Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Mielenkiintoista olisi tietää mikä optio vaikuttaa että 'vaihderajoitus' hyppää pois päältä? Minä on ole tuota huomannut kummassakaan omassa 7G vaihteisessani.

Kyllä siellä koneen lämmöt alkaa nousta jos ajaa lähellä punarajakierroksia, lienee sen verran huonommalla hyötysuhteella kone toimii, vaikkei tehoa enempää käytäkään,
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

MiHe kirjoitti: Pe 09.06.2023 20:15 Mielenkiintoista olisi tietää mikä optio vaikuttaa että 'vaihderajoitus' hyppää pois päältä? Minä on ole tuota huomannut kummassakaan omassa 7G vaihteisessani.

Kyllä siellä koneen lämmöt alkaa nousta jos ajaa lähellä punarajakierroksia, lienee sen verran huonommalla hyötysuhteella kone toimii, vaikkei tehoa enempää käytäkään,
Sulla varmaan liian vanhat mersut.

Siis meinaat että oikein moottorin lämmöt nousee jos huudattaa satasen tasavauhtia kierrokset punarajalla? Jotain vikaa moottorissa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

DBFI kirjoitti: Pe 09.06.2023 21:37

Sulla varmaan liian vanhat mersut.

Siis meinaat että oikein moottorin lämmöt nousee jos huudattaa satasen tasavauhtia kierrokset punarajalla? Jotain vikaa moottorissa.
Joo, varmaan huomattu väärinkäytön/tyhmyyden mahdollisuus ja laitettu sinne aikakatkaisu.

Väyrysessä sain nousemaan selvästi lämmöt kun 'katsastukseen motaria ajelin', sitä tein usein. Ja olen tosiaan kokeillut noilla nykyisilläkin ja nousi se lämpö mielestäni 5-10 asteella... lähtikö sitten hitupöntön poltto päälle kun oli otollista ajotapaa, sekin mahdollista. Niissä en sitä ole juuri enempää harrastanut, kun ei se hitupöntöllisissä ole relevanttia.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

DBFI kirjoitti: Pe 09.06.2023 17:03
tinatähti kirjoitti: Pe 09.06.2023 16:38 No tältä vähän näyttäisi... ja kaikki maailman pelastumisen vuoksi :cry:
Pitäishän asioissa tärkeysjärjestys olla. Ikävää jos autossa ei pysy vaihde päällä siinä vaiheessa kun maailma ei pelastunut. :wink:

Ei tuo uudempien mallien rattivaihdetoteutus kyllä päästöhömpän takia ole noin tehty. Useimmitenhan sitä manuaalista vaihtoa tarvitaankin vain lyhyeksi aikaa. Ei oikeastaan missään radallakaan vaikka ratamalleissa oikea M-moodi löytyykin.

Onko oikeastaan mitään hyötyä huudattaa moottoria ilman kuormaa? Eihän se mitään karstoja polta jos polttoainetta ruiskitaan hitunen ja enimmäkseen kylmää ilmaa läpi? Kaasu vaan pohjaan ja antaa vauhdin kiihtyä, heivaa vähän ennen poliisia. :)
No ei se nyt ratamalli tarvitse olla sille M moodille, tuo AMG sport paketti riittää. M moodi on ja saa ajaa vaikka lappiin ykkösellä. Pitää vaihteen päällä niin kauan kuin haluaa jos ei ylitä vaihteen yläkierros rajaa, sit tuuppaa seuraavan numeron pesään. Muuten saa huudattaa tyyliin 4000rpm taulussa jos tuntuu siltä.

Vediamo käyttöön ja koodaa sen M moden sinne, samalla sitä vaihtoa saa vähän nopeammaksi.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

MiHe kirjoitti: Pe 09.06.2023 20:15 Mielenkiintoista olisi tietää mikä optio vaikuttaa että 'vaihderajoitus' hyppää pois päältä? Minä on ole tuota huomannut kummassakaan omassa 7G vaihteisessani.

Kyllä siellä koneen lämmöt alkaa nousta jos ajaa lähellä punarajakierroksia, lienee sen verran huonommalla hyötysuhteella kone toimii, vaikkei tehoa enempää käytäkään,
Facelift taitaa tehdä näin, ainakin ne millä olen ajanut tekee, tai teki...
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

MJPfin kirjoitti: La 10.06.2023 10:24 No ei se nyt ratamalli tarvitse olla sille M moodille, tuo AMG sport paketti riittää.
Ei ollut tuo kommentti tarkoitettu ihan kirjaimellisesti. Oli omassa 2006 mallisessa sedanissakin M-moodi, diesel ilman mitään AMG muoveja tai muuta. En tarkoittanut että tuo olisi rata-auto. :)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Juu eipä se ole kuin yksi binäärin nolla ykköseksi ja se on siinä. Montakohan sataa sekin on maksanut autoa ruksittaessa uutena.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 987
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Samaa sottaa ne kaikki on, pitää vaan oppia käyttämään. Auto sitä ei osaa valmiiksi, joko pitää opettaa tai opetella
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Tuo S moodi saisi edes pysyä päällä, mutta E on aina oletuksena kun uudelleen starttailee. Aivan niin kuin ECO (startstop).
Mahtaa perus "tuningpaja" saada softailtua nuo?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sanoisin että tuskin, mutta MB-lab osannee auttaa asiassa. Tuntuu olevan koodaukset hallinnassa.
Jostain syystä start stop last mode om651 kanssa ei tunnu toimivan, mistä linenee johtuu.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1042
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Ainakin 212 651:lla start-stop last mode koodaus onnistui helpolla. Ihan kätevä muutos, välillä tulee pidettyä start-stop käytössä jos tulee pidempi pysähdys liikennevaloihin, yleensä on pois päällä
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja B170 »

Typerintä tuossa vaihdeviiksessä ja jopa lattiakepissäkin, että kun lähdetään eteenpäin niin viiksestä vedetään alas eli taaksepäin ja lattiakepistä työnnetään eteenpäin.
Sähköautossa tehty oikein eli eteenpäin on eteenpäin ja taaksepäin halutessa vedetään taaksepäin. Loogisesti oikein.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

B170 kirjoitti: Su 11.06.2023 10:38 Typerintä tuossa vaihdeviiksessä ja jopa lattiakepissäkin, että kun lähdetään eteenpäin niin viiksestä vedetään alas eli taaksepäin ja lattiakepistä työnnetään eteenpäin.
Sähköautossa tehty oikein eli eteenpäin on eteenpäin ja taaksepäin halutessa vedetään taaksepäin. Loogisesti oikein.
On niin selkäytimessä tuo "vaihdekepin" käyttö että piti tarkistaa ohjekirjasta. Omassa menee R:lle kun nostaa ylös ja D:lle kun painaa alas kuten sanoit. Mutta sama näyttää olevan sähköautossa (EQE). Onko tosiaan omassasi käänteinen?
EQE.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

multiviri kirjoitti: Su 11.06.2023 09:37 Ainakin 212 651:lla start-stop last mode koodaus onnistui helpolla. Ihan kätevä muutos, välillä tulee pidettyä start-stop käytössä jos tulee pidempi pysähdys liikennevaloihin, yleensä on pois päällä
No peijooni, mikä vuosimalli? Pitää tutkia asiaa lisää, tuli vain vastaan että ei pysty ja parissa mitä kokeillut niin koodaus kyllä muuttuu mutta mitään muutosta ei toimintaan tullut.
Bensassa kyllä toimii kuten pitää.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1042
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja multiviri »

2016, ihan viimeisiä 212
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Jossain vaiheessa meinasi olla paha tunteellinen este mersuun siirtymiselle toi rattitikku, mutta pikkuhiljaa siihen ajatukseen kasvoi. 1-2 viikkoa ceellä ajaneena parkkiin veivatessa karkas aina käsi keskikonsolille mutta sen jälkeen ei kertaakaan. Kerran oon vanhasta tottumuksesta ettinyt pyyhkijöitä siitä motarilla ja ajotietokone tais ilmottaa että ei onnistu vaihtaminen nyt sori.

Nykyiset fiilikset on lähinnä että onpas ergonominen ja vaivaton minimalistinen keksintö vaikka luokin pappavintage tunnelmaa. En kaipaa enää muunlaista systeemiä, tosin sen tuntuma vois olla tarkempi ja napakampi. Halvan ja keskeneräisen oloinen se vähän on, kuin ei oltais keksitty minne sen toiminnon enää tunkee ja lisätty taas yksi viiksi sadan muun joukkoon. Mutta toisaalta miksi pitäisi olla joku supermuotoiltu puoliksi nahkainen tai hiilikuituinen kikkare tuohon tarkoitukseen kun homma toimii elektronisesti lähes ajatuksen voimalla. Manuaalivaihteisessa ymmärrän kun kepillä on ratin ja poljinten lisäksi suurin merkitys ajotuntumaan.

Itseasiassa agility control kytkintä tulee käytettyä paljon enemmän kuin tota vaihdeviikseä, eli keskikonsolia saa hapuilla edelleen ajon aikana vanhaan tyyliin. Toisekseen jos sporttisuutta tai sen puutetta miettii niin ainakin oman bensakoneen putkeen töräytykset sport+ vaihdoissa, amg ratti, läppävaihteet ja muut hilppeet merkitsee paljon enemmän. Vaihteenvalitsimen olemassaoloa automaatissa ei edes muista vaikka se olisi missä.

Mutta joo, jos tosiaan miettii että perinteisen vaihdekepin puute surettaa niin kannattaa huoletta vaan löysätä pakkomiellehattua, ei ole yliajattelun arvoinen asia tämä. Itseä häiritsee paljon enemmän ajatus että kohta et saa enää autoa normaali mittaristolla, kojelaudalla, analogisilla kytkimillä jne ilman niitä isoja rumia tabletteja ja hipaisutoimintoja. Menee jo liikaa pois siitä mitä autolla ajo oli alun perin.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Accord kirjoitti: Su 11.06.2023 17:14 ...
Menee jo liikaa pois siitä mitä autolla ajo oli alun perin.
Mille vuosisadalle autot pitäisi ennallistaa?

Suurin moka suunnittelijoille (ekonomeille) oli viiksien hävittäminen, vakkarin käyttö viiksestä ihan eri maailmasta kuin ratin "nappuloista".

Rattivaihteen etu on keskikonsolin vapautuminen parempaan käyttöön.
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja B170 »

DBFI kirjoitti: Su 11.06.2023 11:28
B170 kirjoitti: Su 11.06.2023 10:38 Typerintä tuossa vaihdeviiksessä ja jopa lattiakepissäkin, että kun lähdetään eteenpäin niin viiksestä vedetään alas eli taaksepäin ja lattiakepistä työnnetään eteenpäin.
Sähköautossa tehty oikein eli eteenpäin on eteenpäin ja taaksepäin halutessa vedetään taaksepäin. Loogisesti oikein.
On niin selkäytimessä tuo "vaihdekepin" käyttö että piti tarkistaa ohjekirjasta. Omassa menee R:lle kun nostaa ylös ja D:lle kun painaa alas kuten sanoit. Mutta sama näyttää olevan sähköautossa (EQE). Onko tosiaan omassasi käänteinen?

EQE.JPG
On käänteinen omassa, mut ei ole mersun sähkis.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja B170 »

DBFI kirjoitti: Su 11.06.2023 17:31
Rattivaihteen etu on keskikonsolin vapautuminen parempaan käyttöön.
Niinpä, joskus oli jopa kolmas istumapaikka etupenkin keskellä, kun oli rattivaihde. Jenkkivehkeissä lähes kaikissa.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja B170 »

Läppävaihteet ratissa on vaunun vedossa todella kätevät. Joskus diesel haluaisi vetää tietynkokoiset mäet kutosvaihteella ja kuski haluaisi vitosta.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

En vaan ole keksinyt, mitä sillä vapautuneella tilalla tekisi
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja Accord »

DBFI kirjoitti: Su 11.06.2023 17:31
Accord kirjoitti: Su 11.06.2023 17:14 ...
Menee jo liikaa pois siitä mitä autolla ajo oli alun perin.
Mille vuosisadalle autot pitäisi ennallistaa?

Suurin moka suunnittelijoille (ekonomeille) oli viiksien hävittäminen, vakkarin käyttö viiksestä ihan eri maailmasta kuin ratin "nappuloista".

Rattivaihteen etu on keskikonsolin vapautuminen parempaan käyttöön.
Ehkä "ennen" olis ollut parempi termi kuin "alun perin".

Omasta mielestä taas vakkari ratin napeissa (jos ne ovat oikeat napit) on paljon näppärämpi kuin viiksessä. Tunteettoman objektiivisesti ajateltuna, pienillä peukalon liikkeillä vauhdin säätäminen muuttamatta otetta ratista oli vaan helpompaa mielestäni, vaikka olenkin jo viikseen tottunut. Riippuu varmaan nappidesignistä ja hipaisukytkimistä en sano mitään...

No kunhan eivät rattia poista.

Vaihdeviiksen käyttösuunta taas mielestäni ihan oikein päin. Vastaa tavallaan g-voimien suuntaa ja noudattaa samaa logiikkaa kuin ainakin perinteiset kilpavehkeiden sequental vaihteistot. Ainakin paljon ralli ym. simulaattoreilla ajaneena jäänyt takaraivoon tämä ja tuntuisi todella oudolta jos mersussa ylöspäin olisi D. Samoin useimmissa moottoripyörissä vedetään itseen päin eli siinä tapauksessa ylös isommalle.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Accord kirjoitti: Ma 12.06.2023 10:22
Omasta mielestä taas vakkari ratin napeissa (jos ne ovat oikeat napit) on paljon näppärämpi kuin viiksessä. Tunteettoman objektiivisesti ajateltuna, pienillä peukalon liikkeillä vauhdin säätäminen muuttamatta otetta ratista oli vaan helpompaa mielestäni, vaikka olenkin jo viikseen tottunut. Riippuu varmaan nappidesignistä ja hipaisukytkimistä en sano mitään...
Sulla taitaa olla vielä se vanhempi rattimalli missä se +/- säätönappula fyysisesti kohtuullisen erottuva? Aika vähän sellaista tullut ajettua (vaimon ex W213:lla). Pitkälti varmaan oppii käyttämään varsinkin +/- säätöä mutta jos meinaa cancel/resumea käyttää katsomatta rattiin niin pitää olla jo aika harjaantunut kuski.

Se uudempi hipaisuratti vaatii kyllä katseen rattiin melkein millä tahansa näppäilyllä, en ainakaan vähän yli vuodessa ole itse oppinut käyttämään sokkona. Vakkariviikseä säätää täysin sokkona kaikki asetukset. Ei paljon eroa jos peukalon sijasta näpäyttää etusormella, ei siinäkään otetta tarvii ratista irrottaa. Joku distronicin etäisyyssäätö lasten leikkiä sokkona, ei mitenkään onnistu ilman katsetta sekä rattiin että mittaristoon sillä uudemmalla ratilla.

Mielestäni aika tunteettoman objektiivisesti itsekin tuota kommentoin. Tunteet tulee yleensä kommentteihin kun kehutaan omaa ja haukutaan toisten autoa (en viittaa sinuun, ilmeisesti sinullakin käyttökokemusta viiksestä).
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Olisin ehkä voinut vähän selkeemmin ilmaista asian.

Nykyisin ajan siis s205:llä jossa on se vakkariviiksi ja siihen on jo tottunut, muttei se tunnu yhtä hyvältä kuin ratin napit aiemmissa autoissa (Hondia). Niissä oli tosiaan ratissa +- sekä cancel ja niiden tuntuma/sijoittelu oli ainakin niin hyvä että homma toimi täysin ajatuksen voimalla myös talvihanskat kädessä. Eli tarkoitin että yleisesti näppäimet on (jos ne on hyvin suunniteltu) parempi vaihtoehto, tykkäsin tunteen tasolla kummasta tahansa enemmän. Mitään mersumallia en ole ajanut missä ratissa vakkarin näppäimet.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Accord kirjoitti: Ma 12.06.2023 14:08 Olisin ehkä voinut vähän selkeemmin ilmaista asian.

Nykyisin ajan siis s205:llä jossa on se vakkariviiksi ja siihen on jo tottunut, muttei se tunnu yhtä hyvältä kuin ratin napit aiemmissa autoissa (Hondia). Niissä oli tosiaan ratissa +- sekä cancel ja niiden tuntuma/sijoittelu oli ainakin niin hyvä että homma toimi täysin ajatuksen voimalla myös talvihanskat kädessä. Eli tarkoitin että yleisesti näppäimet on (jos ne on hyvin suunniteltu) parempi vaihtoehto, tykkäsin tunteen tasolla kummasta tahansa enemmän. Mitään mersumallia en ole ajanut missä ratissa vakkarin näppäimet.
OK, muistin väärin tuon 205:n vakkarin (miten siinä voi olla viiksi kun jo pre-facelift 213-korisessa oli rattinapit). Mielipiteesi on hyvin perusteltu ja uskottava henkilökohtaiseksi näkemykseksi mutta ei mitenkään mene yksiin oman mieltymykseni kanssa.
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Menee offtopiciksi. Mutta se mistä pääasiassa en tykkää viiksivakkarissa, on ainakin mersussa sen tarpeettoman pitkä liikerata ja jäykkä pykälä. Vähän sama kuin mersun vilkkuviiksessä josta usein tulee väännettyä vahingossa pitkät päälle kun vipu pistää niin lujaa hanttiin. Sama pitkä liikerata vaivaa vaihdevipua, kaipaisi tietynlaista näpsäkkyyttä noihin vipuihin mitä on monissa muissa merkeissä. Makuasioita kai.

Oikean vauhdin pyydystäminen on viiksellä vähän kömpelöä verrattuna näppäinmalliseen. Sitten jos lyöt kerralla 5kmh isommalle siitä viiksestä niin auto pyrkii kiskomaan tai hidastaessa moottorijarruttamaan aika rumasti, mikä on vajaalla otteella joskus kiusallista varsinkin jos on urainen ja pomppuinen tie, jäykkä alusta ja ohuet renkaat. Rattinapeilla kontrollin tunne oli omasta mielestä yksinkertaisesti parempi. Mutta tän kanssa on nyt elettävä ja kattoo vuosien päästä haittaako enää :wink:
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Accord kirjoitti: Ma 12.06.2023 20:06 Menee offtopiciksi. Mutta se mistä pääasiassa en tykkää viiksivakkarissa, on ainakin mersussa sen tarpeettoman pitkä liikerata ja jäykkä pykälä. Vähän sama kuin mersun vilkkuviiksessä josta usein tulee väännettyä vahingossa pitkät päälle kun vipu pistää niin lujaa hanttiin. Sama pitkä liikerata vaivaa vaihdevipua, kaipaisi tietynlaista näpsäkkyyttä noihin vipuihin mitä on monissa muissa merkeissä. Makuasioita kai.

Oikean vauhdin pyydystäminen on viiksellä vähän kömpelöä verrattuna näppäinmalliseen. Sitten jos lyöt kerralla 5kmh isommalle siitä viiksestä niin auto pyrkii kiskomaan tai hidastaessa moottorijarruttamaan aika rumasti, mikä on vajaalla otteella joskus kiusallista varsinkin jos on urainen ja pomppuinen tie, jäykkä alusta ja ohuet renkaat. Rattinapeilla kontrollin tunne oli omasta mielestä yksinkertaisesti parempi. Mutta tän kanssa on nyt elettävä ja kattoo vuosien päästä haittaako enää :wink:
Mersun vivut ja namiskat on jäykkiä, koska ne toimii vielä yli 30:n vuoden päästä täsmällisesti.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Oppiiko paatunut mersumies uuteen sähkövaihdetikkuun?

Viesti Kirjoittaja Accord »

tahtoomersun kirjoitti: Ti 13.06.2023 11:01 Mersun vivut ja namiskat on jäykkiä, koska ne toimii vielä yli 30:n vuoden päästä täsmällisesti.
Vaikka kuinka asiaa mersulasit päässä katsoisin, en menis vannomaan näistä 205 ja vastaavista nykyvehkeistä joiden muoviosat narisee jo muutaman vuoden iässä :mrgreen: Viikset tosin on ehkä laadukkaimman tuntuinen kokonaisuus kaikista ohjaamon namiskoista, ehkä ne säilyy kun loput autosta on jo paalattu.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Vastaa Viestiin