W204 220cdi om651 vikatilassa mutta ei vikavaloa
W204 220cdi om651 vikatilassa mutta ei vikavaloa
Tosiaan tässä reissunpäällä ollessa ilmeni että oli otsikon kottero mennyt vikatilaan jossain välissä sytyttämättä moottorin vikavaloa. Toki hyvin valmistautuneena carsoftin lukija hanskalokerossa ja määränpäähän selvittyä katsoin että antoi koodin P026346, virhe sylinterin yksi kalibroinnissa tai parametri muistissa (karkeasti suomennettuna). Tunnustaisi pyörivän ihan normaalisti että ei täristä tai mitään muutakaan erikoista mistä voisi päätellä että on jokin hätänä muutakuin että on vikatilassa vaikkei vikavalo palakkaan. Nollasin sitten vian ja annoin seistä yönyli ja tässä kävin muutaman kymmenen kilometrin lenkin heittämässä ja taas sama homma ja samaa herjaa. Eli onko mahdollisia ideoita mikä voisi olla hällä hätänä, miksei sytytä vikavaloa (syttyy normaalisti sytytysvirta päällä) ja uskaltaako tuolla lähtee ajelemaan takasin kotio sen karkeat 500km
Re: W204 220cdi om651 vikatilassa mutta ei vikavaloa
Mahdollista että suutin viallinen, ei antanut itsellä mitään vikakoodia vaikka maailma täynnä savua ja järjetön kolina.
Re: W204 220cdi om651 vikatilassa mutta ei vikavaloa
No heitänpä arvauksen kun osunut aika samanlainen tilanne vastaan. Vika oli imusarjan läppämoottorissa ja testeri X satuili ykkössylinteristä. No erikoista kyllä, myös star sijoitti vian, ei ykkössylinteriin, mutta 1. sylinteriryhmään (bank 1). No ok, ihan loogista sinänsä, mutta kun rivimoottorissa on vain se 1...
OM651 oli tosiaan kyseessä. Uuden läppämoottorin sovitus (kalibrointi) auttoi.
OM651 oli tosiaan kyseessä. Uuden läppämoottorin sovitus (kalibrointi) auttoi.
Re: W204 220cdi om651 vikatilassa mutta ei vikavaloa
Tosiaan kun pyörii ihan normaalisti, ei savuta, ei kuulu tai näy mitään erikoista ja mitä tutkailin mahdollisia syitä jotka pystys kyseisen koodin antamaan niin käytännössä kaikissa on oireina huono käynti ja vikavalon palaminen mitä tuossa ei ole. Lisäksi noin kk sitten tehty suuttimien ohivuotomittaus pohjarikkojen vaihdon yhteydessä missä ei löytynyt vikaa. Mutta tosiaan viikonlopun aikana pääsee tarkemmin tutkailemaan boschin testerillä niin jospa sieltä sais vähän enempi irti kuin tuosta carsoftista. Tuota kaasuläpän uudelleen opetusta voisi toki kokeilla ihan vaikka muodon vuoksi mitä se siitä tuumaa
Re: W204 220cdi om651 vikatilassa mutta ei vikavaloa
Ja ennen ongelman alkua toimi aivan täysin moitteetta. Vedot oli tallessa ja pysty vedättämään lappu lattiassa niin kauvan kuin vain halusi. Jossain vaiheessa sitten kun oli ajanu pitempään vakkari päällä ja olin lähdössä ohittamaan niin olikin alkanu päättää leikkimään 200d ilmottelematta
Re: W204 220cdi om651 vikatilassa mutta ei vikavaloa
Ei kaasuläpän vaan imusarjan läppien.
Re: W204 220cdi om651 vikatilassa mutta ei vikavaloa
Aa noniin lukasin väärin pikaseen lukiessa
Re: W204 220cdi om651 vikatilassa mutta ei vikavaloa
Niin, enhän minä tiedä mikä sun autoa vaivaa, mutta minä puhuin imusarjan läppämoottorista, selvennyksenä.
Re: W204 220cdi om651 vikatilassa mutta ei vikavaloa
Tässä nyt boschin testerillä hetki ihmetelty tuota ja mahdollisesti nyt näytästäisi että suutin voisi olla viallinen. Mitta arvoja ja toiminto testejä tehdessä, suutimen nollamäärän kalibroinnissa kun mennään 55-180MPa alueelle niin mennään yli ohje arvojen tai alle niiden eli mikälisikäli ymmärrän oikein niin suutin yrittää ruiskuttaa liikaa ainetta ja ecu vähentää tätä niin paljon että mennään ulos raja arvoista
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W204 220cdi om651 vikatilassa mutta ei vikavaloa
Suutimessa vika kuten jo tuolla edellä kirjoiti calbroinin olevan pielessäSeppozu kirjoitti: ↑La 27.05.2023 13:37 Tässä nyt boschin testerillä hetki ihmetelty tuota ja mahdollisesti nyt näytästäisi että suutin voisi olla viallinen. Mitta arvoja ja toiminto testejä tehdessä, suutimen nollamäärän kalibroinnissa kun mennään 55-180MPa alueelle niin mennään yli ohje arvojen tai alle niiden eli mikälisikäli ymmärrän oikein niin suutin yrittää ruiskuttaa liikaa ainetta ja ecu vähentää tätä niin paljon että mennään ulos raja arvoista
toinen mahdolisuus että jostain muusta syystä sylinteri koittaa käydä eri nopeutta,
ihn aina ei juuri se suutin/syl missä alue ei riitä vaan sytys järjestyksessä enne/jälkeen olevakin voi korjauksen sotkea,
mutta koska delphi niin... suutin vika
Mökkillä
'
'
Re: W204 220cdi om651 vikatilassa mutta ei vikavaloa
Niin kaikkihan on toki mahdollista. En hoksannu siinä sillon kahtoa muilta sylintereiltä minkäsortin arvoja ne antaa mutta jos niistä ei mitään ihmeellistä selviä niin melkein lähdettävä tuon ykkösen suuttimen vaihdolla liikenteeseen
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ma 21.08.2023 18:51
Re: W204 220cdi om651 vikatilassa mutta ei vikavaloa
Löytyikö vika ykkössuuttimesta? itsellä tällä hetkellä sama koodi om651 moottorissa ja kiinnostais millä ratkesi sinun ongelma?
Re: W204 220cdi om651 vikatilassa mutta ei vikavaloa
Yhdessä tutussa om651 moottorisessa kuului sellainen kummallinen läpättävä ääni moottoria kuormitettaessa. Ääni kuului siitä lähtien kun auto taloon tuli, ja ääni kuului vedättäessä aina, joten siihen tottui äkkiä "normaalina ominaisuutena". Kun autosta lueskeli vikakoodeja, niin sinne oli aina tallentunut juurikin tuo bank 1 -koodi. Muita oireita, kuten esim. savutusta ei ollut.
Meni useita vuosia ja kerran sitten polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä täytin suodattimen suuttimien puhdistuslitkulla. Sekä läpättävä ääni, että vikakoodin ilmaantuminen hävisivät eivätkä palanneet koskaan.
Meni useita vuosia ja kerran sitten polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä täytin suodattimen suuttimien puhdistuslitkulla. Sekä läpättävä ääni, että vikakoodin ilmaantuminen hävisivät eivätkä palanneet koskaan.