bensiini hybridi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Sjorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 05.10.2010 15:38
Paikkakunta: Kotka

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sjorma »

lada-mies kirjoitti: Pe 05.05.2023 16:04 Yksi lataus päivässä ja kulutus on noin 0,7 litraa.
Niin se työmatkan pituus mutta myös millä lataat ja näetkö nyt mitä akku ottaa kWh varausta sisään?

Minulla myös -17 GLC 350e ja pari merkintää tallessa pistokemittarista vuuonna 2018 jolloin oli mennyt 7,9-8,2 kWh akkuun (ilmeisesti miinus lataushäviöt).
Nykyään kun mittarissa on n. 93 tkm niin menee n. 7 kWh uuden autokatoksen seinälaturin lukeman mukaan.
Ymmärrykseni mukaan näissä 1. sukupolven GLC 350e akuissa oli nettokapasiteetti uutena 8,7 kWh...
eli 70% siitä on sitten 6,09 kWh
eli jos lataa 6,09 x 1,1 (lataushäviö) = 6,7 kWh niin akku on yli 70% tasossa...

Noissa tekemissäni merkinnöissä olen yrittänyt ajaa akun tyhjäksi 10% tasoon asti ja joskus meni 9% asti.
Vai onko liian yksinkertaitetusti ajateltu?

PS. MInulle teho on ollut aivan riittävä vaikka välillä on 2tn-telikärry perässä.
Viimeksi muokannut Sjorma, To 25.05.2023 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GLC 350E -17
(ed. 508 RXH vm. -13, Passat Variant 2.0FSi 4Motion Sportline -06, E240 Classic 2.6 V6 Sedan - 03
ja paljon muuta sitä ennen)
lada-mies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 08.03.2023 09:44

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja lada-mies »

10 kilometriä työmatka suuntaansa. Ensimmäisen sukupolven GLC. Nimenomaan pienemmällä akulla. Puhuin hybridi-ajosta, en pelkästä sähköajosta. GLC on hybridi, ei sähköauto, ja oletuksena kulkee hybridinä: käynnistelee bensamoottoria "tarpeen tullen". 0,7 litran bensankulutus sisältyy Mercedes Me -sovelluksen mittaustulokseen, jonka se ottaa liikkeellelähdöstä ja ajon lopettamisesta. Eli tuon verran on kuluttanut parhaimmillaan polttoainetta. En ole jokaista työmatkaa seurannut, tuo vaan poimintana.

Akusto on ottanut sisään 6,89 - 8,23 kWh.

Auton rangea arvioiva mittari on näyttänyt vaihtelevasti 27 - 33 km, kun akut ladattu. Tuohan on puhtaasti arviomittari. Usein, vaikka se näyttää tyhjää akkua ja 0 rangea, auto valitsee kuitenkin sähkön hitailla nopeuksilla. Joskus näyttää tyhjää ja auton sammuttamisen jälkeen ilmoittaakin kolmen kilometrin rangea.

Mutta työmatkakulutukseen olen - kuten muuhunkin autossa - erittäin tyytyväinen. BMW vei sen 10-11 l.
lada-mies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 08.03.2023 09:44

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja lada-mies »

lada-mies kirjoitti: La 06.05.2023 17:56 Sori,10 kilometriä työmatka suuntaansa. Ensimmäisen sukupolven GLC. Nimenomaan pienemmällä akulla. Puhuin hybridi-ajosta, en pelkästä sähköajosta. GLC on hybridi, ei sähköauto, ja oletuksena kulkee hybridinä: käynnistelee bensamoottoria "tarpeen tullen". 0,7 litran bensankulutus sisältyy Mercedes Me -sovelluksen mittaustulokseen, jonka se ottaa liikkeellelähdöstä ja ajon lopettamisesta. Eli tuon verran on kuluttanut parhaimmillaan polttoainetta. En ole jokaista työmatkaa seurannut, tuo vaan poimintana.

Akusto on ottanut sisään 6,89 - 8,23 kWh.

Auton rangea arvioiva mittari on näyttänyt vaihtelevasti 27 - 33 km, kun akut ladattu. Tuohan on puhtaasti arviomittari. Usein, vaikka se näyttää tyhjää akkua ja 0 rangea, auto valitsee kuitenkin sähkön hitailla nopeuksilla. Joskus näyttää tyhjää ja auton sammuttamisen jälkeen ilmoittaakin kolmen kilometrin rangea.

Mutta työmatkakulutukseen olen - kuten muuhunkin autossa - erittäin tyytyväinen. BMW vei sen 10-11 l.
Toniso
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 23.10.2017 16:31

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Toniso »

Minulla on mb c350e vm.18 ajettu 86000km. E-Modelle pääsee enää noin 12-13km kesällä. Testasin paljonko menee virtaa sisään, latauksen aloittaessani auto näytti virtaa olevan 10% jäljellä ja sain 3,79kwh menemään.sinne. Taitaa olla akun kapasiteetti alle 70% eli voisi hyvällä tuurilla saada uuden hybridi akuston takuusta. Mahtaako takuu olla voimassa jos autoa ei ole vehossa huollettu enää parina viimevuotena mutta sähköinen huoltokirja on kuitenkin ajallaan ja asianmukaisesti täytetty muualla korjaamossa? Entä miten alas akuston kapasiteetti mahtaa saada tippua ennen kuin se on pakko vaihtaa? Ymmärtääkseni autolla ei voi enää ajaa kun akku ns. kuolee.
Sjorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 05.10.2010 15:38
Paikkakunta: Kotka

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sjorma »

Jos tuolla minun edellä tekemällä (yksinkertaistetulla) tavalla laskee:
1. sukupolven C 350e akuissa oli nettokapasiteetti uutena 6,5 kWh...
eli 70% siitä on sitten 4,55 kWh
eli jos lataa 4,55 x 1,1 (lataushäviö) = 5 kWh niin akku on yli 70% tasossa...
Sinulla ei tämän mukaan olisi kuin 3,5 kW akkua tähteellä
eli ehkä kannattaisi mennä mittauttamaan merkkihuoltoon...
Takuun pitäisi olla 6v./ 100 tkm joka näin ollen olisi sinulle voimassa.
Eihän akulle tehdä mitään huollossa eli ei pidä vaikuttaa missä olet huollot teettänyt.
IMHO
GLC 350E -17
(ed. 508 RXH vm. -13, Passat Variant 2.0FSi 4Motion Sportline -06, E240 Classic 2.6 V6 Sedan - 03
ja paljon muuta sitä ennen)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Sjorma kirjoitti: To 25.05.2023 15:01 Jos tuolla minun edellä tekemällä (yksinkertaistetulla) tavalla laskee:
1. sukupolven C 350e akuissa oli nettokapasiteetti uutena 6,5 kWh...
eli 70% siitä on sitten 4,55 kWh
eli jos lataa 4,55 x 1,1 (lataushäviö) = 5 kWh niin akku on yli 70% tasossa...
Sinulla ei tämän mukaan olisi kuin 3,5 kW akkua tähteellä
eli ehkä kannattaisi mennä mittauttamaan merkkihuoltoon...
Takuun pitäisi olla 6v./ 100 tkm joka näin ollen olisi sinulle voimassa.
Eihän akulle tehdä mitään huollossa eli ei pidä vaikuttaa missä olet huollot teettänyt.
IMHO
Eikös C350e:lle pidä käyttää vähän eri "kaavaa". C-korisessa (ja E-korisessa) ajoakku on pienempi kuin GLC:ssä, muistaakseni bruttokapasiteetti jotain 6 kWh ja risat. Netto taisi olla 5 kWh:n luokkaa.

Joka tapauksessa vähän outoa jos 4,55 kWh lataamalla ei pääse kuin 12 -13 km kesällä (olettaen että lämmitysvastusta ei käytetä lainkaan). Minkähänlaisia kWh lukemia auto näyttää sataa kilometriä kohti (kysymys siis tuon auton omistajalle)?
Sjorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 05.10.2010 15:38
Paikkakunta: Kotka

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sjorma »

Katsoin muualta, että netto olisi ollut tuo 6,5 kWh...
Mutta
https://evchargeplus.com/ev-specificati ... in-hybrid/
antaa nettokapasiteetin (useable) 5 kWh eli olet oikeassa.

Tuolla laskettuna
eli 70% siitä on sitten 3,5 kWh
eli jos lataa 3,5 x 1,1 (lataushäviö) = 3,85 kWh niin akku on yli 70% tasossa...
Noinollen Tonison akku voisi olla niukasti alle 70%:n näin arvioituna/laskettuna...

Nämä hybridi-MB:t ei anna erikseen sähkölle kulutuslukemaa.
Hetkellisen kulutuksen näkee vain "Service menu":n kautta eli samasta mistä huoltokin kuitataan tehdyksi (ja johon pääsee ratin nappeja sopivasti yhtäaikaa painamalla).

PS.
En tiedä tuosta aiemmasta laskelmastakaan nyt onko ihan oikein
koska GLC akulle annetaan tuolla vain "Capacity" muttei erikseen "useable" (=netto) arvoa...
https://evchargeplus.com/ev-specificati ... 0e-4matic/
GLC 350E -17
(ed. 508 RXH vm. -13, Passat Variant 2.0FSi 4Motion Sportline -06, E240 Classic 2.6 V6 Sedan - 03
ja paljon muuta sitä ennen)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Sjorma kirjoitti: To 25.05.2023 17:52 ...
Nämä hybridi-MB:t ei anna erikseen sähkölle kulutuslukemaa.
Hetkellisen kulutuksen näkee vain "Service menu":n kautta eli samasta mistä huoltokin kuitataan tehdyksi (ja johon pääsee ratin nappeja sopivasti yhtäaikaa painamalla).
...
Ei mitenkään liity varsinaiseen keskusteluun mutta kyllä oma mese näyttää sähkölle hetkellisen ja keskimääräisen kulutuksen, keskinäytössä myös "historiakäyränä".
Sjorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 05.10.2010 15:38
Paikkakunta: Kotka

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sjorma »

Ja MB mallisi on? Ilmeisesti uudempi kuin 2019 eli MBUX?

Minusta nämä vanhemmat, alkuperäiset 1.sukupolven ei näytä eli Comand NTG 5.2
Keskinäytössä on polttoaineen kulutus litroissa minuutin palkeissa mutta sähköstä vain miten paljon ja milloin on regeneroitu takaisin...
GLC 350E -17
(ed. 508 RXH vm. -13, Passat Variant 2.0FSi 4Motion Sportline -06, E240 Classic 2.6 V6 Sedan - 03
ja paljon muuta sitä ennen)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

https://www.is.fi/autot/art-2000009681748.html

Myyjä muistutti, ettei hybridi-Mersua ollut suunniteltu pelkästään sähköllä ajettavaksi ja opasti kuluttajaa, että polttomoottori täytyy käyttää lämpimäksi kerran viikossa, jotta ongelma poistuu. Ellei kuluttaja toimi autonsa kanssa niin kuin oli ohjeistettu, hän syyllistyy käyttövirheeseen.

Eikö auton päästöt pitäisi myös mitata myyjän ohjeistamalla ajotyylillä? Vähän erikoista kun kuluttajariitalautakunta pitää myyjän ohjeistusta pohjana vaikka auton ohjekirjassa ei ole minkäänlaista opastusta "lämmittelyajoon".
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Ei kai käyttöohjekirjassa tarvitse olla mitään"ei kissaa mikroaaltouuniin" tyyppisiä ohjeita? :) Järkikin jo sanoo, että tuo ei ole sähköauto, vaan kun siinä on polttomoottori, niin sitä pitää välillä ajaa myös polttomoottorilla. Ja jos oikein järjellä toimii, niin pysyy erossa moisista vehkeistä. Tai sitten ymmärtää, että säästäminen on kallista.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tahtoomersun kirjoitti: Ma 17.07.2023 16:30 Ei kai käyttöohjekirjassa tarvitse olla mitään"ei kissaa mikroaaltouuniin" tyyppisiä ohjeita? :) Järkikin jo sanoo, että tuo ei ole sähköauto, vaan kun siinä on polttomoottori, niin sitä pitää välillä ajaa myös polttomoottorilla. Ja jos oikein järjellä toimii, niin pysyy erossa moisista vehkeistä. Tai sitten ymmärtää, että säästäminen on kallista.
Et ole tainnut katsoa ohjekirjaa kun sekin vaatii lukutaitoa. Nykyisestä ohjekirjasta kolmasosa on "ei kissaa mikroon" huomautuksia!

Järkikin sanoo että plugarissa on korkeajänniteakku ja sitä pitää käyttää niin paljon kun sähköä riittää. :?:
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

DBFI kirjoitti: Ma 17.07.2023 18:01
tahtoomersun kirjoitti: Ma 17.07.2023 16:30 Ei kai käyttöohjekirjassa tarvitse olla mitään"ei kissaa mikroaaltouuniin" tyyppisiä ohjeita? :) Järkikin jo sanoo, että tuo ei ole sähköauto, vaan kun siinä on polttomoottori, niin sitä pitää välillä ajaa myös polttomoottorilla. Ja jos oikein järjellä toimii, niin pysyy erossa moisista vehkeistä. Tai sitten ymmärtää, että säästäminen on kallista.
Et ole tainnut katsoa ohjekirjaa kun sekin vaatii lukutaitoa. Nykyisestä ohjekirjasta kolmasosa on "ei kissaa mikroon" huomautuksia!

Järkikin sanoo että plugarissa on korkeajänniteakku ja sitä pitää käyttää niin paljon kun sähköä riittää. :?:
Ja kun sitä sähköä ei näytä riittävän, niin sitten vaaditaan hyvitystä myyjältä, kun joutuu ajamaan myös polttiksella:roll: vaikea keksiä mikä on autoissa hölmömpi keksintö kuin plugari.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Pekka60
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 13.11.2022 23:59

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Pekka60 »

Onko kukaan pohtinut ja selvittänyt, että onko lataushybridin ajon aikaisessa lataamisessa matka-ajossa mitään järkeä kustannusnäkökulmasta! Jos on, niin millaisessa ajossa kannattaisi ladata?
Sjorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 05.10.2010 15:38
Paikkakunta: Kotka

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sjorma »

^
Minun autoni "Käyttötila"-valinnat on: Hybrid, E-Mode, E-Save ja Charge.
Enpä usko, että on taloudellisuuden kannalta hyödyllistä ladata (CHARGE) akkua, koska silloin huonomman hyötysuhteen polttomoottori muuttaa vain bensasta energiaa sähköksi. Ja tätä käyttänyt tosi harvoin jollain pitemmillä (hiihto)reissuilla kun haluan pitää yllä matkustamon esilämmitys mahdollisuutta ja tiedän etten saa (tai halua) autoa lataukseen isolla parkkipaikalla. Ja silloinkin riittää, että akussa on max. 40%.
Minun ajorofiililla normaali viikottainen kauppareissu kirkonkylälle (n. 28 km) menee jotenkuten pelkällä sähköllä näin kesäaikaan (ihan WLTP 2-2,5 l/100 km).
Kerran kuukaudessa tulee ajettua lähimpään isompaan kaupunkiin (n. ~50 km) ja silloin ajan ensin kirkonkylälle tavallisessa HYBRID-tilassa. Sitten isommalle maantielle tullessa vaihdan E-SAVE-tilaan jolloin ajossa akku pikkuhiljaa latautuu n. 45 -> 70%:n. Kaupungissa on mukavampi vaihtaa E-MODE-tilaan eikä polttomoottori käy ja sammu. Tuollaisen 100-110 km:n matkan kulutus on luokkaa 5,5-6 l/100 km (joka on minusta ihan hyvä saavutus SUV:lle).
Talviajo onkin sitten eri tarina riippuen pakkasesta, matkustamon esilämmityksestä jne...
GLC 350E -17
(ed. 508 RXH vm. -13, Passat Variant 2.0FSi 4Motion Sportline -06, E240 Classic 2.6 V6 Sedan - 03
ja paljon muuta sitä ennen)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Sjorma kirjoitti: Su 23.07.2023 09:24 ^
Minun autoni "Käyttötila"-valinnat on: Hybrid, E-Mode, E-Save ja Charge.
Enpä usko, että on taloudellisuuden kannalta hyödyllistä ladata (CHARGE) akkua, koska silloin huonomman hyötysuhteen polttomoottori muuttaa vain bensasta energiaa sähköksi. Ja tätä käyttänyt tosi harvoin jollain pitemmillä (hiihto)reissuilla kun haluan pitää yllä matkustamon esilämmitys mahdollisuutta ja tiedän etten saa (tai halua) autoa lataukseen isolla parkkipaikalla. Ja silloinkin riittää, että akussa on max. 40%.
Minun ajorofiililla normaali viikottainen kauppareissu kirkonkylälle (n. 28 km) menee jotenkuten pelkällä sähköllä näin kesäaikaan (ihan WLTP 2-2,5 l/100 km).
Kerran kuukaudessa tulee ajettua lähimpään isompaan kaupunkiin (n. ~50 km) ja silloin ajan ensin kirkonkylälle tavallisessa HYBRID-tilassa. Sitten isommalle maantielle tullessa vaihdan E-SAVE-tilaan jolloin ajossa akku pikkuhiljaa latautuu n. 45 -> 70%:n. Kaupungissa on mukavampi vaihtaa E-MODE-tilaan eikä polttomoottori käy ja sammu. Tuollaisen 100-110 km:n matkan kulutus on luokkaa 5,5-6 l/100 km (joka on minusta ihan hyvä saavutus SUV:lle).
Talviajo onkin sitten eri tarina riippuen pakkasesta, matkustamon esilämmityksestä jne...
Latautuuko akku autossasi E-SAVE tilassa tuonne 70%:iin vaikka E-SAVE kytkettäessä olisi ollut esim. 30%? Omassa vastaava ajotila taisi olla nimetty Battery Level ja se pyrkii pitämään akun varaustilan sillä tasolla kun se oli BL ajotila kytkettäessä.

En muista toimintakuvauksista lukeneeni mutta esim. käytettäessä bensamoottoria erittäin pienellä kuormalla saattaa olla edullista kuormittaa moottoria akkua lataamalla ja nostaa bensakoneen hyötysuhdetta. Hyötysuhde saattaa nousta enemmän kuin sähkölinjan hyötusuhde hukkaa ladattua energiaa. Vähän sama kuin sellaiset autot joissa on bensamoottori varavoimana mutta moottoria ei ole kytketty ajolinjaan mekaanisesti vaan pelkästään lataa akkua. Auto kulkee vähemmällä bensalla kuin perinteinen bensa-auto vaikka kaikki energia on peräisin bensamoottorista kummassakin tapauksessa (toisessa bensamoottoria käytetään koko ajan parhaalla hyötysuhteella). E-SAVE tai battery level ajotilan pitäisi hoitaa tuo hyötysuhdeoptimointi automaattisesti. Battery charge taitaa latailla sen minkä pystyy.
Sjorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 05.10.2010 15:38
Paikkakunta: Kotka

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sjorma »

^
Lataa vaikka melkein täyteen (en ole koskaan kokeillut mihin asti menisi vielä pidemmällä matkalla) kun tarpeeksi kauan ajaa E-SAVE-tilassa.
Ajaessa lataa pääosin kaiken talteen otetun tehon akkuun (ajan melkein aina kun tie on vapaa vakionopeussäätimellä) jolloin pienemmät alamäet hieman jarruttaa sähkömoottorillla (rekuperatiivinen jarrutusteho) ja vain isommissa alamäissä vaihtaa itse E-MODE-tilaan jolloin myös jarruttaa.
Aina pidemmillä matkoilla tulee 50/60:n nopeusrajoituksia (kylät, pidemmät risteysalueet...) missä ajan hetken sitten sähköllä ja takaisin E-SAVE-tilaan kun vaihtuu >80-rajoitus.
Käytän vakionopeussäädintä myös yhden sormen ajamiseen (vrt. melkein yhden polkimen ajo) eli jarrutan pienentämällä nopeutta...hidastuu yllävänkin hyvin laittamalla nopeus alas 90 -> 30 km/h. Vain jos tarve pysyhtyä kokonaan joutuu koskemaan jarrupoljinta.
GLC 350E -17
(ed. 508 RXH vm. -13, Passat Variant 2.0FSi 4Motion Sportline -06, E240 Classic 2.6 V6 Sedan - 03
ja paljon muuta sitä ennen)
Muhku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 26.01.2021 19:09

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Muhku »

Sjorma kirjoitti: Su 23.07.2023 16:12 ^
Lataa vaikka melkein täyteen (en ole koskaan kokeillut mihin asti menisi vielä pidemmällä matkalla) kun tarpeeksi kauan ajaa E-SAVE-tilassa.
Ajaessa lataa pääosin kaiken talteen otetun tehon akkuun (ajan melkein aina kun tie on vapaa vakionopeussäätimellä) jolloin pienemmät alamäet hieman jarruttaa sähkömoottorillla (rekuperatiivinen jarrutusteho) ja vain isommissa alamäissä vaihtaa itse E-MODE-tilaan jolloin myös jarruttaa.
Aina pidemmillä matkoilla tulee 50/60:n nopeusrajoituksia (kylät, pidemmät risteysalueet...) missä ajan hetken sitten sähköllä ja takaisin E-SAVE-tilaan kun vaihtuu >80-rajoitus.
Käytän vakionopeussäädintä myös yhden sormen ajamiseen (vrt. melkein yhden polkimen ajo) eli jarrutan pienentämällä nopeutta...hidastuu yllävänkin hyvin laittamalla nopeus alas 90 -> 30 km/h. Vain jos tarve pysyhtyä kokonaan joutuu koskemaan jarrupoljinta.
Käytätkö navigaattoria ja Eco-tilaa? Kun auto on Eco-modella ja navin reittiohjeistus päällä, auto "päättelee parhaan ratkaisun" kuljettavan reitin perusteella, eli tarpeen mukaan lataa autoa pätkillä (tyypillisesti 70 - 100 %:n varaukseen asti), joissa sähköajo ei ole kannattavaa ja vastavuoroisesti vaihtaa sähkölle paikoissa, joissa sen käyttö on tehokkainta. Itse laitan navin päälle vähän pidemmillä reiteillä (100+ km). Lieneekö sitten ominaisuus mikä tulee tuon kalleimman navipaketin mukana, sitä en tiedä. Itsellä siis s205 c 350e vuodelta -17 Comand Online-järjestelmällä.

Noin 160 km usein höylätyllä reitillä ja navi päällä vaikutus on ollut ~0,5 l/100km vähemmän kuin pelkällä Eco-moodilla ajettaessa (olosuhteet samat). Tässä tapauksessa loppupään n. 15 km kaupunkiajo tapahtuu ajon aikana ladatulla sähköllä. Eipä tuosta nyt mitään suurta säästöä saa, mutta näyttäisi vaikuttavan kuitenkin.
Sjorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 05.10.2010 15:38
Paikkakunta: Kotka

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sjorma »

^-
Ajan pääosin navi päällä (tututkin reitit) ja vakionopeussäätimen kanssa. Minulla kanssa Comand Online-järjestelmä, onko se nyt v. 5.2 mikä on uusin päivitys (ja uudempaa ei taida enää olla tulossakaan).
Minun oletukseni oli, että tuo navigaattorin reitin kulutusoptimointi tuli vasta faceliftiin (MBUX)...
Eco-moodia olen käyttänyt varsin vähän, kuin myös Sport-tiloja.
Täytyy lukea käyttöohjetta uudelleen ja kokeilla tuota Eco-moodia enemmän.
GLC 350E -17
(ed. 508 RXH vm. -13, Passat Variant 2.0FSi 4Motion Sportline -06, E240 Classic 2.6 V6 Sedan - 03
ja paljon muuta sitä ennen)
Pene
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 28.07.2022 15:51

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Pene »

Katsellut noita C300 E hybridejä n. 120tkm ajettuina, 2020 vm autoja. Onkohan uhka vai mahdollisuus näihin kajota? Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta autosta suht samoilla kilometreillä onko akustolla kuinka paljon vielä kapasiteettia? Pitäisi ilmeisesti olla isompi akusto kuin 350e malleissa, mutta takuutahan ei taida enää olla noilla km määrillä..
Woods
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 25.08.2019 13:31

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Woods »

No ostitko c300 E hybridin?
AH84
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 07.12.2023 10:59

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja AH84 »

Saako näihin hybridi vekottimiin webastoa / eeberiä? Ylivieskassa? Ostohousut jalassa, mutta sitten tulikin huomattua ettei näissä oikein missään ole polttoainekäyttöistä lämmitintä ja myyjät vaan ehdottaa käyttämään sähköistä esilämmitintä, hitto vaa ku ne vähät ranget haluaa käyttää ajoon eikä lämmittämiseen, plus puolet ajosta polttiksella. Jolloin ei paljoa apua akkukäyttöisestä. Onko vaan unohdettava hybridi kokonaan...

Tarkoitus olisi ostaa vm. 2020-2021 GLC 300 e, ajettu max. 70 tkm.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

AH84 kirjoitti: To 07.12.2023 11:29 Saako näihin hybridi vekottimiin webastoa / eeberiä? Ylivieskassa? Ostohousut jalassa, mutta sitten tulikin huomattua ettei näissä oikein missään ole polttoainekäyttöistä lämmitintä ja myyjät vaan ehdottaa käyttämään sähköistä esilämmitintä, hitto vaa ku ne vähät ranget haluaa käyttää ajoon eikä lämmittämiseen, plus puolet ajosta polttiksella. Jolloin ei paljoa apua akkukäyttöisestä. Onko vaan unohdettava hybridi kokonaan...

Tarkoitus olisi ostaa vm. 2020-2021 GLC 300 e, ajettu max. 70 tkm.
Toki saa, mutta ei välttämättä Ylivieskasta. Etsi "Webastoguru" nimimerkin kirjoituksia täällä forumilla.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sjorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 05.10.2010 15:38
Paikkakunta: Kotka

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sjorma »

^^
Eli kuinka voisit ladata auto?
Onko kotilataus mahdollinen ja varsinkin aikoisitko myös hankkia paremman laturin kuin perussuko-8A (=1,8 kW) mikä tulee auton mukana.
Tuolla ei saa paljon apua esilämmistykseen eli esilämmitys ottaa virtaa myös akusta mutta ei sen tarvitse ollakaan päällä kuin max 5 min.

Tehokkaammalla type 2-latausasemalla (jos mahdollista kotona) saa sitten riittävästi virtaa lämmitukseen jopa 1x16A (=3,6 kW) teholla (isompi 11 kw-laturi taitaa olla lisävaruste eli auton varustelusta riippuvainen).

Minä pidän pakkasilla type 2-latausasemalla esilämmityksen päällä tuon max 5 min (1x16A) kun saa kassit ja tavarat kannettua autoon.
Ja jos illalla jo tietää lähtöstä, niin voi appilla tai avaimella käynnistää lämmityksen kotoa sisältä kun jätän laturin autoon kiinni jo illalla.
GLC 350E -17
(ed. 508 RXH vm. -13, Passat Variant 2.0FSi 4Motion Sportline -06, E240 Classic 2.6 V6 Sedan - 03
ja paljon muuta sitä ennen)
Mariaa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 16.12.2022 14:13

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Mariaa »

Kauheasti mietityttää, joten antakaahan viisaammat apuja! Minulla on 150 thkm ajettu GLC 350e -17. Ymmärrän, ettei akku enää tuon ikäisessä autossa ja noilla kilometreillä ole parhaimmillaan, vaikka ihan hyvin näyttääkin vielä toimivan. Huolta aiheuttaa tietämättömyys noiden akkujen käyttöiästä ylipäätään. Mitä tapahtuu, kun se totaalisesti kuolee? Pystyykö autolla enää ajamaan lainkaan? Mikä noissa on keskimäärin käyttöikä? Olisikohan parempi laittaa myyntiin, vaikka rahoitustakin on vielä jäljellä :eh:
CDI_05
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 452
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Ajoakuujen käyttöikä on käytännössä 6-10V, liikkeen lupailut on asia erikseen.Rikkinäinen akku on vaihdettava. Akkuja on vaihdettu jo 6 vuoden kohdalla, muuta voihan se kestää sen kympinkin?
Mariaa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 16.12.2022 14:13

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Mariaa »

Kiitos vastauksesta! Tiedätkö tai tietäisikö joku muu, mitä akut laittoineen nykyään kustantavat? Vieläkö puhutaan jostain kymppitonnista?
CDI_05
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 452
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Mariaa kirjoitti: Ti 16.01.2024 19:20 Kiitos vastauksesta! Tiedätkö tai tietäisikö joku muu, mitä akut laittoineen nykyään kustantavat? Vieläkö puhutaan jostain kymppitonnista?
Taitaa olla sun tapauksessa olla akkutakuu vielä vomassa? Kannattaa tarkistaa,,,
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Mariaa kirjoitti: Ti 16.01.2024 19:20 Kiitos vastauksesta! Tiedätkö tai tietäisikö joku muu, mitä akut laittoineen nykyään kustantavat? Vieläkö puhutaan jostain kymppitonnista?
Riippuu tapauksesta. Merkkiliikkeessä tosiaan voi olla 15 tonnia ja taas jos on firma joka asentaa käytetyn akun tilalle niin puhutaan joistain tonneista.

Älä ressaa turhaa. Akkuvikasenakin noista saa ihan ok hinnat jos ei jaksa alkaa säätelee, jos ei muuta niin myy Copartin kautta.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
kaaleppi 70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ma 12.05.2014 08:41
Paikkakunta: paukarlahti

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja kaaleppi 70 »

Taitaa akkutakuu olla 6v tai 100 000km.
Vastaa Viestiin