C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee -VIKA KORJATTU!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee -VIKA KORJATTU!

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Moi, olisiko kellään vinkkejä seuraavanlaiseen ongelmaan C124 320:ssä, vm 1994 ja M104-moottori:
Kun auton käynnistää kylmänä, käy hyvin korotettua tyhjäkäyntiä. Kun kone lämpenee sen verran että tyhjäkäynti tippuu normaaliin, alkaa tyhjäkäynti humppaamaan niin että auto käy sammumispisteessä ja sitten kierrokset nousee noin 1000 rpm. Eikä kuulosta käyvän kaikilla sylintereillä.
Pensapumpun releen ja yj-releen vaihdoin, mutta niillä ei ollut vaikutusta. Mitähän seuraavaksi kannattais kattoa? Oisko lambda-vika? Vikakoodin lukulatteistoa ei valitettavasti ole käytössä.

EDIT: Vika korjaantui uudella Bosch ilmamäärämittarilla.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Alipainevuoto.
Alkurikastus kun loppuu niin laihalla ei jaksa käydä, mutta iac yrittää korjata.
Tutki alipaineletkut, -laitteet ja imusarja.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Kiitos, käydäämpä huomenna niiden kimppuun.
Sen verran taustaa, että vika alkoi sen jälkeen kun eräänä iltana tulin autolla kotiin ja sammutin sen. Ihmettelin kun jokin sähkölaite jäi surraamaan. Paikansin että se oli pensapumppu joka jäi päälle. Ei sammunut muuten kun ottamalla akun kengän pois.
Seuraana aamuna kun lähdin autoa viemään tallille niin alkoi tämä tyhjäkäyntiongelma. Eli vika tuli niin sanotusti kertalaakista. Automaatti ei myöskään suostunut vaihtamaan vitoselle tämän ongelman alettua.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Tarkista imuilman lämmön ja moottorin lämmön myös Lamda anturit ja johdot niistä ja ECU:n pistokkeeen väliltä.
Meseillään
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Efraim »

ido59 kirjoitti: Ke 04.05.2022 23:20 Alipainevuoto.
Alkurikastus kun loppuu niin laihalla ei jaksa käydä, mutta iac yrittää korjata.
Tutki alipaineletkut, -laitteet ja imusarja.
Eikös 5.vaihdekin tarvitse alipainetta toimiakseen? Siis alipaineprobleemaan viittaa.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Aloittelin vian etsintää tänään. Semmosen huomion tein, että kun tyhjäkäynnin antaa "rynkyttää" hetken aikaa, se tasaantuu. Sitten jos paikallaan ollessa kaasua hieman painaa tai vaihteen laittaa päälle, alkaa taas käymään huonosti kunnes kohta taas tasoittuu. Ajamassa myös kävin pikkulenkin, kierroksillä vaikuttaisi toimivan ok, poislukien tuo ettei 4-vaihdetta isompaa tosiaan kytke.

Moottoritilasta en pikaisella etsinnällä irtonaisia tai katkenneita alipaineputkia löytänyt. Tämmöisen vacuum diagrammin löysin 104.992 hakusanalla, lieneeköhän oikea:
https://mbworld.org/forums/attachments/ ... 104hfm.gif

Noita putkia on melkoisesti, osaisko joku tarkentaa mitä noista pitäisi erityisesti tarkistaa?

Autossa ei myöskään toimi alipaneella toimivat varusteet, eli keskuslukitus, takaniskanojien kippaus ja ortopedipenkkien säätö. Mutta eikös nuo ole oma erillinen järjestelmä, jolla ei ole tekemistä moottorin alipainejärjestelmän kanssa?

Otin myös tulpanjohdot ja puolat esille, niissäkään ei halkeamia tai muutakaan mainittavaa näkynyt. Tulpat vaihdoin samalla. Tulpanreijät olivat aika öljyiset niissä sylintereissä, jossa on pelkkä tulpanhattu päällä. Ne tulpanreijät joissa on puolat, olivat kuivia.

Tässä kuva apukuskin lattiamaton alta. Onko nämä lambda-anturin piuhat? --> EDIT: on

Kuva

Moottori kun hieman lämpeni, otin nuo piuhat irti auton käydessä. Sillä ei ollut mitään vaikutusta käyntiin. Viittaisiko se lambdavikaan?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Käyntiongelmaa seuraan, koska itsellä samaisessa koneessa tyhjäkäyntiongelmia...
Autossa ei myöskään toimi alipaneella toimivat varusteet, eli keskuslukitus, takaniskanojien kippaus ja ortopedipenkkien säätö. Mutta eikös nuo ole oma erillinen järjestelmä, jolla ei ole tekemistä moottorin alipainejärjestelmän kanssa?
Keskuslukitus ja ortopedipenkit käyttävät omaa ja samaa alipainepumppua. Se on irrallaan moottorin tekemästä alipaineesta. Pumppu löytyy takapenkin alta apukuskin puolelta.
Takaniskatuet liittyvät taas moottorin alipaineeseen, eli auton pitää käydä jotta toimivat. Ainakin sedanissa kuskin puolella takapenkin alla oli jotain sinne liittyvää ja hattuhyllyn alla kontin puolella alipainerasiat niskatuille.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

JanneW124 kirjoitti: Takaniskatuet liittyvät taas moottorin alipaineeseen, eli auton pitää käydä jotta toimivat.
Okei, hyvä tieto!
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Laitan noiden eri antureiden mittaus ohje lukemia illalla tähän juttuun.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Tässä näitä moottorin ehjän lämpötila anturi ECUa ohjaavan vastusarvoja. + 20 astetta = 2375 - 2625 Ohmia. + 30 astetta = 1615 - 1785 Ohmia.
+ 40 astetta = 1111 - 1228 Ohmia. + 50 astetta = 788 - 871 Ohmia. + 60 astetta = 570 - 630 Ohmia. + 70 astetta = 413 - 456 Ohmia.
+ 80 astetta = 308 - 341 Ohmia . + 90 astetta = 232 - 257 Ohmia . ECUn 2 pistoke navat 28 ja 36 . Imuilman ehjän lämpötila anturin vastusarvot.
+ 10 astetta = 9186 -10153 Ohmia. + 20 astetta = 5757 - 6363 Ohmia . + 30 astetta = 3705 - 4095 Ohmia . + 40 astetta = 2470 - 2730 Ohmia.
+50 astetta = 1672 - 1848 Ohmia. + 60 astetta = 1159 1281 Ohmia. + 70 astetta = 817 - 903 Ohmia . + 80 astetta = 589 - 651 Ohmia.
Lambda anturin antamat jännitearvot 0,2 Voltia - 1,0 Volttia jännite vaihtelee tuolla välillä. Kylmässä koneessa se on 0,2 volttia josta se alkaa nousta ja kuumassa koneessa se on 1,0 V . Anturi, ei kehitä jännitettä ennen kuin sen lämpötila nousee noin +300 asteeseen. Täysin lämmennyt anturin keskijännite on noin 0,45 Volttia ja jännite vaihtelee tämän arvon molemmin puolin jatkuvasti. Matkustajan etupenkin edessä on Lambda anturin liittimet joita voi mitata jännitettä, kun pyöreään liittimeen tekee pienen reijän mittarin piikkiä varten ja toisen mittapiikin työntää litteän liittimen maajohtoon ruskea Ecun puolella pistoketta. Toivottavasti näistä on jotain hyötyä vikojen tutkimisessa.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Tuolla imusarjan keskellä olevan alipaineella toimivan portin alapuolella on pieni kumiletkun pätkä muistaakseni 3 cm pitkä sekin voi olla vuoto kohde :thumbup: Tarkoitan konetta jossa imusarja on säätyvä ja tehty muovista. :thumbup:
Viimeksi muokannut Mese 320 TE, La 07.05.2022 13:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meseillään
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Vian rajaamiseksi on helpointa ensin etsiä kaikki imusarjassa olevat alipainelähdöt ja tulpata ne yksi kerrallaan sormella tms tai puristaa pihdeillä ko letku mahdollisimman läheltä imusarjaa. Ja seurata mitä käynnille tapahtuu, jos mitään.

Perinteinen kikka on käynnistyssprayn (eetteriä) tai brakecleanerin suihkuttelu mahdollisiin alipainevuotokohtiin. Jos käynti tasaantuu tai muuttuu, saattaa vikakohta olla lähellä. Eetteri toimii paremmin mutta cleanerikin kyllä. Ovat herkästi syttyviä, joten ainakin nortti huulesta suihkuttelun ajaksi.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

ido59 kirjoitti: La 07.05.2022 11:57 Vian rajaamiseksi on helpointa ensin etsiä kaikki imusarjassa olevat alipainelähdöt ja tulpata ne yksi kerrallaan sormella tms tai puristaa pihdeillä ko letku mahdollisimman läheltä imusarjaa. Ja seurata mitä käynnille tapahtuu, jos mitään.

Perinteinen kikka on käynnistyssprayn (eetteriä) tai brakecleanerin suihkuttelu mahdollisiin alipainevuotokohtiin. Jos käynti tasaantuu tai muuttuu, saattaa vikakohta olla lähellä. Eetteri toimii paremmin mutta cleanerikin kyllä. Ovat herkästi syttyviä, joten ainakin nortti huulesta suihkuttelun ajaksi.
Täytyypä käydä käynnistyssprayta ostamassa ja tutkia sen avulla tarkemmin noita alipaineputkia. Täältä muuten löytyy 104.992 -moottorin alipaineputkien räjäytyskuva:
https://nemigaparts.com/cat_spares/epc/ ... 5N/14/125/

Ja täältä kuvat varusteiden alipainejärjestelmille:
https://mb-teilekatalog.info/view_Group ... 0&group=80

Eilen tarkastin lambdan, se lienee hiljattain vaihdettu kun oli uuden näköinen. Merkki tosin oli Ridex, eli joku halpismerkki. Tilasin KL-varaosasta aidon mallikohtaisen Boschin lambdan.

Kiitokset kaikille tähän astisista ohjeista ja neuvoista :)
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Kävin tuossa starttisprayta suhuuttelemassa alipaineputkiin ja liittimiin mihin vain ylti koneen päältä ja alta ilman purkua. Ei ollut mitään vaikutusta käyntiin. Tuo hankala tyhjäkäyntialue siis alkaa kun kylmäkäynnistyksen rikastus loppuu. Humppaus ja rynkytys tasoittuu kun kone saavuttaa käyttölämpötilan.

Aikaisemmin joku kertoi, että automaatin 5-vaihde käyttää myös alipainetta. 5-vaihde ei siis enää kytkeydy päälle, vika alkoi yhtä aikaa tyhjäkäyntiongelman kanssa.

Löytyisikö näistä huomioista mitään rajausta mistä alipainevuotoa voisi etsiä vielä tarkemmin?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kinnunen kirjoitti: La 07.05.2022 17:08 Kävin tuossa starttisprayta suhuuttelemassa alipaineputkiin ja liittimiin mihin vain ylti koneen päältä ja alta ilman purkua. Ei ollut mitään vaikutusta käyntiin. Tuo hankala tyhjäkäyntialue siis alkaa kun kylmäkäynnistyksen rikastus loppuu. Humppaus ja rynkytys tasoittuu kun kone saavuttaa käyttölämpötilan.

Aikaisemmin joku kertoi, että automaatin 5-vaihde käyttää myös alipainetta. 5-vaihde ei siis enää kytkeydy päälle, vika alkoi yhtä aikaa tyhjäkäyntiongelman kanssa.

Löytyisikö näistä huomioista mitään rajausta mistä alipainevuotoa voisi etsiä vielä tarkemmin?
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 9&start=30

Naapurifoorumilta löytyi tuollainen keskustelu. Alkaa 300-24 koneisen vitosvaihteen vian selvittelyllä, mutta vaihtuu 320 ja siihen oli syynä ilmamassamittari. Kallis osa (ainakin alkuperäisenä) kokeilla, mutta sopisi myös tyhjäkäyntihumppaan??
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Ainiin, hyvän kun otit ilmamassamittarin puheeksi. Käytin sen piuhan irti kun kone oli lämpöinen. Ei ollut mitään vaikutusta käyntiin. Olisiko pitänyt olla?

Tuossa mese.fi keskustelussa mainittiin, että ulkolämpömittarin väärä toimintakin saattaa liittyä tähän hall-anturivirheen kautta. Mulla kyllä tuo ulkolämpömittarikin näyttää päin persettä, ja kun tyhjäkäynti humppaa niin se näyttö välillä sammuilee kokonaan.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kinnunen kirjoitti: La 07.05.2022 18:32 Ainiin, hyvän kun otit ilmamassamittarin puheeksi. Käytin sen piuhan irti kun kone oli lämpöinen. Ei ollut mitään vaikutusta käyntiin. Olisiko pitänyt olla?

Tuossa mese.fi keskustelussa mainittiin, että ulkolämpömittarin väärä toimintakin saattaa liittyä tähän hall-anturivirheen kautta. Mulla kyllä tuo ulkolämpömittarikin näyttää päin persettä, ja kun tyhjäkäynti humppaa niin se näyttö välillä sammuilee kokonaan.
Uskoisin kyllä, että jos lämpimästä koneesta ottaa ilmamassamittarin irti, niin vaikuttaa käyntiin?
HALL-anturi vaikuttaa ulkolämpömittariin siten, että sen avulla lämpölukema ei pitäisi muuttua kun auto on paikallaan. Eli esim liikennevaloissa seistessä lämpötilalukema ei nouse virheellisesti korkeaksi.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

JanneW124 kirjoitti: Uskoisin kyllä, että jos lämpimästä koneesta ottaa ilmamassamittarin irti, niin vaikuttaa käyntiin?
HALL-anturi vaikuttaa ulkolämpömittariin siten, että sen avulla lämpölukema ei pitäisi muuttua kun auto on paikallaan. Eli esim liikennevaloissa seistessä lämpötilalukema ei nouse virheellisesti korkeaksi.
Sulla näyttää olevan myös 320CE, viitsitkö testata miten käyttäytyy jos näppäät liittimen irti?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kinnunen kirjoitti: La 07.05.2022 19:14
JanneW124 kirjoitti: Uskoisin kyllä, että jos lämpimästä koneesta ottaa ilmamassamittarin irti, niin vaikuttaa käyntiin?
HALL-anturi vaikuttaa ulkolämpömittariin siten, että sen avulla lämpölukema ei pitäisi muuttua kun auto on paikallaan. Eli esim liikennevaloissa seistessä lämpötilalukema ei nouse virheellisesti korkeaksi.
Sulla näyttää olevan myös 320CE, viitsitkö testata miten käyttäytyy jos näppäät liittimen irti?
Viitsin toki, menee huomiseen. Tosin omassakin tk seilaa, tuleepa testattua oma mittari samalla. Vitosvaihde kyllä toimii
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Moottorin ruiskuohjaus sisältävää jonkin verran itsediagnostiikkaa ja vikakoodeja. Ne kannattaa lukea (luku, nollaus, luku-metodilla).
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Juu tilasinkin vikakoodinlukijan, jospa tulee ens viikolla.
Kickdownin painikkeen irrotin kaasupolkimen alta, näyttää olevan rikki. Nappula ei palaudu. Painikkeen liittimen irrotus ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin. Sekin on nyt uusi tilattuna. Täytyy huomenna käydä ajamassa josko 5vaihde palautuisi käyttöön.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12586
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja epk »

vinkkinä, starilla saa live dataa ulos ja kattavasti muutakin, verrattuna perus "vilkkulukijaan".
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Yksi alipainevuoto ja seokseen vaikuttava kohta on ilmamassamittarin jälkeen imuputkkeen tulevat nokka akselin kopan huohotinputkien tiivisteet ne kovettuvat ajan myötä tai hajoavat. Näyttävät olevan stefojen tapaiset joka kiristyy putkenpäälle. :thumbup:
Meseillään
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Pontus »

epk kirjoitti: La 07.05.2022 20:42 vinkkinä, starilla saa live dataa ulos ja kattavasti muutakin, verrattuna perus "vilkkulukijaan".
Minkälainen liitin pitää olla Star/Xentry testerissä että pystyy noita vikakoodeja lukemaan? Omassa W124 on sellainen diagnoosi mötikkä mihin ei pienempi tai isompi lukija mene..
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12586
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja epk »

1.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Tarkastettiin yleismittarilla nimim. Mese 320 TE ohjeiden mukaisesti lambdan toiminta. Käyttölämmössä olevalla ~80C koneella lambda antoi arvoja 0-0,7V. Arvo tipahti välillä nollaan. Eli siinä on yksi mahdollinen vikapaikka. Aiemmin mainitsinkin, että siellä on paikallaan nyt joku halpis Ridex-lambda. Merkkikohtainen Bosch on KL:stä tilauksessa.

KD-painikkeen pois otto ei palauttanut 5-vaihdetta toimintaan. Kokeillaan josko uusi KD-painike auttaisi siihen.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Onko tietoa noista vikalukijoista jotka käy 16 napaiseen liittimeen ja mistä niitä saa ? Itselläni on itse tehty vilkkukoodilukija jolla saa Autodatan vikalistan mukaiset 49 vikaa selville.
Meseillään
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Pontus kirjoitti: Su 08.05.2022 15:12
epk kirjoitti: La 07.05.2022 20:42 vinkkinä, starilla saa live dataa ulos ja kattavasti muutakin, verrattuna perus "vilkkulukijaan".
Minkälainen liitin pitää olla Star/Xentry testerissä että pystyy noita vikakoodeja lukemaan? Omassa W124 on sellainen diagnoosi mötikkä mihin ei pienempi tai isompi lukija mene..
epk kirjoitti: Su 08.05.2022 15:131.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12586
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, tuohon ne banaani plugit menee.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: C124 E320: huono tyhjäkäynti kun kone lämpenee

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Juuri tuollainen on minulla W 124 320 TE mesessä. Mistä tilasit tuon Star / Xentry testerin ?
Meseillään
Vastaa Viestiin