VITON LÄMMÖT

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PekkaOssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 05.01.2011 19:43
Paikkakunta: Kangasniemi

VITON LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja PekkaOssi »

M-B Vito, om651 moottorilla. Lämmöt nousivat ainoastaan 60 astetta, vaihdettiin uusi termostaatti (95 asteinen) lämmöt nousivat taas 60 asteeseen. Ajettiin 30 km, pakkasta 10 astetta. ilmaukset tehty oikeaoppisesti. Lisälämmitin päällä ajaessa saa lämmöt nousemaan 70 astetta. Mistä apua moottorilämpötilan kohottamiseksi ? Moottori kylmänä,käsin vapaatuuletin siivet ei herkästi pyöri, olisiko visco-kytkin viallinen ?
MB SLK 170
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: VITON LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos termari pysäyttää nesteen kierron niin eipä siivikon jäähdyttämä neste kiertoon pääse, eli mahdollinen viskon jumitus ei ole ongelma.
Eikö lämmöt vaikka pikkuvaihteella huudattaisi, oletko kokeillut ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
PekkaOssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 05.01.2011 19:43
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: VITON LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja PekkaOssi »

dealer kirjoitti: Ke 04.01.2023 19:03 Jos termari pysäyttää nesteen kierron niin eipä siivikon jäähdyttämä neste kiertoon pääse, eli mahdollinen viskon jumitus ei ole ongelma.
Eikö lämmöt vaikka pikkuvaihteella huudattaisi, oletko kokeillut ?
Manuaali 6vaihteinen, olen ajellut kolmosella sekä nelosella 70-80 nopeuksia, kierroksia minusta reippaasti!
MB SLK 170
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: VITON LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Kylmä visko ei kuulukaan pyöriä herkästi.
Tuleeko lämppäristä kunnolla lämmintä?
Millä nuo lämpötilat on mitattu?
Avatar
PekkaOssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 05.01.2011 19:43
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: VITON LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja PekkaOssi »

Jürgen kirjoitti: To 05.01.2023 17:20 Kylmä visko ei kuulukaan pyöriä herkästi.
Tuleeko lämppäristä kunnolla lämmintä?
Millä nuo lämpötilat on mitattu?
Lämppäristä tulee lämmintä sen verran mitä 60 asteiselta voipi vaatia tahi tulla. Lämpötila mittaus ajotietokoneen mittarista. Mitä ajatuksia saada moottorilämpöä nousemaan ?
MB SLK 170
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: VITON LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja johani »

ainakin oma vanha w202 Ceeläinnen om611 moottorilla jossa oli EGR softattu pois niin 80km/h ja alle nopeuksissa kesti todella pitkään moottorin lämmetä jos vielä puhalsi samaan aikaan täysillä sisälle lämmintä. -10C pakkasessa muistan parhaillaan vieneen ~200km matka-ajoa pahvit yms vieläpä auton keulalla, että täys +85C termarin moottorilämpö saavutettu. 160km kohdalla oli vielä +70C moottorilämpö
(kokeilin 3 eri termostaattia tuossa moottorissa, ei ollut niissä vika. myöhemminn EGR otettiin takas käyttöön ja lämpeneminen normalisoitui)

taasen nyt w204 om651 mottorilla egr käytössä, ja radiator shutter kun sulkee konehuoneen ilmakierron niin täysin eri peli, lämpenee alle 10km tossa on myös mahdollisesti jotain sähkösiä apuvastuksia lämmittämässä, en oo vielä tarkemmin syynännyt mutta epäilys on kun niin hyvin lämpenee.
Kuva

kokeileppa nostaa nopeutta 100km/h, ilmanvastus ja moottorin kuorma kasvaa merkittävästi joka nopeuttaa lämpenemistä, ja sisätilanlämppäri pois / niin pienelle kun mahdollista että lasit pysyy auki. lämpeneekö sittenkään ?

jos niin tämä viittais että moottorin hyötysuhde niin hyvä ettei hukkalämpöä enempää tule, tai ajoviima tms vie sen niin tehokkaasti pois ettei käyntilämpöä koskaan saavuteta.
Viimeksi muokannut johani, Su 08.01.2023 00:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
PekkaOssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 05.01.2011 19:43
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: VITON LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja PekkaOssi »

johani kirjoitti: To 05.01.2023 19:54 ainakin oma vanha w202 Ceeläinnen om611 moottorilla jossa oli EGR softattu pois niin 80km/h ja alle nopeuksissa kesti todella pitkään moottorin lämmetä jos vielä puhalsi samaan aikaan täysillä sisälle lämmintä. -10C pakkasessa muistan parhaillaan vieneen ~200km matka-ajoa pahvit yms vieläpä auton keulalla, että täys +85C termarin moottorilämpö saavutettu. 160km kohdalla oli vielä +70C moottorilämpö
(kokeilin 3 eri termostaattia tuossa moottorissa, ei ollut niissä vika. myöhemminn EGR otettiin takas käyttöön ja lämpeneminen normalisoitui)

taasen nyt w204 om651 mottorilla egr käytössä, ja radiator shutter kun sulkee konehuoneen ilmakierron niin täysin eri peli, lämpenee alle 10km

kokeileppa nostaa nopeutta 100km/h, ilmanvastus ja moottorin kuorma kasvaa merkittävästi joka nopeuttaa lämpenemistä, ja sisätilanlämppäri pois / niin pienelle kun mahdollista että lasit pysyy auki. lämpeneekö sittenkään ?

jos niin tämä viittais että moottorin hyötysuhde niin hyvä ettei hukkalämpöä enempää tule, tai ajoviima tms vie sen niin tehokkaasti pois ettei käyntilämpöä koskaan saavuteta.
No niin, täällä maalla metsän asukkaana olevilla teillä hankalaa nostaa nopeutta 100km/h ja näillä moottorin lämmöilla saa pitää lämmityslaitetta koko ajan täysillä. Pitäisi vaan saada moottorilämmöt nousemaan perusajossa korkeammalle, en tiedä onko se tällä moottorilla mahdollista ?
MB SLK 170
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1043
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: VITON LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Olihan varmasti originaali MB termostaatti eikä mikään ”alkuperäislaatuinen”?
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: VITON LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Onko viimasuojat?
make176
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 01.06.2020 18:16

Re: VITON LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja make176 »

PekkaOssi kirjoitti: Ke 04.01.2023 18:54 M-B Vito, om651 moottorilla. Lämmöt nousivat ainoastaan 60 astetta, vaihdettiin uusi termostaatti (95 asteinen) lämmöt nousivat taas 60 asteeseen. Ajettiin 30 km, pakkasta 10 astetta. ilmaukset tehty oikeaoppisesti. Lisälämmitin päällä ajaessa saa lämmöt nousemaan 70 astetta. Mistä apua moottorilämpötilan kohottamiseksi ? Moottori kylmänä,käsin vapaatuuletin siivet ei herkästi pyöri, olisiko visco-kytkin viallinen ?
Itsellä oli pelkkä alailmanotto peitetty niin -24c pakkasella pysyi 90c lämmöt matka-ajossa, tietenkin taajamassa alkoi laskemaan.
eppuli313
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 18.04.2016 09:13
Paikkakunta: Tampere

Re: VITON LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja eppuli313 »

Tarvii tuon maskinpeiton eli hienon muovin, ei lämpiä muuten pakkasella. Vasta 17 vuotta samalla vitolla takana.
W639 -05 115
W164 -09
ex-S211 -05 270
ex-W903 -02 110
ex W638 -02 110
Avatar
PekkaOssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 05.01.2011 19:43
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: VITON LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja PekkaOssi »

eppuli313 kirjoitti: Pe 06.01.2023 13:58 Tarvii tuon maskinpeiton eli hienon muovin, ei lämpiä muuten pakkasella. Vasta 17 vuotta samalla vitolla takana.
Täytyy kokeilla maskipeittoa seuraavaksi ja mittailla sekä tarkkailla moottorinlämpöjä jos saisi nousemaan 80 tahi ylitse!
MB SLK 170
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
auto2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 24.10.2017 23:20

Re: VITON LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja auto2 »

Keulasta kun ei pääse ilma syyläriin ja konehuoneeseen niin neste lämpenee hieman nopeammin ja se pysyy paremmin korkeammalla vaikka sisälle puhaltaa lämmintä lämmilaitteella.


Bensa-autoissa saa lämmön pysymään paremmin korkeammalla ja lämpötila heittelee vähemmän. Ilmakanavan päästä tulee kuumempaa. Pääsee lähemmälle kevään/kesän lämpötiloja. Omissa aina tehty asialliset peitelevyt.
Avatar
PekkaOssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 05.01.2011 19:43
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: VITON LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja PekkaOssi »

PekkaOssi kirjoitti: La 07.01.2023 17:34
eppuli313 kirjoitti: Pe 06.01.2023 13:58 Tarvii tuon maskinpeiton eli hienon muovin, ei lämpiä muuten pakkasella. Vasta 17 vuotta samalla vitolla takana.
Täytyy kokeilla maskipeittoa seuraavaksi ja mittailla sekä tarkkailla moottorinlämpöjä jos saisi nousemaan 80 tahi ylitse!
No-niin, tänään nolla keli ja viton maski täysin tukittuna, seurasin lämpömittaria; 15 km ajettuna lämmöt 60 astetta, 35 km ajettuna lämmöt 80 astetta, 55 km ajettuna lämmöt 90 - alle 100 astetta. Tässä vaiheessa termostaatti aukesi ja sulkeutui mittarin heilahduksista päätellen. Onko lämpeneminen mielestänne normaalia ?
MB SLK 170
MB ML 163
MB VITO 639
MB A 168
MB 124 COUPE
MB S 221
MB 170Va museoauto
MB VITO 639
eppuli313
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 18.04.2016 09:13
Paikkakunta: Tampere

Re: VITON LÄMMÖT

Viesti Kirjoittaja eppuli313 »

Lämpötiloista en osaa sanoa kun ei kuulu lämpömittari varustukseen, mutta omassa puhaltaa lämpöä sisään hyvin 4-5 km ajon jälkeen, eberi ei päällä.
W639 -05 115
W164 -09
ex-S211 -05 270
ex-W903 -02 110
ex W638 -02 110
Vastaa Viestiin