7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja Accord »

W205 threadiin harva asiantuntija vastailee ja asia voi koskea laajasti muitakin ko. tekniikan omaavia korimalleja, niin laitetaas suoraan tänne kysymys:

Paljon ollut puhetta 7g tronicin nykimisestä, mutta epäilen ettei tämä ole sitä mistä usein puhutaan, että vaihteisto nykisi kylmänä ja melko tasalaatuisesti. Tässä taas on kyseessä harvemmin toistuva oire jota vaikea saada toistettua tietoisesti. Tapahtuu silloin kun tapahtuu.

Kun vaikkapa poistun moottoritieltä loivaan alamäkiramppiin ja päätän astua kevyesti jarrulle ilmeisesti juuri kun vaihteisto päättää vaihtaa pienemmälle, vaihto töksähtää kuin olisin polkaissutkin jarrua hetkeksi täysillä. Ei mikään tavallinen ruma vaihto vaan oikeasti terävä potkaisu jolloin tuntuu että kaikki auton välykset pystyy tuntemaan ja kuulemaan sillä hetkellä. Sama tapahtui kerran rullatessa kevyellä tasakaasulla n. 40km/h ja loota ilmeisesti vaihtoi isommalle, millisekunnin ajan tuntui kuin auto olisi kolahtanut tolppaan. Tässä tapauksessa en ollut muistaakseni edes koskenut jarruun, joten siitä ei voi olla kyse. Loota pelaa muuten ihan harvinaisen nätisti ja tätä potkimista ilmaantuu ihan yhtä lailla lämpimäksi ajettuna. Fiilis on kertakaikkiaan sellainen kuin jarrut ottaisivat hetkeksi kiinni.

Toinen 4maticiin liittyvä oire sitten kevyt tärinä/vapina ratissa oikein tiukoissa käännöksissä, esimerkiksi parkkeeratessa kun ratti on lähes stoppariin käännettynä. Paikallaan ollessa myös veivasin rattia suunnasta toiseen ja havaitsin samaa tärinää, jalka jarrulla. Olen kyllä etuvetoisia omistanut paljonkin ja ei niissä ratti väpise missään tilanteissa vaikka edessä on myös vetoakselisto. Tosin tämä on niihin nähden kaikin tavoin eri laitos kun kone on pitkittäin ja vetari kulkee öljypohjan läpi. Mutta mahtaako olla normaalia 4matic käytöstä?

Auto on melko tuore 90tkm ajettu w205 c200 ja tuntuu muilta osin kuin uudelta autolta. Tuli vaan mieleen kun yhtä kiinteää voimalinjaahan tuo 4matic on niin voisiko nykivät vaihdot ja tärinät ratissa viitata jopa samaan ongelmaan. Vaikka melko hyvin tämän mallin 4maticin rakenteen tunnen, en ihan pysty järjellisesti päättelemään mikä tuollaisia oireita aiheuttaisi.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Accord kirjoitti: Ma 17.07.2023 16:25 W205 threadiin harva asiantuntija vastailee ja asia voi koskea laajasti muitakin ko. tekniikan omaavia korimalleja, niin laitetaas suoraan tänne kysymys:

Paljon ollut puhetta 7g tronicin nykimisestä, mutta epäilen ettei tämä ole sitä mistä usein puhutaan, että vaihteisto nykisi kylmänä ja melko tasalaatuisesti. Tässä taas on kyseessä harvemmin toistuva oire jota vaikea saada toistettua tietoisesti. Tapahtuu silloin kun tapahtuu.

Kun vaikkapa poistun moottoritieltä loivaan alamäkiramppiin ja päätän astua kevyesti jarrulle ilmeisesti juuri kun vaihteisto päättää vaihtaa pienemmälle, vaihto töksähtää kuin olisin polkaissutkin jarrua hetkeksi täysillä. Ei mikään tavallinen ruma vaihto vaan oikeasti terävä potkaisu jolloin tuntuu että kaikki auton välykset pystyy tuntemaan ja kuulemaan sillä hetkellä. Sama tapahtui kerran rullatessa kevyellä tasakaasulla n. 40km/h ja loota ilmeisesti vaihtoi isommalle, millisekunnin ajan tuntui kuin auto olisi kolahtanut tolppaan. Tässä tapauksessa en ollut muistaakseni edes koskenut jarruun, joten siitä ei voi olla kyse. Loota pelaa muuten ihan harvinaisen nätisti ja tätä potkimista ilmaantuu ihan yhtä lailla lämpimäksi ajettuna. Fiilis on kertakaikkiaan sellainen kuin jarrut ottaisivat hetkeksi kiinni.

Toinen 4maticiin liittyvä oire sitten kevyt tärinä/vapina ratissa oikein tiukoissa käännöksissä, esimerkiksi parkkeeratessa kun ratti on lähes stoppariin käännettynä. Paikallaan ollessa myös veivasin rattia suunnasta toiseen ja havaitsin samaa tärinää, jalka jarrulla. Olen kyllä etuvetoisia omistanut paljonkin ja ei niissä ratti väpise missään tilanteissa vaikka edessä on myös vetoakselisto. Tosin tämä on niihin nähden kaikin tavoin eri laitos kun kone on pitkittäin ja vetari kulkee öljypohjan läpi. Mutta mahtaako olla normaalia 4matic käytöstä?

Auto on melko tuore 90tkm ajettu w205 c200 ja tuntuu muilta osin kuin uudelta autolta. Tuli vaan mieleen kun yhtä kiinteää voimalinjaahan tuo 4matic on niin voisiko nykivät vaihdot ja tärinät ratissa viitata jopa samaan ongelmaan. Vaikka melko hyvin tämän mallin 4maticin rakenteen tunnen, en ihan pysty järjellisesti päättelemään mikä tuollaisia oireita aiheuttaisi.

Jos et vielä ole tarkistanut sitä vetoakselin laakeria
siellä öljypohjan läpimenossa niin alkuun tarkista se
Mökkillä
'
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja Accord »

Luulisi että se vetarin laakeri oireilisi kierroksilla eikä pysähdyksissä esim rattia veivatessa. Tässä tuntuu että jokin johtaa moottorin tärinää rattiin silloin. Moottori ei kyllä tärise mitenkään epänormaalisti. Vetarihan ei pyöri jos ei auto liiku, eli mikä siinä tärinää aiheuttaisi rattiin silloin? Muistaakseni sitä koskevassa keskustelussa mainittiin nimenomaan vatkaaminen kovassa vauhdissa, mutta silloin taisi olla jo todella väljä.

Tänään vaihteisto töksähti taas tasakaasulla ylöspäin vaihdossa ja taatusti ei ollut silloin jalka jarrulla. Ajelin n. 40kmh suoraa tietä ja ihan kolahduksen pystyi kuulemaan. Turbiiniko?
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Onkos tämä toinen niistä kulkineista mistä noin kuukausi sitten kyselit kun kävit niitä koeajolla? Vai olenko ihan hakoteillä ja sotken johonkin toiseen aiheeseen? Jos muistan oikein ja on toinen niistä ni selvittelitkö ennen ostopäätöstä auton oireita tarkemmin kuten ehdottelin? Entäs tuo pohjanläpi tulevan akselin laakeroinnin mistä myös nm. Finlandmersedes edellä postasi?

Jos muistan oikein ja on sinulle uusi kampe ja et selvitelly tuota laakerihommelia ni nyt sitte mars mars se touhu ihan heti vaikka ei oireilisikaan. Käsittääkseni niitä on menny rikki isommin oireilematta ja voi rikkoa autoa siihen malliin et muutamat tonnit ei alkuunkaan riitä korjauskuluihin. Niitä on muutama paja kun vahvistaa tuon kohtuuhintaan ja sen jälkeen on huolettomampia metrejä edessä.

Toi tärinä paikallaankin ollessa mistä postasit voi olla ihan muukin vika. Askin töksäyttelyyn vikakoodit varmaankin ihan ekkana kannattaa luetuttaa jossain oikealla alkuperäisellä lukulaitteella. Tai voiko em. Laaakeri hirttää välillä kiinni ja siitä töksäyttely? Tietty jos ostit autoliikkeestä ni riippuen milleen teit kaupan ni kustannuksia voi ehkä kaataa sillekin suunnalle?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Accord kirjoitti: Ke 19.07.2023 01:06 Luulisi että se vetarin laakeri oireilisi kierroksilla eikä pysähdyksissä esim rattia veivatessa. Tässä tuntuu että jokin johtaa moottorin tärinää rattiin silloin. Moottori ei kyllä tärise mitenkään epänormaalisti. Vetarihan ei pyöri jos ei auto liiku, eli mikä siinä tärinää aiheuttaisi rattiin silloin? Muistaakseni sitä koskevassa keskustelussa mainittiin nimenomaan vatkaaminen kovassa vauhdissa, mutta silloin taisi olla jo todella väljä.
Accord kirjoitti: Ma 17.07.2023 16:25 Toinen 4maticiin liittyvä oire sitten kevyt tärinä/vapina ratissa oikein tiukoissa käännöksissä, esimerkiksi parkkeeratessa kun ratti on lähes stoppariin käännettynä. Paikallaan ollessa myös veivasin rattia suunnasta toiseen ja havaitsin samaa tärinää, jalka jarrulla.
Tuosta päättelin että vika on paikalistettu voiman siirtoon,
ja parkeeramisesta että liikkessä,

mutta siis paikallankin jos jarrua painaa niin sitten moottorin kuormitumisesta,
tehostimet kuormitaa sitää ja sitten tärinä välityy
mahtaako olla sama riippumatta vaihteesta
no kuitenkin jos osti liikesstä niin yhtys sinne jos et niin testeriin
Mökkillä
'
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja Accord »

Jari Ke kirjoitti: Ke 19.07.2023 07:15 Onkos tämä toinen niistä kulkineista mistä noin kuukausi sitten kyselit kun kävit niitä koeajolla? Vai olenko ihan hakoteillä ja sotken johonkin toiseen aiheeseen? Jos muistan oikein ja on toinen niistä ni selvittelitkö ennen ostopäätöstä auton oireita tarkemmin kuten ehdottelin? Entäs tuo pohjanläpi tulevan akselin laakeroinnin mistä myös nm. Finlandmersedes edellä postasi?

Jos muistan oikein ja on sinulle uusi kampe ja et selvitelly tuota laakerihommelia ni nyt sitte mars mars se touhu ihan heti vaikka ei oireilisikaan. Käsittääkseni niitä on menny rikki isommin oireilematta ja voi rikkoa autoa siihen malliin et muutamat tonnit ei alkuunkaan riitä korjauskuluihin. Niitä on muutama paja kun vahvistaa tuon kohtuuhintaan ja sen jälkeen on huolettomampia metrejä edessä.

Toi tärinä paikallaankin ollessa mistä postasit voi olla ihan muukin vika. Askin töksäyttelyyn vikakoodit varmaankin ihan ekkana kannattaa luetuttaa jossain oikealla alkuperäisellä lukulaitteella. Tai voiko em. Laaakeri hirttää välillä kiinni ja siitä töksäyttely? Tietty jos ostit autoliikkeestä ni riippuen milleen teit kaupan ni kustannuksia voi ehkä kaataa sillekin suunnalle?
Juu, tämä on niistä se vähemmän ajettu. Molemmissa oli samaa tärinäoiretta ja ajattelin että täytyy olla jokseenkin normaalia ja huolehdin vaan liikaa. Tullut vaan jo useamman auton kanssa pelättyä kaikenlaista ja maksettua vianetsinnästä, mutta loppujenlopuksi mitään vikaa ei ole havaittu jos ei jokin ole selkeästi rikki tai oireile erityisen pahasti. Sekin kun on asentajasta kiinni huomaako se mitään erityistä ja tunteeko tietyn automallin käytöstä niin hyvin että voisi sen perusteella epäillä. No tottakai pitäisi käydä jossain varuiksi näyttämässä, mutta uskon sen olevan tuon tärinän osalta turhaa etsintää ja tällä hetkellä aikataulut ei anna oikein periksi.. Mutta jos mietin tätä asiaa, pakkohan sieltä on jotain moottorin tärinää välittyä etupyörille kun vetoakseli on kiinteästi laakeroitu öljypohjaan? Erityisesti kun etupyöriä, eli samalla vetoakselia käännellään ja välykset minimoituu. En olisi yhtään yllättynyt että 99% maailman nelivetokuskeista ei huomaa tässä mitään ihmeellistä ja itse kiinnitän huomiota pieneenkin epämääräisyyteen.

Tällä hetkellä tuo vaihteiston tökkiminen huolestuttaa kuitenkin eniten. Vastaavaa kun en ole havainnut missään muussa autossa ja se ei ainakaan yhtään terveeltä tunnu. Sen laakerin toki voisi käydä tarkistuttamassa mielenrauhan vuoksi riippuen taas mistäpäin sellaisia pajoja löytää. Vikakoodit pitäisi olla hiljattain luettu liikkeessä moottorivalon takia, ja jos heitä on uskominen niin ainut vika siellä oli Nox anturi, minkä taas ei pitäisi aiheuttaa mitään havaittavaa oiretta.

Muistelin että takavedoissa ei kyllä ratti tärise vaikka tehostin kuormittuu, voisin olla vieläpä melko varma tästä kun sellaisella juuri ajelin reilu kuukauden. Missään sähkötehostimella varustetussa autossa en ole ylipäätään havainnut sellaista. Hydraulisissa kyllä huomaa kuormituksen ratissa ja tyhjäkäynnissä.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Accord kirjoitti: Ke 19.07.2023 13:50 Tällä hetkellä tuo vaihteiston tökkiminen huolestuttaa kuitenkin eniten. Vastaavaa kun en ole havainnut missään muussa autossa ja se ei ainakaan yhtään terveeltä tunnu. Sen laakerin toki voisi käydä tarkistuttamassa mielenrauhan vuoksi riippuen taas mistäpäin sellaisia pajoja löytää. Vikakoodit pitäisi olla hiljattain luettu liikkeessä moottorivalon takia, ja jos heitä on uskominen niin ainut vika siellä oli Nox anturi, minkä taas ei pitäisi aiheuttaa mitään havaittavaa oiretta.

Muistelin että takavedoissa ei kyllä ratti tärise vaikka tehostin kuormittuu, voisin olla vieläpä melko varma tästä kun sellaisella juuri ajelin reilu kuukauden. Missään sähkötehostimella varustetussa autossa en ole ylipäätään havainnut sellaista. Hydraulisissa kyllä huomaa kuormituksen ratissa ja tyhjäkäynnissä.
Jokusta "4 vetoa" ajanut ja niistä ole osunut kohdalle yhtään missä olisi tärinöitä ollut
ilman että jotain vikaa/kulumaa tms olisi ollut lieneköö sitten ollet rikki jos tärinä kuluu asiaan
autoja uusiakin testi, viritys sekä vetojen lisäys että ajetavuuden parannus kadulla että erilaisissa lajeissa, vianhaku, mielessä tullut ajeltu,
ratti tapissa niin se voisi olla vaikka sittä sähkö tehostimen moottorista välityvää sähkömoottorin
käynti värinää kun koittaa kääntää lisää siihen kun yhdsitää vielä jossain olva pikkuvälys
(vaikka alapalossa tms nissähän saa olla pikku välys olematta rikki/vaihtokunnossa)
tai vaikka juuri siinä vetarissa,
ja jarrun painamien tekee koko paketisa vielä enmän "umpipuuta"

kuormitus ajatus tulee sähkön kulutuksen kasuvusta
Mökkillä
'
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Jos kyse on laakeroinnista kun vetari menee öljypohjasta läpi, niin ”parhaimmillaan” puhutaan sen hintaisesta hommasta että minun aikatauluista ainakin alkaisi kummasti löytymään aikaa asian hoitamiseen periaatteessa heti!
Riippuen tietysti viasta mutta varsinkin tuoreempien/erikoisempien autojen kanssa ajaminen vaan menemään kun ei ”ehdi” korjata itse tai seisottaa pajalla voi tarkoittaa rahanmenon kasvamista sellaisella tahdilla että tarkemmin ajateltuna olisi ehtinytkin aivan hyvin.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja Accord »

Ilman muuta, tässä vaan koitan selvittää ensin onko kyse ominaisuudesta eikä mistään sen kummemmasta. Muuta vetareilta haiskahtavaa oiretta kun ei kertakaikkiaan ole.

No nyt otettiin ihan kunnon sessio parkkialueella ja pyöriteltiin autoa ympäri ämpäri. Todettiin että pykältävä tunne/tärinä ilmaantuu silloin kun rattia lähtee kääntämään suunnasta toiseen, esimerkiksi tiukan käännöksen jälkeen oikaistessa hitaasti. No näiden fiilisten perusteella voin jo melko varmuudella sanoa että ohjaustehostimesta se "oire" tulee ja tämä selittää miksi saman voi tuntea paikallaan jarrua vasten. Nypytys vaan tuntui ihan siltä kuin moottorin tärinä olisi välittynyt rattiin, ja koska aiemmin ei ollut kiinnittänyt huomiota moiseen takaveto s205:ssä eikä kyllä missään muussakaan sähkötehostetussa, niin tottakai se heti säikäytti että tämän täytyy olla nyt joku 4matic juttu. 4maticin tehostus on muutenkin melko erilainen, rattituntuma on huomattavasti kevyempi kuin takavedossa.

Jenkkifoorumeilla c450 4maticeista oli kuvailtu vastaavia oireita (tosin aika extremen kuuloisia verrattuna omiin kokemuksiin) ja ainakin kuusi käyttäjää vahvistanut että näin tekee ja osalla vielä ihan uudesta lähtien. Joku sanoo ettei muissa autoissa ole huomannut tällaista, eikä edes aiemmissa 4maticeissa. Jotkin mekaanikot olivat tulkinneet oireen viaksi ja autoihin oli vaihdettu hammastankoja tuloksetta.

https://mbworld.org/forums/c-class-w205 ... turns.html

Eli mitään hälyttävää ei vetareihin liittyen ole pystynyt havaitsemaan ja uskon että siellä on paikat ihan ok kondiksessa. Ainahan kaikki on tietysti hyvä tutkituttaa jos on tiedossa heikko kohta.

Vaihteiston tökkiminen sen sijaan on edelleen kysymysmerkki ja olen löytänyt oireen toistamiseen nyt ihan kaavankin. Pääsääntöisesti kun ajelee kolmosella ja jättää kierrokset 2000rpm paikkeille (eli todella kevyttä tasakaasua), loota vaihtaa hetken päästä neloselle, ja sitten melko pian vitoselle TÖKS niin että kojelaudassa pahimmillaan rämähtää. Joskus lievemmin joskus terävämmin, riippuu kai satunko polkaisemaan hieman kaasua siihen samaan. Joskus tökkäsee nelosella, eli tietystä vaihteesta ei ole kyse. Pystyin myös toistamaan tämän läppävaihteilla kelaamalla yksi kerrallaan saman setin 3-5. Samaa oiretta havaittavissa joissain muissakin tilanteissa madellessa, poikkeuksetta aina lähes tasakaasulla (tai moottorijarrulla), ei koskaan reilun kuormituksen aikana. Eli auto toimii erinomaisesti jos sille antaa kenkää, vaihdot on pehmeitä.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Accord kirjoitti: Ke 19.07.2023 22:02 Ilman muuta, tässä vaan koitan selvittää ensin onko kyse ominaisuudesta eikä mistään sen kummemmasta. Muuta vetareilta haiskahtavaa oiretta kun ei kertakaikkiaan ole.

No nyt otettiin ihan kunnon sessio parkkialueella ja pyöriteltiin autoa ympäri ämpäri. Todettiin että pykältävä tunne/tärinä ilmaantuu silloin kun rattia lähtee kääntämään suunnasta toiseen, esimerkiksi tiukan käännöksen jälkeen oikaistessa hitaasti. No näiden fiilisten perusteella voin jo melko varmuudella sanoa että ohjaustehostimesta se "oire" tulee ja tämä selittää miksi saman voi tuntea paikallaan jarrua vasten. Nypytys vaan tuntui ihan siltä kuin moottorin tärinä olisi välittynyt rattiin, ja koska aiemmin ei ollut kiinnittänyt huomiota moiseen takaveto s205:ssä eikä kyllä missään muussakaan sähkötehostetussa, niin tottakai se heti säikäytti että tämän täytyy olla nyt joku 4matic juttu. 4maticin tehostus on muutenkin melko erilainen, rattituntuma on huomattavasti kevyempi kuin takavedossa.

Jenkkifoorumeilla c450 4maticeista oli kuvailtu vastaavia oireita (tosin aika extremen kuuloisia verrattuna omiin kokemuksiin) ja ainakin kuusi käyttäjää vahvistanut että näin tekee ja osalla vielä ihan uudesta lähtien. Joku sanoo ettei muissa autoissa ole huomannut tällaista, eikä edes aiemmissa 4maticeissa. Jotkin mekaanikot olivat tulkinneet oireen viaksi ja autoihin oli vaihdettu hammastankoja tuloksetta.

https://mbworld.org/forums/c-class-w205 ... turns.html

Eli mitään hälyttävää ei vetareihin liittyen ole pystynyt havaitsemaan ja uskon että siellä on paikat ihan ok kondiksessa. Ainahan kaikki on tietysti hyvä tutkituttaa jos on tiedossa heikko kohta.

Vaihteiston tökkiminen sen sijaan on edelleen kysymysmerkki ja olen löytänyt oireen toistamiseen nyt ihan kaavankin. Pääsääntöisesti kun ajelee kolmosella ja jättää kierrokset 2000rpm paikkeille (eli todella kevyttä tasakaasua), loota vaihtaa hetken päästä neloselle, ja sitten melko pian vitoselle TÖKS niin että kojelaudassa pahimmillaan rämähtää. Joskus lievemmin joskus terävämmin, riippuu kai satunko polkaisemaan hieman kaasua siihen samaan. Joskus tökkäsee nelosella, eli tietystä vaihteesta ei ole kyse. Pystyin myös toistamaan tämän läppävaihteilla kelaamalla yksi kerrallaan saman setin 3-5. Samaa oiretta havaittavissa joissain muissakin tilanteissa madellessa, poikkeuksetta aina lähes tasakaasulla (tai moottorijarrulla), ei koskaan reilun kuormituksen aikana. Eli auto toimii erinomaisesti jos sille antaa kenkää, vaihdot on pehmeitä.

Eli siis hiukan eri mitä alkuun
jos noin niin sitten voisi olla vaikka joku jäykkä nivel tolpan yläpää
tms mikä siellä pykältää
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3922
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mahdollisesti B2, K2, -tai K3 venttiili jumittaa vaihdossa pienillä paineilla ja sen pakankytkin irroittaa viiveellä tai seuraava nappaa kiinni kun venttiili vapautuu.
Periaatteessa hetken kaksi vaihdetta melkein päällekkäin päällä.
Kulumaa, paskaa tai jousi poikki venttiilikoneistossa jos elektronista vikaa ei ole.

Toi puenet kierrokset ja pieni kuormitus tarkoittaa matalampaa linjapainetta ja venttiili ei välttämättä liiku heti kun käsketty. Ne kun liikkuu linjapaineella kun solenoideja aktivoidaan.
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja Accord »

Kiitos, vaikuttaa ihan pätevältä diagnoosilta ja selittyy juurikin se ettei loota oireile kuormituksessa mitenkään. Ensimmäiset päivät tällä autolla ajelin kokonaan S modessa enkä siksi havainnut silloin ylöspäinvaihdon töksähdyksiä, koska ei kelaa niin aikaisin isommille pykälille kuin C modessa tekee. Syytä varmaan olettaa että talvella töksöttely pahenee kertaa kymmenen jos ei sitä hoida kuntoon.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja Accord »

Paitsi etten saanut ainuttakaan nykäisyä aikaan äskeisellä puolen tunnin testilenkillä vaikka kuinka yritin. Oli päivän eka starttaus.

Jos siellä on vähän heikot öljyt ja jumitus alkaa vasta kun öljy kunnolla lämpenee ja ohenee, pidemmän ajon jälkeen.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Ei mikään ihme jos 90tkm vedetty samoilla mehuilla.
Star C3 @LPR
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja Accord »

Sehän se kun ei ole omalle kohdalle ainakaan sattunut yhtäkään myynnissä olevaa autoa jossa ne olisi vaihdettu. Eikös joku tieto väittänyt että vasta 125tkm kohdilla? Tai 6v välein.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1043
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja multiviri »

7G+ vaihtoväli tehtaan ohjeen mukaan 5V/125tkm. Tuntuma että öljyt pysyy vielä hyvänä ohjeenmukaisellakin vaihtovälillä, tai ainakin vaihteistot kestää hyvin kilometrejä nuillakin vaihtoväleillä.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Ei oo itsellä kokemusta noist 7G laatikon öljyistä, mutta 722.6 laatikossa jos 100tkm öljyt pyörinyt niin on kyllä on ollut aika törkysen olosta.
Star C3 @LPR
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Jos 90 menny samalla öljyllä niin eikö se ole sama vaihtaa? Ei se hukkaan mene ja olisi ajankohtaista kohta kuitenkin. Helppo vähentää mahdollisia syyllisiä.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Accord kirjoitti: To 20.07.2023 18:31 Paitsi etten saanut ainuttakaan nykäisyä aikaan äskeisellä puolen tunnin testilenkillä vaikka kuinka yritin. Oli päivän eka starttaus.

Jos siellä on vähän heikot öljyt ja jumitus alkaa vasta kun öljy kunnolla lämpenee ja ohenee, pidemmän ajon jälkeen.
Jos öljyt on huonot se saa nuo edelä mainitu jumitelemaan,

Jumitelun tosin näkee testerillä 9/10 kertaa jos sitää osaa käytää
kun vaiva on päällää,

toisalta mitäs tuota ihmetelemään täällä jossainhan on ainakin pari juttu ketjua missä
kerrottaan että töksähtely kuullu 7v laatikon ominisuuksiin :lol:
Mökkillä
'
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: 7g rajut vaihdot ja 4matic tärinä

Viesti Kirjoittaja Accord »

FinlandMerceds kirjoitti: Pe 21.07.2023 10:49 toisalta mitäs tuota ihmetelemään täällä jossainhan on ainakin pari juttu ketjua missä
kerrottaan että töksähtely kuullu 7v laatikon ominisuuksiin :lol:
Joo sellainen töksäyttely (= vähän rumat alaspäinvaihdot ym) mitä itse olen pitänyt ominaisuutena on ihan eri asia kuin nämä mistä tässä ketjussa kyse. Useisiin muihin laatikoihin esim. ZF8 verrattuna 7g on hiukan sivistymätön ihan toimiessaankin ja siitä moni on valittanut.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Vastaa Viestiin