S124 300TDT automaattiaihteiston jäähdytin --> Korjattu, Kuvia
S124 300TDT automaattiaihteiston jäähdytin --> Korjattu, Kuvia
Elikkäs kyseessä ilmastoitu alkuperäisellä vetokoukulla oleva kampe. Siinä on apparinpuolella edessä alhaalla erillinen lauhdutin jäähdytin vaihteistoöljylle. Paketissa on myös lämpöohjttu flekti.
No nyt sitte tuon lauhduttimen jäähdyttimen alumiininippa on syöpynyt puhki jenkaosasta läheltä kennon alumiinista päätyosaa. Nippa taitaa olla hitsattu kiinni joten nipan vaihto ei ole ihan niinvain tehty. No meinasin että josko siihen löytyisi uusi lauhdutin jäähdytin ja semmonen minkä saa orginaalityyliin paikoilleen.
Edit: Tai olisiko joku koitellut onko nippa jengalla kiinni? Ei oikein uskalla komentaa meinaan tuo on viä korjattavissa kunhan ei päätyä revi kapapleiksi. Se on niin ohutta tavaraa et hitsaaminen voi olla tekemätön paikka
Yx lauhdutin jäähdytin minulla kyllä olisi joka on ollut tuota hommaa toimittamassa mutta on pienempi eikä se oikein istu mieliksi. Nipat siinä on paksussa ruosteessa joten ilman huototoimia sitä ei jokatapauksessakaan paikalleen voi laittaa. Ei siis ole ykkösvaihtoehto. Syylarihan minulla on tuossa sellainen joka on tarkoitettu 300DT sedaniin ja siinä on integroitu tuo lauhdutin jäähdytin syylarin sivuun. No parempi sekin kun ei mitään mutta putkentaivutteluhommiksi se menisi ja ei oikein houkuta sekään.
Koitin haullakin mutta eipä siitä paljo juttua löytynyt. Olisikos jollain kokemuista aiheesta.
Edit: Ylenpalttisen palautteen seurauksena editoitu
No nyt sitte tuon lauhduttimen jäähdyttimen alumiininippa on syöpynyt puhki jenkaosasta läheltä kennon alumiinista päätyosaa. Nippa taitaa olla hitsattu kiinni joten nipan vaihto ei ole ihan niinvain tehty. No meinasin että josko siihen löytyisi uusi lauhdutin jäähdytin ja semmonen minkä saa orginaalityyliin paikoilleen.
Edit: Tai olisiko joku koitellut onko nippa jengalla kiinni? Ei oikein uskalla komentaa meinaan tuo on viä korjattavissa kunhan ei päätyä revi kapapleiksi. Se on niin ohutta tavaraa et hitsaaminen voi olla tekemätön paikka
Yx lauhdutin jäähdytin minulla kyllä olisi joka on ollut tuota hommaa toimittamassa mutta on pienempi eikä se oikein istu mieliksi. Nipat siinä on paksussa ruosteessa joten ilman huototoimia sitä ei jokatapauksessakaan paikalleen voi laittaa. Ei siis ole ykkösvaihtoehto. Syylarihan minulla on tuossa sellainen joka on tarkoitettu 300DT sedaniin ja siinä on integroitu tuo lauhdutin jäähdytin syylarin sivuun. No parempi sekin kun ei mitään mutta putkentaivutteluhommiksi se menisi ja ei oikein houkuta sekään.
Koitin haullakin mutta eipä siitä paljo juttua löytynyt. Olisikos jollain kokemuista aiheesta.
Edit: Ylenpalttisen palautteen seurauksena editoitu
Viimeksi muokannut Jari Ke, La 22.07.2023 20:31. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: S124 300TDT automaattiaihteiston öljynlauhdutin
Eipäs ole mitään kokemusta aiheesta, mutta sen verran kurkkasin, että tietyissä malleissa alkuperäisenä tuollainen jäähdytin on. Vaatii ilmeisesti aina sen koukun ja ilmastoinnin, jotta tuollainen jäähdytin autoon on laitettu.
Varaosanumero A1245013601 Tuon mukaan löytyisi malleista (jos koukku ja ilmastointi):
-300DT/ E300D Turbo
-300TDT/ E300TD Turbo
-300TDT 4Matic/ E300TD Turbo 4Matic
-300DT 4Matic/ E300D Turbo 4Matic
-400E/E420
Varaosanumero A1245013601 Tuon mukaan löytyisi malleista (jos koukku ja ilmastointi):
-300DT/ E300D Turbo
-300TDT/ E300TD Turbo
-300TDT 4Matic/ E300TD Turbo 4Matic
-300DT 4Matic/ E300D Turbo 4Matic
-400E/E420
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: S124 300TDT automaattiaihteiston öljynlauhdutin
Kyllä. Koukku ja ilmastointi kun on alkuperäasenuksena automaattivaihteisessa ni sillon tuo erillinen lauhdutin jäähdytin termostaattiohjattuine flekteineen on asennettu tuotantolinjalla.
Tilasin sitte uuden ja teen tästä varaosan. Halpa kuin saippua tuo kenno Sentään vielä saa alkuperäosana. Tarvikkeenahan tuota ei olekaan ketään koskaan valmistanu tai ainakaan en löytäny mistään.
Edit: Ylenpalttisen palautteen seurauksena editoitu
Tilasin sitte uuden ja teen tästä varaosan. Halpa kuin saippua tuo kenno Sentään vielä saa alkuperäosana. Tarvikkeenahan tuota ei olekaan ketään koskaan valmistanu tai ainakaan en löytäny mistään.
Edit: Ylenpalttisen palautteen seurauksena editoitu
Viimeksi muokannut Jari Ke, Su 16.07.2023 08:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: S124 300TDT automaattiaihteiston öljynlauhdutin
Lähtikö uusi tonnilla?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: S124 300TDT automaattiaihteiston öljynlauhdutin
https://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=A12 ... 5467.l1311 ebayssakin on tuotteelle löydetty hinta
Re: S124 300TDT automaattiaihteiston öljynlauhdutin
saksasta näemmä 920e. On kyllä päätön hinta värkille mitä ei edes tarvitse, eikös tuohon nyt laadukkaan aftermarket osan ois laittanut jos näki että tarvetta ?
Re: S124 300TDT automaattiaihteiston öljynlauhdutin
No aivan varmasti löytyisi.
Ajatus on kuitenkin pitää autoa ja jos lähtee tuolle tielle että korjailee patenteilla ni ajanmyötä auto on täynnä patentteja. Sit voisi kysyä että mitä väliä vaikka olisikin patentteja kunhan ovat toimivia. No eikait periaatteessa olekaan mitään väliä mutta siinä kohtaa sit oma pää pistää hanttiin ja se onkin sitte pahempi "vika" se
Tarve sille kyllä oikeasti on varsinkin kun mä kiskon vaunua. Se riittää yx kerta kun vaihteistoöljyt käy ylikuumana ja sen jälkeen kaikki askin tiivisteet kovettuu josta seurauksena on askiremppa hyvinkin lyhyellä aikajänteellä
Mähän joskus kattelinkin perän sekä askin lämpöjä lämpökameralla tosta 300DT:stä. Mulla oli askin pohjasuoja pois vaunuvedossa juurikin tuon lämpöhallinnan helpottamiseksi. Perä taisi olla reipas 75 astetta ja aski oli kuumempi mutta lukemaa en muista. DT:ssä lauhdutin jäähdytin on integroitu syylarin oikeaan päätyyn.
Tuossa Matikissa on liki bränikkä DT:n syylari ja siinä on tuo askiöljylauhdutin askiöljynjäähdytin joten se olisi otettavissa käyttöön kohtuullisella vaivalla. Tarvittavat putket varmaankin saisin ittekin taivuteltua meinaan työkalut putkihommiin on käytettävissä. Ton mä tulen tekemään ellei lauhdutin jäähdytin saavu ajoissa. Ja tietty sitä ennen katton et saisinko korjatuksi tuon rikkonaisen. Laitan siitä touhusta kuvia tänne jos onnistuu meinaan alumiinitouhuista ei täällä foorumilla paljo juttua taida olla
Edit: Ylenpalttisen palautteen seurauksena editoitu
Viimeksi muokannut Jari Ke, Su 16.07.2023 08:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: S124 300TDT automaattiaihteiston öljynlauhdutin
Tämä kohta on mielenkiintoisin. Sitä odotellessa. Jos budjetti on toista tonnia, niin aika paljon sillä kyllä tekee.
ps. Tämäkin härveli on jäähdytin, ei lauhdutin.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: S124 300TDT automaattiaihteiston öljynlauhdutin
[quote=epk post_id=1378576 time=1689357658 user_id=70]
saksasta näemmä 920e. On kyllä päätön hinta värkille mitä ei edes tarvitse, eikös tuohon nyt laadukkaan aftermarket osan ois laittanut jos näki että tarvetta ?
[/quote]
Mitä tarkoitat että ei tarvitse
Nämä palikat juuri teki sen että lankulla pystyi turvallisella mielellä vetää painavia hivakoita.
…toisin kuin Mondeoilla ynm.
saksasta näemmä 920e. On kyllä päätön hinta värkille mitä ei edes tarvitse, eikös tuohon nyt laadukkaan aftermarket osan ois laittanut jos näki että tarvetta ?
[/quote]
Mitä tarkoitat että ei tarvitse
Nämä palikat juuri teki sen että lankulla pystyi turvallisella mielellä vetää painavia hivakoita.
…toisin kuin Mondeoilla ynm.
Re: S124 300TDT automaattiaihteiston öljynlauhdutin
Joo öljyhän siellä on. Artigulaationi eikä sen aineen osaaminen muutenkaan miellyttäny aikanaan äikänmaikkaakaan
Noniin ekaerä korjausta koitettu. Syöpymähuokoisia isompien selkeästi näkyvien syöpymien lisäksi on siinä määrin ettei hitsaaminen eikä juottaminen onnistunut. Tuo ei ollu mikään pettymys sillä osasin odottaa noin käyväksi. No seuraavana otetaan "plan B" käyttöön eli niistän nipan jenkaosan kokonaan pois ja jätän nipan rungon syystä että se ehkä kestää hitsata kun on paksua vastassa. Hommaan siis vastaavan alunipan ja sen sitte koitetaan hitsata.
Jos sekään ei onnistu ni sit on viä yx eli teen kierteet siihen jäljelläolevaan osaan ja sit laitan siihen alutiivisteen ja ruuvaan nipan paikoillen. Sellanen alutiiviste jossa alumiinirenkaan sisäpuolella on nitriilihuulitiiviste. Ei tartte kovinkaan kiertää nippaa tehtyihin kierteisiin kun pysyy öljy halutulla puolen liitosta. No tuolleen menis ainakin strömsöössä
Yx olis voinu olla se että hommannu alumiinisen kierrerenkaan sopivalla kierteellä tai sit olis aluputkesta tehny sellaisen ja sen laittanu ihan ekkana ja sit koittanu alumiinitäyttöä. Nippaa vaan tais ottaa kipeetä senverran että ei niinhelpolla enää tuo onnistu vaikka toki tehtävissä viä olisikin.
Tässä kuvia ennen mitään toimia. Nipan sisäpuolelta otetuissa kuvissa näkyy kolmessa kohtaa läpisyöpymä
Noniin ekaerä korjausta koitettu. Syöpymähuokoisia isompien selkeästi näkyvien syöpymien lisäksi on siinä määrin ettei hitsaaminen eikä juottaminen onnistunut. Tuo ei ollu mikään pettymys sillä osasin odottaa noin käyväksi. No seuraavana otetaan "plan B" käyttöön eli niistän nipan jenkaosan kokonaan pois ja jätän nipan rungon syystä että se ehkä kestää hitsata kun on paksua vastassa. Hommaan siis vastaavan alunipan ja sen sitte koitetaan hitsata.
Jos sekään ei onnistu ni sit on viä yx eli teen kierteet siihen jäljelläolevaan osaan ja sit laitan siihen alutiivisteen ja ruuvaan nipan paikoillen. Sellanen alutiiviste jossa alumiinirenkaan sisäpuolella on nitriilihuulitiiviste. Ei tartte kovinkaan kiertää nippaa tehtyihin kierteisiin kun pysyy öljy halutulla puolen liitosta. No tuolleen menis ainakin strömsöössä
Yx olis voinu olla se että hommannu alumiinisen kierrerenkaan sopivalla kierteellä tai sit olis aluputkesta tehny sellaisen ja sen laittanu ihan ekkana ja sit koittanu alumiinitäyttöä. Nippaa vaan tais ottaa kipeetä senverran että ei niinhelpolla enää tuo onnistu vaikka toki tehtävissä viä olisikin.
Tässä kuvia ennen mitään toimia. Nipan sisäpuolelta otetuissa kuvissa näkyy kolmessa kohtaa läpisyöpymä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: S124 300TDT automaattiaihteiston öljynlauhdutin
ps. Tämäkin härveli on jäähdytin, ei lauhdutin.
[/quote]
Juuri näin,täytyy olla jäähdytin menettänyt tehonsa jos lauhditinta tarvii.
[/quote]
Juuri näin,täytyy olla jäähdytin menettänyt tehonsa jos lauhditinta tarvii.
Re: S124 300TDT automaattiaihteiston öljynlauhdutin
Uusi jäähdytin saapui ja se on paikallaan. Samalla tein pikkuhuoltoja tuole osastolle. Vaihdoin flektin tökkelin ja pistin sen paikoilleen sekä putsasin hiekat sun muut pois sisälokasuojan alta ja vähä muualtakin. Toi flektihän minulla on ollu pois juurikin tuon rikkonaisen sähkötökkelin takia. Testasinkin sen ja tuntuu pelaavan.
Niin ja ehjäsin sen rikkonaisenkin jäähdyttimen siltä varalta ettei tilattu osa saavu. No jonkinlainen patentti siihen nyt sitten tuli mutta tuollaisen ehkä sietää meinaan kovan putken tilalle tuli notkea hydrauliletku. Pistin muhvin ja laitoin liimaa jolla tuo pitäisi pysyä. Lämmittämättä tuo muhvi ei varmaankaan irtoa jos se jostain syystä tarttee purkaa. Korkeus on sama elle inan matalampikin verrattuna aiempaan joten mahtuu varmaankin olemaan paikassaan. No nyt on sitte varuilla tuollainenkin jos joskus sattuu tarviamaan.
Niin ja ehjäsin sen rikkonaisenkin jäähdyttimen siltä varalta ettei tilattu osa saavu. No jonkinlainen patentti siihen nyt sitten tuli mutta tuollaisen ehkä sietää meinaan kovan putken tilalle tuli notkea hydrauliletku. Pistin muhvin ja laitoin liimaa jolla tuo pitäisi pysyä. Lämmittämättä tuo muhvi ei varmaankaan irtoa jos se jostain syystä tarttee purkaa. Korkeus on sama elle inan matalampikin verrattuna aiempaan joten mahtuu varmaankin olemaan paikassaan. No nyt on sitte varuilla tuollainenkin jos joskus sattuu tarviamaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: S124 300TDT automaattiaihteiston öljynlauhdutin
Jaaha Ereyksissä killasin oman edellisen postauksen. No eipä siinä paljo tainnu menettää