W123 välityksien pidentäminen.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
W123Diesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 16.02.2023 09:09

W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja W123Diesel »

Mietin itse pitkään miten saisi vähennettyä W123 kierroksia ja nostettua huippunopeutta. Tein sitten vähän tutkimusta ja sain selville, että näihin autoihin sai 5 vaihteisen manuaalilaatikon, jossa 5 oli ylivaihde. No aika pian sitten selvisi, että näitä 5v laatikoita ei ole juurikaan olemassa ja ne mitkä on, maksaa joko melkein 4 numeroisia summia tai on laakerivikaisia sellaisilla laakereilla, jotka maksaa liikaa. Kannattaa tuo siis unohtaa :crazy:

Perävälitykset ovat vakiona 300D 3.46 ja 240D 3.69 ja 200D, 3.92. Vakio rengas koolla nämä autot kiertävät 80kmh noin 2400-2700 rpm, 100 kmh 3000-3400 rpm ja 120 kmh 3600-4200 rpm. 5 Vaihteisen laatikon viimeinen vaihde näyttäisi olevan noin 0.81:1 verrattuna 4v laatikon 1:1. Tuo 5v laatikko tiputtaa kierroksia noin 600 rpm 100 vauhdeissa 3.46 perällä melkein riittävä OM617 moottorille ja monille tuo varmasti riittääkin.

Kannattaa unohtaa kaikki perävälitykset yli 3.46 paitsi jos meinaa kemppilukon tehdä driftailua varten, sitten tuo 3.92 on aika hyvä. 200D, 240D varten käy tuo 3.46 jos haluaa tehdä mahdollisimman pienellä rahalla ja saada vähemmän kierroksia. Ei vaikuta ajettavuuteen huomattavasti ja kierrokset laskee 200-300rpm 100kmh vauhdeissa, 3.46 saa 20-100€ hinnalla yleensä, kun noita on niin paljon


W123 sai 2.88 jenkeissä 85 vuonna ainoastaan eli tätä tuskin suomessa löytää, paitsi Ebaysta saattaa saada 400-1000$ hinnalla, kun sielläkin nuo aika haluttuja, tulli + toimituskulujen kanssa tuo hinta on varmaan ainakin 800€.

W123 3.07 perän voi Suomessakin löytää esim 300 TDT, mutta tuskin näitä paljoa purettuna on niin sekin harvinainen. Jenkeistä tuon saisi ja hintaa sille voi olla 200-300$ parhaimmillaan, mutta tulli ja toimituskulut tekee siitäkin todennäköisesti 600€ ainakin.

Nuo 2 on niitä harvoja 3.46 pidempiä välityksiä, jotka mahtuu ihan suoraan W123 ilman mitään muokkauksia. Tuo 3.07 ja 2.88, eivät tee ajokokemuksesta mitään erityisen nautinnollista vielä, mutta 3.46 verrattuna nuo ovat erittäin hyviä välityksiä vaikka vaikea saadakkin :thumbup:
Käytännössä paras yhdistelmä OM617 on 3.07 tai 2.88 + 5v manuaali, tuolla 3.07 yhdistelmällä, vakio renkailla on 1710 rpm 80 kmh, 2150 rpm 100 kmh, 2570 rpm 120 kmh ja ajettavuus on erinomainen.

OM616 kelpaa varmaan 3.46 + 5v laatikko tai 3.07 + 4v manuaali, varsinkin jos laittaa pumpulle ennakkoa ja syöttöä lisää, niin pitäisi olla ihan kiva ajaa.

OM615 on aika tehoton, joten 3.46 + 4v manuaali riittää, 5v manuaali tuskin pahitteeksikaan on, ennakkoa ja syöttöä lisättyä voi olla ihan ajokelpoinen vielä 5 vaihteella tai 3.07 perällä.

Halvimmat ja pisimmät perät taitaa olla W126 ja mahdollista ottaa ainakin R107 tai, W116. En tiedä sitten miten R107 tai W116 saa, kun en ole koskaan nähnyt noita myynnissä. Perät pitää olla ensimmäisen sarjan W126 eli ennen 1986 VM, jotta perä sopii W123 ollenkaan. Tuon perän sopivuuden erottaa heti perää katsoessa, kun vanhemmissa perissä on 4 kiinnitys pinnapulttia ja erillinen kannake takana. Vanhemman mallinen perä kiinnittyy suoraan W123 apurunkoon.

OM617 hyvä perävälitys omasta kokemuksesta on 2.47 4v manuaalille, kierrokset vakio renkailla 80kmh 1710 rpm, 100 kmh 2130rpm, 120 kmh, 2550 rpm.
Automaatille sama 2.47 ja ehkä jopa 2.24.

W126 pidemmät perät, jonka haluat välityksen suurennusta varten on V8 koneella yleensä ja näissä on erilainen laippa kardaania varten perässä. Pystyt ottamaan omasta perästäsi tuon rivimoottorille tarkoitetun laipan tuohon uuteen perään, tarvittava hylsy on jokin 30mm hylsy jossa on paljon uria. Olen nähnyt 2 erilaista mutteria tuohon perään ja toinen on aika kummallinen, joten se pitää tilanteen mukaan katsoa sitten. Jostain teollisuustavara liikkeestä tuon löytää helpommin. Itsellä oli perä mukana ja katsottiin sopiva valikoimasta paikan päällä :thumbup:

Tuota laipan vaihtoa varten pitäisi mitata millaisella voimalla perä pyörii ja kiristää mutteri takaisin samaan momenttiin, mutta tuo mahdollisesti edellyttää perän purkamista melkein kokonaan. En ole tehnyt tuolla tavalla sitä kertaakaan ja ei ole ollut ongelmia, mutta kannattaa miettiä mitä tekee.

Olen avannut mutterin lukon lyömällä meisselillä tai lyöntitapilla. Sitten pistänyt maalikynällä hyvän merkin perän akseliin ja mutteriin ja 5nm välein momenttiavaimella yrittänyt avata tuota mutteria siihen asti, että se aukeaa ja ottanut tuon momentin ylös, sitten olen avannut mutteria sormin ja tarkistanut montako kierrosta pitää avata ennenkuin tulee kierteiltä pois. W123 oman perän laippa sopii suoraan tuohon, stefan voi vaihtaa tässä vaiheessa jos haluaa. Mutteria laittaessa katson, että se menee suurinpiirtein, niin monta kierrosta kierteille, kuin alunperin ja sitten olen kiristänyt mutterin ihan hiukan isompaan momenttiin, mitä avaaminen vaati ja lyönyt lukon takaisin mutteriin. Tämä menetelmä on tosiaan väärä tapa tehdä tämä, mutta on näistä helpoin ja tuntuu toimivan yleensä.
Vetarit pitää ottaa W123:sta, koska W126 on pidemmät vetarit, ne laippa vetarien laipat, kun ottaa pois, niin sopii perus W123 vanhat vetarit tilalle.

Eli ei tarvitse paljoa tehdä, että W126 perä mahtuu paikalle.

Täältä löytyy mitä välejä eri koneilla on https://mbturbo.com/gear-ratios/

Nopeusmittari alkaa näyttämään rajusti väärin, mutta se on aika pikku vika. Päivitän tämän, sittenkun keksin jotain tuolle.

Laitoin omaan 617 turboon, jossa 4v manuaali 2.47 perän. Voisi helposti kuvitella, että liikkelle lähtö tai pienissä vauhdeissa ajo kärsisi rajusti, mutta ei oikeastaan, kiihtyvyyskään ei hullunlailla kärsinyt. Tein tietysti kulutus mittauksen heti. Laitoin konehuoneeseen säiliön, että saa tarkasti mitattua ja GPS käyttäen otin ylös ajetun matkan. 2 matkustajaa ja varapyörät jne mukana. 90% matka ajoa ja 10% kaupunkiajoa. Mittasin tulokseksi 7l/100km. Tein toisen testin perään ja tässä sain 6.6l/100km matka ajossa. Täytyy mitata pidemmän matkan mittaus, kun vaikea uskoa, että OM617 pystyy 123 korissa 6 alkaviin kulutus lukemiin missään maailmassa.
SeppoTaas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 05.05.2023 13:28
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja SeppoTaas »

Mitäs jos sinne sovittelisi ZF Gs6-37BZ tai Gs6-53dz Bemarista...
-13 C250 CDI S204
-18 Volle V40 D2
W123Diesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 16.02.2023 09:09

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja W123Diesel »

SeppoTaas kirjoitti: Pe 29.09.2023 08:56 Mitäs jos sinne sovittelisi ZF Gs6-37BZ tai Gs6-53dz Bemarista...
Tämäkin oli harkinnassa, kun Bemari mistä näitä kamppeita löytyy maksaa satasia vain, mutta kyllä siinäkin hintaa tulee, reilusti, kun kardaanit ja laatikon hitsaa ja tasapainottaa. Jos itse saa tehtyä kaiken, niin hinta voi pysyä maltillisena.

Hyviä puolia tuossa olisi tosiaan, että laatikko ei anna periksi ja olisi mukavampi ajaa varmasti.

Negatiivisia varmaankin, että auton oma nopeusmittari ei enää toimi ja hinta, kun tuon 126 perän saa parilla sataa. Yleensä nuo V8 koneilla olevat ovat aika vähän ajettuja, että perät on erättäin hyvässä kunnossa vielä.

Gs6-37BZ ja Gs6-53dz taitaa olla 0.8x ylivaihde. Vakio perällä on silti aika paljon kierroksia, jos pelkän laatikon laittaa.

Sittenkun alkaa rahaa palamaan, niin kannattaa miettiä onko tuo OM617 edes järkevä pitää, kun voisi laittaa vaikka 603 tai 606 suoraan sitten.
W123Diesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 16.02.2023 09:09

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja W123Diesel »

Tuli testattua tänään vaikka mitä. 3.46 perällä auto kulki 160 km/h GPS vaikka kaasu pohjassa minuutteja ja nyt 2.47 perällä otti 177 km/h.
Ei viittinyt mennä kauas tänään, mutta testi tuloksia tuli silti.

Kaverin kanssa ajettiin tänään 94km matka. Tankki taas konehuoneessa ja täytetty ihan niin täyteen, kun mahtui. Matka vaihteli 80 km/h ja 100 km/h välillä tasaisesti. 94km GPS ajettiin ja matkan jälkeen tankkiin lisättiin 5.85l ennenkuin oli taas täynnä. Tämä tekee 6.223l/100km.

Uskoisin, että tuo kulutus voisi olla alle 6l/100km jos poistaa matkustajan ja tavarat kuten varapyörän, työkalut ja polttoaineen auton omasta tankista. En tiedä pitääkö tuo kulutus oikeasti paikkansa, mutta kaikki järki sanoo, että pitää kun ajettu matka ja käytetty polttoaine määrä tekee tuon kulutuksen. Käytetty polttoaine on ollut näissä testeissä rypsiöljy, mutta tuossa ei tainut olla edes niin paljoa energiaa kuin dieselissä muutenkaan, että se ei voi vaikuttaa kuin negatiivisesti. Molemmat käytti GPS omassa puhelimessa ja näytti melkein täsmälleen saman ajomäärän ja verrattiin sitä mapsin antamaan matkaan samalle reitille ja kaikki täsmää.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mielenkiintoista juttua!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5242
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja S202 »

Alle sadan km matkoilta saa vaan suuntaa antavia kulutuslukemia. Rypsiöljyn käyttö testeissä vähän ihmetyttää :lol: Painon vähentämisellä ei ole matka-ajon kulutukseen juuri merkitystä kun kulutus muodostuu lähinnä ilmanvastuksesta.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oikein mukavaa kokeilua ja tutkiskelua / mittailua, seuraan mielenkiinnolla.

Omissa romuissa on ollut välitysmuutoksia sen verran, että V123 300D:ssä oli 5-v Getrag, oikein sopiva kun perävälityshän oli sama kuin W123 240D:ssä.
Pojan 250TD -92 on pariinkin kertaan pidennetty perävälitystä, nyt paikallaan 3.46 (3.91)
oulaistenliikenne.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

W123Diesel kirjoitti: La 30.09.2023 04:16 Tuli testattua tänään vaikka mitä. 3.46 perällä auto kulki 160 km/h GPS vaikka kaasu pohjassa minuutteja ja nyt 2.47 perällä otti 177 km/h.
Ei viittinyt mennä kauas tänään, mutta testi tuloksia tuli silti.

Kaverin kanssa ajettiin tänään 94km matka. Tankki taas konehuoneessa ja täytetty ihan niin täyteen, kun mahtui. Matka vaihteli 80 km/h ja 100 km/h välillä tasaisesti. 94km GPS ajettiin ja matkan jälkeen tankkiin lisättiin 5.85l ennenkuin oli taas täynnä. Tämä tekee 6.223l/100km.

Uskoisin, että tuo kulutus voisi olla alle 6l/100km jos poistaa matkustajan ja tavarat kuten varapyörän, työkalut ja polttoaineen auton omasta tankista. En tiedä pitääkö tuo kulutus oikeasti paikkansa, mutta kaikki järki sanoo, että pitää kun ajettu matka ja käytetty polttoaine määrä tekee tuon kulutuksen. Käytetty polttoaine on ollut näissä testeissä rypsiöljy, mutta tuossa ei tainut olla edes niin paljoa energiaa kuin dieselissä muutenkaan, että se ei voi vaikuttaa kuin negatiivisesti. Molemmat käytti GPS omassa puhelimessa ja näytti melkein täsmälleen saman ajomäärän ja verrattiin sitä mapsin antamaan matkaan samalle reitille ja kaikki täsmää.
Ihmettelin tuota perä- ja vaihteistovälityksien tiheyttä jo 1980-luvulla mutta autovalmistajat älysivät sen vasta 2000-luvulla kun kuusivaihteiset laatikot alkoivat olla valtavirtaa.

Heitimme 1400km lomareissun Suomessa ja ajomatkasta valtaosa oli 100km/h ja 120km/h moottotietäkin ainakin 200km. Auto painaa 1450kg, kaksilitrainen turbodiesel ja kori on korkea mutta silti tankkauksesta mitattu keskikulutus 4,6L/100km. Kierroksia kuutosvaihteella 100km/h nopeudessa 1800rpm. Käytännössä satanen on alin nopeus jossa kutosta voi käyttää.

Vastaavasti E-Mercedes 2L kompressor-moottorilla kuutosvaihteella muistaakseni noin 2000rpm ja kulutus matka-ajossa pienimmillään 6,9L 100km/h.
Painoa rekisteriotteen mukaan 1600kg. Edelleen sama kuutosvaihteesta eli alkaen 100km/h ->
W123Diesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 16.02.2023 09:09

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja W123Diesel »

S202 kirjoitti: La 30.09.2023 10:13 Alle sadan km matkoilta saa vaan suuntaa antavia kulutuslukemia. Rypsiöljyn käyttö testeissä vähän ihmetyttää :lol: Painon vähentämisellä ei ole matka-ajon kulutukseen juuri merkitystä kun kulutus muodostuu lähinnä ilmanvastuksesta.
Täytyy koittaa pidempää matkaa heti, kun on johonkin asiaa. Nuo suuntaa antavat lukemat ovat tähän mennessä olleet erittäin lupaavia. Tein tämän saman testin 3.46 perällä joskus ja silloin paras kulutus, minkä näin oli 7.7l/100km. On tämä selvästi parantunut perän vaihdolla reilusti silti.

Voin tehdä postauksen tuosta rypsiöljyllä ajosta, jos porukkaa kiinnostaa. Miten ajaa laillisesti Suomessa sillä ja mitä pitää tehdä, että toimii auto kunnolla jne.
W123Diesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 16.02.2023 09:09

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja W123Diesel »

dealer kirjoitti: La 30.09.2023 11:03 Oikein mukavaa kokeilua ja tutkiskelua / mittailua, seuraan mielenkiinnolla.

Omissa romuissa on ollut välitysmuutoksia sen verran, että V123 300D:ssä oli 5-v Getrag, oikein sopiva kun perävälityshän oli sama kuin W123 240D:ssä.
Pojan 250TD -92 on pariinkin kertaan pidennetty perävälitystä, nyt paikallaan 3.46 (3.91)
Itsellekkin kelpaisi vielä tuo Getrag. Voisi varmaan 120 vauhdeissa 5 vielä laittaa päälle, kun kierroksia on kuitenkin huimat 2350 rpm tällä hetkellä :D

Ja tuo 5v laatikko on tottakai paljon parempi valinta jos vain mahdollista, kuin jäätävä perävälitys. 3.46 -> 2.47 kulkee tyhjäkäynnillä 1 vaihteella noin 9kmh verrattuna alkup 6 kmh, että 50% välitykseen lisää on aika paljon.
W123Diesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 16.02.2023 09:09

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja W123Diesel »

Vähän updatee. Oltiin miitissä viikonloppuna pommittamassa ja koko parinsadan kilsan matkan jälkeen kulutus oli 7.9l/100km. Ei ehkä realistisin tilanne, kun ei tosiaan ajettu vaan, mutta hyvä tulos kuiteskin.

Mitattiin 0-100 kiihdytyksiä aika paljonkin ja yllättyttiin oikeen, kun toi menee aika nopeestikki, kun 2 vaihteella pääsee nyt siihen 100 ni jää 1 vaihteen vaihto pois. Paras tulos yksinään: 10.766s, matkustajan kanssa 11.5s tyypillisesti, paskin kiihdytys ei menny yli 13s silti tässä, joten kyllä tuo hyvin menee nyt. Parhaimmillaan oli 3.46 perällä n.12s
SeppoTaas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 05.05.2023 13:28
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja SeppoTaas »

W123Diesel kirjoitti: Pe 29.09.2023 16:12 Gs6-37BZ ja Gs6-53dz taitaa olla 0.8x ylivaihde. Vakio perällä on silti aika paljon kierroksia, jos pelkän laatikon laittaa.
Jotenkin, ainakin omasta mielestä tuo ZF toimii ja vaihtaa sujuvammin kuin Getrag

BZ (bensa) välitykset
1 2 3 4 5 6
4.350 2.496 1.665 1.234 1.000 0.851

DZ (diesel) vlitykset
1 2 3 4 5 6
5.14 2.83 1.79 1.26 1.00 0.83
-13 C250 CDI S204
-18 Volle V40 D2
W123Diesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 16.02.2023 09:09

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja W123Diesel »

SeppoTaas kirjoitti: Ma 02.10.2023 10:46
W123Diesel kirjoitti: Pe 29.09.2023 16:12 Gs6-37BZ ja Gs6-53dz taitaa olla 0.8x ylivaihde. Vakio perällä on silti aika paljon kierroksia, jos pelkän laatikon laittaa.
Jotenkin, ainakin omasta mielestä tuo ZF toimii ja vaihtaa sujuvammin kuin Getrag

BZ (bensa) välitykset
1 2 3 4 5 6
4.350 2.496 1.665 1.234 1.000 0.851

DZ (diesel) vlitykset
1 2 3 4 5 6
5.14 2.83 1.79 1.26 1.00 0.83
Juu kyllä varmasti pelaa ja itellekkin kelpaisi parempi laatikko, kun tuo antiikkinen 4v manuaali on aika hidas vaihtaa tosiaan ja kaukana parhaimmasta, kun kestävyys ei varmasti ole paljoa yli 300nm ja ylivaihteen pula on hirveää.

Tuolla 0.83 ylivaihteella ja 3.46 perällä olisi 2000 rpm 80 km/h vauhdeissa. Ihan hyvä, mutta jos hyötysuhdetta haluaa maksimoida, niin matalammat kierrokset mielestäni tarvitsee. Tuon lootan kylkeen, kun laittaa 3.07 perän, niin on aika täydelliset välit kaupunki ajoon ja moottoritiellekkin.
SeppoTaas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 05.05.2023 13:28
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja SeppoTaas »

Tuossa on on nimestä pääteltävissä että tuo bensakoneen 37BZ kestää 370Nm ja tuo dieselin 53DZ kestää 570Nm
-13 C250 CDI S204
-18 Volle V40 D2
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

W123Diesel kirjoitti: Pe 29.09.2023 08:08 Nopeusmittari alkaa näyttämään rajusti väärin, mutta se on aika pikku vika. Päivitän tämän, sittenkun keksin jotain tuolle.
Itselläni ei ole sen tarkempaa tietoa asiasta, aikoinaan vaan kuulin eräältä suuresti arvostamaltani tietäjältä, että nopeusmittarin näyttämää olisi mahdollista muuttaa viisarin juuressa olevaa hammastettua rikkaa pyörittämällä. Se rikka kuulemma vaikuttaa mittarin neulan jousipänninkiin, joka sitten löysytettynä tai kiristettynä antaa joko enemmän luistoa tai vähentää sitä.

Minullahan on myös S123:ssa 2,47 perä. Tosin kone ja laatikko on W124:n OM603turbo ja sen jatkeena alunperinkin ollut automaatti. Kun mittari näyttää 65kmh, niin vauhtia on 80kmh. Ja kun mittari näyttää 80kmh, niin vauhtia on 100kmh. :D

Minun kottero vaan lipeksii dieseliä 8,5 - 9 litraa satasella. Siihen toki saattaa vaikuttaa se, että koneessa on kiinni vaparin pumppu. Oli jo silloin siinä elimenluovuttajassa paikallaan, kun sen ostin. Sitä tässä vuosien saatossa silloin tällöin olen ihmetellytkin, että kuuluiskohan tässä olla tämmönen, kun voimaakin tuntus vähän uupuvan... :lol:
Dealer nämä epäilykseni sitten vahvisti, kun hälle kuvan laitoin pumpusta.

Kaikkea sitä sattuu; tietämättömälle tollolle... :oops:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
W123Diesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 16.02.2023 09:09

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja W123Diesel »

Pakardinen kirjoitti: Ma 02.10.2023 21:42
W123Diesel kirjoitti: Pe 29.09.2023 08:08 Nopeusmittari alkaa näyttämään rajusti väärin, mutta se on aika pikku vika. Päivitän tämän, sittenkun keksin jotain tuolle.
Itselläni ei ole sen tarkempaa tietoa asiasta, aikoinaan vaan kuulin eräältä suuresti arvostamaltani tietäjältä, että nopeusmittarin näyttämää olisi mahdollista muuttaa viisarin juuressa olevaa hammastettua rikkaa pyörittämällä. Se rikka kuulemma vaikuttaa mittarin neulan jousipänninkiin, joka sitten löysytettynä tai kiristettynä antaa joko enemmän luistoa tai vähentää sitä.

Minullahan on myös S123:ssa 2,47 perä. Tosin kone ja laatikko on W124:n OM603turbo ja sen jatkeena alunperinkin ollut automaatti. Kun mittari näyttää 65kmh, niin vauhtia on 80kmh. Ja kun mittari näyttää 80kmh, niin vauhtia on 100kmh. :D

Minun kottero vaan lipeksii dieseliä 8,5 - 9 litraa satasella. Siihen toki saattaa vaikuttaa se, että koneessa on kiinni vaparin pumppu. Oli jo silloin siinä elimenluovuttajassa paikallaan, kun sen ostin. Sitä tässä vuosien saatossa silloin tällöin olen ihmetellytkin, että kuuluiskohan tässä olla tämmönen, kun voimaakin tuntus vähän uupuvan... :lol:
Dealer nämä epäilykseni sitten vahvisti, kun hälle kuvan laitoin pumpusta.

Kaikkea sitä sattuu; tietämättömälle tollolle... :oops:
Aijon tarkistaa saako sitä säädettyä sieltä takaa. Meinasin jos siirtäisi vaan viisaria, mutta en tiedä toimiiko, kun ei silti näyttäisi oikein isoissa vauhdeissa välttämättä.

Tosiaan jos pientä kulutusta haluaa vanhalla autolla, pitää heittää automaatti menemään :lol:
Mun 123 oli automaatti alunperin ja manuaali muutoksen jälkeen tippu kulutus heti noin 1l/100km. Ei tainu olla turbiinille mitään lukkoa tossa 123 automaatissa ja en tiedä onko 124 sellaista myöskään.

Mulla on pumpun ennakko melkeen niin aikasella, kun kannattaa pistää. OM617 tehdas 24 astetta BTDC ja mulla on nyt 26. Nuo ennakko hommat taidetaan ilmoittaa eri tavalla sitten uudemmissa vehkeissä. Taisi olla 14 astetta ATDC ja nuo varmaan liittyy siihen mistä tuo ennakko tarkistetaan. Kuitenkin, tolla ennakolla saa hiukan lisää tehoa ja kulutus laskee myös.

Jos sulla on vaparin pumppu paikalla ja sitä ei ole ruuvattu, ni sitten sulla on vaparin tehotkin todennäkösesti. Eikun vaan ruuvaamaan pumppua, ni saat 50% enemmän tehoa, jos ei ole koskettu vielä.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

W123Diesel kirjoitti: Su 08.10.2023 15:04 Jos sulla on vaparin pumppu paikalla ja sitä ei ole ruuvattu, ni sitten sulla on vaparin tehotkin todennäkösesti. Eikun vaan ruuvaamaan pumppua, ni saat 50% enemmän tehoa, jos ei ole koskettu vielä.
Kyllä minä siitä ruuvasin muistaakseni pari kierrosta syöttöjä isommalle. Vaikutti, mutta ei hirveän paljon. Emmää jaksa tuon vaparin pumpun kanssa ruveta ihmeesti säätelemään, turbon pumppu pitäis jostain löytää... :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
W123Diesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 16.02.2023 09:09

Re: W123 välityksien pidentäminen.

Viesti Kirjoittaja W123Diesel »

Pakardinen kirjoitti: Ma 09.10.2023 20:50
W123Diesel kirjoitti: Su 08.10.2023 15:04 Jos sulla on vaparin pumppu paikalla ja sitä ei ole ruuvattu, ni sitten sulla on vaparin tehotkin todennäkösesti. Eikun vaan ruuvaamaan pumppua, ni saat 50% enemmän tehoa, jos ei ole koskettu vielä.
Kyllä minä siitä ruuvasin muistaakseni pari kierrosta syöttöjä isommalle. Vaikutti, mutta ei hirveän paljon. Emmää jaksa tuon vaparin pumpun kanssa ruveta ihmeesti säätelemään, turbon pumppu pitäis jostain löytää... :wink:
Juu itse vaparin pumpusta olen ottanut kaiken irti. Syöttöruuvia sai ulos muistaakseni jotain 7 kierrosta. Tuossa turbon pumpussa on ALDA, eli suomeksi joku savukello, että antaa ainetta vasta ahdoilla, niin ei tule savua. Mulla savuttaa jonkun verran jos painaa liikaa kaasua pienillä kierroksilla. Ei kuitenkaan kauaa, kun nykyisellä turbolla 1500 rpm ahtaa 0.5 bar jo ja 0.7 bar riittää, että palaa kaikki aine ainakin noilla kierroksilla.

Käyn kohta hakemassa dyno paperit, niin näkee, mitä saa sitten täyteen ruuvatusta OM617 vakio pumpusta.
Vastaa Viestiin