W124 alustan korkeus
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
W124 alustan korkeus
Jos en ihan väärin muista niin matkan varrella ollut ajossa w124:nen joka tehtaalta lähtenyt korotettuna. Tais olla mainittuna varusteluettelossakin. Tästä nyt aikaa sen verran, että kysästään onko tullut vastaan kenelläkään vastaavaa.
Mutta asiaan.
Tuossa kaarelle mitannut keskinavasta mittoja ja takana
410 ja edessä 430 mm eli reilusti jää väliä.Auto tosin ei hetkeen ole ollut ajossa ja väliin ollut nostimella.
Tämä tasonsäädöllä.
Tässä nyt kuitenkaan ollut mainintaa korotetusta varustelistassa
Mutta asiaan.
Tuossa kaarelle mitannut keskinavasta mittoja ja takana
410 ja edessä 430 mm eli reilusti jää väliä.Auto tosin ei hetkeen ole ollut ajossa ja väliin ollut nostimella.
Tämä tasonsäädöllä.
Tässä nyt kuitenkaan ollut mainintaa korotetusta varustelistassa
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: W124 alustan korkeus
Suomeen maahantuojan kautta tulleet 124 mersut olivat ”huonon tien alustalla” vai miten se nyt silloin ilmaistiinkaan.
Siis korotettu alusta.
Siis korotettu alusta.
Re: W124 alustan korkeus
Asia on, kuten cuuno kertoo. Varuste oli enempi sääntö kuin poikkeus ysärille asti Suomessa. Korkeammat jousenkumit ja jäykemmät jouset - ehkä iskaritkin, en muista. SA taisi olla 482 ja 483.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: W124 alustan korkeus
Nykyinen on jälkituonti Saksasta ja ei pitäisi olla korotusta.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: W124 alustan korkeus
Niin jos varustelistassa ei ole mainintaa huonon tien alustasta ja autosi tuntuu korkealta, on sinne eksynyt tarvike jouset jossain vaiheessa todennäköisesti.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: W124 alustan korkeus
Se selittäis kyllä syyn korkeuteen. Täytyypä selvitellä asiaa.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: W124 alustan korkeus
Löytyi sen mersun rek:no missä oli tämä korotettu alusta ja ainakin motonet myy samaa etujousta molempiin eli korotettuun ja tähän saksantuontiin.
Täytyy kysäistä paikalliselta mb-osat myyvältä näiden erot.
Täytyy kysäistä paikalliselta mb-osat myyvältä näiden erot.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: W124 alustan korkeus
Jousien kanssa on aina muutaman sentin arpapeliä mihin korkeus asettuu. Liekö orkkisosanakaan enää niin varmaa.
Korkeus on helppo "säätää" omaa silmää miellyttäväksi, tai alkuperäistä vastaavaksi tutkien vanhojen mainosten kuvia ja löytyviä mittatietoja jne...
Vähissä on ne 124:t joissa olisi vielä jouset tehtaan jäljiltä, kun kuitenkin eräänlainen heikko kohta tässä mallissa. Ja jos on alkuperäiset vielä, niin mahdollisesti jo hieman kuoleentuneet kymmenien vuosien aikana.
Korkeus on helppo "säätää" omaa silmää miellyttäväksi, tai alkuperäistä vastaavaksi tutkien vanhojen mainosten kuvia ja löytyviä mittatietoja jne...
Vähissä on ne 124:t joissa olisi vielä jouset tehtaan jäljiltä, kun kuitenkin eräänlainen heikko kohta tässä mallissa. Ja jos on alkuperäiset vielä, niin mahdollisesti jo hieman kuoleentuneet kymmenien vuosien aikana.
oulaistenliikenne.fi
Re: W124 alustan korkeus
Motonet ja varmasti monet muutkin varaosaliikkeet myyvät todennäköisesti lähes kaikkia käypäisiä jousia sopivina. Kaikki jouset kyllä "käy", mutta se oikea lasketaan pisteytyksellä. Samoin nuo kuormajouset ovat niitä ihan samoja jousia, ne vain ovat jäykemmät suhteessa korin painoon. Esim normaalijousituksen pisteillä 37-41 on sama jousi+kumi kuin pistein 22-26 korotetulla, 482 koodilla varustetussa autossa.300E W124 1987 kirjoitti: ↑Pe 04.11.2022 17:46 Löytyi sen mersun rek:no missä oli tämä korotettu alusta ja ainakin motonet myy samaa etujousta molempiin eli korotettuun ja tähän saksantuontiin.
Täytyy kysäistä paikalliselta mb-osat myyvältä näiden erot.
Jos haluaa ihan oikeat jouset (ja korkeuden) autoonsa, on joko selvitettävä pisteet ja sitäkautta jousen varaosanumero ja oikea kumi, tai käytettävä asian osaavaa varaosaliikettä.
- korsteenimerkki
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma 02.08.2021 22:52
Re: W124 alustan korkeus
Omaan 300 CE:hen laskin pisteet, ja tilasin niiden perusteella jouset (Sachs) tarkoituksena saada autoon alkuperäinen ulkonäkö. Näissä etenkin etujouset oli kyllä liian pitkät, eli auto keulasta melkoisen korkea vaikka jousikumitkin ohuinta laatua. Tiedä sitten mihin 124 malliin olisivat olleet sopivat, kenties isolle dieselmoottorille kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla??
Vaihdoin tämän jälkeen pisteytyksestä välittämättä eteen lyhykäisimmät vieterit mitä Sachsin kataloogista löysin. Näin sai keulaa hieman alas ja auton näyttämään jotakuinkin originaalilta.
Vaihdoin tämän jälkeen pisteytyksestä välittämättä eteen lyhykäisimmät vieterit mitä Sachsin kataloogista löysin. Näin sai keulaa hieman alas ja auton näyttämään jotakuinkin originaalilta.
124050
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: W124 alustan korkeus
Joskus tais olla 200d:ssä jotku jäykemmätkin jouset vastaan tulevilla olla, kun näki pohjapanssarinkin
Oishan se auto vähän ryhdikkäämmän näköinen, kun olis oikeassa korossa.
Oishan se auto vähän ryhdikkäämmän näköinen, kun olis oikeassa korossa.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: W124 alustan korkeus
Juuri niin kuin JanneW124 kirjoitti.
Jouset olivat 124:ssa sellainen tuote mikä kannattaa aina ostaa marmorilta.
Tulee oikea jousi ja oikea siihen kuuluva kumi.
Vanhaan autoon kun on saattanut vuosien aikana vaihtua paksumpi kumikin jo.
Jouset olivat 124:ssa sellainen tuote mikä kannattaa aina ostaa marmorilta.
Tulee oikea jousi ja oikea siihen kuuluva kumi.
Vanhaan autoon kun on saattanut vuosien aikana vaihtua paksumpi kumikin jo.
Re: W124 alustan korkeus
Ainakin tuo pisteytys on hyvä tietää, kun jousivaihtoehtoja on useita. Osti ne sitten mistä vaan.
Allekirjoituksen 250DT sai joskus alleen Eibachin ProKit 2517-140 jouset. Jousille ilmoitetut akselimassat täsmäsivät hyvin autoon ja ilmoitettu 35mm madallus toteutui aika kivasti.
230E laitoin samalla mentaliteetillä Eibach ProKit 2505-140 setin. Autosta tuli suurinpiirtein vakiokorkuinen. Omituista oli vielä se, ettei jousipuristimen lautasia meinannut saada asennetusta etujousesta pois. Ne samat puristimet ovat toimineet kaikissa muissa jousisissa, mihin ovat tarkoitettu.
Allekirjoituksen 250DT sai joskus alleen Eibachin ProKit 2517-140 jouset. Jousille ilmoitetut akselimassat täsmäsivät hyvin autoon ja ilmoitettu 35mm madallus toteutui aika kivasti.
230E laitoin samalla mentaliteetillä Eibach ProKit 2505-140 setin. Autosta tuli suurinpiirtein vakiokorkuinen. Omituista oli vielä se, ettei jousipuristimen lautasia meinannut saada asennetusta etujousesta pois. Ne samat puristimet ovat toimineet kaikissa muissa jousisissa, mihin ovat tarkoitettu.
Re: W124 alustan korkeus
On tullut kyllä vastaan w124 joka näytti siltä kuin olisi kuuhun lähdössä. Iskunvaimentajat varmaan pisimmillään en sit tiedä miksi näin. Omassa w124 Faceliftis on H&R 30mm tiputtavat jouset edessä 2 kumi ja takana 3 kumi edessä 330mm takana 350mm taakse kyllä taidan vaihtaa kuitenkin 2 kumin vaikka nuo korkeustiedot on papereissa. Paras olis varmaan ollut 340mm edessä ja takana noilla 225/40/18 renkailla vanne on 8.5 leveä et35. molemmat takajouset oli poikki kun minulle tuli tämä auto. Rekisteröity Suomeen 2014.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Re: W124 alustan korkeus
Aina kun vaihdeltiin jousia satalankkuihin pyysin asiakasta tarkistamaan paikan päällä onko korkeus sopiva, ellei ollut niin vaihdettiin tarpeen mukaan eri paksuista säätökumia. Jouset on niin helpot irrottaa että esimerkiksi eteen jousikumin vaihto on muutaman minuutin homma, ei taaksekaan juuri kummempi kun on juuri käytetty pulttia auki. Luonnollisesti oikeat jouset oli määritelty kyseiseen autoon EPC kautta laskien pisteet jne. mutta kun lopputulos ei silti ole aina omistajalle mieluinen.
Korkeuden osalta en siis näe minkäänlaista ongelmaa kun sitä on niin helppo säätää, mutta jäykkyys / "kyyti" on toinen juttu.
Minua on aina miellyttänyt Eibachien pintapehmeys + progressiivisuus, ja kun tykkään 124 olevan ajollisesti ja ulkonäöllisesti parhaimmillaan vakiokorkeudesta hieman matalampana niin omiin on tullut laitettua Eibach Pro Kit jousia. Tosin tämänhetkisissä on vakiojousia kun museoautoja ovat, mutta sedanissa olisi Bilstein B8:t alla kuin madallusta odottaen... Pro Kit taitaa tällä hetkellä maksaa noin 180 euroa kotiovelle tuotuna, eli kovin kallis 4 jousen paketti se ei ole. Vakiojousia näkyy tarjottavan Eibachin valmistamina reiluun sataseen kierros, olisi mielenkiintoista kokeilla miten miellyttävää kyytiä niillä saa..
Korkeuden osalta en siis näe minkäänlaista ongelmaa kun sitä on niin helppo säätää, mutta jäykkyys / "kyyti" on toinen juttu.
Minua on aina miellyttänyt Eibachien pintapehmeys + progressiivisuus, ja kun tykkään 124 olevan ajollisesti ja ulkonäöllisesti parhaimmillaan vakiokorkeudesta hieman matalampana niin omiin on tullut laitettua Eibach Pro Kit jousia. Tosin tämänhetkisissä on vakiojousia kun museoautoja ovat, mutta sedanissa olisi Bilstein B8:t alla kuin madallusta odottaen... Pro Kit taitaa tällä hetkellä maksaa noin 180 euroa kotiovelle tuotuna, eli kovin kallis 4 jousen paketti se ei ole. Vakiojousia näkyy tarjottavan Eibachin valmistamina reiluun sataseen kierros, olisi mielenkiintoista kokeilla miten miellyttävää kyytiä niillä saa..
oulaistenliikenne.fi
Re: W124 alustan korkeus
Sama täällä, Eibach on ollut tosi mukavan tuntuinen jousi. Ja tosiaan, lankku vaan paranee, kun snadisti tiputtaa normikorosta.dealer kirjoitti: ↑Su 06.11.2022 12:56 Minua on aina miellyttänyt Eibachien pintapehmeys + progressiivisuus, ja kun tykkään 124 olevan ajollisesti ja ulkonäöllisesti parhaimmillaan vakiokorkeudesta hieman matalampana niin omiin on tullut laitettua Eibach Pro Kit jousia. Tosin tämänhetkisissä on vakiojousia kun museoautoja ovat, mutta sedanissa olisi Bilstein B8:t alla kuin madallusta odottaen... Pro Kit taitaa tällä hetkellä maksaa noin 180 euroa kotiovelle tuotuna, eli kovin kallis 4 jousen paketti se ei ole. Vakiojousia näkyy tarjottavan Eibachin valmistamina reiluun sataseen kierros, olisi mielenkiintoista kokeilla miten miellyttävää kyytiä niillä saa..
Kuinkas tarkka tuo museokatsastus on alustasta ja korkeudesta? Lähinnä, jos korkeus on kohdallaan, niin onko jousten/iskarien alkuperäisyydellä väliä? Esim. jos alkuperäisessä sportlinessa on tarkastuksessa Eibach ProKit ja vaikka Bilsteinin B8/Koni Sport iskarit, niin haittaako se jotain?
Re: W124 alustan korkeus
Jousien ja/tai iskarien ei tarvitse olla alkuperäisosia museotarkastuksessa/-katsastuksessa. Tuossa omassa oli mainitut B8:t (keltaiset) alla, kysyin etukäteen eräältä museotarkastajalta onko iskarien väri asia joka vaikuttaisi. Ei ollut, joten en tehnyt mitään. Auto ei aivan alkuperäisellä korkeudellakaan ole, itse en ole asialle mitään tehnyt mutta aikoinaan kun edellisellä omistajalla ollessa tuota korjailin niin yhtaikaa iskarien kanssa asennettiin Eibach Pro-Kit jonka tilalle myöhemmin on vaihdettu jousien kuoleentumisen (=liian matala) vuoksi KL-Varaosista hankitut normijouset, joista taas epäilen hieman leikellyn pois kun korkeutta katsoo:
oulaistenliikenne.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: W124 alustan korkeus
Ei kehtais Dealer antaa kuvan autosta mittoja. Renkaina ilmeisesti 195/65r15
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: W124 alustan korkeus
Ilman muuta onnistuu, mittailen korkeudet huomenna kunhan vaan muistan. Renkaat on 195/65/15".
oulaistenliikenne.fi
Re: W124 alustan korkeus
Sorapiha ei ihan tasainen ole, mutta takana kuvanottohetkellä 36,5 ja 35,5 sekä edessä 34,8 ja 35,5.
Kuvanottopuolella nämä mitat.
Kuvanottopuolella nämä mitat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: W124 alustan korkeus
Juu, kiitokset
Omaan silmään oikeassa korossa.
Omaan silmään oikeassa korossa.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: W124 alustan korkeus
Tuli vastaan kuva foorumilaisen 300 turbodieselistä ja siinä sama jousisarja mitä ehdottivat tuohon omaani 300e ilmastoinnilla ja tasonsäädöllä eli
E2518-140 Eibach
Nämä nyt tilauksessa ja kokeillaan myös kolmosen aluskumeilla .
E2518-140 Eibach
Nämä nyt tilauksessa ja kokeillaan myös kolmosen aluskumeilla .
Sen minkä huollan sen myös korjaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: W124 alustan korkeus
Etujousissa isompi ero, mutta takajousissa niinkään. Perä oli kuitenkin ylhäällä ja olisiko tasonsäädössä häikkää. Takakelkka ajankuluksi alas ja puhallukseen sekä muutkin alustan osat ja jarru hilppeet. Etualatukivarret ajattelin uusia, kun puslat ja alapallonivel valmiina paketissa. (Febi bilstein olis kohtuu hinnalla ja liekkö käypää tavaraa. Uudet tasonsäätöiskarit myös vaihtoon ja oliko näissä yleisin ongelma peräkontin puolella olevat "paineakut"ja se säätöventtiili.
Tilattiin jousenpuristus setti ja olipa helppo ja mukava jouset irroitella, kun takanakaan tarvinnut tunkkijumppaa tehdä.
Tilattiin jousenpuristus setti ja olipa helppo ja mukava jouset irroitella, kun takanakaan tarvinnut tunkkijumppaa tehdä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: W124 alustan korkeus
Koko etualatukivarret uusimalla säästää kyllä työtä, mutta jos alkuperäiset ovat vielä kunnossa ja muutakin osaa suunnitteilla viedä hiekapuhallukseen, niin puslien ja alapallonivelen vaihto on jonkin verran edullisempaa. Esimerkkinä tuossa Lemförderin hilpeet(en tiedä, ovatko nuo oikeat juuri tähän tapaukseen):300E W124 1987 kirjoitti: ↑La 18.03.2023 22:16 Etujousissa isompi ero, mutta takajousissa niinkään. Perä oli kuitenkin ylhäällä ja olisiko tasonsäädössä häikkää. Takakelkka ajankuluksi alas ja puhallukseen sekä muutkin alustan osat ja jarru hilppeet. Etualatukivarret ajattelin uusia, kun puslat ja alapallonivel valmiina paketissa. (Febi bilstein olis kohtuu hinnalla ja liekkö käypää tavaraa. Uudet tasonsäätöiskarit myös vaihtoon ja oliko näissä yleisin ongelma peräkontin puolella olevat "paineakut"ja se säätöventtiili.
Tilattiin jousenpuristus setti ja olipa helppo ja mukava jouset irroitella, kun takanakaan tarvinnut tunkkijumppaa tehdä.
https://aeromotors.fi/kataloog/mercedes ... 489;s10671
Alapallonivel lisäksi n. 15-20€.
Mutta on siinä toki oma homma rassata puslat ja alapallot irti ja uudet paikalleen.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: W124 alustan korkeus
Puslat ja alapallo menee kuiten vaihtoon ja noiden irroitus mietityttää. Täytyy tutkailla, kunhan saa irroitettua ensin kelkan ja pääsee nuo löysäileen irti.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: W124 alustan korkeus
Etuiskarit jos vielä vaihtais, kun peräänkin uudet tasonsäädöt. Bilstein b6 ajattelin, mutta miten tuo b8 olisko parempi lievään madallukseen.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: W124 alustan korkeus
B8 on suunniteltu toimimaan lyhyempien jousien kanssa joten varmaankin olisi parempi.
https://www.bilstein-shocks.co.uk/blogs ... ilstein-b8
https://www.bilstein-shocks.co.uk/blogs ... ilstein-b8
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: W124 alustan korkeus
En välttämättä "lievään" madallukseen laittaisi b8, koska jopa täysin normi iskarit toimii hienosti normi madallus jousien kanssa. Jos haluaa enempi tontitella ja iskarit sitä myöden kireämmät niin silloin toki b8.
Re: W124 alustan korkeus
Joo, riippuu kyllä madalluksesta ja käytöstä, varmasti pärjää kuutosillakin. Idea noissa on se, että lyhyemmässä iskarissa mäntä jää paremmin keskelle, kun pitkässä iskarissa lyhyiden jousten kanssa mäntä on liki kokoajan liikevaransa ääripäässä. Tällä alkaa olla merkitystä, jos kyseessä on ratapäiväkilpuri jolla ajellaan kanttarien yli jne. B8 ei ole "kireämpi" kuin B6, se on lyhyempi.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: W124 alustan korkeus
Mikäli jollonkin innostuu vakio jouset laittamaan niin b6 toimis molempien kanssa ja b8 jäis lyhkäseksi normi jousille. Olisko näin.
Sen minkä huollan sen myös korjaan