E-sarjalaista hakusessa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Väyrynen1987
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 06.07.2023 20:18

E-sarjalaista hakusessa

Viesti Kirjoittaja Väyrynen1987 »

Moi!

Farmari E-sarjalaista hakusessa. Keikka-ajoon tulossa, joten välillä pitää vetää peräkärryä eli 2,0 L diesel on valinta siten. Kilsoja tulee vuodessa 30k-40k. Myös perheenlisäystä tulossa syksyllä, joten senkin puolesta kiinnostaa iso tila-auto.

Kysymys kuuluu saako 20 000e hyvää kyseistä autoa jos vuosimalli on 2015-2018 luokkaa? Onko mersun huoltaminen erityisen kallista niinkuin pelotellaan (en oleta minkään auton ylläpidon olevan ilmaista tietenkään) ja onko noilla kilometreillä teistä väliä jos huollot on kunnossa autossa (ostaisitteko itse käytettyä yli 300-350k ajettua?)

Onko tässä maassa joku taho johon voisi autokaupoilla joten kuten luottaa (ruuvatut mittarit) ja oletteko käyttäneet autoa ostaessa esim autotohtori-palvelua auton kunnon varmistamiseksi. Mites yksityiseltä vs autokaupasta ostaminen?

En osaa itse erityisemmin korjata autoa muutakuin vaihdella lamppuja,akkuja ns. perusjuttuja.

Olen itse mersunoviisi, joten kokeneempien mielipiteet kiinnostaa.
ola94
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1200
Liittynyt: Ma 23.04.2012 18:58
Paikkakunta: Tampere

Re: E-sarjalaista hakusessa

Viesti Kirjoittaja ola94 »

Saksasta tai Suomesta w213 ,kannattaa ostaa sellainen yksilö mihin on tehty nokka akseli ja venttiili koneisto remontti. Myös olisi hyvä jos adblue järjestelmä on jossain vaiheessa korjattu. Vie auto johonkin mersut tuntevaan korjaamoon. Oletko mistä päin ?😊
W212 220CDI A - 09
EX:W211 220 CDI A - 07
EX :W210 200CDI A-02
EX : S203 200CDI A-05
EX : W202 220D A -96
Väyrynen1987
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 06.07.2023 20:18

Re: E-sarjalaista hakusessa

Viesti Kirjoittaja Väyrynen1987 »

Moi! Kiitos vastauksesta. Asun nyt Tampereella. Käyttäisit siis autoa jossain mersut tuntevalla pajalla ennen ostoa?
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1167
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: E-sarjalaista hakusessa

Viesti Kirjoittaja Ari »

Uudemmista Mersuista ei kokemusta,mutta ajattelen että auto kuin auto on lähtökohtaisesti toimiva(jopa huoleton) vekotin, jos vain on hyvin pidetty ja huollettu.Dokumentteja tästä täytyy olla,ja taatusti ei Autotohtorin tarkastus ole hukkaan heitettyä rahaa.Itse ostaisin hyvin pidetyn vanhemman vuosimallin kuin mahdollisimman uuden tiukalla budjetilla.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Petri212
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 31.01.2023 11:51

Re: E-sarjalaista hakusessa

Viesti Kirjoittaja Petri212 »

Vaadi huoltokirja. Mieluusti merkkiliikkeen. Oman kokemuksen mukaan hyvä käytetty diesel on sellainen millä on ajettu yli 25tkm vuodessa. Vähän ajettua vanhaa dieseliä en ostaisi.
Adbluessa on omat ongelmansa, mutta se koskee myös muita merkkejä. Uudehkoa dieseliä hankittaessa ei adbluelta voi välttyä. W212 on hieno auto ajaa. Itse ostin sellaisen käytettynä vuosi sitten. Hinta oli 20k€ luokkaa.Vertaa mitä saat 20k€ budjetilla, Skoda octaviaa jne saa. Onko ne mersun veroisia? Ehkä kestävyydeltään on, mutta entäpä ajo-ominaisuudet, turvallisuus jne.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: E-sarjalaista hakusessa

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

2015 - 2018 aikajana sisältää sekä viimeiset W- tai farkkuna oikeastaan S212 facelift että ensimmäiset S213 mallivuodet.

Jos hieman vanhempi kelpaa, niin aivan saman näköisen S212 faceliftin saa myös ilman urealaitteita, koska ainakin joitain malleja tehtiin W212 faceliftin alkuvaiheessa vielä EU5 normilla.

Tilavaatimukseen E farkku vastaa hyvin. Tavaratila on litrojen mukaan ilmoitettuna Land Cruiserin ja XC90 kanssa tasoissa. Farkussa vakiona oleva ilmajousitus vähintään takana kantaa myös ison auton huomattavan ison kuorman (S213 600+ kg) ja takajousipalkeita saa jo järjelliseen hintaan. Siis selvästi halvemmalla kuin vaikkapa Nivomatic tasonsäätövaimentimis pieneen ja ahtaaseen farkku-Volvoon.

Minun vuoden 2012 W212 sedan menee meillä nyt kymmenettä vuottaan. Ajomäärä on nyt 280.000 km ja siitä yli 200.000 km on ajettu meillä.

Huollot eivät ole kaikkein halvimmat, mutta hyvä puoli on, että merkkihuollosta toisen merkkiin erikoistuneen ammattilaisen asiakkaaksi siirryttyäni huolto- ja korjauskustannukset ovat olleet ajomäärästä huolimatta trendinomisessa laskussa viime vuosina.

36.500 eurolla keväällä 2014 pari vuotta käytettynä ostetun auton arvon alenema huomioon otettuna kaikkien kustannusten summa minun autossani on ollut noin 550 € / kk. Tuossa on arvon alenemaa lähes puolet. Loput muodostuvat vakuutuksista, veroista, polttoaineesta, huolloista, korjauksista ja renkaista.

Uudempi malli on hieman pienempi mutta selvästi modernimpi ja myös helpommin lähestyttävä enemmän tavallinen auto. Ei huonompi tavallinen vaan vähemmän perinnemersumainen, niin hyvässä kuin pahassa.

Kaarteeseen käännetty W212 ei väännä kuljettajalle vastaan, mutta W213 haluaa oikaista kesken mutkan ellei kuljettaja jatka kääntämistä. Ensimmäisissä W213:ssa on sentään Tempomaatille erillinen viiksi vaikka sekin on väärässä paikassa vanhaa Mersua ajaneelle. W213 menetti myöhemmin Tempomaattiviiksen kokonaan vakionopeussäätimen siirtyessä rattinappeihin.

Joillekin on merkittävää 7G- ja 9G-tronic automaattien ero. S213 on aina 9G, joka on sekä miellyttävämpi että taloudellisempi. 7Geessä on selkeämpi lift off oversteer, mutta tämä on vain kontrollifriikeille merkittävä ja sitä paitsi 213 ei sitä tarvitse, koska se kääntyy ratista ilman mitään pakottamista. Ei W212 mikään etuvetoinen luisupulkka ole, vaan erittäin mukava ja varmatassuinen auto joka sekin saa huonossa kelissä kuljettajan muistelemaan kuinka järkyttävän vaikea etuvetoinen moukari V70 oli talvella. Mutta S213 on vielä tasapainoisempi kuin W212 eikä meillä ole vanhempaa versiota farkkuna, että pystyisin vertaamaan siihen.

Uudempi kuluttaa vähemmän ja lämpenee talvella nopeammin, mutta kovemman ostohinnan säästäminen takaisin polttoainekuluina voi olla tiukassa?

Kaikkien näiden kanssa pystyy elämään, mutta 212 ja 213 ovat selvästi eri aikakauden tuotteita. Vanha Mersukuski kokee W212:n vanhana tuttuna ja W213:n modernina. Riippuu kuskista kumpi tuntuu itselle mukavammalta.

Tuon ikäisissä Eemeleissä on aina sähköinen huoltoloki DSB. Asiallisesti hoidetun auton koko DSB-historia pitää olla kunnossa riippumatta siitä onko auto ensirekisteröity Suomessa vai ei.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: E-sarjalaista hakusessa

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Minun autoni on pre-facelift, mutta oman autoni havainnot on listattu tuolla:

viewtopic.php?t=218278
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Vastaa Viestiin