ollaan jotain (toivottavasti) opittu. Kävin eilen testaamassa CDI 203 kanssa moottoritiellä vaihteiston toimintaa. Saman töksähdyksen sain aikaiseksi kuin aiemminkin. Homma nyt on sellainen, rajusti kaasu pohjassa noin 130 km/h vauhtiin kiihdytyksessä vaihde on nelonen ja kierrokset noin 3800. Starin mukaan odotetaan jo vitosvaihdetta mutta ei vielä sitä vaihda. Sitten kaasu täysin pois ja moottorijarrutus, menee muutama sekunti vauhdin hidastuessa ja sitten vaihtaa vitoselle ja samantien tuo töksähdys. Semmoinen on tapahtuma. Mystinen juttu! Sitten kokeiltiin myös kiihdytystä 30-80 nopeuteen kaasu pohjassa ja sitten kaasu pois ja moottorijarrutus, ei mitään töksähdyksiä. Pähkäiltiin sitten yhdessä, varmaan kannattaa seuraavaksi vaihtaa öljyt suodattimineen ja Kyb venttiili . Samalla näkisi millaista on öljy ja onko metallimuruja seassa. Tulimme myös yhdessä siihen tulokseen, että vaihteiston toiminta tuskin johtuu Tuikun ohjelmasta vaan jostain muusta. Soittelin jo aikaisemmin Turbotehoa firmaan jossa Tuikun ohjelma laitettiin, niin kuitenkin olisi kuulemma mahdollista palauttaa auto aikaisempaan tilaan ja sitten kokeilla vaihteiston toimintaa. Jos vaihteisto käyttäytyy samalla tapaa, niin voisi sulkea pois ohjelmoinnin vaikutuksen. Taidan nyt ekaksi tilata 20 litran pänikän vaihteistoöljyä Saksasta, Fuchs TITAN ATF 7134 FE lienee passelia tähän? (sininen). Kerrotaan nyt vielä lisäksi, mitään töksähdyksiä ei tapahdu esim. vauhtia hidastaen liikennevaloihin tai risteykseen tullessa vaihteiston vaihtaessa pienemmälle, vaan hienon jouhevasti kaikki toimii! Sellaista, arvoituksellisia ovat Mersun automaattivaihteistot!
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Omaani suosittelee tuota Titan tavaraa, Eiköhän ole samaa (oma: VM 2012)
Tai Mesen omaa öljyä: ATF FE MB 236.15.
Hinta saattaa vaikuttaa valintaan. 10L pitäisi riittää, 8L kait menee.
Suodatin ja tiivisteet. KL varaosat osaa myydä ne.

Kokeilitko Resetin vaikutusta vaihtamiseen?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja dealer »

oulaistenliikenne.fi
Make76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ti 29.06.2004 08:14
Paikkakunta: Lohja

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja Make76 »

Tuo 7-vaihteen päälle kytkeytyminen vasta 120km/h jälkeen johtuu ilmeisesti siitä että kun oliko joskus 2015? kun nämä isot automerkit kärähtivät päästöistä.. niin osa merkeistä teki muutokset moottorinohjaukseen ja osa (Mersu) vaihteistoon. Muuttivat 7-vaihteen kytkeytymisen noin 120km/h nopeudessa vasta.
Johtuuko siitä että pakokaasut ovat kuumemmat kovemmilla kierroksilla ja sillä saadaan hiukkas-arvot pienemmiksi? Omassa on tehty adaptointi, ohjelmistopäivitys ja adaptointi, hyd.yksikön vaihto- ohjelmointi ja adaptointi.. eikä muuttunut miksikään. Kuulemma ainakin Jenkkilässä on todettu samoja "ongelmia".. ja polttoaineen kulutuksen kasvua..

Niin ja öljyt vaihdettu 2-kertaan..

-Make
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja mpower »

Tilasin Aeromotorsilta automaattilaatikon suodatinsatsin tarvikkeineen, pari öljynsuodatinta, Airmatic-suodattimen ja Bosch pyyhkijänsulat. Edullisia ovat Suomeen verrattuna. Saksasta tilasin 8 litraa Fuchs Titan ATF 7134 automaattiöljyä.
Huomenna olisi tarkoitus ajella Turbotehoa firmaan ja jos siellä sitten poistaisivat Tuikun ohjelman ja sen jälkeen ajelisi ja kokeilisi tuleeko se töksähdys vielä. Jos tulee, niin sitten loogisesti ajatellen laatikossa vikaa, eikä Tuikun ohjelmassa.
Kyb-venttiiliä en ole ostanut vielä, pitääkö ottaa alkuperäinen (200 euroa) vai kelpaako tarvike (57,70 euroa)?
KL- varaosista venttiiliä katselin. Jos jotain uutta ilmenee, niin kirjoittelen sitten taas.
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja mpower »

No niin, Parolassa käyty ja kuntoon tuli. Oli niin pienestä kuin vaihdelaatikon adaptaatiosta tai adaptaatioarvojen nollauksesta kiinni. Minä noista sen erikoisemmin tiedä, mutta niin siellä tehtiin. Kolme kertaa kokeiltiin moottoritiellä ja ei mitään töksähdyksiä enää ilmennyt. Tuskin siihen mitään Kyb-venttiiliä sitten kannattaa vaihtaakaan kun nyt kunnossa.
Öljyt tietysti vaihdan kun jo tilattu. Helpotti! :D :thumbup:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Sehän se opetus tehdään nimenomaan ajamalla (CDI203 varmaan kertoi), nyt vain nollasitte? Vai saikos tästä pelkän Kybin nollattua, en muista...

Sen korjauksen näkee lopullisesti sitten jos pysyy hyvänä eikä opi uudelleen pahoille tavoille...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja mpower »

MiHe kirjoitti: Ti 27.04.2021 16:25 Sehän se opetus tehdään nimenomaan ajamalla (CDI203 varmaan kertoi), nyt vain nollasitte? Vai saikos tästä pelkän Kybin nollattua, en muista...

Sen korjauksen näkee lopullisesti sitten jos pysyy hyvänä eikä opi uudelleen pahoille tavoille...
Mun muistaakseni Turbotehoa firman kaveri puhui adaptaatioarvojen nollauksesta. CDI 203 kanssa oli aikaisemmin juttua siitä opetuksesta, ja se sitten onkin kuulemma jo isompi homma. Mulle riittää kun nyt toimii normaalisti, ja toivottavasti
jatkossakin.
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja joskami »

Tänään tuli seurailtua tuon oman käyttäytymistä. Normaali kiihdytys 90km/h ja jalan kevennys niin menee 7 päälle ja pysyy päällä ja jos vauhti tippuu alle 70 jonka jälkeen vaihtaa 6 taikka 5 vaihteen päälle. Tuossa 90km/h vauhdissa kierrokset n. 1400 ja taas 70km/h 1100.
Talvella huomasin et alle 80km/haluaa pitää kierrokset 1200-1500 kylmällä moottorilla ja vaihtaessa 5 vaihteen niin tulee selvä nykäsy laatikosta, joka häviää koneen lämmettyä.
Tuntuu et menee liian pienillä kierroksilla tämän mun CLS.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja mpower »

joskami kirjoitti: Ti 27.04.2021 18:25 Tänään tuli seurailtua tuon oman käyttäytymistä. Normaali kiihdytys 90km/h ja jalan kevennys niin menee 7 päälle ja pysyy päällä ja jos vauhti tippuu alle 70 jonka jälkeen vaihtaa 6 taikka 5 vaihteen päälle. Tuossa 90km/h vauhdissa kierrokset n. 1400 ja taas 70km/h 1100.
Talvella huomasin et alle 80km/haluaa pitää kierrokset 1200-1500 kylmällä moottorilla ja vaihtaessa 5 vaihteen niin tulee selvä nykäsy laatikosta, joka häviää koneen lämmettyä.
Tuntuu et menee liian pienillä kierroksilla tämän mun CLS.
On nää Mersut ihmeellisiä, vaikka sama moottori ja vaihteisto, niin käyttäytyvät eri tavalla. Minkäs vuotinen nimim. joskamin auto on? Normaali takaveto, neliveto, shooting brake?
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja joskami »

mpower kirjoitti: Ti 27.04.2021 19:32
joskami kirjoitti: Ti 27.04.2021 18:25
On nää Mersut ihmeellisiä, vaikka sama moottori ja vaihteisto, niin käyttäytyvät eri tavalla. Minkäs vuotinen nimim. joskamin auto on? Normaali takaveto, neliveto, shooting brake?
2013 neliveto shooting brake, kylläkin ohjelmoitu periaatteessa uudesta saakka (2tkm- nyt 160tkm mittarissa)
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Kokeilin miten alas antaa mennä 7. päällä
Tässä on "saasteohjelma" Se ei vaikuttanut mitään 7 toimintaan
ACFCD095-DF0C-4CBB-94BB-9397D40CF2FB.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

MiHe kirjoitti: Ti 27.04.2021 16:25 Sehän se opetus tehdään nimenomaan ajamalla (CDI203 varmaan kertoi), nyt vain nollasitte? Vai saikos tästä pelkän Kybin nollattua, en muista...
Sen korjauksen näkee lopullisesti sitten jos pysyy hyvänä eikä opi uudelleen pahoille tavoille...
Nollasivat varmaan kaikki.
Ymmärtääkseni (näin on minulle kerrottu), nollauksen jälkeen, on kaksi tapaa opettaa vaihdelaatikko:
Tekemällä Starin mukaan ajoa, jossa Starin kertoo, miten ajetaan, millä kierroksilla. Hankalaa tehdä, kun liikenteessä on muitakin, sekä mäkiä yms.
Tai
Nollata Starilla, ja sen jälkeen AJAA HISSUKSEEN muutama päivä, muutama sata kilometriä. Paljon kylmäkäynnistyksiä, että saadaan kylmänä esiintyvät oudot vaihdot kuriin.
Tämän tein itse talvella,
Aluksi huononi selvästi. Pikku hiljaa laatikon käytös muuttui. Nykäisy (kylmänä) 5=>4 kylmänä väheni selvästl.

Edit. Tarkoitin, että Turbotec nollasi kaikki adaptaatiot. @CDI203 ei nollannut mitään
Viimeksi muokannut EemeliErkki, Ke 28.04.2021 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tässä ko autosahan nykäys tulee muistin mukaan tilantessa missä odotus on jo 5 ja sitten kun se toteuttu niin sinää kohdaas mutta siloinkin vain yhdelä tapaa ajessa
(tilantessa mitä ei esiiny sivili liikentessä kuin
ihan aniharvoin vaikka reipaaminkin päästelee menmään voi tulla tilane että sen tekee
mutta aina halutessa sen saa tekemään sen kaikiisa muissa tilanteissa vaihtaa myös tuon vaihdon niin että vaihdossa ei ole mitään)
ja ei noillattu mitään
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: CLS 350 CDI vaihtaa myöhään seiskalle

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

itse huomasin 'omissa hölmöissä kokeiluissani', että pakopaine-anturilla joka on siinä egr luona on iso merkitys vaihtamiseen. Eli epätietoisuudessa ja kokeiluhenkisenä tein EGR block levyn 350cdi hin ja laitoin siihen ekaan 13mm reiän. Ei vaikuttanut mihinkään, ehkä vähän dpf lämmöt nousi normiajossa. tein sitten uuden levyn jossa oli 7mm reikä. Myöhemmin tajusin että tämän tehdessä pakopaineanturin saama tieto ei ole oikea, koska se on tuon 7mm reiän takapuolella. No auto ei tuntunut vaihtavan kuin vasta 2000 jälkeen. lisäksi tehoa ei oikein ollut. lisäksi hämmästyttävintä oli se, että esim 2-1 vaihto muuttui töksähtäväksi. muutenkin se vaikutti vaihteiston toimintaan juuri myöhäisillä vaihtamisilla. varmaan kone tietää että vääntöä ei ole ja kertoo siitä laatikolle.

mietin vaan, että jos siinä päästöohjelmassa on lisätty EGR käyttöä noin 100kmh niin myös pakopaineanturin kokema paine voi olla matalampi ja siten laatikko toimii erilailla.

no oppina se, ettei kannata tehdä blockplateja, vaan viedä ohjelmalle jos egr määrää haluaa 'vähentää'. ja toinen oppi että se pakopaineanturi vaikuttaa tehoon ja vaihtamisiin paljon.
W212 E350cdi
Vastaa Viestiin