OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ameren
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.05.2017 16:16

OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja ameren »

Tervehdys,

Auto W204, 2013, 295 000 tkm
Nyt ilmojen kylmettyä mielestäni ketju on alkanut käynnistyksen yhteydessä rallattamaan noin 2-3 sek. Vaihdoin 0-w30 öljyt 5-W30 tilalle siinä toivossa, että ääni hiljenisi. Öljyn vaihdolla ei ollut toivottua tulosta.

Auton sytkävirrat päälle / hehkutuksen yhteydessä kuuluu pientä "lotinaa" nesteen virtaamista, jonka kuvittelen olevan polttoainetta. Sain tästä idean testata hehkutusta kahteen kertaan niin kauan, ettei "lotinaa" enää kuulu, JA tuo kikka hiljentää oletetun ketjun rallatuksen ja olenkin alkanut epäilemään onko vika jossain muualla. Miten tämä voi olla mahdollista?

Alipaine pumpun ääntämistä olen testannut jarrupoljinta pumppaamalla, mutta voimakas pumppaaminenkaan ei aiheuta mitään ääntä. Kylmällä koneella kierrokset hyppii selkeästi, joten rail paineensäädin on jossain vaiheessa menossa vaihtoon, mutta tämän ei mielestäni pitäisi mitenkään aiheuttaa ketjun rallatusta.
W204 200 cdi -2013
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

ameren kirjoitti:Tervehdys,

Auto W204, 2013, 295 000 tkm
Nyt ilmojen kylmettyä mielestäni ketju on alkanut käynnistyksen yhteydessä rallattamaan noin 2-3 sek. Vaihdoin 0-w30 öljyt 5-W30 tilalle siinä toivossa, että ääni hiljenisi. Öljyn vaihdolla ei ollut toivottua tulosta.

Auton sytkävirrat päälle / hehkutuksen yhteydessä kuuluu pientä "lotinaa" nesteen virtaamista, jonka kuvittelen olevan polttoainetta. Sain tästä idean testata hehkutusta kahteen kertaan niin kauan, ettei "lotinaa" enää kuulu, JA tuo kikka hiljentää oletetun ketjun rallatuksen ja olenkin alkanut epäilemään onko vika jossain muualla. Miten tämä voi olla mahdollista?

Alipaine pumpun ääntämistä olen testannut jarrupoljinta pumppaamalla, mutta voimakas pumppaaminenkaan ei aiheuta mitään ääntä. Kylmällä koneella kierrokset hyppii selkeästi, joten rail paineensäädin on jossain vaiheessa menossa vaihtoon, mutta tämän ei mielestäni pitäisi mitenkään aiheuttaa ketjun rallatusta.
Lotina voisi tulla polttoaineen siirosta olevasta ilmasta(pari kertaa virrat pälle niin ilmaa itsensä)
ja sitten ääni vajaasti käyvästä kun ruiskii ilmaa sylinteriin käy miten satuu terävästi

kannatta tarkistella kyllä ennen pahempia tuhoja mistä ääni tulee
Mökkillä
'
ameren
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.05.2017 16:16

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja ameren »

Rallatusta ei tosiaan kuulu ellei auto on seisonut yli 6 tuntia, muutoin mitään sitä ei kuulu, vaikka käynnistää ilman "hehkutusta"
Pa -suodatinta ei ole vaihdettu minun aikana ja huoltokirjan mukaan siitä on yli 35 tkm:iin. Voisiko suodin "vuotaa painetta" ja aiheuttaa "lotinaa"?

Ääni on mielestäni enemmä rallatus kuin vajaasti käyvän ääni.

Mistähän kannattaisi lähteä liikkeelle? No varmasti Starin auto päähän, mutta minne Vantaa Helsinki Espoo tai Lahden alueelle.
W204 200 cdi -2013
ameren
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.05.2017 16:16

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja ameren »

Pikainen vilkaisu pellin alle todisti, että suuttimet ilmeisesti vuotavat, vai onko tämä normaalin "kuluman" näköistä?
Mikä näissä yleensä prakaa? Autolla on tosiaan lähes 300 tkm ajettu ja Tuikutettu.
https://ibb.co/jLge96" onclick="window.open(this.href);return false;
Video: https://youtu.be/O4hKdMaP-CA" onclick="window.open(this.href);return false;

Löysin Youtubesta aikalailla samanlaisen tapauksen "rallatuksesta", josta tosin lopullinen vika ei ilmennyt, mutta ketjun ja kiristimen vaihto ei ollut auttanut. Viestiketjussa epäiltiin korkeapainepumpun pitävän mekkalaa.
https://www.youtube.com/watch?v=Jtq83jI4xEQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikäli vika on korkeapainepumpussa tai jossain muussa näkyykö se Starilla kun vika ei ole päällä? koska rallatus tapahtuu vain kylmäkäynnistyksen yhteydessä mikäli kääntää avaimesta suoraan ilman hehkutusta käyntiin.
W204 200 cdi -2013
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja epk »

ettei vaan muovinen venttiilikoppa falskaa ja suuttimet iha kuivat ?
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja epk »

juu, äkkiseltään näyttää ainaki kuvassa just siltä että öljysumuhiekka sekoitusta kopassa mutta suuttimet puhtaan oloiset. Kurkkaa koloihin syvemmälle onko öljyä jo siellä ?

Mahtuuko muuten ujuttaa venttiili koppa sen verta sivuun ja ylös ettei tarvitse suuttimia irroittaa ?

edit, wissi sanoo ettei pysty, tiiviste neämmä muutaman kympin maksaa itse venttiilikoppaan.
Oodo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ma 07.05.2012 18:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja Oodo »

epk kirjoitti: Pe 12.01.2018 18:07 juu, äkkiseltään näyttää ainaki kuvassa just siltä että öljysumuhiekka sekoitusta kopassa mutta suuttimet puhtaan oloiset. Kurkkaa koloihin syvemmälle onko öljyä jo siellä ?

Mahtuuko muuten ujuttaa venttiili koppa sen verta sivuun ja ylös ettei tarvitse suuttimia irroittaa ?

edit, wissi sanoo ettei pysty, tiiviste neämmä muutaman kympin maksaa itse venttiilikoppaan.

Mikä juttu tää on mulla on om651 ja ei käynnisty ja on juuri ventiilin kansi ihan öljy pisarjoilla ja venttiilin kannen suutin kupit öljyiset mikä juttu tää on 🫣 toki antaa myös P0344 vikakoodin imu nokka-akselin asennon ajoitus rivi 1 koodin
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Oodo kirjoitti: Ke 16.08.2023 22:22
epk kirjoitti: Pe 12.01.2018 18:07 juu, äkkiseltään näyttää ainaki kuvassa just siltä että öljysumuhiekka sekoitusta kopassa mutta suuttimet puhtaan oloiset. Kurkkaa koloihin syvemmälle onko öljyä jo siellä ?

Mahtuuko muuten ujuttaa venttiili koppa sen verta sivuun ja ylös ettei tarvitse suuttimia irroittaa ?

edit, wissi sanoo ettei pysty, tiiviste neämmä muutaman kympin maksaa itse venttiilikoppaan.

Mikä juttu tää on mulla on om651 ja ei käynnisty ja on juuri ventiilin kansi ihan öljy pisarjoilla ja venttiilin kannen suutin kupit öljyiset mikä juttu tää on 🫣 toki antaa myös P0344 vikakoodin imu nokka-akselin asennon ajoitus rivi 1 koodin
Öljystä ei tarvii olla juuri huolissaan, sitä on tosi monessa siellä suutinkolojen ympärillä/kolojen pohjalla,joko kaadettu joskus kunnolla ohi täyttökorkista tai vielä useemmin venttiilinkopan tiiviste vuotaa, monesti auttaa vähän jo pulttien kiristys,ne venakopan kiinnitystorxit on monesti ihan sormikireydellä kun tiiviste kovettunut.
Harvemmin on merkki mistään mikä estäis konetta käynnistymästä.
Jos ne pisarat on polttoainetta ni sitten vois liittyä vikaan,
jos suuttimet vuotaa ulospäin tai paluulinjaan dieseliä tai ilmaa niin voi aiheuttaa starttaamattomuutta.

Sun tapauksessa liittyy todennäkösesti ennemmin noihin ajotus antureihin, niitä menee sillontällön ja tosiaan sillon ei käynnisty.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Oodo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ma 07.05.2012 18:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja Oodo »

Jaon saanee tarkistettua ventiilikopan irroittamalla mut miten helppo on ajoitus laittaa kohdilleen? Onko että Kampura oikeaan asentoon venttiili koppa irti ja nokkaakselit oikeaan markkiin ja kasaus? Kiitos jo vastauksista mitä on tullut ja tulee
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Oodo kirjoitti: Pe 18.08.2023 07:40 Jaon saanee tarkistettua ventiilikopan irroittamalla mut miten helppo on ajoitus laittaa kohdilleen? Onko että Kampura oikeaan asentoon venttiili koppa irti ja nokkaakselit oikeaan markkiin ja kasaus? Kiitos jo vastauksista mitä on tullut ja tulee
Ja uusi ketju/jakopää sekä muut hajoneet osat
purkua sen mukaan että saa vaihdettua
Mökkillä
'
Oodo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ma 07.05.2012 18:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja Oodo »

Okei kiitos 👍
Oodo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ma 07.05.2012 18:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja Oodo »

Jaha eli jako on hypännyt hampaan tai toisen
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

-230k- kirjoitti: To 17.08.2023 23:13
Oodo kirjoitti: Ke 16.08.2023 22:22
epk kirjoitti: Pe 12.01.2018 18:07 juu, äkkiseltään näyttää ainaki kuvassa just siltä että öljysumuhiekka sekoitusta kopassa mutta suuttimet puhtaan oloiset. Kurkkaa koloihin syvemmälle onko öljyä jo siellä ?

Mahtuuko muuten ujuttaa venttiili koppa sen verta sivuun ja ylös ettei tarvitse suuttimia irroittaa ?

edit, wissi sanoo ettei pysty, tiiviste neämmä muutaman kympin maksaa itse venttiilikoppaan.

Mikä juttu tää on mulla on om651 ja ei käynnisty ja on juuri ventiilin kansi ihan öljy pisarjoilla ja venttiilin kannen suutin kupit öljyiset mikä juttu tää on 🫣 toki antaa myös P0344 vikakoodin imu nokka-akselin asennon ajoitus rivi 1 koodin
Öljystä ei tarvii olla juuri huolissaan, sitä on tosi monessa siellä suutinkolojen ympärillä/kolojen pohjalla,joko kaadettu joskus kunnolla ohi täyttökorkista tai vielä useemmin venttiilinkopan tiiviste vuotaa, monesti auttaa vähän jo pulttien kiristys,ne venakopan kiinnitystorxit on monesti ihan sormikireydellä kun tiiviste kovettunut.
Harvemmin on merkki mistään mikä estäis konetta käynnistymästä.
Jos ne pisarat on polttoainetta ni sitten vois liittyä vikaan,
jos suuttimet vuotaa ulospäin tai paluulinjaan dieseliä tai ilmaa niin voi aiheuttaa starttaamattomuutta.

Sun tapauksessa liittyy todennäkösesti ennemmin noihin ajotus antureihin, niitä menee sillontällön ja tosiaan sillon ei käynnisty.
Miten ihmeen lailla suuttimien vuoto ulos tai paluulinjaan voi aiheuttaa starttaamattomuutta? Tai vaikka ei olis suutinta paikallaan ollenkaan?
Oodollahan ei taida tästä kysymyksen mukaan ole kyse. Starttaa kyllä mutta ei vaan syty.
Mutta ensin tyhjentää vikamuisti ja sen jälkeen yrittää käynnistää. Sitten vikatesti uudestaan ja perehtymään tuloksiin. Klikkaa vikakoodia niin star neuvoo tarkistuksia.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Tenutähti kirjoitti: La 19.08.2023 07:52
-230k- kirjoitti: To 17.08.2023 23:13
Oodo kirjoitti: Ke 16.08.2023 22:22
epk kirjoitti: Pe 12.01.2018 18:07 juu, äkkiseltään näyttää ainaki kuvassa just siltä että öljysumuhiekka sekoitusta kopassa mutta suuttimet puhtaan oloiset. Kurkkaa koloihin syvemmälle onko öljyä jo siellä ?

Mahtuuko muuten ujuttaa venttiili koppa sen verta sivuun ja ylös ettei tarvitse suuttimia irroittaa ?

edit, wissi sanoo ettei pysty, tiiviste neämmä muutaman kympin maksaa itse venttiilikoppaan.

Mikä juttu tää on mulla on om651 ja ei käynnisty ja on juuri ventiilin kansi ihan öljy pisarjoilla ja venttiilin kannen suutin kupit öljyiset mikä juttu tää on 🫣 toki antaa myös P0344 vikakoodin imu nokka-akselin asennon ajoitus rivi 1 koodin
Öljystä ei tarvii olla juuri huolissaan, sitä on tosi monessa siellä suutinkolojen ympärillä/kolojen pohjalla,joko kaadettu joskus kunnolla ohi täyttökorkista tai vielä useemmin venttiilinkopan tiiviste vuotaa, monesti auttaa vähän jo pulttien kiristys,ne venakopan kiinnitystorxit on monesti ihan sormikireydellä kun tiiviste kovettunut.
Harvemmin on merkki mistään mikä estäis konetta käynnistymästä.
Jos ne pisarat on polttoainetta ni sitten vois liittyä vikaan,
jos suuttimet vuotaa ulospäin tai paluulinjaan dieseliä tai ilmaa niin voi aiheuttaa starttaamattomuutta.

Sun tapauksessa liittyy todennäkösesti ennemmin noihin ajotus antureihin, niitä menee sillontällön ja tosiaan sillon ei käynnisty.
Miten ihmeen lailla suuttimien vuoto ulos tai paluulinjaan voi aiheuttaa starttaamattomuutta? Tai vaikka ei olis suutinta paikallaan ollenkaan?
Oodollahan ei taida tästä kysymyksen mukaan ole kyse. Starttaa kyllä mutta ei vaan syty.
Mutta ensin tyhjentää vikamuisti ja sen jälkeen yrittää käynnistää. Sitten vikatesti uudestaan ja perehtymään tuloksiin. Klikkaa vikakoodia niin star neuvoo tarkistuksia.
Niin vai meneeko jälleen kerran juttu sekaisin
joillekin strtaamattomuus on sitä että ei lähde käyntiin
ja toisille sitä että startti ei pyöritä moottoria,
lisänä vielä laitoin auton päälle mutta mitään ei tapahdu,
lompakon, lakin, hansakat, lumiharjan vai minkä ja mitä pitäis taphtua :)
Mökkillä
'
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, ne on ne
"Kyllä se startti pyörittää mutta kun ei starttaa..."


(vahingossa osui klikkaus tuohon marquee juttuun muuten, eikös ole hieno :D )
oulaistenliikenne.fi
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja sompio »

Vielä kun joku urho keksii sotkea starttauksen juoksukisan startin kanssa, niin lisää näitä hauskuuksia luvassa. Moottoritekniikassa starttaus tarkoittaa sitä, että käynnistinmoottori pyörittää (tai yrittää) kampiakselia. Moottorin käynnistyminen ei ole enää starttaamista vaan käynnistymistä.
Nämä kaksi eri asiaa kun olis kaikille selviä niin monelta turhalta avunannolta vältyttäis.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: OM 651 jakopää vai jokin muu vika

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

FinlandMerceds kirjoitti: La 19.08.2023 10:39
Tenutähti kirjoitti: La 19.08.2023 07:52
-230k- kirjoitti: To 17.08.2023 23:13
Oodo kirjoitti: Ke 16.08.2023 22:22
epk kirjoitti: Pe 12.01.2018 18:07 juu, äkkiseltään näyttää ainaki kuvassa just siltä että öljysumuhiekka sekoitusta kopassa mutta suuttimet puhtaan oloiset. Kurkkaa koloihin syvemmälle onko öljyä jo siellä ?

Mahtuuko muuten ujuttaa venttiili koppa sen verta sivuun ja ylös ettei tarvitse suuttimia irroittaa ?

edit, wissi sanoo ettei pysty, tiiviste neämmä muutaman kympin maksaa itse venttiilikoppaan.

Mikä juttu tää on mulla on om651 ja ei käynnisty ja on juuri ventiilin kansi ihan öljy pisarjoilla ja venttiilin kannen suutin kupit öljyiset mikä juttu tää on 🫣 toki antaa myös P0344 vikakoodin imu nokka-akselin asennon ajoitus rivi 1 koodin
Öljystä ei tarvii olla juuri huolissaan, sitä on tosi monessa siellä suutinkolojen ympärillä/kolojen pohjalla,joko kaadettu joskus kunnolla ohi täyttökorkista tai vielä useemmin venttiilinkopan tiiviste vuotaa, monesti auttaa vähän jo pulttien kiristys,ne venakopan kiinnitystorxit on monesti ihan sormikireydellä kun tiiviste kovettunut.
Harvemmin on merkki mistään mikä estäis konetta käynnistymästä.
Jos ne pisarat on polttoainetta ni sitten vois liittyä vikaan,
jos suuttimet vuotaa ulospäin tai paluulinjaan dieseliä tai ilmaa niin voi aiheuttaa starttaamattomuutta.

Sun tapauksessa liittyy todennäkösesti ennemmin noihin ajotus antureihin, niitä menee sillontällön ja tosiaan sillon ei käynnisty.
Miten ihmeen lailla suuttimien vuoto ulos tai paluulinjaan voi aiheuttaa starttaamattomuutta? Tai vaikka ei olis suutinta paikallaan ollenkaan?
Oodollahan ei taida tästä kysymyksen mukaan ole kyse. Starttaa kyllä mutta ei vaan syty.
Mutta ensin tyhjentää vikamuisti ja sen jälkeen yrittää käynnistää. Sitten vikatesti uudestaan ja perehtymään tuloksiin. Klikkaa vikakoodia niin star neuvoo tarkistuksia.
Niin vai meneeko jälleen kerran juttu sekaisin
joillekin strtaamattomuus on sitä että ei lähde käyntiin
ja toisille sitä että startti ei pyöritä moottoria,
lisänä vielä laitoin auton päälle mutta mitään ei tapahdu,
lompakon, lakin, hansakat, lumiharjan vai minkä ja mitä pitäis taphtua :)
Jaa niimpä tainnut käydä kun ajatuksella lukee… :thumbup:
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vastaa Viestiin