S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaihto?
S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaihto?
Väykyn persuus pompottelee siihen malliin, että taitaa olla paineakkupallot vaihtokunnossa. Haeskelin foorumilta tietoa, mutta en löytänyt kun W124:n pallotteluohjeita.
Kuinkas tuo pallojen vaihto tehdään 210:lle?
Kuinkas tuo pallojen vaihto tehdään 210:lle?
Viimeksi muokannut oheimala, Ti 01.05.2012 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaito?
Eipä tuossa 210 mallissa ole noita paine akkuja vaan hydrauliset iskarit
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaito?
210:iin vaihto on helpompi kuin 124:ään, pallukathan ovat näkösällä paikalla auton alla.
Osat on samat 124-210.
Osat on samat 124-210.
oulaistenliikenne.fi
Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaito?
Ei ole paineakkuja - vaihto helpompaa kuin 124:ään...??? Täh??
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaito?
Kyllä siinä pallot on. Pari viikkoa sitten vaihdoin omaan. Helppo vaihtaa jos ei ole putket tattunu oikein lujaan.
s210 290tdt -98
Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaito?
Löytyiskö jostain oikein ohjetta hommaan - "for dummies" ?
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaito?
Minkäsmoiset iskarit arvelet 124:ssä olevan ?arska10 kirjoitti:Eipä tuossa 210 mallissa ole noita paine akkuja vaan hydrauliset iskarit
Vaihtamisessa ei ole muuta erikoista kuin pitää aukoa varovasti putkenliitokset ettei saa öljyä silmilleen, ja kannattaa varata uutta öljyä litra pari.
Viimeksi kun vahdoin oli liitos niin tiukassa että piti laittaa yksi putki uusi.
oulaistenliikenne.fi
Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaito?
ja juuri ennen H-hetkeä mäjäyttää sen laadukkaan 6- koloavaimen sinne ihan pohjalle banjopulttia lekalla, jollon se herkistyy. Jotkut jopa naksauttaa sitä pykälän kiinni ja sitten se aukeaa. Ehdottomasti kaasupoltin kädenulottuville, ja varautuminen siihen, että putki on vainaja kohta...sillain meinaan itsellenikin kävi, tosin w124:ssä mutta samanlaiset ruosteet ne on kaikissa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaito?
Väykyssä ei ole banjopultilla putken liitos, aiheellinen huomautus kyllä 124 osalta.
oulaistenliikenne.fi
Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaito?
Hetkinen... tätä en muuten minä kirjoittanut. Onko jollakin modella jäänyt joku raksi meikäläisen viestin kohdalla ruutuunBTriker kirjoitti:ja juuri ennen H-hetkeä mäjäyttää sen laadukkaan 6- koloavaimen sinne ihan pohjalle banjopulttiaVaikka lekalla, jollon se herkistyy. Jotkut jopa naksauttaa sitä pykälän kiinni ja sitten se aukeaa. Ehdottomasti kaasupoltin kädenulottuville, ja varautuminen siihen, että putki on vainaja kohta...sillain meinaan itsellenikin kävi, tosin w124:ssä mutta samanlaiset ruosteet ne on kaikissa.
Vaikka onkin vappu niin kirjoitin, että pieni butaanitoho on hyvä olla mukana, kun noita irrottelee ja paria päivää aikaisemmin suihkuttelee irrotusölijyä
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaito?
Samperi kun meni ilmeisesti näköjään taas kerran lainaa ja muokkaa napit sekaisin, anteeksi
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaito?
124:lle löytyi video Youtubesta: http://youtu.be/d9FTuXWKPqE" onclick="window.open(this.href);return false;
Siinä herra tyhjensi järjestelmän öljystä ensin. Mistä se kannattaa tehdä, vai päästellänkö öljyt vaan pallojen liittimistä sitä mukaa kun lentää?
Entä pallojen vaihdon jälkeen, pitääkö systeemiä ilmailla jotenkin?
Siinä herra tyhjensi järjestelmän öljystä ensin. Mistä se kannattaa tehdä, vai päästellänkö öljyt vaan pallojen liittimistä sitä mukaa kun lentää?
Entä pallojen vaihdon jälkeen, pitääkö systeemiä ilmailla jotenkin?
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaihto?
vanhan viestin kertausta.
Lisätääs nyt vaihto-ohje kun parikin kyselyä tullut.
Tarvittavat työkalut & vermeet
-suojalasit
-hallitunkki
-pukit auton alle 2 st
- 17 mm hylsy + väännin
- 10 mm kiintolenkki/piippu-avain/hylsy + väännin
- 11 mm kiintolenkki pienempää paineputkea varten
- 17 mm kiintolenkki (tai jos jumissa niin hyvälaatuinen jakari) isompaa paineputkea varten
-teräsharja
-ruosteenirrotusspray
-ruosteenesto/suoja spray
- öljyastia (kuten moottoriöljynvaihdossa)
-puhtaita rättejä reilusti
- puhdistusspray (CRC Bräkleen/ Quickleen tmv)
- uutta hydrauliöljyä (KL myy Fuchs:ia) ainakin 1 ltr. Mieluiten 2.
- uusi suodatin hydrauliöljysäiliöön esim.MB *A002 184 5501
- hydrauliikan tiivistysnestette esim.Wurth Tuote n:o 089 3545 050 (lila)
Pari päivää ennen harjaa ison ja pienen paineputken juurta puhtaaksi auton alla ja ruiskuta ruosteenirroitusspraytä muhimaan. Autoa ei tarvi välttämättä nostaa tässä vaiheessa ilmaan.Mahtuu kyllä takarenkaan takaa kurottamaan. Lisäksi spraytä voi ruiskuttaa paineakun kiinnitysmuttereiden juureen (3 kpl)
Kun vaihtoaika koittaa
1. Nosta auto turvallisesti pukeille
2. Rengas pois
3. ruosteenirroitusspraytä lisää ja pyyhi mutterin kanta puhtaaksi.
4. samalla kannattaa pyyhkiä isompia hiekkakasoja/likaa paineakun liittimien läheisyydestä ja lokasuojan sisäpinnoilta ko.paikassa. Puhtaus tässä tärkeää ennen irroitusta.
5.Suojalasit päähän
6. Irroita VAROVASTI jompi kumpi letkuista löysälle, vati alle.
Jos ei heti irtoa niin älä yritä väkisin. Lisää ruosteensuojaspraytä ja koita nytkyttää tai aavistus kireämmälle ja sitten uusi irroitus löysemmälle. Maltti on tässä valttia.
Huom. Kun metalliletku irtoaa niin saattaa ampua kurat silmille eli suojaa vaikka takatuenta jarruineen pyyhinrätillä ja käytä niitä suojalaseja.
7. Kun letkut irti harjaa kierteen puhtaaksi, pudista päät ja kääri puhdas rätinpala irtopään ympärille.
8. Nyt voit avata konepeiton ja ottaa hydraulipurkin esille. Varaa rättejä säiliön ympärille. Nesteen lisääminen ja/tai suodattimen vaihto hiukan nolosti suunniteltu tässä mutta onnistuu helposti kunhan et öljyä koko keulaa...no ainakin ruosteenestokäsittely tulisi samalla tehtyä.
9. Jos haluat vaihtaa nestettä samalla niin voit startata auton (huolehdi tallin tuuletuksesta), pumpun imupää kiinni säiliössä ja vahdit ettei pääse haukkaamaan ilmaa (ei toki vaarallista).Auton käydessä lorottaa hitaasti hydrauliöljyä niistä irroitetuista metalliputkista paineakun vieressä.
Voit välillä lisätä nestettä säiliöön mutta sammuta auton täytön ajaksi ellet täytä hydraulisäiliön öljytikun rei`ästä.
10. Sitten vaan uudet paineakut takaisin ja poistat ne suojatulpat vasta kun akku paikallaan. Huom!
- älä kiristä niitä 3 kiinnitysruuvia ihan kireälle ennen kuin metalliputket (iso &pieni) on kunnolla jengoillaan. Pientä säätövaraa on paineakun kiinnistysreikien avulla mahdollista tehdä.
- putsattuihin kierteisiin laitoin pienen tipan em. hydrauliikan tiivistysnestettä. Oli niissä alunperinkin jokin "lukite" tmv.
- kun ruuvaat putket kiinni, kiristä mutta älä missään tapauksessa liian lujaan, äläkä nuljaa mutterin kantaa.Eli jos syttyy se legendaarinen "vielä vähän" päässäsi niin älä vaan kiristä enää.
11. Kun akku/akut vaihdettu niin voi samalla vaihtaa sen hydrauliöljysäiliön imuputkessa olevan suodattimen.
12. Laita auto käyntiin ja katso pitääkö liitoksesi
13. Jos ok, niin ruosteensuojasprayaa joka mutteri ja kanta joka suunnassa.
14. Joudut todennäköisesti lisäämään säiliöön hydrauliöljyä 0,5..1 ltr ensi vaiheessa. Ajele autolla muutama km ja sammuta. Todennäköisesti joudut lisäämään vielä ainakin 0,5 ltr lisää.
15. Jos auton takapää muuten kunnossa niin ihastu kun huomaat miten se takapään tasonsäätö/vaimennus oikein toimikaan kun lähti tehtaalta.
Lisätääs nyt vaihto-ohje kun parikin kyselyä tullut.
Tarvittavat työkalut & vermeet
-suojalasit
-hallitunkki
-pukit auton alle 2 st
- 17 mm hylsy + väännin
- 10 mm kiintolenkki/piippu-avain/hylsy + väännin
- 11 mm kiintolenkki pienempää paineputkea varten
- 17 mm kiintolenkki (tai jos jumissa niin hyvälaatuinen jakari) isompaa paineputkea varten
-teräsharja
-ruosteenirrotusspray
-ruosteenesto/suoja spray
- öljyastia (kuten moottoriöljynvaihdossa)
-puhtaita rättejä reilusti
- puhdistusspray (CRC Bräkleen/ Quickleen tmv)
- uutta hydrauliöljyä (KL myy Fuchs:ia) ainakin 1 ltr. Mieluiten 2.
- uusi suodatin hydrauliöljysäiliöön esim.MB *A002 184 5501
- hydrauliikan tiivistysnestette esim.Wurth Tuote n:o 089 3545 050 (lila)
Pari päivää ennen harjaa ison ja pienen paineputken juurta puhtaaksi auton alla ja ruiskuta ruosteenirroitusspraytä muhimaan. Autoa ei tarvi välttämättä nostaa tässä vaiheessa ilmaan.Mahtuu kyllä takarenkaan takaa kurottamaan. Lisäksi spraytä voi ruiskuttaa paineakun kiinnitysmuttereiden juureen (3 kpl)
Kun vaihtoaika koittaa
1. Nosta auto turvallisesti pukeille
2. Rengas pois
3. ruosteenirroitusspraytä lisää ja pyyhi mutterin kanta puhtaaksi.
4. samalla kannattaa pyyhkiä isompia hiekkakasoja/likaa paineakun liittimien läheisyydestä ja lokasuojan sisäpinnoilta ko.paikassa. Puhtaus tässä tärkeää ennen irroitusta.
5.Suojalasit päähän
6. Irroita VAROVASTI jompi kumpi letkuista löysälle, vati alle.
Jos ei heti irtoa niin älä yritä väkisin. Lisää ruosteensuojaspraytä ja koita nytkyttää tai aavistus kireämmälle ja sitten uusi irroitus löysemmälle. Maltti on tässä valttia.
Huom. Kun metalliletku irtoaa niin saattaa ampua kurat silmille eli suojaa vaikka takatuenta jarruineen pyyhinrätillä ja käytä niitä suojalaseja.
7. Kun letkut irti harjaa kierteen puhtaaksi, pudista päät ja kääri puhdas rätinpala irtopään ympärille.
8. Nyt voit avata konepeiton ja ottaa hydraulipurkin esille. Varaa rättejä säiliön ympärille. Nesteen lisääminen ja/tai suodattimen vaihto hiukan nolosti suunniteltu tässä mutta onnistuu helposti kunhan et öljyä koko keulaa...no ainakin ruosteenestokäsittely tulisi samalla tehtyä.
9. Jos haluat vaihtaa nestettä samalla niin voit startata auton (huolehdi tallin tuuletuksesta), pumpun imupää kiinni säiliössä ja vahdit ettei pääse haukkaamaan ilmaa (ei toki vaarallista).Auton käydessä lorottaa hitaasti hydrauliöljyä niistä irroitetuista metalliputkista paineakun vieressä.
Voit välillä lisätä nestettä säiliöön mutta sammuta auton täytön ajaksi ellet täytä hydraulisäiliön öljytikun rei`ästä.
10. Sitten vaan uudet paineakut takaisin ja poistat ne suojatulpat vasta kun akku paikallaan. Huom!
- älä kiristä niitä 3 kiinnitysruuvia ihan kireälle ennen kuin metalliputket (iso &pieni) on kunnolla jengoillaan. Pientä säätövaraa on paineakun kiinnistysreikien avulla mahdollista tehdä.
- putsattuihin kierteisiin laitoin pienen tipan em. hydrauliikan tiivistysnestettä. Oli niissä alunperinkin jokin "lukite" tmv.
- kun ruuvaat putket kiinni, kiristä mutta älä missään tapauksessa liian lujaan, äläkä nuljaa mutterin kantaa.Eli jos syttyy se legendaarinen "vielä vähän" päässäsi niin älä vaan kiristä enää.
11. Kun akku/akut vaihdettu niin voi samalla vaihtaa sen hydrauliöljysäiliön imuputkessa olevan suodattimen.
12. Laita auto käyntiin ja katso pitääkö liitoksesi
13. Jos ok, niin ruosteensuojasprayaa joka mutteri ja kanta joka suunnassa.
14. Joudut todennäköisesti lisäämään säiliöön hydrauliöljyä 0,5..1 ltr ensi vaiheessa. Ajele autolla muutama km ja sammuta. Todennäköisesti joudut lisäämään vielä ainakin 0,5 ltr lisää.
15. Jos auton takapää muuten kunnossa niin ihastu kun huomaat miten se takapään tasonsäätö/vaimennus oikein toimikaan kun lähti tehtaalta.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaihto?
No VOIHAN LIMETIN, siinäpä tuli ohje suoraan "for dummies"
KIITOS!
KIITOS!
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaihto?
Lisätarkennusta tähän aiheeseen, tällainen projekti olis nyt kuukauden sisään tehtävä:
Tarviiko paineensäätöyksiköstä availla ilmausruuvia (jos tarvitsee, missä moinen mokkelo sijaitsee)?
Tarviiko paineensäätöyksiköstä availla ilmausruuvia (jos tarvitsee, missä moinen mokkelo sijaitsee)?
Re: S210 Tasonsäätö: Paineakkujen vaihto?
Tähän 10 v vanhaan sv22:n eittämään kysymykseen ilmauksen tarpeesta ei ole kukaan vastannut. Itseä aihe kiinnostaa koska usin omaan väykkyyn säätimeltä paineakuille menevät linjat. Yksi putki petti tienpäällä ja pumppu puhalsi pöntön tyhjäksi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969