W213 E-sarja topikki

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
kenni_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 22.11.2021 16:36

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

En tiedä, mutta ite en ajais millään henkilöautolla yli 20tkm öljynvaihtovälillä.. Nykyiseen 300de:hen (sama kone) vaihdan aina puolessavälissä huoltoväliä (12500km) mottoriöljyn ja suodattimen.
S213 E300de -20
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja markoala »

25tkm kiinteä väli on -17 mallissa kuten ollut monta vuotta. Suosittelen pysymään Max siinä. Itse huollan 15-20tkm välein.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Splitti51
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 14.08.2012 09:47
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Splitti51 »

Täytyy kysyä huollosta kunhan 1v/25tkm alkaa lähestyä.
Tässä on huolen(pitämättömyys)sopimus joten mitään ylimääräisiä huoltoja en teetä.
Netistä ei löydy tietoa huoltoväleistä, ainostaan että auto kertoo milloin huolto on ajankohtainen.
W213 220d 4matic -22
Ex-W205 300d 4matic -19
Ex-W205 250d 4matic -16
Lenkkikenkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 04.06.2023 09:21

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Lenkkikenkä »

Nyt kun näitä 213 mallin messuja on ollut jo 6v liikenteessä niin kiinnostaisi kovasti tietää mitkä ovat kriittisimpiä vikoja mitä näissä on ilmennyt ja kuinka paljon ne kustantavat?
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1038
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja multiviri »

OM654 koneessa nostaja/nokka-akseleissa ongelmaa, lähinnä takseissa. Tietyissä moottori/varusteyhdistelmissä samalla myös jakoketjun vaihto. Bensakoneissa (274/264) öljynerotinongelmaa talvisin.

OM654/6 koneissa alipainepumppu saattaa päästää öljyt läpi, kertaluokkaa isompi projekti tämä. Tuntuisi olevan kohtuu harvinainen vika. Alipainepumppu yhdistetty moottorin öljypumppuun mikä tekee töisevän korjauksen. Myös vesipumppu voi vuotaa alipainelinjaan mikä aiheuttaa ongelmia. Muutamia ahtimia mennyt OM654, akseli katkeaa.

Bensa ja diesel, molemmissa noxeja joutuu vaihtamaan.

Dieselissä ylivoimaisesti yleisin ja kallein vika AdBlue tankki. Reilu pari tonnia. Tietty paineputkia menee, se ei niin kallis.

Alatukivarsia menee myös mutta ne on kuluvia osia, etupään tuenta ei yhtä luja kuin edeltäjässä (jos takaveto 212).

Takaiskareita menee myös.

GPS- antenneja jonkun verran.

Yllämainituista huolimatta lujan oloinen auto millä ajetaan paljon ilman isompia vikoja. Mystisiä sähkövikoja ja toistuvia korjauksia tuntuisi olevan melko vähän. Moottorivikoja ei ole tullut vastaan vielä yhtäkään. Samoin 9G vaihteisto tuntuu olevan kestävä.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja markoala »

Alkupään 220d 9g 180tkm . Molemmat nox, etutukivarret vaihdettu(paitsi oikea alaetu), iskarit vaihdettu.
Pieni kulutus. Ei huono muutenkaan.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
AllTerrain
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 20.01.2020 10:24
Paikkakunta: Espoo

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja AllTerrain »

220d 2018 150tkm.

All Terrain mallissa joka syksyinen riesa ilmajousitus. Alatukivarret vaihdettu, ahtopaineensensori. Nox1 hälyttelee tällä hetkellä jonka johdosta huolto varattu.
Pieni kulutus, tilava auto mukava pehmoinen kyyti (jotain positiivista ilmajousituksesta).
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja EVO X »

200D -18 287tkm

1. Alatukivarret eteen, laitoin Meyle HD:t ja tuntuu kestävän
2. Ilmapussit taakse (Arnott)
3. Ad blue säiliö korjaus
4. AGM akku
5. ESP yksikkö.

Rahaa mulla ei ole paljoa palanut, suhteet ja oma osaaminen jeesaa. Kallein noista oli tuo ESP yksikkö, eikä se hoitunut kovin helposti tai nopeasti. Nyt taas pelaa käytetyllä yksiköllä, mulla vika oli sisäänrakennettu painetunnistin hydraulilohkossa. Käytetyn asentaminen ei ollut ihan yksikertainen homma, uus olis töineen maksanut ”tonneja”.

Tehtaan piikkiin ilman kustannuksia tuohon on tehty se yläpääremontti, eli nokka/nostajat sekä jakoketju. Esp ei turvavarusteena tuntunut Mercedestä kiinnostavan, ilmeisesti käyttäjän turvallisuus on täysin toissijaista.

Muita olen laittanut:
-madallusjouset eteen, samalla vaihdettiin nuo tukivarret ja ennakoivasti koiranluut.
-taakse säätötangot
-jarrulevyt ja palat
-huollot normaalisti 25tkm välein huolto-ohjelman mukaan.

Nämä reilu pari vuotta ja 50tkm luokkaa. Tykkään autosta muuten kyllä, nuo kalliit paukahdukset vaan ahdistaa, mutta niistä on onneksi selvitty. Tunnen muutamia 213-omistajia, jotka eivät ole selvinneet aivan niin halvalla.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Merssu1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 18.05.2023 09:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Merssu1 »

Onko muilla vastaavaa omassa farkussa... Takapää nuljuaa melkoisesti. Varsinkin kun on uraa tiessä. Auto menee kyllä suoraan ja tuntuu että muuten ei ole mitään vikaa ajettavuudessa. Ainoastaan perä on häiritsevä. Edessä 245/40-19 ja takana 275/35-19, alkuperäinen amg -setti.
Onko tämä ominaisuus vai onko jossain vikaa?
Auto on E220d 4matic -19 farkku
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Osaakos joku sanoa mahtaako sedanin takaiskarit erota farkun takaiskareista? Ja tarkemmin vielä kun kyseessä 4matic. Farkkuun tekisi mieli säädettäviä iskareita taakse, mutta ei tunnu varsinaisesti farkkuun tehtyjä löytyä niin mahtaisiko sedanin takaiskarit passata paikalleen.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Kinkkelaade
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 10.06.2019 00:29

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Kinkkelaade »

Merssu1 kirjoitti: Pe 30.06.2023 15:21 Onko muilla vastaavaa omassa farkussa... Takapää nuljuaa melkoisesti. Varsinkin kun on uraa tiessä. Auto menee kyllä suoraan ja tuntuu että muuten ei ole mitään vikaa ajettavuudessa. Ainoastaan perä on häiritsevä. Edessä 245/40-19 ja takana 275/35-19, alkuperäinen amg -setti.
Onko tämä ominaisuus vai onko jossain vikaa?
Auto on E220d 4matic -19 farkku
Omassani teki samaa. Suuntauksessa auraukset metsässä. Parani suuntauksen jälkeen. Oma on vielä hybridi niin painava perä. välyksiä varmasti tukivarsissa jo.
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Osaako joku sanoa onko farkkujen takapään tasonsäädöllä varustetuissa malleissa jo ilmasäiliö jossain jemmattuna vai pumppaako kompura suoraan takailmapusseihin paineet? Ilmeisesti ainakin täys airmaticilla varustettuina on säiliö oikeassa takakulmassa.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Air Body Control mallissa on ilmasäiliö, normi takapään tasonsäädössä ei.

Google ei löydä GF32.33-P-9992fG dokkaria mutta antaa toimintakuvausdokkarin jossa myös liittyvät komponentit listattu.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Lisäksi normi tasonsäädössä takapusseissa pelkkä ilmaliitin ja samat pussit kuin 205. Air body control-mallissa pusseissa on ilmaliittimen lisäksi joku venttiili/anturi (sähköliittimestä päätellen). Selvästi edullisemmat nuo peruspussit.
Splitti51
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 14.08.2012 09:47
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Splitti51 »

Splitti51 kirjoitti: Ti 06.06.2023 20:42 Aika pitkää huoltoväliä näyttäisi pukkaavan. Ajettu nyt 20tkm ja ajotietokone näyttää ensimmäiseen A-huoltoon vielä 19tkm.
Elokuussa 22 rekisteröity OM654M 220d , tässähän on ISG. Ennenhän huoltoväli oli 25tkm, nyt 40tkm ? Onkohan aikarajaakin jatkettu, vielä ei ainakaan ilmoita muuta kuin km määrän. Vai onko järjestelmä mennyt sekaisin. Keväällä tuli automaattinen järjestelmäpäivitys jolloin kaikki asetuksetkin nollautuivat.
Huoltovälinäyttö oli seonnut, huoltoväli on kuten ennenkin 25tkm/ 1 vuosi. Nyt huollettu ja järjestelmät päivitetty.
W213 220d 4matic -22
Ex-W205 300d 4matic -19
Ex-W205 250d 4matic -16
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja melastinen »

Onko kenelläkään mennyt näihin oven lukitusmekanismeja (tai mikä lienee oikea termi)? Itsellä aika kettumainen vika 2017 autossa, kun siinä on keyless go ja toinen takaovi menee hyvin harvoin lukkoon itsestään. Huomasin sattumalta, ties kuinka kauan on ollut yksi ovi auki, vaikka olen ne lukinnut.😁 Huomenna menee korjattavaksi.

Joskus aikanaan oli sama vika S203:ssa, mutta se oli siinä vaiheessa jo paljon ”käytetympi”. Myös emännän käytössä olevassa lähes 300 tkm ajetussa S204:ssä on välillä samaa oireilua yhdessä ovessa, mutta en ole vielä tehnyt asialle mitään, kun yleensä menee kuitenkin lukkoon.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Mikäs violetti merkkivalo on tuossa D:n vasemmalla puolen? Mitään muuta vaikutusta en huomannut. Kun lähdin sammuttamisen jälkeen liikkeelle niin ei sitä enää näkynyt. Sen verran selasin että öljyä ja ureaa on riittävästi ja renkaissa ilmaa, juuri muuta en osaa tämän näytöiltä katsoakaan. Auto on siis 213 farkku diesel vuodelta 2019.
IMG_20230928_102133921_HDR.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Individual ajotilan merkkivalo eli olet vaihtanut comfort ajotilasta tuohon. Sammuttamisen jälkeen auto palautuu comfort ajotilaan.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

I* tilaan saa käyttäjä valita haluamansa yhdistelmän mukavuutta, ajettavuutta ja kiihtyvyyttä.

Meillä se on normaali talviajomoodi. auton ja voimalinjan asetuksena "Comfort" ja ajonhallinta "Kimi" asennossa.
(Leave me alone, I know what I'm doing)
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Olin näköjään tökännyt keskikonsolista "dynamic" nappulaa huomaamattani. Eipä tämä auto ole vielä ollutkaan kuin vuoden, pitäisiköhän olla enempi kiinnostunut mitä mistäkin napista tapahtuu? Siellä valikoissa oli näköjään sport:in lisäksi oikein sport+:kin, semmoista mulla ei ole ennen ollutkaan, kuinka helvetisti se sillä mahtaa kulkeakaan? :shock:
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja markoala »

Se on hyvä asetus saksan ruuhkiin kun tie aukeaa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
joutotähti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 29.05.2014 22:58
Paikkakunta: Lohja

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja joutotähti »

Onkos kellään ollut tarvetta kiristää W213:n takakontin kannen avausjousia? Onko tässä sama systeemi kuin W212/W211?
time39
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 10.11.2023 13:52

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja time39 »

Tuli ostettua saksasta tuotu E300de ja auto tuli vain yksillä vanteilla.
Nyt olisi hakusessa kesäksi jotkut vanteet, mutta ei tunnu oikein löytyvän mitään autoon sopivaa.

Ilmeisesti vakiot ovat:
Edessä: 8x18 ET43
Takana: 9x18 ET52.5

Mistä löytyisi autoon sopivat vanteet ja millä ET luvuilla kannattaisi vanteita katsoa?
Parista paikasta kysellyt vanteita ja tarjoukset on luokkaa jotkut kiinan tinat ja hinta niille aivan törkeä.
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Aika geneerinen kysymys, spekseihin meneviä vanteitahan on vaikka kuinka. Onko jotain budjettia? Minkä kokoista, halkaisija, leveys? Minkä tyylistä, jotain esimerkkiä mikä miellyttäisi itseä?
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
time39
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 10.11.2023 13:52

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja time39 »

juu-zo kirjoitti: Pe 10.11.2023 14:06 Aika geneerinen kysymys, spekseihin meneviä vanteitahan on vaikka kuinka. Onko jotain budjettia? Minkä kokoista, halkaisija, leveys? Minkä tyylistä, jotain esimerkkiä mikä miellyttäisi itseä?
Sanotaan, että jos johonki alta 1500€ saisi vanteet.
Kesärenkaat jo löytyvät jotka ovat uudet 18 tuumaisena edessä 245 ja takana 275 leveät joten jos vanteetkin pysyisivät 18" niin olisi hyvä.

Hakusessa on mielellään hopeat vanteet ja esim tyyliltään JR Wheels JR36, SL02
Eli mielellään tuollaiset monipuolaiset.

JR36 https://jr-wheels.com/category/jr36
SL02 https://jr-wheels.com/category/sl02
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Uutena ei tuohon hintaan saa kuin niitä kiinatina sarjoja. Valmis rengas kokokin vähän rajoittaa leveydet suorilta 8-8,5” ja 9-9,5” leveisiin setteihin. Lähtisin selailemaan tori.fi ja nettivaraosan vanne valikoimaa. Tuolta varmasti hyviä oem vanteita noilla spekseillä. Heitetään nyt suoraan jotain esim
https://www.tori.fi/vi/120114872.htm
https://www.tori.fi/vi/120176796.htm
https://www.tori.fi/vi/120218437.htm
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
time39
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 10.11.2023 13:52

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja time39 »

juu-zo kirjoitti: Pe 10.11.2023 14:29 Uutena ei tuohon hintaan saa kuin niitä kiinatina sarjoja. Valmis rengas kokokin vähän rajoittaa leveydet suorilta 8-8,5” ja 9-9,5” leveisiin setteihin. Lähtisin selailemaan tori.fi ja nettivaraosan vanne valikoimaa. Tuolta varmasti hyviä oem vanteita noilla spekseillä. Heitetään nyt suoraan jotain esim
https://www.tori.fi/vi/120114872.htm
https://www.tori.fi/vi/120176796.htm
https://www.tori.fi/vi/120218437.htm
Okei, kiitos!
Tämmöisen ymmärryksen sain itsekkin, että tuo valmis rengaskoko vähän rajoittaa.
Auton mukana tuli kuitenki käyttämätön sarja contin kesärenkaita niin en viitsi sen takia myös uusia renkaita hommata.

Täytyy tarkkailla käytettyjen markkinoita.
mersetes22
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 05.04.2022 10:59

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja mersetes22 »

joutotähti kirjoitti: To 09.11.2023 21:15 Onkos kellään ollut tarvetta kiristää W213:n takakontin kannen avausjousia? Onko tässä sama systeemi kuin W212/W211?
On. ( paljon lunta, niin pykälällä tiukemmalle, että pomppaa kakesta ). Sama periaate kuin w212.
w222 S 350 Bluetec 4-matic
---
ex:t w213 e220d, w221 320 Cdi, w212 220d, w211 220Cdi, w210facelift 220Cdi, w210 220d
Avatar
joutotähti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 29.05.2014 22:58
Paikkakunta: Lohja

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja joutotähti »

mersetes22 kirjoitti: Pe 10.11.2023 22:09
joutotähti kirjoitti: To 09.11.2023 21:15 Onkos kellään ollut tarvetta kiristää W213:n takakontin kannen avausjousia? Onko tässä sama systeemi kuin W212/W211?
On. ( paljon lunta, niin pykälällä tiukemmalle, että pomppaa kakesta ). Sama periaate kuin w212.
Hienoa, kiitos vastauksesta.
Peteroidi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 15.12.2015 10:43

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Peteroidi »

S213 220d 2017, asennutin TT-thermon letkulämppärin, joka pääsääntöisesti toimii hyvin.
Jos auto on seissyt pitempään, niin moottorin vesikierto sulkeutuu osittain, eikä moottori lämpeä tasaisesti. Saako tuota vesikierron sulkua jotenkin säädettyä jollain ohjelmistolla?
Vastaa Viestiin