S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Autoni on tässä vuosien mittaan polttanut kirjaimellisesti kaksi laturia siten, että meno on loppunut kerrasta käämilakan aromin saattelemana. Olisin kysellyt veikkauksia, että onko ongelma ihan vain paskoissa latureissa, vai voiko kyseessä olla jokin muu ongelma?

Aikoinaan ilmeisesti auton alkuperäisestä laturista loppuivat hiilet ja ajattelin vaihtaa koko laturin uuteen, koska autolla oli kuitenkin ajettu jo 450tkm luokkaa. Tilalle vaihdettiin kunnostettu laturi, joka oli joko Bosch tai Lucas. En nyt kykene muistamaan kumpi. n. 100tkm ajon jälkeen laturin laakeri alkoi ääntämään pahasti ja tietenkin juuri ennen reissuun lähtöä. Ei ollut aikaa perehtyä tilanteeseen, joten hain motonetistä halvimman merkittömän kiinalaisen laturin, jonka rahalla sai. Laturi ei vakuuttanut, joten jätin pantin palauttamatta kun sillä ei ollut mitään aikarajaa. Menoa kesti 10tkm ja laturi pisti savut pihalle. Tässä vaiheessa otin sen edellisen työn alle, vaihdoin laakerit ja palautin motonetin laturin takuuseen.

Nyt sitten n. 40tkm myöhemmin, yhteensä ehken noin 130-150tkm ajettuna myös tämä edellinen laturi pisti savut pihalle. Tuo motonetin laturin palaminen olisi mennyt vielä hyvin paskan laturin piikkiin, mutta nyt myös tämän toisen käryäminen sai epäilemään, että voisiko kyseessä olla jokin muu ongelma? En ole kyllä vielä kerennyt katsomaan, että onko laturin päälle vuotanut jotakin, mutta ainakaan aiemmin sellaista ei ole tapahtunut.

Ainoa seikka mikä itsellä tulee mieleen on, että star on iät ja ajat antanut jotain vikakoodia sähköisestä lisälämmittimestä ilmastointikanavassa. En nyt muista mikä koodi siellä aina on, mutta en ole siitä välittänyt, koska lisälämmitin toimii(tai ainakin lämmittää) ja akku ei tyhjene seistessä. Voiko tällä olla jokin syy-yhteys asiaan, kun kuitenkin melkoinen virrankuluttaja kyseessä?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3922
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mittari käteen ja katsomaan paljonko menee virtaa missäkin tilanteessa.
20-30A on ihan normaalia kaikki päällä mut jos aletaan huitelemaan 70A luokkaa niin alkaa käry nousemaan.
Maadoitus pisteet kannattaa ainakin putsata.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Tarvikelaturien laatu ei vakuuta, itsellä kesti diesel-autossa uusi tarvikelaturi (ei kunnostettu) 65 000km.

Jos tarvetta laturille joskus tulee niin ostan uuden alkuperäislaturin mutta en välttämättä marmoritiskiltä.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja T-Row »

MJPfin kirjoitti: Ti 24.10.2023 21:33 Mittari käteen ja katsomaan paljonko menee virtaa missäkin tilanteessa.
20-30A on ihan normaalia kaikki päällä mut jos aletaan huitelemaan 70A luokkaa niin alkaa käry nousemaan.
Maadoitus pisteet kannattaa ainakin putsata.
Täytyy maat katsoa läpi. Sen auton alla olevan maakaapelin olen joskus vaihtanut. Osaatko sanoa, että missä tilanteessa tarkkaan ottaen kannattaisi virtaa mitata? Kun heti käynnistyksen jälkeen tuskin virran kulutus on kovimmillaan, mutta onko esim. joku tietty aika auton kylmänä käynnistämisen jälkeen, jolloin on varmasti jo lisälämmitinkin päällä?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3922
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mittaa eri olosuhteissa, vaikea sanoa missä vaiheessa mahdollisesti liikaa virtaa menee.
Tai onko sitten joku virtakaapeli mikä ottaa maihin välillä, eriste poikki yms.

Huono maadoitus, tai huono kontakti yleensä tekee vastusta piiriin ja syö virtaa.
Laturilta akulle välin tarkistus onko jossain huono kontakti.
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Laturille voi laittaa varmuuden vuoksi oman maadoituskaapelin.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12597
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja epk »

sullahan on kauan ne tarvike laturit kestäneet, yhteen 211seen vaihtelin hellan laturin ja kesti kokonaisen kuukauden.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Huomenna mitä ilmeisimmin vaihdan laturin, joten minäpäs kommentoin myöhemmin mitä tutkiessa selviää vai selviääkö yhtään mitään. Itseäni epäilyttää kaikista eniten tuo lisälämmitin vikakoodeineen. Täytyy tarkastaa starilla mikä se koodi oli ja mittailla vähän virtoja. Auton sähköjärjestelmä toimii kyllä muuten täysin "loogisesti". Tarkoitan siis, että mitään huonoon kontaktiin, huonoon maahan tms. virran kulkuun liittyvää oireilua autossa ei ole ollut. Akkukin on jo 8v vanha, mutta mielestäni täysin järissään. Lähtenyt sillä hyvin käymään, vaikka olisi kovasta pakkasesta joutunut sen lämmittämättä ja lataamatta käyntiin lyömään. Mulla on defan 10A laturi työntämässä virtaa lämmityksen ajan.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3922
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Se lisälämmitin vikakoodi on tullut vastaan about kaikissa vanhemmissa 211 autoissa, en muista että olisi jossain ollut ilman koodia kun skannattu.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Nyt on autossa toimiva laturi. Ostin käytetyn ja melko paljon ajetun orkkislaturin, joka oli hiilien ja liukupintojen osalta melko loppuun ajettu, mutta sain siitä ehjän staattorin ja noista kahdesta sain kasattua ehjän laturin. Tuo autosta pois purettu laturi oli tosiaan kunnostettu(kai?) Lucas ja kesti sen 130-150tkm ja 100tkm kohalla vaihdoin huutavan hiilien päädyn laakerin. Nyt oli näköjään se hihnapyörän puoleinen laakerikin jo alkanut rohisemaan, vaikka kumpikin laakeri oli ihan alun perinkin ihan laatumerkkiä. Lucaksen käämilanka oli jonkun mustan jankin peitossa ja kyllä sieltä yksi selkeästi kuumana käynyt kohtakin löytyi. Jäi nyt vähän itselle epäselväksi, että onko tuon käämin lakka mustunut lähes koko matkalta lämmöstä vai onko se jotain muuta paskaa.

Lucaksessa tosiaan molemmat laakerit melko huonoja ja käämi paloi. Ovatko nuo Lucakset olleet yleensä miten hyviä latureita, vai onko niillä tapana kärytä näin? En ole autosähkön asiantuntija ja aloin vasta äsken miettimään, että mistäs sitä virtaa oikeastaan pitäisi edes mitata? Katselin starilla akun latausvirtaa. Se oli alkuun käynnistyksen jälkeen 30-40A, mutta kotimatkalla pyöri 10A molemmin puolin. Se aiemmin mainitsemani lisälämmittimen koodi oli 9470 R22/3 (automaattinen lisälämmitin) (Sähköinen vika)
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1767
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja sompio »

Vanha sanontahan on että Lucas oli hyvä saarnamies mutta ei sähköstä tiennyt mitään.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja T-Row »

sompio kirjoitti: Pe 27.10.2023 09:45 Vanha sanontahan on että Lucas oli hyvä saarnamies mutta ei sähköstä tiennyt mitään.
Tarkemmin kun miettii, niin eihän tuossa minun laturissa kyllä ollut mitään muut Lucasta, kuin takakansi. Staattori, roottori, kuoret ja hiilipaketti kaikki olivat Boschia.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Kaverilla on menossa w251 alkuperäinen orkkislaturi vaihtoon, kun lopettanut lataamasta. Vahva oletus auton kilometreistä päätellen, että hiilipaketti ja liukurenkaat kuluneet loppuun.

Kysymys kuuluu, että eroaako w251 180A laturin staattorin käämi mitenkään S211 200A laturin staattorista? Minulla on yksi staattorivammainen S211 200A laturi ja jos tuo käämi on samanlainen, niin saisin kasattua itselleni yhden ehjän varalaturin ja kaveri saisi palauttaa panttina käämivammaisen.
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 532
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Laturin käämi on mitoitettu tehoon. Langan vahvuus ja käämin kierrosten määrä on oleellinen. Eli näissä on eri käämintä, voi käydä että,
ei anna riittävästi jännitettä avoimella piirillä tai kyykkää maksimikuormalla liikaa, tai jänniitteensäädin kärähtää minimikuormalla.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Kiitoksia vastauksesta. Taidan siis jättää säätämisen väliin tässä tapauksessa.
Janimb
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 11.09.2018 17:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja Janimb »

Mulla kokemuksia noin 10v takaa kun silloiseen w203 320cdi ostin valeon kunnostetun laturin(taisi olla puolassa kunnostettu). Heti ekalla startilla tallissa näytti kun joku olisi rämpytellyt pitkiä, jännite hyppi latauksen ja ei latauksen välillä. Vein laturin pois ja otin toisen valeon kunnostetun, sehän toimikin noin 500km ajan kunnes lataus loppui. Kolmantena otin jo valeon tehdas uuden ja sillä homma ratkesi.
-E50 AMG (pieni projekti)
-x1
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja moska »

Mistä sen tietää että mitä osia niihin kunnostettuihin on laitettu?
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Ei mistään...
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Tietää ainakin purkamalla. Tuossa ~150tkm kestäneessä ja palaneessa Lucaksen kunnostetussa oli Boschin säädin ja jotkut merkkilaakerit, joista tosin pienempi ei kestänyt pitkään. Tarkemman selostuksen voi lukea aiemmista viesteistä. Vaihdetaanko kunnostettuihin latureihin muuten uudet käämit vai pestäänkö vain entiset ja vedetään korkeintaan uusi lakka pintaan?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kunnostettujahan nuo on valtaosin olleet. Boschia myytiin paljon ongelmitta, siis niin ettei kukaan valitellut lyhyttä kestoikää.
Powermax tuli jossain vaiheessa kiinalaisten (?) tekeleenä uutena ja nekin on toimineet, yksi 211 laturi oli sellainen että jännite heitteli ja piti vaihtaa.
Hella taitaa myös olla uusi, ja Valeota uutta ja kunnostettua. Elstock oli takavuosina heikoin esitys mitä olen tavannut. Nyt taitaa ulkomailta saada jos mitä merkkejä ?
oulaistenliikenne.fi
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Onko Powermaxissa kelta-punainen laatikko? Tuo merkki kuulostaa tutulta ja mietin, että olikohan se motonetin 10tkm ja savut pihalle -laturi nimen omaan Powermax.

EDIT: Älysin katsoa googlen kuvahaulla, ja logo sekä laatikko näyttävät sen verran tutuilta, että olen lähes varma, että tuo minun lyhytikäinen laturi oli nimenomaan Powermax. Tosin vieläkään ei ole toki ihan ole täysin tiedossa, että onko noita minun latureita vuosien saatossa polttanut luonnottoman korkea kuormitus vai ovatko laturit vaan olleet paskoja. Olen nyt koko talven varmuuden vuoksi pitänyt sähköistä lisälämmitintä pois päältä ja hyvin näköjään näyttää pärjäävän ilmankin pienen alkutotuttelun jälkeen. Taidan katkaista sähköt koko lämppäriltä kokonaan, ettei se kesäviileillä ala taas sitä käyttämään kun AC on silloin kuitenkin aina päällä.
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

Eihän laturin päälle ole vuotanut öljyä, jäähdytinnestettä tai polttoainetta? Nämä ainakin lyhentävät laturin kestoikää merkittävästi...

Itse vaihdoin noin vuosi sitten omaan OM648:siin laturin. Hiilissä oli vielä varaa ja liukurenkaatkaan eivät olleet niin kovin kuluneet. Diodisilta oli kuitenkin mustunut/sulanut ja tästä syystä ei enää ladannut. Noin 320 tkm pääsi alkuperäisellä laturilla.
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Ei ollut valutellut laturille mitään. Ihan päälle päin siistikuntoisia ja kuivia latureita olen sieltä pois nostellut.
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 408
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Powermaxin lataussäädin 124:n laturiin oli ainakin täysin mykkä heti paketista otettaessa, piti laittaa vanha takaisin että latais edes jotenkuten.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 532
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: S211 -03 OM648 polttaa latureita.

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Kaksi Powermaxia on pitäny vaihtaa heti pois(jännite heitteli liikaa) Boschit tilalle
Vastaa Viestiin