Webasto ei käynnisty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ST76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 17.01.2020 10:27

Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ST76 »

w212 2011 E350
WDD2120871A390437

Webasto ei ala lämmittämään. Polttoainepumppu toimii ja webaston polttoaineputket vaihdettu, kun oli heikossa hapessa. Lähtee kyllä jollakin tasolla käyntiin, mutta ei niin pitkälle et alkaisi lämmittään. Hetken pöhisee ja puhaltaa kyllä auton alle ilmaa ja sitten sammuu. Autossa alkuperäinen akku ja näyttää jännitteeksi 11.96V, kun seisonut vuorokauden. Voiko tuo estää liekin syttymisen? Ilmottaa inoperetivea näytössä. Mitä toimenpiteitä kannattaisi suorittaa ennen kuin alkaa purkamaan poltinpesää pois?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja MiHe »

No se ei saa sitä polttoainetta kaminalle asti (sihti tukossa ), hehku ei toimi/ei tunnista liekkiä tai höyrystin rikki, tai sitten vesipumppu rikki ja sammuu kun keittää.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Vuosimallin 2011 W212 sarjassa voi olla tehdasasenteisina, joko Webasto Thermo Top V tai VEVO lämmittimiä. TTVEVO -lämmittimet korvasivat surullisen kuuluisat TTV -lämmittimet alkaen 2012 vuosimalleissa. Yleensä Webasto Thermo Top V mallin lämmittimien korjaus on hukkaan heittettyä aikaa ja rahaa. Ne eivät varmasti toimi kovilla pakkasilla silloin, kun sitä eniten tarvitaan. Vastaavasti TTVEVO mallin lämmittimet kannattaa ehdottomasti korjata, koska ne toimivat hyvin myös meidän talvessa.

Kaikissa TTV -lämmittimissä kuluu yleensä ensimmäisenä palopesä ja aiheuttaa ylimääräistä savutusta sekä heikentää Webaston kylmäkäynnistystä. Lisäksi niissä on suhteellisen paljon ohjainkorttivikoja sekä paloilmapuhaltimen moottorin laakerivikoja. Lisäksi ne toimivat epävarmasti meidän talvessa, vaikka olisivat uusia. Eli järkevintä on yleensä vaihtaa TTV -lämmitin uudempaan ja parempaan Mersun omaan TTVEVO tai TTEvo mallin lämmittimeen. Lisäksi pitää vanha DP41 polttoainepumppu vaihtaa myös DP40 tai DP42 malliin. Samalla myös kanattaisi tehdä pieni muutostyö, että Webasto lämmittää heti myös moottorin auton sisätilan lisäksi

Webasto TTVEVO -lämmittimissä kuluu yleensä ensimmäisenä paloilmapuhaltimen moottorin laakeri. Tämä vika on kuultavissa helposti, koska laakeri alkaa pitää ylimääräistä ääntä varsinkin kovilla yli 7000 kierroksilla. Paloilmapuhallin kannattaa ehdottomasti vaihtaa ennen, kuin laakeri jumii kokonaan. Silloin on riskinä, että se hajoittaa myös samalla ohjainkortin. Ohjainkorttia ei myydä erikseen, vaan on ostettava koko lämmitin. TTVEVO malleissa toinen kuluva osa on höyrystin, joka on myös helposti vaihdettavissa. VEVO -lämmittimien ohjainkorttiviat ovat suhteellisen harvinaisia verrattuna TTV -lämmittimiin.

Ennen kuin alkaa suunitella korjausta tai lämmittimen vaihtoa, kannattaa tarkistaa kumpi lämmitin malli on kyseessä. Malli selviää Webaston tyyppikilvestä tai tarrasta tai polttoainepumpun mallista. Mersu käyttää TTV -lämmittimissä DP41 polttoainepumppua ja TTVEVO malleissa käytetään Webaston parasta DP40 polttoainepumppua. Polttoainepumppu sijaitsee auton vasemmalla puolen takarenkaan etupuolella olevassa telineessä, joka on kiinnitetty auton alustarakenteeseen. DP40 polttoainepumpun virtaliittimen puoleinen muovikartio on väriltään musta ja DP41 se on vaalean harmaa.

Webaston testerillä on helpoin ja paras tapa testata Mersun Webastot, koska se näyttää enemmän reaaliaikaisia parametrejä kuin Mersun oma testeri. Lisäksi Webaston testerillä voi tehdä enemmän eri komponenttitestejä ja sillä näkee myös lämmittimen käyntitunnit minuutin tarkkuudella. TTV malleissa palopesävikoja alkaa tulemaan usein jopa 200 käyntitunnin jälkeen. Mersun TTVEVO malleissa höyrystimen kulumisongelmia tulee yleensä vasta yli 1500 käyntitunnin jälkeen. Höyrystin on myös suhteellisen helppo puhdistaa, jos se on karstoittunut esim. CO2 -säätöjen olessa pielessä.

Paloilmapuhaltimen moottorin laakerit voivat huonolla tuurilla mennä jo näitä käyntitunteja aikaisemmin. TTEvo mallin lämmittimissä tuli uudenmalliset paloilmapuhaltimen moottorit ja niissä laakerivika on todella harvinainen. Nämä TTEvo mallit tuli ensimmäisinä esim. Mersun W166 2012 ja W222 2013 malleihin.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
ST76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 17.01.2020 10:27

Re: Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ST76 »

Kirjoittamasi perusteella tulee halvemmaksi asentaa sisätilanlämppäri, jo asennetun letkulämmittimen lisäksi :D
IMG-20210316-WA0001.jpg
Tuollainen pumppu siellä on. Tarra löytyi konepellin alta ja thermo top v siellä on. Eli käytännössä jos tuon kattilan purkaa sieltä, näkyvää vikaa ei ole ja putsaamalla ei lähde pelittään. Ni kannattaa olla korjaamatta. Testaan sitä ei taida helpolla päästä "penkissä"?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Tuossa polttoainepumpussa näyttäisi kuvan mukaan olevan musta muovikartio virtaliittimen puoleisessa päädyssä. Tätä DP40 pumppua käytetään Mersuissa TTVEVO lämmittimissä, joten kanattaa tarkistaa asia vielä Webaston kyljessä olevasta tyyppitarrasta. Usein TTV -lämmitin on jo korvattu TTVEVO -lämmittimellä näissä vanhemissa W212 malleissa, mutta vanha TTV tarra on jäänyt poistamatta konepellin alta.

TTV -lämmittimiem puhdistus harvoin auttaa asiaa, koska niiden ongelmien pääsyy on palopesän kuluminen. TTVEVO -lämmittimen höyrystimen puhdistus auttaa usein, mikäli sen käyntihäiriöt johtuvat karstan tukkimista ilmanottoaukoista.

Mersun Webastojen testaus onnistuu todella helposti myös lämmittimen ollessa kiinni autossa. Vikakoodien ja käyntituntien perusteella voidaan sitten arvioida esim. TTVEVO -lämmittimen korjaustarve. Vika voi olla myös yksinkertainen ja halpa korjata, kuten hehku/liekkivahdin vika. Hehku/liekivahti maksaa noin 60 € ja vaihtotyö sekä samalla höyrystimen puhdistus vie aikaa noin tunnin.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
ST76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 17.01.2020 10:27

Re: Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ST76 »

" Hehku/liekivahti maksaa noin 60 €" Mistä liikkeestä noita varaosia kannattaa kysellä?
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Polttoaineputkien vaihdon jälkeen olisi hyvä ilmata polttoainejärjestelmä, ettei putkistoon jää ilmataskuja. Toivottavati olet vaihtanut Mersun Webaston metalliset polttoaineputket Webaston omaan 5 x 2 mm kirkkaaseen Nylon putkeen. Webaston vastaava musta polttoaineputki 5 x 1,5 mm ei oikein toimi dieselmalleissa kovilla pakkasilla.

Valitettavasti merkkiliikkeet ei myy varaosia Mersun lisälämmittimiin Suomessa, vaan ainoastaan aina koko lämmittimen. Useimpia varaosia saa ostettua lisälämmittimiä asentavista ja myyvistä yrityksistä tai tarvittaessa ulkomailta. Lisäksi useimmat Webaston tai Eberin lämmittimien samat tekniset osat löytyy myös muista merkkikohtaisista tai yleismallin lämmittimistä.

Ensin kannattaa ehdottomasti selvittää Webaston tyyppi ja sen jälkeen ottaa vikatesti Webaston tai Mersun testerillä. Testerillä on myös helppo käynnistää Webasto ja seurata reaaliaikaisia paramertejä, kuten akun jännitettä ym. Mersun W212 mallien TTV -lämmittimien minimijänniteraja on 11,3 V ja TTVEVO -lämmittimissä se on 10,5 V. Molemmissa viive alijännitunnistukselle on 20 sekuntia.

Webasto vie käynnissä ollessaan vain noin 2 A virtaa, mutta käynnistysvaiheessa virtaa kuluu noin 15 A. Käynistysvaiheen hehkutus vie aikaa noin minuutin, jolloin vanhojen akkujen jännitteet laskee usein alle tuon minimijänniterajan. Useimmat ns. Webaston viat johtuvat vanhasta ja huonosta akusta. Uusimmissa Mersuissa alkaa olemaan järkiään yli 50 ohjainyksikköä, joten akkujen kestoikä on yleensä 2-3 vuotta.

Mikäli autossa on vanhan mallin TTV -lämmitin, silloin suosittelen sen vaihtamista TTVEVO tai TTEvo mallin lämmittimeen. Esim peruskorjattujen W212 TTVEVO lämmittimien hinnat alkaa 650 € ja uusien polttoainepumppujen hinnat ovat noin 100 €. Vastaava W212 TTEvo lämmitin maksaa noin 800 €. Webasto on teholtaan 5,0 kW ja letkulämmittimien tehot on vain joitain satoja watteja, joten puhutaan aivan eri luokan lämmitystehoista.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
ST76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 17.01.2020 10:27

Re: Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ST76 »

No veholtahan sinne tuli hankittua metalliset. Kyseessä bensa auto
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Niinpä olikin, kun katsoin tarkemmin autosi tietoja. Bensa-autoissa nuo alkuperäiset metalliset polttoaineputket toimii, mutta dieselautoihin kannattaa asentaa edullisempi ja parempi nylon 5x2 mm polttoaineputki. Se ei ruostu läpi 8-10 vuodessa ja toimii myös kovilla pakkasilla. Toppi Oy:n valmistama 7 m mittainen putki maksaa noin 17 € ja samaa putkea myydään myös metritavarana.

Mersu käyttää tuota DP40 polttoainepumppua bensa-autoissa sekä TTV - ja TTVEVO -lämmittimissä. Joten sen perusteella ei voi tietää kumpi lämmitin on nyt autossa.

Webaston sähköisen kiertovesipumpun kunto on helppo tarkistaa myös ilman testeriä seuraavasti: auton käydessä Webasto toimii OK, kun auton oma mekaaninen tai sähköinen vesipumppu on toiminnassa. Mikäli auton moottori sammutetaan, Webasto toimii silloin vain noin kaksi minuuttia. Tällöin Webasto on ylikuumentunut ja sen sammutustoiminto menee päälle. Silloin tietää, että kiertovesipumppu on hajalla.

Webaston bensamalleissa yleisin vika on palopesän tai höyrystimen polttoaineputken tukkeutuminen. Ilmeisesti jonkin öljy-yhtiön bensan lisäaine tukkii tämän noin 0,4 mm läpimittaisen putken. Seuraavaksi yleisin vika on tuo em. hehku/liekkivahdin vastusarvon muuttuminen, jolloin ohjainkortti ei hyväksy näitä mittausarvoja, vaan kytkee sammutustoiminnon päälle.

Joten testerillä viat ja lämmittimen tyyppi selville ja sen jälkeen voi miettiä kannattaako korjata vai vaihtaa lämmitin uudempaan malliin.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
ST76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 17.01.2020 10:27

Re: Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ST76 »

Testerin mukaan pitäs toimia, joten jos nyt kurkkais onko tukossa. Mites onnistuuko purkuhomma tunkilla tallissa vai vaatiiko autoa nosturille? En aiheesta löytänyt videonpätkää tai kuvia, joten vinkit tervetulleita.
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Onnistuu myös tallissa suhteellisen helposti. Oikea eturengas, sisälokasuoja ja tarvittaessa etummainen alasuoja irrotetaan. Sen jälkeen kolmet letkupihdit kiinni Webastolle ja vesiventtilille tuleviin vesiletkuihin, jolloin ei tarvitse tyhjentää jäähdytinnesteitä.

Imuilmavaimennin irrotettaan ensimmäisenä, jolloin pääsee helpommin irrottamaan Webaston ohjaus- ja virtajohtojen liittimet. Seuraavaksi polttoaineletku irrotetaan Webastosta. Etummainen Webaston teline kannattaa jättää kiinni auton keulassa olevaan aluminiseen poikkittaispalkkiin. Irrottaa vain tämän telineen kolme M5 ruuvia, jolla Webasto on telineessä kiinni. Takimmainnen teline on kiinni auton runkossa kahdella M6 mutterilla, jotka irrotetaan.

Tämän jälkeen Webasto, vesiventtiili, takimmainen teline, äänenvaimentimen ja pakoputki irtoaa yhtenä pakettina. Sen jälkeen koko paketti pöydälle ja päästään purkuhommiin. Eli teline, pakoputki ja äänenvaimennin sekä vesiyhteet irrotetaan Webastosta. Tämän jälkeen irrotetaan Webaston muoviset ala- ja yläsuojamuovit. Hehku/liekkivahdin ja lämpötila-antureiden liittimet irrotetaan Webaston ohjainkortista. Sitten puretaan Webasto osiin aukaisemalla kolme pitkää Torx ruuvia, jolloin lämmönvaihdin irtoaa paloilmapuhaltimesta. Lämmönvaihtimen sisältä löytyy V -malleissa palopesä ja VEVO -malleissa siellä on höyrystin.
Viimeksi muokannut webastoguru, La 04.09.2021 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
ST76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 17.01.2020 10:27

Re: Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ST76 »

No niin purettuna on ja kuvan osasta ei mene mitään läpi. Et toi varmaan tukossa. Rassaamalla ei onnistu, enkä tiä meniskö jollain liottamalla. Mut saako pelkän tämän osan jostain?
20210904_133100.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ST76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 17.01.2020 10:27

Re: Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ST76 »

En tuollaista osaa mistään löytynyt, joten koko palopesän hankin ja sillä lähti webasto jälleen tulille. Kiitoksia webastogurulle ohjeista ja hyvistä vinkeistä.
ixu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 02.03.2014 13:29

Re: Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ixu »

Tässä ketjussahan oli hyvää keskustelua omankin auton webasto-ongelmaan, mutta ei ihan vielä kaikki auennut. Eli tämä oma tapaus: Auto on W212 ja ihan loppuvuodesta 12/2011 valmistunut tehtaalta alkuperäisellä webastolla. Oletin, että tässä olisi jo ollut TTVEVO, kun se vielä viime talvenakin toimi, vaikka jo melkein 500tkm mittarissa. Tämä siis alkoi jo viime talvena temppuilla ja nyt alkutalvesta lähtien lukossa. Nyt ehdi asiaan vähän perehtyä ja polttoaineputkihan oli ihan hapero. Vaihdoin sen tuohon webaston 5/2 milliseen ja mielestäni sain sen hyvin ilmattua, vaikkei staaria olekaan (sain lukosta pois sillä sulakkeen irrotuksella). No polttoaineputken vaihdon yhteydessä huomasin, että pumppu olikin päädyltään vaalean harmaa, eli DP41. Ja lopullinen totuus paljastui webaston kyljestä, eli TT-V tuo on.

No polttoaineputken vaihdon jälkeen webasto lähti käymään, mutta kävi vain noin 2min kerrallaan. Sitten koitin laittaa auton käyntiin ja webaston uudestaan päälle, niin silloin webasto pysyi päällä. Eli onko tässä nyt sitten se sähköinen kiertovesipumppu rikki? Ja käyttääkö webasto sitä mikä on paisuntasäiliön vieressä oleva alkuperäinen pumppu? Se kyllä selvästi hurisee kun webaston laittaa päälle, mutta kai siitä voi olla vaikka siivet irti?

Ja nyt kun kävin tuolla vähän ajelemassa (vaimon tuolla yleensä ajelee), niin huomasin että eihän tuolla tarkene tällaisilla 15 asteen pakkasilla. Eli kabiiniin ei selvästi tule normaalisti lämmintä. Liittyykö nämä oireet toisiinsa?
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Oireet viittaa mahdolliseen vialliseen sähköiseen kiertovesipumppuun, mutta M-B tai Webaston testerillä saa helposti varmuuden asiasta. M-B OEM W212 Webastot käyttää tuota paisuntasäiliön edessä olevaa Bosch:n valmistamaa kiertovesipumppua. Se kestää yleensä noin 8-10 vuotta riippuen tietysti ajetuista kilometreistä.

Mikäli sähköinen kiertovesipumppu on viallinen, silloin myös auton lämmityslaitteen lämmitysteho heikkenee. Joissain Italian W204 ja W212 vientimalleissa tuota kiertovesipumppua ei ole tehtaalla asennettu ja ero muihin malleihin lämmitystehossa on selvästi havaittavissa.

M-B varaosanumerot on sille esim. A2048350364 ja A2128350164 lasinpesimen lämmityksen liitännällä. Hinta marmoritiskillä noin 400 €. Sama alkuperäinen Bosch -kiertovesipumppu löytyy myös valmistajan varaosanumerolla esim. 0392023004 ja hinta on tällöin noin 60 €.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
ixu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 02.03.2014 13:29

Re: Webasto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ixu »

Testasin tuota kiertovesipumppua tänään ja kyllä se toimii. Huono akku varmaan voi tehdä vastaavaa, eli käynnissä webasto toimii? Pitää tutkia sitä seuraavaksi.

Autossa on nyt kyllä muuta isompaa ongelmaa lämmityksen kanssa ja tämä ei nyt välttämättä liity tähän webasto-ongelmaan, niin jatkoin tänne:

viewtopic.php?t=208200
Vastaa Viestiin