Elikä b906 315cdi -07 automaatti kyseessä.
Kun lähtee liikkeelle vaikkapa risteyksestä, ihan normaalisti jarru vapaaksi ja kaasua hieman, liikkeelle lähdössä vaihteisto ikään kuin menee vapaalle ja kytkeytyy heti ykköselle ja takaisin vapaalle, ykköselle, vapaalle, ykköselle ja sitten lähtee menemään normaalisti. Kierrokset hyppii n. 1500-2500 välillä kunnes lähtee menemään.
Tätä ei tapahdu läheskään joka kerta. Vaikuttaa siltä että jos nopeasti vapauttaa jarrun ja painaa kaasua, tämä ilmiö tapahtuu, samoin jos hipaisee vahingossa jarrupoljinta kaasua painaessa.
Mistähän rupeaisi vikaa etsimään? Jarruvalokytkin?
Star ei anna mitään vikakoodia. Lootan öljyt vaihdettu, samoin küb, johdinlevy ja pistoke. Ei öljyä ohjainlaitteessa.
Vaihteisto toimii muuten normaalisti.
Sprinterin vaihteistö "tökkii"
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Sprinterin vaihteistö "tökkii"
Onko varmasti öljyä laatikossa riittävästi eli oliko vika jo ennen laatikon öljynvaihtoa?Jürgen kirjoitti: ↑Su 21.05.2023 19:51 Elikä b906 315cdi -07 automaatti kyseessä.
Kun lähtee liikkeelle vaikkapa risteyksestä, ihan normaalisti jarru vapaaksi ja kaasua hieman, liikkeelle lähdössä vaihteisto ikään kuin menee vapaalle ja kytkeytyy heti ykköselle ja takaisin vapaalle, ykköselle, vapaalle, ykköselle ja sitten lähtee menemään normaalisti. Kierrokset hyppii n. 1500-2500 välillä kunnes lähtee menemään.
Tätä ei tapahdu läheskään joka kerta. Vaikuttaa siltä että jos nopeasti vapauttaa jarrun ja painaa kaasua, tämä ilmiö tapahtuu, samoin jos hipaisee vahingossa jarrupoljinta kaasua painaessa.
Mistähän rupeaisi vikaa etsimään? Jarruvalokytkin?
Star ei anna mitään vikakoodia. Lootan öljyt vaihdettu, samoin küb, johdinlevy ja pistoke. Ei öljyä ohjainlaitteessa.
Vaihteisto toimii muuten normaalisti.
Re: Sprinterin vaihteistö "tökkii"
Vikaa ei ollut ennen öljynvaihtoa, eikä sen jälkeenkään. Vanha öljy ei ollut mitenkään poikkeuksellisen likaista. Vasta viime kesän jälkeen alkoi tuo tökkiminen, talvella ei ajettu. Nyt en ole tarkistanut öljymäärää muuten kuin testerin kertoma "Öljymäärä OK", se ei välttämättä kerro koko totuutta. Vuotoa ei kuitenkaan ole havaittu.
Olen yrittänyt saada vikaa päälle, vastaavalla tavalla kun se on esiintynyt, muttei se tietenkään yrittämällä tule.
Mitenhän tuo öljy Pemco 465 ATF D VI, onko se oikea öljy tuolle vaihteistolle? Vaihteistokauppa ainakin tarjoaa sitä tuohon mersun laatikkoon.
Olen yrittänyt saada vikaa päälle, vastaavalla tavalla kun se on esiintynyt, muttei se tietenkään yrittämällä tule.
Mitenhän tuo öljy Pemco 465 ATF D VI, onko se oikea öljy tuolle vaihteistolle? Vaihteistokauppa ainakin tarjoaa sitä tuohon mersun laatikkoon.
Re: Sprinterin vaihteistö "tökkii"
Testeri ei kerro vaihteistoöljyn määrää. Onpa kelpo öljy tuo kun käy melkein joka paikkaan / merkkiin.
oulaistenliikenne.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinterin vaihteistö "tökkii"
Jürgen kirjoitti: ↑Ma 22.05.2023 15:54 Vikaa ei ollut ennen öljynvaihtoa, eikä sen jälkeenkään. Vanha öljy ei ollut mitenkään poikkeuksellisen likaista. Vasta viime kesän jälkeen alkoi tuo tökkiminen, talvella ei ajettu. Nyt en ole tarkistanut öljymäärää muuten kuin testerin kertoma "Öljymäärä OK", se ei välttämättä kerro koko totuutta. Vuotoa ei kuitenkaan ole havaittu.
Olen yrittänyt saada vikaa päälle, vastaavalla tavalla kun se on esiintynyt, muttei se tietenkään yrittämällä tule.
Mitenhän tuo öljy Pemco 465 ATF D VI, onko se oikea öljy tuolle vaihteistolle? Vaihteistokauppa ainakin tarjoaa sitä tuohon mersun laatikkoon.
Se että testeri kertoo laatiko öljyn määrän olevan ok
Kertoo että jotakin on pahasti pilessä joko testerissä tai autossa,
Koska laatiko öljyn määrälle ei ole anturia,
KNnatta seuravaksi tarkista oikeen se määrä ja jos ktse ei osaa/pysty niin mennä jonnekin
Missä se onnistuu
Etei tule tuhoja
Mökkillä
'
'
Re: Sprinterin vaihteistö "tökkii"
FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ti 23.05.2023 13:24Jürgen kirjoitti: ↑Ma 22.05.2023 15:54 Vikaa ei ollut ennen öljynvaihtoa, eikä sen jälkeenkään. Vanha öljy ei ollut mitenkään poikkeuksellisen likaista. Vasta viime kesän jälkeen alkoi tuo tökkiminen, talvella ei ajettu. Nyt en ole tarkistanut öljymäärää muuten kuin testerin kertoma "Öljymäärä OK", se ei välttämättä kerro koko totuutta. Vuotoa ei kuitenkaan ole havaittu.
Olen yrittänyt saada vikaa päälle, vastaavalla tavalla kun se on esiintynyt, muttei se tietenkään yrittämällä tule.
Mitenhän tuo öljy Pemco 465 ATF D VI, onko se oikea öljy tuolle vaihteistolle? Vaihteistokauppa ainakin tarjoaa sitä tuohon mersun laatikkoon.
Se että testeri kertoo laatiko öljyn määrän olevan ok
Kertoo että jotakin on pahasti pilessä joko testerissä tai autossa,
Koska laatiko öljyn määrälle ei ole anturia,
KNnatta seuravaksi tarkista oikeen se määrä ja jos ktse ei osaa/pysty niin mennä jonnekin
Missä se onnistuu
Etei tule tuhoja
Kaivoin kaikki käytössäni olevat testerit ja tarkistin, ei todellakaan ole vaihteiston öljymäärän tietoa. Ihmettelin että mistä tuo tieto oli mun päähäni tullut, kas, moottorin öljytasohan se siellä muistissa kummittelikin. (miksei täällä ole fasepalm hymppää?)
No tikku käteen ja tarkistamaan, öljytasohan siellä olikin aika alhainen. Eikös se niin mennyt että lootaöljy kuumaksi ja koneen käydessä tarkastus? Tikku sentään kastui...
Mihin nuo öljyt ovat voineet kadota koska vuotoja ei ole? Vai onkohan vaan käynyt niin että on laitettu liian vähän öljyä, silloin ei pystytty käyttäämään vaihteistoa lämpimäksi ja katottu tikusta kylmän öljyn taso. Eikö se sininen merkki tikussa ole kylmän öljyn taso?
Jos tuo käyttämäni öljy ei olekaan sopivaa eikä ole mitään tietoa edellisistä öljyistä, niin kannattaakohan nyt tehdä niin että vaihtaa öljyt bevon mukaisiksi. Pari vaihtoa peräkkäin jotta suurin osa ainakin vaihtuisi?
Onkohan siellä turbiinissa roppua?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinterin vaihteistö "tökkii"
Niinpä niin jäleen kerran vika näytäis siis olevan väärä määrä öljyäJürgen kirjoitti: ↑To 25.05.2023 17:09FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ti 23.05.2023 13:24Jürgen kirjoitti: ↑Ma 22.05.2023 15:54 Vikaa ei ollut ennen öljynvaihtoa, eikä sen jälkeenkään. Vanha öljy ei ollut mitenkään poikkeuksellisen likaista. Vasta viime kesän jälkeen alkoi tuo tökkiminen, talvella ei ajettu. Nyt en ole tarkistanut öljymäärää muuten kuin testerin kertoma "Öljymäärä OK", se ei välttämättä kerro koko totuutta. Vuotoa ei kuitenkaan ole havaittu.
Olen yrittänyt saada vikaa päälle, vastaavalla tavalla kun se on esiintynyt, muttei se tietenkään yrittämällä tule.
Mitenhän tuo öljy Pemco 465 ATF D VI, onko se oikea öljy tuolle vaihteistolle? Vaihteistokauppa ainakin tarjoaa sitä tuohon mersun laatikkoon.
Se että testeri kertoo laatiko öljyn määrän olevan ok
Kertoo että jotakin on pahasti pilessä joko testerissä tai autossa,
Koska laatiko öljyn määrälle ei ole anturia,
KNnatta seuravaksi tarkista oikeen se määrä ja jos ktse ei osaa/pysty niin mennä jonnekin
Missä se onnistuu
Etei tule tuhoja
Kaivoin kaikki käytössäni olevat testerit ja tarkistin, ei todellakaan ole vaihteiston öljymäärän tietoa. Ihmettelin että mistä tuo tieto oli mun päähäni tullut, kas, moottorin öljytasohan se siellä muistissa kummittelikin. (miksei täällä ole fasepalm hymppää?)
No tikku käteen ja tarkistamaan, öljytasohan siellä olikin aika alhainen. Eikös se niin mennyt että lootaöljy kuumaksi ja koneen käydessä tarkastus? Tikku sentään kastui...
Mihin nuo öljyt ovat voineet kadota koska vuotoja ei ole? Vai onkohan vaan käynyt niin että on laitettu liian vähän öljyä, silloin ei pystytty käyttäämään vaihteistoa lämpimäksi ja katottu tikusta kylmän öljyn taso. Eikö se sininen merkki tikussa ole kylmän öljyn taso?
Jos tuo käyttämäni öljy ei olekaan sopivaa eikä ole mitään tietoa edellisistä öljyistä, niin kannattaakohan nyt tehdä niin että vaihtaa öljyt bevon mukaisiksi. Pari vaihtoa peräkkäin jotta suurin osa ainakin vaihtuisi?
Onkohan siellä turbiinissa roppua?
(ja ehkäpä väärä laatu) 722.6xx laatiko niin öljyksi semoista missä
Purkin kyljessä MB236:10 tai MB236:14 ei se niin
paljoa kaliimpa ole kuin jotkin mukamas sopivat
(aina ihmetellyt että miksi pitää laitaa jotain muuta
kun oikeaakin on saatavilla vaikka mistä)
eikä sitten tarvitse arpoa onko väärästä johtuvaa jos jotain häikää on
Tikun väreistä ei tietoa org tikun asteiko on 1 värinen
mihin meritty kylmänä ja lämpimän ylä/alamerkit
Määrän tarkistu Kone käynissä Keppi P asenossa
(oikeestan mitään väliä missä asenossa mutta turvalisempaa)
Laatikon öljy 80c(
siis laatikon ei moottorin öljy tai moottori)
öljyn taso ylämerkissä,
turbinissa voi roppu olla tai ei tietää 100% varmaksi vasta kun katsoo,
huuhtelu on hyvä konsti vaihtaa kerlla kaikki öljyt
ohjeita siihen on näkynyt ainkin tuolla mese fi
Mökkillä
'
'