Wiken 420 SE 1991

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tässä vertailunumerot bokseista, joku saksalainen oli selvittänyt. Löysin joltain ässäfoorumilta ja laitoin talteen.
420 SE/C/L: 
MB: A0075452232 
Bosch: 
0 227 400 710 
0 227 400 711 
0 227 400 712 
0 227 400 713 

500 SE/C/L: 
MB: A0075450732 
Bosch: 
0 227 400 706 
0 227 400 707 
0 227 400 708 
0 227 400 709 

560 SE/C/L: 
MB: A0065455432 
Bosch: 
0 227 400 701 
0 227 400 702 
0 227 400 703 
0 227 400 704
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Hage »

Hyvä lista, kiitos. En tosin tiedä haluunko edes vilkaista paljonko omaan maksaa uusi kappale :crazy:
Miten diagnosoit sytytysyksikön olevan rikki?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kyllä se oli enemmänkin päättelyä kuin varsinaista diagnosointia. Syttäboksista kyllä saa luettua vikakoodit ulos yhden liittimen väliin laitettavalla adapterikaapelilla, jossa on ledi johdon nokassa. Valon vilkahdukset kertoo vikakoodin. Tuommosen kun jostain löytäisi...

Miehän olen uusinut tuohon ruiskuosastoon KAIKKI paitsi määräjakajalle en ole tehnyt mitään, eli oletin että ruiskun mekaniikka ja polttoainepuoli on kunnossa. Kokeilin ilman YJ-releen sulaketta, ja ainoa vika oli korkea tyhjäkäynti, muuten kone kävi hyvin ja nypyttäminen vaan jatkui. Eli vika ei ollut ruiskun sähköpuolellakaan, eli sai poissuljettua sen että vika olisi esim. ECU:n boksissa. Noilla ruiskun osien vaihdolla ei ole ollut oikeastaan mitään vaikutusta koneen toimintaan (paitsi suuttimet jotka pehmensi käyntiä). Ainoat muutokset jotka koneessa olen huomannut liittyivät jollain lailla aina sytkäosiin - tulppien vaihto, toisten johtojen kokeilu, toisen virranjakajan kannen kokeilu. Suurin parannus oli kun uusin alipaineletkun pätkän syttyboksin liittimeen. Tästä päättelin että vika täytyy olla sytkäpuolella. Ilmavuotoa epäilin myös, mutta kun auto nyppi joskus isommillakin kierroksilla, ja Economy-mittari näpötti tyhjäkäynnillä vasenta rajoitinta vasten niin poissuljin senkin (ei ainakaan isoa vuotoa ole).

Ajelin eilen Ässällä pitkästä aikaa n. 100km kun kävin kaupungissa asioilla. Autossa ei ole enää kertakaikkiaan mitään käyntiongelmia. Pelaa varmaan siten kuin se on uutenakin pelannut. Kunhan saisi tuon tankillisen ajettua niin näkee onko ollut vaikutusta polttoaineen kulutukseen. Olen koittanut ajella rauhallisesti, en ihmettelisi jos pääsisi alle 10 litran kulutuksen. Tuo tapaus kun auto jätti välille mietityttää vielä, oliko vika PA-releessä vai tuossa syttyboksissa. Vahva veikkaus on että tuo vanha syttyboksi oli oikeasti tekemässä kuolemaa. Vanhan PA-releen juotokset olivat ihan OK-näköisiä.

Autossa on oikeastaan enää vain yksi vika, nimittäin hiljaisessa vauhdissa kääntäessä narahtelee. Alapalloja en usko että ovat, kun ne on uusittu (orkkisosat) pari vuotta sitten. Epäilen yläpalloja ja noita Lemförderin ylätukivarsia. Olisiko jäänyt rasvat vähiin tehtaalla? Narinaa on hankala diagnosoida kun narisee vain ajaessa. Kynkkäpuslat mulla on vielä uusimatta vaikka osat on olleet jo kauan hyllyssä. Voisiko ne narista noin? Ei ne ainakaan ihan loppu ole kun ei jarruttaessa tunnu mitään outoa.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Karel »

Oliko uudessa sytkäboksissa valmiina se sellofaanikalvojen välissä oleva lämpöä johtava tahna? Se on elintärkeä näille ja että boksi istuu tiiviisti runkopeltiä vasten. Murentunut vanha tahna ja huono korikosketus on näiden yleisin huononemisen syy. Oireilevan boksin voi jopa saada vielä palautumaan täyteen terään huolehtimalla tuosta lämmön johtavuudesta.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Karel kirjoitti: La 08.10.2022 23:12 Oliko uudessa sytkäboksissa valmiina se sellofaanikalvojen välissä oleva lämpöä johtava tahna? Se on elintärkeä näille ja että boksi istuu tiiviisti runkopeltiä vasten. Murentunut vanha tahna ja huono korikosketus on näiden yleisin huononemisen syy. Oireilevan boksin voi jopa saada vielä palautumaan täyteen terään huolehtimalla tuosta lämmön johtavuudesta.
Ei ollut valmiina, eikä tullut uutta kalvoakaan mukana. Sain vanhasta kalvon ehjänä irti ja puhdistin sen varovasti. Motonetistä löytyi näppärästi piitahnaa (on muuten kilohinta kohdillaan). :) Jätän tuon vanhan boksin tietysti talteen. Vois joskus piruuttaan kokeilla sitä kiinni vielä jos löytäisin/rakentaisin tuollaisen ledi-vikakoodinlukijan. Näkis mikä sitä vaivaa.

Tilasin uuden nakutustunnistinsarjan (tulee tunnistimet 2 kpl johtoineen päivineen). Noista ilmeisesti tykkää murentua johtojen eristeet. Tutkailin omia nakutustunnistinjohtoja ja pikatarkastelulla näyttivät vielä ehjiltä. Se suojatötterö minkä sisällä johdot kulkevat on vain alkanut murentua. Muutenhan johtojen kuntoa ei näe, kun kulkevat sen muoviputken sisällä. Boschin sarjaa ei enää valmisteta, vaikka se vielä esimerkiksi Autodocin listoilta löytyy. Kurth Classics valmistaa käsityönä uusia sarjoja, tilasin sieltä. Tässä linkki nakutustunnistimiin. Varaosanumeron mukaan olisi juuri oikea myös 420:een, vaikka sivuilla ei näin lue.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Vilkaisin Ässän alle ja niinhän se taas on tirsunnut bensaa uusikin paineletku. Samanlaista möhmää vuotanut muutaman tipan. Sepä taitaa tulla sieltä liitoksesta, jossa paineletku muuttuu metalliputkeksi ja lähtee kohti konetilaa. On muuten v-maisin liitos tuossa paketissa, noin sijainnin kannalta.

Pitäisikö sen kiinnikeholkin pyöriä metalliputken ympärillä, kuin jarruputkissa? Saman tyyppiseltä se näyttää päällepäin. Mulla siinä on jo kertynyt korroosiota, enkä letkua vaihtaessa uskaltanut pajoittaa vaan pyöritin letkun liittimen nokkaan, kiristin ja laitoin sitten letkun kiinni suodattimen päähän.

Kyllähän sitä pikku nitkauksen kestää kiristää vaikka ei pyörisikään, letku antaa periksi sen verran.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ässä ja SL ovat molemmat olleet jo tovin talviteloilla. Ässä ei talven aikana tarvitse huomiota, mutta SL:n akkua pitää ajoittain latailla. Laitoin SL:ään kesällä C-Tekin pikalaturiliittimen akunkenkiin. Siinä on LED-liikennevalot, jotka näyttävät akun varaustason. Helppo katsoa kontin aukaisemalla milloin on aika lykätä laturi kiinni. :)

Ässä pitäisi katsastaa tammikuussa. En ole vielä ruuvannut nastoja+ufoja alle, eipä sillä ole kiirettä. Ässää en tien päälle vie ennenkuin talvi tulee kunnolla ja pakkanen kiristyy pariin kymppiin ja tämä hemmetin suolan kylväminen rauhoittuu. Periaatteessahan sitä voisi antaa Ässän seisoa vappuun asti ja katsastaa sitten, mutta on sillä vain niin mukava ajaa, että ihan mielellään sitä talvipakkasilla käy vetreyttämässä. Pysyypähän kunnossa kun ajelee talvellakin.

Ilmastointi pitäisi kesemmällä täytättää loppuun Oulussa kun nyt on tuo puhallinosastokin kunnossa. Samoin pitäisi tuo narinan lähde selvityttää jollain spesialistilla.
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

Hoidappas se museotarkastus nyt ennen katsastusta, niin saat sitten ässään neljän vuoden leiman.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

wezze72 kirjoitti: Su 13.11.2022 11:57 Hoidappas se museotarkastus nyt ennen katsastusta, niin saat sitten ässään neljän vuoden leiman.
Joo, pitäshän se tämäkin saada hoidettua. :oops:
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Wikke kirjoitti: La 17.09.2022 20:03 Tässä muuta pohdintaa lauantai-iltana. Lueskelin Autostadium-foorumia. Sattui silmään ketju uudesta Kia Niro EV:stä. 50k€ ihan hirveän näkösestä muovip***asta. Sitten mietitään että onko auto hiljainen.. joo "kohtuullinen 80km/h asti". Toinen "ainakin 125 km/h ihan ok". Heh, 50k€ ostan W126:een bensaa aika pitkään ja ainakin 160km/h auto on yhtä hiljainen kuin 60km/h nopeudessa. Lujempaa en ole vielä uskaltanut Suomessa ajaa ettei lähde kortti. :roll: Ja W126 kulkee näillä Suomen epätasaisilla teillä aina suoraan. Oli töyssyä tai kuoppaa, auto menee aina suoraan eikä temmo sinne tai tänne. (Tätä vikaa on minun Subarussa, en tiedä onko siinä jotain kun ei minusta ihan uutena tuota tehnyt. Alkaa muistuttaa jo Avensista).
Kia Niro EV vuoden auto Suomessa. :clap:

Niin ja käyttis-Subarun vaihdoin suorakylki-V70:een. Se kulkee suoraan ja penkit on paremmat. Niin ja lämmityslaite.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13266
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja karra »

Wikke kirjoitti: Pe 16.12.2022 22:31
Oli töyssyä tai kuoppaa, auto menee aina suoraan eikä temmo sinne tai tänne. (Tätä vikaa on minun Subarussa, en tiedä onko siinä jotain kun ei minusta ihan uutena tuota tehnyt. Alkaa muistuttaa jo Avensista).

Niin ja käyttis-Subarun vaihdoin suorakylki-V70:een. Se kulkee suoraan ja penkit on paremmat. Niin ja lämmityslaite.
Mikä ikäinen ja mallinen oli? Oma 2008 myyntiprojekti kulkee hienosti, ja on jotenkin paljon kepeämmän tuntuinen kuin W203 - no onhan tuokin pieni auto. Opin just viime viikolla että siinä on kiinteä 50/50 Symmetrical AWD, onkohan ihan rallipedigreetä? Kun vaan joku ostais pois ...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

karra kirjoitti: La 17.12.2022 12:26 Mikä ikäinen ja mallinen oli? Oma 2008 myyntiprojekti kulkee hienosti, ja on jotenkin paljon kepeämmän tuntuinen kuin W203 - no onhan tuokin pieni auto. Opin just viime viikolla että siinä on kiinteä 50/50 Symmetrical AWD, onkohan ihan rallipedigreetä? Kun vaan joku ostais pois ...
2020-vuoden Outback. En tiedä mikä siinä oli, mutta koko ajan piti tehdä pieniä ohjausliikkeitä. Minusta se ei ollut uutena sellainen, tai sitten ne pienet ärsyttävät asiat vaan nousi ajan oloon esille. Mutta kepeä se oli ajaa, toisin sanoen todella helppo. Kaikki toimi kevyesti ja täsmällisesti. Tuntui pienemmältä autolta kuin oli, mukava oli kurvailla kaupungissakin.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ässää on vaivannut nyt jonkin aikaa vika ASR:ssä. Noin 2-3 min kuluttua ASR-häiriövalo syttyy, oli auto paikallaan tai liikkeessä. Limp Home -moodi ei kuitenkaan mene päälle. Sain rajattua ongelman esipaineistuspumppuun (jarrutehostajan alla) tai painekytkimeen, joka sijaitsee ABS-hydrauliyksikön sisällä. WIS:istä löytyi onneksi sähkökuvat W126:n ASR II -systeemiin sekä vianhakutaulukko. Sitä joutui vähän soveltamaan kun kaikki mittaukset pitäisi päästä tekemään ABS-sähköpurkin liittimistä erillisen adapterin kanssa. Onneksi sähkökuvien kanssa löytyi vaihtoehtoiset mittauspisteet. Hommaa lyhensi huomattavasti kun jätin kaikki mittaukset pois jotka voivat aiheuttaa häiriön vain auton liikkuessa.

Painekytkimen saa mitattua venttiiliyksikön releen (loppuosa ...173) pohjan liittimestä 30 ja painekytkimen nastan väliltä (ks. kuva). Jos liitin 30 ja painekytkimen nasta on yhteydessä, pitäisi vastusmittauksella näyttää jotain arvoa = painekytkin on paineistus-tilassa. Jos taas painekytkimen nasta on maissa = yksikkö on paineistettu. Eli tämän mukaan kun auton starttaa pitäisi esipainepumpulle tulla jännite. Ja niin tulikin, mutta pumppu ei inahdakaan. Tasan vuosi sitten kun jouduin käyttämään tehostajan irti ja ilmaamaan jarrut, surisi pumppu kuuluvasti kun ABS-yksiköltä löysäsi ilmausruuvin...

Eli nytpä pitää ottaa taas pääsylinteri irti että saa tuon pumpun kätösiin. Ameriikan foorumeilta löytyi tähän mennessä yksi ainoa posti jossa joku kehui avanneensa tuon pumpun ja putsanneensa. Niistä ASR I:n lokasuojan sisällä olevan pumpun purusta löytyi ihan kuviakin, mutta tämä lienee hieman erilainen.

Onkos kukaan ikinä avannut tuota pumppua? Sama kapine pitäisi löytyä ainakin 90-luvun alun W124:stä, W140:sta ja R129:stä, kaippa myös W201:stä jos on ASR:llä varustettu. Sen verran vilkaisin Ebaytä että käytetytkin maksaa ihan setelirahaa... :x Pumpun numero on A 000 430 04 32.

Jos tuon pumpun saa putsaamalla toimimaan niin on taas todistettu, että nämä autot ei tykkää seisottamisesta... Puhumattakaan jarrunesteiden vaihtamisen laiminlyönnistä. :!:

Kuva
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 393
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja racer123 »

ESP-mallin esipainepumpun A 000 430 10 32 olen purkanut ja putsannut ja saanut toimimaan, uskoisin että juurikin seisottaminen ja vanhat jarrunesteet aiheuttaa ongelmia näissä.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

racer123 kirjoitti: Ti 14.02.2023 23:20 ESP-mallin esipainepumpun A 000 430 10 32 olen purkanut ja putsannut ja saanut toimimaan, uskoisin että juurikin seisottaminen ja vanhat jarrunesteet aiheuttaa ongelmia näissä.
Tuohan on saman näköinen puikula kuin ASR-pumppukin. Olikos siinä minkälaiset tiivisteet, ts. pitääkö pelätä että sitä ei saa enää tiiviiksi? Oikeita tiivisteitä noihin ei saa varmaan mistään...

Mietin myös voisiko pumpun saada pelaamaan vain vaihtamalla jarrunesteet... Jos pumppu vetreytyisi kun pukkaa painevaihtajalla uudet liemet sisään... :problem:
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 393
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Wikke kirjoitti: Ke 15.02.2023 18:31
racer123 kirjoitti: Ti 14.02.2023 23:20 ESP-mallin esipainepumpun A 000 430 10 32 olen purkanut ja putsannut ja saanut toimimaan, uskoisin että juurikin seisottaminen ja vanhat jarrunesteet aiheuttaa ongelmia näissä.
Tuohan on saman näköinen puikula kuin ASR-pumppukin. Olikos siinä minkälaiset tiivisteet, ts. pitääkö pelätä että sitä ei saa enää tiiviiksi? Oikeita tiivisteitä noihin ei saa varmaan mistään...

Mietin myös voisiko pumpun saada pelaamaan vain vaihtamalla jarrunesteet... Jos pumppu vetreytyisi kun pukkaa painevaihtajalla uudet liemet sisään... :problem:
Muistaakseni oli o-renkain tiivistetty, mulla ei ollut ainakaan mitään ongelmaa etteikö olisi ollut tiivis kasauksen jälkeen.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ässä odottelee vielä ASR-remonttia. Kohta pitäisi ryhtyä kun päätiet alkaa olla sulat.

SL lähti tänään uuteen kotiin. Onneksi meni hyvään sellaiseen. Toivotan turvallisia kilometrejä uudelle omistajalle.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Tuo ASR löytyy omasta ässästäkin, joten pistähän sitten raporttia järjestelmän sielunelämästä.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ei ole omakohtaista kokemusta, eikä siis ole tullut ASR:n pumppua purettua, mutta yleisellä tasolla: On äärimmäisen herkkä jarrunesteen laadulle ja kunnolle. Mistä seuraa se, että jos ja kun tuo ASR ei koskaan kunnolla ole "toiminnassa", niin normityyppisellä jarrunesteiden vaihdolla itse ASR:n piirissä makaa yhä vanha litku. Eli nesteet pitäisi vaihtaa, systeemi ilmata, ja sitten antaa monoa siihen malliin, että ASR kunnolla on jonkin aikaa toiminnassa. Itse kokeilisin tätä ennen minkään auki repimistä. Pelkkä hissun kissun ajelu sunnuntaisin on näille vähän sama kuin ei käyttäisi lainkaan, ja se voi oikeasti olla myrkkyä.

Täytyy jossakin välissä kurkata mitä korjaamokirjallisuus sanoo.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Karel kirjoitti: Ke 05.04.2023 22:31 Ei ole omakohtaista kokemusta, eikä siis ole tullut ASR:n pumppua purettua, mutta yleisellä tasolla: On äärimmäisen herkkä jarrunesteen laadulle ja kunnolle. Mistä seuraa se, että jos ja kun tuo ASR ei koskaan kunnolla ole "toiminnassa", niin normityyppisellä jarrunesteiden vaihdolla itse ASR:n piirissä makaa yhä vanha litku. Eli nesteet pitäisi vaihtaa, systeemi ilmata, ja sitten antaa monoa siihen malliin, että ASR kunnolla on jonkin aikaa toiminnassa. Itse kokeilisin tätä ennen minkään auki repimistä. Pelkkä hissun kissun ajelu sunnuntaisin on näille vähän sama kuin ei käyttäisi lainkaan, ja se voi oikeasti olla myrkkyä.

Täytyy jossakin välissä kurkata mitä korjaamokirjallisuus sanoo.
Tämä on käynyt itselläkin mielessä, että kokeilisi ensin vain vaihtaa jarrunesteet. Viimeksi vaihdoin ne vuosi sitten, ja sitä edellisen kerran ne vaihdettiin huollossa 2020. Tein kyllä ilmauksen WIS:n mukaan, mutta mietin että olisiko sinne sittenkin jäänyt ilmaa tai jokin mennyt proseduurissa pieleen... Nyt kun silmä kädessä vielä luin tuota ohjetta niin painevaihtaja pitäisi olla kytkettynä kun ABS-yksikkö ilmataan... Taisipa olla että viimeksi irroitin sen :oops:

Laitoin viimeksi DOT 5.1 nesteet. Onkohan noissa joku sitten ettei sovellu noin vanhaan systeemiin. DOT4 LV olis nyt muutama litra jotka aion laittaa seuraavaksi.

ASR-autossa pitää joka pyörästä laskea 0,5 litraa nestettä ulos, on ilmeisesti herkempi jäämään ilmaa...

Mietin myös että mitäköhän se pumppu sanoisi jos jännitelähteellä antaisi navat väärinpäin virtaa hetken... Jos saisi siten jumin pois. Jos tuo nesteiden vaihto ei tuota tulosta.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

älä mene sohimaan sitä eri napaisuudella.
minä ilmasin kahesti, ensin kone sammuksissa ja jatko koneen käydessä säiliön paine täytöllä.
ilmauksessa on oma ilmaus järjestyksensä.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

touhottaja kirjoitti: To 06.04.2023 20:41 älä mene sohimaan sitä eri napaisuudella.
minä ilmasin kahesti, ensin kone sammuksissa ja jatko koneen käydessä säiliön paine täytöllä.
ilmauksessa on oma ilmaus järjestyksensä.
Joo, teen jarrunesteiden vaihdon tehtaan ohjeen mukaan ensimmäiseksi. Sitten katsotaan miten homma etenee. Noista esipainepumpuista löytyy tosi vähän juttua että olisivat vikaantuneet. Kyseessä on kuitenkin aika kriittinen osa ja oletan että on valmistettu aika tiukoilla standardeilla. Ässään on kuitenkin vaihdeltu jarrunesteitä aikojen saatossa, aika paljon on "huolettomalla" pidolla olleita ASR-autoja tien päällä, yleisin vika lienee jossain pyörän anturissa.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ässä on taas ajossa (kovassa ajossa :lol: ). Auto pelaa kuin ihmisen mieli, silkinpehmeästi. ASR-vika korjaantui esipainepumpun putsauksella, pumpun pesässä ja pikku siivapyörissä oli kuivunutta vaaleaa kökköä (vaihtakaa jarrunesteitä säännöllisesti!). Autolle on tehty museotarkastus, papereita ootellessa. Katsastussetäkin oli tyytyväinen, leima tulla tupsahti.

Kukkolankoskellakin oli vettä.

Kuva
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

Onnittelut kaiken edellätapahtuneen positiivisen kehityksen johdosta.:)
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Hage »

Onnittelut museoinnista! :thumbup:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onnittelut !
Sehän olisi edellinen leimakin siirtynyt hamaan tulevaisuuteen museokatsastamalla, mutta mikäpä tuossa, kunnossa olevaa autoa leimalla käyttää :)
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kiitos onnitteluista.

Määräaikaiskatsastus olisi tosiaan hoitunut samalla reissulla museoinnin kanssa, mutta kun edellinen oli mennyt jo tammikuussa vanhaksi ja oli mahdoton polte saada auto vihdoin ajoon. :lol: Eipähän nyt ole niin kauheaa paniikkia sen museoinnin kanssa. Täällä "landella" postikin kulkee nykyisin vähän miten sattuu, niissä papereissa voi hetki kestää. Mites muuten, ei kai sitä tarvi uudestaan sitten määräaikaiskatsastaa museorekisteröinnin yhteydessä, luulis että menisi ihan paperihommina, ja nykyseen leimaan +3 vuotta lisää aikaa..?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin okei se oli mennyt jo leima vanhaksi. Ajattelin, että jos olisi ollut vielä leima voimassa, niin sehän olisi ilman määräsikaiskatsastusta siirtynyt automaattisesti edellisestä hyväksytystä 4 vuoden päähän.
Paperihommina menee ja seuraava katsastus 4 vuoden päähän siitä milloin nyt hyväksyttiin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ihan hyvä nyt että katsastusaika siirtyi näin kesemmäksi, mukavampi kun tämä pääasiassa kesäauto on. Tuo tammikuun alku ollut vähän huono kun pitänyt toivoa aina kovia pakkasia. :lol: Tosin nyt voi käydä kyllä niin että unohdan sitten 4v päästä koko katsastuksen. :lol:
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Hieno auto ja hyvää tarinaa kuvien kera.

Puoleen väliin tuli nyt luettua 👍
Vastaa Viestiin