Alustan massausta/suojausta/kasailua

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Kiitokset vinkistä
Tälläisen kävin hakemassa ja ihan aiheellista käydä vielä läpi.
80 papereita otin, mutta kokeilin paketin mukana tullutta 60
ja oli tälle koneelle jopa parempi ainakin tähän tehtävään
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Alustan massausta/suojausta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tollanen on hyvä kone, mutta ainakin oma bosch kuluttaa äkkiä kiinnityslaikasta sen tarrasysteemin pilalle jolloin laput ei pysy kiinni, ja ne kiinnityslaikat on kalliita. Kokeilin tänään vielä tuota massausta wurthin tavaralla, oli jäänyt pari purkkia ja vaikka päiväykset oli menneet jo 2,5 vuotta sitten niin toimivaa oli.

https://www.youtube.com/watch?v=Hb7NLnl0QJM Elikkä toi, tuo wurthin massa on ihan ok ja tuo systeemi on paljon helpompi käyttää kuin se 3m pussi, ja halvempi. Lisäksi tekee hämmästyttävän lähelle alkuperäisen näköistä jälkeä. Nyt vaan jännätään tarttuuko se alkuperäiseen massaan.
S124 300TE
S211 E500
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Nyt on pojilla vehkeet. Joitain pätkiä katselin tästä ja vastaavista. Käteviä käyttää ja yllättävän siistiä jälkeä ja mikä parasta saa tarkkaan rajattua.

Sehän noissa hiomakoneissa ongelma, että paperin tartunta heikkenee.

Miten kävi oman massauksen kanssa. Tarttuko hyvin.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Alustan massausta/suojausta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sen näkee huomenna kun pääsen auton luo, ja on sitten varmasti kovettunut. Toi ruisku on kyllä älyttömän helppo käyttää, ja avattu patruuna saa olla sisällä vuosia käyttämättä ja lähtee toimimaan kun letkun pistää kiinni.
Noi spraymaalit mitä olit ostanut on hyviä, oon käyttänyt molempia. Niissä on tosi voimakas tartunta kaikkiin alustoihin. Sellanen homma noitten spraymaalien kanssa että anna epoksin kuivua kunnolla(useita tunteja-yön yli) ennen sprayn ruiskuttamista, koska muuten tulee sellainen jännä rektio että se spraymaali lähtee vetäytymään kaikista terävistä reunoista ja kulmista jännästi. Mutta maalaa sitten heti perään puolentunnin-tunnin sisään mitä pintaan tuleekaan että tarttuu kunnolla siihen epoksiin, tuossa hempelin ohjeessa oli 20 asteessa päällemaalausaika neljä päivää uretaanimaaleilla. Varmin tartunta tulee kun pintamaalin maalaa samana päivänä.
S124 300TE
S211 E500
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Myyjä meinas auton alle mihin uv ei pääse niin riittäis pelkkä epoksi useaan kertaan maalattuna. Purkeista tuo 1k epoksi pohjalle ja, kun oli vain harmaana niin laittoi tuon toisen purkin mustaa mukaan pintaväriksi ja halutessa pu-massan päälle.. Olis ollut mustaa pintaväriäkin, mutta meinas, että näin parempi.
Tuo massa alkoi kyllä kiinnostamaan ainakin tunneliin ja miksei koko peräpäähän.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Alustan massausta/suojausta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo kyllä epoksikin pitäis olla riittävä suoja pohjaan, tuo yks spraypurkki ei vaan riitä koko pohjaan jos meinaat siihen mustan pintavärin.
Huomenna tosiaan pääsen kattomaan miten toi wurthin massa tarttui, onhan siinä sekin vaihtoehto että vetäisee tuon spray pohjamaalin siihen väliin alkuperäisen massan päälle, tarttuu nimittäin siihenkin kuin tauti. Ja jos et halua ruiskuttaa sitä massaa, niin voihan sitä levittää käsipuristimellakin ja pensselillä koittaa töpötellä alkuperäisen näköiseksi, joku pieni telakin voisi toimia.
https://www.etra.fi/fi/sika-spraygun-li ... 0340005798 Mulla on tämä, siihen käy wurthin tuubit. Sikaflexin massaa ei kannata laittaa, se on ihan toivotonta paskaa, tosin siitä on tullut uusi versio. Varmaan saaneet palautetta kelvottomasta tavarasta.
S124 300TE
S211 E500
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Aii juu :) 5 litraa otin quatroa pensseli/tela levitykseen ja kait ruisku hommattava, että saa hiekkapuhalletut osat maalata pihalla kunhan siitepölytys ohi.
Toisena vaihtoehtona olis ollut hempel light primer, mutta tämä kestää öljyt, liuottimet yms.
(Oli maalikauppiaalla 200€ ruiskua, mutta meinas, että hakea moton... , jos tarve vain vähäinen jokin ruisku mikä kopio jostain merkkiruiskusta. 1.8 suuttimen läpi ja jollen väärin muista niin ilman ohennusta epoksi)
Keski ja takapöntön sain postissa ja ajattelin käyttää puhalluksessa ja ehkä ne vois epoksilla myös maalata ainakin pöntöt. Mitenhän kuumaa lie etupöntön / katin läpi vielä kaasut. Tämä tais kestää 120 astetta, mutta täytyy vielä varmistaa.
Paperi lieriöt laitan reikiin ja mehupillin pätkät ruuveihin mitä pohjassa ja irroitan joka maalauksen jälkeen. Näihin purkkimaalia kunhan epoksit leviteltynä. Sekä käsijarruvaijerin-, jarruletku reikiin ym mihin ei pensselillä pysty maalaamaan.

Kävi tuttu mies tallissa ja ehotti mastonin hammeria. Kysyin oletko jäänmurtajan keulassa nähnyt hammeria. Ei ollut.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Alustan massausta/suojausta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mastonin hammer :lol: Sehän ei edes kuivu ikinä kunnolla. Ruiskuksi on sama ostaa halvin mitä löytyy, jopa parinkympi pikku aiconilla saa hyvän pinnan.
Älä epoksia laita pakoputkeen, siihen käy ihan mastonin kuumankestomaali.
S124 300TE
S211 E500
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Mukava olis maalata ruiskulla pohjakin, mutta kokemukset tallissa maalauksesta ei ole hyvät. Maalailin kaiutin telineet talliin mustalla sprayllä ja sitä pölyä oli siivota asti. Auto nyt onneksi ollut paikanpäällä.
Ajattelin silloin, että tämä oli tässä ja ulkona loput.
Täytyy tutustua kuumakestoihin.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Alustan massausta/suojausta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Wurthi ei ole vielä kovettunut täysin mutta tartunta vaikuttaa aika heikolta :thumbdown:
S124 300TE
S211 E500
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Taukoa sen verran, että ruosteet mitä pohjassa nii nyt hyvin näkyvillä. Täytynee putsailla ja johonkin kohtaan tehdä testi mipalla miten epoxi tarttuu kiinni.
Aineen koostumus sellainen, että hakeutuu luultavasti myös rakoihin.
Kirkkaana oli yllättävän hyvin säilynyt.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Alustan massausta/suojausta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Huhhuh mitä hommaa, tulee hiki jo lukiessa.
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Kardaania tutkailin ja tuossa ristiniveltä, kun kääntelee niin asettuu/ lukittuu suoraan asentoon. (Pykälässä)
Lähtee kylläkin vaivatta liikkumaan, kun kääntelee.
Liekkö vakavaa. Juttua oli kirjoiteltu, että vähenis kun lämmittelis vaseliinejä notkeaksi ja vähän koputtelis.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Stefat ja muut tiivisteet olis tarkoitus vaihtaa.
Miten tämä lähtee purkaantumaan. Riittääkö tuon sokan irroitus tumpin irroittamiseen.

Tumpit lähti ja merkkasin. Tiedä onko merkitystä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Tuollainen tiiviste määrä löytyi ja kyseessä asd.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tuon enempää en purkaisi jos tuntuu äänettömältä ja välyksettömältä? Miltä noi pikkurattaat näyttää, ne joskus kuluu aika huonoiksi. Sielä on kyllä noitten ristitapin rattaiden alla laakereina muovilevyt, ne voi olla aika kuluneet. Omaan laitoin rautaiset versiot jostain w140 kunkkuperästä.
S124 300TE
S211 E500
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Juu, en lähde purkamaan peräpäästä enempää. Äänetön oli perä. Kardaanille lähtevät stefat olis tarkoitus vaihtaa
Edestä (automaattilaatiko) ja perästä. Peräpään stefan vaihdosta ohjeita löytyy ja olisko pultin kiristys samaan kohtaan missä ollutkin.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2007
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

300E W124 1987 kirjoitti: La 09.09.2023 08:19 Peräpään stefan vaihdosta ohjeita löytyy ja olisko pultin kiristys samaan kohtaan missä ollutkin.
Samaan kohtaan pitää laittaa mutteri ja kannattaa laskea montako kierrosta ottaa auki.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Jep, täytyy huolella katsoa mutterin kierrokset.
Laakerit tumpeilla vähän jäykät pyörittää, muttei väljät.
Hintoja katsoin niin oli siunautunut laakereille hintaa.
Stefa jättänyt vähän jälkeä ja olis vara 2...3mm siirtää eri kohtaan stefaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Kardaanilta holkit irroitin, en tohtinut kammeta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Perän kansikin jossain vaiheessa laittaa paikoilleen. Olisko mikä liima väliin ja oliko kenelläkään muistissa kiristysmomentit.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1267
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

300E W124 1987 kirjoitti: Ke 13.09.2023 20:52 Perän kansikin jossain vaiheessa laittaa paikoilleen. Olisko mikä liima väliin ja oliko kenelläkään muistissa kiristysmomentit.
http://www.w124performance.com/service/ ... ension.htm

Tuolta esim tiedosto 35-540

8.8 pultit 45Nm, jos 10.9 niin 50Nm tai jos kaulukselliset pultit niin 55Nm.

Pinnoille huolellinen puhdistus ja tasotiivistettä väliin. Omiin laittanut jotain Loctiten tasotiivistettä (mustaa ja punaista, en muista numeroita) ja hyvin pitänyt.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Kiitokset.
Loctite 510 vois kokeilla.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Jarrusatulat (uudet taka) irroitin männät maalausta ajatellen ja käsitys ollut, että sylinterin sisälle tulevan tiivisterenkaan ruskea merkki tulisi männän edestä katsottuna vasemmalle, mutta oli toisessa vasemmalla ja toisessa oikealla puolen.

Tuossa leikkaus kuvaa katsoin ja olisko näin, että satulassa tiivisteura olis sisempänä matalampi ja tiiviste itsessään tasamittainen.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Alkoi laakeritkin pyöriin ok. Oli kertynyt väliin töhnää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Onko kenelläkään tietoa tuon asd laakerin toiminnasta. Miten lukitsee vetoakselin tarvittaessa vetäväksi.
Hintaa laakerilla 500...6oo e

Asd toimintaan koskaan perehtynyt, mutta nyt pyörittelin osia ja kahden o-renkaan väliin tulis asd öljyt ja painais holkkia laakeria vasten. Vai miten se nyt toimiikaan.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Öljynpaine painaa vetoakselin tumppeja ulospäin ja se ne akselit vetää niitä tasauspyörästön rattaita kuorta vasten(ne kitkalevyt on sielä välissä).
Vähän huono systeemi, levyt kun kuluu niin tasauspyörästön rattaisiin tulee iso välys
S124 300TE
S211 E500
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Ok, eli laakeri ottaa paineen vastaan ja siitä varmaan muodostuu tuo hinta. Levyjä näkyykin, mutta se lukko akselin päässä niin onnettoman oloinen, että laitto miettimään. Jannen teksteissä olikin mainita, että olisi hyvä uusia aina kyseiset lukot.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Kardaanit ja pienhilpettä putsattuna ja väriin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Alustan massausta/suojausta/kasailua

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Carlssonin vanteita ajttelin kokeilla josko olis ok näköinen.
ET30 17" ja 7.5" leveänä niin vois mahtua pyörimään.
Rengaskokoa alkaa miettimään. Kartiopulteilla ja jostain täytys löytää sopivat. Mikäli jollain myydä hyväkuntoiset pultit niin laittelee viestiä.
Tieten rengasliikkeestä luulis sopivat löytyvän.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Vastaa Viestiin