Ponttoonin jarrut jumii...
Ponttoonin jarrut jumii...
Jarrut käyty läpi ja katsastuksessakin oli ihan ok arvot. Kylmänä auto rullaa niin kuin pitääkin, mutta kun ajaa muutaman kilometrin niin alkaa jumimaan kaikki jarrut.
Tunkkailin kulma kerrallaan ilmaan ja kaikki pyörät pyöri tahmeesti, parin tunnin jäähdyttelyn jälkeen rullaa kuin pitääkin. Aivan kuin jäisi painetta jarrrusylintereiden
ja pääsylinterin väliin. voiko olla edes mahdollista. Talvella vaihdoin myös pääsylinterin korjaussarjan.
Tunkkailin kulma kerrallaan ilmaan ja kaikki pyörät pyöri tahmeesti, parin tunnin jäähdyttelyn jälkeen rullaa kuin pitääkin. Aivan kuin jäisi painetta jarrrusylintereiden
ja pääsylinterin väliin. voiko olla edes mahdollista. Talvella vaihdoin myös pääsylinterin korjaussarjan.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Vanhat jarruletkut voi turvota sisältä niin että neste kulkee hyvin vaan toiseen suuntaa. Itsellä oli 1966 Impalassa sellainen, jäi takajarrut päälle.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
tarkasta tehostimen takaiskuventtiili
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Ok. Jarruletkutkin uusittu talven aikana, joten ne voitaneen sulkea pois. (Kiitos Karra, tää taitaa olla sulle tuttu auto ex. Hanson.)
Tuo tehostimen takaisku onkin mielenkiintoinen juttu. Eilen n. puolituntia ajon jälkeen avasin tehostajan ilmaruuvia niin siellä oli
painetta jäljellä, tuli vähän ilmaa ja jarrunestettä. Kävin sen jälkeen ajamassa lenkin ja ei ehkä enää niin paljon juminut. Olisko
siellä vaan ilmaa joka sotkee toimintaa. Auto on ollut tätä ennen todella pitkään käyttämättä ja jarrut oli kuivanut täysin.
Tuo tehostimen takaisku onkin mielenkiintoinen juttu. Eilen n. puolituntia ajon jälkeen avasin tehostajan ilmaruuvia niin siellä oli
painetta jäljellä, tuli vähän ilmaa ja jarrunestettä. Kävin sen jälkeen ajamassa lenkin ja ei ehkä enää niin paljon juminut. Olisko
siellä vaan ilmaa joka sotkee toimintaa. Auto on ollut tätä ennen todella pitkään käyttämättä ja jarrut oli kuivanut täysin.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Tänään ajettu noin 10km jarrut aika jumissa, sain juuri ja juuri nilkutettua kotiin. Kotona huomasin jarruvalojen palavan vaikkei kukaan painanut jarruja.
Avasin jarrutehostimen taaemman ilmausruuvin, sieltä tuli painetta ja auto lähti samantien rullaamaan. Missä kohtaa tuo takaisku sijaitsee ja miten se
testataan.
Avasin jarrutehostimen taaemman ilmausruuvin, sieltä tuli painetta ja auto lähti samantien rullaamaan. Missä kohtaa tuo takaisku sijaitsee ja miten se
testataan.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Ootko pääsylinterin huollon yhteydessä muuttanut työtötangon pituutta? Sen mitta aika tarkka ettei jätä painetta järjestelmään.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Kyllä jouduin sitäkin ropaamaan, säädin kerran jo lyhyemmäksi. Täytyy vielä tutkia oisko jäänyt kantamaan.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Veikkampa että sieltä löytyy vamma. Ite painin aikanaan oman ponden kanssa saman asian kanssa
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Kappas vaan, autohan oli välillä metallialan yrittäjällä täällä. Tiedätko mihin se W123 lopulta meni, oliko niin että jollekin Hansonin sukulaiselle?Pillari kirjoitti:Kiitos Karra, tää taitaa olla sulle tuttu auto ex. Hanson.
Sen verran vielä utelen että onko sinulla SEC vielä?
Tuo ponttoonin jarru on sen verran old school kamaa että en osaa auttaa enempää, eikös tuossa ole se tehostin jossain siellä moottoritilan etunurkassa, kuten W111 malleissa?
Voiko se Hydrak sotkea jarrujen toimintaa?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Juu ei ollut pääsylinterin työntötangossa vika, enää lyhemmäksi ei voi säätää menee poljin jo lähelle lattiaa. Se takaisku mietityttää miten sen
toimivuus todetaan. SEC sai lähteä vuosi sitten 18 vuoden yhteiselon jälkeen. Vannotin rouvalle ettei tule auton raatoja enää, eipä menny ku
2 kk kun tää oli jo tallia täyttämässä . W123 on ilmeisesti yrittäjän pojalla
toimivuus todetaan. SEC sai lähteä vuosi sitten 18 vuoden yhteiselon jälkeen. Vannotin rouvalle ettei tule auton raatoja enää, eipä menny ku
2 kk kun tää oli jo tallia täyttämässä . W123 on ilmeisesti yrittäjän pojalla
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Niinhän se oli, jonkun poika mutta ei hansonin kun hän asustanee ameriikoissa. Rekon pojalla siis, hän jopa kertoi siitä mutta unohdin .Pillari kirjoitti: W123 on ilmeisesti yrittäjän pojalla
Pitää miettiä tuota jarruasiaa, siis miettiä vielä keltä vois kysyä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Takaisku venttiili on alipaine letkussa. Jos se vuotaa imee tehostin jarrut päälle pikkuhiljaa. Voit todeta helposti irroittamalla letku/putken tehostimesta. Mutta tulppaa se jotenkin. Nyt jos ilman tehostinta jarrue ei jumita jää vika sinne. Ja varovasti sitten, jarrua saa nyt oikeasti painaa kun tehostin pois pelistä.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Nyt en ymmärtänyt, onko tuossa mallissa joku erityinen systeemi ?Takaisku venttiili on alipaine letkussa. Jos se vuotaa imee tehostin jarrut päälle pikkuhiljaa.
Takaiskuventtiilihän normaalisti vain pitää alipaineen tehostimessa jos moottori sammuu, ettei jarrut heti katoa.
wiimax.fi
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Jarrua painettaessa ja vapautettaessa venttiilin pitää sulkeutua tai jarru jää laahaamaan päälle. Ei se siellä koristeena ole. se takaisku.dealer kirjoitti:Nyt en ymmärtänyt, onko tuossa mallissa joku erityinen systeemi ?Takaisku venttiili on alipaine letkussa. Jos se vuotaa imee tehostin jarrut päälle pikkuhiljaa.
Takaiskuventtiilihän normaalisti vain pitää alipaineen tehostimessa jos moottori sammuu, ettei jarrut heti katoa.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Niin ja ei se tehostin mikään paineakku ole. Jos ei alipainetta ei tehostinta. Mutta nestejarrut toimii silti.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Ok. Täytyy tutkia. https://www.mb219.com/images/01_main/03 ... dbl205.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko tuossa "orjasylinterin" männässä myös kuulatakaisku.
Onko tuossa "orjasylinterin" männässä myös kuulatakaisku.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Alipainepuolen takaisku toimii, mutta alipaine tulpattuna ei muutosta jarrutehossa ja samanlaila alkoi taas laahaamaan. Otin myös orjasylinterin auki.
Sen takaisku toimi ja oli muutenkin suht siistin näköinen. Ja taas palattiin lähtöruutuun.
Sen takaisku toimi ja oli muutenkin suht siistin näköinen. Ja taas palattiin lähtöruutuun.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Jarruvalokytkin sijaitsee tehostimen työsylinterissä. Jos jarrut on päällä, ja jarruvalot palaa, niin työsylinterissä on painetta. Kun avasit ilmaruuvin, niin tuo paine pääsi pois.Pillari kirjoitti:Tänään ajettu noin 10km jarrut aika jumissa, sain juuri ja juuri nilkutettua kotiin. Kotona huomasin jarruvalojen palavan vaikkei kukaan painanut jarruja.
Avasin jarrutehostimen taaemman ilmausruuvin, sieltä tuli painetta ja auto lähti samantien rullaamaan. Missä kohtaa tuo takaisku sijaitsee ja miten se
testataan.
Varsinkin jos auto on ollut pitkään ajamatta, niin voisi olla mahdollista että tehostimen mäntä jumittaa. ATE T50 tehostimen mäntä on varustettu nahasta valmistetulla tiivisteellä,
ja tarvitsee toimiakseen ajoittaisen öljyn lisäämisen tehostimen voiteluun. Tätä varten on tehostimen takana avattava pultti josta voidaan mäntää voidella. Uudemmissa ponttooneissa on ATE T50/12 tehostin, joissa tehostimen mäntä on kumia, eikä tarvitse voitelua, mutta sekin voi jumittaa ( jos pitkään ajamatta).
Kuten Dealer totesi, niin takaiskuventtiili on sitä varten, että se varastoi alipainetta tehostimeen - näin jarrua voidaan painaa tehostettuna muutama kerta vaikka kone ei käy.
Tässä videossa näkyy tuo tehostimen mäntä. Männän varren toinen pää menee työsylinteriin, ja siihen tulee kiinni työsylinterin mäntä,
arvelen että jos paine jää päälle, niin tuo mäntä ei liiku/ palaudu ?
https://www.youtube.com/watch?v=h6wf1WuGc1k" onclick="window.open(this.href);return false;
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Laitoin voitelua tehostimen takana olevasta pultin reijästä ja purin myös etupuolelta tuon venttiilin pois missä on se verkko. Sekin näytti oikein hyvältä ja sieltä
pääsi laittamaan voitelua myös männän etupuolelle. Ei muutosta, edelleen jättää painetta.
pääsi laittamaan voitelua myös männän etupuolelle. Ei muutosta, edelleen jättää painetta.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Edelleen, keskimäärin autoissa tehostimelle menevässä letkussa oleva takaiskuventtiili päästää aina alipaineen tehostimelle, mutta ei päästä sitä sieltä pois jos alipaineen tulo lakkaa esimerkiksi moottorin sammumisen vuoksi.oskari_61 kirjoitti:Jarrua painettaessa ja vapautettaessa venttiilin pitää sulkeutua tai jarru jää laahaamaan päälle. Ei se siellä koristeena ole. se takaisku.dealer kirjoitti:Nyt en ymmärtänyt, onko tuossa mallissa joku erityinen systeemi ?Takaisku venttiili on alipaine letkussa. Jos se vuotaa imee tehostin jarrut päälle pikkuhiljaa.
Takaiskuventtiilihän normaalisti vain pitää alipaineen tehostimessa jos moottori sammuu, ettei jarrut heti katoa.
Kukaan ei ole väittänyt että olisi koristeena, mutta edelleen kysymys siitä onko tässä kyseisessä automallissa siis jokin erityinen systeemi, joka on minulle outo, kun väitetään että venttiilin rikkoutuminen aiheuttaisi jarrujen laahaamista jota se ei varmasti tee normaalissa jarrujärjestelmässä ?
Tässä se tavallinen takaiskuventtiili joka löytyy alipaineletkusta:
Se on juurikin tuon venttiilin ansiosta paineakku jokusen polkaisun ajan.Niin ja ei se tehostin mikään paineakku ole. Jos ei alipainetta ei tehostinta.
.
wiimax.fi
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
No niin, vika selvitetty. Purin pääsylinterin uudelleen. siellä oli yksi rikka mennyt asennus vaiheessa väärään väliin ja aiheutti sen ettei paine
päässyt tasaantumaan säiliöön. Eli täysin omasta mokasta oli kyse. Kiitokset kaikille mukana olleille.
päässyt tasaantumaan säiliöön. Eli täysin omasta mokasta oli kyse. Kiitokset kaikille mukana olleille.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Näin ne asiat selviää, kun jaksaa vaan riittävän kauan tutkia...
Taistelin kanssa W111:n jarrupääsylkkien (useammankin!) kanssa hyvän aikaa - vanhojen kamppeitten saaminen tiiviiksi ei aina onnistu edes kumit uusimalla, nyt on pelittänyt viimeisen vuoden ajan - hyvin vähäisessä käytössä (kop kop)...
Taistelin kanssa W111:n jarrupääsylkkien (useammankin!) kanssa hyvän aikaa - vanhojen kamppeitten saaminen tiiviiksi ei aina onnistu edes kumit uusimalla, nyt on pelittänyt viimeisen vuoden ajan - hyvin vähäisessä käytössä (kop kop)...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Näin on. Aikani kun pelasin jarrujen kanssa, niin sit hajosi jarruvalo kytkin. Tämä kyseinen auto kun on hydrak laatikolla niin siitä tuli oma ongelma.
Kytkin kun ei heitäkkään vapaalle kuten kuuluisi jarrua painaessa, se kun tunnistaa jarruvaloista vapaan tarpeen. No tänään sain jarruvalot kuntoon,
yllättäen tyhjäkäynti katosi. Liekkö vika sit kaasarissa vai sytkäpuolella, ei ole vielä kerennyt perehtymään.
Kytkin kun ei heitäkkään vapaalle kuten kuuluisi jarrua painaessa, se kun tunnistaa jarruvaloista vapaan tarpeen. No tänään sain jarruvalot kuntoon,
yllättäen tyhjäkäynti katosi. Liekkö vika sit kaasarissa vai sytkäpuolella, ei ole vielä kerennyt perehtymään.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Sana hydrak sai mieleen elävästi yksisarvisen... Toivottavasti systeemi muutoin pelittää, mahtaa olla osat tuohon kiven alla(?)
Niin se tahtoo olla että "ei päivää ilman (uutta) ongelmaa"
Niin se tahtoo olla että "ei päivää ilman (uutta) ongelmaa"
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Yllättävän hienosti ja huomaamattomasti hydrak toimii. Nopeat lähdöt kyllä voi unohtaa mutta eihän ne ponttoonin tyyliin kuulukkaan. Aika hassu sillä on
ajella, kun vaihde pitää vaihtaa vaikkei kytkintä tarviksekkaan / voikkaan käyttää. Ebay sivustolla on jonkin verran hydrak osia tosin hinnat on aika suolaisia.
Mielelläni kuuntelisin muitten kokemuksia ja huolto vinkkejä hydrak kytkimestä. Ei näitä enää liika taida liikenteessä olla. Kyseinen auto on 219 vm.-58
ajella, kun vaihde pitää vaihtaa vaikkei kytkintä tarviksekkaan / voikkaan käyttää. Ebay sivustolla on jonkin verran hydrak osia tosin hinnat on aika suolaisia.
Mielelläni kuuntelisin muitten kokemuksia ja huolto vinkkejä hydrak kytkimestä. Ei näitä enää liika taida liikenteessä olla. Kyseinen auto on 219 vm.-58
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
No niin. Ponde otettu taas liikenteeseen ja sama ongelma jatkuu. Ajettu talliista ulos kävi noin 10 min pihalla, jarruvalot syttyi ja jarrut päällä.
Kokeilin myös alipaine tehostin ohitettuna, sama homma. Hetken kun on sammuksissa niin jarrut vapautuu. Eihän tuon pitäis olla edes mahdollista.
Pystyy vähän ajelee, kun laskee painetta pois alipainetehostimen ilmaruuvista jarruneste säiliöön.
Kaikki vinkit olis tarpeen, ku itsellä alkaa olla vitsit vähissä.
Kokeilin myös alipaine tehostin ohitettuna, sama homma. Hetken kun on sammuksissa niin jarrut vapautuu. Eihän tuon pitäis olla edes mahdollista.
Pystyy vähän ajelee, kun laskee painetta pois alipainetehostimen ilmaruuvista jarruneste säiliöön.
Kaikki vinkit olis tarpeen, ku itsellä alkaa olla vitsit vähissä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Tuossa lienee samantyyppinen pääsylinteri kuin uudemmissa.
Eli säiliöstä reikä josta neste pääsee männän taakse, mutta edempänä toinen lähes huomaamaton pienempi reikä mistä neste pääsee männän eteen.koska huulikumi ei tiivistä toiseen suuntaan, saa jarrut ilmattua vaikka pieni reikä on tukossa, jarruihin kuitenkin jää paine päälle.eli sylkky osiksi ja tutkimaan.
Sitten toinen mahdollisuus on monissa rumpujarrullisissa käytetty jäännöspaineventtiili, joka yleensä on yksipiirisessä sylinterissä se männän palautinjousen päässä pohjimmaisena oleva takaisku mutta ikinä en ole sellaisen todennut jättävän kovaa painetta päälle, sen tehtävä on jättää pieni paine että kaikki tiivistekumit ja jarrumännät ovat välyksettöminä valmiina seuraavaa jarrutusta varten.
Eli katso se pieni reikä ensin.joissain malleissa sen saa ronkittua mig langan avulla säiliön kautta.
Eli säiliöstä reikä josta neste pääsee männän taakse, mutta edempänä toinen lähes huomaamaton pienempi reikä mistä neste pääsee männän eteen.koska huulikumi ei tiivistä toiseen suuntaan, saa jarrut ilmattua vaikka pieni reikä on tukossa, jarruihin kuitenkin jää paine päälle.eli sylkky osiksi ja tutkimaan.
Sitten toinen mahdollisuus on monissa rumpujarrullisissa käytetty jäännöspaineventtiili, joka yleensä on yksipiirisessä sylinterissä se männän palautinjousen päässä pohjimmaisena oleva takaisku mutta ikinä en ole sellaisen todennut jättävän kovaa painetta päälle, sen tehtävä on jättää pieni paine että kaikki tiivistekumit ja jarrumännät ovat välyksettöminä valmiina seuraavaa jarrutusta varten.
Eli katso se pieni reikä ensin.joissain malleissa sen saa ronkittua mig langan avulla säiliön kautta.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Ok. Kiitos. Täytyy pyytää lainaan toinen pääsylkkä ja kokeilla sillä. Sais jotenkin eliminoitua noita vaihtoehtoja pois.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Varma kesän merkki kun tää ketju pulpahtaa pinnalle . Keväällä vaihdoin uuden alkuperäisen jarrupääsylinterin ja kas kummaa, ei mitään vaikutusta.
Samanlailla jumittaa. Eli jäljelle jää sit tehostin, mut miten on mahdollista että jarrut menee päälle. Tänään en edes ajanut vaan kävi hetken tyhjäkäyntiä pihalla.
Samanlailla jumittaa. Eli jäljelle jää sit tehostin, mut miten on mahdollista että jarrut menee päälle. Tänään en edes ajanut vaan kävi hetken tyhjäkäyntiä pihalla.
Re: Ponttoonin jarrut jumii...
Moro!
Testaappa jarruja, että alipaineputki irrotettuna, putki tarvii tietysti tukkia imusarjaanpäin, että auto käy kunnolla.
Vaikuttaa siltä, että ilmaventtiili vuotaa, liikkuuko ilmaventtiilin kalvoa ohjaava pikku nestemäntä herkästi....
-tapsa
Testaappa jarruja, että alipaineputki irrotettuna, putki tarvii tietysti tukkia imusarjaanpäin, että auto käy kunnolla.
Vaikuttaa siltä, että ilmaventtiili vuotaa, liikkuuko ilmaventtiilin kalvoa ohjaava pikku nestemäntä herkästi....
-tapsa