124 -88 200 bensa 4 vaihteinen vaihdekepissä klappia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
blackmoor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 06.02.2012 23:28

124 -88 200 bensa 4 vaihteinen vaihdekepissä klappia

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

Elikkä vaihdekepissä klappia. Käytin tuon suojan ylhäällä ja näyttää että siinä vaihde akselin ja kepin pallonivelen, johon tuo vaihteen vaihtoakseli tulee, ympärillä olisi klappia. ihan kuin pusla olisi kulunut.

löytyisikö tuohon sopivaa puslaa jostain ja minkälainen homma olisi vaihtaa tuo pusla? Ei pakkivalot pala jos ei pidä vaihdekeppiä ylhäällä, ja muutenkin jämäkämpi vaihteen vaihto tuntuma olisi parempi.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17233
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 124 -88 200 bensa 4 vaihteinen vaihdekepissä klappia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Toimiikohan linkki näin:

Klikkaa tästä
wiimax.fi
blackmoor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 06.02.2012 23:28

Re: 124 -88 200 bensa 4 vaihteinen vaihdekepissä klappia

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

dealer kirjoitti: La 05.08.2023 08:34 Toimiikohan linkki näin:

Klikkaa tästä
Kiitos :)

on lienee tuossa kuvassa numero 14?

Ja kuinka tuon saisi vaihdettua :)

Edit: otin videon jossa näkyy tuo puslan väljyys: https://www.youtube.com/shorts/usgQJw-lGaU
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: 124 -88 200 bensa 4 vaihteinen vaihdekepissä klappia

Viesti Kirjoittaja sawyer »

blackmoor kirjoitti: Ma 07.08.2023 09:36
dealer kirjoitti: La 05.08.2023 08:34 Toimiikohan linkki näin:

Klikkaa tästä
Kiitos :)

on lienee tuossa kuvassa numero 14?

Ja kuinka tuon saisi vaihdettua :)

Edit: otin videon jossa näkyy tuo puslan väljyys: https://www.youtube.com/shorts/usgQJw-lGaU
Tämän ohjeilla tein itse n. 3v/50tkm sitten tyyliin.
Ihan kohtuullinen homma oli ja ruuvipenkki riitti vanhan puristamiseen. Uskon että uuden asentaminenkin menee kohtuudella kunhan muistaa laittaa prikkoja tms. sen haarukan väliin ettei taipumisen myötä murru.
Ostin siis alkuperäisen korjaussarjan (osanumero 11) missä tuli kaikki jouset sun muut (maksoi 80e alkuperäisvaraosana). Tässä tuli myös tuo haarukka uuden puslan kera valmiina. Nuo puslathan maksaa tyyliin 5-8e/kpl jos vain haluaa ne vaihtaa.
Suosittelen myös vaihtamaan sen alustan vivuston 110 osan missä on muovinen pusla. Jos tuo prikka 98 on alkuperäinen niin sen vielä kehtaa käyttää uudestaan mutta on tekniikkalaji asennuksen ja irroituksen suhteen. Jos taas laitat uuden joka on tosi nätti asentaa niin varoitan etukäteen, nämä väljistyy todella helposti eli ovat kertakäyttösiä mielestäni. Aina olen uudet pistänyt jos nämä on pitänyt irroittaa!
Myös kannattaa perehtyä vaihdevivuston säätöön, alfamerin kirjassa oli hyvät kuvat siitä!
Lyhyesti sanottuna noissa kolmessa vivussa on n. 6mm reikä johon käy tosi hyvin joku halppis 6mm poranterä keskittämään ja pitämään nämä kohdallaan. Vaihdevivusto on siis vapaa-asennossa säädettäessä. Kierrät noissa vaihdevivuston kierrepäissä osaa 110 niin kauan kunnes on oikean
vivuston tapin täysin keskellä ja ilman vastusta uppoaa siihen. Toista joka tangon kohdalla. Tämän jälkeen se poranterä pois vipujen rei,istä.

Varoitan sitten että vaikka itse laitoin alkuperäisvaraosan niin 30tkm kohdalla alkoi jo pientä välystä tuntumaan tuossa ja nykyään vähän selvemmin. Kiinnostaisi kyllä tietää jos jotkut ovat laittaneet polyuretaani tms. puslat noihin. Lähinnä pakkaskäyttö kiinnostaa ja onko ollut ongelmia moisien kanssa.
Linkkaamassani foorumissa jotkut asentelivat aikoinaan Delrinistä valmistettuja puslia ja ebayssa/foorumin kautta myytiin kyseisiä puslia osille 14 ja 110 sekä taisi olla se vaihdelaatikon pääkin samanlaisella? Olen koittanut itse tavoittaa kyseisiä herroja vaan vielä en ole vastausta saanut.
Eihän nuo kyllä varsinkaan tuo osa 14 ole niin monimutkaisen muotoinen etteikö semmoisen itsekin voisi tehdä joskus.
blackmoor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 06.02.2012 23:28

Re: 124 -88 200 bensa 4 vaihteinen vaihdekepissä klappia

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

sawyer kirjoitti: Ma 07.08.2023 17:09
blackmoor kirjoitti: Ma 07.08.2023 09:36
dealer kirjoitti: La 05.08.2023 08:34 Toimiikohan linkki näin:

Klikkaa tästä
Kiitos :)

on lienee tuossa kuvassa numero 14?

Ja kuinka tuon saisi vaihdettua :)

Edit: otin videon jossa näkyy tuo puslan väljyys: https://www.youtube.com/shorts/usgQJw-lGaU
Tämän ohjeilla tein itse n. 3v/50tkm sitten tyyliin.
Ihan kohtuullinen homma oli ja ruuvipenkki riitti vanhan puristamiseen. Uskon että uuden asentaminenkin menee kohtuudella kunhan muistaa laittaa prikkoja tms. sen haarukan väliin ettei taipumisen myötä murru.
Ostin siis alkuperäisen korjaussarjan (osanumero 11) missä tuli kaikki jouset sun muut (maksoi 80e alkuperäisvaraosana). Tässä tuli myös tuo haarukka uuden puslan kera valmiina. Nuo puslathan maksaa tyyliin 5-8e/kpl jos vain haluaa ne vaihtaa.
Suosittelen myös vaihtamaan sen alustan vivuston 110 osan missä on muovinen pusla. Jos tuo prikka 98 on alkuperäinen niin sen vielä kehtaa käyttää uudestaan mutta on tekniikkalaji asennuksen ja irroituksen suhteen. Jos taas laitat uuden joka on tosi nätti asentaa niin varoitan etukäteen, nämä väljistyy todella helposti eli ovat kertakäyttösiä mielestäni. Aina olen uudet pistänyt jos nämä on pitänyt irroittaa!
Myös kannattaa perehtyä vaihdevivuston säätöön, alfamerin kirjassa oli hyvät kuvat siitä!
Lyhyesti sanottuna noissa kolmessa vivussa on n. 6mm reikä johon käy tosi hyvin joku halppis 6mm poranterä keskittämään ja pitämään nämä kohdallaan. Vaihdevivusto on siis vapaa-asennossa säädettäessä. Kierrät noissa vaihdevivuston kierrepäissä osaa 110 niin kauan kunnes on oikean
vivuston tapin täysin keskellä ja ilman vastusta uppoaa siihen. Toista joka tangon kohdalla. Tämän jälkeen se poranterä pois vipujen rei,istä.

Varoitan sitten että vaikka itse laitoin alkuperäisvaraosan niin 30tkm kohdalla alkoi jo pientä välystä tuntumaan tuossa ja nykyään vähän selvemmin. Kiinnostaisi kyllä tietää jos jotkut ovat laittaneet polyuretaani tms. puslat noihin. Lähinnä pakkaskäyttö kiinnostaa ja onko ollut ongelmia moisien kanssa.
Linkkaamassani foorumissa jotkut asentelivat aikoinaan Delrinistä valmistettuja puslia ja ebayssa/foorumin kautta myytiin kyseisiä puslia osille 14 ja 110 sekä taisi olla se vaihdelaatikon pääkin samanlaisella? Olen koittanut itse tavoittaa kyseisiä herroja vaan vielä en ole vastausta saanut.
Eihän nuo kyllä varsinkaan tuo osa 14 ole niin monimutkaisen muotoinen etteikö semmoisen itsekin voisi tehdä joskus.
Kiitos ohjeista, vaihdettiin puslat ja nyt pakkivalokin pysyy päällä. Tuntuu keppikin jämäkämmältä :)
Vastaa Viestiin