Säteilylämmittimen asennus om642
Säteilylämmittimen asennus om642
Entisessä autossa tykästyin letku- ja säteilylämmittimen yhteistoimintaan, auto starttasi kovallakin pakkasella todella helposti. Toki öljytilavuus oli pienempi kuin tässä koneessa.
Aloin miettimään, saako tähän kutoskoneeseen laitettua jotain yleismallin säteilylämmitintä. Ostin jonkun defan tasaisella pohjalla olevan säteilylämmittimen, joka olisi tarkoitus jossain vaiheessa asentaa. Suurimmaksi ongelmaksi tulee varmaankin kiinnitys.
Onko kukaan vielä asentanut säteilylämmitintä öljypohjaan om642:ssa?
"Ei oo säteilylämmittimestä mitään hyötyä" -viestit voi sitten jättää laittamatta
Aloin miettimään, saako tähän kutoskoneeseen laitettua jotain yleismallin säteilylämmitintä. Ostin jonkun defan tasaisella pohjalla olevan säteilylämmittimen, joka olisi tarkoitus jossain vaiheessa asentaa. Suurimmaksi ongelmaksi tulee varmaankin kiinnitys.
Onko kukaan vielä asentanut säteilylämmitintä öljypohjaan om642:ssa?
"Ei oo säteilylämmittimestä mitään hyötyä" -viestit voi sitten jättää laittamatta
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
OM642:een on helppo asentaa kiertovesipumpulla oleva letkulämmitin. Silloin kone starttaa aina helposti pakkasella, kuten se toki starttaa ilman lämmitystäkin. Lisäksi kone ja lämmityslaitteen kenno ovat kunnolla lämpimiä, toisin kuin Defan kanssa. 1000-1500 W lämppärin lisäksi ei tarvita säteilylämmitintä. OM642:ssa on sekin, että öljynjäähdyttimen tiivisteen alkaessa vuotaa öljypohjassa oleva säteilylämmitin voi olla pahimmillaan aivan moottoriöljyssä. Paloturvallisuuden takia säteilylämmittimien teho onkin niin vaatimaton.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Eipä taida se kiertovesipumpullinen lämmitin öljyä lämmittää.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Itse en laittaisi kahta lämmitintä mutta silti kiinnostaisi vastaukset alkuperäiseen kysymykseen. En tunne ketään joka käyttäisi öljyn ja veden lämmitintä mutta minusta kuulostaa ihan hyvältä ajatukselta jos auto pitää kylmässä käynnistää ja halutaan moottoria kunnolla säästää.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 494
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
synteettinen öljy luulisi virtaavan kylmänäkin. ne kiertovesipumpulliset 1000watin pumput on halvin, helpoin asentaa ja tehokas lämmittämään koko moottorin.
säteilylämmitin voisi kyllä olla hyvä vaihdelaatikkoon. mutta turbiini vatkaa sen aika äkkiä kai lämpimäksi.
säteilylämmitin voisi kyllä olla hyvä vaihdelaatikkoon. mutta turbiini vatkaa sen aika äkkiä kai lämpimäksi.
W212 E350cdi
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Aika paljon kasvaa paine, että kylmä öljy kulkee koneessa verrattuna lämpimään öljyyn.
Sitä voi itse testata laittamalla samaa öljyä kahteen eri pulloon, toinen sisälle 20 asteen lämpötilaan ja toinen -18 asteeseen pakastimeen. Parin tunnin päästä verrata kumpiko virtaa paremmin..
Sitä voi itse testata laittamalla samaa öljyä kahteen eri pulloon, toinen sisälle 20 asteen lämpötilaan ja toinen -18 asteeseen pakastimeen. Parin tunnin päästä verrata kumpiko virtaa paremmin..
S212 E350CDI 4Matic 2009
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 494
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
tuo om642 on niin iso ja paketoitu, että yhden pakkasyön jälkeen se on vasta jossain nollassa se kone. Pitemmässä tietysti jäähtyy sinne -18, mutta yö -18 ei tarkoita että se lähtis -18 lämmöstä.
W212 E350cdi
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Meinaat siis että vuorokaudessa öljyn lämpö ei tipu -18 asteen pakkasessa om642 kuin 0 asteeseen?
S212 E350CDI 4Matic 2009
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 494
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
nyt aamulla 8:50 katsoin odb sta, niin jäähdytysnesteanturi näytti -3, auto pysäytetty kello 17 eilen. pakkasta silloin ehkä -9, yöllä kävi -17, nyt aamulla -13.
W212 E350cdi
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Onhan normaaliin tapaan lohkon kylkeen asennetustakin säteilylämmittimestä toki hyötyä, mutta selvästi vähemmän kuin nestekiertoisesta.
Tuolla toisessa keskustelussa on mittaustuloksia tältä aamulta noin -14 - -15 asteen pakkasessa. Olen aiemmin mitannut tässä referenssiautona (Defan nestekiertoinen letkulämmitin) toimineen hitaammin lämpenevän W212:n rinnalla myös säteilylämmittimellä varustettua Volvon tinaviitosta, joka jäi vielä 10 astetta viileämmäksi kuin tuo Defan lämmittämä W212:
viewtopic.php?f=3&t=165382&start=300
Näillä havainnoilla ehdottaisin, että jos saat sen säteilylämmittimen lämmittämään moottorin tai vaihteiston öljyn, niin asenna toki. Mutta lohkoa on ihan turha yrittää kärventää kahdella heikkotehoisella lämmittimellä, kun ei kahdella huonolla pärjää yhdelle hyvälle pakotetulla kierrolla varustetulle kuitenkaan.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Tuosta mittauksesta puuttuu se öljyjen lämpötila (tässähän oikeastaan oli pelkästään öljyistä kyse). Veikkaan että aika kylmää on vaikka lohko olisi lämmin. Mittauksia kun saisi niin ei tarvitsisi veikkailla.740 GLE kirjoitti: ↑La 27.11.2021 14:40 Onhan normaaliin tapaan lohkon kylkeen asennetustakin säteilylämmittimestä toki hyötyä, mutta selvästi vähemmän kuin nestekiertoisesta.
Tuolla toisessa keskustelussa on mittaustuloksia tältä aamulta noin -14 - -15 asteen pakkasessa. Olen aiemmin mitannut tässä referenssiautona (Defan nestekiertoinen letkulämmitin) toimineen hitaammin lämpenevän W212:n rinnalla myös säteilylämmittimellä varustettua Volvon tinaviitosta, joka jäi vielä 10 astetta viileämmäksi kuin tuo Defan lämmittämä W212:
viewtopic.php?f=3&t=165382&start=300
Näillä havainnoilla ehdottaisin, että jos saat sen säteilylämmittimen lämmittämään moottorin tai vaihteiston öljyn, niin asenna toki. Mutta lohkoa on ihan turha yrittää kärventää kahdella heikkotehoisella lämmittimellä, kun ei kahdella huonolla pärjää yhdelle hyvälle pakotetulla kierrolla varustetulle kuitenkaan.
Joku Defa tai Calix hiljattain markkinoi että säteilylämmitin ei ole yhtä huono kun niiden maine. Väittivät teholtaan samaksi kuin vesilämmitin. Ei ne ennen olleet, onko noissa sitten joku muutos tai mallivalikoima laajentunut?
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Säteilylämmittimellä olisi tarkoitus lämmittää nimenomaisesti öljyä, koska mikään nesteitä lämmittävä lämmitin ei niitä tehokkaasti lämmittä, toisin kuin säteilylämmitin. Tämän takia tarkoitus olisi laittaa kaksi eri toimintaperiaatteen lämmitintä: letkulämmitin lämmittää moottorin lämmittämällä jäähdytinnestettä, säteilylämmitin lämmittää öljypohjassa olevan öljyn.740 GLE kirjoitti: ↑La 27.11.2021 14:40Onhan normaaliin tapaan lohkon kylkeen asennetustakin säteilylämmittimestä toki hyötyä, mutta selvästi vähemmän kuin nestekiertoisesta.
Tuolla toisessa keskustelussa on mittaustuloksia tältä aamulta noin -14 - -15 asteen pakkasessa. Olen aiemmin mitannut tässä referenssiautona (Defan nestekiertoinen letkulämmitin) toimineen hitaammin lämpenevän W212:n rinnalla myös säteilylämmittimellä varustettua Volvon tinaviitosta, joka jäi vielä 10 astetta viileämmäksi kuin tuo Defan lämmittämä W212:
viewtopic.php?f=3&t=165382&start=300
Näillä havainnoilla ehdottaisin, että jos saat sen säteilylämmittimen lämmittämään moottorin tai vaihteiston öljyn, niin asenna toki. Mutta lohkoa on ihan turha yrittää kärventää kahdella heikkotehoisella lämmittimellä, kun ei kahdella huonolla pärjää yhdelle hyvälle pakotetulla kierrolla varustetulle kuitenkaan.
Tässä kuva säteilylämmitimen testauksesta, sivu 15 eteenpäin.
Kuten graafia tuijottamalla huomaa, säteilylämmitin lämmittää -20 asteen pakkasella öljyn 2 tunnin aikana -20 asteesta noin 20 asteeseen (oil dipstick).
Vertailuna perinteinen lohkolämmitin samasta defan testistä:
Kaksi tuntia jäähdytinnesteen lämmitystä nostaa öljyn lämpötilaa -20 asteesta vain -15 asteeseen (oil dipstick).
Koko testi:
http://files.defa.com/wup/bilder/DEFATe ... eaters.pdf
Näin säteilylämmitin on ainoa lämmitin, joka lämmittää öljyn tehokkasti. Omasta mielestäni parasta omalle autolle on lämmittää pakkasella sekä öljy että jäähdytinneste
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Öljypohjan alaosa on peltiä eli tällaisen
https://www.tt-thermo.fi/magneettilammi ... hermo.html
saisi siihen kiinni.
En löytänyt muun merkkisenä tuollaista googlella, ja muistutan heti että en ole kokeillut, asentanut, en suosittele, ei varmasti vakuutus korvaa jos auto sitten palaa, eikä tuolla töpselillä laillisesti saa kytkettyä samalle pistokkeelle letkulämmittimen kanssa jne jne jne....
Mutta tosiaan, magneettikiinnitteinen olisi kätevä. Kokeile vielä että magneetti varmasti tarttuu öljypohjaan ennen kuin hankit
https://www.tt-thermo.fi/magneettilammi ... hermo.html
saisi siihen kiinni.
En löytänyt muun merkkisenä tuollaista googlella, ja muistutan heti että en ole kokeillut, asentanut, en suosittele, ei varmasti vakuutus korvaa jos auto sitten palaa, eikä tuolla töpselillä laillisesti saa kytkettyä samalle pistokkeelle letkulämmittimen kanssa jne jne jne....
Mutta tosiaan, magneettikiinnitteinen olisi kätevä. Kokeile vielä että magneetti varmasti tarttuu öljypohjaan ennen kuin hankit
oulaistenliikenne.fi
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Toki. Mutta kyse onkin siitä, miten ne ajattelit asentaa?
Minun näkemäni säteilylämmittimet eivät ole olleet öljypohjassa, vaan lohkon kyljessä eli siis lämmittämässä vesitilaa aivan kuten lohkoon tai letkuun asennettavat uppokuumentimetkin.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Defa 414803 ainakin helppo toteuttaa om642 öljypohjaan
Hyödyllisyyteen ja siihen että miten saa olla kytkettynä niin en ota kantaaSinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Juuri tuollaisen kuvan vertailua auton moottorissa (citroen jumper 2.0hdi) oli säteilijä öljypohjassa.
Olihan paska keksintö siinä ainakin.
Yli -20c pakkasilla pyöritys hidasta uudella akulla ja toimivilla hehkuilla ja pari kertaa jäätiinkin parkkiruutuun kun ei -30c pakkasilla käynnistynyt. Jos sattui käynnistymään niin erittäin kylmiä ensimmäisiä kilometrejä luvassa.
Miksi tuossa vertailussa oli kaksi aivan eri autoa?
Ei anna mielestäni hyvää vertailukohtaa.
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Ei kai siitä ole epäilystäkään, etteikö öljy ole paljon paljon lämpimämpää jos lämmitetään moottoria öljypohjassa olevalla säteilylämmittimellä kuin jos lämmitetään moottoria letkulämmittimellä tai lohkon vesitilaan asennetulla lämmittimellä ? Vertailu näyttää eroja.zukka kirjoitti:Miksi tuossa vertailussa oli kaksi aivan eri autoa?
Ei anna mielestäni hyvää vertailukohtaa.
Eihän kysyjä ole tässä vertailemassakaan kumpi olisi parempi ainoana lämmittimenä, vaan mahdollisesti asentamassa säteilylämmitintä letkulämmittimen lisäksi.
Niin, juuri siihen AaPoo kysyy neuvoja heti alussa, siitä on kyse:740GLE kirjoitti:Mutta kyse onkin siitä, miten ne ajattelit asentaa?
AaPoo kirjoitti: saako tähän kutoskoneeseen laitettua jotain yleismallin säteilylämmitintä
oulaistenliikenne.fi
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Silti mielestäni tyhmä verrata autoa joissa on eri öljytilavuus.
Ja nythän ei tiedetä onko toisessa pohjamuovi ja moottorin päällä muovi,sekä keula tukossa.
Siksi samaan moottoriin tai ainakin samanlaiseen pitäisi verrata.
Tälläinen on omassa kaivinkoneessa,koska en ole saanut aikaiseksi laittaa letkulämmitintä:
https://www.ebay.com/itm/220V-250W-Car- ... 632-2357-0
Ja nythän ei tiedetä onko toisessa pohjamuovi ja moottorin päällä muovi,sekä keula tukossa.
Siksi samaan moottoriin tai ainakin samanlaiseen pitäisi verrata.
Tälläinen on omassa kaivinkoneessa,koska en ole saanut aikaiseksi laittaa letkulämmitintä:
https://www.ebay.com/itm/220V-250W-Car- ... 632-2357-0
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
No juu, mutta tuosta kuvista kun katsoo niin "väyrysen" öljyn lämpötila on perus moottorinlämmittimellä noussut tunnin lämmityksen aikana -20 asteesta vain muutaman asteen verran, mikä on ymmärrettävää koska öljytilaan lämpö siirtyy vain öljypohjan rakenteita pitkin.
Jos siihen samaan moottoriin samoilla suojamuoveilla ym. jutuilla laitetaan öljypohjaan vastus joka lämmittää suoraan alapuolelta öljypohjaa, niin kyllä öljyn lämpötila on tunnin lämmityksen jälkeen noussut aivan eri tavalla.
Jos siihen samaan moottoriin samoilla suojamuoveilla ym. jutuilla laitetaan öljypohjaan vastus joka lämmittää suoraan alapuolelta öljypohjaa, niin kyllä öljyn lämpötila on tunnin lämmityksen jälkeen noussut aivan eri tavalla.
oulaistenliikenne.fi
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Dealer kiteyttikin hyvin kaikki tärkeimmät asiat. Melkeinpä arvasin, että "ei toimi" -huuteluita tulee.
Itselleni säteilylämmittimen hyödyt on tullut esiin parin edellisen auton kanssa, siksi haluan myös nykyiseen letkulämmittimen rinnalle säteilylämmittimen. Tuollaisen defan tasaisen lämmittimen jo hommasinkin, enää pitää keksiä asennuspaikka
Tuosta paloriskistä öljynjäähdyttimen vuotaviin tiivisteisiin liittyen.
Itselleni säteilylämmittimen hyödyt on tullut esiin parin edellisen auton kanssa, siksi haluan myös nykyiseen letkulämmittimen rinnalle säteilylämmittimen. Tuollaisen defan tasaisen lämmittimen jo hommasinkin, enää pitää keksiä asennuspaikka
Tuosta paloriskistä öljynjäähdyttimen vuotaviin tiivisteisiin liittyen.
https://yle.fi/uutiset/3-8628246Säteilylämmittimen tehoa on rajoitettu säädöksellä, jonka mukaan lämpötila ei saa ylittää 270 astetta.
– Siinä vaiheessa lämmitin mene liian kuumaksi. Jos siihen valuu öljyä tai muuta nestettä päälle, se voi syttyä ja se voi olla aika vaarallista, säteilylämmittimiä maahantuovan Defan tuotepäällikkö Håkan Westerlund selventää.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Pelkän öljyn lämmityksen hyödyt mielestäni vähäiset mutta tässä tapauksessa nään kyllä hyödyt kun nestettä myös lämmitetään millä saadaan sylinterit ja kansi myös lämpiämään. Se sitten että kuinka paljon sillä moottorin kestoon saadaan lisää pelkän nesteen lämmityksen lisäksi niin on vaikea sanoa
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 494
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
vesitilan ja kansien lämpeneminen on ainakin terveempi esim kansien halkeamista vastaan, kuin se, että -20 asteen alumiini lyödään aina käyntiin kylmänä. samasta syystä vaikka nykydiesel kiihtyy myös kylmänä niin ei kannata polkea. lämmön pitäs edetä tasaisesti. eikä niin että palotilassa on tulikuuma ja sentin päässä kannessa alumiini -20
W212 E350cdi
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Ei vastaa kysymykseen, mutta itsellä oli edellisessä autossa (ei Mersu) Defan säteilylämmitin + TT-thermon kiertovesipumpullinen lämmitin ja omasta mielestä aivan loistava yhdistelmä. Kovallakin pakkasella tiisselin käynti oli heti startista varmaan niin nättiä kuin pumppusuutinkoneen käynti voi ylipäätänsä voi muutenkaan olla.
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Kestoon en usko olevan juurikaan merkitystä, jos vaan on aina parhaiten soveltuvat öljyt. Mutta onhan tuo myös positiivisessa mielessä sitä "modernia ilmastohömppää". Eli kaikki mitä voidaan lämmittää polttoaineen sijaan sähköllä, on hyväksi. Lisäksi kannattaa vielä olla sisätilanlämmitin, niin ei siihenkään tarvitse fossiilista polttoainetta käyttää.kankkis kirjoitti: ↑Su 28.11.2021 14:20 Pelkän öljyn lämmityksen hyödyt mielestäni vähäiset mutta tässä tapauksessa nään kyllä hyödyt kun nestettä myös lämmitetään millä saadaan sylinterit ja kansi myös lämpiämään. Se sitten että kuinka paljon sillä moottorin kestoon saadaan lisää pelkän nesteen lämmityksen lisäksi niin on vaikea sanoa
En ole tarkkaan testaillut, mutta vaikuttaa, että helposti esim 30 km:n matkalla saa kulutusta pienemmäksi puoli litraa (/100 km), kun käytössä on sekä lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin, verrattuna siihen, ettei esilämmittäisi ollenkaan. Ja ero vaan kasvaa, mitä kylmempi ulkoilma on.
Niin, ja tietysti auton akkuakin kannattaa latailla verkkosähköllä polttoaineen sijaan...
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Samoin teki myös bensakoneisessa autossa, lähti todella nätisti ja kevyesti käyntiin, vaikka letkulämmitin oli vain 500w tehoinen Defa. Kyllä sen eron huomaa, kun öljy on notkeaa.KB2 kirjoitti: ↑Ma 29.11.2021 13:04 Ei vastaa kysymykseen, mutta itsellä oli edellisessä autossa (ei Mersu) Defan säteilylämmitin + TT-thermon kiertovesipumpullinen lämmitin ja omasta mielestä aivan loistava yhdistelmä. Kovallakin pakkasella tiisselin käynti oli heti startista varmaan niin nättiä kuin pumppusuutinkoneen käynti voi ylipäätänsä voi muutenkaan olla.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
On outoa, jos käyntiin lähtemisessä on eroa riippuen siitä onko letku/lohkolämmittimen lisänä säteilylämmitin öljypohjassa, koska kaikki kierrossa oleva öljykin on lämmintä ja kaikki käyntiinlähdön kannalta olennainen muutenkin.
oulaistenliikenne.fi
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Kone pyörii paljon helpommin ja käynnistyminen tuntuu kevyeltä.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Oman kokemuksen nojalla eri talvia vertaillen näyttäisi siltä, että sähkölämmityksen lisäksi vielä tarkalla Webaston käytölläkin on joko nollasummapelin tai jopa pienen säästön näkökulma 24 km työmatkalla.tehodia kirjoitti: ↑Ma 29.11.2021 13:42 En ole tarkkaan testaillut, mutta vaikuttaa, että helposti esim 30 km:n matkalla saa kulutusta pienemmäksi puoli litraa (/100 km), kun käytössä on sekä lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin, verrattuna siihen, ettei esilämmittäisi ollenkaan. Ja ero vaan kasvaa, mitä kylmempi ulkoilma on.
Eli 10 - 15 minuutin Webastointi parin tunnin sähkölämmityksen perään tavallisella Defan letkulämmittimellä näyttäisi pudottavan pakkaskelin työmatkakulutusta ainakin Webaston kulutuksen 0.6
litraa tunnissa verran pelkkään sähkölämmitykseen verrattuna.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Säteilylämmittimen asennus om642
Okei, oman autoni OM642 lähtee letkulämmittimellä lämmitettynä käyntiin heti kun starttaa, samalla lailla kuin kesällä, eli ei ehdi pyöritysnopeutta arvioida eikä käynnistyksen keveyttä.
oulaistenliikenne.fi