W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
Morjens,
Ostin konerikkoisen Viton, 2014 110Cdi eli om651.940, missä oli käynyt hydrolock ja kakkosen veivi mennyt poikki ja tullut lohkosta läpi. Hommasin tilalle samanlaisen aihion missä oli veivilaakerivika. Käytin tästä moottorista lohkon ja raakakannen, uutta tuli:
- Kampiakseli org. MB
- Kiertokanget x4
- Männät x4
- Runkolaakerit
- Kiertokangen laakerit
- Öljypumppu
- Kanteen uudet imu- ja pakovenat, sekä nostajat ja keinuvivut
- Jakoketju, ohjurit ja kiristin
edit. Ja moottorista on poistettu se mersun aivopieru öljynpaineenalennussysteemi sillä MB:n omalla tulpalla.
Suuttimet käytin paikallisessa diesel-huollossa testissä ja olivat ehjät arvoiltaan. Nämä kiinni uusilla pohjatiivisteillä ja pulteilla, org. MB nekin. Korkeapainepumppu ja alipainepumppu tulivat orkkismoottorista. Alkuperäiseen moottoriin oli 50tkm aiemmin vaihdettu kaikki apulaitepuolen kamat eli rullat, kiristin ja dampperi (tämä on se kone missä vapaakytkin on siinä alahihnapyörässä ja laturilla on kiinteä hihnapyörä) niin nämä menivät paikoilleen sellaisenaan. Niin ja ei ole ensimmäinen moottori minkä olen tehnyt
Kone kävi oikein nätisti ensimetreiltä lähtien about 200km, vedot oli tallessa ja muutenkin toimi hienosti, ei vikakoodeja ei mitään. Sitten ajoin Tuusulanväylää noin 90kmh ja moottori vain sammui yhtäkkiä, kuin olisin avaimesta kääntänyt. Rullasin pysähdyksiin ja olin hetken ihmeissäni. Starttasin ja hyvin käyntiin, ei vikavaloja ei mitään. Käännyin himaan päin ja kuuntelin, että ylimääräinen ääni on nyt jossain. Auto kulki yhä edelleen täysin normaalisti. Kotona kuuntelin, että sellainen latkutus kuuluu konehuoneesta mitä ei aiemmin kuulunut. En pysty paikallistamaan ääntä oikein mihinkään vaikka yritin stetoskoopilla kuunnella kaikkialta mihin vaan pääsi käsiksi.
Otin nyt illalla hallilla videotakin äänestä, kuuluu parhaiten itse asiassa niissä kohden, kun olen auton sivulla. Puhelimen mikki ei oikein tallentanut hyvin suoraan koneen edessä. Se on sellainen latkutus mikä kuuluu parhaiten tyhjäkäynnillä. Reilu 2000rpm ja ääntä ei enää kuule... https://www.youtube.com/shorts/2J4K4OXNowY
Onko kenelläkään näillä tiedoilla mitään hyviä, tai huonojakin, arvauksia mistä hemmetistä sitä lähtisi metsästämään??
Käyntiäänivideo Youtubessa
Ostin konerikkoisen Viton, 2014 110Cdi eli om651.940, missä oli käynyt hydrolock ja kakkosen veivi mennyt poikki ja tullut lohkosta läpi. Hommasin tilalle samanlaisen aihion missä oli veivilaakerivika. Käytin tästä moottorista lohkon ja raakakannen, uutta tuli:
- Kampiakseli org. MB
- Kiertokanget x4
- Männät x4
- Runkolaakerit
- Kiertokangen laakerit
- Öljypumppu
- Kanteen uudet imu- ja pakovenat, sekä nostajat ja keinuvivut
- Jakoketju, ohjurit ja kiristin
edit. Ja moottorista on poistettu se mersun aivopieru öljynpaineenalennussysteemi sillä MB:n omalla tulpalla.
Suuttimet käytin paikallisessa diesel-huollossa testissä ja olivat ehjät arvoiltaan. Nämä kiinni uusilla pohjatiivisteillä ja pulteilla, org. MB nekin. Korkeapainepumppu ja alipainepumppu tulivat orkkismoottorista. Alkuperäiseen moottoriin oli 50tkm aiemmin vaihdettu kaikki apulaitepuolen kamat eli rullat, kiristin ja dampperi (tämä on se kone missä vapaakytkin on siinä alahihnapyörässä ja laturilla on kiinteä hihnapyörä) niin nämä menivät paikoilleen sellaisenaan. Niin ja ei ole ensimmäinen moottori minkä olen tehnyt
Kone kävi oikein nätisti ensimetreiltä lähtien about 200km, vedot oli tallessa ja muutenkin toimi hienosti, ei vikakoodeja ei mitään. Sitten ajoin Tuusulanväylää noin 90kmh ja moottori vain sammui yhtäkkiä, kuin olisin avaimesta kääntänyt. Rullasin pysähdyksiin ja olin hetken ihmeissäni. Starttasin ja hyvin käyntiin, ei vikavaloja ei mitään. Käännyin himaan päin ja kuuntelin, että ylimääräinen ääni on nyt jossain. Auto kulki yhä edelleen täysin normaalisti. Kotona kuuntelin, että sellainen latkutus kuuluu konehuoneesta mitä ei aiemmin kuulunut. En pysty paikallistamaan ääntä oikein mihinkään vaikka yritin stetoskoopilla kuunnella kaikkialta mihin vaan pääsi käsiksi.
Otin nyt illalla hallilla videotakin äänestä, kuuluu parhaiten itse asiassa niissä kohden, kun olen auton sivulla. Puhelimen mikki ei oikein tallentanut hyvin suoraan koneen edessä. Se on sellainen latkutus mikä kuuluu parhaiten tyhjäkäynnillä. Reilu 2000rpm ja ääntä ei enää kuule... https://www.youtube.com/shorts/2J4K4OXNowY
Onko kenelläkään näillä tiedoilla mitään hyviä, tai huonojakin, arvauksia mistä hemmetistä sitä lähtisi metsästämään??
Käyntiäänivideo Youtubessa
Viimeksi muokannut kimmo.n, Su 19.03.2023 00:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
Kuulostaa aivan kiertokangenlaakerivialta mutta jos ääni katoaa niin sitten se ei oikein sovi. Toisaalta jos olisi leikannut kk-laakeri kiinni ja liuskat päällekkäin niin se selittäisi äkkinäisen sammumisen.
Kaksi kertaa on käynyt kk-laakerin vaurio niin että laakerikaulasta yli puoli milliä pois eikä öljynpainevalo ole palanut. Ensimmäinen kolisi koko ajan mutta toinen vasta kun kierrokset olivat yli 2500rpm.
Kaksi kertaa on käynyt kk-laakerin vaurio niin että laakerikaulasta yli puoli milliä pois eikä öljynpainevalo ole palanut. Ensimmäinen kolisi koko ajan mutta toinen vasta kun kierrokset olivat yli 2500rpm.
Re: W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
Enpä oikein usko siihen, kaikki on uutta ja std-kokoista eikä ääni ole kolina vaan pehmeämpi. Kuten sanottu, takana on 200 kilometriä
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
Siksi juuri. En tiedä mersusta mutta useissa moottoreissa standartikokoja on useampia valmistuksessa syntyvien mittapoikkeamien vuoksi. Takana on 200km ja silti meno pysähtyi.
Onhan siellä vanhassa lohkossa voinut olla metallinpurua öljykanavissa joka lähti liikkeelle tuhoisin seurauksin.
Re: W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
Akseli on uusi orkkis MB, laakerit Glycot niin rungoissa kuin veiveissä. Ennen asennusta mitattu välykset Plastigaugella, kaikki ok. Lohkon kanavat pesty rasseilla, mitään metallihilua siellä ei juuri ollut ennen pesuakaan. Öljynsuodattimessa kyllä ja öljypohjan pohjalla loput. Kannen kanavat pesty samalla lailla.
Re: W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
Nostaja, ketjun kiristin, suutin.
Ihan ekana star ja vikakoodit sammumisen hetkeltä, mksi sammui?
Moottori pysähtyi vai vaan kuoli booo eikä eloa?
Vai tök ja seis heti?
Ääni ei ole ehkä niin terävä kuin veivi antaisi mutta en mene vannomaan.
Käyntiin ja suuttimesta johtoa irti yksi kerrallaan jos hiljenee jonkun suuttimen kohdalla niin
Vaihda kaksi ristiin jos vika siirtyy uusi suutin jos ei niin paska säkä.
Ihan ekana star ja vikakoodit sammumisen hetkeltä, mksi sammui?
Moottori pysähtyi vai vaan kuoli booo eikä eloa?
Vai tök ja seis heti?
Ääni ei ole ehkä niin terävä kuin veivi antaisi mutta en mene vannomaan.
Käyntiin ja suuttimesta johtoa irti yksi kerrallaan jos hiljenee jonkun suuttimen kohdalla niin
Vaihda kaksi ristiin jos vika siirtyy uusi suutin jos ei niin paska säkä.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
kimmo.n kirjoitti: ↑Su 19.03.2023 00:13 Morjens,
Ostin konerikkoisen Viton, 2014 110Cdi eli om651.940, missä oli käynyt hydrolock ja kakkosen veivi mennyt poikki ja tullut lohkosta läpi. Hommasin tilalle samanlaisen aihion missä oli veivilaakerivika. Käytin tästä moottorista lohkon ja raakakannen, uutta tuli:
- Kampiakseli org. MB
- Kiertokanget x4
- Männät x4
- Runkolaakerit
- Kiertokangen laakerit
- Öljypumppu
- Kanteen uudet imu- ja pakovenat, sekä nostajat ja keinuvivut
- Jakoketju, ohjurit ja kiristin
edit. Ja moottorista on poistettu se mersun aivopieru öljynpaineenalennussysteemi sillä MB:n omalla tulpalla.
Suuttimet käytin paikallisessa diesel-huollossa testissä ja olivat ehjät arvoiltaan. Nämä kiinni uusilla pohjatiivisteillä ja pulteilla, org. MB nekin. Korkeapainepumppu ja alipainepumppu tulivat orkkismoottorista. Alkuperäiseen moottoriin oli 50tkm aiemmin vaihdettu kaikki apulaitepuolen kamat eli rullat, kiristin ja dampperi (tämä on se kone missä vapaakytkin on siinä alahihnapyörässä ja laturilla on kiinteä hihnapyörä) niin nämä menivät paikoilleen sellaisenaan. Niin ja ei ole ensimmäinen moottori minkä olen tehnyt
Kone kävi oikein nätisti ensimetreiltä lähtien about 200km, vedot oli tallessa ja muutenkin toimi hienosti, ei vikakoodeja ei mitään. Sitten ajoin Tuusulanväylää noin 90kmh ja moottori vain sammui yhtäkkiä, kuin olisin avaimesta kääntänyt. Rullasin pysähdyksiin ja olin hetken ihmeissäni. Starttasin ja hyvin käyntiin, ei vikavaloja ei mitään. Käännyin himaan päin ja kuuntelin, että ylimääräinen ääni on nyt jossain. Auto kulki yhä edelleen täysin normaalisti. Kotona kuuntelin, että sellainen latkutus kuuluu konehuoneesta mitä ei aiemmin kuulunut. En pysty paikallistamaan ääntä oikein mihinkään vaikka yritin stetoskoopilla kuunnella kaikkialta mihin vaan pääsi käsiksi.
Otin nyt illalla hallilla videotakin äänestä, kuuluu parhaiten itse asiassa niissä kohden, kun olen auton sivulla. Puhelimen mikki ei oikein tallentanut hyvin suoraan koneen edessä. Se on sellainen latkutus mikä kuuluu parhaiten tyhjäkäynnillä. Reilu 2000rpm ja ääntä ei enää kuule... https://www.youtube.com/shorts/2J4K4OXNowY
Onko kenelläkään näillä tiedoilla mitään hyviä, tai huonojakin, arvauksia mistä hemmetistä sitä lähtisi metsästämään??
Käyntiäänivideo Youtubessa
Ääni siis loppuu ~2000 kohdilla ?
jos niin veikaus suutimelle,
toinen veikkaus egr paskan kierätimelle sehän taitta lopetta kerätellyn jossan nillä main
(joku katsoa ohjelmasta)
ja miten se sammuminen töks vai boo ?
vedot kuitenkin talella ?
jos ja manualli niin missä kunnossa kaksois massa vauhtipyörä oli
testeristä tosiaan aloittaa että mitä siellä näytisi samuessa tapahtuneen
ja mitä suutimenäyttää,
enemin ventilli/sen paini kuin veivi
Mökkillä
'
'
Re: W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
No niin, ihan kelpo arvauksia ja suutinta mietin itsekin. Stetostoskoopilla suuttimen rungosta kuunnellessa ykkönen kuulostaa erilaiselta kuin muut. En ole vielä ehtinyt sen kummemmin tutkia lisää.
Autohan siis sammui juurikin bööööö, ihan kuin olisin kääntänyt avaimesta sammuksiin ajon aikana. Ei yht äkkiä eikä mitenkään töksähtäen, siksikään en usko laakerivikaan pätkääkään. Ei ole tullut vastaan konetta joka menee jumiin liuskojen takia ja lähtee käyntiin sen jälkeen, ei ne liuskat mene taianomaisesti paikoilleen jos päällekkäin käyvät. Vedot on tallella ja kulkee normaalisti, ei nyi, ei pätki, ei mitään.
Ainoa vikakoodi mikä sammumisen jälkeen löytyi, kun ajoin himaan oli hidas ahtopaineiden nousu, koodia itsessään en enää muista. Tuo tuskin selittää sammumista? Ääni joka moottorista kuuluu on samankaltainen lätkytys, kuin jos pakosarja vuotaisi. Ei vuoda, katsoin jo Minulla on käytössäni lisenssillinen Boschin Esitronic millä pääsee tuossa autossa ihan kaikkeen käsiksi. Täytyy vielä kurkata suuttimien korjausarvot yms kone käynnissä ja muutenkin sen puolen livedataa. Suuttimethan on kuitenkin sen 291tkm ajetut vaikka ne läpäisikin testiohjelman...
Tämä homma tosin joutuu odottamaan pari päivää, sillä ensin pitää nykäistä työ-Transit Customista kansi irti, kun siitä meni kansipahvi. 2017 ja 265tkm ajettu, ei nekään mitään kestä No joo, ei ole harvinainen vika tuossa moottorimallissa.
Autohan siis sammui juurikin bööööö, ihan kuin olisin kääntänyt avaimesta sammuksiin ajon aikana. Ei yht äkkiä eikä mitenkään töksähtäen, siksikään en usko laakerivikaan pätkääkään. Ei ole tullut vastaan konetta joka menee jumiin liuskojen takia ja lähtee käyntiin sen jälkeen, ei ne liuskat mene taianomaisesti paikoilleen jos päällekkäin käyvät. Vedot on tallella ja kulkee normaalisti, ei nyi, ei pätki, ei mitään.
Ainoa vikakoodi mikä sammumisen jälkeen löytyi, kun ajoin himaan oli hidas ahtopaineiden nousu, koodia itsessään en enää muista. Tuo tuskin selittää sammumista? Ääni joka moottorista kuuluu on samankaltainen lätkytys, kuin jos pakosarja vuotaisi. Ei vuoda, katsoin jo Minulla on käytössäni lisenssillinen Boschin Esitronic millä pääsee tuossa autossa ihan kaikkeen käsiksi. Täytyy vielä kurkata suuttimien korjausarvot yms kone käynnissä ja muutenkin sen puolen livedataa. Suuttimethan on kuitenkin sen 291tkm ajetut vaikka ne läpäisikin testiohjelman...
Tämä homma tosin joutuu odottamaan pari päivää, sillä ensin pitää nykäistä työ-Transit Customista kansi irti, kun siitä meni kansipahvi. 2017 ja 265tkm ajettu, ei nekään mitään kestä No joo, ei ole harvinainen vika tuossa moottorimallissa.
Re: W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
Jos se on böö sammunut niin veikkaan suutinta tai rail paineen romahtamista.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
Tuon perustella suutin, ne on tunettusti herkkiä eli ei meinaa mitään jos testatessa on ok hetken päästä asenuksesta voi silti olla uutta vaille,
suutin jäännyt hitusen, auki painen pudonut ja siitä sitten bööö sammahtanut
no kun ehtii testerillä tutkia niin jlkiä pitäsi näkyä mikä sammutti
suutin jäännyt hitusen, auki painen pudonut ja siitä sitten bööö sammahtanut
no kun ehtii testerillä tutkia niin jlkiä pitäsi näkyä mikä sammutti
Mökkillä
'
'
Re: W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
No niin, ei näihin meinaa koskaan muistaa kirjoittaa mitä tuli tehtyä ja tuliko kuntoon Mutta asiaan, tuli kuntoon ja ääni on pois. Vika ei ollut suuttimissa, vaihdoin ne kuitenkin uusiin, vaan imusarjassa.
Kun tein koneen uusiksi niin pesin ja putsasin alkuperäisen imusarjan putipuhtaaksi, uusin kaikki tiivisteet niin imusarjaan kuin imupuolelle yleensäkin ja vedin kiinni. Tästä imusarjasta meni sitten kaksi pulttia poikki alapuolelta tuon 200km ajon aikana. Ääni tuli siitä, että imuilma kulki sen tiivisteen ja kannen välistä ja lätkytti. Uusi imusarja paikoilleen ja kas, äänet on poissa. En olisi tuotakaan uskonut, että älä käytä vanhaa imusarjaa, kun teet koneen. Kallishan se ei ole uusikaan onneksi.
Kun tein koneen uusiksi niin pesin ja putsasin alkuperäisen imusarjan putipuhtaaksi, uusin kaikki tiivisteet niin imusarjaan kuin imupuolelle yleensäkin ja vedin kiinni. Tästä imusarjasta meni sitten kaksi pulttia poikki alapuolelta tuon 200km ajon aikana. Ääni tuli siitä, että imuilma kulki sen tiivisteen ja kannen välistä ja lätkytti. Uusi imusarja paikoilleen ja kas, äänet on poissa. En olisi tuotakaan uskonut, että älä käytä vanhaa imusarjaa, kun teet koneen. Kallishan se ei ole uusikaan onneksi.
Re: W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
Älä käytä vanhoja pultteja olisi parempi neuvo. Ei tullut mieleen että sarjan pultteja poikki kun juuri vaihdettu kone.
Hyvä että selvisi ja tulit kertomaan mikä oli vikana.
Toi imusarjan pultti ongelma on suht yleinen näissä moottoreissa.
Hyvä että selvisi ja tulit kertomaan mikä oli vikana.
Toi imusarjan pultti ongelma on suht yleinen näissä moottoreissa.
Re: W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
Tämä on foorumin parasta ja opettavaisinta antia! On ongelma ja kun se ratkeaa niin seppä kertoo mikä oli ratkaisu. Tähän monta peukaloa ylöspäin.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
No noissa imusarjoissa pultit ovat "kiinteät" niin eipä edes tullut mieleen alkaa mitään pultteja vaihtelemaan koneremontissa. Eikä nytkään, kun uusi imusarjakaan ei maksa juuri mitään.
Minäkin törmäsin tuohon imusarjaongelmaan itseasiassa sattumalta. Toki se on yksi surkea osa siihen pitkään listaan surkeita osia/ominaisuuksia OM651-moottoreissa
Re: W639 110Cdi 2014, koneremontin jälkeinen ääni moottorin käydessä/video
Jaa no omasta mielestä vallan hieno moottori, vähän optimoi ja isompaa ahdinta niin mukavan puhdikas ja sivistynyt moottori.