Kartio vai pallokanta-kuinka tarkkaa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kalevima
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 24.01.2019 10:16

Kartio vai pallokanta-kuinka tarkkaa?

Viesti Kirjoittaja kalevima »

Kun yrittää katsoa ( ostaessa käytettyä aluvannetta) -kumpi pultti siihen kuuluu; kartio - vai pallokanta? Sitä on käyt.vanteesta huono reiänpohjalta tulkita.

Onko tarkkaa jos laittaa kartioreikään pallokantaisen pultin. 20 mm jää kierreosaa joten se riittänee?

Alujen koodi olisi , KBA 44581
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3541
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Kartio vai pallokanta-kuinka tarkkaa?

Viesti Kirjoittaja EVO X »

No, väärällä kartiolla pultin pintapaine osuu huomattavasti pienemmälle pinta-alalle kuin oikealla pultilla. Mitä noita itse olen pyöritellyt niin pinta-ala jää johonkin 5-20% tietämille. Se taas tarkoittaa, ettei se pultti kiristy oikein, ja se saattaa herkästi löystyä tai iso paine pienellä alalla saattaa murtaa vanteen. Tuohon kun lisätään pyörimisliike ja vauhtia toistasataa, niin aika hengellä leikkimistä se on.
Kyllähän ne pyörät kiinni pysyy millä vaan, mutta kuinka kauan on eri asia. Huomatkaa myös että esim. R12 pallokanta R14 kartiossa on lähestulkoon yhtä huono ratkaisu kun suora kartio pallokartiossa. Eli jos nyt yhtään oma tai muitten turvallisuus kiinnostaa, niin hankkii ne oikeat pultit sen kartion mukaan.
Pultin pituus taas riippuu autoista. Vanhemmissa levynsisäisillä rumpujarru/käsijarruilla olevissa mersuissa se takapää on todella tarkka pituudesta. Pitkät pultin osuu kenkien kiinnitysjousiin ja ne irtoaa/katkeaa. Kuulee kyllä äänestä heti kun lähtee ajamaan.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
kalevima
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 24.01.2019 10:16

Re: Kartio vai pallokanta-kuinka tarkkaa?

Viesti Kirjoittaja kalevima »

Hyvinkin juuri näin, tätä tosin itsekin vähän ajattelin.

Huono on saada selville, onko vanteenpultinreiässä pallo vai kartiolle tarkoitettu kulma.

Kiitos selvityksestä.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3541
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Kartio vai pallokanta-kuinka tarkkaa?

Viesti Kirjoittaja EVO X »

kalevima kirjoitti: To 10.03.2022 19:23 Hyvinkin juuri näin, tätä tosin itsekin vähän ajattelin.

Huono on saada selville, onko vanteenpultinreiässä pallo vai kartiolle tarkoitettu kulma.

Kiitos selvityksestä.
Yleisesti tarvikevanteissa on suora kartio, poislukien esim. Mersun replicavanteet, joissa taas pääsääntöisesti on pallokartio. Sitten taas 12mm pultinreijillä olevissa vanteissa pallokartio on R12 ja 14mm R14, ellei taas ole 12mm reikiä ainoastaan porattu isommaksi. Kyllä sen jokatapauksessa harjaantunut vanneukko näkee jo silmällä kumpi kartio on, ja viimeistään kokeilemalla sormella onko suora vai kovera. Senkin kyllä näkee onko käytetty vääriä pultteja.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Kartio vai pallokanta-kuinka tarkkaa?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

EVO X kirjoitti: To 10.03.2022 20:27 Yleisesti tarvikevanteissa on suora kartio, poislukien esim. Mersun replicavanteet, joissa taas pääsääntöisesti on pallokartio. Sitten taas 12mm pultinreijillä olevissa vanteissa pallokartio on R12 ja 14mm R14, ellei taas ole 12mm reikiä ainoastaan porattu isommaksi. Kyllä sen jokatapauksessa harjaantunut vanneukko näkee jo silmällä kumpi kartio on, ja viimeistään kokeilemalla sormella onko suora vai kovera. Senkin kyllä näkee onko käytetty vääriä pultteja.
Laadukkaat tarvikevanteet kelpaavat, nytkin oman autoni alla pyörii Japan Light Wheelin valmistama sarja W212 Avan 5x2 puolaisen vanteen tuumaa vakiota pienempää replicaa. Oma sietorajani menee juuri tuossa oikean pulttisarjan kohdalla. Edellisen autoni takanavat jouduin avaamaan juuri EVO X:n mainitsemasta syystä, kun pyyhkäisin vahingossa sekoittamillani liian pitkillä pulteilla jarrukenkien jouset takanavan sisällä pois sijoiltaan.

Jos vanteessa on pallokartio, sen tuntee kyllä sormella. Suorakartioista ainakin minä joudun hivelemään pidempään varmistuakseni siitä, että tarvikevanteessa on suorat kartiot (eli jäävät minulla ostamatta).

Väärillä pulteilla ajettua sarjaa en ole nähnyt, mutta jos EVO X:n havaintoon luottaen vanteiden kartioista tosiaankin näkee väärien pulttien käytön, sehän on jo riittävä näyttö siitä, että homma ei toimi luotettavasti. Jos pultti työstää vanteesta metallia, silloin se vanne löystyy ajettaessa koko ajan. Saattaa kestää jonkin aikaa suoraan ajettaessa, mutta mitä tapahtuu suuremmilla G-voimilla vaikkapa 270 asteen kaarteessa moottoritien sisäänmenorampille kiihdytettäessä?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Kartio vai pallokanta-kuinka tarkkaa?

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Vanteiden kanssa saa olla tarkkana, vaikka ei valmistajakaan aina niin tarkka ole.

Talviautossani (ei MB) on edellisen omistajan tarvikkeena ostamat saksalaiset alu-vanteet. Ihmettelin kun pultti (M12 suorakartio) menee syvälle vanteen reikään, jopa niin että paksuseinämäinen hylsy ei ylety kokonaan pulttiin asti. Huomasin, että vanteessa on poraus ja kartio 14mm pultille. Kysyn valmistajalta kantaa asiaan, ja he ystävällisesti vastasivat ja lähettivät jopa TUV-todistuksen, että tämä vanne on hyväksytty tähän autoon.

Mielestäni M12 kartiopultti M14:n reiässä ei ole hyvää suunnittelua. Toistaiseksi pyörät ovat pysyneet mukana.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3541
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Kartio vai pallokanta-kuinka tarkkaa?

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Efraim kirjoitti: Su 13.03.2022 10:05 Vanteiden kanssa saa olla tarkkana, vaikka ei valmistajakaan aina niin tarkka ole.

Talviautossani (ei MB) on edellisen omistajan tarvikkeena ostamat saksalaiset alu-vanteet. Ihmettelin kun pultti (M12 suorakartio) menee syvälle vanteen reikään, jopa niin että paksuseinämäinen hylsy ei ylety kokonaan pulttiin asti. Huomasin, että vanteessa on poraus ja kartio 14mm pultille. Kysyn valmistajalta kantaa asiaan, ja he ystävällisesti vastasivat ja lähettivät jopa TUV-todistuksen, että tämä vanne on hyväksytty tähän autoon.

Mielestäni M12 kartiopultti M14:n reiässä ei ole hyvää suunnittelua. Toistaiseksi pyörät ovat pysyneet mukana.

No juu, sinänsä se on vielä ok, sillä suorakartio on pääsääntöisesti 60-astetta. Eli 12mm ja 14mm suorakartio on samassa kulmassa, joten se toimii kuten pitää. Tietysti M12 kartiolle jää pinta-alaa vähemmän kun sitä käytetään M14 reijässä ja silloin myös kartio uppoaa syvemmälle. Riskihän tuossa on, että menee niin syvälle, että kanta alkaa näkyä jo navan puolelta pultinreijästä ja pultti jää kantamaan.
Mutta näihin tosiaan löytyy netistä sekä erikoispultteja, että kaikenmoisia kartiosovitteita millä voi parantaa asiaa halutessaan.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
kalevima
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 24.01.2019 10:16

Re: Kartio vai pallokanta-kuinka tarkkaa?

Viesti Kirjoittaja kalevima »

Kiitos vaivannäöstä ja asiantuntevista ( aina oppii) -tiedoista!
Vastaa Viestiin