Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
polarbeer
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 15.03.2023 21:39

Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja polarbeer »

Mercedes Benz C 200 CDI, vm. 2009. 2148 cm3 kokoinen diesel-moottori.

Auto tuotu kymmenisen vuotta sitten Saksasta. Huollettu säännöllisesti merkkihuollossa. Nyt moottorin jo vuosia käytetyn lohkolämmittimen kanssa alkanut seuraavanlainen ongelma, jota ei parilla huoltokäynnillä ole saatu ratkaistua. Auton "lohkolämmitin" on siis jäähdytysnesteen kiertoletkussa oleva lämmitin - ei "vanhan ajan" varsinainen lohkolämmitin. Ymmärtääkseni tämä letkulämmitin ei kiertovesipumpulla tai millään muulla aktiivisella tavalla kierrätä auton
jäähdytysnestettä ämmityksen aikana.

Kun talvipäivänä kytkee em. lohkolämmittimeen päälle, lämpiää moottori ainakin auton omien antureiden mukaan niin kuumaksi, että mittaristoon syttyy merkkivalot, joiden mukaan moottori täytyy heti sammuttaa ja antaa jäähtyä. Myös jäähdyttimen tuuletin hörähtää käyntiin, jotta moottori saataisiin viilenemään. Kun autolla ajaa pienen pätkän alkaa ilmeisesti kiertovesipumppu kierrättämään jäähdytysnestettä sen verran tehokkaasti, että ko. vian merkkivalot sammuvat ja auton moottorin lälpötila laskee normaaliksi.

Auton jäähdytysjärjesteömän termostaatti on jo vaihdettu merkkihuollossä kahteen kertaan, mutta vaiva jatkuu.

Kenelläkään ajatusta/kokemusta mistä tämä ongelma johtuu ja miten sen saisi korjattua?

Isot kiitokset mahdollisille auttajille.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Lohkolämmitin vai letkulämmitin vai mikä siellä on ja mihin asennettu, lämmittämään moottorin lämpöanturia? Erikoista jos ongelmaan haetaan ratkaisua termostaatin kautta, päästää vähäiset lämmöt harakoille?
rust8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 19.06.2022 09:36

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja rust8 »

Toi on hyvä, laita kiuasmakkara samalla lohkon väliin tulee kun lohkolämppäri päällä :D

Ei vaan > Oliskohan lämpötila-anturi viallinen. > tai sitten vaihda se lohkolämppäri (lohkolämppärin joku sisäne vastus/anturivika ja nyt keittää sen jäähdytin nesteen) . Ei varmaan muita vaihtoehtoja ole. Täytyy myös sanoa että merkkihuollon kaverit täysiä idiiootteja jos tämän perusteella 2 kertaa termari vaihettuna...huh huh.
Dorado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 16.09.2022 08:58

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja Dorado »

Onko lämmitin asennettu oikeaan paikkaan vesikierrossa? Taitaa olla aika tarkkoja paikasta (ainakin s212 on aika tarkka paikasta). TT Thermo esim ei oikein tuohon s212 malliin taida käydä.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

polarbeer kirjoitti: Ke 15.03.2023 22:17 Auton "lohkolämmitin" on siis jäähdytysnesteen kiertoletkussa oleva lämmitin - ei "vanhan ajan" varsinainen lohkolämmitin. Ymmärtääkseni tämä letkulämmitin ei kiertovesipumpulla tai millään muulla aktiivisella tavalla kierrätä auton
jäähdytysnestettä ämmityksen aikana.

Kun talvipäivänä kytkee em. lohkolämmittimeen päälle, lämpiää moottori ainakin auton omien antureiden mukaan niin kuumaksi, että mittaristoon syttyy merkkivalot, joiden mukaan moottori täytyy heti sammuttaa ja antaa jäähtyä. Myös jäähdyttimen tuuletin hörähtää käyntiin, jotta moottori saataisiin viilenemään.
Kenelläkään ajatusta/kokemusta mistä tämä ongelma johtuu ja miten sen saisi korjattua?
On mahdollista, että lämmittimen teho on liian suuri jos siinä ei ole ylikuumenemisuojaa tai se suoja ei toimi jolloin lämmitin kirjaimellisesti keittää jäähdytysnestettä.

Joskus kauan sitten kokeilin 1,6L bensakoneeseen kahta tavallista lohkolämmitintä koska moottorin kupeessa oli sopivasti kaksi samankokoista pakkasproppua. Hyvin lämpeni kunnes parin kerran jälkeen toinen lämmitin paloi ylikuumenemisen seurauksena. Vastukset olivat 500W tehoisia joten 1000W riitti hyvin keittämään 1,6L bensakoneen varsin nopeasti.

Ratkaisu on siis se minkä kerroit eli lämmitin kuumentaa liikaa tai joku lämpötila-anturi on rikki. Näillä tiedoilla voisin kallistua lämmittimen vian puoleen..
Lämmitin pois käytöstä niin ongelma lakkaa.
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Olisiko mahdollista kokeilla tt-thermoa tai muuta pumpulla varustettua mallia ? Jos kerran tuossa ei ole pumppua niin se kierto jää aika huonoksi ja moottori lämpenee epätasaisesti, saattaa vikailmoitus johtua siitäkin- mikä se tarkka ilmoitus oli ?
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Rikkinäinen lohkolämmitin tuskin lämmittää liikaa. Defan mukaan tuohon autoon ei edes saa lohkolämmitintä (en tiedä saako muita). 500 watin lämmitin ei autoa kiehuta jos on asennettu niin että vesi kiertää. Tässähän ei kahta lohkolämppäriä ollut.

Rikkinäisen lämpötila-anturin luulisi huomaavan ajossa, tai pitää sitä sentään vilkaista.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

x_ismo kirjoitti: To 16.03.2023 11:54 Olisiko mahdollista kokeilla tt-thermoa tai muuta pumpulla varustettua mallia ? Jos kerran tuossa ei ole pumppua niin se kierto jää aika huonoksi ja moottori lämpenee epätasaisesti, saattaa vikailmoitus johtua siitäkin- mikä se tarkka ilmoitus oli ?
Lohkolämppäri on oman ymmärrykseni mukaan lämppäri joka on asennettu lohkoon. Sinne tuskin saa pumppua. Varmaan tarkoitit että asentaisi pumpullisen letkulämmittimen mahdollisesti nykyisen letkulämmittimen tilalle. Järkevää jos ei asennukseen löydy paikkaa jossa riittävä vapaa kierto.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Jos tutkis lämpömittarilla tai lämpökameralla mika paikka lämpenee liikaa ja mikä ei ollenkaan?
Vai onko koko moottori tulikuuma?

Vastuksen arvon voi mitata vastusmittauksella tai jos ei halua laskea, mittaa pihtiamppeerimittarilla vastuksen virrankulutuksen.

Merkkihuollos vaihtavat termostaattia, vaikka tietävät ettei vesi kierrä?
Lämpö nousee ylös ja kylmä menee alas, niin miten se voi termostaattia avata, jos neste ei kierrä?
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Alavesiletkuun asennettu lämmitysvastus on ilmeisesti väärässä paikassa, lämmennyt neste ei mene moottoriin vaan lämmittää vain letkussa olevan nesteen kuumaksi. Kun moottori käynnistetään, niin kuuma neste menee moottoriin ja liian nopea lämmön nousu lämpöanturilla saa aikaan sen että moottorin ohjaus kuvittelee moottorin kuumenevan liian nopeasti ja antaa ilmoituksen. Näin kuvittelisin...

Nyt livedataa moottorin kylmäkäynnistyksestä esilämmityksen jälkeen, jotta näkee tapahtuuko tuon em. skenaario. Jos näin tapahtuu, lämmitysvastus siirrettävä toiseen paikkaan tai laitettava kiertovesipumpullinen lämmitin.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Tuollahan luki, että jo vuosia käytetyn lämmittimen kanssa on tullut seuraavaa oiretta. Tuskin tuon perusteealla on aikaisemmin ollut ongelmia. Tuskin paikkakaan muuttunut. Ja jos vesi ei kierrä ollenkaan niin kyllä se lämmittimen vastus olisi palanut. Oisko sieltä lämpöanturi kyykännyt ja näyttää jossain määrin väärää arvoa . Tai sitten me merkkiliikkeen mekaanikot töpeksineet aikaisemminkin (termostaattien vaihdon perusteella arveltu).
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

juhaoh kirjoitti: To 16.03.2023 15:12 Tuollahan luki, että jo vuosia käytetyn lämmittimen kanssa on tullut seuraavaa oiretta. Tuskin tuon perusteealla on aikaisemmin ollut ongelmia. Tuskin paikkakaan muuttunut. Ja jos vesi ei kierrä ollenkaan niin kyllä se lämmittimen vastus olisi palanut. Oisko sieltä lämpöanturi kyykännyt ja näyttää jossain määrin väärää arvoa . Tai sitten me merkkiliikkeen mekaanikot töpeksineet aikaisemminkin (termostaattien vaihdon perusteella arveltu).
PRKL kun lukisi ajatuksella, eipä tullut huomattua että se on toiminut aiemmin :shock:
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Vai olisko pumpulla varustettu letkulämmitin ja pumppu nyt sipannut, jolloin lämmittää sen letkullisen ja ehkä tilkan yli liian kuumaksi kun ei neste kierrä? En pysty kuvittelemaan vastukseen vikaa joka saa sen kuumenemaan suurella teholla. Jos jotain, niin poikki voi palaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jürgen kirjoitti: To 16.03.2023 16:12
PRKL kun lukisi ajatuksella, eipä tullut huomattua että se on toiminut aiemmin :shock:
No itse kyllä luin viestin kokonaan heti kun se postattiin mutta menipä silti ohi sama juttu. Sen verran uskomatonta että ei aivoihin rekisteröitynyt. Mielenkiintoista kuulla mistä lopulta kyse.

Oli myös kerrottu että ei ole lohkolämmitin vaan letkulämmitin mutta vieläkään ei tarkkaa tietoa siitä mihin se lämmitin on asennettu. Ei sen puolen että en tuota autoa tai moottoria tunne enkä osaisi sanoa mistä kiikastaa vaikka paikka olisi tiedossa. Tietäjät voisi paremmin auttaa. Tulee vaan mieleen joku lämppärin kennon kautta kierto joka nyt kanittaa. Tässä vaan ei taida olla jotain 211:n jumittavaa vesiventtiiliäkään. Tuo pumpun hajoaminen kuulostaa uskottavalta, olispa tiedossa mikä lämmitin siellä on.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä tuossa juuri muita vaihtoehtoja ole, kuin lämmittimessä olevan pumpun hajoaminen.
Mallin OM646-moottorissa ei oikein kestä tavallinen pumputon letkulämmitin, eikä sellaista taida Defa tai Calix siihen suositellakaan. Oikeanlainen lämmitin olisi esim. Defa 411265.
Hurjaa kyllä kerrasta toiseen vaan lämmitellä noin ja odotella mikä paikka hajoaa, ja ihme korjaamoita että termostaattia noiden oireiden perusteella vaihtavat. Lämpöanturikin on vaihdettu joka kerta termarin mukana.
oulaistenliikenne.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

DBFI kirjoitti: To 16.03.2023 11:56 Rikkinäinen lohkolämmitin tuskin lämmittää liikaa. Defan mukaan tuohon autoon ei edes saa lohkolämmitintä (en tiedä saako muita). 500 watin lämmitin ei autoa kiehuta jos on asennettu niin että vesi kiertää. Tässähän ei kahta lohkolämppäriä ollut.

Rikkinäisen lämpötila-anturin luulisi huomaavan ajossa, tai pitää sitä sentään vilkaista.
Ei kysyjän autossa lohkolämmitintä ole mutta jos sen letkulämmittimen ylikuumenemisuoja ei toimi niin sitten voi ylikuumentua jos on liian iso tarkoitukseena. Sitähän me emme tiedä kun tehoa ei ole ilmoitettu, ainoastaan se että moottori ylikuumenee.

Kahden lohkolämppärin esimerkillä havainnollisten tilannetta jossa jo 1000W riittää keittämään nestettä.

Meillä on muuten 1000W TT-Thermo yhdessä autossa ja se lämpenee todella nopeasti. Jos siitä pumppu hajoaisi eikä ylikuumenemissuojaa olisi niin varmuudella keittäisi.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

TPLtre kirjoitti: To 16.03.2023 16:50 Vai olisko pumpulla varustettu letkulämmitin ja pumppu nyt sipannut, jolloin lämmittää sen letkullisen ja ehkä tilkan yli liian kuumaksi kun ei neste kierrä? En pysty kuvittelemaan vastukseen vikaa joka saa sen kuumenemaan suurella teholla. Jos jotain, niin poikki voi palaa.
Ei se vika vastuksessa välttämättä ole vaan esim. letkulämmittimen termostaatissa tai ylikuumenemissuojassa.

Letkulämmittimiä on monen tehoisia. Joissakin on termostaatti, joissakin ei, joissakin termostaatti ja ylikuumenemissuoja. DEFA:n mukaan noin 500W lämmitin saavuttaa tasapainotilan noin kolmessa tunnissa jolloin jäähdytysnesteen lämpötila on noin 50C° ympäröivää lämpötilaa korkeampi.
Mutta jos lämmitin on vaikka 750W tai 1000W tai suurempi niin silloin...

https://www.motormarket.fi/default/ylei ... 724-1.html

Kuva

Termostaatti katkaisee virran kun lämpötila nousee 80°C. Lämpötilan laskettua noin 70°C asteeseen, termostaatti kytkee virran uudelleen automaattisesti.
Vastaa Viestiin