M102 flekti + muu ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
220203
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 11.06.2022 19:32

M102 flekti + muu ongelma

Viesti Kirjoittaja 220203 »

Heissan, osaako joku selittää tuon flektin toiminnan mahdollisimman idioottivarmasti, kun omassa 2.3L näyttäisi flekti pyörivän kokoajan ihansama mitä lämmöt on, Ja ei oikein tahdo pitää lämpöjä kurissa varsinkin tyhjäkäynnillä kauan seisoessa. Myös talvella oli ongelmaa että jos auton ei antanut lämmetä noin 5-10min ennen ajoa, tahtoi se yrittää sammua eli loppui vedot kesken ja laski kierrokset noin 500 ja kävi kolmella, onko asiaan liittyvä ongelma vai ihan jokin muu?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: M102 flekti + muu ongelma

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Moi.
Onkos missä korissa tämä M102 kiinni?

Arvaan että 201 tai 124. Jos 123 niin en tiedä pitääkö alla oleva paikkaansa.

Pyöriikö flekti siis kokoajan moottorin kierrosnopeutta vaiko muuten vain vähän mukana?

Flekti toimii magneettikytkimellä. Siivet kyllä pyörivät kokoajan vähän mukana, mutta vasta magneettikytkimen kytkemänä lähtevät pyörimään moottorin kierrosten mukaan. Kytkeytymislämpötila on n. 100 astetta, riippuen hieman anturista.
Kannen etupäässä on flektin lämpöanturi, kaksi -tai kolmenapainen anturi. Flektin kytkimen liitin on kaksinapainen, sen johdot yhteen kytkemällä pitäisi magneettikytkimen vetää kiinni. Virrat päällä tämän kuulee pienenä naksauksena.

Varsinkin kesälämpöisillä on normaalia, että jäähdytysveden lämpötila nousee tyhjäkäynnillä. Siinä 100 asteen tuntumassa flektin pitäisi kytkeytyä.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
220203
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 11.06.2022 19:32

Re: M102 flekti + muu ongelma

Viesti Kirjoittaja 220203 »

JanneW124 kirjoitti: Ti 27.06.2023 08:49 Moi.
Onkos missä korissa tämä M102 kiinni?

Arvaan että 201 tai 124. Jos 123 niin en tiedä pitääkö alla oleva paikkaansa.

Pyöriikö flekti siis kokoajan moottorin kierrosnopeutta vaiko muuten vain vähän mukana?

Flekti toimii magneettikytkimellä. Siivet kyllä pyörivät kokoajan vähän mukana, mutta vasta magneettikytkimen kytkemänä lähtevät pyörimään moottorin kierrosten mukaan. Kytkeytymislämpötila on n. 100 astetta, riippuen hieman anturista.
Kannen etupäässä on flektin lämpöanturi, kaksi -tai kolmenapainen anturi. Flektin kytkimen liitin on kaksinapainen, sen johdot yhteen kytkemällä pitäisi magneettikytkimen vetää kiinni. Virrat päällä tämän kuulee pienenä naksauksena.

Varsinkin kesälämpöisillä on normaalia, että jäähdytysveden lämpötila nousee tyhjäkäynnillä. Siinä 100 asteen tuntumassa flektin pitäisi kytkeytyä.
Joo vähän näin lueskelin, on tosiaan coupe 124 kiinni. Mielestäni se pyrii ihan koneen nopeudella, pitääpä kokeilla lyökö magneetti kiinni kun kokeilee, kiitoksia vastauksesta
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 875
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: M102 flekti + muu ongelma

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Onko siellä viskollinen vai sähköinen flekti?

Lämmönnousut ihan normaalia kuumilla keleillä. Jos viskollinen niin tuuletuksen tuottaa moottori itsessään ja ei välttämättä ole enää vanhemmiten parhaassa terässä. +huonokuntoinen vesipumppu, jäähdytin ja muu ajanpatina.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: M102 flekti + muu ongelma

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

M102 alunperin magneettikytkimellä, ei viskolla.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: M102 flekti + muu ongelma

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

220203 kirjoitti: Ti 27.06.2023 04:05 Heissan, osaako joku selittää tuon flektin toiminnan mahdollisimman idioottivarmasti, kun omassa 2.3L näyttäisi flekti pyörivän kokoajan ihansama mitä lämmöt on, Ja ei oikein tahdo pitää lämpöjä kurissa varsinkin tyhjäkäynnillä kauan seisoessa. Myös talvella oli ongelmaa että jos auton ei antanut lämmetä noin 5-10min ennen ajoa, tahtoi se yrittää sammua eli loppui vedot kesken ja laski kierrokset noin 500 ja kävi kolmella, onko asiaan liittyvä ongelma vai ihan jokin muu?
Magneettikytkin jos rikki niin joskus nähnyt että on kiilattu kiinni puukiiloillakin lämpöanturi on näköjään yhteydessä tuulilasin pesusuuttimien lämmitykseen olisiko sielä jotain sähkövikaa onko kaasari vai ruisku
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 875
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: M102 flekti + muu ongelma

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

JanneW124 kirjoitti: Ti 27.06.2023 09:51 M102 alunperin magneettikytkimellä, ei viskolla.
Postaahan kuva mitä osaa meinaat?
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: M102 flekti + muu ongelma

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

naftale_n kirjoitti: Ti 27.06.2023 22:57
JanneW124 kirjoitti: Ti 27.06.2023 09:51 M102 alunperin magneettikytkimellä, ei viskolla.
Postaahan kuva mitä osaa meinaat?
Niin siis meinasin, että ainakin w124 kyseessä ollessa M102 koneessa käytetään flektin kytkeytymiseen lämpöanturilla ohjattavaa magneettikytkintä.
Muissa w124 koneissa käytetään viskokytkintä, mutta M102 ja Om601 -6/93 asti magneettikytkimellä (korjatkaa jos olen väärässä)
M104 ja M111 osalta en osaa sanoa.

Itse tuulettimen toiminta molemmissa tapauksissa on melko samanlaista, mutta kytkeytymistä ohjataan eri tavalla.

W124 tapauksessa sähköflekti(t) ovat ilmastoiduissa malleissa ilmastoinnin lauhduttimelle.

Näin ainakin yleisimmissä M102, M103, OM601-603.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
220203
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 11.06.2022 19:32

Re: M102 flekti + muu ongelma

Viesti Kirjoittaja 220203 »

201202220 kirjoitti: Ti 27.06.2023 22:22
220203 kirjoitti: Ti 27.06.2023 04:05 Heissan, osaako joku selittää tuon flektin toiminnan mahdollisimman idioottivarmasti, kun omassa 2.3L näyttäisi flekti pyörivän kokoajan ihansama mitä lämmöt on, Ja ei oikein tahdo pitää lämpöjä kurissa varsinkin tyhjäkäynnillä kauan seisoessa. Myös talvella oli ongelmaa että jos auton ei antanut lämmetä noin 5-10min ennen ajoa, tahtoi se yrittää sammua eli loppui vedot kesken ja laski kierrokset noin 500 ja kävi kolmella, onko asiaan liittyvä ongelma vai ihan jokin muu?
Magneettikytkin jos rikki niin joskus nähnyt että on kiilattu kiinni puukiiloillakin lämpöanturi on näköjään yhteydessä tuulilasin pesusuuttimien lämmitykseen olisiko sielä jotain sähkövikaa onko kaasari vai ruisku
Ruiskulla
Vastaa Viestiin