M111 jakopää
M111 jakopää
Moro. Olisi aiheellista vaihtaa jakopään ketju uuteen. Ääntää kylmä startissa. Onkos hessut itse noita vaihdellut? Onko millainen homma? Itse ajattelin että jättäisi vanhat laahaimet ja vaihtaisi kiristimen sekä ketjun. Tarvitseeko jotain erikoistyökaluja yms? Myös neuvot hyvin tervetulleita kun en ole ennen mersuun ketjua vaihtanut. Moottori tosiaan m111 2.3 kompressor ja alkuperäinen ketju paikallaan. Ajettu 330tkm.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Su 10.09.2017 18:38
Re: M111 jakopää
Oon vaihtanut. Oli eka ketjujakopää minkä tein ja sain laakista pelaamaan. Ei ollut erikoistyökaluja saatavilla, nokat saa lukittua paikalleen joillain sopivilla tapeilla.
Vaihdoin laahaimet samalla, jos purat jakopääkopan auki ni eikö ne kannata samalla vaihtaa?
Vaihdoin laahaimet samalla, jos purat jakopääkopan auki ni eikö ne kannata samalla vaihtaa?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53
Re: M111 jakopää
Varmaan kiristimen kasaus kaikkein tärkein. 6mm pultit on hyvät jakopään lukitukseen ja tappien irrotukseen 6mm jenkatanko pari prikkaa mutteria ja hylsy. Venymän voi tarkistaa lukittemalla nokat ja kattoa kuinkapaljo myöhemmällä ku 20 astetta on kampuranpääs
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Re: M111 jakopää
Ajattelin ujuttaa uuden ketjun paikoilleen vanhan avulla. Jos koko jakopään avaa niin eikös öljypohjan joudu myös irroittamaan? Mietityttää tuo ketjun lukitus että kuinka ketjun saa poikki ja uudet liitettyä kun käsitin että siinä on joku ns prässi lukitus.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Su 10.09.2017 18:38
Re: M111 jakopää
Mulle tuli ainakin jakopääsetissä ketju poikkinaisena ja yhdistyksen jälkeen hakkasin vasaralla ja tuurnalla tapin pään lyttyyn ettei mahdu enää irtoamaan.
Ei tarvinut öljypohjaa irrottaa, öljypohjan etummaiset pultit on jakopääkopassa kiinni.
Tietty helpompi se on uittamalla vaihtaa kun ei tarvii purkaa juuri mitään.
Ei tarvinut öljypohjaa irrottaa, öljypohjan etummaiset pultit on jakopääkopassa kiinni.
Tietty helpompi se on uittamalla vaihtaa kun ei tarvii purkaa juuri mitään.
Re: M111 jakopää
Tarkistin tuon jaon ja venymän. Hiukan alle 20 astetta oli tuon testin mukaan venymä. Mikähän voisi aiheuttaa sellaisen kolinan kylmä käynnistyksessä? Kuulostaa ihan ketjun rapinalta mutta jos oikein ymmärsin niin ketju on vielä ihan ok kunnossa. Toki hiukan oli löysää kun nostin ketjua kiristimen jälkeen mutta minun mielestä ei liikaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53
Re: M111 jakopää
Paha sanova mikä kolinan aiheuttaa mutta yleensä ketju nostajat tai imunokkapyörä. Saattaapi toisinaan johtua öljyn viskositeetista
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
-
- Mersumies
- Viestit: 2329
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: M111 jakopää
Ihan perusjuttuna on hyvä tarkistaa ohjaustehostimen öljymäärä. Joka on hyvin tarkka, pienikin vajaus aiheuttaa voimakasta ääntelyä.Ahvis1992 kirjoitti: ↑La 21.10.2023 16:33 Tarkistin tuon jaon ja venymän. Hiukan alle 20 astetta oli tuon testin mukaan venymä. Mikähän voisi aiheuttaa sellaisen kolinan kylmä käynnistyksessä? Kuulostaa ihan ketjun rapinalta mutta jos oikein ymmärsin niin ketju on vielä ihan ok kunnossa. Toki hiukan oli löysää kun nostin ketjua kiristimen jälkeen mutta minun mielestä ei liikaa.
Oletko kokeillut kylmäkäynnistystä ilman apulaitehihnaa?
Re: M111 jakopää
Siis oliko venymä 20 astetta vai oliko se kampuran ajoitusmerkki 20 asteen kohdalla?Ahvis1992 kirjoitti: ↑La 21.10.2023 16:33 Tarkistin tuon jaon ja venymän. Hiukan alle 20 astetta oli tuon testin mukaan venymä. Mikähän voisi aiheuttaa sellaisen kolinan kylmä käynnistyksessä? Kuulostaa ihan ketjun rapinalta mutta jos oikein ymmärsin niin ketju on vielä ihan ok kunnossa. Toki hiukan oli löysää kun nostin ketjua kiristimen jälkeen mutta minun mielestä ei liikaa.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: M111 jakopää
Siis ajoitus merkki oli 20 asteen kohdalla niin 6mm tappi meni niihin koloihin mitkä on nokissa.