W212 puoltaa oikealle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
fierkoi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 27.01.2011 08:33

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja fierkoi »

pikkupanostaja kirjoitti: Ti 11.10.2022 11:08 Nyt on uutta asiaa. Pystyykö tällaisen magneettiventtiilihomman käydä tutkituttamassa vai meneekö heti osia vaihtoon?
Magneettiventtiili on valettu hartsiin ilmajousen yläpäähän ja sitä ei voi purkaa, tai vaihtaa. Koko ilmajousi on vaihdettava uuteen.
Kun omassa W211:ssa tuli tämä ongelma niin hajotin ko magneettiventtiilin kun halusin tietää syyn miksi se ei toimi.
Ohessa kuva ko venttiilistä.
Olin tilannut ko ilmajousen saksalaisesta nettikaupasta ja tein siitä reklamaation tuon kuvan kanssa. Lähettivät uuden tilalle!!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
fierkoi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 27.01.2011 08:33

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja fierkoi »

pikkupanostaja kirjoitti: Ti 11.10.2022 11:08 Nyt on uutta asiaa. Pystyykö tällaisen magneettiventtiilihomman käydä tutkituttamassa vai meneekö heti osia vaihtoon?
Magneettiventtiili on valettu hartsiin ja on ilmajousen ylä päässä. Sitä ei voi hajottamatta purkaa eikä vaihtaa. Ilmajousi menee uusiksi kun venttiili lakkaa toimimasta.
Omassani W211:ssa oli tuo ongelma. Kun se selvisi, niin hajotin ko jousen ja otin magneettiventtiilin hajottamalla käsiin, että näin miksi se ei toimi.
Venttiilin kara oli täysin ruosteessa ja siksi se ei liikkunut kuin pitäisi. Karan palautusjousi oli myöskin mielestäni aika voimaton !!???
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
kalevima
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 24.01.2019 10:16

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja kalevima »

Minä hain myös puoltamiseen ( oli oikealle) syytä. Säädätytin ohjauskulmatkin ( turhaan yli 70 E) -ja ei parantunut.

Syy oli; oikea takajarru laahasi aika paljon- oli jo kuluttanut palat loppuun varsinkin toinen oli pian metallilla. Se oli syy että jarrutti oikeaa puolta. Ostin molemmat jarrusatulat uudet, vielä sekin että sen jarruletkun uusin -joku syy on ettei mäntä palaudu. Voi mennä herkistelemälläkin?

Tässä syy -puoltaminen lakkasi. Auto on C 203 korinen D, vm 07
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 480
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

fierkoi kirjoitti: Ti 11.10.2022 10:33
Jos kaikki ohjauskulmat ovat kohdillaan ja edelleen puoltaa, niin puoltaminen johtuu toden näköisesti siitä, että vasen takailmajousi ei toimi kuin pitäisi. Se yleensä johtuu siitä, että jousen magneettiventtiilin kara takkuaa. Toimii kyllä, mutta ei liiku heti kun saa signaalin korkeudensäätöpotikalta joka tunnustelee perän oikeaa korkeutta. Siis kun potikkasta tulee signaali yhtä aikaa molemmille takailmajousille, niin vasen puoli ei reagoi samaan aikaan oikean puolen kanssa!
Eikö tuota huomaa, että jää kulma alemmaksi? Siis ihan silmällä tai mittanauhalla
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja epk »

fierkoi kirjoitti: Ti 11.10.2022 11:46
Venttiilin kara oli täysin ruosteessa ja siksi se ei liikkunut kuin pitäisi. Karan palautusjousi oli myöskin mielestäni aika voimaton !!???
Ruostuminen ei ole mahdollista jos järjestelmä on kunnossa, eli kompuran suunnilta jäänyt huollot tekemättä / haukkaa suoraan paskat ja vedet sisään järjestelmään.
fierkoi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 27.01.2011 08:33

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja fierkoi »

epk kirjoitti: Ke 12.10.2022 11:22
fierkoi kirjoitti: Ti 11.10.2022 11:46
Venttiilin kara oli täysin ruosteessa ja siksi se ei liikkunut kuin pitäisi. Karan palautusjousi oli myöskin mielestäni aika voimaton !!???
Ruostuminen ei ole mahdollista jos järjestelmä on kunnossa, eli kompuran suunnilta jäänyt huollot tekemättä / haukkaa suoraan paskat ja vedet sisään järjestelmään.
Moro!
Minun tapauksessani ei ollut kysymys kompurahuollon tekemättä jättämisestä, vaan nuukuuksissani tilasin Saksasta Kiinan pussit. Ja heti vaihdon jälkeen alkoi ko ongelmat. No, kuitenkin reklamoituani asiasta useaan kertaan, he suostuivat lähettämään uuden tilalle, joka nyt on onneksi pelittänyt vielä???
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3914
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

S/W212 on eri kuin 211 kori, ja pusseille on erillinen venttiiliblokki. Molempia pusseja ohjataan erikseen, myös täytetään erikseen. Todella epätodennäköistä että niin alas jää kulma että ajoon vaikuttaa. Mistäkö tiedän, no kun ei vaikuttanut mihinkään vaikka vasen nurkka 20mm alempana kuin toinen. Pussi vuoti.
pikkupanostaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 28.07.2021 19:50

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja pikkupanostaja »

Edelleen Vehon säädöillä edetään tämän asian tiimoilta. Vaihdoin Kumhon kitkat taas alle ja kyllä se karvan oikealle puoltaa edelleen. Ei vaan voi mitää. Pitäis rengaspaineita pudottaa tosi reippaasti, että sais homman pelittämään.

Pitäiskö jo luovuttaa... Ei, kyllä kerta vielä ja sitten lasku. Täytyisi löytää sellainen paikka, joka laittaisi vaikka kaksi pulttia sinne eteen lisää, mitkä minulla on jo hankittuna. Sitten olisi se 4 pulttia sen jälkeen laitettuna... Ja säätöä päälle. Onhan se nyt inallaan jo aika hyvin ja on lyödä tuo Vehon lappu eteen. Siitä vielä pari napsua säätöä, jotain mistä minä en tiedä miten tapahtuu...

Tulee ajaessa aina mieleen, että ohjaus on niinkuin painopisteeltään jo heti oikealle... Jos vaikka pysähtyy jarrulla suoralle asfalttipihalle, niin ratti nytkähtää aina oikealle muuutaman millin. Raivostuttavaa...

Mites nuo taka-auraukset ja camberit tuossa Vehon tekemässä säädössä... Näyttävätkö nyt, että on tapissaan, vai olisiko jotain vielä tehtävissä noin lukemista arvailtuna? Varsinkin kun ne kaksi säätöpulttia saisi sinne eteen lisää, niinkuin täällä ehdotettiin...

Täytyy suunnata Tästä Lempäälästä ilmeisesti pääkaupunkiseudulle päin, jos sieltä löytyisi joku asian osaaja. Laittakaa vinkkiä, Tampere-Helsinki välimaastosta pulttien+kulmien laittajasta. Kyllä sitä tämän takia ajaa vaikka Rovaniemelle.
OTTAA NIIN PATTIIN!!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Ymmärrän hyvin tuskastumisesi, en itsekään sietäisi tuollaista muuten hienossa autossa.

Casterissa on nyt eroa 1,31°, mutta tuon perusteella pitäisi puoltaa vasemmalle - eli pienemmän casterin suuntaan. Viimeisimmässä säädössä on siis pyritty kompensoimaan oikealle puoltamista säätämällä reilusti enemmän pos casteria oikealle. Mutta jossain on vikaa kun yhä puoltaa oikealle, vaikka caster-eroa on 'vasemman suuntaan' lähes 1,5°. Camberit ovat hyvin kohdallaan joka nurkassa, sekään ei selitä.

Ainoa mitä tulee enää mieleen, että ohjausvaihde, hammastanko, on viallinen tai keskitetty väärin. En ole tuollaisen mersun rattia ikinä joutunut irroittamaan, en tiedä voiko sen asentaa takaisin väärään asentoon. Ajatus siis, että mikäli ratti keskiasennossa, on ohjausakseli hammastangon 'nollakohtaan' nähden vinossa - tällöin ohjausvaihde pyrkii tehostamaan enemmän toiseen suuntaan aiheuttaen puoltamista. Toinen vaihtoehto, että hammastangon tehostusventtiili tms on rikki eikä tehostus siten balanssissa.

Muuta ei oikein enää tule mieleen sen perusteella, mitä suuntautausdokumentista ymmärrän.

Osaisiko vaikka @dealer kertoa, onko W212 ollut hammastanko-ongelmia.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Mielenkiintoinen keskustelu, koska minunkin autoni oireilee muuten samalla tavoin, paitsi että jarruttaessa pysähdyksiin saakka ei esiinny mitään vetelyä.

Oire on ollut olemassa aiemminkin, mutta tuntuu kuin se olisi pahentunut etujousien vaihdon yhteydessä (vain toinen oli poikki). Nelipyöräsuuntaus tavallisesti asioista perillä olevan tahon toimesta eli MB-osalla korjasi pielessä olleita kulmia, mutta ei poistanut puoltamista.

Kesärenkaat olivat finaalissa, joten sovittiin että jatketaan harjoituksia kun saan alle vähemmän kuluneet renkaat. Koska kesärenkaat olivat jo muutenkin finaalissa, vaihdoin vielä etupyörät keskenään mahdollisesti kieron renkaan vuoksi, mutta eipä löytynyt siitäkään ratkaisua.

Ohjaus tuntuu kääntyvän oikealle hieman kevyemmin kuin vasemmalle ainakin pienillä valtatien kääntökulmilla.

Nyt on yli 8-milliset talvirenkaat alla ja puoltaa edelleen, joten jatketaan harjoituksia.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13193
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja DBFI »

fierkoi kirjoitti: Ti 11.10.2022 10:33
Jos kaikki ohjauskulmat ovat kohdillaan ja edelleen puoltaa, niin puoltaminen johtuu toden näköisesti siitä, että vasen takailmajousi ei toimi kuin pitäisi. Se yleensä johtuu siitä, että jousen magneettiventtiilin kara takkuaa. Toimii kyllä, mutta ei liiku heti kun saa signaalin korkeudensäätöpotikalta joka tunnustelee perän oikeaa korkeutta. Siis kun potikkasta tulee signaali yhtä aikaa molemmille takailmajousille, niin vasen puoli ei reagoi samaan aikaan oikean puolen kanssa!
Puhutaanko tässä oikeasti S212:sta? 212:ssahan on molemmin puolin korkeusanturi ja muistaakseni myös venttiiliblokki jolla kumpaakin takajousta voi säätää erikseen. Erikoista jos sitten säätää kumpaakin puolta samaan aikaan korkeusantureiden keskiarvolla tms.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Täällä W212 osalta homma selvä. Aiemmin tien kallistuksesta riippumatta päättäväisesti oikealle pyrkinyt Eemeli kaartaa nyt tutun moottoritien loivissa kaarteissa tien kallistuksen mukaan mutkan suuntaan suuntaan. Tuo selvästi havaittava tien kallistuksen vaikutus on ilmeisesti vielä W212 mallin geeniperimää, josta pääsee parhaiten kokonaan eroon ostamalla W213:n. Kyseessä ei siis W212 osalta ole vika vaan ominaisuus ja nyt se on kutakuinkin symmetrinen.

Mielestäni puoltaminen oikealle korostui heti etujousien vaihdon jälkeen toisen katkettua. Onkohan realistinen arvio, että toiselta puolelta jousi poikki vaikuttaisi puoltamiseen siten että se olisi osaltaan kompensoinut tuota puoltamista aiemmin ja autossa jo olemassa ollut ongelma tuli selvemmin esiin ehjillä ja molemmin puolin samanlaisilla jousilla?

Kiitokset joka tapauksessa Oulun MB-Osalle. Säätöpulteilla ja tehtaan toleranssien äärirajoille epäsymmetriseksi säädetyllä casterilla selvittiin tällä kertaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3914
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei todellakaan ole ominaisuus, muutamaa 212 ajanut ja yhden omistan eikä mikään niistä puolla oikealle millään rengastuksella. Menee kuin juna verrattuna esim 211 sarjaan.

Takakelkka tarkistettu että ehjä tässä puoltavassa?
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

MJPfin kirjoitti: To 03.11.2022 08:44 Menee kuin juna verrattuna esim 211 sarjaan.

Takakelkka tarkistettu että ehjä tässä puoltavassa?
Niinhän minunkin autoni menee kuin juna, eli kiskojen suuntaan eikä monien muiden autojen tavoin riitele kuskille vastaan yrittäen kammeta mutkasta suoraan vaikka ihan selvästi on pyydetty kääntymään :lol:

Eli loivaan valtatien mutkaan käännettynä auto jatkaa käsketyllä kaartosäteellä kunnes ratilla toisin määrätään. Eikö sen tällainen pitänyt ollakin? Ainakin minun autoni on ollut jo 8.5 vuotta, jolloin lähtiessä oli matkaa takana 70.000 km.

Se aiempi ongelma oli, että kaarteen suunnasta riippumatta ja valmiiksi mutkan suuntaan käännettynä se oli aina kampeamassa kaistalta ulos oikeasta laidasta. Nyt myös vasen kaarre menee samalla tyylillä, eli vasta mutkan jälkeen joutuu korjaamaan kun auto muuten jatkaa kaartamista.

Riiteleekö sinun W212 kuskille vastaan yrittäen kammeta mutkasta suoraan heti kun päästää irti ratista?

Taka-akseli ei ole enää tehtaan asetuksissa, koska etummaiset kannaketyynyt on vaihdettu parikymmentätuhatta km sitten. Pyöräkulmat ovat kohdillaan, myös takana.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja mpower »

:D
740 GLE kirjoitti: To 03.11.2022 22:04
MJPfin kirjoitti: To 03.11.2022 08:44 Menee kuin juna verrattuna esim 211 sarjaan.

Takakelkka tarkistettu että ehjä tässä puoltavassa?
Niinhän minunkin autoni menee kuin juna, eli kiskojen suuntaan eikä monien muiden autojen tavoin riitele kuskille vastaan yrittäen kammeta mutkasta suoraan vaikka ihan selvästi on pyydetty kääntymään :lol:

Eli loivaan valtatien mutkaan käännettynä auto jatkaa käsketyllä kaartosäteellä kunnes ratilla toisin määrätään. Eikö sen tällainen pitänyt ollakin? Ainakin minun autoni on ollut jo 8.5 vuotta, jolloin lähtiessä oli matkaa takana 70.000 km.

Se aiempi ongelma oli, että kaarteen suunnasta riippumatta ja valmiiksi mutkan suuntaan käännettynä se oli aina kampeamassa kaistalta ulos oikeasta laidasta. Nyt myös vasen kaarre menee samalla tyylillä, eli vasta mutkan jälkeen joutuu korjaamaan kun auto muuten jatkaa kaartamista.

Riiteleekö sinun W212 kuskille vastaan yrittäen kammeta mutkasta suoraan heti kun päästää irti ratista?

Taka-akseli ei ole enää tehtaan asetuksissa, koska etummaiset kannaketyynyt on vaihdettu parikymmentätuhatta km sitten. Pyöräkulmat ovat kohdillaan, myös takana.
Aika ihmeellistä höpötystä on sun jutut!? Mikä on pointtisi näissä? :lol:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3914
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä mun autoissa on casteria sen verran että ohjaus palauttaa keskelle. Mutta ei se silti koita oikeasta laidasta ojaan ajaa.
Mitenhän se on aina nää volvomiehet foorumeilla niin vaikeasti ymmärrettäviä ?
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja mpower »

MJPfin kirjoitti: To 03.11.2022 23:02 Kyllä mun autoissa on casteria sen verran että ohjaus palauttaa keskelle. Mutta ei se silti koita oikeasta laidasta ojaan ajaa.
Mitenhän se on aina nää volvomiehet foorumeilla niin vaikeasti ymmärrettäviä ?
Volvomiehet on muutenkin pikkasen eriskummallisia. Karmeinta kyytiä olen saanut takseista Volvon kyydissä Meilahti-Lohja. Niin hirmuinen meteli takapenkillä ollen ettei oo tosikaan! Noh, kas kun mää semmonen säteilevä olin, ja siis kilpirauhassyövän jälkihoitona napostelin radiojodit ja takapenkille suositus oli,nääs mää pikkasen radioaktiivinen vielä! Aikaa ny jo reilut viis vuotta ,suottaapi Volvotkin olla muuttuneet. Mutta järkyttävää oli kotiinpaluu meluisella Volvotaksilla!
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

MJPfin kirjoitti: To 03.11.2022 23:02 Kyllä mun autoissa on casteria sen verran että ohjaus palauttaa keskelle. Mutta ei se silti koita oikeasta laidasta ojaan ajaa.
Mitenhän se on aina nää volvomiehet foorumeilla niin vaikeasti ymmärrettäviä ?
Lyhennetään, jos oli liikaa detaljeja ymmärrettäväksi. Juuri tuosta hennosta palautusmomentista on kyse. Loivaan mutkaan käännetty auto jatkaa kaartamista myös kädet irti ratista. Nyt se tekee tuon symmetrisesti kumpaankin suuntaan.

Tämä kelpaa minulle, koska tuollainen se oli melkein uutena ostaessani. Itse asiassa pidän tuosta piirteestä eikä syy luonnollisestikaan ole Volvo, vaan Honda, BMW ja Suzuki.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13193
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja DBFI »

mpower kirjoitti: Pe 04.11.2022 00:20 Volvomiehet on muutenkin pikkasen eriskummallisia. Karmeinta kyytiä olen saanut takseista Volvon kyydissä Meilahti-Lohja. Niin hirmuinen meteli takapenkillä ollen ettei oo tosikaan! Noh, kas kun mää semmonen säteilevä olin, ja siis kilpirauhassyövän jälkihoitona napostelin radiojodit ja takapenkille suositus oli,nääs mää pikkasen radioaktiivinen vielä! Aikaa ny jo reilut viis vuotta ,suottaapi Volvotkin olla muuttuneet. Mutta järkyttävää oli kotiinpaluu meluisella Volvotaksilla!
höpöttäjä kirjoitti: To 03.11.2022 22:24 Aika ihmeellistä höpötystä on sun jutut!? Mikä on pointtisi näissä? :lol:
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

mpower kirjoitti: To 03.11.2022 22:24 Mikä on pointtisi näissä? :lol:
Pointtini oli kertoa hyvin samanlaisista oireista kärsineelle ketjun aloittajalle, että asiantunteva korjaamo saa muuten ehjän auton kulkemaan myös suoraan ilman 3000 € kokeiluja. Kannattaa siis etsiä oikea asiantuntija ennen kuin käyttää tonneja korjaamon arvailuihin.

Pre-W/S213 E-sarjalaisille hyvin tyypillistä heikkoa palautusta ja ohjauksen keskitystä en pidä virheenä, koska sellaisia ainakin minun ajamani yksilöt ovat olleet. Saattaa niitä olla muunninlaisia, kokemukseni on varsin rajoitettua? Meidän perheessä ei tosiaan ole Eemeleitä ollut kuin W124, S211, W212 ja S213.

Sen jätän jokaisen itse järkeiltäväksi pitääkö tuosta ominaisuudesta vai ei. Minusta koen sen miellyttävänä, koska totuin siihen Bemarini ja Hondani kanssa.

Sitä hieman ihmettelen, että joidenkin pitää kommentoida nimimerkkiä, vaikka puheena olevaan asiaan ei olekaan mitään annettavaa, mutta kukin tyylillään.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mitä tuolle 212 pitää tehdä että sen saa suoralla menemään niinkuin juna eikä se ole sellainen levoton? Kaks noita oli, suunnattiin pyöriä ja kaikenlaista mutta ei ne hyviä olleet, mutkaan oli kiva taittaa mutta vähän puuduttavia ajettavia pitemmällä matkalla.
S124 300TE
S211 E500
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja mpower »

Arvioisin homman olleen niin Mersun tehtaalla, suunnittelilijat tarkoituksella tehneet lievästi oikealle puoltavaksi!? Nythän kuitenkin on niin, Mersu kun mukava ajettava on ja kohtuullisen hiljainenkin Volvoon verraten, niin tehdas on ottanut turvallisuustekijänä sen huomioon, parempi kuskin nukahtaessa kuitenkin oikealle pöpelikköön mennä kuin suoraan vastaantulevaa liikennettä päin! Ja " vääränkätisessä" liikenteessä sitten taas toisin päin!
Turvallisuustekijä nääs on! :lol:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

mpower kirjoitti: Ti 08.11.2022 22:46 Arvioisin homman olleen niin Mersun tehtaalla, että suunnittelilijat tarkoituksella tehneet lievästi oikealle puoltavaksi!? Nythän kuitenkin on niin, Mersu kun mukava ajettava on ja kohtuullisen hiljainenkin Volvoon verraten, niin tehdas on ottanut turvallisuustekijänä sen huomioon, parempi kuskin nukahtaessa kuitenkin oikealle pöpelikköön mennä kuin suoraan vastaantulevaa liikennettä päin! Ja " vääränkätisessä" liikenteessä sitten taas toisin päin!
Turvallisuustekijä nääs on! :lol:
Kieli pois poskesta voisi arvioida tunnottoman ja heikosti keskittävän ohjauksen idean olevan siinä, että jos kuski haluaa istua ihan rauhassa ratin takana, silloin häntä ei haluta häritä muulla kuin mission critical informaatiolla?

Joku tykkää, toiset ei. Jos haluat tuntea sormissasi onko pyörän alle jäävä hiekanjyvänen harmaata vai punagraniittia, kannattaa hankkia jotain muuta. Minä pidän kaarteeseen käännetyn auton tavasta jatkaa kaarrosta kunnes toisin käsketään. Olen ajanut sen verran paljon moottoripyörällä, että tuntuu häiritsevältä kun kaarteeseen kääntymään käsketty auto yrittää rimpuilla mutkasta suoraan keskittämällä ohjauksen kesken kaarteen. Tiedän muitakin mielipiteitä olevan olemassa ja Mersu on saanut niin paljon lunta tupaan kaarteissa autoaan vastaan painimaan tottuneilta journalisteilta, että antoivat lopulta periksi.

Volvoa voitte minun puolestani moittia niin paljon kuin tahdotte, se on minulle EVVK sen jälkeen kun kardaanin piirustukset hukattiin.

Kannattaa silti varata kunnon argumentit ettei näytä asiantuntemattomalta. Kuvitelkaa seuraavaan pääosin faktapohjaiseen tekstiin taustalle Die Untergang elokuvan skene:

S90 ja muiden koppimopojen takatiloista voi aloittaa. On se aika älytöntä, että jossain Toyota Yariksessa istuu normikokoinen 181-senttinen aikuinen mukavammin takana kuin "Isossa" Volvossa. E200d Farkun tavoin näistä ei saa edes nuorekkaan urheilullista mitenkään kun mistään luukusta ei mahdu sisään oikein mitään urheiluvälineitä. Tai no, pingismaila ja sisäpelikengät varmasn mahtuu? 745/945 Merikontin peräloosteriin voi tunkea vaikka mikroauton tai L-runkokoon plussakokoisen maastopyörän kokonaisena. Sen jälkeen kehitys on mennyt koko ajan taakse päin. Onneksi kulutus on sentään säilynyt, että V90 hybridillä pääsee suunnilleen E220d turbodieselin keskikulutukseen. Ja tämänkin vain sen turvin, että tavaratila jäi Göteborgiin tehtaalle.

Muistinko sanoa, että sen S/V90 sarjan piiiiitkän ja komean konepellin alla on moottori VÄÄRIN PÄIN? Katastrofi alkoi 1990-luvun taitteessa kun Håkan ja Börje olivat juhannussalon ympärillä humalaspäissöän pyörittyään vielä uuden vuosimallin tuotannon alkaessa niin sekaisin että asensivat moottorin VÄÄRIN PÄIN! Aika pian he huomasivat, ettei vaihteisto ja kardaani mahdukaan paikalleen. Hihna kulki ja oli myöhäistä perua, joten mokansa peittääkseen he vetivät kardaanin rälläkällä pätkiksi ja heittivät palat sikin sokin pitkin konehuonetta. Bluffi menikin aluksi läpi, mutta pian virhe paljastui karmealla tavalla.

Taloudellisia automaatteja on saatavana ja niille on yhteistä yhden pääakselin arkkitehtuuri. Laitapa sellainen VÄÄRIN PÄIN asennetun moottorin perään niin kardaanin vetolaippa törröttää pyöräkotelosta ulos, häh? Joku neropatti saattaa nyt hoksata, että voihan sen turbiiniautomaatinkin taivutella kaksin - kolminkerroin yhdeksi läjäksi, joka mahtuu VÄÄRIN PÄIN asennetun moottorin perään. Mahtuuhan se toki. Ja jokainen hammasvälitys tekee parhaansa Volvomaisen kulutuksen varmistamiseksi tuon tojonismoaisinwarnerin turvin.

Hihnakäyttöistä jakopäätä en sinänsä tuomitse. Seittenneliskanttisessa taitaa pyöriä kahdeksas hihna, kun viimeisten 15 vuoden ajan ajomäärät ovat jääneet vähäisiksi ja aika vaihdattaa hihnan. Remmi maksaa alle kympin ja kiristin kolmisen kymppiä. Eniten aikaa kuluu osien noutoon Motonetistä. Voisin ottaa vedon remmin vaihdosta puoleen tuntiin kotitallissa? Uudemmissa Skövden tinamoottoreissa kaikki on toisin. Työkohdetta ei edes näe konepellin avattuaan. Kun tietää mitä hakee, hoikan pojan sormet mahtuvat juuri ja juuri hihnakotelon alareunaan. Yksikään työkalu sen sijaan ei mahdu. Rengas pois, huoltoluukku auki ja lokasuojan alta hommiin. Muistinko muuten msinita, että moottori on VÄÄRIN PÄIN! Hihna on näkyvissä suunnilleen samalla minuutilla kuin valurautakone käynnistyy remmin vaihdon jälkeen uudelleen. Tinakoneeseen tietenkin vaihdetaan samalla vesipumppu, jolla ei olisi mitään tekemistä koko operaation kanssa, ellei joku paukapää olisi montteerannut sitä samalle hihnakäytölle varmistaen koneen täystuhon kun vuotavan pumpun laakeri leikkaa kiinni ja silppuaa hammashihnan hampaattomaksi ilman oktomurskettakin.

Entäs talviajo sitten? Joskus kettuiltiin Klonkswagen kuskeille vasaran heittämisestä varsi edellä. Oletteko koskaan yrittäneet muuttaa lyöntipää edellä vaakalennossa lentävän pajamoukarin suuntaa? Ratti kääntyy ja rattaat kääntyy, mutta Volvo ei aiokaan kääntyä ennen juhannusta.

Minulle Volvon valmistus päättyi 1998 viimeisen V90:n rullatessa ulos Torslandan tehtaalta. Etuvetoisesta autosta on puhuttu paljon mielenkiintoisena teoriana, mutta toimivaa prototyyppiä ei ole vielä nähty.

Seiskasta en luovu, kun sen uutena ostin. Sen jälkeen All-Volvo perhe on karkotettu lopettamalla meidän arvojemme mukaisten autojen tekeminen. Vaatimus ei ole mielestäni kohtuuton: tilava, käytännöllinen, ajomäärästä riippumatta ylläpidettävä ja helppo ajaa kelistä riippumatta. Siksi jo yli vuosikymmenen ajan jokaisen talosta poistuneen etuvetoisen luisupulkan tilalle on tullut tähdellinen normaalisti ratista kääntyvä.

Siitä huolimatta W124, W211 ja W212 ohjauksen palautusmomentti on pienillä G-voimilla hennon ja olemattoman välillä. Siitä voi pitää tai olla pitämättä, mutta väittämällä sitä olemattomaksi paljastaa ohuen kokemuksensa autoista ja ajamisesta.

Anteeksi off-topic. Toivottavasti Volvokuski on nyt esittäytynyt? Herne ei mennyt nenään, mutta olin aistivinani kuittailua Volvokuskille tuossa aiemmin, joten ajattelin tehdä kerralla selväksi, että tämä kalikka ei enää kalahda tänne.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1043
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Nyt käytössä poikittaisikoneinen Volvo, eli ensin etuveto, sitten tarvittaessa kardaanilla takaveto. Normaaliajossa toimii 100% hyvin, jos haluaa saa auton siihen tilaan liukkaalla että vetää sutia. Kyllä tulee ikävä mersua, jotenkin puskee liikaa vaikka onkin olevinaan neliveto. Takavedon käytös on ennalta odotettua, kytkeytyvän nelivedon käytös ei niinkään.

Topicin aiheeseen, Mersusta kuin mersusta saa miellyttävän ajaa kun tekee suuntauksen yhteydessä muutakin kuin aurauksensäädön jos ajettavuudesta/puoltamisesta on asiakasvalitus.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Asiallista! :D :thumbup:
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja mpower »

Nooh, kaikillahan on varmaan tiedossa se, että tien poikkileikkaus ei ole suora, vaan kalteva! Nythän jokainen voisi tilanteen niin salliessa kokeilla, jos vaikka ajelee keskellä tietä, miten auto käyttäytyy kun irrotat kädet ratista. Meneekö sitten suoraan? Samaa voisi kokeilla ajamalla vastaantulevien kaistaa, meneekö sitten vasemmalle!? :roll:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3914
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Edelleen ihmettelen tuota kommenttia että auto jatkaa kaarteen suuntaan?
Kyllä niissä jokaisessa on casteria tehtaalta lähtiessään, sen näkee jo suuntaus spekseistä.
Ja jos kesken mutkan päästää tasaisella tiellä ratista niin kiekot pyrkii tangentin suuntaan eikä suinkaan jatkamaan kaarteen säteen suuntaan.
Ei tietenkään niin voimakkaasti kuin joissain entisaikojen autoissa missä palautus oli todella ylikorostettua.

Olen vaan yksinkertainen insinööri enkä ymmärrä autoista tahi ajamisesta niin paljoa kun radalla kilpailemisesta alkaa olemaan parikymmentä vuotta niin kaipa ne vähäisetkin ajotaidot ja ajoneuvon ymmärtämiset on johonkin kadonnut.

Eikä se moottoripyöräkään tunnu jatkavan kaarteen suuntaan hyrrävoimien jotenkin vaikuttaessa varmaan väärin mun ajamiin pyöriin. Kyllä se vaan pyrkii suoraan jos itse ei tee mitään. Kuskia ei edes tarvii siihen että pyörä jatkaa suoraan kurvista kun kuski putoaa kyydistä.
Että vähän ihmettelen noita kommentteja kasrteen suuntaan itsekseen jatkamisesta.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

multiviri kirjoitti: La 19.11.2022 23:18 Kyllä tulee ikävä mersua, jotenkin puskee liikaa vaikka onkin olevinaan neliveto. Takavedon käytös on ennalta odotettua, kytkeytyvän nelivedon käytös ei niinkään.
Tuossa kytkeytyvässä valenelivedossa on se hankaluus, että vaikka esipaineistettu 5. Gen. Haldex (Borg-Warner?) lähteekin kaasulla nelivetoisena, tehtaan vakio-ohjelmalla se irrottaa takavedon silloin kun sitä tarvittaisiin kaikkein eniten ja jättäytyy pelkän etuvedon varaan silloin kun siitä on kaikkein eniten haittaa. Eli kaasua nostettaessa. Jos liukkaaseen kaarteeseen on ajettu luiston rajalla ja kuski epäröi yhtään, takavedon irrotus lisää taipumusta nokkaluisuun. Tuollainen auto vaatii aivan omanlaisensa ajotavan.

Polestar ohjelmointi lisää tehoa vain hyvin vähän, mutta samaan pakettiin kuuluu myös nelivedon uudelleenohjelmointi, joka kuulostaa järkevältä, koska sen kerrotaan nimenomaan vähentävän auton hanakkuutta heittäytyä etuvetoiseksi silloin kun ei pitäisi. En ole itse kokeillut, mutta toimintaselostus kuulostaa järkevältä.
Viimeksi muokannut 740 GLE, Su 20.11.2022 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

MJPfin kirjoitti: Su 20.11.2022 10:07 Edelleen ihmettelen tuota kommenttia että auto jatkaa kaarteen suuntaan?
Kyllä niissä jokaisessa on casteria tehtaalta lähtiessään, sen näkee jo suuntaus spekseistä.
Minun autoni nyt vaan tekee niin vaikka sekä caster kummallakin puolella että myös ero on ohjearvoissa. Moottoripyörän tavoin sekään ei käänny kaarteeseen itsestään, eikä se kaarra seututien tiukkoja mutkia, mutta valtatien loivaan kaarteeseen käännettynä se jatkaa kaartamista kaarteen läpi. Nyt se tekee sen symmetrisesti kummallekin puolelle, joten minun kannaltani ongelma on ratkaistu.

Palautteesta päätellen ilmeisesti sitten W212 sarjalaisia on muunkinlaisia, mutta tuollainen minun autoni oli jo sen ostaessani yli 8 vuotta sitten, joten en osannut edes muuta odottaa.
MJPfin kirjoitti: Su 20.11.2022 10:07 Eikä se moottoripyöräkään tunnu jatkavan kaarteen suuntaan hyrrävoimien jotenkin vaikuttaessa varmaan väärin mun ajamiin pyöriin.
Ilmiön suhteen olet tietenkin oikeassa mutta hyrrät eivät pysty kääntämään mitään vaan ne vakauttavat menoa liiketilan muutosta vastustaen. Kuljettaja joutuu vastustamaan hyrriä saadakseen pyörän aloittamaan kääntymisen. Kuskin pudotessa kyydistä mutkaan kallistettu pyörä tosiaankin oikenee jatkaen suoraan, mutta ei hyrrien vaan ohjauskulmien ja pyörän painon vuoksi.

Joudun siis antamaan periksi itsestään kaartamaan jäävästä pyörästä pienen kaasun käytön verran. Ohjaamalla kaarteeseen kallistettu pyörä pysyy kaartosäteellään minimaalisella ohjausvoimalla kun kääntää kaasua aivan hieman pienemmälle ja suoran oietessa isommalle. Pyörä ei jää kaartamaan itse, mutta se antaa vaikutelman "itsestään" kaarretta seuraavasta moposta vaikka eihän se todellisuudessa aivan niin menekään.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3914
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jatketaan hieman offtopikkia vielä, tuosta heldexista vaan meinasin että ehkä maailman typerin veto siltä insinööriltä joka on sen vakio ohjelman kehittänyt siihen.
Vetoa ja perä vetää, saat vehkeet etenemään ja jos luistaa niin ei haittaa mutta erehdy nostamaan ja perästä katkeaa veto.
Varmaan koskaan kuullutkaan lumesta ja jäästä se kehittäjä.
Onneksi siihen saa parempia ohjelmia, koska vakiona se ei suomalaiseen takavetoisella ajamaan oppineella ajotavalla toimi.
Ja sit jatkettiin ajamista taas takavedolla ja maailmassa oli kaikki taas about hyvin.

No w212 taitanee olla erilaisilla ohjauksen parametreillä lähtien tehostuksen tasosta.
Vastaa Viestiin