Om651 moottoririkko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Olenko ymmärtänyt oikeen että venttiili pitäis löytyä öljynsuodatinjalan vierestä? Takapuolelta? Alapuolelta?
Millä pirulla tuohon pääsee käsiksi?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Tenutähti kirjoitti: Su 11.06.2023 19:57
Olenko ymmärtänyt oikeen että venttiili pitäis löytyä öljynsuodatinjalan vierestä? Takapuolelta? Alapuolelta?
Millä pirulla tuohon pääsee käsiksi?
Koneen takakyljessä kuskinpuolella,lähellä vaihdelaatikon laippaa ja jakoketjua, aika suoraan korkeapainepumpun alapuolella, eli alakautta näkee ja yltää kunhan ottaa pohjamuovit pois.
download/file.php?id=23859&mode=view
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Tenutähti kirjoitti: Ti 06.06.2023 12:10 Tilasin tuon tulpan mb-osaan! Äkkiä eroon tuomosista virityksistä! Yhtä fiksua kuin pimeäot takavalot.
Eipä perskule taho venttiiliä löytyä! Ainakin kahdenlaista juttua liikkuu, vasemmalla puolella ö-suodatinjalan lähettyvillä, kp-pumpun alapuolella. (Ompa mielenkiintoinen nähdä oikeen mistään kautta)
Toinen tarina väittää että oikealla puolella lohkon puolivälissä/takaosassa.
Ymmärtääkseni kaikissa OM651 ei ole ko. venttiiliä ollenkaan. Mistähän tuon ensin luotettavasti varmistaisi?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Tenutähti kirjoitti: Ti 13.06.2023 08:56 Toinen tarina väittää että oikealla puolella lohkon puolivälissä/takaosassa.
Ymmärtääkseni kaikissa OM651 ei ole ko. venttiiliä ollenkaan.
Mistähän tuon ensin luotettavasti varmistaisi?
Jep kaikisa ei sitä ole,
varmistuksen saat auton vin(runko/valmiste) numerolla,
mersun varaosa systtemistä epc/parts info
Mökkillä
'
Jasu80
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ma 05.09.2022 05:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Jasu80 »

Koskeeko nämä ongelmat enemmän työjuhtia ja vanhempia malleja, koska en ole lukenut että näitä olisi uudempiin malleihin vaihdettu (esim. W205) ?
S205 250d ´15
Volvo S80 V8 ´07
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jasu80 kirjoitti: To 22.06.2023 05:43 Koskeeko nämä ongelmat enemmän työjuhtia ja vanhempia malleja, koska en ole lukenut että näitä olisi uudempiin malleihin vaihdettu (esim. W205) ?
kaikkia malleja missä samat osat
Mökkillä
'
Vipperi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 05.10.2019 05:46

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Vipperi »

Onko jollain kokemuksia tuon tulpan asennuksesta? Sytyttääkö solenoidin poisto vikavalon vai pitääkö se laittaa pussiin? Onko tuosta jatkuvasta 5barin paineesta jotain haittaa, kestääkö tiivisteet yms.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Vipperi kirjoitti: Ke 12.07.2023 22:21 Onko jollain kokemuksia tuon tulpan asennuksesta? Sytyttääkö solenoidin poisto vikavalon vai pitääkö se laittaa pussiin? Onko tuosta jatkuvasta 5barin paineesta jotain haittaa, kestääkö tiivisteet yms.
Nyt on kokemusta yhden Viton verran. Venttiili ainakin minun autosta löytyi vasemmalta puolelta aivan lohkon takapäästä.
Starilla näkyy häiriökoodi, mutta mittaristossa ei näy mitään.
Sokea tulppa on aivan mersun oma varaosa. MB original teile pussissa jne… joten aika kova luottamus on ettei hommasta ainakaan mitään haittaa ole. Hyötyähän ei varmuudella koskaan saa tietää.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja dealer »

tahtoomersun kirjoitti: To 08.06.2023 19:20 Kyllä niitä om646:ia hajoilee myös, ei nekään ole ikiliikkujia, vaikka jotkut niin uskovat. Kyllä tuo 646 alkaa olemaan jo museokamaa. On huomattava ero 646 ja 651 välillä ajettavuudessa jä käytössä, sekä kulutuksessa. Helppo vertailla, kun itsellä on kumpikin.
OM651 saattaa kestää kovia kilometrejä tai hajota alhaisilla kilometreillä, lukemattomia 651:iä on leikannut laakereiltaan ja saanut etsiä uutta moottoria tilalle.
Museokama on keskimäärin paljon paljon kestävämpää.

Helppo vertailla kun on korjaamolta käsin asiaa seurannut sekä 646:ien että 651:ien ensimmäiset 10 vuotta.
oulaistenliikenne.fi
Jasu80
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ma 05.09.2022 05:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Jasu80 »

dealer kirjoitti: To 13.07.2023 06:48
tahtoomersun kirjoitti: To 08.06.2023 19:20 Kyllä niitä om646:ia hajoilee myös, ei nekään ole ikiliikkujia, vaikka jotkut niin uskovat. Kyllä tuo 646 alkaa olemaan jo museokamaa. On huomattava ero 646 ja 651 välillä ajettavuudessa jä käytössä, sekä kulutuksessa. Helppo vertailla, kun itsellä on kumpikin.
OM651 saattaa kestää kovia kilometrejä tai hajota alhaisilla kilometreillä, lukemattomia 651:iä on leikannut laakereiltaan ja saanut etsiä uutta moottoria tilalle.
Museokama on keskimäärin paljon paljon kestävämpää.

Helppo vertailla kun on korjaamolta käsin asiaa seurannut sekä 646:ien että 651:ien ensimmäiset 10 vuotta.
Osaatko sanoa, että koskeeko tämä enemmän hyötyajoneuvoja ja alkupään autoja, kuin esim. vaikka W205-sarjaa? En ole lukenut, enkä kuullut, että niitä näihin uudempiin olisi vaihdettu.
S205 250d ´15
Volvo S80 V8 ´07
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja dealer »

En muista nähneeni hajonnutta konetta 205:ssa, enää en työn puolesta seuraa asiaa. Samalla lailla on hajoillut yksityiskäytössä olevista henkilöautoista kuin hyötyajoneuvoista.
Toki OM646 oli sekin Sprintereissä lujilla kahden ahtimen kanssa, niistä tiedän hajonneen tuota vanhempaakin konetta jonkin verran, tarkennetaan tämä...

Mutta joo, nykyhetkestä tietää moni muu paremmin
oulaistenliikenne.fi
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Onko tuon sähköventtiilin korvaamisella sähköttömällä "palikalla" vaikutusta öljypumpun kestävyyteen? Joutuuhan öljypumppu kuitenkin pitämään paineet 2 barin sijaan 5 barissa, eli tekemään enemmän työtä.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

vesatak kirjoitti: Pe 25.08.2023 18:51 Onko tuon sähköventtiilin korvaamisella sähköttömällä "palikalla" vaikutusta öljypumpun kestävyyteen? Joutuuhan öljypumppu kuitenkin pitämään paineet 2 barin sijaan 5 barissa, eli tekemään enemmän työtä.
Tuon öljypumpun rakennetta en tiedä mutta perinteisesti mekaaninen öljypumppu toimii tyhjäkäynnillä ja alakierroksillakin "täysillä" ja vasta ylemmillä kierroksilla ylipaineventtiili rajoittaa maksimipainetta. Joka oli monessa merkissä 4,2bar luokkaa (60psi).
Muistini mukaan vanhemmissa moottoreissa maksimipaine saavutettiin noin 2000rpm - 3000rpm.

Josta seuraa ettei öljypumppu joudu tyhjäkäynnillä koville kun se ei kykene saavuttamaan 5 bar painetta mitenkään.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

vesatak kirjoitti: Pe 25.08.2023 18:51 Onko tuon sähköventtiilin korvaamisella sähköttömällä "palikalla" vaikutusta öljypumpun kestävyyteen? Joutuuhan öljypumppu kuitenkin pitämään paineet 2 barin sijaan 5 barissa, eli tekemään enemmän työtä.
Ei vaikuta kestoon mitenkään merkitävästi
ventili on siellä vain viherpesu syistä
Mökkillä
'
hankinpakki
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 31.01.2024 17:30

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja hankinpakki »

651 moottorin NAFTA suodattimen vaihto ,, ensimmäinen käynnistys kierrokset nostettava r 3000 , ettei ilmakupla tuki suutinta. joissain suutin on jumittunut, käynti epätasainen.
Vastaa Viestiin