OM642.920 ahtopainevuodot?
OM642.920 ahtopainevuodot?
Nyt, kun vikatilat ja lastusoftat saatu jotenkin asettumaan, niin keskitytään uusiin ongelmiin
Vikadiagnoosi seuraava: pedaalin keski alue tuntuu melko kuolleelta, auto kiihtyy kohtalaisesti, mutta tuntuu, että vääntöalueesta puuttuu puhtia. Matkavauhtia mennään kevyellä kaasulla, mutta auton "herääminen" matalilla kierroksilla vaisua, kickdownilla kyllä kiihtyy kohtalaisesti. Tyhjäkäynti ja käynti muutenkin on tasaista ja mitään katkomista tai pätkimistä ei esiinny.
Jos torque sovelluksen ahtomittauksiin on yhtään luottaminen niin ahtomaksimi on jossain 1,1bar hujakoilla ja tällöin veto onkin jo kondiksessa.
onko muilla ollut vuotoja? missä?
miten olette näitä paikallistaneet?
Tuleeko muuta mieleen, mikä voisi aiheuttaa vastaavanlaista vikaa? Kaasupoljin on sähköinen, mutta ainakin pedal position sekä auton omassa valikossa, että torquella vilkaistuna näyttäisi pitävän kutiaan.
Tilailin Imupuolen tiivisteet ja turbo-ahtoäänenvaimentimen väliin tiivisteet samalla, kun noita auotaan jo pelkästään polttoainesuodattimen vaihdossa, niin hyvä uusia kuluvaa kamaa. Samalla täytyy tarkistella et kuinka märältä se imusarjan läppien säätömoottori näyttää jonka kanssa useilla ollut ongelmia.
Mainitakseni vielä, että moottori ei ole mersun korissa ja täten paljon puhuttua staria ei pääse soveltamaan. Tarkennetaan myös, että sama heikko keski-alue ja väännönpuute vaivasi autoa jo vakiosoftalla, nyttemmin vikakohteista voi kuitenkin lukea pois egr ja dpf vaivat, vikakoodeja ei ilmaannu mistään ja auto ei mene limb modeen tms.
Vikadiagnoosi seuraava: pedaalin keski alue tuntuu melko kuolleelta, auto kiihtyy kohtalaisesti, mutta tuntuu, että vääntöalueesta puuttuu puhtia. Matkavauhtia mennään kevyellä kaasulla, mutta auton "herääminen" matalilla kierroksilla vaisua, kickdownilla kyllä kiihtyy kohtalaisesti. Tyhjäkäynti ja käynti muutenkin on tasaista ja mitään katkomista tai pätkimistä ei esiinny.
Jos torque sovelluksen ahtomittauksiin on yhtään luottaminen niin ahtomaksimi on jossain 1,1bar hujakoilla ja tällöin veto onkin jo kondiksessa.
onko muilla ollut vuotoja? missä?
miten olette näitä paikallistaneet?
Tuleeko muuta mieleen, mikä voisi aiheuttaa vastaavanlaista vikaa? Kaasupoljin on sähköinen, mutta ainakin pedal position sekä auton omassa valikossa, että torquella vilkaistuna näyttäisi pitävän kutiaan.
Tilailin Imupuolen tiivisteet ja turbo-ahtoäänenvaimentimen väliin tiivisteet samalla, kun noita auotaan jo pelkästään polttoainesuodattimen vaihdossa, niin hyvä uusia kuluvaa kamaa. Samalla täytyy tarkistella et kuinka märältä se imusarjan läppien säätömoottori näyttää jonka kanssa useilla ollut ongelmia.
Mainitakseni vielä, että moottori ei ole mersun korissa ja täten paljon puhuttua staria ei pääse soveltamaan. Tarkennetaan myös, että sama heikko keski-alue ja väännönpuute vaivasi autoa jo vakiosoftalla, nyttemmin vikakohteista voi kuitenkin lukea pois egr ja dpf vaivat, vikakoodeja ei ilmaannu mistään ja auto ei mene limb modeen tms.
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Ahtoputkia ratkeaa kaikista mersun malleista silloin tällöin. Yleisemmin se putki kun lähtee turbolta coolerille.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Edelä mainitun lisäksi muovisia coolerin päätyjä halkeaa/irtoilee
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Järjestyksessä turbolta eteenpäin kun lähdet katsomaan niin eiköhän löydy. Oire on juuri sellainen, että on pieni vuoto jossain kun ei pienillä kierroksilla ahda kunnolla, korkeammilla löytyy kuitenkin tehoa.
- Jos on turbolta lähtevä alumiininen ahtoputki käytetty löysällä tai irti, niin sen O-rengas todennäköisesti falskaa tai on rikki, mulla ainakin meni rikki ja piti uusia. Olitkin jo tämän huomioinut/vaihtamassa niin onpahan yksi syyllinen pois. Sen vuodon huomaa kun katselet liitoskohtaa, hikoilee siihen jotain jos on huohotuskaasuja enemmän mukana.
- Seuraava O-rengas on saman putken toisessa päässä, jossa on resonaattoriboksi, tätä liitosta harvemmin kukaan käyttää irti joten epäilisin että voi olla kunnossa.
- Sen jälkeen ahtoputket taitaa olla kumisia ja ne voi hapertua ajan kanssa. Oliko niin, että jos huohottaa öljyä niin öljy hapertaa näitä? Taisi jollain videolla joku tästä puhua. Yleensä tuollainen pitkäkestoinen vuoto kerää ympärille jälkeä kun tuppaavat huohottamaan hieman, joten vuoto voi näkyä pölyisenä mömmönä.
Kerralla jos haluat laittaa kuntoon, niin katsoisin huohottimen tai sen tiivisteet (riippuen vähän minkä mallinen huohotinventtiili sulla on), huohottimen ja imukotelon välinen punainen tiiviste sekä turbolle tuleva isompi punainen tiiviste. Jälkimmäinen kuluu kun imukoteloa rampataan irti vaikka polttoainesuodattimen vaihdossa ja jos huohottelee öljyä niin löysä tiiviste tiputtelee öljyt sitten siihen läppämoottorille.
Vähän itsestäänselvyyksiä ehkä nämä mutta ainakin itse tykkäilen ennakoivasti tuollaiset 4-5euron tiivisteet hoitaa kuntoon kun helpolla ja halvalla ehkäisee isommalta harmilta.
- Jos on turbolta lähtevä alumiininen ahtoputki käytetty löysällä tai irti, niin sen O-rengas todennäköisesti falskaa tai on rikki, mulla ainakin meni rikki ja piti uusia. Olitkin jo tämän huomioinut/vaihtamassa niin onpahan yksi syyllinen pois. Sen vuodon huomaa kun katselet liitoskohtaa, hikoilee siihen jotain jos on huohotuskaasuja enemmän mukana.
- Seuraava O-rengas on saman putken toisessa päässä, jossa on resonaattoriboksi, tätä liitosta harvemmin kukaan käyttää irti joten epäilisin että voi olla kunnossa.
- Sen jälkeen ahtoputket taitaa olla kumisia ja ne voi hapertua ajan kanssa. Oliko niin, että jos huohottaa öljyä niin öljy hapertaa näitä? Taisi jollain videolla joku tästä puhua. Yleensä tuollainen pitkäkestoinen vuoto kerää ympärille jälkeä kun tuppaavat huohottamaan hieman, joten vuoto voi näkyä pölyisenä mömmönä.
Kerralla jos haluat laittaa kuntoon, niin katsoisin huohottimen tai sen tiivisteet (riippuen vähän minkä mallinen huohotinventtiili sulla on), huohottimen ja imukotelon välinen punainen tiiviste sekä turbolle tuleva isompi punainen tiiviste. Jälkimmäinen kuluu kun imukoteloa rampataan irti vaikka polttoainesuodattimen vaihdossa ja jos huohottelee öljyä niin löysä tiiviste tiputtelee öljyt sitten siihen läppämoottorille.
Vähän itsestäänselvyyksiä ehkä nämä mutta ainakin itse tykkäilen ennakoivasti tuollaiset 4-5euron tiivisteet hoitaa kuntoon kun helpolla ja halvalla ehkäisee isommalta harmilta.
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Noniin, imuputkiin uudet tiivisteet vaihdettu, sisältäen sen pienen punaisen anturitiivisteen, samoiten se turbolta ensimmäinen lähtevä alumiiniputki tiivistetty mikä menee sille "vaimentajalle", ainakin se "norsunkorvaliitos" oli valskannut koska keulalla oleva vaimennin oli semmoisen öljysumun peitossa. Vika väheni ja käytös terävöityi, muttei poistunut. Turbo tuntuisi olevan melko tiptop kunnossa välysten osaltaan, et tästä en olisi huolissani.
Ei varmaan auta kun tutkia eteenpäin jatkuvaa letkustoa ja putkistoa ja etsiä viitteitä lisävuodoista?
Ei varmaan auta kun tutkia eteenpäin jatkuvaa letkustoa ja putkistoa ja etsiä viitteitä lisävuodoista?
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Egr venttiilin kunto? Imusarjan läpät ja niiden liikkuminen?
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Egr venttiili pysyvästi kiinni, imusarjan läpiltä ei vikailmoituksia ole koskaan tullut, niin vielä en ole tarkastanut toimintaa. Täytyy varmaan ottaa selvittelyyn tämäkin kohde. Paras lie olisi tilata se "emulaattori" läppien moottorille ja testata onko vaikutusta asiaan?
Minkälainen operaatio näistä on mittauttaa suutinten ohivuoto, maalaislogiikalla tämäkin voisi varmasti vaikuttaa kyseiseen alueeseen/vikaan?
Viimeksi muokannut Baabylon, La 08.05.2021 12:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Se emulaattori on yksi vastus.
Mites turbon servo, liikkuuko normaalisti?
Mites turbon servo, liikkuuko normaalisti?
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
No joo, tilaukseen lähti ainakin uutta maffia, kun entisestä oli jotenkin murtunut se ympäröivä muovikaulus, samoiten pcv tihkii jostain välistä (juuresta)? öljyä niin menee uusintaan. Seuraavaksi varmaan täytyy jatkaa tuonne tutkimista tuonne välijäähdyttimen suunnalle. Toivottavasti nyt näillä eväillä päästäis edes parempaan suuntaan.
Kiinnitin huomiota, että ihan kun turbon pakopesän päällinen, eli se lämpösuojus tulipellin olisi öljykuolan peitossa kevyesti. Mikähän tänne asti saa öljyn ruiskuamaan? samoten se anturi mikä on siinä vieressä on öljyinen.
Kiinnitin huomiota, että ihan kun turbon pakopesän päällinen, eli se lämpösuojus tulipellin olisi öljykuolan peitossa kevyesti. Mikähän tänne asti saa öljyn ruiskuamaan? samoten se anturi mikä on siinä vieressä on öljyinen.
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Kato se turbon servo, liikkuuko mihinkään kun laittaa virrat päälle ja kun painaa kaasua. Niitä on mennyt, sisällä pieniä karvoja johtimina mitkä irtoaa liitoksista, joutuu raaputtamaan molemmat kontaktit kuparille ja juottamaan uudet tai vaihtamaan servon.
Jos siivet jäänyt auki niin varmasti laiska.
Mitähän kaikkia vikakoodeja luudittu mäkeen jos ahtopaineesta ei limppiä tule?
Pitäisi tulla heti jos pyydetty ja toteutunut eroaa liikaa.
Paska maffi myös tekee laiskaksi jos ei ohjelmoitu pois.
Jos siivet jäänyt auki niin varmasti laiska.
Mitähän kaikkia vikakoodeja luudittu mäkeen jos ahtopaineesta ei limppiä tule?
Pitäisi tulla heti jos pyydetty ja toteutunut eroaa liikaa.
Paska maffi myös tekee laiskaksi jos ei ohjelmoitu pois.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Vuotaisikohan silmälasit öljyä ihan sumuna, huotin tai ahtimen voitelu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Jälkimmäisille ääni, vaikea paikantaa tuota vuotoa, mutta kurahaara onneksi tehty parikyt tuhatta taaksepäin ja itse haara näyttäis suhkoht kuivalta, joten kädet ristissä toivon ettei olisi tämä. Samoten sen lämpömaton pelkkä ylähelma on tihkunnut öljyiseksi. Piti käydä hakemassa tähtihylsyt jotta pääsee purkamaan ja tiskaamaan noita osia ja jos sitäkautta saisi osviittaa mistä ruiskii.
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Samaa vikaa tekee kun turbon ja sen jälkeisen alumiiniputken tiiviste ei ole kunnossa tai putki kunnolla paikallaan turbon päässä. Öljysumu osuu siitä juuri turbon viereiselle anturille, omaa kokemusta on
Edit: vuodon tuntee selvästi sormiin koneen käydessä kun kokeilee
Edit2: kahden auton kokemuksella välijäähyltä imusarjalle tuleva kumiletku halkeillut, ei välttämättä näy jos ei puristele letkua että halkeemat tulee näkyviin
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Kiitos, otan huomenna pohjamuoveja pois ja tutkin noita vuotopaikkoja lisää.mikakoo kirjoitti: ↑Ke 12.05.2021 15:43Samaa vikaa tekee kun turbon ja sen jälkeisen alumiiniputken tiiviste ei ole kunnossa tai putki kunnolla paikallaan turbon päässä. Öljysumu osuu siitä juuri turbon viereiselle anturille, omaa kokemusta on
Edit: vuodon tuntee selvästi sormiin koneen käydessä kun kokeilee
Edit2: kahden auton kokemuksella välijäähyltä imusarjalle tuleva kumiletku halkeillut, ei välttämättä näy jos ei puristele letkua että halkeemat tulee näkyviin
jännä kyllä pcv (kannen huohotus) venttiilin uusiminen paranti vetoja alakierroksilla, mutta edelleen ollaan vähän vääntöjä vailla tuolla keskialueen osalla. Auto on ollut vähän laiminlyödyllä ylläpitohuollolla joten aika paljon löytyy tätä uusimista vaativaa osaa.
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Kiitokset vastauksesta, turbon servolla varmasti tarkoitetaan sitä vipua turbon kupeesta joka lähtee siltä piirirasialta josta juotokset tyypillisesti menee? Tarkastukseen menee tuolla mainitsemallasi metodilla.MJPfin kirjoitti: ↑Ti 11.05.2021 08:00 Kato se turbon servo, liikkuuko mihinkään kun laittaa virrat päälle ja kun painaa kaasua. Niitä on mennyt, sisällä pieniä karvoja johtimina mitkä irtoaa liitoksista, joutuu raaputtamaan molemmat kontaktit kuparille ja juottamaan uudet tai vaihtamaan servon.
Jos siivet jäänyt auki niin varmasti laiska.
Mitähän kaikkia vikakoodeja luudittu mäkeen jos ahtopaineesta ei limppiä tule?
Pitäisi tulla heti jos pyydetty ja toteutunut eroaa liikaa.
Paska maffi myös tekee laiskaksi jos ei ohjelmoitu pois.
Eli ennenkun koko rumbaan lähdettiin oli tilanne se, että autossa vakiosofta, meno oli laiskaa ja terävyys puuttui moottorista. vikakoodeja tuli EGR, DPF ja lambda, tällöin veteli limppiin. Lääkkeenä dpf poisto ja egr poisto, kumpikin fyysisesti, sekä ohjelmallisesti (myös ohjelma vaihtui samalla). Ennen, eikä jälkeen toimenpiteen ei ole oikeastaan muita vikakoodeja tarjoillut.
sittemmin vaihdettua ja vialliseksi havaittua:
-DPF poistettu fyysisesti ja ohjelmallisesti (vikakoodit hävisi tällä)
-Egr lukittu pysyvästi kiinni ja poistettu ohjelmasta (tämä hävitti egr vikakoodit luonnollisesti ja tämä tutkitusti aiheutti limb moden)
-Johto nirhautunut poikki lambda anturilta (tämä poisti luonnollisesti vikakoodin)
-Turbon imupuolen kaikki tiivisteet
-Turbolta lähtevä alumiiniputki tiivistys
-Uusittu pcv venttiili (vanha vuoti öljyä)
-öljyt + filtteri, polttoainesutari, ilmansutari, uusittu myös polttoaineletkuja dieselsuodattimelle.
Nyttemmin näiden toimenpiteiden jälkeen auton terävyys on kasvanut ja ohitustehoa on hyvin tarjolla, kaikki moottorin nykiminen ja pätkiminen on poissa, myös alakierroksilla körötys matka-ajossa menee moitteetta todella pienellä polkimen liikkeellä. Ongelmana on esimerkiksi, jos lähtee kiihdyttämään liikenneympyrästä motarin ramppiin puolikaasulla niin tällöin auto ei tunnu tekevän varsin yhtään mitään ja haluaisi herkästi pudottaa pienempää pykälää, muutenkin moottorin pitäisi vääntää isolla vaihteella paremmin, jotta meno olisi muutakin kun pelkkää vaihteiden nykimistä.
Seuraavaksi olisi tarkoitus:
-Pohjamuovit irti ja tarkistella nuo ahtoletkut auton alhaaltapäin, myös toivottavasti välijäähyn päätyjen kunnon näkisi samalla
-Tuo edelläpuhuttu servon toiminnan tarkkailu.
-Uusi maf anturi tilattu ja menee paikalleen heti, kun autodoc saa paketin ovelle.
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Olihan se tulppaus tehty niin että pakopaine silti näkee oikeaa arvoa?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Hyvä pointti, tulppaus tosiaan on mallia kiinteä ja softa mallia pistoke egrältä pois. Täytyisi varmaan päästä käsiksi tuon pakopaine-anturin livedataan, et mittaileeko se vielä jotain. Kokeilen saada tästä selvyyden.
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Jos se tulppaus on tehty sellaisella ebayn laipalla takapuolelle siihen kurkkutorven liitokseen, niin ei tiedä pakopaineanturi mitään. Se on tulpattava imusarjan puolelta kaasuläpän jälkeen se paskaputken pää. 3:lla ruuvilla irtoaa se putki.
Pakopaineanturi on siinä EGR-jalassa ylhäällä. Softassa poisto pitäisi olla että ei pyydä pakokaasua, pelkkä liittimen irrotus ei sitä tee ohjelman kannalta oikein.
Pakopaineanturi on siinä EGR-jalassa ylhäällä. Softassa poisto pitäisi olla että ei pyydä pakokaasua, pelkkä liittimen irrotus ei sitä tee ohjelman kannalta oikein.
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Mä laitoin ton itse ton fyysisen osuuden sillei, et lukitsin sen venttiilin vaan varrestaan kiinni asentoon (se karan pää näkyy kun ottaa egr:n kannesta sen muovin pois) ja sit piuha irti. Lastun asentaja ei tarkemmin selittänyt ohjelman toimintaa, kertoi vain et kuuluu olla piuha irti. Piuhan ollessa kiinni venttiili kyllä ohjailee egrää ja auto menee sitämyöten limbbiin :eh:TPLtre kirjoitti: ↑To 13.05.2021 13:48 Jos se tulppaus on tehty sellaisella ebayn laipalla takapuolelle siihen kurkkutorven liitokseen, niin ei tiedä pakopaineanturi mitään. Se on tulpattava imusarjan puolelta kaasuläpän jälkeen se paskaputken pää. 3:lla ruuvilla irtoaa se putki.
Pakopaineanturi on siinä EGR-jalassa ylhäällä. Softassa poisto pitäisi olla että ei pyydä pakokaasua, pelkkä liittimen irrotus ei sitä tee ohjelman kannalta oikein.
Viimeksi muokannut Baabylon, To 13.05.2021 19:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
tuplat vahingossa
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Itse laitan ohjelmasta venttiilin hystereesi kartasta pois, saa olla johto kiinni ja tulpattu, ei tarvitse poistaa mitään vikakoodeja eikä mitään näe päälle.
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Jos softa on oikein tehty, ei tosiaan tarvitse irrottaa mitään. Tulppaus on vain varmistus, koska venttiili saattaa jumittaa ja vuotaa jonkin verran. Softalla poisto siis toimii siten, että se pidetään koko ajan kiinni.
Ei ole oikein ohjelmoitu jos pitää irrottaa liitin.
Ei ole oikein ohjelmoitu jos pitää irrottaa liitin.
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Hyvä, että tämä tuli puheeksi. Olin lastuttajaan yhteydessä ja lupasi, että tutkitaan asiaa maanantaina. Pistokkeen irrotus aiheuttaa vikakoodin ja tästä olikin puhe, että korjataan.
Egr käytössä ollessaan auto toimii tietyillä alueilla paremmin, itseasiassa alavääntö löytyy tällöin, mutta aiheuttaa limb modea ja kovassa kiihdyttäessä voimakasta nykimistä, jousi itse laitteesta on kuoleentunut joten tätä en haluaisi kyllä enää palauttaa käyttöön.
Tietyllä tavalla olen skeptinen, että ollaanko tässä nyt tilanteessa, et softa toimii vielä niinkun se on suunniteltukin egr mukana ollessaan toimimaan. Pistoke irti+tulppaus -> vikakoodi -> pakopaineanturin tiedot päin prinkkalaa?
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Olet siis estänyt venttiilin avautumisen mekaanisesti? Se ei poista pakopaineanturia käytöstä. Mutta kyllä sieltä herja tulee mutkan kautta, vaikkapa nyt sitten pakopaineesta, koska kun softasta ei ole kierrätyspyyntöä poistettu, se odottaa tietynsuuruista ilmamassaa ja kun se onkin suuri, se vaikuttaa ahtosäätöön ja sitä kautta pakopaineeseenkin.
Suosittelen poistamaan sen venttiilin liike-eston, koska vaikka kierrätyspyyntö poistetaan kartasta, ECU testaa myös EGR:n joka käynnistyksessä ja jälleen pitää ajella liitin irti...
Huono jousi ei haittaa kun tulppaat sen linjan oikeasta paikasta. EGR lämmönvaihdin on V-haarassa alhaalla näkymättömissä. Siellä on O-rengasliitos siihen putkeen, joka menee imusarjan muoviosaan sen alle vähän kaasuläpän jälkeen. Kolmella torx-ruuvilla altapäin kiinni ja välissä kuminen muototiiviste muoviosan urassa, sitä ei kannata hukata tai rikkoa. Se putki tulee sieltä kääntämällä alaspäin pois, pitkulainen reikä muoviosassa ja putken päässä koukku. Se on hyvä paikka tulpata. Ja se kierrätys pois kartasta, ettei tule vikatilaa.
Suosittelen poistamaan sen venttiilin liike-eston, koska vaikka kierrätyspyyntö poistetaan kartasta, ECU testaa myös EGR:n joka käynnistyksessä ja jälleen pitää ajella liitin irti...
Huono jousi ei haittaa kun tulppaat sen linjan oikeasta paikasta. EGR lämmönvaihdin on V-haarassa alhaalla näkymättömissä. Siellä on O-rengasliitos siihen putkeen, joka menee imusarjan muoviosaan sen alle vähän kaasuläpän jälkeen. Kolmella torx-ruuvilla altapäin kiinni ja välissä kuminen muototiiviste muoviosan urassa, sitä ei kannata hukata tai rikkoa. Se putki tulee sieltä kääntämällä alaspäin pois, pitkulainen reikä muoviosassa ja putken päässä koukku. Se on hyvä paikka tulpata. Ja se kierrätys pois kartasta, ettei tule vikatilaa.
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
joo, tuossa oli semmonen juttu etten halunnu jousen kuoleentumisen johdosta luottaa venttiilin kiinnijäämiseen, Käsin painellessa jäi sille sijoilleen mihin sen jätti (jousi ei jaksanut vetää venttiiliä kiinni), eli jos jostain syystä olisi käynyt raollaan niin sille sijoilleen olisi jäänyt.
Tämänhetkinen tilannehan siis on se, että autolla pitää ajaa egr piuha irti, ettei se mene jatkuvasti vikatilaan. Piuha paikalleen niin egr on täysin menossa mukana ja säätelee itseään, tällöin tulee vikakoodi P0401 egr insufficient detected (tätä herjasi jo ennenkun softaa oltiin muuteltu). Liekkö tuo kuollut jousi siis aiheuttaa sen alunperinkin ilmenevän egr herjan ja limbin.
Täytyypä perehtyä tuohon lämmönvaihtimen sijaintiin, kunhan saisi vaan tuon softan edes pelaamaan jollain tapaa. Jossain oli juttua, et jopa karalan softa on tarkoitettu toimimaan piuha irti?
Tämänhetkinen tilannehan siis on se, että autolla pitää ajaa egr piuha irti, ettei se mene jatkuvasti vikatilaan. Piuha paikalleen niin egr on täysin menossa mukana ja säätelee itseään, tällöin tulee vikakoodi P0401 egr insufficient detected (tätä herjasi jo ennenkun softaa oltiin muuteltu). Liekkö tuo kuollut jousi siis aiheuttaa sen alunperinkin ilmenevän egr herjan ja limbin.
Täytyypä perehtyä tuohon lämmönvaihtimen sijaintiin, kunhan saisi vaan tuon softan edes pelaamaan jollain tapaa. Jossain oli juttua, et jopa karalan softa on tarkoitettu toimimaan piuha irti?
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Ilman faktoja ei kannata alkaa huutelemaan että sillä tai tällä softa toimii johto irti tai kiinni.
Ei ole reilua mainitun ohjelmoijan arvosteleminen avoimesti kuulopuheen perusteella.
Egr on yksi helpoimmista hommista poistaa järkevästi, ilman että mitään tarvitsee autolle tehdä, johtojen irroittelu on aina ylimääräistä hommaa ja näkyy jos esim katsuria kiinnostaa asiaa tutkia.
Se että sun ohjelmasta on poistettu vikakoodit egr piuhan irti olemisesta ja että virtauksesta tulee vika kun johto kiinni kertoo myös omaa tarinaa asiasta.
Ei ole reilua mainitun ohjelmoijan arvosteleminen avoimesti kuulopuheen perusteella.
Egr on yksi helpoimmista hommista poistaa järkevästi, ilman että mitään tarvitsee autolle tehdä, johtojen irroittelu on aina ylimääräistä hommaa ja näkyy jos esim katsuria kiinnostaa asiaa tutkia.
Se että sun ohjelmasta on poistettu vikakoodit egr piuhan irti olemisesta ja että virtauksesta tulee vika kun johto kiinni kertoo myös omaa tarinaa asiasta.
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
Jos vika ei ala selviämään/tule kuntoon, niin olisiko kenenkään mahdollista auttaa tuossa egr softassa/suositella osaajaa keski-suomesta?
Ahtovuotoja en sen enempää löytänyt vaikka kolusin välijäähyn alla ja turbon servokin osoitti elonmerkit heilumisellaan. Onko pakopaineanturin arvoja mahdollista lukea livedatana ja osaako kukaan kertoa ohjeellisia raja-arvoja mitä sen pitäisi kertoa?
Ahtovuotoja en sen enempää löytänyt vaikka kolusin välijäähyn alla ja turbon servokin osoitti elonmerkit heilumisellaan. Onko pakopaineanturin arvoja mahdollista lukea livedatana ja osaako kukaan kertoa ohjeellisia raja-arvoja mitä sen pitäisi kertoa?
Re: OM642.920 ahtopainevuodot?
vähän livedataa lueskelin seuraavilta antureilta ja seuraavilla spekseillä. Auton kylmäkäynnistys (5min diagnoosi), anturi ja arvot:
exh differential pressure: tarjoaa kiinteää 12hPa, ei oikein muutu miksikään
exh differential pressure volts: 0,577 volts, arvo heiluu pikkusen mut tämä ilmeisesti järkevä
exh gas pressure: 1006hPa
exh gas pressure volts: 0,521 volts
Osaako näistä kukaan päätellä sen kummempia?
exh differential pressure: tarjoaa kiinteää 12hPa, ei oikein muutu miksikään
exh differential pressure volts: 0,577 volts, arvo heiluu pikkusen mut tämä ilmeisesti järkevä
exh gas pressure: 1006hPa
exh gas pressure volts: 0,521 volts
Osaako näistä kukaan päätellä sen kummempia?