Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Elikkäs, itellä tuommonen -09 s204 2,1diesel ja ensimmäinen talvi tulossa tuon kanssa. Eli kysynkin millaisia nämä on lähtemään talvella käyntiin? Autossa ei oo lohkolämppäriä rai webastoa, ja mietinki että pitäskö alkaa laittamaan toinen, vai luottaa että kyllä mese starttaa
Töissäki vähän niin ja näin saako autoa roikkaan aina..
Millasia kokemuksia porukalla on?
Töissäki vähän niin ja näin saako autoa roikkaan aina..
Millasia kokemuksia porukalla on?
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Mulla oli tollanen yhdistelmä aikanaan. En jaksanu asentaa lohkolämppäriä, entinen taksi johon ei ollu pistetty kun oli ollu 24/7 ajossa.
0W öljyt ja kovimpina pakkasiltoina pistin ylläpitolaturin päälle ni oli aamulla täysvoimanen akku, hyvin se lähti yli 25 asteen pakkasessakin. (jos siis muisti pistää sen laturin)
0W öljyt ja kovimpina pakkasiltoina pistin ylläpitolaturin päälle ni oli aamulla täysvoimanen akku, hyvin se lähti yli 25 asteen pakkasessakin. (jos siis muisti pistää sen laturin)
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Akkua vaan latailet, kiinteä älylaturi yhdistettynä vaikka Calix tai TT-Thermo (kiertovesipumpullinen letkulämmitin) olis parhain ratkaisu. Kun hehkut toimii ja auto on huollettu muutenkin ainoastaan akku sanelee lähteekö vai ei.
Tiedät paikan, kokeile
-
- Mersumies
- Viestit: 2742
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Lähtee kuin palmun alta, mutta jos moottori on om651, niin kannattaa lämmitää
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
joo kyllä kaikki cdi vehkeet lähtee kunnossa olessaan ainakin vielä -25 asteessa ainakin ihan nätisti käymään,varmasti kylmemmälläkin mutta kuluttaahan se moottoria ja laakereita jos aina kylmiltään lyödään tulille..
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
C lähtee parin hehkutuksen jälkeen samantien -30 asteessa.
Vito lähtee vastaavasti mutta vaan johonkin -25 asti,sen yli jos on niin muutaman sekunnin pyörittää ennen käynnistymistä.
Edellisellä vitolla teetti vähän ongelmia,tosin uusi akku oli halvin mahdollinen eikä jaksanut pakkasilla oikein pyörittää. En tiedä kuinka olisi kunnon akulla käynyt.
https://youtu.be/BkPF76HZt74
Öljyinä kaikissa yleensä 5w-30,c:ssä joskus ollut talvella 0w-30
Vito lähtee vastaavasti mutta vaan johonkin -25 asti,sen yli jos on niin muutaman sekunnin pyörittää ennen käynnistymistä.
Edellisellä vitolla teetti vähän ongelmia,tosin uusi akku oli halvin mahdollinen eikä jaksanut pakkasilla oikein pyörittää. En tiedä kuinka olisi kunnon akulla käynyt.
https://youtu.be/BkPF76HZt74
Öljyinä kaikissa yleensä 5w-30,c:ssä joskus ollut talvella 0w-30
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Onko AGM akku vai tavallinen?
Oma S204 OM646 käynnistyi vielä -31 asteessa, mutta kovin vaivalloisesti.
Nykyisen W212 AGM akun purkausvirta on niin suuri, että käynnistyminen +25 ja -25 asteessa kuulostaa aika lailla samalta. Käytetään avain starttiasennossa ja automatiikka potkaisee moottorin käyntiin heti. Mistään ei tosin tiedä, olisiko akussa enää toista yritystä jos sitä joskus tarvittaisiin. OM651 kylmän moottorin käyntiääni tosin onnistuu olemaan pakkasessa vielä raaempi kuin kesäisessä kylmäkäynnistyksessä.
En näkisi ehjää autoa ongelmaksi, enemmän on merkitystä sillä että tankissa on talveen sopivaa polttoainetta ja suodatin on vaihdettu ajallaan. Ainakin Nesteen -29/-34° polttoaine toimii alle -30° kelissä.
Oma S204 OM646 käynnistyi vielä -31 asteessa, mutta kovin vaivalloisesti.
Nykyisen W212 AGM akun purkausvirta on niin suuri, että käynnistyminen +25 ja -25 asteessa kuulostaa aika lailla samalta. Käytetään avain starttiasennossa ja automatiikka potkaisee moottorin käyntiin heti. Mistään ei tosin tiedä, olisiko akussa enää toista yritystä jos sitä joskus tarvittaisiin. OM651 kylmän moottorin käyntiääni tosin onnistuu olemaan pakkasessa vielä raaempi kuin kesäisessä kylmäkäynnistyksessä.
En näkisi ehjää autoa ongelmaksi, enemmän on merkitystä sillä että tankissa on talveen sopivaa polttoainetta ja suodatin on vaihdettu ajallaan. Ainakin Nesteen -29/-34° polttoaine toimii alle -30° kelissä.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Yksikään OM611-613 cdi vehkeistä mitä pihassa on ollut ei ole pakkasesta (n. -20) lähtenyt käyntiin lämmittämättä.
Uudemmat kyllä on lähteneet, tosin hyvin harvoin on tarvinnut kokeilla enkä käynnistä lämmittämättä ellei ole aivan pakko.
Uudemmat kyllä on lähteneet, tosin hyvin harvoin on tarvinnut kokeilla enkä käynnistä lämmittämättä ellei ole aivan pakko.
oulaistenliikenne.fi
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
"Tehdyn tutkimuksen valossa nykyaikaisen polttomoottorin esilämmittäminen ei ole
kannattavaa, jos tarkastellaan yksinomaan auton polttoaineen kulutusta. Säästynyttä
polttoainetta merkittävämpänä asiana voidaan kuitenkin pitää esilämmityksen johdosta
merkittävästi alentuneita lähipäästöjä, toisin sanoen pakokaasupäästöjä, joita syntyy
kylmäkäynnistystä seuraavien ensimmäisten neljän kilometrin ajomatkalla. Esilämmi-
tystä tulisikin pitää suotavana jo pelkästään lähipäästöjen vähentämiseksi.
Suoraan mitattavien säästöjen ja vähennysten ohella esilämmityksellä voidaan paran-
taa autoilun mukavuutta, käytettävyyttä ja turvallisuutta kylminä aikoina, etenkin, mikäli
järjestelmä lämmittää ja kuivattaa myös auton sisätiloja. "
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1
Asensin omaan S205 Dieseliin lämppärin ja sisälämmittimen ihan mukavuussyistä. Eikös auto viedä paalaamolle nykyään ihan ajamalla, joten ei tuota hankintaa voi oikein perustella muilla kuin mukavuussyillä. Ainiin aina on päästy liikkeelle kun on ollut tarvis. Huollettu auto, hyvä akku ja oikeanlaatuista polttoainetta tankissa. Eikä ole ollut kylmä vaikka joskus on unohtunut kovilla pakkasilla esilämmitys.
kannattavaa, jos tarkastellaan yksinomaan auton polttoaineen kulutusta. Säästynyttä
polttoainetta merkittävämpänä asiana voidaan kuitenkin pitää esilämmityksen johdosta
merkittävästi alentuneita lähipäästöjä, toisin sanoen pakokaasupäästöjä, joita syntyy
kylmäkäynnistystä seuraavien ensimmäisten neljän kilometrin ajomatkalla. Esilämmi-
tystä tulisikin pitää suotavana jo pelkästään lähipäästöjen vähentämiseksi.
Suoraan mitattavien säästöjen ja vähennysten ohella esilämmityksellä voidaan paran-
taa autoilun mukavuutta, käytettävyyttä ja turvallisuutta kylminä aikoina, etenkin, mikäli
järjestelmä lämmittää ja kuivattaa myös auton sisätiloja. "
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1
Asensin omaan S205 Dieseliin lämppärin ja sisälämmittimen ihan mukavuussyistä. Eikös auto viedä paalaamolle nykyään ihan ajamalla, joten ei tuota hankintaa voi oikein perustella muilla kuin mukavuussyillä. Ainiin aina on päästy liikkeelle kun on ollut tarvis. Huollettu auto, hyvä akku ja oikeanlaatuista polttoainetta tankissa. Eikä ole ollut kylmä vaikka joskus on unohtunut kovilla pakkasilla esilämmitys.
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Jos auto lähtee käyntiin kaikilla keleillä ilman esilämmitystä niin silloinko moottori ei tarvitse esilämmitystä? Käsittämätön ajattelutapa.
Sitten kysellään milloin pitää ketju vaihtaa ja mitä milloinkin….
No, jokainenhan tekee omallaan mitä haluaa
Sitten kysellään milloin pitää ketju vaihtaa ja mitä milloinkin….
No, jokainenhan tekee omallaan mitä haluaa
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Noissa uudemmissa purkaamon helpompi myydä moottori eteenpäin, kun sillä on aina ajettu vähemmän kuin korilla, silloin kun ajamalla viedään romulaan.Eikös auto viedä paalaamolle nykyään ihan ajamalla, joten ei tuota hankintaa voi oikein perustella muilla kuin mukavuussyillä.
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Tää tavallaan on mielenkiintoinen kyssäri. Kuin paljon se sitten oikeasti vaikuttaa moottorin ikään? Ei Mersun ohjeet kiellä kylmäkäynnistyksiä ilman esilämmitystä ja itse eivät lohkolämppäreitä edes tarjoa sekä webastojenkin moottorikierto on erikseen venttiilein estetty. Eli siis kyllä sen ainakin takuuajan tulee toimia.
Ittellä oli tosiaan tollanen entinen taksi S204 reilun 6 vuoden ajan, aina raakana käymään pakkaskeleillä kun lohkolämppäriä tai webastoo ei ollu. Myydessä sen OM646 moottori oli taivaltanut yli 510 tkm, ja vaikka siihen ei ollut tehty mitään remontteja, se oli aivan tiptop kunnossa.
Tässä vielä Mersun näkemys öljysuosituksista lämpötilan suhteen.
lähde: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/224.1_en.html
.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
W 111 220S 1963 lähtee vielä huvin käyntiin viime talven kovimmilla pakkasillakin ilman lämmitystä kun on 95A agm akku samoin W123 300 samanlaisella akulla .
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Siinähän ne: 0W-öljyt ja täysvoimainen akku. Jos tekniikka on muuten kunnossa, niin pakostihan se lähtee käyntiin. Pitää kai vielä lisätä, että kunhan ei ole kesädieseliä tankissa.amatoori kirjoitti: ↑To 28.10.2021 20:42 Mulla oli tollanen yhdistelmä aikanaan. En jaksanu asentaa lohkolämppäriä, entinen taksi johon ei ollu pistetty kun oli ollu 24/7 ajossa.
0W öljyt ja kovimpina pakkasiltoina pistin ylläpitolaturin päälle ni oli aamulla täysvoimanen akku, hyvin se lähti yli 25 asteen pakkasessakin. (jos siis muisti pistää sen laturin)
Onhan toi kovimpina pakkasöinä lataaminenkin ehkä hyödyksi, mutta lataamista kannattaa tehdä eritysesti silloin kun on lämpimämpää. Kovimpana pakkasyönä ei kylmä akku välttämättä ota latausta vastaan juuri mitään.
Mutta onhan se esilämmittäminen nykyään eniten mukavuuskysymys. Esilämmitetty antaa matkustajillekin lämpöä paljon nopeammin. Ja vielä, jos on tottunut sisätilalämmittimeenkin, niin tuntuisi aika epämukavalta lähteä pihasta liikkeelle täysin kylmällä autolla.
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Sehän tiedetään että ennen mersut oli autoja. Vaimollakin uudenkarhea 190E ei lähtenyt kerran pakkasaamuna käyntiin. Oli Porvoossa aika vilpostakin, jotain -37. Moottoriöljyä tihku suodattimen juurelta tilkka (tuossahan ei ollut nykytyylistä suodatinta). Ei varmaan Nesteellä työsuhde-etuun kuulunut 0W-öljyt siihen aikaan.
Nämä varmaan hyvää tietoa nyt mersua ostavalle, ei kannata 201:stä tai uudempaa lähteä ostelemaan.
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Jos aihetta kääntää ns. vastakkain eli onko lämmittämisestä etua moottorin sekä apulaitteidenkin kanilta ajateltuna vaiko haittaako on?
Silleenkin aihetta voisi miettiä että jos olisi kaksi täysin vastaavaa kulkinetta joista toista ei koskaan ole esilämmitetty pakkasissa ja toinen on aina niin tehty niin kumpi olisi se kiinnostavampi yksilö?
Pidän itsestään selvyytenä sitä että esilämmityksessä on etuja jotka näkyy pidemmässä juoksussa. Se että joku taksi pelaa lämmittämättäkin niin on mielestäni hiukan eri asia meinaan ne eivät seiso ajamattomina pihassa monestikaan niin kauaa et mosa ja apulaitteet olisivat yhtä kylmiä kuin ukoilma? Samoin kylmäkäynnistyksiä muutenkaan ei tule niin paljoa kuin normikäytössä.
Uusimmissa mersuissa tosiaan ei saa laittaa lämppäriä niin että mosaa lämmittäisi ja ei kyllä mene kaaliin että mitä ihmettä tuolla on tavoiteltu? Tosiaan kuulin että itseasennetun vebastonasennuksen jälkeen vikailmoituksia tulee vähä joka nurkalta. Oman käsitykseni mukaan varmaa on se ettei lämmittämisenkielto voi olla moottorin eikä apulaitteiden etu. Korjaamon sekä varaosamyyjän etu se kyllä on.
Pohjoisen markkinat taitaa kuitenkin olla aika marginaaliset ja siten ei ehkä ole se ensisijainen lähtökohta autonosien suunnittelussa? Hintalappu sensijaan on satavarmasti aina tapetilla.
Silleenkin aihetta voisi miettiä että jos olisi kaksi täysin vastaavaa kulkinetta joista toista ei koskaan ole esilämmitetty pakkasissa ja toinen on aina niin tehty niin kumpi olisi se kiinnostavampi yksilö?
Pidän itsestään selvyytenä sitä että esilämmityksessä on etuja jotka näkyy pidemmässä juoksussa. Se että joku taksi pelaa lämmittämättäkin niin on mielestäni hiukan eri asia meinaan ne eivät seiso ajamattomina pihassa monestikaan niin kauaa et mosa ja apulaitteet olisivat yhtä kylmiä kuin ukoilma? Samoin kylmäkäynnistyksiä muutenkaan ei tule niin paljoa kuin normikäytössä.
Uusimmissa mersuissa tosiaan ei saa laittaa lämppäriä niin että mosaa lämmittäisi ja ei kyllä mene kaaliin että mitä ihmettä tuolla on tavoiteltu? Tosiaan kuulin että itseasennetun vebastonasennuksen jälkeen vikailmoituksia tulee vähä joka nurkalta. Oman käsitykseni mukaan varmaa on se ettei lämmittämisenkielto voi olla moottorin eikä apulaitteiden etu. Korjaamon sekä varaosamyyjän etu se kyllä on.
Pohjoisen markkinat taitaa kuitenkin olla aika marginaaliset ja siten ei ehkä ole se ensisijainen lähtökohta autonosien suunnittelussa? Hintalappu sensijaan on satavarmasti aina tapetilla.
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Ei tuollaista uusimpien autojen lämmityskieltoa ole olemassa. Urbaani legenda jota myös merkkiliikkeet on levittäneet.Jari Ke kirjoitti: ↑To 04.11.2021 21:08 Snip
Uusimmissa mersuissa tosiaan ei saa laittaa lämppäriä niin että mosaa lämmittäisi ja ei kyllä mene kaaliin että mitä ihmettä tuolla on tavoiteltu? Tosiaan kuulin että itseasennetun vebastonasennuksen jälkeen vikailmoituksia tulee vähä joka nurkalta. Oman käsitykseni mukaan varmaa on se ettei lämmittämisenkielto voi olla moottorin eikä apulaitteiden etu. Korjaamon sekä varaosamyyjän etu se kyllä on.
Pohjoisen markkinat taitaa kuitenkin olla aika marginaaliset ja siten ei ehkä ole se ensisijainen lähtökohta autonosien suunnittelussa? Hintalappu sensijaan on satavarmasti aina tapetilla.
Totta kyllä että ainakaan saksalaisten autojen suunnittelussa ei pohjoisen olot kauheasti paina.
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Ihan uteliaisuudesta, millä jännitteellä latailet AGM akkua vanhassa autossa, jonka vakiolaturin jännitteensäädin on mitoitettu AGM akkua alhaisemmalle latausjännitteelle?
Eipä silti, kyllä AGM akku kestää myös vajaata varaustilaa perinteistä paremmin. Sen mahdollistama latausalgoritmin optimointi polttoaineen kulutuksen kannalta lienee osasyy AGM akun käyttöön? Ja ainakin dieselien vaatima iso laturi toinen.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Vilukinttuna en lähde lämmittämättä ellei tuli äkkilähtöä syystä tai toisesta. Oman OM651:n kanssa petti hermo 200.000 km huollossa ja pyysin ketjun venymän mittauksen. Oli silloin noin 25% uudelle koneelle sallitusta ja selvästi pienempi osuus paljon ajetun moottorin ketjun hylkyrajasta, joten sama ketju jäi pyörimään, mutta uuden kiristimen kanssa kun oli tullut päivitetty osa.
Sitä en tietenkään voi tietää, missä kunnossa saman koneen ketju olisi ilman säännöllistä esilämmitystä?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Kovasti tuota kieltoa ihmettelin ja hiukan sitä haastoinkin. Olisiko ollut niin että Kajaanin Hartikaisella olis tuo noin kerrottu?DBFI kirjoitti: ↑To 04.11.2021 21:27Ei tuollaista uusimpien autojen lämmityskieltoa ole olemassa. Urbaani legenda jota myös merkkiliikkeet on levittäneet.Jari Ke kirjoitti: ↑To 04.11.2021 21:08 Snip
Uusimmissa mersuissa tosiaan ei saa laittaa lämppäriä niin että mosaa lämmittäisi ja ei kyllä mene kaaliin että mitä ihmettä tuolla on tavoiteltu? Tosiaan kuulin että itseasennetun vebastonasennuksen jälkeen vikailmoituksia tulee vähä joka nurkalta. Oman käsitykseni mukaan varmaa on se ettei lämmittämisenkielto voi olla moottorin eikä apulaitteiden etu. Korjaamon sekä varaosamyyjän etu se kyllä on.
Pohjoisen markkinat taitaa kuitenkin olla aika marginaaliset ja siten ei ehkä ole se ensisijainen lähtökohta autonosien suunnittelussa? Hintalappu sensijaan on satavarmasti aina tapetilla.
Totta kyllä että ainakaan saksalaisten autojen suunnittelussa ei pohjoisen olot kauheasti paina.
No samapa tuo sielläkö oli vai missä. Se sensijaan on oleellista että on legenda. Olisko sit niin että tuo ominpäin laitettu lämmitin ei liity vikavaloihin mitenkään? On vaan yhdistetty siihen kun on sopivasti huhu liikkeellä? Lämmittimen ilmeisesti saisi jälkiasennettunakin mutta se on hinnoiteltu aivan käsittämättömällä hintalapulla kun se varusteiksi ruksittunakin on ilmeisen hinnakas laitos? No nuokin on kuultua juttua ei omaa tietoa. Taksimies
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Joskus ehkä 8 vuotta sitte omistin S210 270cdi:n ja sen jouduin laittaan -37 aseteen pakkasella käyntiin kylmänä kun ei Webasto ollu lähtenyt käyntiin. Ihmetys oli suuri kun auto lähti samaan tyyliin käyntiin kuin lämpimillä keleillä, heti käyntiin ja käynti tasaista. Nykyinen Viano 320cdi tykkää vähän yskiä ja joskus sammuukin kerran mutta on sekin aina käyntiin saatu. Normaalisti pyrin kyllä aina käyttämään esilämmitystä melko fanaattisesti ja vielä käyttämään tyhjäkäynnillä aina autoa hetken ennenkuin lähden ajamaan, mutta aina ei Webastot suostu lähtemään käyntiin niin on pakko startata kylmiltään. Koskaan ei ole jäänyt mersun kanssa siitä kiinni ettei lähtisi pakkasella käyntiin.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
3 vuoden ajan laitettu w211 ilman lohkolämmitystä käyntiin pakkasesta riippumatta ei ongelmia akku 4 vuotta vanha.
W212 220CDI A - 09
EX:W211 220 CDI A - 07
EX :W210 200CDI A-02
EX : S203 200CDI A-05
EX : W202 220D A -96
EX:W211 220 CDI A - 07
EX :W210 200CDI A-02
EX : S203 200CDI A-05
EX : W202 220D A -96
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
lähti se aikanaan 800tkm ajettu w210 200cdi -30:sta vielä ilman lämmitystä käyntiin. toki hyvä akku oli plussaa, senverran joutui sahaamaan lähemmäs minuutin yhteensä. kyllä jotain vikaa on jos ei kovemmilla pakkasilla lämmittämättä lähde. w140 s350 oli semmoinen että starttas ihan sama kuinka kylmä oli ihan niinkun kesälläkin, ei mitään ongelmia.
W210 E320cdi
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Joskus aikoinaan esitettiin, että kylmäkäynnistys vastaa 600 km:n ajoa. Liekö nykyään se teoreettinen arvio sama? Siten ajomäärään voisi lisätä 100000 km n. 170 kylmäkäynnistyksellä.
Vaikka vaikuttaahan siihen kylmän moottorin kulumiseen muutkin asiat. Kun lohkolämmittäminen oli vielä uusi ilmiö, monia moottoreita rikottiin lohkolämmittämisellä. Silloin ei vielä tiedetty, että se lämmittäminen vain haittaa, jos moottorissa on ne 20W-öljyt.
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Kerro lisää. En ole kuullutkaan että lämmittäminen lisää moottorin kulumista kylmäkäynnistyksissä jos autossa on 20W-öljyt. Mitenkäs nykyisin tyypillisillä 0W tai 5W öljyillä?tehodia kirjoitti: ↑La 06.11.2021 11:22
Vaikka vaikuttaahan siihen kylmän moottorin kulumiseen muutkin asiat. Kun lohkolämmittäminen oli vielä uusi ilmiö, monia moottoreita rikottiin lohkolämmittämisellä. Silloin ei vielä tiedetty, että se lämmittäminen vain haittaa, jos moottorissa on ne 20W-öljyt.
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Meilläpäin on kerrottu että vastaisi 300km ajoa.tehodia kirjoitti: ↑La 06.11.2021 11:22Joskus aikoinaan esitettiin, että kylmäkäynnistys vastaa 600 km:n ajoa. Liekö nykyään se teoreettinen arvio sama? Siten ajomäärään voisi lisätä 100000 km n. 170 kylmäkäynnistyksellä.
Vaikka vaikuttaahan siihen kylmän moottorin kulumiseen muutkin asiat. Kun lohkolämmittäminen oli vielä uusi ilmiö, monia moottoreita rikottiin lohkolämmittämisellä. Silloin ei vielä tiedetty, että se lämmittäminen vain haittaa, jos moottorissa on ne 20W-öljyt.
Onko meillä sitten vähemmän pakkasta kun teillä
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Kun jäähdytysnestettä lämmitettiin, niin moottori lähti helposti käyntiin. Ja koska moottoria lämmitettiin, ajateltiin, että kaikki hyvin, eikä silloin tarvitse vaihtaa edes talviöljyjä kylmimmälle pakkaskaudelle. Mutta sinne öljypohjaan se kylmä öljy jäi turhan pitkäksi aikaa, ja moottori kävi käynnistyksen jälkeen hetken ilman riittävää voitelua. Ratkaisu oli laittaa talveksi "talviöljyt", ja sitten tuli käyttöön myös laajempikäyttöisiä moniasteöljyjä ja vieläpä synteettisiä öljyjä. 0W-ja 5W-öljyillä ei pitäisi olla mitään huolta ja 10W:täkin voi käyttää aika kylmille ilmoille asti. Omissa autoissa olen käyttänyt 0W-öljyjä muistaakseni niin kauan kuin niitä on ollut saatavana.DBFI kirjoitti: ↑La 06.11.2021 15:12Kerro lisää. En ole kuullutkaan että lämmittäminen lisää moottorin kulumista kylmäkäynnistyksissä jos autossa on 20W-öljyt. Mitenkäs nykyisin tyypillisillä 0W tai 5W öljyillä?tehodia kirjoitti: ↑La 06.11.2021 11:22
Vaikka vaikuttaahan siihen kylmän moottorin kulumiseen muutkin asiat. Kun lohkolämmittäminen oli vielä uusi ilmiö, monia moottoreita rikottiin lohkolämmittämisellä. Silloin ei vielä tiedetty, että se lämmittäminen vain haittaa, jos moottorissa on ne 20W-öljyt.
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Riippuu varmaan aikakaudesta. Liekö ilmaston lämpeneminen Suomessa vaikuttanut, että enää ei tarvitse käynnistellä niin kovissa pakkasissa, eikä kuluminen olisi niin voimakasta? Tietenkin tekniikkakin on kehittynyt ja öljytkin on parantuneet. Joka tapauksessa aika teoreettinen se arvio täytyy olla, on se sitten 300 tai 600 km. Monissa tapaukisssa se vaikutus voi olla jopa nolla, kun auton moottori kestää käyttökelpoisena kuitenkin hyvinkin sen auton iän, esilämmittämisestä riippumatta.
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Eli yksinkertaisemmin sanottuna teoriasi on että jäykillä öljyillä parempi sahata moottoria käyntiin pitkään että voitelu käynnistyy ennen moottorin käynnistymistä? Eipä riitä oma tietämys arvioimaan onko eroa montako kierrosta se moottori pyörii startilla verrattuna tyhjäkäynnillä (lämmitetyn moottorin nopeampi käynnistys). Tuskin suurta eroa laakerikuormituksessa jos moottori käy tyhjäkäyntiä verrattuna startilla pyörittämiseen.tehodia kirjoitti: ↑Su 07.11.2021 11:35
Kun jäähdytysnestettä lämmitettiin, niin moottori lähti helposti käyntiin. Ja koska moottoria lämmitettiin, ajateltiin, että kaikki hyvin, eikä silloin tarvitse vaihtaa edes talviöljyjä kylmimmälle pakkaskaudelle. Mutta sinne öljypohjaan se kylmä öljy jäi turhan pitkäksi aikaa, ja moottori kävi käynnistyksen jälkeen hetken ilman riittävää voitelua. Ratkaisu oli laittaa talveksi "talviöljyt", ja sitten tuli käyttöön myös laajempikäyttöisiä moniasteöljyjä ja vieläpä synteettisiä öljyjä. 0W-ja 5W-öljyillä ei pitäisi olla mitään huolta ja 10W:täkin voi käyttää aika kylmille ilmoille asti. Omissa autoissa olen käyttänyt 0W-öljyjä muistaakseni niin kauan kuin niitä on ollut saatavana.
Sellainen ristiriita kuitenkin tehtaan insinöörien päätelmiin kun Sprinterissä lisättiin kierrosten nosto kylmäkäynnistykseen että varmistetaan voitelun käynnistyminen. Kuulostaa maallikon korviin ilkeältä kun kone kylmänä nostaa reilusti tyhjäkäyntikierroksia vähäksi aikaa mutta niinpä vaan tehtaalla on päätetty.
Samapa tuo kun ei kaupasta taida nykyään 20W öljyjä saadakaan nykyautoihin ja jos ongelmaa ei 10W tai notkeammilla öljyillä ole.
Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen
Ei, vaan kun aiemmin käytettiin talvisin talviöljyjä ja kesäisin kesäöljyjä, niin luultiin, että lohkolämmittämisellä (lämpiää öljypohjassa oleva moottoriöljykin) ei tarvitse talveksi vaihtaa talviöljyjä. Eli tarkkaan ottaen eihän se lämmittäminen itsessään niitä moottoreita rikkonut, vaan se, että ajettiin kesäöljyillä. Ehkä tämä selkisi sitä kautta, että käyttäjät alkoivat ihmettelemään, miksi lohkolämmitettyjen autojen moottoreissa alkoi olla selkeästi enemmän vaurioita kuin niissä, joissa ei ollut lohkolämmitintä?DBFI kirjoitti: ↑Su 07.11.2021 11:47 Eli yksinkertaisemmin sanottuna teoriasi on että jäykillä öljyillä parempi sahata moottoria käyntiin pitkään että voitelu käynnistyy ennen moottorin käynnistymistä? Eipä riitä oma tietämys arvioimaan onko eroa montako kierrosta se moottori pyörii startilla verrattuna tyhjäkäynnillä (lämmitetyn moottorin nopeampi käynnistys). Tuskin suurta eroa laakerikuormituksessa jos moottori käy tyhjäkäyntiä verrattuna startilla pyörittämiseen.
Saattoihan se olla, että kovalla pakkasella starttaus kesti jopa minuutin, jolloin pieni vaikutus olisi myös sillä käynnistymisen nopeudella. Omassa 260E:ssä se puolestaan oli toisinpäin. Kolmenkympin pakkasesta se lähti välittömästi käyntiin, jos ei ollut lämmitetty. Lämmittämällä puolestaan pöräytti ennen käynnistymistä muutaman sekunnin. Jotenkin tuo jälkimmäinen vaihtoehto tuntui paremmalta.