W213 diesel vai hybridi?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Savulahna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 28.12.2021 20:19

W213 diesel vai hybridi?

Viesti Kirjoittaja Savulahna »

Hei,

Tuossa pikkuhiljaa ajatus taas päivittää oma W213 220d sedan uudempaan. Muuten pelannut hyvin, mukava ajaa ja kulutus pientä, mutta etutukivarret ja iskarit vaihdettu mielestäni varsin turhan aikaisessa vaiheessa uusiin. Uusikin 214 ilmeisesti kohta tulossa, mutta taidan tyytyä vielä vähän käytettyyn w213:seen. Tiedä vaan pitäisikö pysyä vielä dieselissä vai kokeilisiko hybridiä?
Ajelen noin 30t km/v, työmatka noin 60 km maantie-ajoa, kaupunki-ajoa tyttärien treenikuskausta 5kpl/vk ja parit Lapin lomareissut vuoteen tulee autolla tehtyä. Sedanilla vielä pärjätty nelihenkisen perheen kanssa, kun on suksiboksi. Hybridinä varmaan ainut vaihto-ehto farkku, kun konttitilaa sedanissa vähemmän.

Lähinnä kiinnostaisi tietää hybrideistä, miten pitkän matkaa oikeasti sähköllä pääsee yhdellä latauksella kesällä ja talvella?
Mikä kulutus diesel-/bensahybridillä siirryttäessä poltto-aine puolelle?
Onko tukivarret/iskarit kestäneet hybrideissä, kun näyttää painon vuoksi aika huonosti kestävän dieseleissäkin, lähinnä kun akun mukana tulee vielä 300kg lisäpainoa autolle dieseliin verrattuna?

Kiitos vastauksista etukäteen.
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W213 diesel vai hybridi?

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

W213 diesel-hybridillä ajelee pelkällä sähköllä talvikelissä noin 20-25km ja kesäkelillä 35-45km. Hybridiajossa akussa riittää sen 5-10km lisää kapasiteettia kun akkua käytetään mahdollisimman optimaalisesti. Itsellä ei tule kuin 15-20tkm kilometrejä vuodessa ja pääosa ajosta hoituu tässä lähikulmilla pelkällä sähköllä. Puolen vuoden aikana polttoaineen kulutus on ollut kokonaisuudessaan 3,61l/100km. Kun ajetaan pelkällä polttoksella niin kulutus on ehkä jossain 6l/100km tuntumassa plus miinus puoli litraa. Hyvin vaikea sanoa paljonko pelkällä polttiksella kulutus on kun itsellä ei juuri ole matkoja missä mentäisiin vain polttomoottorilla vaan aina on myös sähkövoimalinja käytössä. 50tkm ajetussa ei ainakaan vielä tukivarsi remppaa ole tehty, joten ei sen kummemmin vielä tuosta kokemusta.
Viimeksi muokannut juu-zo, Ke 17.05.2023 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W213 diesel vai hybridi?

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: W213 diesel vai hybridi?

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Miten näissä hybriditila toimii? Onko moottori kokoajan käynnissä ja sähkö vain auttaa?
Työautossa maantiellä sammuttelee moottoria yhtenään. Liikennevaloissakin saattaa sammua ja käynnistyä moneen kertaan. Luulisi että startti ja muut on entiset ennen takuun loppumista?
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W213 diesel vai hybridi?

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Hybridi tila on käytännössä hyödyllisin kun ajetaan navin kanssa jonnekin. Silloin auto käyttää maantieajossa polttomoottoria ja taajamassa sähköä. Pyrkii siis optimoimaan sähkön käytön koko matkalle. Muutoin käyttää pääosin akun ensiksi tyhjäksi ja siirtyy sitten polttikseen. Mitään jatkuvaa koneen käynnistelyä ja sammuttelua ei mielestäni ole.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
kenni_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 22.11.2021 16:36

Re: W213 diesel vai hybridi?

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

juu-zo kirjoitti: To 18.05.2023 16:51 Mitään jatkuvaa koneen käynnistelyä ja sammuttelua ei mielestäni ole.

No sitähän se just on kun akku on tyhjä tai jos ajaa patterinsäästö modella. Vähäkin pidempi alamäki niin diesel sammuu. Ja juuri tästä syystä vaihdan öljyt 12500km välein ite. Sähkörange on juuri tota luokkaa täälläkin. Talvella kylläkin pääsee 35km työmatkan säännöllisesti. Kesällä 59km työmatkan juuri sähköllä.
S213 E300de -20
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 876
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: W213 diesel vai hybridi?

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Onko totta, että yli -10 pakkasilla mennään polttiksella?
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
kenni_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 22.11.2021 16:36

Re: W213 diesel vai hybridi?

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

nh1131 kirjoitti: La 20.05.2023 10:33 Onko totta, että yli -10 pakkasilla mennään polttiksella?
Ei. Kyllä meillä ainakin vielä n. - 15 käynnistyy pelkällä sähköllä. Mutta sillä ei kauheen pitkälle kyllä sillon pääse. Autohan kannattaa aina esilämmittää/jäähdyttää jos on latauksessa.
S213 E300de -20
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W213 diesel vai hybridi?

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Mikähän siinä on että tuoretta 213 diesel (2 litraisella moottorilla) farkkua alle 50tkm ajettuna ei esim nettiautosta löydy yhtään alle 50000€, kun taas hybridiä on pilvin pimein, jopa alle 40000€?
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: W213 diesel vai hybridi?

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Voisiko johtua siitä että hypridin ostohinta uutena on ollut tuon kympin varmaankin edullisempi, johtuen pienemmästä autoverosta. Itse menin 2020 ostamaan GLC dieselinä, hinnan kuultuani jäi siihen. Myyjä tarjosi bensa plugaria ,silloin samoilla varusteilla jäi 14 tonnia edullisemmaksi kun diesel. Johtuen juuri pienemmistä co päästöistä. Nyt kauppaa tehdessä ei näin ollut. GLC hypridin tehdas hinta on noussut rajusti uuden isomman akun johdosta. Ollen ilmeisesti samalla tasolla dieselin kanssa vaikka co päästöt pienet.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W213 diesel vai hybridi?

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

ennentauti kirjoitti: Su 21.05.2023 12:02 Voisiko johtua siitä että hypridin ostohinta uutena on ollut tuon kympin varmaankin edullisempi, johtuen pienemmästä autoverosta. Itse menin 2020 ostamaan GLC dieselinä, hinnan kuultuani jäi siihen. Myyjä tarjosi bensa plugaria ,silloin samoilla varusteilla jäi 14 tonnia edullisemmaksi kun diesel. Johtuen juuri pienemmistä co päästöistä. Nyt kauppaa tehdessä ei näin ollut. GLC hypridin tehdas hinta on noussut rajusti uuden isomman akun johdosta. Ollen ilmeisesti samalla tasolla dieselin kanssa vaikka co päästöt pienet.
Jaa,, nyt ainakin farkku jotka on vielä tuota vanhempaa korimallia, halvin diesel uutena: E 200 d T A Business Avantgarde 60 349,85 € tai E 220 d T A Business Avantgarde 61 847,83 €.
Halvin hybridi: E 300 e T A Business Avantgarde 67 322,19 €. Onko W213 joskus ollut vielä nykyistäkin pienempi range (toimintamatka sähköllä 47 km)
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W213 diesel vai hybridi?

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Ensimmäiset 350 e mallit oli nykyistä puolta pienemmällä akulla. Taisi olla vain sedanina.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Savulahna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 28.12.2021 20:19

Re: W213 diesel vai hybridi?

Viesti Kirjoittaja Savulahna »

juu-zo kirjoitti: Ke 17.05.2023 21:33 W213 diesel-hybridillä ajelee pelkällä sähköllä talvikelissä noin 20-25km ja kesäkelillä 35-45km. Hybridiajossa akussa riittää sen 5-10km lisää kapasiteettia kun akkua käytetään mahdollisimman optimaalisesti. Itsellä ei tule kuin 15-20tkm kilometrejä vuodessa ja pääosa ajosta hoituu tässä lähikulmilla pelkällä sähköllä. Puolen vuoden aikana polttoaineen kulutus on ollut kokonaisuudessaan 3,61l/100km. Kun ajetaan pelkällä polttoksella niin kulutus on ehkä jossain 6l/100km tuntumassa plus miinus puoli litraa. Hyvin vaikea sanoa paljonko pelkällä polttiksella kulutus on kun itsellä ei juuri ole matkoja missä mentäisiin vain polttomoottorilla vaan aina on myös sähkövoimalinja käytössä. 50tkm ajetussa ei ainakaan vielä tukivarsi remppaa ole tehty, joten ei sen kummemmin vielä tuosta kokemusta.
Kiitos vastauksesta. Itsellä W213 220d vie tasan litran enemmän minun ajolla (keskikulutus 4,6l/100km). Voi olla, et meille paras kombo on pysyä dieselissä ja päivittää kauppakassi täyssähkö-autoksi, jolla ajaa kaupunki-ajot. Jokatapauksessa, kun kaksi autoa vielä tarvitaan.
Hybridi ehkä olisi fiksuin, jos pärjättäs yhdellä autolla.
Itsellä tosissaan 72t km kohdalla meni etutukivarret ja edellinen omistaja oli vaihtanut etu-iskarit, juuri ennen kuin ostin auton 48t ajettuna. Tiedä sitten minkalaista ajoa ollut, mutta huollossa puhuivat, että tukivarret W213:ssa menneet muillakin varsin varhaisessa vaiheessa.

Jännä vaan että, kun on kytännyt w213 faceliftiä juuri 220:siä, niin niitä ei juuri ole tarjolla, enemmän tarjolla 200:sta ja 300:sta hybridiä.
Onko jostain syystä vuoden 2020 jälkeen myyty dieseleinä enemmän 200:sta kuin 220:stä, vaikka niissä ei hirveätä hinta-eroa uutena?
Tosin 220d takaveto vs 220d 4-veto uutena hinta-ero ei suuri, vajaat pari tonnia, mutta vähän käytettynä ero kymppitonnin luokkaa? Itse aika hyvin pärjännyt takavedolla ja kulutuskin siinä vähän pienempi kuin nelikossa.
Vastaa Viestiin