M102 flekti + muu ongelma
M102 flekti + muu ongelma
Heissan, osaako joku selittää tuon flektin toiminnan mahdollisimman idioottivarmasti, kun omassa 2.3L näyttäisi flekti pyörivän kokoajan ihansama mitä lämmöt on, Ja ei oikein tahdo pitää lämpöjä kurissa varsinkin tyhjäkäynnillä kauan seisoessa. Myös talvella oli ongelmaa että jos auton ei antanut lämmetä noin 5-10min ennen ajoa, tahtoi se yrittää sammua eli loppui vedot kesken ja laski kierrokset noin 500 ja kävi kolmella, onko asiaan liittyvä ongelma vai ihan jokin muu?
Re: M102 flekti + muu ongelma
Moi.
Onkos missä korissa tämä M102 kiinni?
Arvaan että 201 tai 124. Jos 123 niin en tiedä pitääkö alla oleva paikkaansa.
Pyöriikö flekti siis kokoajan moottorin kierrosnopeutta vaiko muuten vain vähän mukana?
Flekti toimii magneettikytkimellä. Siivet kyllä pyörivät kokoajan vähän mukana, mutta vasta magneettikytkimen kytkemänä lähtevät pyörimään moottorin kierrosten mukaan. Kytkeytymislämpötila on n. 100 astetta, riippuen hieman anturista.
Kannen etupäässä on flektin lämpöanturi, kaksi -tai kolmenapainen anturi. Flektin kytkimen liitin on kaksinapainen, sen johdot yhteen kytkemällä pitäisi magneettikytkimen vetää kiinni. Virrat päällä tämän kuulee pienenä naksauksena.
Varsinkin kesälämpöisillä on normaalia, että jäähdytysveden lämpötila nousee tyhjäkäynnillä. Siinä 100 asteen tuntumassa flektin pitäisi kytkeytyä.
Onkos missä korissa tämä M102 kiinni?
Arvaan että 201 tai 124. Jos 123 niin en tiedä pitääkö alla oleva paikkaansa.
Pyöriikö flekti siis kokoajan moottorin kierrosnopeutta vaiko muuten vain vähän mukana?
Flekti toimii magneettikytkimellä. Siivet kyllä pyörivät kokoajan vähän mukana, mutta vasta magneettikytkimen kytkemänä lähtevät pyörimään moottorin kierrosten mukaan. Kytkeytymislämpötila on n. 100 astetta, riippuen hieman anturista.
Kannen etupäässä on flektin lämpöanturi, kaksi -tai kolmenapainen anturi. Flektin kytkimen liitin on kaksinapainen, sen johdot yhteen kytkemällä pitäisi magneettikytkimen vetää kiinni. Virrat päällä tämän kuulee pienenä naksauksena.
Varsinkin kesälämpöisillä on normaalia, että jäähdytysveden lämpötila nousee tyhjäkäynnillä. Siinä 100 asteen tuntumassa flektin pitäisi kytkeytyä.
Re: M102 flekti + muu ongelma
Joo vähän näin lueskelin, on tosiaan coupe 124 kiinni. Mielestäni se pyrii ihan koneen nopeudella, pitääpä kokeilla lyökö magneetti kiinni kun kokeilee, kiitoksia vastauksestaJanneW124 kirjoitti: ↑Ti 27.06.2023 08:49 Moi.
Onkos missä korissa tämä M102 kiinni?
Arvaan että 201 tai 124. Jos 123 niin en tiedä pitääkö alla oleva paikkaansa.
Pyöriikö flekti siis kokoajan moottorin kierrosnopeutta vaiko muuten vain vähän mukana?
Flekti toimii magneettikytkimellä. Siivet kyllä pyörivät kokoajan vähän mukana, mutta vasta magneettikytkimen kytkemänä lähtevät pyörimään moottorin kierrosten mukaan. Kytkeytymislämpötila on n. 100 astetta, riippuen hieman anturista.
Kannen etupäässä on flektin lämpöanturi, kaksi -tai kolmenapainen anturi. Flektin kytkimen liitin on kaksinapainen, sen johdot yhteen kytkemällä pitäisi magneettikytkimen vetää kiinni. Virrat päällä tämän kuulee pienenä naksauksena.
Varsinkin kesälämpöisillä on normaalia, että jäähdytysveden lämpötila nousee tyhjäkäynnillä. Siinä 100 asteen tuntumassa flektin pitäisi kytkeytyä.
Re: M102 flekti + muu ongelma
Onko siellä viskollinen vai sähköinen flekti?
Lämmönnousut ihan normaalia kuumilla keleillä. Jos viskollinen niin tuuletuksen tuottaa moottori itsessään ja ei välttämättä ole enää vanhemmiten parhaassa terässä. +huonokuntoinen vesipumppu, jäähdytin ja muu ajanpatina.
Lämmönnousut ihan normaalia kuumilla keleillä. Jos viskollinen niin tuuletuksen tuottaa moottori itsessään ja ei välttämättä ole enää vanhemmiten parhaassa terässä. +huonokuntoinen vesipumppu, jäähdytin ja muu ajanpatina.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Re: M102 flekti + muu ongelma
M102 alunperin magneettikytkimellä, ei viskolla.
Re: M102 flekti + muu ongelma
Magneettikytkin jos rikki niin joskus nähnyt että on kiilattu kiinni puukiiloillakin lämpöanturi on näköjään yhteydessä tuulilasin pesusuuttimien lämmitykseen olisiko sielä jotain sähkövikaa onko kaasari vai ruisku220203 kirjoitti: ↑Ti 27.06.2023 04:05 Heissan, osaako joku selittää tuon flektin toiminnan mahdollisimman idioottivarmasti, kun omassa 2.3L näyttäisi flekti pyörivän kokoajan ihansama mitä lämmöt on, Ja ei oikein tahdo pitää lämpöjä kurissa varsinkin tyhjäkäynnillä kauan seisoessa. Myös talvella oli ongelmaa että jos auton ei antanut lämmetä noin 5-10min ennen ajoa, tahtoi se yrittää sammua eli loppui vedot kesken ja laski kierrokset noin 500 ja kävi kolmella, onko asiaan liittyvä ongelma vai ihan jokin muu?
Re: M102 flekti + muu ongelma
Postaahan kuva mitä osaa meinaat?
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Re: M102 flekti + muu ongelma
Niin siis meinasin, että ainakin w124 kyseessä ollessa M102 koneessa käytetään flektin kytkeytymiseen lämpöanturilla ohjattavaa magneettikytkintä.
Muissa w124 koneissa käytetään viskokytkintä, mutta M102 ja Om601 -6/93 asti magneettikytkimellä (korjatkaa jos olen väärässä)
M104 ja M111 osalta en osaa sanoa.
Itse tuulettimen toiminta molemmissa tapauksissa on melko samanlaista, mutta kytkeytymistä ohjataan eri tavalla.
W124 tapauksessa sähköflekti(t) ovat ilmastoiduissa malleissa ilmastoinnin lauhduttimelle.
Näin ainakin yleisimmissä M102, M103, OM601-603.
Re: M102 flekti + muu ongelma
Ruiskulla201202220 kirjoitti: ↑Ti 27.06.2023 22:22Magneettikytkin jos rikki niin joskus nähnyt että on kiilattu kiinni puukiiloillakin lämpöanturi on näköjään yhteydessä tuulilasin pesusuuttimien lämmitykseen olisiko sielä jotain sähkövikaa onko kaasari vai ruisku220203 kirjoitti: ↑Ti 27.06.2023 04:05 Heissan, osaako joku selittää tuon flektin toiminnan mahdollisimman idioottivarmasti, kun omassa 2.3L näyttäisi flekti pyörivän kokoajan ihansama mitä lämmöt on, Ja ei oikein tahdo pitää lämpöjä kurissa varsinkin tyhjäkäynnillä kauan seisoessa. Myös talvella oli ongelmaa että jos auton ei antanut lämmetä noin 5-10min ennen ajoa, tahtoi se yrittää sammua eli loppui vedot kesken ja laski kierrokset noin 500 ja kävi kolmella, onko asiaan liittyvä ongelma vai ihan jokin muu?