Om642 korkeapainepumpun eheytys / purku

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
heinhe21
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 14.07.2013 02:58

Om642 korkeapainepumpun eheytys / purku

Viesti Kirjoittaja heinhe21 »

Nonniin elikkäs nyt kävi niin että mersu jätti pihaan. avasin konepellin ja laitoin starttauksen niin oikein losotti naftaa jostain korkeapainepumpun välistä maahan. Minkälainen homma pumpun irroitus on? En haulla ainakaan topikkia löytänyt aiheesta, linkatkaa jos tiedätte. Vuoto mahdollisesti imupuolella pumpussa kun losotti tuota naftaa kohtuu kiitettävästi starttauksen jälkeenkin ja sitä naftaa tuli aika reilusti. Käytännössä kaikki moottotilassa olevat kumiset nafta letkut uusittu hiljattain.

Ohessa vikoja joita on ollut ja todennäköisesti saattavat liittyä tähän pumppu probleemaan.
-Paska käynnistyvyys etenkin kylmänä.
-Ilmaa ollut järjestelmässä vaikka olen kuinka mahdollista vuotoa etsinyt.(liittyy oletettavasti käynnistettävyyteen)
-Pumpussa havaittu ainakin yksi irtonainen ruuvvi joka tulee itse koneesta / pumpunrungosta? itse pumppuun, eli ruuvin kärki on kohti auton keulaa.
-jäähdytinnesteet olivat hävinnet johkin?
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

Re: Om642 korkeapainepumpun eheytys / purku

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

Onkohan OM642:n korkeapainepumppu yhtään samantyyppinen kuin OM648:n? Ohessa omia kokemuksia OM648:n korkeapainepumpun kanssa. Pumpun korkeapainepuoli (mustalla maalattu teräsosa) oli irti alumiinisestä rungosta. Kiinnitysruuvit osoittivat kohti moottoria, joten tätä ei voinut todeta ilman pumpun irrotusta.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=141051
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: Om642 korkeapainepumpun eheytys / purku

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

642 korkeapainepumpuista niinkuin muistakin moottoreista on ainakin takapuolelta itsestään löystynyt ruuveja. Ei ainakaan 642 näe kuin peilillä alhaalta tietyssä kulmasta.
heinhe21
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 14.07.2013 02:58

Re: Om642 korkeapainepumpun eheytys / purku

Viesti Kirjoittaja heinhe21 »

Tullaan nyt päivittämään tämäkin jos joskus jollekkin apua... 6 ruuvista jolla pumppu on "tausta levystä" kiinni, oli 5 kappaletta varissut tielle ja viimeinen löysällä. Ei ihmekkään jos vähän ilmaa ryystänyt välistä ja viimeisten ruuvien tiputtua rupes naftakin lentämään...:roll: Kun noita ruuvin reikiä katteloo niin ei niis kaikis ole hetkeen mitään ollutkaan, on sen verta paskaa kertyny..

Neste vuoto ei liittynyt tapaukseen, oli paisarille menevä putki mennyt hinkkautunut puhki...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: Om642 korkeapainepumpun eheytys / purku

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Tuo on kyllä erikoinen ”ominaisuus” näissä. Ei oo eka eikä vika josta itestään ruuvit tippuu tielle.
heinhe21
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 14.07.2013 02:58

Re: Om642 korkeapainepumpun eheytys / purku

Viesti Kirjoittaja heinhe21 »

Ruuvimeisseli kirjoitti:Tuo on kyllä erikoinen ”ominaisuus” näissä. Ei oo eka eikä vika josta itestään ruuvit tippuu tielle.
Jep, voit vain kuvitella kauanko tämä vaiva on mulla ollut, (ensimmäiset merkit) 2016-17 talvella lähti huonosti käyntiin ylitte -20 pakkasessa (auto ollut minulla 2012), 2017-2018 talvella hyytyi useasti ilman kaapeleita, 2018-2019 talvella auto ei enää käynnistynyt pakkasen puolella, parhaimmillaan -2 riitti.... Tuli tuossa 2kw pumpullinen lämppärikin asennettua että sai ne lämmöt nousemaan...

Autoa oli luetettu kuusen päässä eri "harrastelijoilla" ties kuinka paljon, mutta mitään tähän viittaavaa vikakoodia ei tullut ennen pumpun laukeamista... :wtf:

Edit: Auton tietoja: aski + turbiini + turbo = billet, pakosarja + alastulo=raptec, rööri auton alla 4 tuumanen ja ulostulot 5 tuumaset ja vapaasti virtaava putkisto. Kaikki härpäkkeet poistettu putkistosta. Kaikki imuilman tiellä olevat esteet poistettu. Ahtopaine putkistoa paranneltu mahdollisuuksien ja hajoamisten mukaan..

Edit2:
Voit vain kuvitella kuka autoa tuikkas vielä ennen vikojen ilmestymistä loppuvuonna 2016..

Edit3: noita ohi vuota testejäkin tuli tehtyä hartaudella ja läpinäkyvän putkiston kannsa ihmeteltyä "mistä se ilma sinne joutuu", kettu sanon mä.... :roll: :lol:
Viimeksi muokannut heinhe21, Pe 12.04.2019 03:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: Om642 korkeapainepumpun eheytys / purku

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Yleensä nuo pumput alkaa tiputtelemaan naftaa pikkuhiljaa mutta harmi että tässä ei. Kiva että vika kuitenkin löytyi! Noita ruuveja kannattaa kaikkien tarkastella aina sillointällöin, peilillä näkee alakautta. Irrotus ei oo hankala jotta saa ruuvit kirittyä.
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: Om642 korkeapainepumpun eheytys / purku

Viesti Kirjoittaja soikku »

Pitää varmaan tässä jonain päivänä irroittaa tuo pumppu ja tarkistaa ruuvit. Koska jostain vuotaa dieseliä moniurahihnan päälle ja kaikki paikat sotkussa. En kyllä varma ole tuosta mutta kun ei oikein tunnu löytyvän vuotopaikkaa.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
pilll3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 25.04.2008 22:13
Paikkakunta: Kolari

Re: Om642 korkeapainepumpun eheytys / purku

Viesti Kirjoittaja pilll3 »

Täytyis varmaan omastakin tarkastaa tämä.Onkos minkälainen homma käyttää pumppu kädessä? jos kiristelis ruuvit ennakoivana huoltona?
-W164 320cdi
-w163 270cdi facelift
-w210 320cdi facelift
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: Om642 korkeapainepumpun eheytys / purku

Viesti Kirjoittaja soikku »

Ei ole vielä pumppu irti mutta mistä muualta tuo voi hihnan päälle vuotaa kun ei näy vuotopaikkaa. Hihna on kuitenkin levittänyt tuon vuodon ympäriinsä ja pumpun takana lohko näyttää suht kuivalta.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: Om642 korkeapainepumpun eheytys / purku

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

soikku kirjoitti: Su 13.11.2022 16:51 Ei ole vielä pumppu irti mutta mistä muualta tuo voi hihnan päälle vuotaa kun ei näy vuotopaikkaa. Hihna on kuitenkin levittänyt tuon vuodon ympäriinsä ja pumpun takana lohko näyttää suht kuivalta.
Onko se hihnalle vuotava tavara varmasti dieseliä? Kyllähän sen jo haistaisi?
Yksi yleinen paikka on ahtoilman lämpötila-anturi. Eli juuri ennen kaasuläppää olevassa muoviosassa kiinni.
Omassa autossa olen huomannut että aina aika-ajoin ahtoilman lämpötila-anturin toinen kynsi irtoaa ja sitten se hieman vuotaa ahtoja ja sen mukana öljyä juurikin moniurahihnan päälle.
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: Om642 korkeapainepumpun eheytys / purku

Viesti Kirjoittaja soikku »

No mulle nyt on sanottu että haisis dieselille ite kun en haista noita mietoja hajuja.mutta aurinkoa vasten saattaa nähdä sellaisen pienen sumun nousevan. Tuo kaasuläpän seutuhan on myös aivan sotkussa. Sen kyllä voisi tarkistaa vielä jos ei mene kaupaksi auto sitä ennen.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
pilll3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 25.04.2008 22:13
Paikkakunta: Kolari

Re: Om642 korkeapainepumpun eheytys / purku

Viesti Kirjoittaja pilll3 »

Noniin omasta on pumpulta varissut ainakin pari ruuvia irti. Ei vissiin iwommin tarvi merkkaila mittään vaan vain löysätä irti? Jos ei konetta olla pyörittämäasä ja pukkaa samaaan kohtaan suurinpiirtein takasi nii ei ole vissi nii millipeliä? Tarviiko uusia mitään tiivisteitä,vai riittäälö jos hommaa uudet pultit ja väänteli kiinni?
-W164 320cdi
-w163 270cdi facelift
-w210 320cdi facelift
Vastaa Viestiin