W906 pitkä starttaus

Raskaan (+3500 kg ja työkoneet) MB-kaluston oma osio.
kujalmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 04.11.2015 23:06

W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja kujalmi »

Tervehdys,

Vm. 2006 W906 Sprinter 315CDI alkanut järjestämään pitkiä ja hankalia startteja. Pitkän sahaamisen yhdeydessä joka kerta tulee vikakoodi 2045-2 (implausible cranksfhast position sensor) eli kampiakselin tieto "epäuskottava". Kampiakselin asentotunnistimen vaihdoin Bosch-merkkiseen josta ei ollut vaikutusta, varuilta vaihdoin myös nokka-akselin asentotunnistimen, ei vaikutusta.

Vika alkoi siten, että yksi kahdestakymmenestä käynnistyksestä johti sahaukseen, yleensä lähti käyntiin heti. Nyt tilanne on hiljalleen pahentunut, että yksi kahdestakymmenestä on semmoinen helppo käynnistys. Heti sammuttamisen jälkeen tuntuu käynnistyvän vaivattomasti.

Hehkun merkkivalo ei ole koskaan palanut mittaristossa, en tiedä miksi, mutta hyvin on aiemmin silti käynnistynyt.

Olisiko ideoita mistä lähteä vikaa tutkiskelemaan, satunnaisesti osia vaihtelemalla tahtoo vain mennä rahat.

Tuossa linkki starttausvideoon jos siitä saa jotain irti:

Tuossa vielä toinen video:
Viimeksi muokannut kujalmi, Ti 05.09.2023 07:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Mahdollinen ilmavuoto polttoainejärjestelmässä, rail paine ei nouse riittäväksi. Tietysti heikko pumppu, viallinen painetunnistin tms. vika on mahdollinen myös.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6113
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Miten niin ei nouse, sehän on heti 200 bar ja kohta 300 päältä. Riittää kyllä, ja sehän näyttää että alkaa ruiskuttamaankin.

Mittaa ne hehkut, vaikka kyllä OM646 pitäis näillä keleillä varmaan hyvin käynnistyä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Huijaako video vai kuulostaako tuo livenäkin siltä että "potkisi vastaan"? Paljonko ajettu?
Näkeekö tuolla delphin testerillä kammen ja nokan asentoanturien sykronointia, meneekö heti nollasta ykköseen?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
kujalmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 04.11.2015 23:06

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja kujalmi »

racer123 kirjoitti: Ti 05.09.2023 05:38 Huijaako video vai kuulostaako tuo livenäkin siltä että "potkisi vastaan"? Paljonko ajettu?
Näkeekö tuolla delphin testerillä kammen ja nokan asentoanturien sykronointia, meneekö heti nollasta ykköseen?
Video ei huijaa, voin laittaa tässä aamun aikana toisen videon. Ajettu 365tkm. Tuohon synkronointitietoon joku kokeneempi osannee vastata. Ajatko kenties takaa että nokkaketju olisi venynyt liikaa? Voisiko aiheuttaa tällaista?

Lisätään vielä aiheeseen että auto käynnistyy kyllä lopulta ja käy oikein nätisti ja kulkee niinkuin pitääkin, sen perusteella tahtoisin uskoa ettei tuossa mitään kovin isoa mekaanista vikaa olisi.
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

MiHe kirjoitti: Ma 04.09.2023 20:10 Miten niin ei nouse, sehän on heti 200 bar ja kohta 300 päältä. Riittää kyllä, ja sehän näyttää että alkaa ruiskuttamaankin.

Mittaa ne hehkut, vaikka kyllä OM646 pitäis näillä keleillä varmaan hyvin käynnistyä.
Muistikuva ois että 350 pitäis olla :roll:
Joku parempi muistinen vahvistanee...
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6113
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

alta 200 riittää
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja racer123 »

kujalmi kirjoitti: Ti 05.09.2023 06:55
racer123 kirjoitti: Ti 05.09.2023 05:38 Huijaako video vai kuulostaako tuo livenäkin siltä että "potkisi vastaan"? Paljonko ajettu?
Näkeekö tuolla delphin testerillä kammen ja nokan asentoanturien sykronointia, meneekö heti nollasta ykköseen?
Video ei huijaa, voin laittaa tässä aamun aikana toisen videon. Ajettu 365tkm. Tuohon synkronointitietoon joku kokeneempi osannee vastata. Ajatko kenties takaa että nokkaketju olisi venynyt liikaa? Voisiko aiheuttaa tällaista?

Lisätään vielä aiheeseen että auto käynnistyy kyllä lopulta ja käy oikein nätisti ja kulkee niinkuin pitääkin, sen perusteella tahtoisin uskoa ettei tuossa mitään kovin isoa mekaanista vikaa olisi.
Jotakin sen suuntaista joo, toki outoa tuo että oireilua ei ole joka startilla mutta tuon vikakoodin pohjalta lähtisin itse asiaa selvittämään. Staarilla näkee ainakin tuon synkronoinnin, se kannattaa nyt ainakin katsoa
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
kujalmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 04.11.2015 23:06

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja kujalmi »

racer123 kirjoitti: Ti 05.09.2023 16:57
kujalmi kirjoitti: Ti 05.09.2023 06:55
racer123 kirjoitti: Ti 05.09.2023 05:38 Huijaako video vai kuulostaako tuo livenäkin siltä että "potkisi vastaan"? Paljonko ajettu?
Näkeekö tuolla delphin testerillä kammen ja nokan asentoanturien sykronointia, meneekö heti nollasta ykköseen?
Video ei huijaa, voin laittaa tässä aamun aikana toisen videon. Ajettu 365tkm. Tuohon synkronointitietoon joku kokeneempi osannee vastata. Ajatko kenties takaa että nokkaketju olisi venynyt liikaa? Voisiko aiheuttaa tällaista?

Lisätään vielä aiheeseen että auto käynnistyy kyllä lopulta ja käy oikein nätisti ja kulkee niinkuin pitääkin, sen perusteella tahtoisin uskoa ettei tuossa mitään kovin isoa mekaanista vikaa olisi.
Jotakin sen suuntaista joo, toki outoa tuo että oireilua ei ole joka startilla mutta tuon vikakoodin pohjalta lähtisin itse asiaa selvittämään. Staarilla näkee ainakin tuon synkronoinnin, se kannattaa nyt ainakin katsoa
Pitää tutkia jos tuo Delphi näyttäisi, eli ymmärsinkö oikein että 0=EI ja 1=JOO synkronoinnissa. Jotenkin vaan tuntuisi että jos nokan ajoitus olisi pielessä, ilmenisi se muutenkin käyntiongelmina. Jos ei tuolle vialle muuta konstia ala löytymään niin taidan edetä siten, että mittailen ne hehkut, sitten ohivuodot ja jos niissä näkyy jotain tutkin suuttimet.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6113
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei sillä nokalla tehdä muuta kuin päätetään enen starttauslupaa mikä sylinteri on missäkin tahdissa, sen jälkeen sitä ei käytetä. Siinä on tietty ikkuna kulma-arvoon nähden milloin nokan signaali 'pitää' tulla, ja jos näin ei tapahdu, synkkausta ei tehdä. Siellä ei mitään varsinaista kulmamittausta ole. Tuo onnahteleva pyöritys voi tuota jotenkin sekoittaa, se kuulostaa tosi oudolta.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
kujalmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 04.11.2015 23:06

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja kujalmi »

Yhdessä käynnistysharjoitteessa savua alkoi kyllä tulla, joten voisiko tuossa olla niin, että suutin vuotaa männän päälle ja seos syttyy väärällä kohtaa tehden tuon vastaanpotkimisen? Joka taas puolestaan sekoittaa nuo pyörimisanturit?
Lisähuomiona, että ESP/ABS varoitukset syttyvät myös kun käynnistysvaikeuksia ilmenee.
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4764
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

kujalmi kirjoitti: Ke 06.09.2023 10:11 Yhdessä käynnistysharjoitteessa savua alkoi kyllä tulla, joten voisiko tuossa olla niin, että suutin vuotaa männän päälle ja seos syttyy väärällä kohtaa tehden tuon vastaanpotkimisen? Joka taas puolestaan sekoittaa nuo pyörimisanturit?
Lisähuomiona, että ESP/ABS varoitukset syttyvät myös kun käynnistysvaikeuksia ilmenee.
ESP/ABS valot viitta virran vähyyteen(sitä sattaa soteka myös tosi pitkät startaillut)
onhan kaikki maajohdot kunnolla kiinni, akku varmasti ok
korin ja koneen välin maa kunnossa
virran saanti onkelmat voi sotkea myös anturien antamaa tietoa,

jos suutin kusee niin varmasti tökii vastaan ja käynistymistä hankaloitaa

onko koneen lämpötilla tai millään muulla kuin sammuksi olo ajalla
mitään vaikutusta siihen miten esintyy ?
Mökkillä
'
kujalmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 04.11.2015 23:06

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja kujalmi »

Huomenta,

Mittailin ohivuotoja. Tuollainen tulos, auto oli käynnissä minuutin, pari.
OIKEANPUOLEINEN kippo on 1. (etummainen).
Erittäin hankala käynnistys, ulkoilman lämpötila lähes nollassa.

Kuva
image uploader
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4764
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

kujalmi kirjoitti: Pe 15.09.2023 08:57 Huomenta,

Mittailin ohivuotoja. Tuollainen tulos, auto oli käynnissä minuutin, pari.
OIKEANPUOLEINEN kippo on 1. (etummainen).
Erittäin hankala käynnistys, ulkoilman lämpötila lähes nollassa.

Kuva
image uploader
Vikaa näytää olevan,
2 tyhjää on kuin uusia mutta tuo 1 riitää jo yksinääkin syyksi käynistys vaikeuksiin määrä iso"tosin auto käynissä" mutta % ero pienimän ja surimaan välillä liikaa
jos noita määriä haluaa vielä varmistaa niin
starttaus 1 min, niin että auto ei lähde käyntiin
Mökkillä
'
kujalmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 04.11.2015 23:06

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja kujalmi »

FinlandMerceds kirjoitti: Pe 15.09.2023 14:11
Vikaa näytää olevan,
2 tyhjää on kuin uusia mutta tuo 1 riitää jo yksinääkin syyksi käynistys vaikeuksiin määrä iso"tosin auto käynissä" mutta % ero pienimän ja surimaan välillä liikaa
jos noita määriä haluaa vielä varmistaa niin
starttaus 1 min, niin että auto ei lähde käyntiin
Juu siinä meni se minuutti starttaillessa ennen käyntiin saamista ja samassa suhteessa letkut täyttyivät, eli 1. täyttyi melko vauhdilla ja 2. perässä, 3. ja 4. sitten hieman verkkaisemmin. Tässä arvon, että vaihdanko 1, 2 vai kaikki 4 kerralla :think:
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4764
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

kujalmi kirjoitti: Pe 15.09.2023 15:10
FinlandMerceds kirjoitti: Pe 15.09.2023 14:11
Vikaa näytää olevan,
2 tyhjää on kuin uusia mutta tuo 1 riitää jo yksinääkin syyksi käynistys vaikeuksiin määrä iso"tosin auto käynissä" mutta % ero pienimän ja surimaan välillä liikaa
jos noita määriä haluaa vielä varmistaa niin
starttaus 1 min, niin että auto ei lähde käyntiin
Juu siinä meni se minuutti starttaillessa ennen käyntiin saamista ja samassa suhteessa letkut täyttyivät, eli 1. täyttyi melko vauhdilla ja 2. perässä, 3. ja 4. sitten hieman verkkaisemmin. Tässä arvon, että vaihdanko 1, 2 vai kaikki 4 kerralla :think:
Mitenkäs palojon(ML) sitä tuli siinä minuutissa noissa purkeissa kun ei näy paljonko on viivojen väli ja muutenkin kuvasta laskeskellu...
mutta jos/kun vaihdat niin vaihda alkuun tuo mikä on täynnä,
sen jälkeen uusi tarkistus joskus oudosti vaikuttaa muihinkin
Mökkillä
'
kujalmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 04.11.2015 23:06

Re: W906 pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja kujalmi »

FinlandMerceds kirjoitti: Pe 15.09.2023 20:18
kujalmi kirjoitti: Pe 15.09.2023 15:10
FinlandMerceds kirjoitti: Pe 15.09.2023 14:11
Vikaa näytää olevan,
2 tyhjää on kuin uusia mutta tuo 1 riitää jo yksinääkin syyksi käynistys vaikeuksiin määrä iso"tosin auto käynissä" mutta % ero pienimän ja surimaan välillä liikaa
jos noita määriä haluaa vielä varmistaa niin
starttaus 1 min, niin että auto ei lähde käyntiin
Juu siinä meni se minuutti starttaillessa ennen käyntiin saamista ja samassa suhteessa letkut täyttyivät, eli 1. täyttyi melko vauhdilla ja 2. perässä, 3. ja 4. sitten hieman verkkaisemmin. Tässä arvon, että vaihdanko 1, 2 vai kaikki 4 kerralla :think:
Mitenkäs palojon(ML) sitä tuli siinä minuutissa noissa purkeissa kun ei näy paljonko on viivojen väli ja muutenkin kuvasta laskeskellu...
mutta jos/kun vaihdat niin vaihda alkuun tuo mikä on täynnä,
sen jälkeen uusi tarkistus joskus oudosti vaikuttaa muihinkin
Olisikohan se puolisen desiä tuo isoin kipollinen. Irroittelin jo #1, #2 ja #4 suuttimet. Numero #3 on paikallaan ja pysyy, eli ilmeisesti siinä on ollut sitten vuotoa konehuoneen puolelle. No, uusistut kaikki 4kpl tulossa maailmalta, jospa se sillä tokenisi.
Hehkut mittailin, sähkö tulee boksille, hehkuttaa ja hehkut oli 3kpl ~0.9ohmia ja 1kpl ~1.4ohmia että joten hehkupuoli on varmaankin kunnossa, jostain syystä merkkivalo vaan ei syty.

Vastaa Viestiin