W906 pitkä starttaus
W906 pitkä starttaus
Tervehdys,
Vm. 2006 W906 Sprinter 315CDI alkanut järjestämään pitkiä ja hankalia startteja. Pitkän sahaamisen yhdeydessä joka kerta tulee vikakoodi 2045-2 (implausible cranksfhast position sensor) eli kampiakselin tieto "epäuskottava". Kampiakselin asentotunnistimen vaihdoin Bosch-merkkiseen josta ei ollut vaikutusta, varuilta vaihdoin myös nokka-akselin asentotunnistimen, ei vaikutusta.
Vika alkoi siten, että yksi kahdestakymmenestä käynnistyksestä johti sahaukseen, yleensä lähti käyntiin heti. Nyt tilanne on hiljalleen pahentunut, että yksi kahdestakymmenestä on semmoinen helppo käynnistys. Heti sammuttamisen jälkeen tuntuu käynnistyvän vaivattomasti.
Hehkun merkkivalo ei ole koskaan palanut mittaristossa, en tiedä miksi, mutta hyvin on aiemmin silti käynnistynyt.
Olisiko ideoita mistä lähteä vikaa tutkiskelemaan, satunnaisesti osia vaihtelemalla tahtoo vain mennä rahat.
Tuossa linkki starttausvideoon jos siitä saa jotain irti:
Tuossa vielä toinen video:
Vm. 2006 W906 Sprinter 315CDI alkanut järjestämään pitkiä ja hankalia startteja. Pitkän sahaamisen yhdeydessä joka kerta tulee vikakoodi 2045-2 (implausible cranksfhast position sensor) eli kampiakselin tieto "epäuskottava". Kampiakselin asentotunnistimen vaihdoin Bosch-merkkiseen josta ei ollut vaikutusta, varuilta vaihdoin myös nokka-akselin asentotunnistimen, ei vaikutusta.
Vika alkoi siten, että yksi kahdestakymmenestä käynnistyksestä johti sahaukseen, yleensä lähti käyntiin heti. Nyt tilanne on hiljalleen pahentunut, että yksi kahdestakymmenestä on semmoinen helppo käynnistys. Heti sammuttamisen jälkeen tuntuu käynnistyvän vaivattomasti.
Hehkun merkkivalo ei ole koskaan palanut mittaristossa, en tiedä miksi, mutta hyvin on aiemmin silti käynnistynyt.
Olisiko ideoita mistä lähteä vikaa tutkiskelemaan, satunnaisesti osia vaihtelemalla tahtoo vain mennä rahat.
Tuossa linkki starttausvideoon jos siitä saa jotain irti:
Tuossa vielä toinen video:
Viimeksi muokannut kujalmi, Ti 05.09.2023 07:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W906 pitkä starttaus
Mahdollinen ilmavuoto polttoainejärjestelmässä, rail paine ei nouse riittäväksi. Tietysti heikko pumppu, viallinen painetunnistin tms. vika on mahdollinen myös.
Re: W906 pitkä starttaus
Miten niin ei nouse, sehän on heti 200 bar ja kohta 300 päältä. Riittää kyllä, ja sehän näyttää että alkaa ruiskuttamaankin.
Mittaa ne hehkut, vaikka kyllä OM646 pitäis näillä keleillä varmaan hyvin käynnistyä.
Mittaa ne hehkut, vaikka kyllä OM646 pitäis näillä keleillä varmaan hyvin käynnistyä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W906 pitkä starttaus
Huijaako video vai kuulostaako tuo livenäkin siltä että "potkisi vastaan"? Paljonko ajettu?
Näkeekö tuolla delphin testerillä kammen ja nokan asentoanturien sykronointia, meneekö heti nollasta ykköseen?
Näkeekö tuolla delphin testerillä kammen ja nokan asentoanturien sykronointia, meneekö heti nollasta ykköseen?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: W906 pitkä starttaus
Video ei huijaa, voin laittaa tässä aamun aikana toisen videon. Ajettu 365tkm. Tuohon synkronointitietoon joku kokeneempi osannee vastata. Ajatko kenties takaa että nokkaketju olisi venynyt liikaa? Voisiko aiheuttaa tällaista?
Lisätään vielä aiheeseen että auto käynnistyy kyllä lopulta ja käy oikein nätisti ja kulkee niinkuin pitääkin, sen perusteella tahtoisin uskoa ettei tuossa mitään kovin isoa mekaanista vikaa olisi.
Re: W906 pitkä starttaus
Muistikuva ois että 350 pitäis olla

Joku parempi muistinen vahvistanee...
Re: W906 pitkä starttaus
alta 200 riittää
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W906 pitkä starttaus
Jotakin sen suuntaista joo, toki outoa tuo että oireilua ei ole joka startilla mutta tuon vikakoodin pohjalta lähtisin itse asiaa selvittämään. Staarilla näkee ainakin tuon synkronoinnin, se kannattaa nyt ainakin katsoakujalmi kirjoitti: ↑Ti 05.09.2023 06:55Video ei huijaa, voin laittaa tässä aamun aikana toisen videon. Ajettu 365tkm. Tuohon synkronointitietoon joku kokeneempi osannee vastata. Ajatko kenties takaa että nokkaketju olisi venynyt liikaa? Voisiko aiheuttaa tällaista?
Lisätään vielä aiheeseen että auto käynnistyy kyllä lopulta ja käy oikein nätisti ja kulkee niinkuin pitääkin, sen perusteella tahtoisin uskoa ettei tuossa mitään kovin isoa mekaanista vikaa olisi.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: W906 pitkä starttaus
Pitää tutkia jos tuo Delphi näyttäisi, eli ymmärsinkö oikein että 0=EI ja 1=JOO synkronoinnissa. Jotenkin vaan tuntuisi että jos nokan ajoitus olisi pielessä, ilmenisi se muutenkin käyntiongelmina. Jos ei tuolle vialle muuta konstia ala löytymään niin taidan edetä siten, että mittailen ne hehkut, sitten ohivuodot ja jos niissä näkyy jotain tutkin suuttimet.racer123 kirjoitti: ↑Ti 05.09.2023 16:57Jotakin sen suuntaista joo, toki outoa tuo että oireilua ei ole joka startilla mutta tuon vikakoodin pohjalta lähtisin itse asiaa selvittämään. Staarilla näkee ainakin tuon synkronoinnin, se kannattaa nyt ainakin katsoakujalmi kirjoitti: ↑Ti 05.09.2023 06:55Video ei huijaa, voin laittaa tässä aamun aikana toisen videon. Ajettu 365tkm. Tuohon synkronointitietoon joku kokeneempi osannee vastata. Ajatko kenties takaa että nokkaketju olisi venynyt liikaa? Voisiko aiheuttaa tällaista?
Lisätään vielä aiheeseen että auto käynnistyy kyllä lopulta ja käy oikein nätisti ja kulkee niinkuin pitääkin, sen perusteella tahtoisin uskoa ettei tuossa mitään kovin isoa mekaanista vikaa olisi.
Re: W906 pitkä starttaus
Ei sillä nokalla tehdä muuta kuin päätetään enen starttauslupaa mikä sylinteri on missäkin tahdissa, sen jälkeen sitä ei käytetä. Siinä on tietty ikkuna kulma-arvoon nähden milloin nokan signaali 'pitää' tulla, ja jos näin ei tapahdu, synkkausta ei tehdä. Siellä ei mitään varsinaista kulmamittausta ole. Tuo onnahteleva pyöritys voi tuota jotenkin sekoittaa, se kuulostaa tosi oudolta.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W906 pitkä starttaus
Yhdessä käynnistysharjoitteessa savua alkoi kyllä tulla, joten voisiko tuossa olla niin, että suutin vuotaa männän päälle ja seos syttyy väärällä kohtaa tehden tuon vastaanpotkimisen? Joka taas puolestaan sekoittaa nuo pyörimisanturit?
Lisähuomiona, että ESP/ABS varoitukset syttyvät myös kun käynnistysvaikeuksia ilmenee.
Lisähuomiona, että ESP/ABS varoitukset syttyvät myös kun käynnistysvaikeuksia ilmenee.
-
- Mersumies
- Viestit: 4764
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W906 pitkä starttaus
ESP/ABS valot viitta virran vähyyteen(sitä sattaa soteka myös tosi pitkät startaillut)kujalmi kirjoitti: ↑Ke 06.09.2023 10:11 Yhdessä käynnistysharjoitteessa savua alkoi kyllä tulla, joten voisiko tuossa olla niin, että suutin vuotaa männän päälle ja seos syttyy väärällä kohtaa tehden tuon vastaanpotkimisen? Joka taas puolestaan sekoittaa nuo pyörimisanturit?
Lisähuomiona, että ESP/ABS varoitukset syttyvät myös kun käynnistysvaikeuksia ilmenee.
onhan kaikki maajohdot kunnolla kiinni, akku varmasti ok
korin ja koneen välin maa kunnossa
virran saanti onkelmat voi sotkea myös anturien antamaa tietoa,
jos suutin kusee niin varmasti tökii vastaan ja käynistymistä hankaloitaa
onko koneen lämpötilla tai millään muulla kuin sammuksi olo ajalla
mitään vaikutusta siihen miten esintyy ?
Mökkillä
'
'
Re: W906 pitkä starttaus
Huomenta,
Mittailin ohivuotoja. Tuollainen tulos, auto oli käynnissä minuutin, pari.
OIKEANPUOLEINEN kippo on 1. (etummainen).
Erittäin hankala käynnistys, ulkoilman lämpötila lähes nollassa.

image uploader
Mittailin ohivuotoja. Tuollainen tulos, auto oli käynnissä minuutin, pari.
OIKEANPUOLEINEN kippo on 1. (etummainen).
Erittäin hankala käynnistys, ulkoilman lämpötila lähes nollassa.

image uploader
-
- Mersumies
- Viestit: 4764
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W906 pitkä starttaus
Vikaa näytää olevan,kujalmi kirjoitti: ↑Pe 15.09.2023 08:57 Huomenta,
Mittailin ohivuotoja. Tuollainen tulos, auto oli käynnissä minuutin, pari.
OIKEANPUOLEINEN kippo on 1. (etummainen).
Erittäin hankala käynnistys, ulkoilman lämpötila lähes nollassa.
image uploader
2 tyhjää on kuin uusia mutta tuo 1 riitää jo yksinääkin syyksi käynistys vaikeuksiin määrä iso"tosin auto käynissä" mutta % ero pienimän ja surimaan välillä liikaa
jos noita määriä haluaa vielä varmistaa niin
starttaus 1 min, niin että auto ei lähde käyntiin
Mökkillä
'
'
Re: W906 pitkä starttaus
Juu siinä meni se minuutti starttaillessa ennen käyntiin saamista ja samassa suhteessa letkut täyttyivät, eli 1. täyttyi melko vauhdilla ja 2. perässä, 3. ja 4. sitten hieman verkkaisemmin. Tässä arvon, että vaihdanko 1, 2 vai kaikki 4 kerrallaFinlandMerceds kirjoitti: ↑Pe 15.09.2023 14:11
Vikaa näytää olevan,
2 tyhjää on kuin uusia mutta tuo 1 riitää jo yksinääkin syyksi käynistys vaikeuksiin määrä iso"tosin auto käynissä" mutta % ero pienimän ja surimaan välillä liikaa
jos noita määriä haluaa vielä varmistaa niin
starttaus 1 min, niin että auto ei lähde käyntiin

-
- Mersumies
- Viestit: 4764
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W906 pitkä starttaus
Mitenkäs palojon(ML) sitä tuli siinä minuutissa noissa purkeissa kun ei näy paljonko on viivojen väli ja muutenkin kuvasta laskeskellu...kujalmi kirjoitti: ↑Pe 15.09.2023 15:10Juu siinä meni se minuutti starttaillessa ennen käyntiin saamista ja samassa suhteessa letkut täyttyivät, eli 1. täyttyi melko vauhdilla ja 2. perässä, 3. ja 4. sitten hieman verkkaisemmin. Tässä arvon, että vaihdanko 1, 2 vai kaikki 4 kerrallaFinlandMerceds kirjoitti: ↑Pe 15.09.2023 14:11
Vikaa näytää olevan,
2 tyhjää on kuin uusia mutta tuo 1 riitää jo yksinääkin syyksi käynistys vaikeuksiin määrä iso"tosin auto käynissä" mutta % ero pienimän ja surimaan välillä liikaa
jos noita määriä haluaa vielä varmistaa niin
starttaus 1 min, niin että auto ei lähde käyntiin![]()
mutta jos/kun vaihdat niin vaihda alkuun tuo mikä on täynnä,
sen jälkeen uusi tarkistus joskus oudosti vaikuttaa muihinkin
Mökkillä
'
'
Re: W906 pitkä starttaus
Olisikohan se puolisen desiä tuo isoin kipollinen. Irroittelin jo #1, #2 ja #4 suuttimet. Numero #3 on paikallaan ja pysyy, eli ilmeisesti siinä on ollut sitten vuotoa konehuoneen puolelle. No, uusistut kaikki 4kpl tulossa maailmalta, jospa se sillä tokenisi.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Pe 15.09.2023 20:18Mitenkäs palojon(ML) sitä tuli siinä minuutissa noissa purkeissa kun ei näy paljonko on viivojen väli ja muutenkin kuvasta laskeskellu...kujalmi kirjoitti: ↑Pe 15.09.2023 15:10Juu siinä meni se minuutti starttaillessa ennen käyntiin saamista ja samassa suhteessa letkut täyttyivät, eli 1. täyttyi melko vauhdilla ja 2. perässä, 3. ja 4. sitten hieman verkkaisemmin. Tässä arvon, että vaihdanko 1, 2 vai kaikki 4 kerrallaFinlandMerceds kirjoitti: ↑Pe 15.09.2023 14:11
Vikaa näytää olevan,
2 tyhjää on kuin uusia mutta tuo 1 riitää jo yksinääkin syyksi käynistys vaikeuksiin määrä iso"tosin auto käynissä" mutta % ero pienimän ja surimaan välillä liikaa
jos noita määriä haluaa vielä varmistaa niin
starttaus 1 min, niin että auto ei lähde käyntiin![]()
mutta jos/kun vaihdat niin vaihda alkuun tuo mikä on täynnä,
sen jälkeen uusi tarkistus joskus oudosti vaikuttaa muihinkin
Hehkut mittailin, sähkö tulee boksille, hehkuttaa ja hehkut oli 3kpl ~0.9ohmia ja 1kpl ~1.4ohmia että joten hehkupuoli on varmaankin kunnossa, jostain syystä merkkivalo vaan ei syty.