PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja Car1 »

Auto MB E500 sedan, 7v. automaatti vm. 2005, 4966 cm3 225 kW, M113.967 moottorilla, syö öljyä ja tuo viallinen PCV-venttiili olisi halvimmasta päästä yrittää korjata vika, öljyvuotoja ei ole.
Olen netistä löytänyt 5,5L:n moottorin "räjäytyskuvan" jossa on ko. venttiili lähellä rintapeltiä. Isohko "muovirasia"
Kotimainen varaosaliike näyttää W211 korisen bensa ja dieselmoottorit "sekaisin", siinä vielä isompi PCV-kotelo.
Rekisterinumerolla hakien saksalainen autovaraosaliike ei löydä PCV:tä.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2462
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

En kyllä saa päähäni mikä osa tuo on ja miten se liittyy öljynkulutukseen, veikkaan ettei sitä tässä moottorissa ole. 5.5l lienee M273 moottori ja sulla on M113. 5.4l on AMG versio M113.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12583
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja epk »

Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja Car1 »

noroljan kirjoitti: Ma 29.05.2023 17:35 En kyllä saa päähäni mikä osa tuo on ja miten se liittyy öljynkulutukseen, veikkaan ettei sitä tässä moottorissa ole. 5.5l lienee M273 moottori ja sulla on M113. 5.4l on AMG versio M113.
Kyseessä kampikammion huohottimeen liittyvä venttiili joka löytyy samaan lohkoon perustuvasta 5,5L mallista.

Mercedes M113 5.0 Engine 5.0L variants of the M113 use a 97mm bore and 84mm stroke. To note – it’s the same stroke as the smaller 4.3L engine, so only the bore is increased to achieve its larger size. Power and torque come in at 302hp and 339 lb-ft. It’s found in the following Mercedes-Benz models:
• 2002-2006 CLK500
• 2003-2006 E500
• 2004-2006 CLS500
• 2006-2007 R500
ja
5.4L NA M113. The 5.4 variant is the largest of the M113 engines. It shares the 97mm bore with the smaller 5.0, but stroke increases to 92mm. This engine makes an impressive 342-362hp and 376-391 lb-ft of torque. Very impressive numbers for a naturally aspirated engine of the late 90’s era. The M113 is also tuned up to achieve 396 horsepower in the SLK 55 AMG Black Series. 5.4L M113 engines power the following 55 AMG models:
• 1998-2000 C55 AMG
• 1998-2001 SL55 AMG
• 1998-2002 E55 AMG
• 2000-2002 S55 AMG
• 2000-2003 ML55 AMG

Useammasta tietolähteestä löytyy tieto:
Suuren öljynkulutuksen tyypillisiä syitä ovat seuraavat
• väärin säädetyt venttiilit
• ongelma huohottimessa
• viallinen sylinterikannentiiviste
• kuluneet venttiilivarsien tiivisteet
• kuluneet männänrenkaat
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja Car1 »

Kiitos linkistä!
Kai se vaan on nöyrryttävä "marmoritiskille", en ole vähään aikaan käynyt ehkä näin vanhan auton osien hinnat laskeneet.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1522
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Car1 kirjoitti: Ma 29.05.2023 20:21 Kyseessä kampikammion huohottimeen liittyvä venttiili joka löytyy samaan lohkoon perustuvasta 5,5L mallista.
5.5l moottori (M273) ei perustu eikä jaa samaa lohkoa sinun 5.0 mootorin kanssa. Sensijaan 5.4 on AMG versio ja se lukeutuu M113 moottoriperheeseen eli samaan joka sinun autossasi.

M113 moottorin öljynkulutukseen oli olemassa joku huoltotiedote liittyen päivitettyihin maffin alla oleviin mutkaosan tiivisterenkaisiin.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja Car1 »

MouTine kirjoitti: Ma 29.05.2023 22:48
Car1 kirjoitti: Ma 29.05.2023 20:21 Kyseessä kampikammion huohottimeen liittyvä venttiili joka löytyy samaan lohkoon perustuvasta 5,5L mallista.
5.5l moottori (M273) ei perustu eikä jaa samaa lohkoa sinun 5.0 mootorin kanssa. Sensijaan 5.4 on AMG versio ja se lukeutuu M113 moottoriperheeseen eli samaan joka sinun autossasi.

M113 moottorin öljynkulutukseen oli olemassa joku huoltotiedote liittyen päivitettyihin maffin alla oleviin mutkaosan tiivisterenkaisiin.
Pitäähän se uskoa kun niin vakuuttelet että 5,5L on eri moottori, se vaan nyt ei ollut olleellista tässä asiassa, oli vain esimerkkinä johon on löytynyt "räjäytyskuva" missä ko. PCV ventiili näytetään.
Hämmästystä ja kummastusta aiheuttaa myös se että pienemmissä V6 kutosissa vanhemmissa ja uudemmissa tarvitaan PCV:tä

Tuossa sun listassa Audi A8 4,2 V8 heittäytyy myös aika janoiseksi öljyn suhteen kun PCV vioittuu.
kippis !
Kiitos tuosta huoltotiedotteen vinkistä, se oli rakentava.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 343
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2462
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Car1 kirjoitti: Ti 30.05.2023 00:32 Hämmästystä ja kummastusta aiheuttaa myös se että pienemmissä V6 kutosissa vanhemmissa ja uudemmissa tarvitaan PCV:tä
Sen verran jäi kiinnostamaan mitä tässä nyt haetaan, että hetken keskityin asiaan.

Kun tuo huohotus on aika yksinkertaisesti toteutettu M112 (V6) ja M113 (V8) moottoreissa:
Näyttökuva-2023-05-30-110311.jpg
164 osat on vain suoria "kaksoisnippoja" ja
Lähinnä tuo osa 158 on lähellä jotain venttiiliä, mutten sen sisäisestä toiminnasta sen enempää tiedä, se on tämännäköinen:
Näyttökuva 2023-05-30 111606.jpg
Taitaa kyllä olla vaan joku haaroitin joka jakaa huohotusletkut molemmille venttiilikopille. Ja jos tossa välissä olisi joku takaisku joka vuotaisikin, niin eikös se huohotus tavara mene kuitenkin kiertoon venttiilikoppien kautta?
No joo vasemmalla puolella moottoria on tuo venttiilikopassa oleva (yleensä ulospäin vuotava) hässäkkä, josta sitten menee jotenkin sisäisesti myös yhteys letkulla kaasuläpän eteen imupuolelle, mutta jos sinne paljon menee öljyä sitä kautta se varmaankin näkyy jossain ja vikaakin täytyy olla jossain pahasti että huohotuksenkautta kuluu paljon öljyä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja Car1 »

noroljan kirjoitti: Ti 30.05.2023 11:31
Car1 kirjoitti: Ti 30.05.2023 00:32 Hämmästystä ja kummastusta aiheuttaa myös se että pienemmissä V6 kutosissa vanhemmissa ja uudemmissa tarvitaan PCV:tä
Sen verran jäi kiinnostamaan mitä tässä nyt haetaan, että hetken keskityin asiaan.

Kun tuo huohotus on aika yksinkertaisesti toteutettu M112 (V6) ja M113 (V8) moottoreissa:
Näyttökuva-2023-05-30-110311.jpg

164 osat on vain suoria "kaksoisnippoja" ja
Lähinnä tuo osa 158 on lähellä jotain venttiiliä, mutten sen sisäisestä toiminnasta sen enempää tiedä, se on tämännäköinen:
Näyttökuva 2023-05-30 111606.jpg

Taitaa kyllä olla vaan joku haaroitin joka jakaa huohotusletkut molemmille venttiilikopille. Ja jos tossa välissä olisi joku takaisku joka vuotaisikin, niin eikös se huohotus tavara mene kuitenkin kiertoon venttiilikoppien kautta?
No joo vasemmalla puolella moottoria on tuo venttiilikopassa oleva (yleensä ulospäin vuotava) hässäkkä, josta sitten menee jotenkin sisäisesti myös yhteys letkulla kaasuläpän eteen imupuolelle, mutta jos sinne paljon menee öljyä sitä kautta se varmaankin näkyy jossain ja vikaakin täytyy olla jossain pahasti että huohotuksenkautta kuluu paljon öljyä?
Niin palaan vielä aloitustekstiini, kun olen "metsästänyt" tietoa olen tallentanut seuraavanlaisen ruutukaappauksen, joka ilmeisesti sisältää väärää tietoa, mallin suhteen johon sen väitetään sopivan, venttiili tulee toiseltakin varaosia myyvältä liikeeltä maininnalla W211 varaosa.
Tuosta hyllystä löytyy 3 kpl W211 korjauskirjaa joista ei löydy vastausta asiaan, liityin MB-Klubiin päästäkseni käyttämään WIS:ä, turha toivo.
Merkkiliikettä käytin kun oli Junge Sterne takuu voimassa. Eläkeläisenä en ole halukas käyttämään merkkiliikettä ja eikä oikein kehtaa käydä
tiskillä kyselemässä korjausohjeita, siksi käännyin "parviälyn" puoleen.
Kaverin Audi A8 söi paljon öljyä viallisen PCV:n vuoksi.
Mulla viittaa huohotusvikaan se kun reippaan kiihdytyksen jälkeen lyö Lambdan vikavalon päälle, öljykylpy.
Kiitos kuvista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2462
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Noihin luvattuihin yhteensopivuuksiin noissa pilipali kaupoissa ei kannata luottaa ollenkaan. Osanumero on tuossa toisessa taulukossa 642 alkuinen eli se on V6 dieseliin (OM642). Saattaa olla toki samaa osaa muissakin moottoreissa, mutta tässä bensa V8:sa on erilailla toteutettu huohotus.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja Car1 »

noroljan kirjoitti: Ti 30.05.2023 14:25 Noihin luvattuihin yhteensopivuuksiin noissa pilipali kaupoissa ei kannata luottaa ollenkaan. Osanumero on tuossa toisessa taulukossa 642 alkuinen eli se on V6 dieseliin (OM642). Saattaa olla toki samaa osaa muissakin moottoreissa, mutta tässä bensa V8:sa on erilailla toteutettu huohotus.
Olen samaa mieltä että varaosakauppojen ja korjaamojen suhteen hyvä olla varovainen, sivusta seurannut kun kaveri korjauttanut mersujaan 7- 8 korjaamossa, vaihtelevalla menestyksellä ... .
Tässäkin tapauksessa jos moottoria pitää lähteä purkamaan, siihen korjaamoilla herkkyyttä 222tkm ajettuun autoon ja jos sitä lähdetään purkamaan niin vaihtoehdoksi tulee purkuautosta vähemmän ajettu kone ja sen myötä kuinka yhdistää se ECU:n

Kiitos neuvoista
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja Car1 »

Sprinter99 kirjoitti: Ti 30.05.2023 02:31 Miksei voi Vin koodilla katsoa?
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... cedes-Benz
Hei, Kiitos !
Tämä oli se mitä olen hakenut piiiitkään ja vahvisti että kyseessä sama systeemi kuin noroljan kuvassa.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 343
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Ole hyvä. Toivotaan pitkää ikää tuolle "netti saitille".
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja Ari »

noroljan kirjoitti: Ti 30.05.2023 11:31 Taitaa kyllä olla vaan joku haaroitin joka jakaa huohotusletkut molemmille venttiilikopille.
Näin on,pelkkää kumia.
Huohotinkoteloille menevät letkut voisi irrottaa ja katsoa että väylät auki.Oikean puoleisessa kannessa on tosin hyvin pieni reikä,jota ei parane tulkita tukokseksi ja runnoa isommaksi.Näin ainakin tavallisissa M112/M113.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: PCV onko vai ei ? E500:ssa ja missä sijaitsee ?

Viesti Kirjoittaja Car1 »

Ari kirjoitti: To 01.06.2023 17:47
noroljan kirjoitti: Ti 30.05.2023 11:31 Taitaa kyllä olla vaan joku haaroitin joka jakaa huohotusletkut molemmille venttiilikopille.
Näin on,pelkkää kumia.
Huohotinkoteloille menevät letkut voisi irrottaa ja katsoa että väylät auki.Oikean puoleisessa kannessa on tosin hyvin pieni reikä,jota ei parane tulkita tukokseksi ja runnoa isommaksi.Näin ainakin tavallisissa M112/M113.
Öljy ongelma on ollut jonkun vuoden, en pitänyt sitä pahana kun jäi VAG-suositusten sisälle, nyt pahentumaan päin viimeaikoina.
Voisihan nuo tarkistaa että ovat auki, pelko että kyse kalliimmasta viasta.
kiitos vinkistä.
Vastaa Viestiin