Om651 Egr tulppaus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Voinenä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 02.10.2020 15:53

Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja Voinenä »

Auto Gla 220cdi 4matic 2014 ja siitä on ohjelmallisesti poistettu egr joka toimi mutta koska toinen mersu opetti isolla rahalla että pois tuommoinen paikkoja sotkemasta niin tähän päädyttiin. Samalla autoon ohjelmoitiin tehoja ja erikoispyytönä oli että kaasun reagointia parannetaan koska autoa ajaa juuri kortin saanut tytär.

No, autoon tuli kuolleita hetkiä eli toistuvasti auto uinahti lähdössä. Tuo teki ajamisen haastavaksi nuorukaisella ja itsellenikin kun autoa testasin pari päivää. Hurjaa lähteä risteyksestä kun aina ei ole kaasulle vastetta, ja jos painat lisää niin ei ole sitäkään vähää.

Uudestaan ohjelmahepulle joka laittoi modattuja ohjelmaversioita sisään pariinkin kertaan jotta autosta tuli ehkä ok. Koeajeltiin yhdessä mutta koska koeajo oli agressiivis voittoista niin ongelma jäi jossainmäärin elämään ja piiloon. Auto kyykähtää edelleen toistuvasti kun lähtee rauhallisesti risteyksestä. Kyykähdys kestää 2-3 sek joka on pitkä aika risteyksessä odotella kerkeekö bussin alta pois vai ei.

Näiden ohjelmointien välillä on ollut puolisen vuotta kun auto on 600km päässä aina pitkät ajat. Nyt auto tulee taas tänne ja jotain pitäisi tehdä kun kuskia riepoo tuommoinen.

Kysymys. Pitääkö Egr myös tulpata? Vai onko niin että vakio ohjelmat takaisin on ainoa ratkaisu?
Jos egr tulpataan niin käykö keltaisen ympyrän kohta? Jos ei niin pääseekö punaisten nuolien kohtaan helposti käsiksi jos itse pihassa laittelisi tulpaten tuon? Tarviiko oikeasti kaksi tulppalevyä jos punaiset nuolet on ainoa oikea paikka?
Itse ajattelen että keltaisen ympyrän paikka olisi se oikea mutta tuo kuva jonka löysin jostain nettifoorumista näyttää toisin.

Kuva
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3919
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Itse silvoin tuon keltaisella merkityn putken päässä olevan sekoittimen mäkeen, se on aika kivana haittana siellä kanavassa, sorvasin siihen tulpan päähän ja tigillä kiinni.
Ei sitä putkea ole pakko poistaa pakosarjasta jos ei halua, ja riittää yksi lätkä laipan väliin.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 909
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Tärkeää tulppauksessa on, että pakopaineanturi saa edelleen tiedon pakopaineesta. En tiedä missä se OM651:ssä sijaitsee, mutta ennen sitä ei ainakaan saa tulpata. Netissä myydään kyllä kaikenlaista, eikä mikään takaa, että se olisi oikein. Sama se on OM642:ssa, myydään tulppia just väärään paikkaan.

Näyttää minusta juuri väärältä paikalta ja samalta mitä myydään OM642:en.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Taas hyvä esimerkki siitä miten auto pilataan. Kaikki vakioksi ja kovaa ajoa.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 909
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Näinkin voi asian halutessaan mieltää. Sitten voidaan miettiä mikä sen auton pilasi? Se, että se laitettiin syömään pakokaasujaan ja tukkimaan imukanavansa nokikarstalla, vai se, että se estettiin?

Kukin tekee tavallaan.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Nokikarstaa syömällä se toimii hetken (puolet auton oletetustaaliniästä eli n.3-4 vuotta?), 'ohjelmoituna' ei hetkeäkään. No en minäkään moisten maapallonpelastajien ystävä ole, haittaahan se tavallaan moottorin toimintaa.

Kuten sanottu vakioksi ja sitten ihmettelemään. Sen pelkän EGR:n poistonkin sinne voi laittaa, ei tarvi 'kaasupoljinvasteita' ropeloida.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Voinenä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 02.10.2020 15:53

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja Voinenä »

Kaasupolkimen vaste on vakiona outo verrattuna kaikkiin muihin autoihin. Tai vaste oli ok mutta se polkimen lineaarisuus oli outo, kaasua kun painoi 80% niin vetoja sai 20%. Tuollain ajo oli melkoista pumppausta, tällä ohjelmalla autossa on välitön kaasun vaste ja ajo nautinnollista paitsi silloin kun se tumppaa risteykseen. Tumppailua ei tapahdu joka lähdössä mutta päivittäin kuitenkin, eikä tumppailua tapahdu koskaan esim. ohituksessa isoilla yli 80kmh nopeuksilla.
Mainitaan vielä että tämä on kolmas mersu meillä tuolla moottorilla ja muut on ihan erilaisia vakiona, normaaleita. Itselläni on kuitenkin hyviä kokemuksia dieselien ohjelmoinneista mutta ei egr ohjelmoinneista, tämä on toinen egr poisto ohjelmallisesti ja toinen on myös om651 moottorinen 170hv johon laitettiin tavis teho-ohjelma egr poiston lisäksi. Ohjelmat laitettiin eri pajoissa.

Joten palataan vielä tuohon pääasiaan niin onko oletettavaa että egr tulppaus auttaisi jotain tumppailuun? Mihin perustuisi sen auttaminen? Onko tapana että egr poisto-ohjelmointi toimii moitteettomasti ilman läppää? Onko eroa vaihteistolla, itselläni 7-tronigissa toimii mutta 7dct vaihteistoisessa ei toimi?

Tässä joutuu siis mietiskeleen kumpi tuota tumppailua aiheuttaa, egr poisto-ohjelmointi vai teho-ohjelmointi. On tuo vakionakin niin omituinen että tytär mieluusti pitäisi tuon teho-ohjelman mutta ei tuolla tumppailulla.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3919
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos egr jää auki jumiin niin varmasti vaikuttaa ajoon.
Niin siis auto on jollain dct vaihteistolla?
Lähtisin hakemaan vikaa muualta kuin moottorista jos se ei lähde valoista normaalisti.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Lähtökohtaisesti autossa oleva rauta ja ohjelma pitää vastat toisiaan
Sitten miksi tehdä koe ajoaja agresivis painoteisesti jos vaiva ilmenee jossain muun laisessa ajossa,

joskus tullut vastaan tapuksia joissa on tehty aluksi lähes kuollut(tai vaiko)
ja sitten kaikki kerralla niin
asikaasta tuntuu että tulipa vetoja hirmusti lisää kun tulee kamala repäisy vaikka todelisuudessa
saman olisi sannut nätistikin tulemaan ei vaan tunnu niin paljolta
Mökkillä
'
Voinenä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 02.10.2020 15:53

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja Voinenä »

MJPfin kirjoitti: Pe 22.09.2023 08:44 Jos egr jää auki jumiin niin varmasti vaikuttaa ajoon.
Niin siis auto on jollain dct vaihteistolla?
Lähtisin hakemaan vikaa muualta kuin moottorista jos se ei lähde valoista normaalisti.
Jep, Gla on kaksoiskytkinlaatikolla.
Ongelma on varmasti jompikumpi ohjelma, egr tai teho, kun niiden laitossa aikanaan tuli.
Taidan tehdä niin että laitan laipan keltaisen putken päähän.
Jos ei auta niin poistatan molemmat ohjelmat, samalla saisi kulutuksenkin takaisin litran pienemmäksi.
20000km/vuosi ja 2e/ litra niin säästö olisi ~400e vuodessa niin johan tuolla melkein vaihdattaisi kaasuläpän vuosittain sen jumittaessa.
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Kuulostaa siltä, että autossa on alunperinkin ollut joku vika, jonka takia tuo kaasunvaste ollut kuvatunlainen. Kyllähän om651 oikein toimiessaan pitäisi olla hyvinkin kaasuun vastaava, ainakin omien kokemusten mukaan. Tätä sitten koitettu ilmeisesti korjata ohjelmaa sorkkimalla, mahdollisesti vielä jotenkin väärin ja sillä saatu nyt auto sammuilemaan, eli tilanne huonontunut?

Niinkuin aikaisemmin tuolla jo ehdotettiinkin, niin ehkä olisi paras palauttaa auton softa takaisin vakioksi ja korjata se perusvika, sitten palata siihen ohjelman ronklaamiseen jos vielä on tarve.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Voinenä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 02.10.2020 15:53

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja Voinenä »

Ei ole ollut alunperin vikaa, ajettiin kuitenkin vuosi vakiona tuolla. Noissa on tuo kaasu tuommoinen omituinen vakiona. Siis että kaasua pitää painaa runsaasti suhteessa siihen mitä tapahtuu. Tuo on ecoa.

Auto ei sammu koskaan, se vain miettii. Korostan että tätä ei tapahdu kokoajan mutta päivittäin. Autolla ajetaan ehkä 50km kaupunkiajoa arkisin noin keskimäärin ja joka päivä tuota tapahtuu.

Sorkkiminen on huono sana koska tässä on ollut ehkäpä maan parhaat voimat tekemässä. Juuri siksi haluan uskoa että egr läpän puute on se mikä on ongelma. Sille hain tukea tai tyrmäystä täältä foorumilta mutta kovasti koitetaan muuta ehdotella. No, läpän teko on pikkuhomma kun vaan saan auton tälle puolelle suomea.

Mutta siis, auto toimi moitteettomasti ~20tkm meillä, sitten ohjelmointiin ja kuolleet hetket alkoi. Koitettiin joskus 10tkm jälkeen uusia ohjelmia mutta ei käytännössä muuttunut. Sen jälkeen on ajettu vissiin jotain 25tkm joten kyllä tuon kanssa voi elää mutta hyvähän se olisi olla joka risteyksessä joka päivä hereillä.
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Noh kukin tyylillään. Jokainen voi vetää omat johtopäätökset softasta jos auto on toiminut normaalisti ennen sitä ja nyt toimii huonosti. Luulisi että se maan paras softatekijä osaisi myös sanoa johtuuko tuo nykyinen ongelma sen kuvailemasi egr-tulppausläpän puutteesta, kyseessä kuitenki tekniikka joihin on noita toimiviakin softia tehty jo vuosikaudet. Mulle jäi mielikuva että se auto sammuilee kun sanoit että se "tumppailee risteyksissä". Ilmeisesti ymmärsin sen väärin.

En ole tollasta gla:ta ajanutkaan, heräsikin mielenkiinto käydä kokeilemassa onko se oikeasti noin huono vakiona kun mitä kerroit.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3919
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei oikein tehty ohjelma lisää kulutusta normi ajossa. Eikä vastaa kaasuun ajoittain huonosti.
Voisiko sitä ohjelman tekijää mainita jos kerran parhaita ovatten?
Tuikku, Heikkinen vai Karala?
Vai joku no name paja joka heittää bulkki paskaa ecuun ja toivottaa hyvää matkaa?

Jonkun bulkki ohjelman nähneenä niin ei voi kehua vaikka olisi kuka laittanut.

Mutta joo jotain vikaa on ohjelmassa, joko egr poistettu jotenkin älyttömästi, kun se vaan laitetaan pyytämään raitista ilmaa, joko kertomalla että lämpötila ehto tai kierrokset tai ahtopaine tai kääntökulma tai akunjännite ehto ei täyty egr kierrätykselle.

Mitenkä se sitten ikinä onkaan tehty, joka tapauksessa oikein tehtynä venttiili pysyy kiinni, ei pitäisi vaikuttaa ajoon, ja rikkonaisesta venttiilistä tulee edelleen vikatila.

Jos softa on tehty suutinkarttoja huijaamalla eikä laatikko tiedä lisääntyneestä väännöstä niin kaikkea kummallista sivuoiretta tulee ennemmin tahi myöhemmin.

Om651 on yksi parhaita reagoimaan kaasuun varsinkin tupla ahtimilla olevat, ja ohjelmoituna se reagoi todella hienosti.
Ainoa missä se on huono on laatikon käytös, siihen ei meinaa tottua.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 909
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

EGR:n käytöstä poisto ohjelmasta on aivan riittävä siinä tapauksessa, että se myös sulkeutuu kun niin pyydetään. Niissäkin vaan vikoja on ja saattaa jumittaa auki-asentoon ja siksi sen voi varmistaa tulppaamalla linja mekaanisesti. Kaasuläpän kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, se on eri komponentti. ECU muuten testaa kaikki toimilaitteet käynnistyksessä, myös EGR:n. Se käyttää sitä auki ja kiinni. Sitten oikein tehty ohjelma pitää sen kiinni, mutta se voi silti vuotaa. Jos linjan tulppaa, se pitää myös poistaa ohjelmasta, muuten tulee vikatila ja sen ECU huomaa ilmamäärästä, se on liiallinen suhteessa pyydettyyn paskan kierrätykseen.

En mitenkään osaa pitää EGR:n käytöstä poistoa auton kannalta haitallisena, se ei sitä nokipaskaa sinne kaipaa. Siitä seuraa vaan, että imukanavat tukkeutuu ja lopulta siellä voi olla todella pieni aukko ilman mennä.

En minä ainakaan ole ohjelmointia vastaan, mutta mainitut oireet eivät todella kovin oikein tehtyyn valitettavasti viittaa. Laatikko toimii pitkälti moottorilta saadun momenttitiedon varassa, mutta on siellä TCU:ssakin asiaan vaikuttavia tekijöitä.
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 318
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Oikein tehtynä EGR:n ohjelmallinen käytöstä poisto on kestävä ratkaisu, mutta vaatii lähdekoodin muokkauksen.

EGR:n käytön esto fyysisesti ja/tai ohjelman suoritusta manipuloimalla (puukottamalla) taas johtaa vähemmän hyvään trial & error ratkaisuun.

AI Bing: **Yritys ja erehdys** on perustavanlaatuinen ongelmanratkaisumenetelmä. Se perustuu toistuviin, vaihteleviin yrityksiin, jotka jatkuvat kunnes onnistuminen saavutetaan tai kunnes harjoittelija lopettaa yrittämisen. Tietojenkäsittelytieteessä menetelmää kutsutaan **luomiseksi ja testaamiseksi** (brute force).

Menetelmän soveltaminen:
- Yritys-ja-erehdys-lähestymistapaa käytetään menestyksekkäästi yksinkertaisissa ongelmissa ja peleissä.
- Se on usein viimeinen keino, kun mikään ilmeinen sääntö ei päde.
- Yksilö voi olla järjestelmällinen muuttaessaan muuttujia yrittäessään lajitella mahdollisuuksia, jotka voisivat johtaa onnistumiseen.
- Tätä menetelmää käyttävät usein ihmiset, joilla on vähän tietoa kyseiseltä alalta.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3919
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tainnut mennä nyt termit vähän sekaisin, lähdekoodia ei tarvitse mihinkään jos haluaa egr pois käytöstä.
Ecun ohjelma sisältää riittävästi muokattavia parametrejä millä sen voi toteuttaa oikein, niin että alunperin toimiva ohjelman rakenne ei muutu.

Muuttamalla esim sallittua akun jännitettä millä egr kierrätys sallitaan, asettamalla jänniterajan niin korkealle että kierrätys pyyntö ei koskaan toteudu.

Parametrien muokkaamiseen ei tarvitse lähdekoodia lainkaan, ja epäilen että sitä ei mihinkään kapalliseen ecuun ole edes saatavilla.
Eiköhän valmistaja pidä koodinsa visusti itsellään.
Olisi todella kiva koodareiden muuttaa ecua suoraan lähdekoodia muokkaamalla. Mitään suojauksia ei olisi haitoilla.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 909
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ja mekaaninen EGR-linjan tulppaaminen on vain varmistuksena siltä varalta, että EGR vuotaa. Voi se venttiili vuotaa, vaikka muutos olisi tehty lähdekoodista. Mutta saattaisi olla muutokset aika vähissä, jos se vaatisi lähdekoodin...
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Montako sataa tuhatta kilometriä tuollaisella OM651:llä pitää ajaa että tehtaan asetuksissa olevan EGR:n aiheuttamat ongelmat huomaa kuskin paikalta konepeltiä avaamatta?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3919
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Riippuu ajosta ja missä ajetaan, täällä pohjoisessa niin 150-200tkm voi jo tulla oireita kuten dpf tukkeutuminen, jatkuvat regeneroinnit.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Täällä etelässä on päässyt jo parilla eri autolla yli 600tkm molemmilla ilman mitään ongelmaa tuolla puolella.
Viimeksi muokannut cuuno, Ke 27.09.2023 02:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

c kirjoitti: Ma 25.09.2023 10:39 Täällä etelässä on päässyt jo parilla eri autolla yli 600tkm ilman mitään ongelmaa tuolla puolella.
Onko ollut itsellä uudesta, eli Veholta lähtiien? Minkälaisessa ajossa on ollut?
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Pari OM651 autoa kaveripiirissä joita huollan. Molemmat ostettu runsas 100tkm ajettuina ja nyt toisessa 300tkm ja toisessa 400tkm mittarissa, ei ongelmia EGR:än kanssa. Molemmilla ajetaan arkipäivisin "pitkää" työmatkaa, toisella 70km ja toisella 40km / suunta pikatienopeuksia. Eli optimaalista ajoa autolle.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Om651 Egr tulppaus?

Viesti Kirjoittaja cuuno »

”Onko ollut itsellä uudesta, eli Veholta lähtiien? Minkälaisessa ajossa on ollut?”

Kyllä on ja ihan sekalaista ajoa ollut.
Vastaa Viestiin