Väännön katoaminen ajossa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti 19.05.2009 19:41
Väännön katoaminen ajossa.
Hei
Kertokaa viisaammat mikä on vialla.
Käynnistyy normaalisti. Tehot on yleensä lähdössä tallella. Ajossa tehoja häviää satunnaisesti. Kun polkaisee kaasun pohjaan (vaikkapa ohitusta varten) niin pykältää aivan oiken pienemmälle mutta vääntö on hukassa. Tämä tapahtuu satunnaisesti. Tehot saattaa palata ajon jatkuessa, jälleen satunnaisesti.
Olen pysäyttänyt auton kesken ajon ja odotellut että vikamuisti nollautuisi. Ei auttanut.
Vaihdettu ilmamassanmittain ja ilmansuodatin.
Auto on W202 MB C250TDT R5 turbo OM605.90 1998
Kertokaa viisaammat mikä on vialla.
Käynnistyy normaalisti. Tehot on yleensä lähdössä tallella. Ajossa tehoja häviää satunnaisesti. Kun polkaisee kaasun pohjaan (vaikkapa ohitusta varten) niin pykältää aivan oiken pienemmälle mutta vääntö on hukassa. Tämä tapahtuu satunnaisesti. Tehot saattaa palata ajon jatkuessa, jälleen satunnaisesti.
Olen pysäyttänyt auton kesken ajon ja odotellut että vikamuisti nollautuisi. Ei auttanut.
Vaihdettu ilmamassanmittain ja ilmansuodatin.
Auto on W202 MB C250TDT R5 turbo OM605.90 1998
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Vaikuttaako nopeus mitenkään? Eli tuntuuko tehottomalta jo alle 50 km/h:n nopeuksissa vai vasta maantie- tai moottoritienopeuksissa?
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Yleisimmät syyt tehojen häviämiseen :
- turbon säädin
- EGR
- läppämoottori
- ahtovuoto
ja nämä ei välttämättä anna edes vikakoodia. Varsinkin jos softattu.
Suosittelen myös starilla livedatan lukeminen + turbon sätimen testaus.
- turbon säädin
- EGR
- läppämoottori
- ahtovuoto
ja nämä ei välttämättä anna edes vikakoodia. Varsinkin jos softattu.
Suosittelen myös starilla livedatan lukeminen + turbon sätimen testaus.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti 19.05.2009 19:41
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Ei vaikuta nopeus mitenkään. Sama vika voi tulla alle 50km/h nopeudessa tai maantienopeudessa.
Samoin tehot voi tulla normaaleiksi milloin vain, siis täysin satunnaisesti, myös pienillä nopeuksilla.
Samoin tehot voi tulla normaaleiksi milloin vain, siis täysin satunnaisesti, myös pienillä nopeuksilla.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti 19.05.2009 19:41
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Tehoa on aika rajallisesti käytössä vian ollessa päällä koska vaihtaa pienemmälle jo loivassakin ylämäessä (ysitien mäet ).
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 479
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Onko tuossa EGR? Puhdistus saattaisi olla tarpeen? Jos pakokaasukierrätys jää auki, tehot häviää varmasti.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti 19.05.2009 19:41
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Moottori kiertää paikallaan vain 4500 r/min kun katsastuksessa se on kiertänyt 5200-5300 r/min (savutusmittaus). Mitä se mahtaa kertoa?
Kaasun pohjaan polkaisussa ajon aikana ei aina pykällä pienemmälle vaan yrittää "voimiensa mukaan" kiihdyttää vitosella.
Kaasun pohjaan polkaisussa ajon aikana ei aina pykällä pienemmälle vaan yrittää "voimiensa mukaan" kiihdyttää vitosella.
Viimeksi muokannut beechcraft549, Ke 22.06.2022 00:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Täälläkin on veto poissa! Siis samoja ongelmia kuin aloittajalla !
Sprinter 311 cdi – 09
MIL-valo vilkkuu mittaristossa eikä auto ota kierroksia kuin vaivoin ~3000 rpm.
Vikaa etsittäessä nämä seuraavat on joko uusittu tai puhdistettu:
Pakoputki on ehjä, katalysaattori on pesty ja puhdas ja sisältä silmämääräisesti kuin uusi.
DPF paine-eroanturi uusittu.
Hehkun rele uusittu.
Imupuoli, putkisto ja välijäähy on tiivis .
Ilmamassamittari on uusittu.
Imusarjan paineanturi puhdistettu.
6510160030 ohituslämmitin puhdistettu. (anturi huohotinventtiilin ja imuputken välissä).
EGR-venttiili on ollut irti ja pesty, juurikaan muuta kuin hieman nokea ei ollut.
Turbon sähköinen toimilaite eli ”Hella G-276” Aktuaattori on tarkastettu kansi avaamalla ja sisältä virheettömän näköinen. (ne hengettömän ohuet pinnijohdot ovat kunnossa).
Se myös toimii auton virrat päälle kytkettäessä, siirtäen siivikon kulmaa, mutta käynnistettäessä palautuu alkuasentoonsa, eikä kaasua poljettaessa reagoi mitenkään. Ilmeisesti jokin sitä ohjaava anturi ei anna ”lupaa”...
Tiedustelisinkin nyt olisiko saatavilla jonkinlaista kytkentäkaaviota Moottorin-CAN-Bus
-väylästä, jotta näkisin mitä kriittisiä antureita olisi samassa linjassa Ecun ja tuon ”Hella G-276” välillä.
En tiedä auttaisiko tuokaan maallikkoa ratkaisuun, mutta jotain pitää asian tiimoilta yrittää...
Auto ei nyt ole liikenteessä, joten Starin päähän ei voi mennä.
Kokemukseni noista lukijoiden käyttäjistä on hieman huononlainen.
Täällä paikkakunnan laatukorjaamolla ei saatu edes yhteyttä potilaana olevaan autooni, käytetyssä Bosch-laitteessa tuskin oli vikaa, mutta käyttäjästä heräsi epäilykseni jo työn aikana että hän ei osannut asiaansa.
Silti laskutettiin !!! Haloo, missä on ammattiylpeys !
Tuolla kauempana maaseudulla kun aikaisemmin kävin vastaavan laitteen lukijalla, siellä homma toimi ja palvelu oli erinomaista!
Ja positiivinen yllätys oli lasku, se ei ollut isompi kuin tuossa epäonnistuneessa mittauksessa!
Kiitos Ferramen Noormarkku !!!
Sprinter 311 cdi – 09
MIL-valo vilkkuu mittaristossa eikä auto ota kierroksia kuin vaivoin ~3000 rpm.
Vikaa etsittäessä nämä seuraavat on joko uusittu tai puhdistettu:
Pakoputki on ehjä, katalysaattori on pesty ja puhdas ja sisältä silmämääräisesti kuin uusi.
DPF paine-eroanturi uusittu.
Hehkun rele uusittu.
Imupuoli, putkisto ja välijäähy on tiivis .
Ilmamassamittari on uusittu.
Imusarjan paineanturi puhdistettu.
6510160030 ohituslämmitin puhdistettu. (anturi huohotinventtiilin ja imuputken välissä).
EGR-venttiili on ollut irti ja pesty, juurikaan muuta kuin hieman nokea ei ollut.
Turbon sähköinen toimilaite eli ”Hella G-276” Aktuaattori on tarkastettu kansi avaamalla ja sisältä virheettömän näköinen. (ne hengettömän ohuet pinnijohdot ovat kunnossa).
Se myös toimii auton virrat päälle kytkettäessä, siirtäen siivikon kulmaa, mutta käynnistettäessä palautuu alkuasentoonsa, eikä kaasua poljettaessa reagoi mitenkään. Ilmeisesti jokin sitä ohjaava anturi ei anna ”lupaa”...
Tiedustelisinkin nyt olisiko saatavilla jonkinlaista kytkentäkaaviota Moottorin-CAN-Bus
-väylästä, jotta näkisin mitä kriittisiä antureita olisi samassa linjassa Ecun ja tuon ”Hella G-276” välillä.
En tiedä auttaisiko tuokaan maallikkoa ratkaisuun, mutta jotain pitää asian tiimoilta yrittää...
Auto ei nyt ole liikenteessä, joten Starin päähän ei voi mennä.
Kokemukseni noista lukijoiden käyttäjistä on hieman huononlainen.
Täällä paikkakunnan laatukorjaamolla ei saatu edes yhteyttä potilaana olevaan autooni, käytetyssä Bosch-laitteessa tuskin oli vikaa, mutta käyttäjästä heräsi epäilykseni jo työn aikana että hän ei osannut asiaansa.
Silti laskutettiin !!! Haloo, missä on ammattiylpeys !
Tuolla kauempana maaseudulla kun aikaisemmin kävin vastaavan laitteen lukijalla, siellä homma toimi ja palvelu oli erinomaista!
Ja positiivinen yllätys oli lasku, se ei ollut isompi kuin tuossa epäonnistuneessa mittauksessa!
Kiitos Ferramen Noormarkku !!!
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Hyvä mies jos siellä on moottorivalo niin siellä on myös rekisteröitynyt vikakoodi. Älä tuhlaa aikaas vaan mene tai pyydä jotain tulemaan lukemaan ne koodit. Ei varmaan tarvi olla edes stari tohon hommaan kun vikakoodi rekisteröitynyt.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti 19.05.2009 19:41
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Mikään vikavalo ei pala. Moottoria ei ole softattu. Saisko starilla vian selville?
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Sori vastasin tuolle Kirjoittaja w906-2009
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Tuossa aikaisemmin mainitsin yleisimmät syyt vikatilaan ilman koodeja. Tarkista ne tai live datan kanssa starilla testaukset. Komponentteja ei kannata summamutikkana vaihtaa turhaan. =)beechcraft549 kirjoitti: ↑Ke 22.06.2022 00:15 Mikään vikavalo ei pala. Moottoria ei ole softattu. Saisko starilla vian selville?
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Hei, ja kiitos "rust8" kommentista!
Kyseinen auto ”Sprinter 311 cdi vm 2009 on 4-sylinterinen 2.1L cdi” eikä ole nyt liikenteessä, ja Starit on kovin kaukana.
Tällä hetkellä ei ole mahdollisuutta lähteä siirtokilvillä ajelemaan, kun ei ole sujuvaan liikenteeseen tarvittavaa voimaa eikä kiihtyvyyttä.
Tämän vuoksi olen pyrkinyt selvittämään vikaa omatoimisesti ns. puhelinsoftalla, sekä tuttujen diagnostiikkaosaamista eri laitteilla.
Heidän auttamishalunsa on hyvin kiitettävää...
Olen toki myös käyttänyt vian selvittämiseen ammattimaisten lähikorjaamojen diagnostiikkapalveluja, mutta heillä ei ole ”Staria”, joten syy auton voimattomuuteen ei ole vielä selvinnyt.
Kokemukseni perusteella minulle on tullut se käsitys, että eri mittalaitteet antavat samasta vikatilanteesta erilaisen ”P”-koodin. Tästä esimerkkinä voisin mainita esille mitatut koodit, joita ei saa poistettua:
”P1955” on saatu puhelinsoftalla... eikä sitä saa poistettua .
Puhelinsofta selittää koodin syyksi:
”P1955: Mercedes: Glow Plug Control Module 2 to PCM Comm. Circuit Range/Performance”
– Mersun koodisto ei tunne tätä koodia, joten vian syy jää epäselväksi!
Bosch ESI[tronic] 2.0 Versio 16.2.4682 mittalaitteella:
”P2089 Pakokaasun painetunnistin Jännite liian korkea”
– Netistä katsottuna tämä mersun koodi olisi:
”P2089 nokka-akselin asennon toimilaitteen ohjauspiirin ylätaso 1”
– Puhelinsofta antaa tälle koodille tmyös saman selityksen:
”P2089: A Camshaft Position Actuator Control - Circuit High (Bank 1)”
Yhteistä näille koodeille ” P1955 ja P2089” on se, että niitä ei saa kuitattua pois, joten päättelen että ne olisivat samaa tarkoittavat koodit vain eri numeroilla...
Mutta mikä tuo vika on ?
Onko lukijoillani kokemusta tai tietoa olenko täysin hakoteillä tuon päätelmäni - ”että ne olisivat samaa tarkoittavat koodit vain eri numeroilla” - kanssa... ?
Pysyvien vikakoodien kansiossa koodeja tässä autossa ei ole !
Tuolta löysin sivulta 91 viitteen siitä minkä näköinen tuo nokka-akselin asentotunnistin (30) sekä pakokaasun painetunnistin (36) olisivat ja mistä ne (ehkä minun moottorissa) löytyisivät.
https://sprintermanual.com/wp-content/u ... g-2008.pdf
Näillä nyt sitten mennään eteenpäin....
Kyseinen auto ”Sprinter 311 cdi vm 2009 on 4-sylinterinen 2.1L cdi” eikä ole nyt liikenteessä, ja Starit on kovin kaukana.
Tällä hetkellä ei ole mahdollisuutta lähteä siirtokilvillä ajelemaan, kun ei ole sujuvaan liikenteeseen tarvittavaa voimaa eikä kiihtyvyyttä.
Tämän vuoksi olen pyrkinyt selvittämään vikaa omatoimisesti ns. puhelinsoftalla, sekä tuttujen diagnostiikkaosaamista eri laitteilla.
Heidän auttamishalunsa on hyvin kiitettävää...
Olen toki myös käyttänyt vian selvittämiseen ammattimaisten lähikorjaamojen diagnostiikkapalveluja, mutta heillä ei ole ”Staria”, joten syy auton voimattomuuteen ei ole vielä selvinnyt.
Kokemukseni perusteella minulle on tullut se käsitys, että eri mittalaitteet antavat samasta vikatilanteesta erilaisen ”P”-koodin. Tästä esimerkkinä voisin mainita esille mitatut koodit, joita ei saa poistettua:
”P1955” on saatu puhelinsoftalla... eikä sitä saa poistettua .
Puhelinsofta selittää koodin syyksi:
”P1955: Mercedes: Glow Plug Control Module 2 to PCM Comm. Circuit Range/Performance”
– Mersun koodisto ei tunne tätä koodia, joten vian syy jää epäselväksi!
Bosch ESI[tronic] 2.0 Versio 16.2.4682 mittalaitteella:
”P2089 Pakokaasun painetunnistin Jännite liian korkea”
– Netistä katsottuna tämä mersun koodi olisi:
”P2089 nokka-akselin asennon toimilaitteen ohjauspiirin ylätaso 1”
– Puhelinsofta antaa tälle koodille tmyös saman selityksen:
”P2089: A Camshaft Position Actuator Control - Circuit High (Bank 1)”
Yhteistä näille koodeille ” P1955 ja P2089” on se, että niitä ei saa kuitattua pois, joten päättelen että ne olisivat samaa tarkoittavat koodit vain eri numeroilla...
Mutta mikä tuo vika on ?
Onko lukijoillani kokemusta tai tietoa olenko täysin hakoteillä tuon päätelmäni - ”että ne olisivat samaa tarkoittavat koodit vain eri numeroilla” - kanssa... ?
Pysyvien vikakoodien kansiossa koodeja tässä autossa ei ole !
Tuolta löysin sivulta 91 viitteen siitä minkä näköinen tuo nokka-akselin asentotunnistin (30) sekä pakokaasun painetunnistin (36) olisivat ja mistä ne (ehkä minun moottorissa) löytyisivät.
https://sprintermanual.com/wp-content/u ... g-2008.pdf
Näillä nyt sitten mennään eteenpäin....
Viimeksi muokannut w906-2009, Ti 09.08.2022 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Jos testaisi testerillä joka osaa kertoa oikein vikakoodit, eli mersun "omalla" ?
oulaistenliikenne.fi
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Kyllä, olet oikeassa, mutta kuten tuossa kirjoitin tuosta auton voimattomuudesta ja liikkumisongelmista liikenteessä, niin se vianhaku on nyt toistaideksi jäänyt näiden paikkakunnalla olevien testerien varaan.
Täältä Huittisten syrjäkyliltä on lähimpään "Star"iin lähes sata kilometriä.
Vaihtelen vielä tuon nokka-akselin tunnistimen ja katson jos sillä pääsee eteenpäin... Ainakin sen se kertoo, että oliko vika siinä vaiko eikö...
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Kun on Boschilla testattu ja käännetään sen antama tieto vikakoodista netistä löytyvien vikakoodien selitysten kautta toiseksi ja sen perusteella vaihdetaan osa tai osia, niin helposti menee rahaa hukkaan.
Bosch sentään ymmärtää tuota autoa varsin hyvin vikakoodien osalta, että josko tähänastisten tutkimusten pohjalta jotain tekisi niin sitten vaihtaisi pakokaasujen painetunnistimen (ja rassaisi sen kanavan auki)
No, odotellaan ja toivotaan että kuullaan nokka-akselin tunnistimen vaihdon poistaneen ongelman, vaikka epäilen.
Bosch sentään ymmärtää tuota autoa varsin hyvin vikakoodien osalta, että josko tähänastisten tutkimusten pohjalta jotain tekisi niin sitten vaihtaisi pakokaasujen painetunnistimen (ja rassaisi sen kanavan auki)
No, odotellaan ja toivotaan että kuullaan nokka-akselin tunnistimen vaihdon poistaneen ongelman, vaikka epäilen.
oulaistenliikenne.fi