MB S212 vikakoodi 555E13 / paineenpoistoventtiili

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

MB S212 vikakoodi 555E13 / paineenpoistoventtiili

Viesti Kirjoittaja dansku »

Hei

Autossani on nyt vähän kinkkisempi ongelma johon tiedustelisin löytyisikö joltain vinkkejä korjaukseen.

Autossani tuli tauluun ilmoitus "mailfunction" ja kuva autosta jossa sisällä nuoli ylöspäin ja samointein lakkasi kompressori toimimasta. Autossa pysyi perä pystyssä pari päivää ihan ok, kunnes alkoi laskea niin ettei sillä viittinyt enää ajella.

Starilla ilomoittaa vikakoodiksi tuon 555E13 ja samalla ilmoittaa että rakenneosa A9/1y1 "paineenpoistoventtiili" ei toimi. on rikki.

Lueskelin maailman foorumeilta että tämän vikakoodin yhteydessä on useasti kyse paineenpoistoventtiilille menevistä kahdesta johdosta jotka ovat nirhautunut poikki. Otin johdot käteen ja huomasin että siellä liittimen juuressa olikin todella viittä vailla poikki oleva kohta jossa oli jo hapettumaakin. Vaihdoin n.20cm uutta johtoa ja ajattelin vian korjaantuvan sillä. Mutta vika on edelleen päällä ja en saa edelleenkään kompressoria käyntiin edes starilla. Itseasiassa ihmettelen miksi en saa kompressoria käyntiin starilla jos vika on paineenpoisto venttiilissä.

Kuitenkin itse kompressori toimii, kun ajoin siihen virtaa ulkoisella akulla, joten vika ei ole kompressorissa. Myös kaivoin hyllystä vanhan kompressorin ja löin liittimet siihen kiinni (jossa siis myös kiinni paineenpoistoventiili) eikä edelleen yhteyttä saada. Eli vaikuttaisi kai siltä että johtovika on jossain edelleen olemassa.

Suurin ihmetys on se että starilla (xentryllä) ei saa vikakoodia poistettua ollenkaan. kun yritän poistaa vikakoodin niin xentry ilmoittaa "kytke sytytysvirta pois 2sek ajaksi ja laita takas päälle" Mikä ei mielstäni ole ollenkaan xentryn kaltainen vikakoodin poisto proseduuri vaan ennemminkin DAS:in ja myöskään tämän kehoituksen aikana virtojen kytkeminen pois ei saa xentryn näytöllä mitään aikaan. Eli epäilen myös voiko oikeasti vika olla ohjauslaitteen purkissa N97 joka sijaitsee apukuskin jalkatilassa? Tosin ohjausboxista ei tule itsessään vikakoodia.

Toinen ihmetyksenaihe on miksi en saa kompressoriin eloa staarilla kun vika ei ole suoranaisesti siellä. Estääkö poistoventtiilin vika myös automaattisesti kompressorin käytön?

T.Dan
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
320 CDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 22.07.2015 19:27

Re: MB S212 vikakoodi 555E13 / paineenpoistoventtiili

Viesti Kirjoittaja 320 CDI »

Jos kompura toimii kun sille syöttää virtaa suoraan liittimiin niin veikkaisin, että staari ei saa sitä käyntiin koska kompuran sulake palanut tai jokin ohjausrele jumissa, jos sellainen löytyy. Kuuluuko releen klik ääntä auton etu tai taka samin suunnasta kun yrität staarista käynnistää kompuraa. Jos sulake palanut kannattaa tarkistaa että johdotus ehjä koska jokin ylivirta siellä sen on rikkonut.
W204
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: MB S212 vikakoodi 555E13 / paineenpoistoventtiili

Viesti Kirjoittaja MiHe »

muistelen että ainakin W220 ässässä ei suostunut käynnistämään kompuraa jos poistoventtiilin piuha oli irtipoikki.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Sähkäri 08
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 09.03.2013 17:52
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: MB S212 vikakoodi 555E13 / paineenpoistoventtiili

Viesti Kirjoittaja Sähkäri 08 »

Hei juuri korjasin omasta tuon koodi vian 555E13..väliaikaisesti kuitenkin.. johto oli poikki kompuran yhteydessä olevasta poistoventtiilin liittimen juuresta... pieni kaiutin abiko liitin (eristetty) sopii hyvin ventiilissä oleviin urosliittimiin.. huomenna kyselemään löytyykö ko.liittimeen korjaussarjaa..yms.. voi kysyä yv. Lisää..
w220 400cdi 01 & w210 270cdi 01& w210 270cdi 02 ollut....nyt w211 270 cdi & w212 350cdi 4matik
Sähkäri 08
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 09.03.2013 17:52
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: MB S212 vikakoodi 555E13 / paineenpoistoventtiili

Viesti Kirjoittaja Sähkäri 08 »

Kuin vaihdoit / korjasit johdot pysyikö napaisuus samana ...olikohan nyt niin että harmaa johto autojohtosarjasta liittimen ylempää liittimeen...
w220 400cdi 01 & w210 270cdi 01& w210 270cdi 02 ollut....nyt w211 270 cdi & w212 350cdi 4matik
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Re: MB S212 vikakoodi 555E13 / paineenpoistoventtiili

Viesti Kirjoittaja dansku »

Asia on ratkennut. Täysin käsittämätön yhtälö. Kun olin löytänyt liittimen päästä johdossa olevan vian ja korjannut sen niin pelihän siis ei toiminut vieläkään. Pitkän mietiskelyn jälkeen olin edelleen sitä mieltä että johdoissa on vika ja aloin purkamaan johtoja pidemmälle auki niin löysin takapuskurin kulman alta toisen johto hapettuman joka esti yhteyden poistoventtiiliin.

Johto oli poikki keskeltä johtosarjaa n.10 senttiä ennen korinläpivientiä ja täysin stressaamattomassa kohdassa. Eikä mitään nirhaumia tai vastaavaa näkynyt ulospäin. Piuha oli vain syöpynyt yhden senttimetrin matkalta poikki.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: MB S212 vikakoodi 555E13 / paineenpoistoventtiili

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Tuohon aiempaan kysymykseeni viitaten, onko mitään kommentoitavaa tähän kun olette näitten kanssa olleet tekemisissä?
viewtopic.php?f=2&t=217248
Sähkäri 08
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 09.03.2013 17:52
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: MB S212 vikakoodi 555E13 / paineenpoistoventtiili

Viesti Kirjoittaja Sähkäri 08 »

Itse korjasin tänään oikeilla osilla sen paineenpoistoventiilin sähköliitin vian... siis uusi liitinrunko ja uudet sähköliittimet siihen.. löytyivät mb osasta hyllystä.👌👌👍 .. niin huomasin että ko. Vikaa oli autostani ( ajettu >300.000 Km) korjattu jo aiemminkin.. kuin purin johtosarjaa että sain tehtyä uusille liitin johdoille liitokset ( tinaten ja kutiste sukka päälle) huomasin että on yksi ohut johto aiemmin katkaistu .. ja toiseksi liitimelle tuleva johto..ei aiku peräinen.. lieneekö tyyppi vika tuo .johdon " litystyminen" en sen kumemmin tutkinut nyt ...mutta tuon kuvan nähtyäni heräsi miele kiinto tutkia kesällä tarkemmin ko. Juttua.. tärkeintä nyt kuitenkin että taka pään ilmajousitus toimii.. 😉😉
w220 400cdi 01 & w210 270cdi 01& w210 270cdi 02 ollut....nyt w211 270 cdi & w212 350cdi 4matik
Vastaa Viestiin