Minullahan oli kova W124-kuume päällä ja olin päättänyt, etten osta mitään projektia enkä AINAKAAN dieseliä. Ostin kuitenkin 2022 keväällä jäsen jackielta pientä kunnostusta vaativan etukulmasta hellästi kolaroidun diesel-124:n. Kysymyksessä on 580 tkm ajettu 2. sarjan 300 D hyvällä historialla. Ensimmäinen omistaja ajeli autolla yli neljännesvuosisadan, puolisen miljoonaa kilometriä. Auto oli ruostesuojattu ysärillä, lisäksi ensimmäinen omistaja on pitänyt autosta erittäin tarkkaa huolta. Auto on käyttöönotettu vuonna 1990 ja vuosimallia 1991.
Autossa oli pientä sanomista:
- etupuskuri oikeasta yläkulmasta vaurioitunut, runkopalkki mennyt vähän sisään ja oikea etuolokari muuttanut muotoaan jne
- takakelkan toinen kiinnityspiste ruostunut irti ja takakelkka melkoisessa kunnossa
- takajouset poikki
- vasen etusiipi pahasti ruostevaurioitunut (tämä oli vuonna 2015 asennettu tarvikelokari!!!).
- ruostetäpliä oli sacco-paneelien reunassa vasemmalla puolella takakaarissa ja takaluukussa
PXL_20220703_194335262.jpg
PXL_20220530_170140370.jpg
Sisusta oli järjettömän hyvässä kunnossa, ja auton tarkka hoito näkyi hyvänä yleiskuntona puutteista huolimatta. Ajatus oli tehdä autosta mahdollisimman pienellä budjetilla siisti harrasteauto.
PXL_20230506_165922352.jpg
PXL_20230501_125744778.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg
PXL_20230403_183804566.jpg
Viime kesänä autoon asennettiin uusi hiekkapuhallettu ja epoksimaalattu takakelkka, takapään liikkuvat osat ja jarrut uusittiin, takajarruputket ja renkaat myös. Tämän jälkeen katsastus meni huomautuksetta läpi, savutusarvolla 0,75 (syöttöjä voisi siis nostaa ihan reippaasti).
Kesällä irroittelin autosta listat ja poistelin ruosteita. Kolaroitu alkuperäinen etusiipi korjattiinm runkopalkki oikaistiin korinoikaisupenkissä ja oli aika viedä auto maalaukseen. Budjettihengessä auto maalattiin ikkunalinjasta alaspäin.
Keväällä laitoin listat takaisin kiinni ja nyt auto on suht siistissä kunnossa. Autossa olisi kuitenkin vielä tekemistä:
- takalasin yläreunan vieressä on hitusen ruostetta
- nahkaratin (390 mm) ompeleet ovat ratkenneet osittain
- keskikonsolin puut - yllättäen - halkeilleet
- koneessa on öljyvuotoa
- visko ei toimi, pitää vaihtaa ennen helteitä
- moottorin öljynjäähdytin rikkoutunut ja poistettu toiminnasta
- Sacco-paneeleita pitää vaihtaa/kunnostaa , olen kuitenkin onnistunut haalimaan näitä oikeanvärisinä
- etupuskurissa on kiveniskemää
- nelipyöräsuuntaus on tekemättä
- simpukkaa voisi vähän kiristää, keskialueella on välystä. Ensimmäinen omistaja ei ole koskaan kiristänyt.
- autossa uudesta asti olleet tarvike-15-reikävanteet ovat kuluneen näköiset. Pitää vaihtaa toisiin tai kunnostaa.
Auto on uusilla alustan osilla ja renkailla todella kiva ajaa. Hiljaisuus ja laadun tuntu on läsnä eikä kyydissä usko, että matkaa on taitettu yli puoli miljoonaa. Nyt haluan nauttia kesästä ja ajaa autolla, jatketaan syksymmällä auton siistimistä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12