w124 valot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
pekkaolavi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.05.2011 12:56

w124 valot

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

Tuli hommattua 200d satalankku vm.-87. Ennestään ollu vastaava bensaversio. On tämä laiska vehje mutta vaatii asennetta ja hermoja liikenteessä. Muuten olen tyytyväinen mutta valon varoitusvalo kojelaudassa häiritsee. Olen käynyt kaikki lamput läpi ja kaikki ehjiä ja oikean suuruisia. Noi etuparkit 4W ovat ihmeen löysästi paikoillaan ikäänkuin puuttuisi joku kiinnipitojuttu, nyt vaan ovat painamalla paikoillaan ja aka löysästi mutta palavat kuitenkin. Mutta onko vinkkejä tuohon varoitusvalo asiaan miten sen saisi korjaantumaa. Vai onko ominaisuus joka palaakin useimmiten vaikka vikaa ei olisikaan?
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Taas kerran; missä vaiheessa vikavalo syttyy, minkä valoista syttyessä, sieltä vikaa etsimään.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Vanhassa autossa valoumpioiden pohjat voivat olla, tai yleensä ovat, hapettuneet. Vikavaloäly tarkkailee virrankulutusta kullekin polttimolle. Polttimot saattavat loistaa, mutta jollekin vastusta on liikaa.
Kaikki polttimot irti ja umpiopohjat sekä näihin tulevien johtoliitosten puhdistus.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Palaako rekisterikilven valokin? Se minulta jäi huomaamatta kun viimeksi vikavaloa ihmettelin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja nes2 »

Kannattaa tarkistaa rekisterikilven valot. Niissä on usein jokin viritys tehty jos joku alkuperäisistä johdoista mennyt poikki saranasta.
Viimeksi muokannut nes2, Pe 02.06.2023 23:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 300 TDT 4Matic -87
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja sawyer »

Olen myös lukenut että liian tehokkaat polttimot (eli vääränlaiset polttimot) voivat aiheuttaa kyseisen ilmiön.

Muuten kyllä mukava järjestelmä kun helpottaa vianhakua sen suhteen missä tilanteessä vikavalo syttyy sekä sammuu (mikäli kyse ajovaloista tai jokin parkkivaloista).

Johtojen kuntoakin kannattaa katsoa. Itsellä vaikka kaikki toimi niin oli peräkontissa takavalojen johtojen liittimen lähellä johtojen kuori hinkkautunut itselle tuntemattomasta syystä puhki. Tämä aiheutti että joskus esim. pakittaessa toinen vilkku paloi välillä himmeästi sekä vikavalo paloi.
Eli johdot ottivat toisiinsa jolloin paremmin näiden suojaaminen korjasi asian.
Avatar
pekkaolavi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.05.2011 12:56

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

Eli valo syttyy heti kun parkeille kääntää. Parkit edestä ja takaa sekä rekisterikilven valot tarkastettu ja toimivat ja ovet oikjean suuruiset.
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä!
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja sawyer »

pekkaolavi kirjoitti: Pe 02.06.2023 23:59 Eli valo syttyy heti kun parkeille kääntää. Parkit edestä ja takaa sekä rekisterikilven valot tarkastettu ja toimivat ja ovet oikjean suuruiset.
Et kai vain paina jarrua sopivasti testatessa, toimiiko nämä normaalisti eli palavat? Jos näissä (tai vilkuissa) on vikaa niin lamppu jää palamaan kunnes virrat sammutetaan. Tulevat hieman viiveellä niin hämäsi itsellä ekalla kertaa kun oli jarruvalon poltin palanut.
Toki unohda edellämainittu mikäli vikavalo sammuu kun sammutat parkit kokonaan.

Tässä linkissä vielä kyseisen järjestelmän toimintaperiaate mikäli se helpottaisi vianhakua.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joko kuitenkin takaparkki tai rekkarivalo väärällä wattimäärällä, jokin polttimo 24V tai sitten joku aiempi omistaja on tehnyt jotain ohikytkentöjä.
oulaistenliikenne.fi
B20
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 21.03.2012 13:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja B20 »

Usein juuri tuon aiheuttaa että takaparkkeihin laitettu 5 watin lamput kun 10 w lamppuja ei ole joka paikassa saatavilla.
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja soikku »

vikavalo sammui omalla kohdalla myös kun molemmat rekisterikilven valot oli rikki. eli voisi kuvitella että molemmista takaparkeista poistamalla polttimot ei herjaisi vikaa mikäli vika on siellä.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Avatar
pekkaolavi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.05.2011 12:56

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

No joo eli takavalot on 5W tästäköhän johtuu? Täytyy etsiä 10W lamput jostain.
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä!
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja soikku »

siinä se vika on tuo käy helposti kun lähes kaikissa autoissa on 5w takaparkit.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja dealer »

pekkaolavi kirjoitti: Pe 02.06.2023 18:13 Olen käynyt kaikki lamput läpi ja kaikki ehjiä ja oikean suuruisia.
:arrow:
pekkaolavi kirjoitti:No joo eli takavalot on 5W tästäköhän johtuu? Täytyy etsiä 10W lamput jostain
Kiinnostaisi tietää, mihin perustuu aloitusviestissä mainittu tieto siitä, että lamput ovat oikean suuruisia, ottaen huomioon seuraavat seikat:

- Käyttöohjekirjassa lukee "Takavalo/pysäköintivalo (10 W)"

- Auton takavalon pohjassa polttimon kohdalla on merkintä "10 W"

- Foorumeilla on kerrottu XXX kertaa, että takavalon polttimo näissä on 10-wattinen
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja epk »

ja samalla vauhdilla tarkistaa vaikkapa etuparkit, ne ovat 4W eikä 5W....
Avatar
pekkaolavi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.05.2011 12:56

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

dealer kirjoitti: Su 04.06.2023 09:53
pekkaolavi kirjoitti: Pe 02.06.2023 18:13 Olen käynyt kaikki lamput läpi ja kaikki ehjiä ja oikean suuruisia.
:arrow:
pekkaolavi kirjoitti:No joo eli takavalot on 5W tästäköhän johtuu? Täytyy etsiä 10W lamput jostain
Kiinnostaisi tietää, mihin perustuu aloitusviestissä mainittu tieto siitä, että lamput ovat oikean suuruisia, ottaen huomioon seuraavat seikat:

- Käyttöohjekirjassa lukee "Takavalo/pysäköintivalo (10 W)"

- Auton takavalon pohjassa polttimon kohdalla on merkintä "10 W"

- Foorumeilla on kerrottu XXX kertaa, että takavalon polttimo näissä on 10-wattinen
Mulla ei ole tähän käyttöohjekirjaa valitettavasti.
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä!
Avatar
pekkaolavi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.05.2011 12:56

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

dealer kirjoitti: Su 04.06.2023 09:53
pekkaolavi kirjoitti: Pe 02.06.2023 18:13 Olen käynyt kaikki lamput läpi ja kaikki ehjiä ja oikean suuruisia.
:arrow:
pekkaolavi kirjoitti:No joo eli takavalot on 5W tästäköhän johtuu? Täytyy etsiä 10W lamput jostain
Kiinnostaisi tietää, mihin perustuu aloitusviestissä mainittu tieto siitä, että lamput ovat oikean suuruisia, ottaen huomioon seuraavat seikat:

- Käyttöohjekirjassa lukee "Takavalo/pysäköintivalo (10 W)"

- Auton takavalon pohjassa polttimon kohdalla on merkintä "10 W"

- Foorumeilla on kerrottu XXX kertaa, että takavalon polttimo näissä on 10-wattinen
Niinpähän siellä valoasetelman pohjassahan se onkin, tuota vaan en huomannut. Kiitos valistuksesta.
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä!
Avatar
pekkaolavi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.05.2011 12:56

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

epk kirjoitti: Su 04.06.2023 13:24 ja samalla vauhdilla tarkistaa vaikkapa etuparkit, ne ovat 4W eikä 5W....
Etuparkit näkyykin olevan 4W.
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä!
Avatar
pekkaolavi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.05.2011 12:56

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

Huoh! Takaparkit vaihdetto 10W:siin. Valo vaan loistaa kojelaudassa. Nyt loppuu keinot!
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä!
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja nes2 »

Tarkistitko että molemmille rekisterikilven valoille tulee alkuperäiset piuhat?

Monta autoa olen nähnyt jossa toinen niistä lakannut toimimasta johdon poikettua saranasta ja ryöstäjällä sitten otettu sille toiselta lampulta sähköt, kun ei ole jaksettu alkaa vetämään uutta johtoa.
S124 300 TDT 4Matic -87
Avatar
pekkaolavi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.05.2011 12:56

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

nes2 kirjoitti: Su 04.06.2023 20:19 Tarkistitko että molemmille rekisterikilven valoille tulee alkuperäiset piuhat?

Monta autoa olen nähnyt jossa toinen niistä lakannut toimimasta johdon poikettua saranasta ja ryöstäjällä sitten otettu sille toiselta lampulta sähköt, kun ei ole jaksettu alkaa vetämään uutta johtoa.
Sitä en ole tarkastanut. Täytyypä katsoa tuo asia.
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä!
Avatar
pekkaolavi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.05.2011 12:56

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

pekkaolavi kirjoitti: Su 04.06.2023 20:32
nes2 kirjoitti: Su 04.06.2023 20:19 Tarkistitko että molemmille rekisterikilven valoille tulee alkuperäiset piuhat?

Monta autoa olen nähnyt jossa toinen niistä lakannut toimimasta johdon poikettua saranasta ja ryöstäjällä sitten otettu sille toiselta lampulta sähköt, kun ei ole jaksettu alkaa vetämään uutta johtoa.
Sitä en ole tarkastanut. Täytyypä katsoa tuo asia.
Molemmille tulee punosletkun sisällä omat piuhat (toiseen ruskea ja ruskea/keltainen ja toiselle ruskea ja harmaa). En tiedä ovatko alkuperäiset mutta luulisin niin. Ei näy mitään ryöstäjiä missään.
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä!
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Semmonenkin on ittelle käynyt että parkkipolttimin mentyä rikki lamppu kojelaudassa ei sammunut uuden polttimonvaihdolla. No kun ongelmia koskaan ei ole ollu niin ostin toisen uuden ja sillä se sit korjaantui. 10W polttimon speksi muuten antaa myöten yllättävän ison tehoikkunan mitä se saa olla. Joskus Hella labrassa sitä speksiä tavattiin kun yhtä testausta varten sitä piti selvitellä.

Eli merkkipolttimot kehin ja kun vikavalo syttyy jo parkeilla niin parkeissa se vika on. Eihän kaikkienkaan polttimoitten vaihto paljoa kustanna. Sit kun toimiva setti löytyy pystyy sen vikavalon sytyttävän polttimon löytämään ja viskoo sen sit roskiin. Jää muut varapolttimoiksi jos niin tahtoo tehdä.

Ainiin 5W takalyhtyyn soppelin polttimon muistaakseni erottaa siitäkin että sen hehkulangan tuki on sinisellä liimatäpällä merkattu ja 10W on valkealla. Noin se muistaakseni ainakin joillain polttimovalmistajilla on tehty
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Eikös näissä vanhemmissa vertailtu vasemmalle ja oikealle meneviä polttimoiden virtoja ja jos ne poikkeaa riittävästi, niin valo syttyy? Silloin ei olisi niin nöpönuukaa wattien suhteen, kunhan puolella ja toisella on saman suuruiset. Entäs se boksi, missä vertailu tehdään? Olen nimittäin mennyt tinaamaan sielläkin tehovastuksia kiinni.
Avatar
pekkaolavi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.05.2011 12:56

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

Missähän tämä boxi on jos yrittäisi turata sielläkin jotain? No toisaalta voihan tuota keltaista valoakin tuijottaa kun siitä tulee mieleen Sulkavalla käytävä vuosittainen massatapahtuma.
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä!
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja sawyer »

pekkaolavi kirjoitti: Ti 06.06.2023 07:48 Missähän tämä boxi on jos yrittäisi turata sielläkin jotain? No toisaalta voihan tuota keltaista valoakin tuijottaa kun siitä tulee mieleen Sulkavalla käytävä vuosittainen massatapahtuma.
Sulakerasian luona kuljettajan puolella konehuoneessa.

Vilkaisehan aiemmin linkkaamaani kyseisen järjestelmän toimintaperiaatetta missä näkyy sijainti ja mikä komponentti se siellä on!
Eli tätä:
Avatar
pekkaolavi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.05.2011 12:56

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

sawyer kirjoitti: Ti 06.06.2023 14:21
pekkaolavi kirjoitti: Ti 06.06.2023 07:48 Missähän tämä boxi on jos yrittäisi turata sielläkin jotain? No toisaalta voihan tuota keltaista valoakin tuijottaa kun siitä tulee mieleen Sulkavalla käytävä vuosittainen massatapahtuma.
Sulakerasian luona kuljettajan puolella konehuoneessa.

Vilkaisehan aiemmin linkkaamaani kyseisen järjestelmän toimintaperiaatetta missä näkyy sijainti ja mikä komponentti se siellä on!
Eli tätä:
Kiitos taas. Tuli huonosti katsottua tuota viestiketjua ja kun tuo englannin kieli ei minulta oikein onnistu varsinkin näissä teknisen puolen jutuissa. Mitenhän tuohon boxiin pääsee käsiksi. Tai sain sen jo näkösälle mutta lähteekö nyppäämällä pois. Tuntui sormiin olevan lujassa ja en uskaltanut sitä väkisin repiä irti. Sitten kysynkin, sikäli kun englannin tekstistä jotain ymmärsin, että sama koskisi myös takasumuvaloja. Niitä en ole saanut toimimaan. Mitähän tuosta valokatkaisijasrta tulee vääntää tai muuta että takasumarit saa palamaan?
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä!
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Takasumuvalot syttyy, kun valokatkaisimen nuppia vetää ulospäin valojen ollessa kytkettynä (katkaisija käänettynä myötäpäivään). Ensimmäinen pykälä ulospäin vetäessä sytyttää etusumuvalot ja toinen pykälä takasumuvalon. Katkaisimen nupin keskelle syttyy merkkivalo (sikäli mikäli polttimo on ehjä).

Valovahtiboksi pitäisi irrota ihan vetämällä. Voi tosiaan olla hieman jämäkkä.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
pekkaolavi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.05.2011 12:56

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

JanneW124 kirjoitti: Ti 06.06.2023 17:00 Takasumuvalot syttyy, kun valokatkaisimen nuppia vetää ulospäin valojen ollessa kytkettynä (katkaisija käänettynä myötäpäivään). Ensimmäinen pykälä ulospäin vetäessä sytyttää etusumuvalot ja toinen pykälä takasumuvalon. Katkaisimen nupin keskelle syttyy merkkivalo (sikäli mikäli polttimo on ehjä).

Valovahtiboksi pitäisi irrota ihan vetämällä. Voi tosiaan olla hieman jämäkkä.
Etusumuvalot saan syttymään kyllä vetämällä kerran nuppia ulospäin. Kun yritän vielä vetää niin jää nuppi käteen ja takasumarit ei syty. Mikä neuvoksi?
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä!
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: w124 valot

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nuppi vetää sitä keskiosaa johon se kiinnittyy. Saatko käsin tai jollain pihdeillä nypättyä viimeiseen asentoon? Se nuppi saattaa olla vaan liian kulunut
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Vastaa Viestiin