w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eikö tuolla ole kerrottu jo moneen kertaan kuinka se irtoaa?

vinkkinä, että jos virtalukko takertelee, niin ei kannata ainakaan sumuttaa sinne mitään voiteluainetta, tai se on sitten viiminen voitelu. lukko menee suurella todennäköisyydellä jumiin, jos tarkertelevaan laittaa voitelua. mistäkö tiedän? kokemuksesta. :D
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1357
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

lada-sex kirjoitti:Osaisko joku antaa mulle hyvät neuvot miten irtoaa w201 1.8L man -91 koko virtalukko/lukkopohja, eli koko roska pois, kun pitää vaihtaa sekä pohja, että lukkopesä kokonaan uuteen. Olen koittanut lueskella, mutta ei oikein tunnu aukeavan, että miten se lähtee irti. Mittariston olen poistanut edestä. Voisiko joku ystävällisesti laittaa tähän tai yksityisviestillä neuvoja miten se hoituisi kätevästi? Kiitos.
Eikä pohjakaan lähde irti jos avain on väärässä asennossa.
lada-sex
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 24.04.2013 16:59

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja lada-sex »

kuitsi kirjoitti:
lada-sex kirjoitti:Osaisko joku antaa mulle hyvät neuvot miten irtoaa w201 1.8L man -91 koko virtalukko/lukkopohja, eli koko roska pois, kun pitää vaihtaa sekä pohja, että lukkopesä kokonaan uuteen. Olen koittanut lueskella, mutta ei oikein tunnu aukeavan, että miten se lähtee irti. Mittariston olen poistanut edestä. Voisiko joku ystävällisesti laittaa tähän tai yksityisviestillä neuvoja miten se hoituisi kätevästi? Kiitos.
Eikä pohjakaan lähde irti jos avain on väärässä asennossa.
Virtalukko on ollut ihan toimiva, mutta avaimet hävinnyt. Olen väkisin särkenyt lukon pulttikiilalla ja kuusiokololla kääntämällä ykkös asentoon ja haitta tapit työntämällä sisään oikein päin viistot ja kaikki ollut, mutta ei vain irronnut. Sen jälkeen olen porannut sen lukon rikki ja yrittänyt saada sitä pois huonolla menestyksellä. Nyt olen siis purkanut rattiakselin alas ja se koko lukkosydeemi on viellä kiinni rattiakselissa, mutta lukko on täysin näkyvissä pohjineen kaikkineen, mutta ei lähde irti..

Osaako joku siis kertoa miten kyseinen lukko lähtee irti rattiakselista? Onnistuuko, jos leikkaan sen putken poikki mikä yhtyy rattiakseliin ja on ilmeisesti rattilukon mekanismi ja samalla pitää lukon kiinni rattiakselissa, eli leikkaan sen poikki niin saanko sen jälkeen otettua irti kaikki sieltä rattilukon puolelta ja laitettua uuden tilalle?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja felmit »

Tämä aihee koskee W124:sta
kyselit kuitenkin:
lada-sex kirjoitti:Osaisko joku antaa mulle hyvät neuvot miten irtoaa w201 1.8L man -91 koko virtalukko/lukkopohja, eli koko roska pois, kun pitää vaihtaa sekä pohja, että lukkopesä kokonaan uuteen
En osaa sanoa kuinka samanlainen tai erilainen on W124:n kanssa
Lontoon murteella on aiheen mukainen ohje:
http://www.w124performance.com/service/ ... 6-8010.pdf
autodidakti
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1303
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Ja tuohon muuten hyvään ohjeeseen pari täsmennystä: pohja ei irtoa kuin radio-asennossa, eli ei kannata sorkkia enää kun lukkopesä on irti.
Ja lukko mahtuu tulemaan pois, kun se kuminen peite valkoisine kehyksineen otetaan pois keskikonsolin kyljestä.

EDIT: No joo, pohja siis irtoaa, mutta jotta pohjan ruuvit pääsee avamaan, pitää ensin irrottaa pikaliitin, joka ei irtoa kuin tuossa radioasennossa....
Viimeksi muokannut Juhani Halmeenmäki, La 23.07.2016 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3794
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Ja tuohon muuten hyvään ohjeeseen pari täsmennystä: pohja ei irtoa kuin radio-asennossa, eli ei kannata sorkkia enää kun lukkopesä on irti.
Ja lukko mahtuu tulemaan pois, kun se kuminen peite valkoisine kehyksineen otetaan pois keskikonsolin kyljestä.
Niin puhuttiinko nyt W124:stä, kuten tässä ketjussa muuten, vai W201:stä, johon parissa edeltävässä viestissä viitattiin?


Ainakaan W124:ssä sitä kumilärppää lämmityslaitteen kyljestä ei tarvitse irrottaa virtalukon irrottamiseksi, sillä se antaa periksi sen verran, että lukko mahtuu tulemaan pois paikaltaan. Veikkaisin, että juuri siksi se osa on kumia eikä jotakin joustamatonta matskua.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1303
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

W124 kuten allekirjoitus ja otsikkokin :D
Tällä iällä uskalla enää vanhaa kumia venytellä liikaa, ettei ratkea :lol:
Sen verran helposti irtosi (oli ollut ennenkin irti) että helpointa niin.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä virtalukon pohja irtoaa missä asennossa vaan.
Kumiosa on tehty kumista siksi ettei sitä tarvitse irrottaa kun ottaa lukkorunkoa pois paikaltaan.
oulaistenliikenne.fi
Rikke_80
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 30.03.2012 21:46

W129 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Rikke_80 »

W129 virtalukon jumittaa. Olen vähän jokapaikasta etsiskellyt tietoa ja saanutkin sitä. Tilasin tänään sellaisen työkalun mitä käyttäen pyöritän patruunan pois virtalukko radioasennossa (virtapäällä). Sitten lukkopesän kanssa suutariin ja uudet haitat ja avaimet sieltä samalla vanhalla sarjoituksella. Onko kokemuksia? Meneekö noin sukkelasti.
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: W129 virtalukko

Viesti Kirjoittaja sawyer »

Rikke_80 kirjoitti: Ke 24.05.2023 16:06 W129 virtalukon jumittaa. Olen vähän jokapaikasta etsiskellyt tietoa ja saanutkin sitä. Tilasin tänään sellaisen työkalun mitä käyttäen pyöritän patruunan pois virtalukko radioasennossa (virtapäällä). Sitten lukkopesän kanssa suutariin ja uudet haitat ja avaimet sieltä samalla vanhalla sarjoituksella. Onko kokemuksia? Meneekö noin sukkelasti.
Sen verran voin vastata vaikka olenkin vain w124 noita vaihtanut. Olen siinä käsityksessä että 124/126/alkupään r129 ovat samoilla haitoilla eli HU39 kun taas w201 on HU64 haittalevyillä. Kaikissa näissä pitäisi olla sama irroitusperiaate.

Eli avaimen kääntää 1-asentoon, tunkee sen erikoistyökalutapin (tai tekee itse polkupyörän pinnasta tms. niinkuin itse tein) ja painaa sitä jousinlevyä. Lähtee sen jälkeen tosi nätisti vetämällä kunhan on tarpeeksi syvällä ne tapit sekä painaa ne lukkosylinteriä vasten eikä toisinpäin :D

Taas tosta sarjoituksesta on vähän huonoa sanottavaa kun näitä ei ole montaa suomessa joilla olisi vielä uusia alussamainitsemiani haittoja (HU64-haittoja saa kiinasta), näitä kun ei kyselyjeni perusteella saa lukkosepätkään uusia enää. Eli varovainen saat olla ettei sarjoitus ole luokkaa "viilataan paremmin liikkuvaksi" mitä olen lukenut.
Toivottavasti joku osaa tuoreella kokemuksella suositella paikan.

Tämän takia tosiaan itse olen sarjoittanut ainakin noi luukkujen lukot särkemällä romu-lukkoja sen verran että saa ehjät haittalevyt talteen, näillä sitten omalle avaimelle olen sarjoittanut omat liikkuvat lukot.
Taas tuo virtalukon avainpatruuna on ainakin w124 tosi kinkkinen kun siinä on ohut kaula siinä patruunassa joka helpottaa murtojälkien syntyä. Myös se reikälevy mistä avain tungetaan siihen patruunaan niin on tässä kaulan seutuvilla 1-2mm putkisokalla joka kyllä tylsyttää 2mm poranterät niin äkkiä että on itsellä tuon sarjoitus tyssänyt tähän.
Olisi mielenkiintoista nähdä miten ammattilainen kyseisen operaation hoitaa särkemättä mitään.

Mutta swag-merkkinen varaosa-patruuna on ainakin toiminut moitteetta jo 4v joten sen suhteen ei ole vielä huolta. On sitten luukuille ja virtalukkoon oma avain.
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: W129 virtalukko

Viesti Kirjoittaja nes2 »

sawyer kirjoitti: To 25.05.2023 11:26
Rikke_80 kirjoitti: Ke 24.05.2023 16:06 W129 virtalukon jumittaa. Olen vähän jokapaikasta etsiskellyt tietoa ja saanutkin sitä. Tilasin tänään sellaisen työkalun mitä käyttäen pyöritän patruunan pois virtalukko radioasennossa (virtapäällä). Sitten lukkopesän kanssa suutariin ja uudet haitat ja avaimet sieltä samalla vanhalla sarjoituksella. Onko kokemuksia? Meneekö noin sukkelasti.
Sen verran voin vastata vaikka olenkin vain w124 noita vaihtanut. Olen siinä käsityksessä että 124/126/alkupään r129 ovat samoilla haitoilla eli HU39 kun taas w201 on HU64 haittalevyillä. Kaikissa näissä pitäisi olla sama irroitusperiaate.

Eli avaimen kääntää 1-asentoon, tunkee sen erikoistyökalutapin (tai tekee itse polkupyörän pinnasta tms. niinkuin itse tein) ja painaa sitä jousinlevyä. Lähtee sen jälkeen tosi nätisti vetämällä kunhan on tarpeeksi syvällä ne tapit sekä painaa ne lukkosylinteriä vasten eikä toisinpäin :D

Taas tosta sarjoituksesta on vähän huonoa sanottavaa kun näitä ei ole montaa suomessa joilla olisi vielä uusia alussamainitsemiani haittoja (HU64-haittoja saa kiinasta), näitä kun ei kyselyjeni perusteella saa lukkosepätkään uusia enää. Eli varovainen saat olla ettei sarjoitus ole luokkaa "viilataan paremmin liikkuvaksi" mitä olen lukenut.
Toivottavasti joku osaa tuoreella kokemuksella suositella paikan.

Tämän takia tosiaan itse olen sarjoittanut ainakin noi luukkujen lukot särkemällä romu-lukkoja sen verran että saa ehjät haittalevyt talteen, näillä sitten omalle avaimelle olen sarjoittanut omat liikkuvat lukot.
Taas tuo virtalukon avainpatruuna on ainakin w124 tosi kinkkinen kun siinä on ohut kaula siinä patruunassa joka helpottaa murtojälkien syntyä. Myös se reikälevy mistä avain tungetaan siihen patruunaan niin on tässä kaulan seutuvilla 1-2mm putkisokalla joka kyllä tylsyttää 2mm poranterät niin äkkiä että on itsellä tuon sarjoitus tyssänyt tähän.
Olisi mielenkiintoista nähdä miten ammattilainen kyseisen operaation hoitaa särkemättä mitään.

Mutta swag-merkkinen varaosa-patruuna on ainakin toiminut moitteetta jo 4v joten sen suhteen ei ole vielä huolta. On sitten luukuille ja virtalukkoon oma avain.
Tarvikevirtalukkokin on helppo sarjottaa alkuperäiselle avaimelle kun vaan ostaa pari-kolme samanlaista patruunaa joista vaihtelee haitat sopivaksi.
S124 300 TDT 4Matic -87
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: W129 virtalukko

Viesti Kirjoittaja sawyer »

nes2 kirjoitti: Su 28.05.2023 15:53
sawyer kirjoitti: To 25.05.2023 11:26
Rikke_80 kirjoitti: Ke 24.05.2023 16:06 W129 virtalukon jumittaa. Olen vähän jokapaikasta etsiskellyt tietoa ja saanutkin sitä. Tilasin tänään sellaisen työkalun mitä käyttäen pyöritän patruunan pois virtalukko radioasennossa (virtapäällä). Sitten lukkopesän kanssa suutariin ja uudet haitat ja avaimet sieltä samalla vanhalla sarjoituksella. Onko kokemuksia? Meneekö noin sukkelasti.
Sen verran voin vastata vaikka olenkin vain w124 noita vaihtanut. Olen siinä käsityksessä että 124/126/alkupään r129 ovat samoilla haitoilla eli HU39 kun taas w201 on HU64 haittalevyillä. Kaikissa näissä pitäisi olla sama irroitusperiaate.

Eli avaimen kääntää 1-asentoon, tunkee sen erikoistyökalutapin (tai tekee itse polkupyörän pinnasta tms. niinkuin itse tein) ja painaa sitä jousinlevyä. Lähtee sen jälkeen tosi nätisti vetämällä kunhan on tarpeeksi syvällä ne tapit sekä painaa ne lukkosylinteriä vasten eikä toisinpäin :D

Taas tosta sarjoituksesta on vähän huonoa sanottavaa kun näitä ei ole montaa suomessa joilla olisi vielä uusia alussamainitsemiani haittoja (HU64-haittoja saa kiinasta), näitä kun ei kyselyjeni perusteella saa lukkosepätkään uusia enää. Eli varovainen saat olla ettei sarjoitus ole luokkaa "viilataan paremmin liikkuvaksi" mitä olen lukenut.
Toivottavasti joku osaa tuoreella kokemuksella suositella paikan.

Tämän takia tosiaan itse olen sarjoittanut ainakin noi luukkujen lukot särkemällä romu-lukkoja sen verran että saa ehjät haittalevyt talteen, näillä sitten omalle avaimelle olen sarjoittanut omat liikkuvat lukot.
Taas tuo virtalukon avainpatruuna on ainakin w124 tosi kinkkinen kun siinä on ohut kaula siinä patruunassa joka helpottaa murtojälkien syntyä. Myös se reikälevy mistä avain tungetaan siihen patruunaan niin on tässä kaulan seutuvilla 1-2mm putkisokalla joka kyllä tylsyttää 2mm poranterät niin äkkiä että on itsellä tuon sarjoitus tyssänyt tähän.
Olisi mielenkiintoista nähdä miten ammattilainen kyseisen operaation hoitaa särkemättä mitään.

Mutta swag-merkkinen varaosa-patruuna on ainakin toiminut moitteetta jo 4v joten sen suhteen ei ole vielä huolta. On sitten luukuille ja virtalukkoon oma avain.
Tarvikevirtalukkokin on helppo sarjottaa alkuperäiselle avaimelle kun vaan ostaa pari-kolme samanlaista patruunaa joista vaihtelee haitat sopivaksi.
Kuva
Mitenkäs tarvikkeissa tuo vihreällä oleva on lähtenyt? Tosiaan kun ainakin orkkiksissa on se ohut kaula niin herkästi meinaa katketa. Olen nimittäin yhden liikkumattoman särkenyt ja tuon vihreällä osoitetun osan irroituksen jälkeen melko selkeä homma.
Mutta tuo kuvan punainen putkisokka on aika ongelmallinen kun on kovaa tavaraa porata.
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja nes2 »

Poranterä pitää saada leikkaamaan kiinni putkisokkaan niin että se lähtee pyörimään mukana. Sen jälkeen sen vetää ulos poran pyöriessä ja sokkakin säilyy vielä käyttökelpoisena.
S124 300 TDT 4Matic -87
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja sawyer »

nes2 kirjoitti: Ti 30.05.2023 00:21 Poranterä pitää saada leikkaamaan kiinni putkisokkaan niin että se lähtee pyörimään mukana. Sen jälkeen sen vetää ulos poran pyöriessä ja sokkakin säilyy vielä käyttökelpoisena.
No tämmöistähän ei ole tullutkaan ajatelleeksi, on kyllä kokeilunarvoinen kikka!

Minkäkokoisella poranterällä olet tuota poraillut kun itsellä se 1,5mm syö kuitenkin hyvältä alueelta tuota uppoamatta itse sokkaan sisään? Ainakin paikallisissa liikkeissä tuo on pienin koko niin siinä mielessä mietityttää. Tietty jos raaskii ihan kokonaisen sarjan ostaa niin siellähän voi olla jopa 1,0mm poranterä muttei ole ollut erikseen ainakaan tähän hätään.

Oletko vain raakasti sitten asentanut lyömällä tuon takaisin? Ainakin itse kuumottelisin sitä ohennettua kaulaa kun kevyesti kokeilemalla meisselillä tuota vihreällä merkattua kohtaa niin lohkesi nätisti siitä kaulan kohdalta. Olin siis saanut kyllä jonkin verran porattua pois koko sokkaa mutta en tarpeeksi.
Periaatteessa voisi jonkun rc-auton kuusioruuvi ajaa tässä asiansa M2-M3 jolloin olisi jatkossa huoltoystävällinen jos tekisin kierteet moiselle :think:
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja nes2 »

Varmaan 1mm terä oli käytössä, en nyt muista enää niin tarkasti kaikkia yksityiskohtia kun operaatiosta jo 10v aikaa. Muistelen että käytin pienoisporakonetta eli kierroksia olisi ollut todella paljon.

Kevyesti naputtelemalla takaisin, ei ainakaan minulla vaatinut juurikaan voimaa mennäkseen. Ehkä sokan pyöriessä pesä väljistynyt aina hieman niin että menee helpommin.
Se kyllä on herkkä lohkeamaan siitä kohtaa jos voima tulee sopivassa suunnassa. Usein tuntuu hajoavan käytössäkin patruuna siitä kohtaa.

Kuusioruuvi voisi olla ihan hyvä idea jos sopivan jostain löytää.
S124 300 TDT 4Matic -87
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja sawyer »

nes2 kirjoitti: Ti 30.05.2023 13:23 Varmaan 1mm terä oli käytössä, en nyt muista enää niin tarkasti kaikkia yksityiskohtia kun operaatiosta jo 10v aikaa. Muistelen että käytin pienoisporakonetta eli kierroksia olisi ollut todella paljon.

Kevyesti naputtelemalla takaisin, ei ainakaan minulla vaatinut juurikaan voimaa mennäkseen. Ehkä sokan pyöriessä pesä väljistynyt aina hieman niin että menee helpommin.
Se kyllä on herkkä lohkeamaan siitä kohtaa jos voima tulee sopivassa suunnassa. Usein tuntuu hajoavan käytössäkin patruuna siitä kohtaa.

Kuusioruuvi voisi olla ihan hyvä idea jos sopivan jostain löytää.
Kiitos vielä vinkistä mikä edisti tuota oman auton lukkoprojektia mikä tyssäsi useata vuotta sitten!

Tosiaan akkuporakoneeseen minimissää 1,5mm sai istutettua mutta tuohon 1,0mm terään kun kääri jesaria täytteeksi niin homma toimi!

Eniten yllätti miten nätisti se upposi koskemattomaan lukkopatruunan tappiin ja vastapäivään kun pyöritti koneella niin itsestään lähti irti. Harmittavaa toki ettei terää saanu enää tapin sisältä pois mutta nätisti muuten purkautui koko lukkosylinteri!

Toista orkkis-patruunaa olinkin jo vähän jyrryyttänyt 2,0mm terällä niin eipä tuo kummentunut tai uponnut tuo pienempi terä. Samoin uusi Febin lukkopatruunaa ei saanut näin purettua (oli selkeästi pienempi reikä + tappi siinä).
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja nes2 »

sawyer kirjoitti: Su 11.06.2023 23:37 Kiitos vielä vinkistä mikä edisti tuota oman auton lukkoprojektia mikä tyssäsi useata vuotta sitten!

Tosiaan akkuporakoneeseen minimissää 1,5mm sai istutettua mutta tuohon 1,0mm terään kun kääri jesaria täytteeksi niin homma toimi!

Eniten yllätti miten nätisti se upposi koskemattomaan lukkopatruunan tappiin ja vastapäivään kun pyöritti koneella niin itsestään lähti irti. Harmittavaa toki ettei terää saanu enää tapin sisältä pois mutta nätisti muuten purkautui koko lukkosylinteri!

Toista orkkis-patruunaa olinkin jo vähän jyrryyttänyt 2,0mm terällä niin eipä tuo kummentunut tai uponnut tuo pienempi terä. Samoin uusi Febin lukkopatruunaa ei saanut näin purettua (oli selkeästi pienempi reikä + tappi siinä).
Hyvä kun onnistui.

Febi ilmeisesti muuttanut mallia hieman vuosien saatossa, kun nuo omat tarvikesylinterit 10v takaa oli juurikin sitä merkkiä. Saahan teriä toki alle millisiäkin vaikkei monessa ihan perusliikkeessä olekkaan jos siitä on kiinni. Tosin ovat kyllä äärettömän herkkiä katkeamaan.
S124 300 TDT 4Matic -87
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja miskap »

Pikakysymys Virtalukon irrotuksesta vielä ! Lähteekö virtalukko irti rattiputkesta kun kiristyspanta on löysätty sekä lukitusnasta painettu alas. Tarviiko mitä muita operaatioita ?? Meinaa usko loppua kun se heiluu mutta tuntuu kuin joku olisi vielä edessä??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lähtee, tietysti virtapistoke saattaa vaikeuttaa irrotusta jos on paikallaan.
oulaistenliikenne.fi
JAs81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 05.02.2020 12:07

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja JAs81 »

Itsellä on ”perintöautona” vm. -93 W124, joka on tarkoituksena laittaa museokilpiin.
Auto ollut seisonnassa pidempiä aikoja mutta välillä myös ajossakin. Viimeksi ajossa aivan alkukesästä -23. Autoa käytetty aikaajoin käynnissä mutta yht’äkkiä avain ei kääntynyt laisinkaan.

Tietenkin kaikessa tohinassa sain rattilukon päälle ja avaimen katkaistua sisään. -> voimakeinoin lukkosylinterin etuosa radioasentoon ja puikot sisään mutta lukkosylinteri ei irronnut. -> dremelillä murtosuoja halki, jonka jälkeen lukkosylinteri pois.

Lukkorungon pohjasta ei kuitenkaan saa vieläkään käännettyä virtoja, joten vika ilmeisesti siis siinä.

Olenko ymmärtänyt oikein että on mahdollista ottaa koko lukkorunko irti ja vaihtaa kokonaan vaikka rattilukko on päällä ja avainta ei alunperin ole saatu 1-asentoon? Saako pohjasta johtosarjaliittimen vedettyä vain irti vai vaatiiko toimenpiteitä? Mitä muuta tulee ottaa huomioon? Kiitos etukäteen asiantuntijoille vastauksista.

Forumeita ja youtubea tullut selailtua paljon… mutta vieläkin hieman epäselvää.

Ps. Onko enää mistään lukkorunkoja saatavilla (Oulu)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 virtalukon vaihto. Ei niin helppoa?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lukkorungon "varkaudenestonastan" (mikähän olisi oikea nimitys?) joutuu hiomaan pois, sähköliittimen irrotus voi vaatia sähköpohjan kolmen kiinnitysruuvin katkaisemisen.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin