!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
- punatulkku
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Ma 07.01.2013 00:12
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
Paljon parjattua Pikkutermostaattia on siis kahdenlaista... joko siis letkujen väliin A0052033175 tuleva.
Tähän löytyy hyvä havainne kuva / masennusohje --> https://timanginhiontaa.wordpress.com/2 ... n-vaihdos/
Letkujen väliin tuleva termostaatti sopii ainakin:
Mercedes-Benz CLK-luokan 2 sukupolvi 2002-2009 W209 (C209) moottori OM612 (2.7 D)
Mercedes-Benz E-luokan 2 sukupolvi 1995– 2002 W210 (S210, W210) OM612-moottori (2.7 D)
Mercedes-Benz M-luokan 1. sukupolvi 1997-2005 W163 (W163) OM612-moottori (2.7 D)
Kun taas pikkulauhdittimen päähän tuleva on:
Sopii ainakin: Jaguar Daimler, Mercedes-Benz C-sarja, S202, W202
Eli se toinen mahdollinen pikkutermari on sitten sieltä pikkulauhduttimen päästä löytyvä!
Alla kuvat jotka helpottavat suunnistusta. Osanumero tälle kuvan osalle on: A0052033175 / aika kallis termari! Esim. 53,- eur. KL:ssä + tiiviste: A4189970348 (iso O-rengas) 9,- eur. ! Ihan jäätäviä hintoja siis!!!
Itselläni on siis tuohon W202 CDI 200 menossa iso termostaatti/kotelo vaihtoon next. Ei noilla hinnoilla voi ainakaan KL:ään euroja vain ihan huvin vuoksi / kokeeksi enää kannella!
Alla räjäytyskuva/linkki tähän em. systeemiin:
http://www.catcar.info/mercedes/?lang=e ... NzA9PTI%3D
Sekä tuo letkutermostaatti löytyy jos sen haluaa sinne laittaa ison TOIMIMATTOMAN päätermostaatin tilalle (lue; korvaavaksi) sen vanhan voi jättää omalla vastuulla paikoileen sinne koteloon. Tämä termari löytyy siis esim. Mätänetistä numerolla 30-6016 -> https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=455
Tämä extra-lisäosa on hyvä dokumentoida esim. huoltokirjaan ja vaikka merkitä letkuun vielä sijainti, niin on sitten uudella omistajalla joskus ajatus mikä siellä ehkä on vikana...
Tähän löytyy hyvä havainne kuva / masennusohje --> https://timanginhiontaa.wordpress.com/2 ... n-vaihdos/
Letkujen väliin tuleva termostaatti sopii ainakin:
Mercedes-Benz CLK-luokan 2 sukupolvi 2002-2009 W209 (C209) moottori OM612 (2.7 D)
Mercedes-Benz E-luokan 2 sukupolvi 1995– 2002 W210 (S210, W210) OM612-moottori (2.7 D)
Mercedes-Benz M-luokan 1. sukupolvi 1997-2005 W163 (W163) OM612-moottori (2.7 D)
Kun taas pikkulauhdittimen päähän tuleva on:
Sopii ainakin: Jaguar Daimler, Mercedes-Benz C-sarja, S202, W202
Eli se toinen mahdollinen pikkutermari on sitten sieltä pikkulauhduttimen päästä löytyvä!
Alla kuvat jotka helpottavat suunnistusta. Osanumero tälle kuvan osalle on: A0052033175 / aika kallis termari! Esim. 53,- eur. KL:ssä + tiiviste: A4189970348 (iso O-rengas) 9,- eur. ! Ihan jäätäviä hintoja siis!!!
Itselläni on siis tuohon W202 CDI 200 menossa iso termostaatti/kotelo vaihtoon next. Ei noilla hinnoilla voi ainakaan KL:ään euroja vain ihan huvin vuoksi / kokeeksi enää kannella!
Alla räjäytyskuva/linkki tähän em. systeemiin:
http://www.catcar.info/mercedes/?lang=e ... NzA9PTI%3D
Sekä tuo letkutermostaatti löytyy jos sen haluaa sinne laittaa ison TOIMIMATTOMAN päätermostaatin tilalle (lue; korvaavaksi) sen vanhan voi jättää omalla vastuulla paikoileen sinne koteloon. Tämä termari löytyy siis esim. Mätänetistä numerolla 30-6016 -> https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=455
Tämä extra-lisäosa on hyvä dokumentoida esim. huoltokirjaan ja vaikka merkitä letkuun vielä sijainti, niin on sitten uudella omistajalla joskus ajatus mikä siellä ehkä on vikana...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB history:
E200 CDI W212 A Avantgarde 2012 (6/2018 ->)
SLC 350 1975 (6-2022 -> )
E270 CDI W211 A Avantgarde 2004 (~8 vuotta)
C200 CDI W202 Classic 1999 (~2.5 vuotta)
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk.)
Vaneo W414 1.9A Ambiente 2004 (~2,5 vuotta)
E200 CDI W212 A Avantgarde 2012 (6/2018 ->)
SLC 350 1975 (6-2022 -> )
E270 CDI W211 A Avantgarde 2004 (~8 vuotta)
C200 CDI W202 Classic 1999 (~2.5 vuotta)
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk.)
Vaneo W414 1.9A Ambiente 2004 (~2,5 vuotta)
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
Tuota A0052033175 pikkutermaria ei taida enää olla saatavilla? Siihen pystyy kuitenkin vaihtamaan sisuskalut audin letkutermarista.
Tässä kyseinen audin letkutermari 80-asteisena.
Tässä kyseinen audin letkutermari 80-asteisena.
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
- punatulkku
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Ma 07.01.2013 00:12
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
Kyllä sitä pitäisi saada... KL:stä ainakin...jjm95 kirjoitti: ↑Pe 26.11.2021 13:28 Tuota A0052033175 pikkutermaria ei taida enää olla saatavilla? Siihen pystyy kuitenkin vaihtamaan sisuskalut audin letkutermarista.
Tässä kyseinen audin letkutermari 80-asteisena.
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-51966-0
MB history:
E200 CDI W212 A Avantgarde 2012 (6/2018 ->)
SLC 350 1975 (6-2022 -> )
E270 CDI W211 A Avantgarde 2004 (~8 vuotta)
C200 CDI W202 Classic 1999 (~2.5 vuotta)
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk.)
Vaneo W414 1.9A Ambiente 2004 (~2,5 vuotta)
E200 CDI W212 A Avantgarde 2012 (6/2018 ->)
SLC 350 1975 (6-2022 -> )
E270 CDI W211 A Avantgarde 2004 (~8 vuotta)
C200 CDI W202 Classic 1999 (~2.5 vuotta)
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk.)
Vaneo W414 1.9A Ambiente 2004 (~2,5 vuotta)
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
Oho, tulikin väärä osanumero viestiin. Oli tarkoitus laittaa letkujen väliin tulevan pikkutermarin osanumero A 005 203 39 75. Sitä ei tunnu löytyvän mistäänpunatulkku kirjoitti: ↑Pe 26.11.2021 14:54Kyllä sitä pitäisi saada... KL:stä ainakin...jjm95 kirjoitti: ↑Pe 26.11.2021 13:28 Tuota A0052033175 pikkutermaria ei taida enää olla saatavilla? Siihen pystyy kuitenkin vaihtamaan sisuskalut audin letkutermarista.
Tässä kyseinen audin letkutermari 80-asteisena.
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-51966-0
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti 07.12.2021 20:39
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
Elikkä auto w203 220cdi.
Näillä yli 10asteen pakkasilla ei lämpeä normaaliajossa kuin 65c-75c, ei kaupungissa eikä maantiellä. Luisuttelussa nousee noin. 78c-82c. Tyhjäkäynnillä tipahtaa 60c. Päätermari vaihdettu viikko sitten, nesteet samalla. Pikkutermari vaihdettu, lämmöissä ei eroa uuden ja vanhan välillä. Pahvi maskin takana sekä sähköinen lisälämmitin päällä.
Mitäs seuraavaks hana jo hyllyssä odottaa asennusta pikkutermarin eteen mutta muita vaihtoehtoja otetaan vastaan
Edit: äsken töistä lähtiessä ensimmäiset 6km 60km/h jonka jälkeen liittyminen moottoritielle. 13km ajon jälkeen moottorinlämmöt 60c. 28km ajon jälkeen 80c. Tässä pysyi ja kävi jopa vähän ylikin kunnes rampista ylös pienemmälle tielle. Rampilta kotiin 4.5km noin. 60km/h ja koti pihassa lämmöt noin. 70c
Pakkasta - 17c, ei esilämmitystä
Näillä yli 10asteen pakkasilla ei lämpeä normaaliajossa kuin 65c-75c, ei kaupungissa eikä maantiellä. Luisuttelussa nousee noin. 78c-82c. Tyhjäkäynnillä tipahtaa 60c. Päätermari vaihdettu viikko sitten, nesteet samalla. Pikkutermari vaihdettu, lämmöissä ei eroa uuden ja vanhan välillä. Pahvi maskin takana sekä sähköinen lisälämmitin päällä.
Mitäs seuraavaks hana jo hyllyssä odottaa asennusta pikkutermarin eteen mutta muita vaihtoehtoja otetaan vastaan
Edit: äsken töistä lähtiessä ensimmäiset 6km 60km/h jonka jälkeen liittyminen moottoritielle. 13km ajon jälkeen moottorinlämmöt 60c. 28km ajon jälkeen 80c. Tässä pysyi ja kävi jopa vähän ylikin kunnes rampista ylös pienemmälle tielle. Rampilta kotiin 4.5km noin. 60km/h ja koti pihassa lämmöt noin. 70c
Pakkasta - 17c, ei esilämmitystä
Viimeksi muokannut W203220cdi, Ti 07.12.2021 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
Me laitettiin s203 -01 Behr 92-asteinen päätermari ja pikkutermarin kierto tukkoon, lämpenee kyllä sinne 90-asteeseen mutta hitaasti verrattuna v6-diisseliin. Molemmat autot softattu ja egr pois käytöstä.W203220cdi kirjoitti: ↑Ti 07.12.2021 20:48 Elikkä auto w203 220cdi.
Näillä yli 10asteen pakkasilla ei lämpeä normaaliajossa kuin 65c-75c, ei kaupungissa eikä maantiellä. Luisuttelussa nousee noin. 78c-82c. Tyhjäkäynnillä tipahtaa 60c. Päätermari vaihdettu viikko sitten, nesteet samalla. Pikkutermari vaihdettu, lämmöissä ei eroa uuden ja vanhan välillä. Pahvi maskin takana sekä sähköinen lisälämmitin päällä.
Mitäs seuraavaks hana jo hyllyssä odottaa asennusta pikkutermarin eteen mutta muita vaihtoehtoja otetaan vastaan
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti 07.12.2021 20:39
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
Selvä Behr 92-asteinen oli myös toi vaihtamani päätermari. Täytynee huomenna laittaa pikkutermarin kierto tukkoon ja katsoa mitä tapahtuu
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti 07.12.2021 20:39
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
No nyt ei palele enään, kiitos tämän keskustelun.
Lämmöt 90, ainakin moottoritie ajossa käy hetkellisesti jopa 92-95c mutta se ei lienee vaarallista. Tyhjäkäynnilläkin pysyy yli 80c vaikka hieman tipahtaakin suosittelen muillekkin, tarvikkeet motonetista noin. 20€ ja hana vaan auki kun kelit lämpiää
Lämmöt 90, ainakin moottoritie ajossa käy hetkellisesti jopa 92-95c mutta se ei lienee vaarallista. Tyhjäkäynnilläkin pysyy yli 80c vaikka hieman tipahtaakin suosittelen muillekkin, tarvikkeet motonetista noin. 20€ ja hana vaan auki kun kelit lämpiää
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
se pikkutermostaatin kiertohan on dieselin paluukierron jäähdytykselle, ettei ole kyllä suomen oloissa niin justiinsa vaikka poistaisi kokonaan.
Kaikissa sitä ei olekaan.
Termari (pieni) on 60 asteinen, joten ehjälläkin lämpeneminen hidastuu siinä kohtaa.
En suosittele siis koko kiertoa poistamaan, mutta se kenno keulalta mäkeen ja letkut yhteen on hyvä kompromissi.
Polttoaineen lämmitykselle on oma mötikkänsä ja se jää toimimaan.
Kaikissa sitä ei olekaan.
Termari (pieni) on 60 asteinen, joten ehjälläkin lämpeneminen hidastuu siinä kohtaa.
En suosittele siis koko kiertoa poistamaan, mutta se kenno keulalta mäkeen ja letkut yhteen on hyvä kompromissi.
Polttoaineen lämmitykselle on oma mötikkänsä ja se jää toimimaan.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti 07.12.2021 20:39
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
Juu näin olen ymmärtänyt että on jonkinnäköinen polttoaineen jäähdytin. Lämpeshän tuo 60c asti yllättävänkin nopeesti mutta siitähän se sit aika merkittävästi hidastu nomutta pidän nyt talven yli tuon hanan tossa ja keväällä täytyy sitten katsoa jonkinnäköstä kompromissiaRisto113 kirjoitti: ↑Ke 08.12.2021 18:34 se pikkutermostaatin kiertohan on dieselin paluukierron jäähdytykselle, ettei ole kyllä suomen oloissa niin justiinsa vaikka poistaisi kokonaan.
Kaikissa sitä ei olekaan.
Termari (pieni) on 60 asteinen, joten ehjälläkin lämpeneminen hidastuu siinä kohtaa.
En suosittele siis koko kiertoa poistamaan, mutta se kenno keulalta mäkeen ja letkut yhteen on hyvä kompromissi.
Polttoaineen lämmitykselle on oma mötikkänsä ja se jää toimimaan.
Miksiköhän tuollanen pitänyt ylipäätänsä rakentaa sitä ei taida tietää kun mersun insinööri itse
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
Alkais olla tieten omassa w164 ml.ssäkin termarin vaihto jo ajankohtaista. Vuosimalli 2006,Mikäs tuonne kannattaa laittaa?Onkos se oikea tuo 87° vai pitäiskö olla isompi? En ole vielä purkanut niin ei tietoa mikä siellä paikallaan.Näissä ei ilmeisesti ole pikkutermareita enää ollenkaan?
Ilmeisesti ainoa oikea merkki behr?
Ilmeisesti ainoa oikea merkki behr?
-W164 320cdi
-w163 270cdi facelift
-w210 320cdi facelift
-w163 270cdi facelift
-w210 320cdi facelift
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti 07.12.2021 20:39
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
87° se noissa taitaa olla, jos löydät tai siihen saa myös 92asteisia niin ei siitä varmaan haittaa ole mutta 87° riittänee. Pikkutermaria ei muistaakseni noissa ole (viisaampi vahvistakoon). Merkeistä en niin osaa sanoa, toiset sanovat että behr on juuri se toimiva merkki ja toiset että sen on ihan arpapeliä sattuuko kohdallesi hyvä vai huono termari itse hain motonetista merkkiä tietämättä, se oli behr ja toiminut ainakin viikonpilll3 kirjoitti: ↑Ke 08.12.2021 19:52 Alkais olla tieten omassa w164 ml.ssäkin termarin vaihto jo ajankohtaista. Vuosimalli 2006,Mikäs tuonne kannattaa laittaa?Onkos se oikea tuo 87° vai pitäiskö olla isompi? En ole vielä purkanut niin ei tietoa mikä siellä paikallaan.Näissä ei ilmeisesti ole pikkutermareita enää ollenkaan?
Ilmeisesti ainoa oikea merkki behr?
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
En tiedä onko näissä, mutta ainakin edellisessä w163 oli pikkutermari eri paikassa kuin hlömalleissa; lohkon kyljessä imusarjan alla.pilll3 kirjoitti: ↑Ke 08.12.2021 19:52 Alkais olla tieten omassa w164 ml.ssäkin termarin vaihto jo ajankohtaista. Vuosimalli 2006,Mikäs tuonne kannattaa laittaa?Onkos se oikea tuo 87° vai pitäiskö olla isompi? En ole vielä purkanut niin ei tietoa mikä siellä paikallaan.Näissä ei ilmeisesti ole pikkutermareita enää ollenkaan?
Ilmeisesti ainoa oikea merkki behr?
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
Alkoi hieman epäilyttämään, että voisi olla aika vaihtaa termostaatti OM648 moottoriin. EGR ohjelmalla kiinni, konepellin grilli tukittu, esilämmitys lohkolämmittimellä ja 10min moottoritieajolla lämpö kipusi vasta 60 asteeseen -5C pakkasella. Minusta tuo on joskus lämmennyt nopeammin. Edellinen termostaatti on Behr ja vaihdettu vuonna -15. Orkkistermostaatin lisäksi ylävesiletkussa on myös asennettu samaan aikaan se letkuun tuleva rellun termari. Kuka muistaa vielä tämän virityksen? Mersufoorumilta aikoinaan bongattu kikka. Silläkin ihmetyttää, että voiko molemmat termarit tosiaan fuskata, mutta täytyy tutkia asiaa infrapunamittarilla.
Mut itse kysymys oli, että minkä merkkinen termari kannattaisi ostaa ja onko mikään merkki parempi kuin alkuperäinen? Alkuperäinen kun selkeästi on paska. Se on tullut tätäkin ketjua lukiessa selväksi.
Mut itse kysymys oli, että minkä merkkinen termari kannattaisi ostaa ja onko mikään merkki parempi kuin alkuperäinen? Alkuperäinen kun selkeästi on paska. Se on tullut tätäkin ketjua lukiessa selväksi.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
'T-Row kirjoitti: ↑Pe 16.02.2024 07:22 Alkoi hieman epäilyttämään, että voisi olla aika vaihtaa termostaatti OM648 moottoriin. EGR ohjelmalla kiinni, konepellin grilli tukittu, esilämmitys lohkolämmittimellä ja 10min moottoritieajolla lämpö kipusi vasta 60 asteeseen -5C pakkasella. Minusta tuo on joskus lämmennyt nopeammin. Edellinen termostaatti on Behr ja vaihdettu vuonna -15. Orkkistermostaatin lisäksi ylävesiletkussa on myös asennettu samaan aikaan se letkuun tuleva rellun termari. Kuka muistaa vielä tämän virityksen? Mersufoorumilta aikoinaan bongattu kikka. Silläkin ihmetyttää, että voiko molemmat termarit tosiaan fuskata, mutta täytyy tutkia asiaa infrapunamittarilla.
Mut itse kysymys oli, että minkä merkkinen termari kannattaisi ostaa ja onko mikään merkki parempi kuin alkuperäinen? Alkuperäinen kun selkeästi on paska. Se on tullut tätäkin ketjua lukiessa selväksi.
Rellun termari hyvin mielessä
Mökkillä
'
'