W220 OM628, vikakoodi P2013

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Tuollaisen vikakoodin pukkaa.

P2013-32. "B28 (Pressure sensor) Boost pressure/Atmostpheric pressure Unreasonable".

Näin kertoo iC****ft MB V2.0.
Silmin ja korvin havaittava vaikutus seuraavanlainen:
Vikatilassa tyhjäkäynnilllä imusarjan läpät ovat auki. Kun poistaa vikakoodin auton käydessä tyhjäkäyntiä, läpät menevät kiinni ja käyntiääni muuttuu hieman. Noin viiden sekunnin kuluttua vikakoodi ponnahtaa takaisin ja läpät avautuvat ja jäävät auki.. Ei taida mennä oikein se..
MAP- tunnistin (kiinni imuputken mutkassa) uusittu ja sen letku kaasuläppärunkoon on kiinni ja näyttäisi tiiviiltä.
Mikäköhän on?
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Kyseinen tunnistin letkuineen näkyy tuossa kuvassa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Hirveesti ei jaksa arvaila mitä dipadapa testeri ei näytä kun semoisiakin testereitä on mikä näytää,
mutta tarkista muutkin anturit ja tuonkin khdall mitä se näyttä kun kone ei käy
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Kun kone ei käy, sen saa nollattua eikä tule silloin takaisin. Kun käynnistää, tulee alta 10 sekunnin takaisin.
Kaikilla ei ole varaa ostaa sitä yhtä tiettyä laitetta.. ;)
Arvaus on, että tulpattu EGR aiheuttaa tämän.. Ns. painemuunnin (A0025407097) joka ohjaa läppiä saa nyt väärää tietoa. Liittynee pakokaasujen kierrätykseen jotenkin? Löytyy seuraavanlaisia nimikkeitä siitä: "Ventiili toisioilma", "alipainesäätöventtiili, pakokaasun takaisinkierrätys", "painemuunnin, pakokaasun ohjaus".
Jos näin niin pitänee laittaa EGR alkuperäiseen kuntoon vai voiko jotenkin ohjelmallisesti korjata?
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Tuo laite ohjaa alipaineella imusarjan läppiä. Alipaine siihen tulee muoviputkella jarrutehostimesta. Mistä ottaa toimintasignaalin? Sähköliitin kun löytyy siitä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

esapk kirjoitti: Ke 28.04.2021 23:18 Kun kone ei käy, sen saa nollattua eikä tule silloin takaisin. Kun käynnistää, tulee alta 10 sekunnin takaisin.
Kaikilla ei ole varaa ostaa sitä yhtä tiettyä laitetta.. ;)
Arvaus on, että tulpattu EGR aiheuttaa tämän.. Ns. painemuunnin (A0025407097) joka ohjaa läppiä saa nyt väärää tietoa. Liittynee pakokaasujen kierrätykseen jotenkin? Löytyy seuraavanlaisia nimikkeitä siitä: "Ventiili toisioilma", "alipainesäätöventtiili, pakokaasun takaisinkierrätys", "painemuunnin, pakokaasun ohjaus".
Jos näin niin pitänee laittaa EGR alkuperäiseen kuntoon vai voiko jotenkin ohjelmallisesti korjata?
Ei kai sitä testeriä parin koodin luvun takia tarvitse ostaa...
kyse ie ollut koodien nolauksest kun auto ei käy vaan että mitä näytää,
mutta se on selvää että jos EGR on tulpattu ilman ohjelman muutosta
että ei toimi, ei kuulukkan toimia ja varmasti aiheutta vika tilan
eli siihen autta ohjelaman muutos tai sen paluttamin toimintaan,

ECU komentaa sitä paineen muunnin murkulaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Mikä auttaa?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

esapk kirjoitti: Ke 28.04.2021 23:28Mikä auttaa?
Siis mihin noista ?
EGR vaiavan auttaa jo mainittu ja
jos tuolta läppiä ohjaavalta on johto irti niin koita laittaa se siihen kiinni
(imusarajan läpät on eri juttu kuin EGR
ulko muistista niitä kylläkin ohjaataan sähkö moottorilla "M55" ja EGR:ää Tuolaisella Paineen muunin murkulalla)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Paineenmuuntimesta lähtee alipaineletku, joka haarautuu läppiä ohjaaville alipainekelloille. Ovat siis toiminnaltaan kuin virranjakajan alipainesäätimet. Ei ole sähkömoottoreita näissä läpissä. Alipaineella liikkuvat. On purettu, putsattu ja koottu eli nähty.
Kaikki johdot ovat kiinni. Myös EGR-mötiköissä rintapellin päässä.
Vaiva on se, että tulee tuo vikakoodi ja tuntuu ajossa siltä, että turboista puuttuu paineet.
Mietin vaan sitä, että onko tällä jokin yhteys EGR:n kanssa, mikä tekee tämän.
Kun kerran vikakoodi kertoo, että paine MAP-tunnistimella "ei ole uskottava/mahdollinen taikka järkevä" (Suomennos).
Silminnähtävää vikaa ei näy.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

esapk kirjoitti: To 29.04.2021 00:03 Paineenmuuntimesta lähtee alipaineletku, joka haarautuu läppiä ohjaaville alipainekelloille. Ovat siis toiminnaltaan kuin virranjakajan alipainesäätimet. Ei ole sähkömoottoreita näissä läpissä. Alipaineella liikkuvat. On purettu, putsattu ja koottu eli nähty.
Kaikki johdot ovat kiinni. Myös EGR-mötiköissä rintapellin päässä.
Vaiva on se, että tulee tuo vikakoodi ja tuntuu ajossa siltä, että turboista puuttuu paineet.
Mietin vaan sitä, että onko tällä jokin yhteys EGR:n kanssa, mikä tekee tämän.
Kun kerran vikakoodi kertoo, että paine MAP-tunnistimella "ei ole uskottava/mahdollinen taikka järkevä" (Suomennos).
Silminnähtävää vikaa ei näy.
Onhan paineanturin letkunliitin koneessa sekä letku auki anturille niihin tupaa kertymään ryönää,
onko EGR ventillin kalvo ehjä usein näissä ei ja sieltä karkaa alipanetta mikä sitten sotkee ahtimen säätelyn niin sitä kautta voisi olla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Uusi letku on ja kiinni paikoillaan molemmmista päistä kuten aiemmin kerrottu.. Vanhastakin meni hyvin ilma läpi puhaltamalla eikä vuotanut matkalta. Turha vaihto sinänsä. Vika ei ollut siinä.
Kalvoista ei tietoa. Ennen vuotavan EGR-jäähdyttimen vaihtoa kaikki muu toimi. Ei tullut ainakaan vikailmoituiksia ja tehot olivat tallessa. En usko, että niissä olisi mitään vikaa. Irrallaan ollessako kalvot hajosivat? Varmistuuko vain purkamalla ja katsomalla?
Ongelma tuli siis heti tuon jäähdyttimen vaihdon jälkeen/yhteydessä eikä vasta vähän ajan päästä. Ainoa muutos oli EGR:n tulppaaminen peltilevyllä jäähdyttimen etupäästä. Epäilen, että sillä on osuutensa tässä. Ei ehkä olisi kannattanut tehdä sitä, mutta kun näki, mitä se vuoto saa aikaan niin tulipahan tehtyä, ettei sotku ainakaan toistu.
On nyt kuin se turboton rosberg.. Otetaan rohjo käyttöön vasta kun vika on selvitetty ja korjattu.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6295
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Siis... kerrataan nyt vielä kun näköjään mun ulkolukutaito rakoilee... EGR on tulpattu MUTTA SEN POISTOA KÄYTÖSTÄ EI OLE OHJELMOITU????
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Juuri näin.
Nyt etsitään jotakuta, kuka pystyy ohjelmoimaan sen EGR:n pois käytöstä. Vehohan ei tunnetusti tee tälläisiä "filunkipelejä"..
Järjestelmä ottaa huomioon myös EGR:stä tulevan pakokaasumäärän ja nyt kun sieltä ei tule mitään, se pukkaa vikakoodia. Näin on ymmärretty.
Toinen vaihtoehto on laittaa järjestelmä alkuperäiseen kuntoon ja toivoa, että sitten taas toimii. Paska duuni ja nyt kun pakokaasun syyöttöputkesta on lisäksi leikattu kaasuläppärungon sisälle tuleva mutkaosa pois, pitänee hankkia jostain joku alkuperäistä vastaava tilalle.
Jäähdytin alkoi vuotaa jäähdytysnestettä imuputkistoon ja piti siksi vaihtaa. Kiva sotku siellä sen takia.
Ei vain tehnyt mieli päästää enää"paskaa" palotiloista imukanavistoon ja kokeilin siksi tätä. Pakokaasut ovat pois palamiskelpoisesta seoksesta. Hyöty siitä laitteesta palotapahtuman lämpötilaankin ja sitä kautta päästöihin on vähäinen.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kyllä tästä maasta löytyy montakin, jotka voivat ohjelmoida EGR:n pois. Usein auttaa jos kertoo mistäpäin maata sellaisen haluaisi löytää.

Samalla voisi saada muutaman ylimääräisen pollen talliin, jos niistä tykkää.

Stareja muuten on paljonkin, ja täällä on myös ketju "Täällä tarvitaan STAR apuja topic", jossa voi kysellä kuka tutkisi, mutta toisaalta et tarvitse tuohon mitään testeriä. Kun EGR on tulpattu poistamalla ohjelmasta, ECU näkee liiallisen ilmamassan ja siitä vikatila ja paineet sekaisin.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Hyvä. Se toinen vaihtoehto eli taas purat ja kokoat putkiston ja yrität säilyttää mielenterveyteasi siinä touhussa tuon moottorin ja konehuoneen kanssa, ei oiken houkuttele.. ;)
Auto on nyt Nurmijärvellä noin 35km Helsingistä E12-tien varressa. Saa varmaan toimitettua Länsi-Vantaallekin tuossa kunnossa.
Mistä löytyy se Star-apuja kaipaavien linkki? Myyrmäessä muistaakseni oli yksi laitteen omistaja ellen taas väärin muista.
Saa toki tarjoja apuja, jos sattuu tämänkin lukemaan.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

viewtopic.php?f=2&t=152468

Mutta kuten sanoin, et tarvitse staria sen ihmettelyyn, että auto on vikatilassa kun EGR tulpattu mutta vielä ohjelmassa. Niin sen kuuluukin olla.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Eli minkä laitteen se sitten tarvitsee, jotta siitä vikatilasta päästään eroon ja EGR saadaan pois pelistä kokonaan? Vie nyt tehot pois. Se ei siis S***illa onnistu vaan vaatii ECU:n uudelleen ohjelmointia/optimointia? Lisätehokaan ei olisi pahitteeksi nyt kun tuo jäähdytinongelmakin on saatu korjattua. On ollut mielessä jo pari vuotta sekin. Pitäisi selvittää, löytyykö tältä alueelta osaajia sihen.Kohde ainakin jo olisi.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

esapk kirjoitti: To 29.04.2021 09:00 Uusi letku on ja kiinni paikoillaan molemmmista päistä kuten aiemmin kerrottu.. Vanhastakin meni hyvin ilma läpi puhaltamalla eikä vuotanut matkalta. Turha vaihto sinänsä. Vika ei ollut siinä.
Kalvoista ei tietoa. Ennen vuotavan EGR-jäähdyttimen vaihtoa kaikki muu toimi. Ei tullut ainakaan vikailmoituiksia ja tehot olivat tallessa. En usko, että niissä olisi mitään vikaa. Irrallaan ollessako kalvot hajosivat? Varmistuuko vain purkamalla ja katsomalla?
Ongelma tuli siis heti tuon jäähdyttimen vaihdon jälkeen/yhteydessä eikä vasta vähän ajan päästä. Ainoa muutos oli EGR:n tulppaaminen peltilevyllä jäähdyttimen etupäästä. Epäilen, että sillä on osuutensa tässä. Ei ehkä olisi kannattanut tehdä sitä, mutta kun näki, mitä se vuoto saa aikaan niin tulipahan tehtyä, ettei sotku ainakaan toistu.
On nyt kuin se turboton rosberg.. Otetaan rohjo käyttöön vasta kun vika on selvitetty ja korjattu.
Tuo on Hyvä kooste mitä on tehty ja mitä siitä seuranut, millon vika tullut,
juttua kun on pitklin ketjua niin lukiessa ei aina kaikkia edelisä muista

Eli syy vaikutta selvältä EGR tulapattu ilman ohjelman muutosta,
(ei tietoa miksi käytetty testeri herjailee ahtopainen anturiin liityviä
mitkä sitten ohjaa ajatuksen vian mahdolista syistä väärän suuntaan)
kalvon voi testa alipainepumppulla tai vaikka rokotus ruutala tai vikka letkusta imemällä
se voi hajota koska vaan omia aikojaan mutta jos kerran EGR on tulapttu eikä ohjelma mutettu niin se on ainkin vikan

E: *:rilla ei siinä hommasa ole mitään virkaa ECU:un ohjelam muutos kysessä
E:2 eli tarvitset ohjelman mistä on EGR laitettu pois päältä
Viimeksi muokannut CDI203, Pe 30.04.2021 13:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6295
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja MiHe »

tääs on puurot ja vellit sekasin, siksi kyselinkin... eli alunperin oli puolittainen kysely miksi vikatila, vaikka halu olikin saada EGR ohjelmoitua pois.

Vikatilanhan se nyt luultavasti saa kun ecu haluaa ajaa egrää auki ja siitä arvotaan että ahtopaineen säädössä on vika oltava (eikö se otakaan ilmamassasta ohjearvoa :hmm tässähän ei samanlailla egrää seurata kun alipaineellinen, sähköisessä on siitä ohjauspiiristä se takaisinkytkentä).. sinänsä hölmö mutta näitähän on ollut monia tapauksia (vika tosian siellä sun täällä) mutta aina jos vikakoodi on ahtopaineessa, egrssä tai ilmamassassa niin vika voi olla missäpäin sisääntuloa vain (lasketaan se egr:n haara sisääntuloksi myös). Järkevinhän tuosa olisi antaa MAF virhe. Mitkäs ecut olivat niitä mistä SAI DASsilla egrn:n pois? Niitä oli ihan muutama harva.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Olen itsekin miettinyt, että mikä tuon EGR:n tulppammisen oikein kavaltaa. Joku anturihan sen täytyy olla.
MAF:fit ovat kyllä ilmansyöttölinjan alkupäässä, heti Ilmanputsarien jälkeen, mutta ennen turboja. Kuinka ne voivat huomata, mitä tapahtuu kaukana niistä turbojen ja välijäähdyttimen toisella puolen kaasuläppäkotelon kohdalla? Putkeakin välissä varmaan toista metriä.. EGR:n syöttöputki kun on kaasuläppäkotelossa ja heti läpän jälkeen. Tuntuuko tuo syötetty pakokaasumäärä tai sen puute sieltä asti MAF:feille..?
MAP taas ottaa painearvonsa samasta kohdasta kuin mihin EGR työntää paskansa. . Sen vuoksi voisi kuvitella, että se on juuri MAP, joka antaa nyt vääriä painearvoja ECU:lle..? Vikakoodissakin esiintyy B28, joka viittaa siihen. Onko vielä muita tunnistimia jossain, joita voisi syyttää?
Sitäkään en ymmärrä, miksi imusarjan läpätkin käyttäytyvät väärällä tavalla tämän takia. Tyhjäkäynnillä niiden pitäisi olla ilmeisestikin kiinni, mutta nyt ne pullahtavat viiden sekunnin kuluttua auki ja myös pysyvät auki. Vikakoodin poisto käynnissä sulkee ne uudelleen, mutta taas viiden sekunnin kuluttua, kun vikakoodi palaa takaisin, ne avautuvat uudelleen. Mikä on tämän yhteys EGR:ään? Tai mihinkään? Miksi nyt näin?
Täytyy kai vielä käydä kokeilemassa, miten auto toimii. Saisi vielä jollain testerillä reaaliaikaista tietoa imusarjojen paineista niin näkisi, miten turbot siellä nyt oikeasti käyttäytyvät. Jotain on kuitenkin nyt asialle tehtävä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

esapk kirjoitti: Pe 30.04.2021 11:04 Olen itsekin miettinyt, että mikä tuon EGR:n tulppammisen oikein kavaltaa. Joku anturihan sen täytyy olla.
MAF:fit ovat kyllä ilmansyöttölinjan alkupäässä, heti Ilmanputsarien jälkeen, mutta ennen turboja. Kuinka ne voivat huomata, mitä tapahtuu kaukana niistä turbojen ja välijäähdyttimen toisella puolen kaasuläppäkotelon kohdalla? Putkeakin välissä varmaan toista metriä.. EGR:n syöttöputki kun on kaasuläppäkotelossa ja heti läpän jälkeen. Tuntuuko tuo syötetty pakokaasumäärä tai sen puute sieltä asti MAF:feille..?
MAP taas ottaa painearvonsa samasta kohdasta kuin mihin EGR työntää paskansa. . Sen vuoksi voisi kuvitella, että se on juuri MAP, joka antaa nyt vääriä painearvoja ECU:lle..? Vikakoodissakin esiintyy B28, joka viittaa siihen. Onko vielä muita tunnistimia jossain, joita voisi syyttää?
Sitäkään en ymmärrä, miksi imusarjan läpätkin käyttäytyvät väärällä tavalla tämän takia. Tyhjäkäynnillä niiden pitäisi olla ilmeisestikin kiinni, mutta nyt ne pullahtavat viiden sekunnin kuluttua auki ja myös pysyvät auki. Vikakoodin poisto käynnissä sulkee ne uudelleen, mutta taas viiden sekunnin kuluttua, kun vikakoodi palaa takaisin, ne avautuvat uudelleen. Mikä on tämän yhteys EGR:ään? Tai mihinkään? Miksi nyt näin?
Täytyy kai vielä käydä kokeilemassa, miten auto toimii. Saisi vielä jollain testerillä reaaliaikaista tietoa imusarjojen paineista niin näkisi, miten turbot siellä nyt oikeasti käyttäytyvät. Jotain on kuitenkin nyt asialle tehtävä.
Ilmamassamitarin arvot sen tulpatun EGR:än käräytää
karkasti näin,
ohjelmassa on eri tilanteille tietty kierättys pyynti
x% sisään menevästä paskaa
ja sitten kun sitä paksaa ei pääsekään tulpatun EGR:än takia
sisään se pyynti ei toteudu
sen se huomaa siitä että ilmamassa mittarilta tulee tieto
sisään menevän puhtaan ilman määrästä ja sitä menee silloin liikaa
kun tilaa on sen puutuvan(siis siihen siloisessa tilantessa verratuna siihen pyyntiin) paskan verran

kokeil niin että otat sieltä EGR ventilileiltä johdot irti
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Kuulostaa järkevämmältä selitykseltä kuin oma arvaus.
Kokeillaan vielä sitä liitinten irroittamista. Mitä sillloin tapahtuu eli miten muuttuu tilanne tästä nykyisestä?
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Kokeiltu EGR:n piuhat irti ja kiinni. Ei mielestäni mitään vaikutusta. Ihan samalla tavalla "toimii" imusarjan läppiä myöten. Alkaa mennä kohta usko tähän touhuun. Hyvää vappua!
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ainakin OM642:ssa edc16 ECU, on imusarjan läpät tyhjäkäynnillä auki ja menevät heti kiinni kun lähtee liikkeelle. Tarpeeksi kaasua ja aukeavat kartan mukaan. OM628:sta tai Temicistä en sitten tiedä, mutta ei tuo niin oudolta kuulosta.

Myös star voi joskus antaa vikakoodia vähän mutkan kautta eri asiasta, niitä pitää osata hieman tulkita, mutta joku yleis- mikälie-testeri, ei mitään luottamista. Niin se vaan valitettavasti on, sieltä voi jäädä olevia vikakoodeja vallan pois, tai olla vääriä. Turhapa sitä on liikaa ihmetellä ennen kuin saat softan muutettua, että EGR otetaan sieltä pois.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: W220 OM628, vikakoodi P2013

Viesti Kirjoittaja esapk »

Keskeytän vapusta toipumisen hetkeksi.
Ainakin yhdessä muussa 628:ssa tiedän läppien olevan kiinni tyhjäkäynnillä. Omistaja foorumin käyttäjä. Ei vikatilaa, läpät kiinni. Vikatila päällä, läpät avautuvat. Tyhjäkäynti pehmeämpää läpät kiinni. Siitä voi päätellä jotain. Tuo läppien aiku-kiinni renkutus mietityttää. EGR:kö aiheuttaa senkin?
Torque ja iCar**ft MB V2.0 antavat täsmälleen saman vikakoodin. Jälkimmäisellä pääsee Ecuihin sisälle. Hyvä laite hintaansa nähden. Korjasi vaihteistonkin.
Pitäisi varmaan ensin poistaa se p******n EGR ohjelmasta ja katsoa toimiiko sitten. Muuten voi tulla turha optimointi ja taas ollaan kusessa ja ehkä vielä entistä syvemmällä. Ja vähän köyhempänä.
Hauskaa vapunpäivää!
Vastaa Viestiin