Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ysisatasen Saabin penkit menee aika helposti satalankkuun, tuosta värikoodilla :D :

https://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Saa ... 756181.htm

Volvo V/S70 jakkaroista löytyy vielä parempia mutta väri haastavampi juttu.
oulaistenliikenne.fi
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

MJPfin kirjoitti: Ma 10.04.2023 18:05 Ne on mukavat jakkarat, on vaan hinnoissaan myös. Ja kaikkea pieruimurista puhaltimeen löytyy parhaista malleista.
On varmasti hyvät… Pieruimuri ja kaikkea, ei helkkari sentään :D
dealer kirjoitti: Ma 10.04.2023 18:13 Ysisatasen Saabin penkit menee aika helposti satalankkuun, tuosta värikoodilla :D :

https://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Saa ... 756181.htm

Volvo V/S70 jakkaroista löytyy vielä parempia mutta väri haastavampi juttu.
Aika hyvä budjettiratkaisu olisi… Saabin penkkejä usein kehutaan, itsellä ei niistä kokemusta. Volvoissa yleensä hyvät penkit kanssa, mutta ei tämä W124:n jakkarakaan vielä ole pahalta ruvennut tuntumaan.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Noi ysisatku saabin jakkarat on ihan hyvät ja mukavat.
V-K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 19.09.2012 17:58

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja V-K »

MJPfin kirjoitti: Ma 10.04.2023 18:05 Ne on mukavat jakkarat
Itse olen tästä vähän eri mieltä. Yhdessä ex-autossa oli tuollainen Recaro, ensinnäkin tuo nappipaneeli painoi ihan helv*tisti reiteen ja koko penkki heilui kuin mikäkin vaikkei ollut hirveästi ajettu. Kaiken kruunasi vielä, että alkuperäinen kyynärnojallinen Sportline karo jakkara oli hävitetty tuon tieltä. Eikä mikään jälleenmyyntivalttikaan tuollainen Recaro tuntunut olevan, kun kaikkien ostajaehdokkaiden ensimmäinen kysymys oli "onko alkuperäinen penkki tallessa?". :evil:

Vielä itse aiheesta sen verran, että W124 kertomuksia kuvineen lueskelee kyllä mielellään. :thumbup:
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

V-K kirjoitti: Ma 10.04.2023 21:21
MJPfin kirjoitti: Ma 10.04.2023 18:05 Ne on mukavat jakkarat
Itse olen tästä vähän eri mieltä. Yhdessä ex-autossa oli tuollainen Recaro, ensinnäkin tuo nappipaneeli painoi ihan helv*tisti reiteen ja koko penkki heilui kuin mikäkin vaikkei ollut hirveästi ajettu. Kaiken kruunasi vielä, että alkuperäinen kyynärnojallinen Sportline karo jakkara oli hävitetty tuon tieltä. Eikä mikään jälleenmyyntivalttikaan tuollainen Recaro tuntunut olevan, kun kaikkien ostajaehdokkaiden ensimmäinen kysymys oli "onko alkuperäinen penkki tallessa?". :evil:

Vielä itse aiheesta sen verran, että W124 kertomuksia kuvineen lueskelee kyllä mielellään. :thumbup:
No joo, tuo voi olla ostajia karkoittava juttu… Itsekin arvostan alkuperäisyyttä aika paljon, toki tuollainen Recaro tai tällaisessa ei-museoautossa jopa sopivan väriset muun auton jakkarat… niin miksikäs ei, mutta ehjä(hkö) orkkispenkki on ihan hyvä itselleni.
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Konehuone

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Suhteellisen siisti ja ei mitenkään toivottoman paljoa ole räpellyksiä... Alipainelinjaa paikkailtu teipillä ja jarruputkia vedelty uusiksi - ainakaan oikealle eteen menevä ei näyttäisi ihan tehtaan jäljiltä olevan.

Sehän se oli mikä eniten tämän auton ostossa arvelutti - miten 200D:llä ehtii... Ensivaikutelma oli, että ihan riittävän hyvin. Kai nyt 53kW/72hp näin pienessä ja kevyessä autossa riittää... Ohituksia nyt aina voi vältellä, joten normiliikenteessä ainoaksi ahdistavaksi asiaksi sanoisin liian lyhyet kiihdytysrampit :lol:

Itselleni yllättävä tieto oli, että tätä konetta on tehty niinkin pitkään kuin 1983-2000. Ja että samaa myllyä on käytetty 2.3-litraisena myös ekoissa Sprintereissä (208D / 308D / 408D / OM601.943) ja Vitoissa jopa turbotettuna (W638 110D / OM601.970).
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vänkärin puolella iskarin yläkumi näyttää olevan murtunut.
Suutinputkista on useita kiinnikkeitä irti (rikki?) ja se rasittaa putkia, saattavat täristä poikki.

Jarruputki katkennut jollain juuri kun on ollut reissuun lähdössä ja itse vaihdettu ""#¤%&/()= saa kelvata nyt mennään... " :mrgreen:
oulaistenliikenne.fi
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Ei pidä ääntä iskari mielestäni, aattelin jos se olisi sellainen kosmeettinen murtuma tuo yläkumi :D Suutinputkien kiinnitykseen en ollutkaan kiinnittänyt mitään huomiota, pitää ruveta tutkimaan asiaa ja tekemään ostoslistaa...

Tuo jarruputki hieman kieltämättä sattuu omaankin esteettiseen silmään... Toki jos tyylipisteitä ei jaeta niin varmaan ihan yhtä toimiva kuin tehdastekoinen. Tai parempikin - onko näissä samanlaista erityisen ruosteherkkää terästä orkkisjarruputket niinkuin vaikkapa W163:ssa... Terveisin nimimerkki "vm 1986 740 Volvossa edelleen alkuperäiset kuparinikkelijarruputket"
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Purin takakontista verhoilut pois, vähän surullisen näköinenhän tuo on:

Kuva

Mitäs hemmettiä polttoainesäiliö täällä tekee :shock:

Kuva

No tiesin että tuolla se on, mutta jotenkin hämmentävää silti... En ole tuotantoautoissa tottunut näkemään polttoainesäiliötä takakontissa :D Hyvässä suojassa toki tuolla. Sen verran asia kiinnosti, että piti googlettaa mitäs takapenkin alta löytyy... Kun siellä olen noita polttoainesäiliöitä yleensä tavannut... Näköjään äänenvaimenninta ja jotain polttoainepumppu/suodatin -paketteja ovat sinne keksineet pultata, jos nyt oikein tulkitsen kuvasta:

Kuva

Tuo kuva on lainattu varsin mielenkiintoisesta, alunperin ranskalaisesta artikkelista. Siinä on muitakin hyviä kuvia. Tästä pitäisi avautua englanniksi käännettynä:
https://www-ledauphine-com.translate.go ... r_pto=wapp

Tai suomeksi (Google Translate tuottaa aika outoa suomenkieltä, itse melkeinpä mieluummin käännän englanniksi):
https://www-ledauphine-com.translate.go ... r_pto=wapp
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Löydökset takakontista:

Kuva

- Tunkki numerolla 1245830315, vaikutti ehjältä.
- Vaggilainen rengaspulttiavain, sentään oikeaa kokoa (17 mm)
- Hyvin käytetyn oloinen yhdistelmämeisseli
- Joku muoviosa, en tutkinut tarkemmin kuuluuko tähän autoon
- Käytetty moniurahihna Dayco 6PK2050. Mitat täsmää W124 200D:hen ainakin Motonetin varaosahaun perusteella.
- Kytkimen työsylinteri? Ei näytä oikein käyttökelpoiselta...
- Noiden lisäksi toki muutakin sekalaistaa roskaa jonkin verran.

Niin ja tuollainen:
Kuva

Alustanumeroa, varustekoodeja ja mitätuossanyton... Samanlainen lappu oli myös kiinni polttoainesäiliössä.
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

dealer toisella foorumilla kirjoitti: Keskikonsolin sivussa oleva jalkatilan ilmasuutin mahtaa olla tuo muoviosa.
Kiitos vinkistä!

Löytyi siis tuolle muoviosalle paikka (tekstiilien sovituksessa hieman sanomista, äkkiseltään en keksinyt miten tuon saisi asettumaan järkevästi):

Kuva

Takakontti tuli pesaistua:

Kuva

Sanomistakin löytyi... Vasemmalta takapyörän takaa:

Kuva

...ja oikealta takalyhdyn alta:

Kuva

Kai se pitäisi jaksaa paikkuutella noita, ikävästi tulee vettä sisään... Joten päätin jättää kontin ilman verhoiluja nyt:

Kuva

Laitoin enimpien kurasuihkujen esteeksi tupon pakkausmuovia, ja sitä painamaan nuo pesunestekanisterit - korjataan kun ehditään...

Tavaratilan välipohja on ihan fiksu näissä, varapyörän sisälle tulee näppärä kulho pikkutavaroille:

Kuva

Ja pyörän vierustoille voi varastoida vaikka työkaluja:

Kuva
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

dneproshin kirjoitti: Sehän se oli mikä eniten tämän auton ostossa arvelutti - miten 200D:llä ehtii... Ensivaikutelma oli, että ihan riittävän hyvin. Kai nyt 53kW/72hp näin pienessä ja kevyessä autossa riittää... Ohituksia nyt aina voi vältellä, joten normiliikenteessä ainoaksi ahdistavaksi asiaksi sanoisin liian lyhyet kiihdytysrampit :lol:
Ja tuohon ehkä voisi lisätä kärrin kiskominen, jota ei vielä ole tullut kokeiltua tällä. Perävaunumassat tällaiselle näyttävät olevan 675 kg ilman jarruja ja 1500 kg jarrujen kanssa. Voisi olla ihan mielenkiintoinen kokeilla tuota maksimia :P

Vertailukohdat itselläni ovat siinä mielessä hyviä, että kovinkaan tehokkailla ei ole juuri tullut ajeltua. Volvopuolelta tuttuja on esim. sellaiset myllyt kuin B20, B200K, B200F, B230F, B5252... Toki oli yksi bensaturbokin (850 T5), suhteellisen mukavastihan se liikkui ja vitonen murahteli kauniisti - ei vaan ollut meikäläisen juttu se teho, kun muuten ei ollut tarpeeksi sellaista "fiilistä" ko. kulkineessa.

Fiiliksestä voisi sanoa, että jotain samaa on tässä W124:ssa kuin 240-Volvossa aikoinaan. Pitkä konepelti edessä, suhteellisen kevyt ja hidas ohjaus ja isohko ruori... Mersussa lisänä mainio keulatähti, jota on aina kiva seurata... Ja erinomaisen kummallinen tuntuma pomppivalla penkillä. Ajoasennosta muuten sain vielä paremman kun löysin korkeus- ja kallistussäädöt kuskin penkin ja etuoven välistä. Nostin penkkiä hieman ylöspäin - ihan yläasentoon ei voi laittaa tai alkaa olla pää katossa ja reidet kiinni ohjauspyörässä. Nyt voisi varovasti arvioida että ajoasento on jopa erinomainen.

Tuo ohjauspyörän koko lie samaa luokkaa kuin Volvo 240:n (uudemmassa) perusversiossa, eli hieman nykyautojen peruskokoa isompi - 140-sarjan Vollessa (varhainen malli, voisiko sanoa "prefacelift") taas oli aivan kohtuuttoman kokoinen se ruori, sen alle teki jo tiukkaa sovitella koipiaan aikoinaan :P
dneproshin kirjoitti: - Tunkki numerolla 1245830315, vaikutti ehjältä.
Katselin tuossa tarkemmin auton oikeanpuoleista helmaa... Alkoi tuntua silleen ~ puoliksi turhalta tuon tunkin kuskaaminen mukana :D

Kesänakit laittelin alle ja kävin koeajelulla:

Kuva

Kuva

Ulkonäön puoleen pitää vielä makustella asiaa, ei nuo vanteet nyt kaikista huonoin mahdollinen valinta 124:seen ole... Ehkä menen nyt alkuun noilla. "Stancehan" tässä on nyt korkea kuin mikä, mutta käytännön syistä saa ollakin.

Äänimaailmaan ei oikeastaan muutosta tullut, jurina/vollotus jatkuu edelleen. Ehkä pitää voimansiirtoa tutkia sitten seuraavaksi. Ääni riippuu oikeastaan ainoastaan ajonopeudesta - kaartaminen, kiihdyttäminen, hidastaminen, jarruttaminen, vapaalla tai kytkin pohjassa rullaaminen eivät vaikuta ääneen mitenkään. Noin 60-70 km/h on ääni kovimmillaan, sen jälkeen kai katoaa yleiseen kohinaan.

Pyöränlaakerit tuli kanssa pyöriteltyä läpi jousesta tunnustellen - tasaisesti ja äänettömästi pyörivät kaikki. Eikä myöskään välyksiä tuntunut.
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Oisko kardaanin keskilaakeri yhtenä tekijänä.
Joskus kokeiltu ja vähän enemmänkin kiloja perässä. Eipä se häävi kokemus ollut. 200d teho riittää takarätin repimään silleen, että kardaani pyörii, mutta perä ei, jos huonommassa kunnossa on. Jos kovin innostuu kokeilemaan vetokykyjä :)
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja Pontus »

dneproshin kirjoitti: Su 16.04.2023 14:40
dneproshin kirjoitti: Sehän se oli mikä eniten tämän auton ostossa arvelutti - miten 200D:llä ehtii... Ensivaikutelma oli, että ihan riittävän hyvin. Kai nyt 53kW/72hp näin pienessä ja kevyessä autossa riittää... Ohituksia nyt aina voi vältellä, joten normiliikenteessä ainoaksi ahdistavaksi asiaksi sanoisin liian lyhyet kiihdytysrampit :lol:
Ja tuohon ehkä voisi lisätä kärrin kiskominen, jota ei vielä ole tullut kokeiltua tällä. Perävaunumassat tällaiselle näyttävät olevan 675 kg ilman jarruja ja 1500 kg jarrujen kanssa. Voisi olla ihan mielenkiintoinen kokeilla tuota maksimia :P

Vertailukohdat itselläni ovat siinä mielessä hyviä, että kovinkaan tehokkailla ei ole juuri tullut ajeltua. Volvopuolelta tuttuja on esim. sellaiset myllyt kuin B20, B200K, B200F, B230F, B5252... Toki oli yksi bensaturbokin (850 T5), suhteellisen mukavastihan se liikkui ja vitonen murahteli kauniisti - ei vaan ollut meikäläisen juttu se teho, kun muuten ei ollut tarpeeksi sellaista "fiilistä" ko. kulkineessa.

Fiiliksestä voisi sanoa, että jotain samaa on tässä W124:ssa kuin 240-Volvossa aikoinaan. Pitkä konepelti edessä, suhteellisen kevyt ja hidas ohjaus ja isohko ruori... Mersussa lisänä mainio keulatähti, jota on aina kiva seurata... Ja erinomaisen kummallinen tuntuma pomppivalla penkillä. Ajoasennosta muuten sain vielä paremman kun löysin korkeus- ja kallistussäädöt kuskin penkin ja etuoven välistä. Nostin penkkiä hieman ylöspäin - ihan yläasentoon ei voi laittaa tai alkaa olla pää katossa ja reidet kiinni ohjauspyörässä. Nyt voisi varovasti arvioida että ajoasento on jopa erinomainen.

Tuo ohjauspyörän koko lie samaa luokkaa kuin Volvo 240:n (uudemmassa) perusversiossa, eli hieman nykyautojen peruskokoa isompi - 140-sarjan Vollessa (varhainen malli, voisiko sanoa "prefacelift") taas oli aivan kohtuuttoman kokoinen se ruori, sen alle teki jo tiukkaa sovitella koipiaan aikoinaan :P
dneproshin kirjoitti: - Tunkki numerolla 1245830315, vaikutti ehjältä.
Katselin tuossa tarkemmin auton oikeanpuoleista helmaa... Alkoi tuntua silleen ~ puoliksi turhalta tuon tunkin kuskaaminen mukana :D

Kesänakit laittelin alle ja kävin koeajelulla:

Kuva

Kuva

Ulkonäön puoleen pitää vielä makustella asiaa, ei nuo vanteet nyt kaikista huonoin mahdollinen valinta 124:seen ole... Ehkä menen nyt alkuun noilla. "Stancehan" tässä on nyt korkea kuin mikä, mutta käytännön syistä saa ollakin.

Äänimaailmaan ei oikeastaan muutosta tullut, jurina/vollotus jatkuu edelleen. Ehkä pitää voimansiirtoa tutkia sitten seuraavaksi. Ääni riippuu oikeastaan ainoastaan ajonopeudesta - kaartaminen, kiihdyttäminen, hidastaminen, jarruttaminen, vapaalla tai kytkin pohjassa rullaaminen eivät vaikuta ääneen mitenkään. Noin 60-70 km/h on ääni kovimmillaan, sen jälkeen kai katoaa yleiseen kohinaan.

Pyöränlaakerit tuli kanssa pyöriteltyä läpi jousesta tunnustellen - tasaisesti ja äänettömästi pyörivät kaikki. Eikä myöskään välyksiä tuntunut.
Hieno W124! Hyvä että joku tykkää myös näistä 1.sarjan W124:sta. Enemmän minä vertaisin kylläkin Volvon 240 sarjaa MB W123 malliin.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Harmi, ettei äänimaailma parantunut renkaanvaihdolla. Kuvittelisin sen auttavan jotain, kun paikkaa takapyöränkotelon reiät, vaikka takakontti nyt aika hyvin matkustamosta onkin eristetty. Ja voisi olla hyvä myös tsekata, onko kori reiätön etulokasusojien alla. Siellä ainakin omissa 124:ssä on ollut ruostevaurioita, jotka näkee vasta, kun etulokasuojat ovat irti. Ne on näissä varsin yksinkertainen homma ottaa pois ja laittaa takaisin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

300E W124 1987 kirjoitti: Su 16.04.2023 16:59 Oisko kardaanin keskilaakeri yhtenä tekijänä.
Joskus kokeiltu ja vähän enemmänkin kiloja perässä. Eipä se häävi kokemus ollut. 200d teho riittää takarätin repimään silleen, että kardaani pyörii, mutta perä ei, jos huonommassa kunnossa on. Jos kovin innostuu kokeilemaan vetokykyjä :)
Pittääpä katella miten on saatavana osia kardaanin kunnostukseen... Jos ei mahottomia maksa niin voisihan sitä laitella uusiksi mitä sieltä löytyy, kannatinlaakeri, ristikot ja hardykiekot vaimitänenytonnimeltään (?)
Pontus kirjoitti: Su 16.04.2023 19:46 Hieno W124! Hyvä että joku tykkää myös näistä 1.sarjan W124:sta. Enemmän minä vertaisin kylläkin Volvon 240 sarjaa MB W123 malliin.
Tänks! Ite en oo vielä osannu päättää onko 124 parempi niilla "saccopaneeleilla" vai ilman... Kumpikin vaihtoehto näyttää ihan hyvältä omaan silmään. Tuota W123-vertausta on sinänsä paha mennä kiistämään, kun en 123:lla koskaan ole ajanut - kyydissä sentään ollut, mutta siitäkin taitaa olla yli 30 vuotta aikaa. Omat vertailukohdat Volvomaailmasta ovat 140, 240 ja 740 - ja noista tuo keskimmäinen nyt sattui lähimmäksi 124:n tunnelmaa. 140 on mielestäni huomattavasti vanhanaikaisempi tuntumaltaan, kun taas 740 on jotenkin modernimpi... En osaa selittää miksi, mutta ainakin siinä on selvästi pienempi ratti.
Nozki kirjoitti: Su 16.04.2023 23:07 Harmi, ettei äänimaailma parantunut renkaanvaihdolla. Kuvittelisin sen auttavan jotain, kun paikkaa takapyöränkotelon reiät, vaikka takakontti nyt aika hyvin matkustamosta onkin eristetty. Ja voisi olla hyvä myös tsekata, onko kori reiätön etulokasusojien alla. Siellä ainakin omissa 124:ssä on ollut ruostevaurioita, jotka näkee vasta, kun etulokasuojat ovat irti. Ne on näissä varsin yksinkertainen homma ottaa pois ja laittaa takaisin.
Laitellaan pikkuhiljaa noita kuntoon... Ja tutkitaan mitä kaikkea muita yllätyksiä tästä löytyy... Eiköhän isoimmat viat ennemmin tai myöhemmin "aja itsensä ulos" - joko hinausautokeikan kera tai (toivottavasti) ilman... Autoliiton plus-jäsenyyden otin, kun on näitä vanhempia autoja käyttiksinä...
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Rammarin asennusta tutkin ja päätin purkaa sen toistaiseksi pois. Asennushan oli vanhemmissa autoissa usein tavattua "sokeripala"-tyyppiä:

Kuva

Tuossa vaikuttaisi olevan jopa 2 kpl 1DIN-paikkoja, tosin päälle tulevassa koristepaneelissa alemman aukon muotoilu on jostain syystä pienempi:

Kuva

Ja tuossa konsolin vasemmassa reunassa, kuskin oikean polven oikealla puolella joku kytkimen (vai minkä lie) paikka - lienee taksivarustelun outouksia nämä. Normimallissahan tuo keskikonsoli on paljon sirompi ja nätimpi tuosta radion kohdalta eikä tuollainen pullistettu...
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Lisäsin aloitusviestiin ensimmäisen huoltomerkinnän. Moottoriöljyt+suodatin.
- Castrol Magnatec C3 5W-40 vajaat kuusi litraa n. 52e
- Mann-Filter PF1050/1n (Motonet 15-1011 "Öljynsuodatin MB-Diesel -95 alkuperäislaatu") 13e

Eipä tuossa ihmeempiä, mitä nyt olen hukannut imuvaihtajani. Jouduin päästelemään vanhat pois ihan propusta. Maavaraa onneksi on, ei muuta kuin kyljelleen keulan eteen ja... mitäs ihmettä:

Kuva

Vähän hirvitti tuota avata, mutta ihan ehjänä lähti:

Kuva

Ei lipsunut ote, vaikka jakoavaimella avasinkin! Laitoin saman takaisin, en ollut varannut uutta proppua. Suodattimen mukana tuli suodatinkotelon tiivisterenkaan lisäksi pari kupariprikkaa, joista isompi oli tyhjennysproppuun sopiva - tulipa edes se uusittua, kerrankin.

Ajoin maalle ja suoritin autonvaihto-operaation, eli otin ML:n nyt hetkeksi ajoon. Vanhus saa huilata sillä aikaa tuolla vanhan navetan suojissa:

Kuva

Tulin myös tankanneeksi kummatkin mersut, vieläpä saman päivän aikana. Laskin kulutuslukemat: 6.0 ja 10.1 - liki samanlaisessa ajossa. Tai, no ehkä 124:lla oli jopa enemmän taajamasuhausta tuossa.
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Muistiinpano pyöränpulteista... Ostin aluvanteille hieman pidemmät pultit, varmuuden vuoksi. Motonet tarjoaa 124:seen kolmea eri pituutta:
* 40-2006 Pyöränpultti MB (M12x1,5x22/40/SW17 / Pallokartio R12)
* 40-2008 Pyöränpultti MB (M12X1,5/28/48,5/SW17 / Pallokartio R12)
* 40-2042 Pyöränpultti MB aluvanne (M12X1,5X40/61/SW17 / Pallokartio R12)

Autossa oli peltivanteet ja suurinpiirtein tuota lyhintä vaihtoehtoa vastaavat pultit. Otin yhden irti, mittailin ja vertailin... Totesin että keskimmäinen vaihtoehto tulee aluvanteesta (tässä kesäkäytössä nyt nuo 5-reikäiset väyrysen vanteet) ulos suurin piirtein saman verran kuin lyhyt pultti peltivanteesta. Motonetin kautta ja 40 euroa köyhempänä:

Kuva

Kuva

Lyhyet pultit pakkasin jäätelörasiaan ja auton kyytiin. Syytä olla mukana varapyörää varten.

Peltivanteet ja Hakkapeliitta kakkoset:

Kuva

Tuo noin kuuden millin ero pulttien pituudessa ei liene sillä tavalla kriittinen, että noiden aluvanteiden kanssa lyhytkin pultti saattaa riittää "täyteen" vahvuuteen - eli kierrettä on pituussuunnassa käytössä pultin leveyden verran (joskus olen tuollaisen nyrkkisäännön jostain kuullut). Mutta nyt riittää varmasti... Pitää vaan muistaa laittaa oikeat pultit aina kausivaihtojen yhteydessä.

Mielestäni pultit kiinni navassa ja irtomutterit on parempi vaihtoehto kuin irtopultit - molempia vaihtoehtoja ollut omissa autoissa. Mikä lienee ollut sitten suunnitteluperuste insinööreillä milloinkin, tiedä häntä...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12586
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja epk »

tälleen vanneharrastajan näkökulmasta, luojan kiitos että on pultilla eikä mutterilla. Olisi todella onneton valikoima vanteita käytettävissä ja ketä hullu jaksaisi pinnapultteja vaihdella, ei ketään.
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

No tuolta kantilta en osannut ajatella… Lähinnä oli mielessä vaikkapa W163:sen renkaiden vaihto - hankalaa, painava pyörä saada pysymään navan päällä ja samalla kohdistaa pultinreiät ja saada ruuvattua pultti perille asti… Melkein kahden henkilön homma. Ja pinnapulttien kanssa ei ole tarvinnut miettiä onko pultti riittävän pitkä / ettei vaan ole liian pitkä… Eikä varata erikseen mukaan varapyörän pultteja… Ja jos kierre vaurioituu tai pultti katkeaa, niin ei ole sitä vaaraa, että menisi koko napa vaihtoon.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja karra »

dneproshin kirjoitti: Ma 08.05.2023 13:22 No tuolta kantilta en osannut ajatella… Lähinnä oli mielessä vaikkapa W163:sen renkaiden vaihto - hankalaa, painava pyörä saada pysymään navan päällä ja samalla kohdistaa pultinreiät ja saada ruuvattua pultti perille asti… Melkein kahden henkilön homma. Ja pinnapulttien kanssa ei ole tarvinnut miettiä onko pultti riittävän pitkä / ettei vaan ole liian pitkä… Eikä varata erikseen mukaan varapyörän pultteja… Ja jos kierre vaurioituu tai pultti katkeaa, niin ei ole sitä vaaraa, että menisi koko napa vaihtoon.
Tähän löytyy se työkalu joka on melkein joka auton työkaluista hukkunut matkan varrelle. Eli vanteen asennustappi, tässä ML:

Kuva

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4018363 ... i-M14-x-15

M12 jenkalla saa marmorilta, ei ole kauhean kalliskaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Joo, tuollainen oli muistaakseni Väyrysessä aikoinaan… Nykyisistä mersuista en ole löytänyt… 124sen kevyiden 15-tuumaisten kanssa en koe tuota mitenkään välttämättömäksi, mutta ML:n renkaanvaihtoja tuo kyllä helpottaisi…
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Ajattelinpa nostaa perän ilmaan, saa pyöriteltyä ja ihmeteltyä kardaania. Pääsi nuo 124:n joustovarat hieman yllättämään:

Kuva

Sain kuitenkin lopulta takapyörät ilmaan:

Kuva

Etupäässä värinänvaimennin ja {rätti/hardy/kumi}nivel:

Kuva

Jonkinlainen välys/kolahdus on havaittavissa, esim. kun pakittaa ja lähtee sitten eteenpäin. Lienee tuossa kumilimpussa... Näyttäisi että pultinreiät päässeet jo hieman kasvamaan.

Takarättikin vähän väsyneen näköinen:

Kuva

Kuminiveliä Motonetissa tarjolla yhdeksän erilaista... Hieman hankala noita oli tönärillä mittailla, mutta tällä hetkellä olen sitä mieltä, että sekä edessä että takana on 90x24mm limput. Eli mittojen ja ulkonäön perusteella arvioituna olisin tilaamassa nuo:
Eteen: https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 1-hd-meyle
Taakse: https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 3-hd-meyle

Keskilaakeri ja ristikko vaikuttivat ihan siedettäviltä, ei mitään älytöntä klappia ainakaan tuntunut. Toki nekin tarkoitus samalla uusia kun kardaanin irrotan. Keskilaakerin itse asiassa ostinkin jo, Motonet tarjosi mopokoneellisiin tuollaista:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=293

Ristikkoa löytyy kataloogeista vain yhdenlaista, joten laitetaan vaikkapa tuosta:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 8-4-spidan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ristikkoa tuskin kannattaa lähteä vaihtamaan, ellei se ole hajalla. Harvoin on.
oulaistenliikenne.fi
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

dealer kirjoitti: La 13.05.2023 19:32 Ristikkoa tuskin kannattaa lähteä vaihtamaan, ellei se ole hajalla. Harvoin on.
Ok, pitää tutkia miltä ristikko tuntuu kunhan saan osat tilattua ja kardaanin pöydälle.
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Öljynvaihdosta tein tällaisen videon:

Kuva
https://www.youtube.com/watch?v=ltYl01U5eUU

Editoinnin toteutti lähes kokonaisuudessaan poikani. Hän on opetellut videoeditointia tekemällä mm. Minecraft-aiheisia videoita, pari julkaissutkin:
https://www.youtube.com/channel/UCzTtPG ... iLhVw9JMpQ
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Totta vai tarua. Ettei kannattaisi aivan täyttä öljymäärää laittaa mersun myllyyn. Ainakaan vanhempiin diesel moottoreihin.
Ellen väärin muista niin nostimet pienemmällä rasituksella.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

En osaa sanoa... Harvemmin sitä tulee öljymäärää juuri tasan ylämerkkiin passailtua, jonnekin puolenvälin ja ylärajan välille se lopulta asettuu...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos öljyä on liikaa, kampiakseli yltää vatkaamaan sitä vaahdoksi ja se häiritsee voitelua jopa siinä määrin että nostimet saattaa alkaa naputtaa.
Suositus on ettei yli ylämerkin menisi missään lämpötilassa.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin