S212 350 OM642 kova kulutus
S212 350 OM642 kova kulutus
Käväsin pikku lomareissun perheen kanssa ko Mersulla. Kilsoja tuli aika tarkkaan 700km. Suurin osa matka-ajoa vakionopeudensäädin päällä ja mittarinopeus 80-90km/h. Keli normaali selkeä Lapin pakkaskeli. Alla nastarenkaat 225/50R17. Ilmanpaineet ok. Tankillinen meni löpöä eli kulutus tankkauksilla mitattuna 10.2l /100km. Miten voi matka-ajossa kuluttaa noin paljon? Moottorilämmötkin
oikein hyvät. Termostaatti vasta vaihdettu. Auto pelaa muutenkin normaalisti. Vetoja on, eikä vikakoodeja ole.
oikein hyvät. Termostaatti vasta vaihdettu. Auto pelaa muutenkin normaalisti. Vetoja on, eikä vikakoodeja ole.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Yhtämittaista ajoa? Laahaako jarrut? Vastatuuli? Suksiboksi? Peräkärry? Neliveto?
Sen mitä pohjosessa tullut ajeltua norjassa niin kovilla pakkasilla kulutus kyllä hyppää jonkinverran kun loota ja peräöljyt jähmeät, samoin kuin laakereiden rasvat. Varsinkin jos tulee pysähdyksiä mitkä kestää tunnin pari reissuille niin kokoajan kiesi tahmea ja litran pari menee ainetta leudompaa keliä enemmän.
Sen mitä pohjosessa tullut ajeltua norjassa niin kovilla pakkasilla kulutus kyllä hyppää jonkinverran kun loota ja peräöljyt jähmeät, samoin kuin laakereiden rasvat. Varsinkin jos tulee pysähdyksiä mitkä kestää tunnin pari reissuille niin kokoajan kiesi tahmea ja litran pari menee ainetta leudompaa keliä enemmän.
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Suksiboxi lisää helposti litran kulutusta varsinkin 100km/h nopeusrajoitus alueella
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
-
- Mersumies
- Viestit: 2752
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Paljon tyhjäkäyntiä?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Takaveto, ei suksiboxia, eikä kärryä. Peräkontillinen tavaraa ja 4 henkilöä autossa. Normaalisti rullaa, jarrut ei mielestäni laahaa. Seisontajarru tosin on vähän tahmea irroittamaan, mutta senkin kyllä huomaa, kun irtoaa kokonaan. Yhtämittaista ajoa n.310km per suunta ja loput paikan päällä. Ajotietokoneen mukaankin keskikulutus kotimatkalla 8l/100km. Ajotietokoneen mukaan viimeisen 20000km keskikulutus on 8.3l/100km. Jälkimmäinen luku on ok, koska se on seka-ajoa. Tyhjäkäyntiä ehkä 10-15 min.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Tankkasitko My Dieseliä?
Vai ajatko minkä firman polttoaineilla?
Jossakin oli keskustelua, että eri firmojen aineita kuluu eri tahtiin, omaa kokemusta ei ole asiasta.
Vai ajatko minkä firman polttoaineilla?
Jossakin oli keskustelua, että eri firmojen aineita kuluu eri tahtiin, omaa kokemusta ei ole asiasta.
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Klassiset:
ilmassuodattimet vaihdettu koska?
Eihän polttele hitupönää tiheeseen, öljymäärä pysynyt ennallaan?
Nyt puhutaan kuitenkin n25% lisäyksestä kulutuksessa, ei selity enää pelkillä renkailla tai diesellaadulla. Tottakai monen sattuman summana tuokin on mahdollista.
ilmassuodattimet vaihdettu koska?
Eihän polttele hitupönää tiheeseen, öljymäärä pysynyt ennallaan?
Nyt puhutaan kuitenkin n25% lisäyksestä kulutuksessa, ei selity enää pelkillä renkailla tai diesellaadulla. Tottakai monen sattuman summana tuokin on mahdollista.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
St1:ltä tankkasin. Yleensä tämä auto tankataan Nesteen automaatista.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Auto alkoi tuolla reissulla ilmoittelemaan lähestyvästä B-huollosta eli suodattimien vaihto on edessä kohta. Tosin vasta vaihdoin termarin ja samalla käytin suodattimet auki. Ei ne mitenkään erityisen likaiset olleet ja puhalsin paineilmalla vielä enimmät pölyt pois niistä.MiHe kirjoitti: ↑Ti 04.01.2022 11:45 Klassiset:
ilmassuodattimet vaihdettu koska?
Eihän polttele hitupönää tiheeseen, öljymäärä pysynyt ennallaan?
Nyt puhutaan kuitenkin n25% lisäyksestä kulutuksessa, ei selity enää pelkillä renkailla tai diesellaadulla. Tottakai monen sattuman summana tuokin on mahdollista.
Tuota polttelua täytyy tutkailla. Se kyllä vois selittää asian. En siihen ole niin kiinnittänyt huomioita, miten tiheästi polttelee, kun auto on vaimon päivittäisessä käytössä. Se vielä, että auto on täysin alkuperäinen ja tehtaan softalla.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 496
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
" Ei ne mitenkään erityisen likaiset olleet ja puhalsin paineilmalla vielä enimmät pölyt pois niistä."
ilmansuodattimissa ja imurin pusseissa on sellainen hassu juttu, että joskus hätätilassa tyhjäsin rakennusimurin pölypussin kun ei se imenyt ja ei ollut uutta pussia. pussin tyhjennyksen jälkeen imuteho ei parantunut juuri yhtään. Koska se pussi on samalla suodatin joka on täysin tukossa.
ilmansuodattimissa ja imurin pusseissa on sellainen hassu juttu, että joskus hätätilassa tyhjäsin rakennusimurin pölypussin kun ei se imenyt ja ei ollut uutta pussia. pussin tyhjennyksen jälkeen imuteho ei parantunut juuri yhtään. Koska se pussi on samalla suodatin joka on täysin tukossa.
W212 E350cdi
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Moe.
Viime talven ajelin työajoa 300km/päivä. Tankkaukset pääasiassa nesteen pisteissä, kulutus 5.8-6.3l/100km. Pari kertaa tankkailin Shell tai st1, niin tankillisella jäi matka noin sata km lyhyemmäksi.
Kuluvan kesän ajoin 150km päivämatkoja ja testailin tietoisesti noita eroja eri asemien välillä, niin totesin saman, että Shell ja st1 tankilla käytyä pääsi 100-150km lyhyemmän matkan, kuin neste tai Teboil. Ei uusiutuvia kokeilussa. - 06 320cdi
Viime talven ajelin työajoa 300km/päivä. Tankkaukset pääasiassa nesteen pisteissä, kulutus 5.8-6.3l/100km. Pari kertaa tankkailin Shell tai st1, niin tankillisella jäi matka noin sata km lyhyemmäksi.
Kuluvan kesän ajoin 150km päivämatkoja ja testailin tietoisesti noita eroja eri asemien välillä, niin totesin saman, että Shell ja st1 tankilla käytyä pääsi 100-150km lyhyemmän matkan, kuin neste tai Teboil. Ei uusiutuvia kokeilussa. - 06 320cdi
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Mittausvirhettä voi tulla, jos tankataan eri mittareilla, jolloin auton asento on eri. Ja sitä virhettä voi tulla jo pelkästään liian lyhyestä mittausvälistä, eli virheet tasoittuvat usemmalla tankkauksella. Myös vaahtoavuus voi vaikuttaa tankkaushetkellä. Sekin kuitenkin edellyttäisi, että mittausvirhettä olisi vähintään 10 litraa, mikä ei ihan kuullosta todennäköiseltä (alkutankkauksessa jäänyt 5 litraa vajaaksi ja lopputankkauksessa 5 litraa "ylimääräistä").
Kyllähän tuo kuullostaa, että puolet on tullut lisää kulutukseen, eli pitäisi mennä alle 7 litraa/100km? Jos kyse ei ole pääasiassa mittauksen epätarkkuudesta, niin onhan siinä sitten jotain vikaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2333
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Paperisuodattimissa on vielä sellainenkin juttu, että ne saa helposti tuhottua paineilmalla kun suodatinpaperin mikrorakenne rikkoutuu. Toki meneehän siitä ilma, öljy tai polttoaine, tms. helpommin läpi sen jälkeen.Nurmituomas kirjoitti: ↑Ti 04.01.2022 14:11 " Ei ne mitenkään erityisen likaiset olleet ja puhalsin paineilmalla vielä enimmät pölyt pois niistä."
ilmansuodattimissa ja imurin pusseissa on sellainen hassu juttu, että joskus hätätilassa tyhjäsin rakennusimurin pölypussin kun ei se imenyt ja ei ollut uutta pussia. pussin tyhjennyksen jälkeen imuteho ei parantunut juuri yhtään. Koska se pussi on samalla suodatin joka on täysin tukossa.
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Meillä ärrä ei mene varmaankaan alle kympin missään ajossa. Oon tottunut että tankilla joutuu käymään.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
EX R 280Cdi. Kulutus seka-ajossa oli noin 8.5 sadalle. Matkassa pääsi kyllä alle 8. Joskus jopa karvan päälle 7 lukemiin. Ajotietokoneen VS tankkauksista laskettujen arvojen ero minimaalinen. Eikä minullakaan mikään kevyt kaasujalka ole...
Aloittajan auton kulutus kuulostaa kyllä "ylisuurelta". Aloittaisin kyllä myös helpoista kuten edim ilmanputsarit. Jos olis vetäny jotain putulunta sisään ja olisivat tukkoiset kuitenkin...
TJ
Aloittajan auton kulutus kuulostaa kyllä "ylisuurelta". Aloittaisin kyllä myös helpoista kuten edim ilmanputsarit. Jos olis vetäny jotain putulunta sisään ja olisivat tukkoiset kuitenkin...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Oli tommonen 350 eemeli työvälineenä aikoinaan, eli kenkää ja tyhjäkäyntiä paljon. Mittaristo ilmoitti 74tkm keskikulutukseksi 6.1L, 200sen oli 6.4L luokkaa. Kesäkilometrejä ja farkku. Tuossa kohtaa oli tehtaalla jotain vääriä suuttimia lipsahtanut tuotantoon, jotka veho sitten vaihtoi
Viimeksi muokannut Orlov, Ti 04.01.2022 18:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
On tuo kova kulutus. Itselläni 320 ja juuri oli 485km matka-ajoa, näytön mukaan 8.4 ja W164, eli ihan eri koppa ja paino ja nelikko. Tuokin on vähän yläkantissa, mutta olen siihen itse syyllinen, koneja on vähän potkittu.
Sitä polttoväliä kannattaa varmaan seurata. Onko käynyt softapäivityksessä/pakotettu käymään?
Sitä polttoväliä kannattaa varmaan seurata. Onko käynyt softapäivityksessä/pakotettu käymään?
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Vilkaisin mulla toi sedani vie läpi vuoden tankista mitattuna 7.4L/100km. 16" molemmat rengassarjat. Melko paljon motaria tai muuten matka-ajoo. CLS vie vähän alta yhdeksää, mutta sillä ei oo pariin vuoteen ajettu kun lyhyttä pätkää.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Softa on tehtaan, eikä ole päivitetty viime aikoina.
Viime kesänä ajoin pitemmän lomareissun ja silloin meni alle 7l sataselle. Suurin piirtein vastaava kuorma ja alla 235/255 19" kumit. Tänään ajelin autolla, eikä mitään erikoista tuntunut olevan. Mistä sen dpf polton huomaa ajon aikana? Pitää koittaa ehtiä starila tutkia tarkemmin huomenna.
Viime kesänä ajoin pitemmän lomareissun ja silloin meni alle 7l sataselle. Suurin piirtein vastaava kuorma ja alla 235/255 19" kumit. Tänään ajelin autolla, eikä mitään erikoista tuntunut olevan. Mistä sen dpf polton huomaa ajon aikana? Pitää koittaa ehtiä starila tutkia tarkemmin huomenna.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Mun 320 4matic cee näyttää vievän 235, 255/18 kesärenkailla vähän alle 7l sataselle reippaassa matka ajossa kesällä ja liki samoja 215/17 nastoilla. Keskikulutukseksi näyttää vajaan 10tkm 8.8 muistaakseni.
Polton aikana pitää kierroksia korkeammalla, haisee ja ilmeisesti takalasin lämmitin menee päälle. Kesällä tuntui jättävän 6.vaihteelle reilussa satasessa, kun yleensä olisi jo 7. päällä ja kierrokset käy nätillä kiihdytyksell päälle 2trpm, kun yleensä vaihtaa alle 2trpm.
Polton aikana pitää kierroksia korkeammalla, haisee ja ilmeisesti takalasin lämmitin menee päälle. Kesällä tuntui jättävän 6.vaihteelle reilussa satasessa, kun yleensä olisi jo 7. päällä ja kierrokset käy nätillä kiihdytyksell päälle 2trpm, kun yleensä vaihtaa alle 2trpm.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Ennen isompia toimenpiteitä kävisin ns. helpot pois ensin:
- onko mitään vikakoodeja
- Starilla katselee dpf-polttojen historian, täyttöasteen, milloin polttanut onnistuneesti, tuleeko poltot tiheään jne.
- tankkaus/mittarivirheen eliminointi, eli vaikka pari tankillista ja tankkaukset samasta mittarista. Voisi vielä lisäksi katsoa Starilla polttoainemäärät tankkauksien jälkeen. Ja toki bensamittarin näytöltäkin. Eli saada mahdollisimman monta tarkkaa mittaustulosta ja poissulkea vääriä tuloksia, huolimattomia tankkauksia tms inhimillisiä virheitä.
- jos huolto muutenkin lähellä, niin tekee sen (ilmansuodattimet, polttoainesuodatin, öljyt jne)
Tämän jälkeen jos vielä ongelmaa eikä mitään oireita tai vikakoodeja niin hankala sanoa...
- onko mitään vikakoodeja
- Starilla katselee dpf-polttojen historian, täyttöasteen, milloin polttanut onnistuneesti, tuleeko poltot tiheään jne.
- tankkaus/mittarivirheen eliminointi, eli vaikka pari tankillista ja tankkaukset samasta mittarista. Voisi vielä lisäksi katsoa Starilla polttoainemäärät tankkauksien jälkeen. Ja toki bensamittarin näytöltäkin. Eli saada mahdollisimman monta tarkkaa mittaustulosta ja poissulkea vääriä tuloksia, huolimattomia tankkauksia tms inhimillisiä virheitä.
- jos huolto muutenkin lähellä, niin tekee sen (ilmansuodattimet, polttoainesuodatin, öljyt jne)
Tämän jälkeen jos vielä ongelmaa eikä mitään oireita tai vikakoodeja niin hankala sanoa...
Korkeampi tyhjäkäynti, käry, pitää ajossa kierroksia korkeammalla, moottorijarru olematon (huomaa hyvin kaupunkiajossa pienillä vaihteilla), polttoaineen kulutus kasvaa ja jos sattuu just katselemaan jäljellä olevaa rangea huomaa kuinka se tipahtaa äkisti, ehkä voi kuulla käyntiäänestä... mutta usein se on aika huomaamaton tapahtuma jos moottoritietä ajelee. Itse ainakin huomaan parhaiten kaupunki/taajama-ajossa polton kun tyhjäkäynti on korkeampi ja vaihdeaskin toiminta muuttuu.
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Oma ohjelmoitu om642 s211 pitää myös tyhjäkäyntiä vähän korkeammalla silloin tällöin kuumaksi ajetulla koneella, voiko johtua ihan vaan kylmästä kelistä? Dpf tilalla on korvausputki ja ohjelmasta poistettu, mutta onko sitten poisto mennyt ihan nappiin niin ei tietoa Polttoaineen kulutus on mitattuna 8.7l/100km.
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Nyt vähän tutkin autoa ja dpf:n suuntaan tuo vika taitaa kääntyä. Polttoa se yrittelee koko ajan. Kokonaisajomatka edellisen regeneroinnin jälkeen 15270km.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Omaani vaihdettiin termari, jonka jälkeen auto yritti poltaa jatkuvasti DPF:ää. Lämmöt ei noussut rikkinäisellä termarilla tarpeeksi korkealle => termarin vaihto ja lämpötila nousi => DPF alkoi polttaa useammin.Kimi kirjoitti: ↑Ti 04.01.2022 12:24
Auto alkoi tuolla reissulla ilmoittelemaan lähestyvästä B-huollosta eli suodattimien vaihto on edessä kohta. Tosin vasta vaihdoin termarin ja samalla käytin suodattimet auki. Ei ne mitenkään erityisen likaiset olleet ja puhalsin paineilmalla vielä enimmät pölyt pois niistä.
Tuota polttelua täytyy tutkailla. Se kyllä vois selittää asian. En siihen ole niin kiinnittänyt huomioita, miten tiheästi polttelee, kun auto on vaimon päivittäisessä käytössä. Se vielä, että auto on täysin alkuperäinen ja tehtaan softalla.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Viimeisiä OM648 farkkuna ja sekalainen pyöritys pääasiassa taaja-maantie 8,7 litraa. Edellinen oli OM642 sedan 7G-lootalla niin vähän vähemmän meni, vaikka pitäisi olla toisin päin. Onhan tuo farkku 211 kuitenkin omamassa taitaa olla yli 1800 kg, että ei se ihan pyhällä hengellä voi liikkua. Sedan OM648 oli myös pari vuotta sitten ja tuntu menevän huomattavasti pienemmällä, mutta siinä ei ollut vielä näitä kotkotuksia imusarjanläpät ja DPF. Jotakin hämärää tässä nykyisessa laitoksessa on kun ei DPF ole kertaakaan kuullut polttavan tai huomannut. Auto lämpenee nopeaa ja on lämmin.
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Nyt tein autoon b-huollon ja vaihdoin samalla kaikki suodattimet. Mitään vikakoodeja ei löytynyt.
Dieselhiukkassuodattimen täyttöaste 5% ja kaikki mittausarvot näyttäisi olevan tavoitearvojen sisällä. Tein ennen huoltoa dpf:n manuaalisen regeneroinnin. Saapa nähdä onko vaikutusta.
Dieselhiukkassuodattimen täyttöaste 5% ja kaikki mittausarvot näyttäisi olevan tavoitearvojen sisällä. Tein ennen huoltoa dpf:n manuaalisen regeneroinnin. Saapa nähdä onko vaikutusta.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: S212 350 OM642 kova kulutus
Tilanne on nyt se, että auto yrittää regenerointia koko ajan. Hetkellinen kulutusmittari näyttää 10l/100km, vakkari päällä 80km/h vauhdissa.
Edit: Nyt löytyi regenerointihistoriasta mikä käynnisti polton eli "dieselhiukkassuodattimen kuormitus on eropainetunnistimen määrityksen mukaan >100%"
Edit: Nyt löytyi regenerointihistoriasta mikä käynnisti polton eli "dieselhiukkassuodattimen kuormitus on eropainetunnistimen määrityksen mukaan >100%"
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-