W211 airmatic Malfunction

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Nyt ilmajousitus laittoi erittäin pahaan aikaan ilmoituksen mittaristoon: Mustalla pohjalla kori ja nuoli ylöspäin: Malfunction. Kori pysyy suorassa, nouseekin yläasentoon ja näyttää toimivan normaalisti (vielä).
Pitäisi mennä jussiksi Hollolaan ja ensi viikoksi vaunu perässä Himokselle eikä korjaamoille ole enää pääsyä.

Uskaltaako ajella? Onkohan ketään * -omistajaa lähettyvillä em. paikoissa??

Hauskaa Jussia kuitenkin kaikille.
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Mahdoton sanoa varmuudella mutta uskaltaisin veikata, että voi ajella. Vaunun vetäminen on isompi riski, mutta sekin saattaa onnistua ihan hyvin.

Nimim. s211:lla perä maassa Grossglocknerin solasta Lienziin.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

130km meni hyvin. Ilmoitus tuli 31km kohdalla mutta muuta en huomannut. Se tuli pysähdyttäessä risteykseen. Olisikon joku asentoanturi rajoilla..?
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jasu24 kirjoitti:130km meni hyvin. Ilmoitus tuli 31km kohdalla mutta muuta en huomannut. Se tuli pysähdyttäessä risteykseen. Olisikon joku asentoanturi rajoilla..?
jos siis korkeus säätyilee kuten kuulu ylös/alas ja auto pysyy yön yli normi korkeudess niin voi hyvinkin olla
anturin vipu kulunut,
laitamlla auto *:rin piuhaan saa suuntaa mikä sillä on
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

star sen kertoo, siihen asti toivotaan että reissu jatkuu. Takaa asento anturi vaihdettu helmikuussa kun ei pysynyt paikallaan.
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
karikuuva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 30.04.2006 17:35

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja karikuuva »

Mulla teki viime kesänä pari kertaa saman.Kompuran suodatin oli finaalissa.
w 211 e55 amg kompressor
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Vaihdoin kompuran suodattimen pari vuotta sitten, mutta halpa osa ja helpohko vaihtaa, t'ytyy kokeilla. Kiitos!
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
jukuli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 26.07.2005 22:23
Paikkakunta: jkl

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja jukuli »

Minulle tuli sama ilmoitus 211 farmari 4matic. En ollut huomannut että kompura ei käy. Nosteli vanhoilla paineilla vielä autoakin muutaman kerran. Star näytteli vikakoodeja urakalla. Releen vaihdoin ja nyt kunnossa. Joka yön jälkeen auton käynnistyksen yhteydessä kompura käy hetken aikaa, onko se normaalia? Auto ei mielestäni laske yön aikana.
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Mulla vika oli lopulta kompuran virtaliittimessä. Starin luo en päässyt ja pikana tehty Motonetin "pihatesti" jussin alla kertoi:
5506 "Ilmajousituksen tukien elpymisaika ilmauksen aikana liian pitkä" ja
5508 "Hydraulipaineyksikön vuoto"

Autossa oli multifuntion ilmoitus päällä mutta kuitenkin auto pysyi tasossa kunnes sport2 :lla vaunu perässä pysähdyin. Sitten tuli punaiset varoitukset stop , car too low. Hissuttelin riskillä himaan perä maassa hikikarpalot otsalla. Liitimien läpikäynnin jälkeen kaikki näyttää olevan ok. Nousee ja laskee sekä pysynyt vuorokauden suorassa.
Tulevaisuus näyttää saiko takapussit kipeää...

En ole huomannut että kompura pärähtäisi joka kerta kun pistää käyntiin, kokeneemmat varmaan osaa kertoo kuinka asian kuuluisi olla!
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Jaahas... nyt W219 on ilmoittanut muutaman kerran Airmatic malfunctinin, vaikka tuntuu toimivan ja pysyy ryhdissään Starilla lukaisin ja antaa paineen vuotoon vian (enmuista tarkaa koodia), ohjeistaa tarkistamaan kompuran imulinjan/ilmansaannin mutta erikseen maininta että EI TARVITSE vaihtaa kompuraa. Imuputki ja suodatin vaihdettu viime syksynä joten oiskohan ryynit mössönä... tein kompuran painetestin, ekalla kerralla jäi pari sekuntia vajaaksi että ei saavuttanut 14 bar rajaa, toisella kerralla meni testi läpi helposti. Oli muuten paljon vähemmän testejä kun ässän airmaticilla...

Kele. Pitää varmaan aktivoitua vaihtamaan tiivisteet tuohon vanhaan ässästä irroitettuun kompuraan.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Käytänpä tätä vanhaa keskustelua hyväksi onnettoman yksinkertaiseen kysymykseen airmaticin ilmansuodattimesta. Onko suotimen nuoli kompuraan vai toisinpäin? Oma fiilis sanoo että kompuraan päin mutta letkujen ja suotimen liittimien paksuus on toisinpäin.
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jasu24 kirjoitti: To 13.10.2022 14:59 Käytänpä tätä vanhaa keskustelua hyväksi onnettoman yksinkertaiseen kysymykseen airmaticin ilmansuodattimesta. Onko suotimen nuoli kompuraan vai toisinpäin? Oma fiilis sanoo että kompuraan päin mutta letkujen ja suotimen liittimien paksuus on toisinpäin.
Ei kannata taistella oman mielen mukaan vaan laittaa niin kuin letkut sopii. Nuolen kuuluu näyttää pois päin kompurasta.
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Kiitos!
Toinen juttu, onko jakotukissa tai kompurassa joku (jumittava) venttiili joka voi estää auton nousemisen kokonaan vaikka kompura käy? Mittaristoon tulee virheilmoitus ja kompura sammuu. Auton sammutus ja käynnistys saattaa auttaa ja auto nousee moitteetta. Suodatin ja rele on vaihdettu.
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kompurassa on venttiili joka avataan kun ilmajousista päästetään ilmaa pois eli takapäätä lasketaan. Tuo oikkuilee usein vanhemmiten. Jos venttiili ei sulje kunnolla niin perä tipahtaa tonttiin heti kun auto yrittää sitä nostaa. Tietenkin jos liikkeelle lähdettäessä jo maassa niin paineenlaskuventtiilin vika estää perän nousun.

EDIT: väärä threadi, otsikosta huolimatta luulin että kyse perän tasonsäädöstä.
Viimeksi muokannut DBFI, Pe 14.10.2022 09:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Tarkoitin että jos valitsin on Sport 2 asennossa (matalin) ja siitä nostaa ylös niin joko ei tapahdu mitään (malfunction) tai nousee normaalisti. Mitään tonttiin putoamista tai noston sijaan putoamista ei tapahdu. Voiko ilmakanavaan laittaa jotain ainetta venttiliä voitelemaan?
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jasu24 kirjoitti: Pe 14.10.2022 09:10 Tarkoitin että jos valitsin on Sport 2 asennossa (matalin) ja siitä nostaa ylös niin joko ei tapahdu mitään (malfunction) tai nousee normaalisti. Mitään tonttiin putoamista tai noston sijaan putoamista ei tapahdu. Voiko ilmakanavaan laittaa jotain ainetta venttiliä voitelemaan?
Siis olikin kyse oikeasta Airmaticista. Tässä hiljatain oli threadi jossa puhuttiin W211:stä ja perän tasonsäädöstä vaikka sellainen on vain S211:ssä, sotkin huolimattomuuttani aiheet.

Airmaticissa on myös se venttiiliblokki ja painemittari. En tiedä mutta ehkä ohjainlaite ei availe venttiileitä ennen kuin systeemissä on paine.

Jos kompura toisinaan nostaa auton ongelmitta vaikka sport-tasosta mökkitasoon niin ei kai se niin huonossa hapessa ole ettei toisinaan mitään tapahtuisi. Siellähän on painesäiliö ja toisinaan kompuraa ei tarvita ollenkaan jos kaikki kunnossa. Airmatic testit testerillä auttaisi jos joku ei nimenomaan kuvattua ongelmaa tunnista.
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Juu, airmatic on kyseessä. Silloinkin kun auto ei nouse yhtään kompura pärisee 5-10 sek ja samalla hetkellä kun se sammuu tulee malfunction ilmoitus. Kun tässä tilanteessa auton sammuttaa pärähtää kompura vielä n. sekunnin. Uusinta starteissa (2-5. kerta) nostaa auton ylös normisti eikä virhe ilmoa näy.
Auto on nyt pois liikenteestä eli en saa nyt helposti piuhaan. Airmatic ja Webasto tuntuvat olevan hankalia analysoitavia joissain pikkukorjaamoissa ja harrastelijollakin, sen verran pieleen menneitä tuomioita olen kuullut.
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Kompura ei saa tuotettua tarpeeksi tietyssä ajassa niin antaa ilmoituksen.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jari Nysten kirjoitti: Pe 14.10.2022 09:54 Kompura ei saa tuotettua tarpeeksi tietyssä ajassa niin antaa ilmoituksen.
Näin varmasti mutta johtuuko kompurasta vai ihan jostain muusta! Jos kompura toisinaan pumppaa moitteetta niin tuskin on mäntä/sylinteri loppu? Vinkkiä tarkastettaviin kohteisiin varmaan kaivataan.
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Kun on ongelma päällä niin kompura pumppaa n. 10 sek eikä auto nouse yhtään (comfort/Sport 1/2 => mökkikorkeus) ja pysähtyy virheilmon kanssa. Kun sattuu "normitoiminta" niin kompura pumppaa n. 20-25 sek alimmasta mökkiasentoon.
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Tämä taisi ratketa! Löysin vanhan, auton alkuperäisen kompuran jonka olin vaihtanut kun se ei käynyt lainkaan. Jälkeenpäin tuli yhdistettyä "simahtaminen" puskurin irroitukseen maalauksen vuoksi eli virtaliitin oli löysällä. Pistin kompuran kiinni ja muutaman kerran kokeilun aikana ei vika ole toistunut. Vika oli siis kompurassa.
Kiitos ongelmaa pohtineille!
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja soikku »

jatkan tähän kun vähän samaa ongelmaa pukkaa. eli 06 vm farkku 211 ja airmatic. kompura ja suodatin vaihdettu mutta releeseen en ylettänyt. pitää ehkä kehittää joku työkalu millä irroittaa vanhan on vähän hankalassa paikassa ja kädet kuin lapiot. no kyllä se käy kuitenkin välillä 5-10 sek välillä noin 30 sek ja auto käynnistettävä 2-4 kertaa ennen kuin voi lähteä liikkeelle. mutta eikö tuon pitäisi käynnistyä kun avaa ovet. auto tuli minulle risana niin ei varmaa tietoa ole. auto on nyt kuskin puoli alempana noin 2cm ja ajon aikana keula saattaa tippua tonttiin sen huomaa sitten risteyksessä kun etulokasuojat kiittää. ja malfunction nuoli ylös koko ajan.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Mulla kompura käynnistyy vasta kun kone käy. Ovien avaus päästää takapään säiliöistä painetta pusseille. Releen sain vaihdettua 90 asteen kulmassa olevalla alunperin sisäverhoilujen irroitukseen tarkoitetulla muovisella työkalulla. Tungin sen sulakepesän sivusta ja käänsin sillä releen pohjasta sen verran ylöspäin että nakkisormillakin sai vaihdettua. Kyllä reissu piuhan päähän voisi olla kannattava.
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja soikku »

Kai se on pakko venyy piuhan päähän sitten kun ei itsellä ole tuollaisia laitteita. Eilen tuli semmoinen 120km nosti heti ylös ja pysyi ylhäällä mutta vinossa ja malfunction. Tuo tuskin häipyy vaikka varsista säätäisi joku joskus tehnyt säädettävät. Vai saako noita valmiina.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Toinen etuanturi rikki tai antaa väärää arvoa?
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja soikku »

olisko noihin säätimiin voinut mahdollisesti tulla vaurioita kun auto siirrettiin ostopaikalta kotipihaan noin 10km ja auto oli joka kulma tontissa kun kompura ei imenyt vaan tuntui letkun päästä että puhaltaa.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja soikku »

Saattoi olla väärää tietoa kun nivel varret oli aivan jumissa toisen tein uuden ja toisen rasvasin. en ole vielä kokeillut kun pyörät irti ja oikean iskarin pölysuoja rikki näköjää tais tulla marmorin keikka kun ei tunnu muualta löytyvän airmatickiin.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja soikku »

No pölysuoja jäi tilaamatta marmorilta 197e koitan keksii siihen jotain itse mitat otin jo. Autokin on edelleen vinossa vaikuttaisi että oikea kulma aivan ylhäällä. Pitää vielä kun ehtii yrittää liittimiä sensoreilta putsata. Tuli mieleen että jos ottaisi ylätukivarteen kiinni tulevan tangon irti ja pyörät maassa koittaisi käännellä noita sensorien varsia että onko vaikutusta kääntämisellä. ja jos en ihan väärässä ole pitäisi nousta ja laskea
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja soikku »

Etujousituksen Sensorien liittimiä yritin irroittaa mutta en kyllä saanut kun johtojen suojakuoren siintä päältä pois. yläpuolelta ja alapuolelta koitin painaa ja vetää mutta kiinni pysyy. onko kellään kokemusta tuosta parkkitutkien liitin on jo rikki yritän nyt olla varovaisempi.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W211 airmatic Malfunction

Viesti Kirjoittaja soikku »

Ylä ja alapuolella on kynnet jotka pitää irroittaa ensin sitten irtoaa vetämällä.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Vastaa Viestiin