Vaihteistovikaa.
Vaihteistovikaa.
Jahas....taas on joku vika korjattu ja vastaavasti jokunen tullut lisää.
Vaihteisto tässä eräänä päivänä päätti alkaa oikuttelemaan tosissaan. Parkkipaikalla pyöritellessä laitoin pakille ja nykäisi vaihteen tosi kovaa päälle. Tämän jälkeen vielä keppi liikkui takaisin D:lle, mutta laatikko ei vaihtanut kakkoselta mihinkään. Auto parkkiin ja virrat pois ja tutkailemaan asiaa. Kokemuksista oppineena on nykyisin käsitesteri mukana autossa ja sillä sain kuitattua vikakoodit pois ja pääsin kotia asti, mutta kierrokset koneessa rajoittui n. 2200 rpm.
Kotona asiaa tutkaillessa laatikko menee vikatilaan heti, kun vaihtaa pakille ja tämän jälkeen ei pykälää saa P:lle ennenkuin sammuttaa virrat. Mittaristosta hävittää vaihdetiedot, eikä tietenkään laatikko vaihda asetuksia C/S/M napista. Vikakoodeja tulee kuvien mukaisesti. Ensihätään olen tarkastanut laatikolta SIEMENS boxille tulevan 13-pin plugin johdotukset öljyn boxille nousemisen varalta. Kuivia oli sekä johto, että molemmat päät. Öljyä lootassa on, mutta ei kovin tuoretta. Edellinen vaihto on vajaat 2v./30 - 40 tkm sitten.
Onko kellään tietoa mistä lähteä vikaa etsimään? Onko vika vaihteen valitsimessa, vaihteiston ohjainlaitteessa vai mistä kantsii lähteä liikkeelle? Onko taas lähdettävä viemään rotisko STAR-pajalle ihan suosiolla ( jos saa sen edes omin voimin kulkemaan sinne).
Auto siis om MB 270 CDI/ 209.316/vm. -05( rekisteroity)/ Kone OM 612.962 ( tai 967 en ole varma). Laatikko 722.6xx jotain. Tämän tarkempia tietoja en osaa tähän laittaa.
Vaihteisto tässä eräänä päivänä päätti alkaa oikuttelemaan tosissaan. Parkkipaikalla pyöritellessä laitoin pakille ja nykäisi vaihteen tosi kovaa päälle. Tämän jälkeen vielä keppi liikkui takaisin D:lle, mutta laatikko ei vaihtanut kakkoselta mihinkään. Auto parkkiin ja virrat pois ja tutkailemaan asiaa. Kokemuksista oppineena on nykyisin käsitesteri mukana autossa ja sillä sain kuitattua vikakoodit pois ja pääsin kotia asti, mutta kierrokset koneessa rajoittui n. 2200 rpm.
Kotona asiaa tutkaillessa laatikko menee vikatilaan heti, kun vaihtaa pakille ja tämän jälkeen ei pykälää saa P:lle ennenkuin sammuttaa virrat. Mittaristosta hävittää vaihdetiedot, eikä tietenkään laatikko vaihda asetuksia C/S/M napista. Vikakoodeja tulee kuvien mukaisesti. Ensihätään olen tarkastanut laatikolta SIEMENS boxille tulevan 13-pin plugin johdotukset öljyn boxille nousemisen varalta. Kuivia oli sekä johto, että molemmat päät. Öljyä lootassa on, mutta ei kovin tuoretta. Edellinen vaihto on vajaat 2v./30 - 40 tkm sitten.
Onko kellään tietoa mistä lähteä vikaa etsimään? Onko vika vaihteen valitsimessa, vaihteiston ohjainlaitteessa vai mistä kantsii lähteä liikkeelle? Onko taas lähdettävä viemään rotisko STAR-pajalle ihan suosiolla ( jos saa sen edes omin voimin kulkemaan sinne).
Auto siis om MB 270 CDI/ 209.316/vm. -05( rekisteroity)/ Kone OM 612.962 ( tai 967 en ole varma). Laatikko 722.6xx jotain. Tämän tarkempia tietoja en osaa tähän laittaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Mersumies
- Viestit: 2325
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Vaihteistovikaa.
Eräässä toisenmerkkisessä automaattivaihteistossa hävisi myöskin vaihdenäyttö ja vaihdot olivat kivikovia kuin lekalla olisi lyönyt.
Pitkällisen selvitystyön jälkeen viaksi paljastui puutteellinen maadoituspisteen kontakti. Kaapelikengän puhdistus, voitelu ja kiinnitys ja auto toimi loistavasti.
Pitkällisen selvitystyön jälkeen viaksi paljastui puutteellinen maadoituspisteen kontakti. Kaapelikengän puhdistus, voitelu ja kiinnitys ja auto toimi loistavasti.
Re: Vaihteistovikaa.
Keppimoduuli tai tcu.
Monta viestiä foorumilla aiheesta.
Monta viestiä foorumilla aiheesta.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Re: Vaihteistovikaa.
Kyllä nuo koodit viittaa melkoisella varmuudella keppiyksikköön.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 61
- Liittynyt: La 09.03.2013 17:52
- Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa
Re: Vaihteistovikaa.
Keppi auki putsaa ne liuku pinnat ja läjää.. vois aikakin kokeilla ei paljoo maksa ..
w220 400cdi 01 & w210 270cdi 01& w210 270cdi 02 ollut....nyt w211 270 cdi & w212 350cdi 4matik
Re: Vaihteistovikaa.
Kyssäri 1. Luuletteko, että voi kohtuu %:n varmuudella sulkea pois vaihdelaatikon sisällä olevien osien rikkimenot. Lähinnä etten nyt aloita jo avaaman laatikkoa ja vaihtamaan hätäpäissäni toimivia osia uusiin.
Siitäpä pääsenkin toiseen kysymykseen, että jos löydän jostain käytetyn keppiyksikön, niin tartteeko sitä parittaa laatikkoon/TCU:hun millään lailla vai riittääkö, että pistää töpselit paikoilleen ja taas toimii. TCU ja laatikkohan käsittääkseni täytyy ohjelmoida sopimaan yhteen ( isot pojat kertoi Shellin paarissa) jos joudun vielä vaihtamaan senkin.
Kyssäri nro 3. Onko shifterissä jokin osanro, jonka perusteella täytyy löytää juuri saman nro:n omaava keppiyksikkö, vai käykö siihen useammankin mallin versio. En ole vielä nääs kerennyt purkamaan yksikköä niin, että näkis mitään numeroa siitä. Näyttäisi nimittäin äkkisiltään tuon mun 270 cdi -05 c209:n keppiyksiköt olevan melko harvassa.
Re: Vaihteistovikaa.
Pitäisi sopia muutkin kepit, ja sen nykyisen saa usein korjattua jos yhtään pysyy kolvi kädessä.
Tinaa, fluxia ja kolvi niin sillä 9/10 pärjää ja saa korjattua.
Vikaa ei välttämättä silmällä näe, juottaa uusiksi opto haarukoiden ja kaikkien vähän isompien komponenttien juotokset niin sillä on toiminut
Tinaa, fluxia ja kolvi niin sillä 9/10 pärjää ja saa korjattua.
Vikaa ei välttämättä silmällä näe, juottaa uusiksi opto haarukoiden ja kaikkien vähän isompien komponenttien juotokset niin sillä on toiminut
Re: Vaihteistovikaa.
Ensinnä: Kyllä nuo kaikki näyttää johtuvan kepin asentotiedosta, joka siis tulee keppiyksiköltä.Ehkämese kirjoitti: ↑Ke 20.09.2023 23:53Kyssäri 1. Luuletteko, että voi kohtuu %:n varmuudella sulkea pois vaihdelaatikon sisällä olevien osien rikkimenot. Lähinnä etten nyt aloita jo avaaman laatikkoa ja vaihtamaan hätäpäissäni toimivia osia uusiin.
Siitäpä pääsenkin toiseen kysymykseen, että jos löydän jostain käytetyn keppiyksikön, niin tartteeko sitä parittaa laatikkoon/TCU:hun millään lailla vai riittääkö, että pistää töpselit paikoilleen ja taas toimii. TCU ja laatikkohan käsittääkseni täytyy ohjelmoida sopimaan yhteen ( isot pojat kertoi Shellin paarissa) jos joudun vielä vaihtamaan senkin.
Kyssäri nro 3. Onko shifterissä jokin osanro, jonka perusteella täytyy löytää juuri saman nro:n omaava keppiyksikkö, vai käykö siihen useammankin mallin versio. En ole vielä nääs kerennyt purkamaan yksikköä niin, että näkis mitään numeroa siitä. Näyttäisi nimittäin äkkisiltään tuon mun 270 cdi -05 c209:n keppiyksiköt olevan melko harvassa.
Toiseksi: Ei tarvitse parittaa, sen kun heittää kiinni, nollaa mahdolliset vikakoodit ja vetoja. Eikä muuten tarvitse TCU:takaan millään lailla parittaa näissä viisivaihteisissa, kunhan on suurinpiirtein samanlaisesta autosta tai edes perävälitys osuu kohdilleen niin pelaa sekin plug and play.
Kolmanneksi: Katalogin mukaan sopivia osanumeroita on A2092670324 ja A2032679024, samaa osaa on kaikissa 209:ssä ja monissa 203-korin ceemeleissä. Näppärä toki kolvailee sen entisen kasaan, joskus ne nuokin maailmasta loppuu kun mennään heitä pois ja hanki uusi -mentaliteetilla.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: Vaihteistovikaa.
Oujee. Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä ja tiedoista. Pitää viikonloppuna alkaa purkamaan keppipaketti pois ja ottaa se pöydälle ja alkaa kolvailuhommiin ensialkuun. Jospa se siitä rupeisi taas pelaamaan, niin ei tertte lähteä enempää selailemaan eBaytä.
Re: Vaihteistovikaa.
Vähän päivitystä puuhasteluihin. Shifterin käytin auki ja putsasin huolella koko hela hoidon. Piirilevyyn juotin uudelleen kaiken mahdollisen mitä pystyin ( eipä ollutkaan läpi juotettava levy, niin asetti vähän vaikeusastetta lisää). Nyt näyttäisi näin 1 päivän autolla koekurvailujen jälkeen, että ongelma ratkesi ( ellei tule kuitenkin vielä myöhemmin uudelleen). Vielä kerran kiitoksia tietäjille vinkeistä!!! Vaihdekeppiyksikkö oli muuten mallia A2032675524.
Vielä olis taas yks kyssäri turbon "hukkaportti" säätimestä, mutta taidan aloittaa uuden topicin joskus.
Vielä olis taas yks kyssäri turbon "hukkaportti" säätimestä, mutta taidan aloittaa uuden topicin joskus.
Re: Vaihteistovikaa.
Näin! Kiitos kun kerroit miten hommassa kävi! Vika oli kohtuullisen tuttu mutta siltikin!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vaihteistovikaa.
Eipä taida olla enään juuri missään 2000 luvun mersussa mitään läpi juotettaviaEhkämese kirjoitti: ↑Su 24.09.2023 07:45 Vähän päivitystä puuhasteluihin. Shifterin käytin auki ja putsasin huolella koko hela hoidon. Piirilevyyn juotin uudelleen kaiken mahdollisen mitä pystyin ( eipä ollutkaan läpi juotettava levy, niin asetti vähän vaikeusastetta lisää). Nyt näyttäisi näin 1 päivän autolla koekurvailujen jälkeen, että ongelma ratkesi ( ellei tule kuitenkin vielä myöhemmin uudelleen). Vielä kerran kiitoksia tietäjille vinkeistä!!! Vaihdekeppiyksikkö oli muuten mallia A2032675524.
Vielä olis taas yks kyssäri turbon "hukkaportti" säätimestä, mutta taidan aloittaa uuden topicin joskus.
jotain satunaista kondensaatori lukuun ottamatta
Mökkillä
'
'
Re: Vaihteistovikaa.
Kyllä se tuolla on todella usein selvinnyt, hyvin juotettu lyijyllisellä tinalla niin kestää paremmin kuin uusi käytetty.
Ja aina sitä voi uudestaan juottaa jos samaa vikaa tulee.
Jos päädyt ostamaan käytetyn tilalle niin sekin kannattaa kolvailla ennen paikoileen laittoa.
Ja aina sitä voi uudestaan juottaa jos samaa vikaa tulee.
Jos päädyt ostamaan käytetyn tilalle niin sekin kannattaa kolvailla ennen paikoileen laittoa.