Ostoaikeissa S213 2018 220d

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
mikvee
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 04.02.2017 14:13

Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja mikvee »

Kävin tänään koeajamassa 200tkm ajetun siistikuntoisen 2018 vuoden 220d farkun. Auto oli siisti sisältä ja päältä. Auto kulki ja toimi kaikinpuolin niin kuin pitääkin, enkä huomannut mitään huomautettavaa siinä puolessa. Jäi vähän ihmetyttämään vaan tuo huolto puoli. Mersun sähköisestä huoltojärjestelmästä löytyi tulostettuna 5 ensimmäistä huoltoa ja viimeinen kuudes oli Suomessa tehty ei merkkihuoltamolla, josta oli kuitti. Autolla ajettu n. 35tkm vuodessa ja ihmettelinkin vähän noita huoltovälejä. 4 ekaa huoltoa Saksassa, 5. merkkohuollossa Suomessa ja kuudes jossain ei merkkihuollossa.

Mikä näissä on normaali öljynvaihtoväli tuollaisella maantiepainotteisella ajolla? Löytyykö näistä huolloista jostain tietoa mitä sisältää ja koska? Yritin googlettaa, mutta ei oikein löytynyt.

Onko tälläisessä 200tkm ajetussa jotain mitä pitäisi erityisesti huomioida? Mahdollisia vikapaikkoja ja isoja remontteja seuraavan 50 - 100tkm?
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja Hage »

n. 25tkm on huoltoväli. Ammattikäytössä mennyt latureita, radiota, Start/Stop akkuja ja vaihteiston nykimistä. Viimeisin vika johtunut todennäköisesti siitä ettei porukka ole 60tkm välein ole vaihdettu laatikon öljyjä ja suodatinta. Mobilo liikkumisturva -takuu purkautunut tuon viimeisimmän huollon yhteydessä kun ei ole valtuutetulla tehty.
Esimerkiksi Veholta voi aina kysyä että mitä esim. A, B tai C huolto tarkoittavat mutta esimerkiksi jos kirjoittaa Googleen Mercedes A B C service codes niin saa mm. BenzWorldin keskustelun aiheesta tulokseksi https://www.benzworld.org/threads/servi ... s.1539458/
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13193
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Hage kirjoitti: Ke 30.08.2023 22:47
Esimerkiksi Veholta voi aina kysyä että mitä esim. A, B tai C huolto tarkoittavat mutta esimerkiksi jos kirjoittaa Googleen Mercedes A B C service codes niin saa mm. BenzWorldin keskustelun aiheesta tulokseksi https://www.benzworld.org/threads/servi ... s.1539458/
US-jutut antaa hyvää osviittaa mutta yksityiskohdissa pitää suhtautua varoen. Paitsi huoltovälit, myös huoltokohteiden nimeämisjärjestys saattaa poiketa täkäläisistä.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Hage kirjoitti: Ke 30.08.2023 22:47 n. 25tkm on huoltoväli. Ammattikäytössä mennyt latureita, radiota, Start/Stop akkuja ja vaihteiston nykimistä. Viimeisin vika johtunut todennäköisesti siitä ettei porukka ole 60tkm välein ole vaihdettu laatikon öljyjä ja suodatinta. Mobilo liikkumisturva -takuu purkautunut tuon viimeisimmän huollon yhteydessä kun ei ole valtuutetulla tehty.
Esimerkiksi Veholta voi aina kysyä että mitä esim. A, B tai C huolto tarkoittavat mutta esimerkiksi jos kirjoittaa Googleen Mercedes A B C service codes niin saa mm. BenzWorldin keskustelun aiheesta tulokseksi https://www.benzworld.org/threads/servi ... s.1539458/
9G-tronic vaihteistoöljyn vaihtoväli on 125 tkm/5 vuotta. En tiedä mistä tuo 60 tkm on peräisin, mutta sopii huonosti normihuoltoväleihin (paitsi jos ajaa 12 tkm vuodessa). Harva viitsii käydä normihuoltojen välissä vaihdattamaan vaihteistoöljyjä.

OM654 moottorilla ei ainakaan kannata pidentää moottoriöljyn vaihtoväliä tuosta 25 tkm:sta. Itse en ostaisi autoa, joissa huoltovälit ovat menneet pitkäksi.

Alkuperäiselle kysyjälle, niin varautuisin pikapuoliin takailmapussien vaihtoon. Etupään tukivarsiremppaa lienee myös tiedossa. Jollei moottoriin ole tehty nostaja/keinuvipuremonttia, niin sekin lienee edessä.
mikvee
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 04.02.2017 14:13

Re: Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja mikvee »

Alkaa kuulostaa siltä, että 10keur lisää budjettiin ja vähemmän ajettua alle. Aina näiden vanhempien kanssa tulee laittoa ja murhetta.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja Hage »

tulimäki kirjoitti: To 31.08.2023 09:41
9G-tronic vaihteistoöljyn vaihtoväli on 125 tkm/5 vuotta. En tiedä mistä tuo 60 tkm on peräisin, mutta sopii huonosti normihuoltoväleihin (paitsi jos ajaa 12 tkm vuodessa). Harva viitsii käydä normihuoltojen välissä vaihdattamaan vaihteistoöljyjä.

OM654 moottorilla ei ainakaan kannata pidentää moottoriöljyn vaihtoväliä tuosta 25 tkm:sta. Itse en ostaisi autoa, joissa huoltovälit ovat menneet pitkäksi.
No ei ihme että on alkaneet laatikot nykimään jos yli kaksinkertaistaa sen vanhan hyväksi todetun huoltovälin. Meillä on W213:ssa vaihdettu joko joka toisen tai joka kolmannen huollon yhtyedessä (50tkm / 75tkm) eikä ongelmia tuon saralla.
mikvee kirjoitti: To 31.08.2023 09:52 Alkaa kuulostaa siltä, että 10keur lisää budjettiin ja vähemmän ajettua alle. Aina näiden vanhempien kanssa tulee laittoa ja murhetta.
Niin, onhan nuo tuommoset 5 vuotta vanhat autot melkoisia pommeja. nehän on pitäny jopa ainakin yhden kerran katsastaa tuolla aikavälillä. Parempi ostaa kaupasta suoraan uusi ja ajelee itte sen rotiskon viiden vuoden polkemisen jälkeen suoraan Kuusakoskelle.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 877
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

nostaja/keinuvipuremonttia, niin sekin lienee edessä. Miten tämä vika oireilee jotta tietäs mitä on tulossa?
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1043
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Ploplottava käyntiääni ja ilmamassamittaria herjailee kun pääsee pahaksi
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

tulimäki kirjoitti: To 31.08.2023 09:41


9G-tronic vaihteistoöljyn vaihtoväli on 125 tkm/5 vuotta. En tiedä mistä tuo 60 tkm on peräisin, mutta sopii huonosti normihuoltoväleihin (paitsi jos ajaa 12 tkm vuodessa).

ennenminkin vaihteiston vaihtoväli noilla kilometreillä :lol:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

[/quote]

ennenminkin vaihteiston vaihtoväli noilla kilometreillä :lol:
[/quote]

Luulen, ettei esim. ammattiautoilijat joilla tulee 100-150 tkm vuodessa, tee noita 60 tkm öljynvaihtoja. Takuuaikana tehdään vaan ne huollot mitä on ohjelmassa. Ylimääräinen huoltaminen on pois viivan alta.

Sitten kun foorumilainen harrastaja ostaa vanhan taksin, niin ruvetaan hieromaan ja huoltotarve tuplaantuu :)

7G ja 9G vaihteistot kestävät ihan tehtaankin huoltoväleillä satoja tuhansia. Sähkövikoja tulee satunnaisesti kaikkiin laitteisiin, missä on elektroniikkaa. Ei välttämättä öljynvaihdon tihentäminen auta. Ei siitä tosin haittaakan ole, jos haluaa rahansa niin käyttää.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja Hage »

Ammattiliikenteessä semmoisena perusnyrkkisääntönä on se että työkalut on pidettävä hyvässä kunnossa niin esteettisesti kuin teknisesti, koska niillä se leipä tuodaan pöytään. Joskus kyllä näkee semmoisia hiekkalaatikoita ja pommeja ammattikäytössä ettei voi muuta kuin ihmetellä ja nauraa. Se että vaihdelaatikon ja suodattimen vaihtoväli puolitetaan 60tkm ei ole koskaan tuntunut turhalta etenkin kun tietää mitä taksareilla on käynyt vuosien aikana. Ja nuo "vain pakolliset huollot eikä tarvi lasinpyyhkimiä vaihtaa" jutut taitaa olla niiltä jotka ostivat ehkä alun alkaen ehkä vähän liian kalliin auton :D
Muistelen että tehtaalta jossain vaiheessa oli ohjeistus että kerran vaihdetaan öljyt (oliko se ABC vai laatikon) ja sitten ne on sen jälkeen ikuiset, vaan kuinkas sitten kävikään?
125tkm ajettu 7G eikä laatikon öljyjä vaihdettu? Ja vielä ehjä? Kanan hampaitakin löytää helpommin.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 877
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

multiviri kirjoitti: La 09.09.2023 10:14 Ploplottava käyntiääni ja ilmamassamittaria herjailee kun pääsee pahaksi
Mitä tallainen nostaja/keinuvipu remontti kustantaa
Auto w213 220 cdi
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja markoala »

Pari tonnia ainakin jos nokat uusitaan.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 877
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Tarkoitatko nokilla nokka-akselia?
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Re: Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Kemistin koulutuksella vastaan, että yuotubettakaa X1-R lisäaine öljyihin. Monesta metallia-metalli vastaan ongelmasta pääsee eroon tai voi siirtää ne kulumiset seuraavalle sukupolvelle. :o
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Ostoaikeissa S213 2018 220d

Viesti Kirjoittaja puunakki »

mirmir69 kirjoitti: Ke 04.10.2023 23:55 Kemistin koulutuksella vastaan, että yuotubettakaa X1-R lisäaine öljyihin. Monesta metallia-metalli vastaan ongelmasta pääsee eroon tai voi siirtää ne kulumiset seuraavalle sukupolvelle. :o
Itsekin tätä käyttänyt omissa autoissa.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Vastaa Viestiin