OM642 jakoketju
Re: OM642 jakoketju
Ei ole syytä huoleen. Ei se 2-rivinen ketju sieltä katkea, ei ole näiden ongelma. Itse vaihdatin jossain 120tkm kieppeillä ja totesin, että aika pian se kiristin on ulkona hyvinkin tuon verran ja enemmänkin. Kuulemma ajettu 750tkm ja alkuperäinen ketju. Minä ainakin annan olla.
Tuollainen ulkonema on vielä pientä, mutta voi se isompikin olla jos pyörittelet moottoria kampurasta. Sammutettuna se vähän vaihtelee miten ulos jää.
Tuollainen ulkonema on vielä pientä, mutta voi se isompikin olla jos pyörittelet moottoria kampurasta. Sammutettuna se vähän vaihtelee miten ulos jää.
Re: OM642 jakoketju
Tässä tapauksessa varmaan 2-rivinen ketju, noilla ajettu se 500tkm tai yli.
1-rivisiä om642 ketjuja vaihdeltu kuulemma 250-500tkm välillä, ja yleensä äänen vuoksi huomattu.
Onhan tuota hyvä seurata tuosta, uudemmissa vain ei kiristintä näe.
1-rivisiä om642 ketjuja vaihdeltu kuulemma 250-500tkm välillä, ja yleensä äänen vuoksi huomattu.
Onhan tuota hyvä seurata tuosta, uudemmissa vain ei kiristintä näe.
Re: OM642 jakoketju
Alkoi pelottaa! Missä Om 642 moottoreissa on yksirivisiä ketjuja!? W222 vm.2014 siis mulla!?
Viimeksi muokannut mpower, Ke 01.11.2023 00:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Re: OM642 jakoketju
Juu turha pelätä, kun ei se kerran poikki mene. Ääntelee kyllä, mutta sitten vaihtoon. Itse ajelin yksirivisellä om642 motilla 250tkm -> 300tkm, eikä kiristin tullut ulos sinä aikana. Ainakaan niin paljoa, että sen olisi kuvasta nähnyt. 10tkm välein öljynvaihdot ja aina X1R:ää sekaan.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: OM642 jakoketju
W251 OM642 2006 kaksirivisellä ketjulla
Ketju venyny sen verran että roklattaa 2 sekuntia joka kylmästartissa. Kiristäjän vaihto korjas ääntelyn hetkeks mutta kai se ketju hakkaa kiristäjää sen verran että kohta se kului väljäks ja rupes ääntelee pahemmin sillee että rallatus kesti pidempään. Toki varaosakin oli halpa Maxgear ettei siltä voinu odottaa paljoa. Testasin vaan onko vaikutusta. Entinen kiristäjä oli vuodelta 2006.
Tuohon kiristäjän ulkonemaan moottori pysäytettynä ei voi täysin luottaa. Se saattaa painua takas sisään jos vuotaa öljyt pois ja jousi on kuoleentunu. Vaihtaa uuden ja katsoo sitten.
Omaan ketjunvaihto projekti meneillään. Venakopan irrotukseen tökkäs. Nostin noin 200kg voimalla rautakanki-nostoliina-pultti viritelmällä vipuvartta käyttäen.
Ketju venyny sen verran että roklattaa 2 sekuntia joka kylmästartissa. Kiristäjän vaihto korjas ääntelyn hetkeks mutta kai se ketju hakkaa kiristäjää sen verran että kohta se kului väljäks ja rupes ääntelee pahemmin sillee että rallatus kesti pidempään. Toki varaosakin oli halpa Maxgear ettei siltä voinu odottaa paljoa. Testasin vaan onko vaikutusta. Entinen kiristäjä oli vuodelta 2006.
Tuohon kiristäjän ulkonemaan moottori pysäytettynä ei voi täysin luottaa. Se saattaa painua takas sisään jos vuotaa öljyt pois ja jousi on kuoleentunu. Vaihtaa uuden ja katsoo sitten.
Omaan ketjunvaihto projekti meneillään. Venakopan irrotukseen tökkäs. Nostin noin 200kg voimalla rautakanki-nostoliina-pultti viritelmällä vipuvartta käyttäen.
Re: OM642 jakoketju
Esim tuollaisella jarrumäntätyökalulla voi kokeilla kopan irroitustaW251R kirjoitti: ↑Pe 03.11.2023 16:10 W251 OM642 2006 kaksirivisellä ketjulla
Ketju venyny sen verran että roklattaa 2 sekuntia joka kylmästartissa. Kiristäjän vaihto korjas ääntelyn hetkeks mutta kai se ketju hakkaa kiristäjää sen verran että kohta se kului väljäks ja rupes ääntelee pahemmin sillee että rallatus kesti pidempään. Toki varaosakin oli halpa Maxgear ettei siltä voinu odottaa paljoa. Testasin vaan onko vaikutusta. Entinen kiristäjä oli vuodelta 2006.
Tuohon kiristäjän ulkonemaan moottori pysäytettynä ei voi täysin luottaa. Se saattaa painua takas sisään jos vuotaa öljyt pois ja jousi on kuoleentunu. Vaihtaa uuden ja katsoo sitten.
Omaan ketjunvaihto projekti meneillään. Venakopan irrotukseen tökkäs. Nostin noin 200kg voimalla rautakanki-nostoliina-pultti viritelmällä vipuvartta käyttäen.
Alipainepumppu irti ja siihen reikään tuo kiinni. Jesaria vaikka leukojen ympärille niin ei jätä jälkeä kanteen. WISsin ohje neuvoo käyttämään liukuvasaraa mutta alumiinikopassa on pultinrei'lle aika pehmeät jengat joten ei ainakaan itselläni onnistunut.
En usko että kiristimen vaihto vaikuttaa näissä mitään.
Re: OM642 jakoketju
Jotain erikoista liimaa edellinen asentaja käyttänyt sitten. Jäin miettimään että mistä kohtaa kopasta saa kiinni niin että kestää kovin voimakkaasti nostaa ?
Liukuvasaralla on aina lähtenyt ja aikana ennen liukuvasaraa tuli koputeltua puukonterää varovasti väliin jne...
Liukuvasaralla on aina lähtenyt ja aikana ennen liukuvasaraa tuli koputeltua puukonterää varovasti väliin jne...
wiimax.fi
Re: OM642 jakoketju
Ei tullu ekana mieleen että tuo jarrutyökalu mahtus siihen alipainepumpun reikään mutta jotain tuon tapaista mietin itsekin. Ois vaan parempi jos siihen reikään ois puolikuun muotoiset palat että voima jakaantus tasaisemmin. Pelkäsin että murtuu pala siitä reiästä.
Mulla oli siis rautakangen pää iskaritolpan päällä, liina sidottu kankeen ja pyöritin suuttimenpultin kopanreikään joka on kohtisuoraan ylöspäin.
Suunnittelin seuraavaks että laitan nostosilmukan siihen reikään joka on kannesta katsoen suorassa. Liinalla tempaisten 12kg käsipainolla vaan siinäkin on riski että lähtee kierteet reiästä. Vaan jos varovasti kokeilis
Mulla oli siis rautakangen pää iskaritolpan päällä, liina sidottu kankeen ja pyöritin suuttimenpultin kopanreikään joka on kohtisuoraan ylöspäin.
Suunnittelin seuraavaks että laitan nostosilmukan siihen reikään joka on kannesta katsoen suorassa. Liinalla tempaisten 12kg käsipainolla vaan siinäkin on riski että lähtee kierteet reiästä. Vaan jos varovasti kokeilis
Re: OM642 jakoketju
Lähtihän se koppa kun käytti alipainepumpun reiässä jarrutyökalua "väärältä" puolen jossa oli kapeammat leuat. Sain rakoa sen verran että sain ensin mattopuukon väliin ja siitä muovisen kiilan, ruuvaria jne. Ilo silmälle kiiltävät ja virheettömät nokat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: OM642 jakoketju
Oletteko tarkastelleet ketjujanne ennenkuin laitoitte paikalleen esim Febi, Swag jne että minkä tehtaan/valmistajan merkki löytyy ketjusta? Löytyykö nuo öljyreiät? Tilasin Topran ketjun ja se on lähtöisin Tsekistä merkiltään CZ.
Re: OM642 jakoketju
Febi ja Swagin sarjoissa on ainaki IWIS-merkkisiä ketjuja joka on sama kuin orkkis. Niissä ei kyllä mitään tuommoisia reikiä ole tai ei ainakaan itsellä.
Re: OM642 jakoketju
INA ketjussa ei ollut reikiä kun joskus olin apuna toiselle ketjurempassa.
Minun mielestä tuo topran on tuntemattoman kiinalaisen pajan ketju, vastaavat jos kysyt valmistusmaata.
Minun mielestä tuo topran on tuntemattoman kiinalaisen pajan ketju, vastaavat jos kysyt valmistusmaata.
Re: OM642 jakoketju
Vaikka viestini ei jakoketjua koskekaan, niin onkos kellään tullut esille ketjua jonka rullat on tehty prässäämällä pellistä!?
Siis siten, että sauma on rullassa! Ostin aikoinaan 90-luvulla semmosen BMW M3 kilpakoneeseen öljypumpun ketjuksi.
Tarvike varmaan oli? Noh, siinä kävi sitten silleen, kaikki rullat rikkoutuneet, ja vain ketjun "ruoto" jäljellä!
Hirmu kasa rullien puolikkaita öljypohjassa kun koneen otin kisan jälkeen auki! Ihme homma, mutta mitään ei hajonnut!
Ja olen semmoisia ketjuja nähnyt, missä reikä rullassa, kai tarkoitus parantaa ketjun voitelua, ja siten ehkä käyttöikääkin?
Siis siten, että sauma on rullassa! Ostin aikoinaan 90-luvulla semmosen BMW M3 kilpakoneeseen öljypumpun ketjuksi.
Tarvike varmaan oli? Noh, siinä kävi sitten silleen, kaikki rullat rikkoutuneet, ja vain ketjun "ruoto" jäljellä!
Hirmu kasa rullien puolikkaita öljypohjassa kun koneen otin kisan jälkeen auki! Ihme homma, mutta mitään ei hajonnut!
Ja olen semmoisia ketjuja nähnyt, missä reikä rullassa, kai tarkoitus parantaa ketjun voitelua, ja siten ehkä käyttöikääkin?
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Re: OM642 jakoketju
Pyöritin konetta pari kierrosta ja laitoin nokkien merkit kohdalleen niin kampura näytti jaon olevan myöhässä 15 astetta. Jossain tarinoissa ollu enemmänkin. Helposti tuntu pyörivän eikä mitään yllättäviä venttiilijousista johtuvia pyörähtämisiä ilmenny. Aika suoraviivainen homma laittaa uusi ketju jos vaan katkaisu ja niittaustyökalu mahtuu ilman nokan irrotusta.
Re: OM642 jakoketju
mpower kirjoitti: ↑Ke 08.11.2023 20:50 Vaikka viestini ei jakoketjua koskekaan, niin onkos kellään tullut esille ketjua jonka rullat on tehty prässäämällä pellistä!?
Siis siten, että sauma on rullassa! Ostin aikoinaan 90-luvulla semmosen BMW M3 kilpakoneeseen öljypumpun ketjuksi.
Tarvike varmaan oli? Noh, siinä kävi sitten silleen, kaikki rullat rikkoutuneet, ja vain ketjun "ruoto" jäljellä!
Hirmu kasa rullien puolikkaita öljypohjassa kun koneen otin kisan jälkeen auki! Ihme homma, mutta mitään ei hajonnut!
Ja olen semmoisia ketjuja nähnyt, missä reikä rullassa, kai tarkoitus parantaa ketjun voitelua, ja siten ehkä käyttöikääkin?
Tuossa OM642 orkkisketjussa on rullien reikien kohdalla häviävän pienet urat niinku ois prässätty. Ei voi sanoa varmaksi.
Re: OM642 jakoketju
Uusi ketju paikallaan. Nippusiteet apuna. Jakomerkit kohdalleen ja kampura näyttää nollaa. Hyvä tuli
Re: OM642 jakoketju
Rupesin epäilemään tuota niittausta onnistuiko se. Ketjun mukana tulleessa lukossa oli kaksi erilaista lenkkiä. Toisessa oli tiukat reiät ja toisessa väljät että se liikkui vapaasti tapeilla. Sattuipa vaan niin että laitoin sen väljän reunimmaiseksi. Ois pitäny laittaa keskelle. Se ei ehkä kestä tuollee jos niitattava levy ei ole tiukka niin tappi pääsee pyörähtää reiässä ja rupee kuluttaa niittauksen pois? Kävin hakemassa uuden Swag ketjulukon ja siinä molempien levyjen reiät on samankokoiset. Ei mene tapit reikään käsivoimin kumpaankaan.
Oli muuten vaikea homma löytää oikea ketjulukko, kun niitä on monta eri mallia D67HP-2, D67HP-7, D67HP 3/8" jne. Tämä jonka löysin Merteililtä on merkattu yhteensopivaks numerolle 0009973198 OM615-617.OM601-603. Fixuksella sama numero näyttää Ketjulukon D67HP 3/8". Kokeilin sitä entiseen ketjuun ja hyvin tuntuu sopivan. Sen verran löysin tietoa Febin sivuilta että tuo 3/8" on lenkkien väli 9,525mm. Merteilin kaveri väitti että OM642:een ei löydy ketjulukkoa ollenkaan, mutta silti KL-varaosien sivulla on listattu OEM ketjulukko OM611,646,642 CDI. Voihan se kuitenki olla että ketjulukkoa ei ole noin montaa tyyppiä vaan sekoilua numeroiden kanssa.
Oli muuten vaikea homma löytää oikea ketjulukko, kun niitä on monta eri mallia D67HP-2, D67HP-7, D67HP 3/8" jne. Tämä jonka löysin Merteililtä on merkattu yhteensopivaks numerolle 0009973198 OM615-617.OM601-603. Fixuksella sama numero näyttää Ketjulukon D67HP 3/8". Kokeilin sitä entiseen ketjuun ja hyvin tuntuu sopivan. Sen verran löysin tietoa Febin sivuilta että tuo 3/8" on lenkkien väli 9,525mm. Merteilin kaveri väitti että OM642:een ei löydy ketjulukkoa ollenkaan, mutta silti KL-varaosien sivulla on listattu OEM ketjulukko OM611,646,642 CDI. Voihan se kuitenki olla että ketjulukkoa ei ole noin montaa tyyppiä vaan sekoilua numeroiden kanssa.