mpower kirjoitti: ↑Ti 08.11.2022 22:46
Arvioisin homman olleen niin Mersun tehtaalla, että suunnittelilijat tarkoituksella tehneet lievästi oikealle puoltavaksi!? Nythän kuitenkin on niin, Mersu kun mukava ajettava on ja kohtuullisen hiljainenkin Volvoon verraten, niin tehdas on ottanut turvallisuustekijänä sen huomioon, parempi kuskin nukahtaessa kuitenkin oikealle pöpelikköön mennä kuin suoraan vastaantulevaa liikennettä päin! Ja " vääränkätisessä" liikenteessä sitten taas toisin päin!
Turvallisuustekijä nääs on!
Kieli pois poskesta voisi arvioida tunnottoman ja heikosti keskittävän ohjauksen idean olevan siinä, että jos kuski haluaa istua ihan rauhassa ratin takana, silloin häntä ei haluta häritä muulla kuin mission critical informaatiolla?
Joku tykkää, toiset ei. Jos haluat tuntea sormissasi onko pyörän alle jäävä hiekanjyvänen harmaata vai punagraniittia, kannattaa hankkia jotain muuta. Minä pidän kaarteeseen käännetyn auton tavasta jatkaa kaarrosta kunnes toisin käsketään. Olen ajanut sen verran paljon moottoripyörällä, että tuntuu häiritsevältä kun kaarteeseen kääntymään käsketty auto yrittää rimpuilla mutkasta suoraan keskittämällä ohjauksen kesken kaarteen. Tiedän muitakin mielipiteitä olevan olemassa ja Mersu on saanut niin paljon lunta tupaan kaarteissa autoaan vastaan painimaan tottuneilta journalisteilta, että antoivat lopulta periksi.
Volvoa voitte minun puolestani moittia niin paljon kuin tahdotte, se on minulle EVVK sen jälkeen kun kardaanin piirustukset hukattiin.
Kannattaa silti varata kunnon argumentit ettei näytä asiantuntemattomalta. Kuvitelkaa seuraavaan pääosin faktapohjaiseen tekstiin taustalle Die Untergang elokuvan skene:
S90 ja muiden koppimopojen takatiloista voi aloittaa. On se aika älytöntä, että jossain Toyota Yariksessa istuu normikokoinen 181-senttinen aikuinen mukavammin takana kuin "Isossa" Volvossa. E200d Farkun tavoin näistä ei saa edes nuorekkaan urheilullista mitenkään kun mistään luukusta ei mahdu sisään oikein mitään urheiluvälineitä. Tai no, pingismaila ja sisäpelikengät varmasn mahtuu? 745/945 Merikontin peräloosteriin voi tunkea vaikka mikroauton tai L-runkokoon plussakokoisen maastopyörän kokonaisena. Sen jälkeen kehitys on mennyt koko ajan taakse päin. Onneksi kulutus on sentään säilynyt, että V90 hybridillä pääsee suunnilleen E220d turbodieselin keskikulutukseen. Ja tämänkin vain sen turvin, että tavaratila jäi Göteborgiin tehtaalle.
Muistinko sanoa, että sen S/V90 sarjan piiiiitkän ja komean konepellin alla on moottori VÄÄRIN PÄIN? Katastrofi alkoi 1990-luvun taitteessa kun Håkan ja Börje olivat juhannussalon ympärillä humalaspäissöän pyörittyään vielä uuden vuosimallin tuotannon alkaessa niin sekaisin että asensivat moottorin VÄÄRIN PÄIN! Aika pian he huomasivat, ettei vaihteisto ja kardaani mahdukaan paikalleen. Hihna kulki ja oli myöhäistä perua, joten mokansa peittääkseen he vetivät kardaanin rälläkällä pätkiksi ja heittivät palat sikin sokin pitkin konehuonetta. Bluffi menikin aluksi läpi, mutta pian virhe paljastui karmealla tavalla.
Taloudellisia automaatteja on saatavana ja niille on yhteistä yhden pääakselin arkkitehtuuri. Laitapa sellainen VÄÄRIN PÄIN asennetun moottorin perään niin kardaanin vetolaippa törröttää pyöräkotelosta ulos, häh? Joku neropatti saattaa nyt hoksata, että voihan sen turbiiniautomaatinkin taivutella kaksin - kolminkerroin yhdeksi läjäksi, joka mahtuu VÄÄRIN PÄIN asennetun moottorin perään. Mahtuuhan se toki. Ja jokainen hammasvälitys tekee parhaansa Volvomaisen kulutuksen varmistamiseksi tuon tojonismoaisinwarnerin turvin.
Hihnakäyttöistä jakopäätä en sinänsä tuomitse. Seittenneliskanttisessa taitaa pyöriä kahdeksas hihna, kun viimeisten 15 vuoden ajan ajomäärät ovat jääneet vähäisiksi ja aika vaihdattaa hihnan. Remmi maksaa alle kympin ja kiristin kolmisen kymppiä. Eniten aikaa kuluu osien noutoon Motonetistä. Voisin ottaa vedon remmin vaihdosta puoleen tuntiin kotitallissa? Uudemmissa Skövden tinamoottoreissa kaikki on toisin. Työkohdetta ei edes näe konepellin avattuaan. Kun tietää mitä hakee, hoikan pojan sormet mahtuvat juuri ja juuri hihnakotelon alareunaan. Yksikään työkalu sen sijaan ei mahdu. Rengas pois, huoltoluukku auki ja lokasuojan alta hommiin. Muistinko muuten msinita, että moottori on VÄÄRIN PÄIN! Hihna on näkyvissä suunnilleen samalla minuutilla kuin valurautakone käynnistyy remmin vaihdon jälkeen uudelleen. Tinakoneeseen tietenkin vaihdetaan samalla vesipumppu, jolla ei olisi mitään tekemistä koko operaation kanssa, ellei joku paukapää olisi montteerannut sitä samalle hihnakäytölle varmistaen koneen täystuhon kun vuotavan pumpun laakeri leikkaa kiinni ja silppuaa hammashihnan hampaattomaksi ilman oktomurskettakin.
Entäs talviajo sitten? Joskus kettuiltiin Klonkswagen kuskeille vasaran heittämisestä varsi edellä. Oletteko koskaan yrittäneet muuttaa lyöntipää edellä vaakalennossa lentävän pajamoukarin suuntaa? Ratti kääntyy ja rattaat kääntyy, mutta Volvo ei aiokaan kääntyä ennen juhannusta.
Minulle Volvon valmistus päättyi 1998 viimeisen V90:n rullatessa ulos Torslandan tehtaalta. Etuvetoisesta autosta on puhuttu paljon mielenkiintoisena teoriana, mutta toimivaa prototyyppiä ei ole vielä nähty.
Seiskasta en luovu, kun sen uutena ostin. Sen jälkeen All-Volvo perhe on karkotettu lopettamalla meidän arvojemme mukaisten autojen tekeminen. Vaatimus ei ole mielestäni kohtuuton: tilava, käytännöllinen, ajomäärästä riippumatta ylläpidettävä ja helppo ajaa kelistä riippumatta. Siksi jo yli vuosikymmenen ajan jokaisen talosta poistuneen etuvetoisen luisupulkan tilalle on tullut tähdellinen normaalisti ratista kääntyvä.
Siitä huolimatta W124, W211 ja W212 ohjauksen palautusmomentti on pienillä G-voimilla hennon ja olemattoman välillä. Siitä voi pitää tai olla pitämättä, mutta väittämällä sitä olemattomaksi paljastaa ohuen kokemuksensa autoista ja ajamisesta.
Anteeksi off-topic. Toivottavasti Volvokuski on nyt esittäytynyt? Herne ei mennyt nenään, mutta olin aistivinani kuittailua Volvokuskille tuossa aiemmin, joten ajattelin tehdä kerralla selväksi, että tämä kalikka ei enää kalahda tänne.