W124 vähäpäästöisyys katsastuksessa
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti 14.05.2013 18:28
W124 vähäpäästöisyys katsastuksessa
Eli W124 rojekti pitäis saada jostain talveksi ajankuluksi työn alle ja kysymys olisi seuraavanlainen:
Nykyään kun ei rek.otteessa välttämättä mainita vähäpäästöisyyttä tai kattia eikä se selviä edes trafista ajoneuvon tietoja penkomalla niin mistä VUOSIMALLISTA lähtien vaaditaan nimenomaan bensa 124ssä tuo max 100hc (tiedän että virallisesti 1/92 alkaen vaaditaan kaikista)?
Ei oikein uskalla ostaa esim -90 autoa jossa sitten kuitenkin vaaditaan tiukemmat päästöt, auttaako edes -87 ostaminen ja jos se katti siellä on niin pitääkö myös tiukempien päästöjen täyttyä?
Nykyään kun ei rek.otteessa välttämättä mainita vähäpäästöisyyttä tai kattia eikä se selviä edes trafista ajoneuvon tietoja penkomalla niin mistä VUOSIMALLISTA lähtien vaaditaan nimenomaan bensa 124ssä tuo max 100hc (tiedän että virallisesti 1/92 alkaen vaaditaan kaikista)?
Ei oikein uskalla ostaa esim -90 autoa jossa sitten kuitenkin vaaditaan tiukemmat päästöt, auttaako edes -87 ostaminen ja jos se katti siellä on niin pitääkö myös tiukempien päästöjen täyttyä?
Re: W124 vähäpäästöisyys katsastuksessa
Entinen 1990 300E-24 oli isopäästöinen vaikka siinä oli katalysaattori. Päästöluokkaa ei näe mistään muualta kuin katsurisedän papereista.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: W124 vähäpäästöisyys katsastuksessa
Näissä oli jotain outoa, eli ne tiedot ei aina näy, vissiin vaan kun katsuri katsoo omilla ohjelmillaan jostain, Traficomista kai?
Omaa 1991 300GE:tä kun katsastin kysyin katsurilta että eihän tänä ole vähäpäästöinen niin hän vastasi että ei, eikä ole pakkoa olla katti paikoillaan. Autoni on kun vielä jälkituotu niin se on kyllä outoa. Jälkituonneissa se taisi olla 1988 loppupuolella, oisko 1.12.1988 jälkeen ensirekisteröity jos autossa on katti niin se menee täällä vähäpäästöiseksi.
Omaa 1991 300GE:tä kun katsastin kysyin katsurilta että eihän tänä ole vähäpäästöinen niin hän vastasi että ei, eikä ole pakkoa olla katti paikoillaan. Autoni on kun vielä jälkituotu niin se on kyllä outoa. Jälkituonneissa se taisi olla 1988 loppupuolella, oisko 1.12.1988 jälkeen ensirekisteröity jos autossa on katti niin se menee täällä vähäpäästöiseksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W124 vähäpäästöisyys katsastuksessa
Ex lankku oli tarinan mukaan nk. YK-auto, tuontiajankohdasta ei ole tietoa. Minulla on sellainen käsitys että jos autossa mainitaan katalysaattori niin sen on oltava katsastushetkellä kiinni mutta ei tarvitse 'toimia' koska aivan kuten ylempänä mainitsin, oma oli isopäästöinen katilla varustettu yksilö.karra kirjoitti: ↑To 21.09.2023 09:58 Näissä oli jotain outoa, eli ne tiedot ei aina näy, vissiin vaan kun katsuri katsoo omilla ohjelmillaan jostain, Traficomista kai?
Omaa 1991 300GE:tä kun katsastin kysyin katsurilta että eihän tänä ole vähäpäästöinen niin hän vastasi että ei, eikä ole pakkoa olla katti paikoillaan. Autoni on kun vielä jälkituotu niin se on kyllä outoa. Jälkituonneissa se taisi olla 1988 loppupuolella, oisko 1.12.1988 jälkeen ensirekisteröity jos autossa on katti niin se menee täällä vähäpäästöiseksi.
Mutta joo, outoa juttuja nämä
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: W124 vähäpäästöisyys katsastuksessa
Tämä on vähän näitä Area51-tyyppisiä juttuja.
Meidän yksi 300 SE 1989, ex Ison Britannian suurlähetystön auto: rekisteriotteessa oli maininta ”vähäpäästöinen”.
Kun alkuperäinen pakoputki alkoi lopulta korvakuulolta vuotaa, vein auton pajalle, ja pyysin vaihtamaan koko putkiston. Sanoin, että autossa on katalysaattori.
Työnjohtaja tuli sanomaan, ettei kattia ole. Menimme yhdessä ihmettelemään. Laittoivat varmuuden vuoksi pakokaasutesterin putkeen. Ei ollut kattia ei. Mutta rekisteriotteessa oli maininta vähäpäästöisyydestä.
Vaihtoivat putkiston, ilman kattia. Ei tullut koskaan mitään mainintaa tai huomautusta katsastuksissa. Enkä sattumoisin katsonut järkeväksi ottaa koskaan asiaa puheeksi.
Meidän yksi 300 SE 1989, ex Ison Britannian suurlähetystön auto: rekisteriotteessa oli maininta ”vähäpäästöinen”.
Kun alkuperäinen pakoputki alkoi lopulta korvakuulolta vuotaa, vein auton pajalle, ja pyysin vaihtamaan koko putkiston. Sanoin, että autossa on katalysaattori.
Työnjohtaja tuli sanomaan, ettei kattia ole. Menimme yhdessä ihmettelemään. Laittoivat varmuuden vuoksi pakokaasutesterin putkeen. Ei ollut kattia ei. Mutta rekisteriotteessa oli maininta vähäpäästöisyydestä.
Vaihtoivat putkiston, ilman kattia. Ei tullut koskaan mitään mainintaa tai huomautusta katsastuksissa. Enkä sattumoisin katsonut järkeväksi ottaa koskaan asiaa puheeksi.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti 14.05.2013 18:28
Re: W124 vähäpäästöisyys katsastuksessa
Näin vähän aavistelinkin. Eli konttorille pitäisi mennä kokeilemaan kun auto valmis ja jos siinä on katti niin sen ei ehkä tarvitse toimia tai sitten auto onkin vähäpäästöinen vaikkei missään ole mainintaa eikä auto nyt menekään läpi vaikkei siinä ole vuosiin enää kattia katsastaessa ollutkan...katsastusviidakko on kyllä osuva nimitys tälle neukkulan touhulle jossa ei voi tietää millä päällä sattuu katsastusmies olemaan ja mikä konttori sattuu hyväksymään mitäkin.
Re: W124 vähäpäästöisyys katsastuksessa
Onko 124 bensakoneet erityisen hankalia päästömittauksissa ?
Meillä on ollut 230E, 300TE-24V ja nyt 300TE eikä missään noista ole ollut mitään ongelmaa katsastuksessa pakokaasutestissä. En ole ollut edes seuraamassa mittausta mutta joo, ainakin kaksi noista vähäpäästöisiä.
Meillä on ollut 230E, 300TE-24V ja nyt 300TE eikä missään noista ole ollut mitään ongelmaa katsastuksessa pakokaasutestissä. En ole ollut edes seuraamassa mittausta mutta joo, ainakin kaksi noista vähäpäästöisiä.
oulaistenliikenne.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti 14.05.2013 18:28
Re: W124 vähäpäästöisyys katsastuksessa
Noita on ollut puolen tusinaa ja hyvin nuo on menneet päästöistä aina läpi jos ei muuten niin ihan pikku säädöllä, edellisestä tällaisesta autosta on vaan itselle kertynyt aikaa sen verran paljon ettei muista noita päästöasioita onko otettu minkä ikäisestä päästöt korotetulla pyörintänopeudella ja nyt kun on järeämpi vanhempi tekniikka tallin lattialla niin jotenkinhan se pitäis 124:sen nokalle kammeta laillisesti
-
- Mersumies
- Viestit: 2742
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W124 vähäpäästöisyys katsastuksessa
Vaihtelua tuntuu olevan. Oma C126 on mitattu ei vähäpäästöisenä tai vähäpäästöisenä konttorista riippuen. Monta vuotta meni ei vähäpäästöisenä A-Katsastuksella, mutta taas tänä vuonna Lielahden Katsastusmies mittasi vähäpäästöisenä.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 46
- Liittynyt: La 11.01.2014 00:04
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: W124 vähäpäästöisyys katsastuksessa
Oma W124 on isopäästöinen vaikka on tuontipeli. Varmistin myös konttorilta ennen ostoa, juurikin rakentelun vuoksi...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Re: W124 vähäpäästöisyys katsastuksessa
Tää on hyvä pointti. Millaisia määriä on näillä bensavehkeillä ajettu kattiversioina?dealer kirjoitti: ↑Pe 22.09.2023 18:24 Onko 124 bensakoneet erityisen hankalia päästömittauksissa ?
Meillä on ollut 230E, 300TE-24V ja nyt 300TE eikä missään noista ole ollut mitään ongelmaa katsastuksessa pakokaasutestissä. En ole ollut edes seuraamassa mittausta mutta joo, ainakin kaksi noista vähäpäästöisiä.
Olen kuullut että esim 200 bensaversio piristyy huomattavasti jos katin vaihtaa tyhjään, käyköhän kulutukselle mitä?
Se toki että ei tuu hylkyä katsastuksessa jos arvot on pielessä; jos vähän niin senkun jatkaa ajoa, jos taas paljon niin olis syytä alkaa tutkia mikä on pielessä, saaden kutenkin taas vuoden ajoaikaa heti.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W124 vähäpäästöisyys katsastuksessa
Mainitsemistani meidän autoista 230 katsastettiin kaksi tai kolme kertaa meillä tuolla moottorilla ja kilometrit oli viimeisellä kerralla jossain 400000+, 300TE-24V en muista yhtään, varmaan 300-400tkm välillä ja tuolla 300TE on ajettu 305000.
Kaikissa on katalysaattori(t) pakoputkessa ja kaksi viimeksi mainittua vähäpäästöisen arvoilla mittailtu, 230 en muista.
Mitään näistä en ole huudattanut leimalle viedessä, viimeksi nyt syksyllä 300TE otin pihasta 2kk seisonnan jälkeen ja ajoin 7 km normaalisti konttorille eikä tietääkseni ollut ongelmia. Toki moottorikin käy äärettömän tasaisesti ja kauniisti, eli eli ole HC-luvut korkealla sieltä johtuen tai muuta sellaista.
Mainitusta moniventtiilikoneisesta muistan, nyt kun aloin tilannetta muistelemaan, että sen kerran kun katsastin sitä katsastussetä taisi aika pitkään kierrättää moottoria korkeilla kierroksilla että sai lailliset arvot. Olisiko niissä sitten samaa kuin aikoinaan oli 24V kuutosbemareissa, ettei tahdo saada kattia tarpeeksi kuumaksi tai jotain ? Toisaalta se auto oli seissyt vuosikaudet ajamatta, ajettiin 50 kilometriä, seisoteltiin joku viikko työpaikan pihassa ja ajoin 50 metriä siitä leimalle, ettei ihmekään että hieman joutuu lämmittelemään moottoria....
Kaikissa on katalysaattori(t) pakoputkessa ja kaksi viimeksi mainittua vähäpäästöisen arvoilla mittailtu, 230 en muista.
Mitään näistä en ole huudattanut leimalle viedessä, viimeksi nyt syksyllä 300TE otin pihasta 2kk seisonnan jälkeen ja ajoin 7 km normaalisti konttorille eikä tietääkseni ollut ongelmia. Toki moottorikin käy äärettömän tasaisesti ja kauniisti, eli eli ole HC-luvut korkealla sieltä johtuen tai muuta sellaista.
Mainitusta moniventtiilikoneisesta muistan, nyt kun aloin tilannetta muistelemaan, että sen kerran kun katsastin sitä katsastussetä taisi aika pitkään kierrättää moottoria korkeilla kierroksilla että sai lailliset arvot. Olisiko niissä sitten samaa kuin aikoinaan oli 24V kuutosbemareissa, ettei tahdo saada kattia tarpeeksi kuumaksi tai jotain ? Toisaalta se auto oli seissyt vuosikaudet ajamatta, ajettiin 50 kilometriä, seisoteltiin joku viikko työpaikan pihassa ja ajoin 50 metriä siitä leimalle, ettei ihmekään että hieman joutuu lämmittelemään moottoria....
oulaistenliikenne.fi
Re: W124 vähäpäästöisyys katsastuksessa
Aika monta eri M103-moottorista vaunua meillä käytetty katsastuksissa viimeisen 35 vuoden aikana. Ikinä ei ole vielä tullut hylkyä tai huomautusta päästöistä.dealer kirjoitti: ↑Pe 22.09.2023 18:24 Onko 124 bensakoneet erityisen hankalia päästömittauksissa ?
Meillä on ollut 230E, 300TE-24V ja nyt 300TE eikä missään noista ole ollut mitään ongelmaa katsastuksessa pakokaasutestissä. En ole ollut edes seuraamassa mittausta mutta joo, ainakin kaksi noista vähäpäästöisiä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85